Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-945/12-2/LS
z 22 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29.10.2012 r. (data wpływu 30.10.2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15.01.2013 r. (data nadania 15.01.2013 r., data wpływu 17.01.2013 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-945/12-2/LS z dnia 02.01.2013 r. (data nadania 03.01.2013 r., data doręczenia 10.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce maltańskiej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30.10.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce maltańskiej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca ma miejsce stałego zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski. Wnioskodawca rozważa możliwość objęcia funkcji członka organu zarządzającego w spółce z siedzibą na terytorium Malty (zwanej dalej „Spółką”).


Z tytułu członkostwa w organie zarządzającym Wnioskodawcy może zostać przyznane wynagrodzenie.


Organem zarządzającym Spółki jest rada zarządzająca (Board of Directors) a funkcję członków pełnią w niej Dyrektorzy (Directors). Członek rady zarządzającej Spółki jest osobą uprawnioną w szczególności do zarządzania Spółką, prowadzenia spraw Spółki i reprezentowania Spółki.

Spółka, w której Wnioskodawca rozważa objęcie funkcji członka Board of Directors, tj. funkcji Dyrektora, stanowi osobę prawną i jest maltańskim rezydentem podatkowym, (podlega opodatkowaniu na Malcie od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, z zastrzeżeniem przepisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Malta).

Do obowiązków Wnioskodawcy jako Dyrektora Spółki, za wykonywanie których będzie on pobierał wynagrodzenie, o którym mowa w niniejszym wniosku, będą należały zarówno obowiązki związane z zarządzaniem i kontrolą nad Spółką, jak i inne zadania powierzone mu jako Dyrektorowi Spółki.

Wnioskodawca będzie pełnił funkcję Dyrektora Spółki na podstawie dokumentów założycielskich Spółki i uchwał wspólników. Wnioskodawca nie będzie pozostawał ze Spółką w żadnym innym stosunku prawnym, w szczególności, nie będzie pozostawał ze Spółką w stosunku pracy, zlecenia lub o dzieło.

Wnioskodawca będzie pobierał od Spółki wynagrodzenie wyłącznie za pełnienie funkcji członka Board of Directors. Wysokość wynagrodzenia oraz zasady wypłaty będą uregulowane w dokumentach sporządzonych zgodnie z prawem maltańskim i dokumentami założycielskimi Spółki, w szczególności w uchwale lub uchwałach wspólników Spółki.


Pismem z dnia 02.01.2013 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez wskazanie:

  • przedstawienie szczegółowego zakresu obowiązków, które będzie wykonywał Wnioskodawca pełniąc poszczególne funkcje w spółce maltańskiej.


Wnioskodawca opisał w sposób ogólny zakres swoich obowiązków, podając obowiązki związane z zarządzaniem i kontrolą nad Spółką, jak i inne zadania powierzone mu jako Dyrektorowi Spółki.


Przedmiotowe wezwanie doręczono w dniu 10.01.2013 r. Wnioskodawca odpowiedział w terminie pismem z dnia 15.01.2013 r. (data nadania w placówce pocztowej 15.01.2013 r., data wpływu 17.01.2013 r.) uzupełniając przedmiotowy wniosek o następujące informacje:


Zgodnie z przepisami prawa obowiązującego na terytorium Malty każdy dyrektor spółki z siedzibą na terytorium Malty, (zwaną dalej „Spółką”) jest osobą uprawnioną i zobowiązaną do zarządzania Spółką, sprawowania nadzoru i kontroli nad Spółką, prowadzenia spraw Spółki i reprezentowania Spółki.


Szczegółowy zakres obowiązków Wnioskodawcy jest następujący:

  • zarządzanie i kontrola nad Spółką sprawowane w szczególności poprzez udział w zgromadzeniach dyrektorów Spółki, obejmujące między innymi nadzór nad wynikami finansowymi osiąganymi przez Spółkę, opracowanie i nadzór nad realizacją strategii rozwoju Spółki, opracowanie i nadzór nad realizacją polityki dywidendowej oraz strategii korporacyjnej i rynkowej Spółki,
  • reprezentowanie Spółki, polegające między innymi na dokonywaniu czynności faktycznych i prawnych w imieniu Spółki, reprezentowaniu Spółki w kontaktach z kontrahentami i klientami, reprezentowanie Spółki przed organami administracji i wymiaru sprawiedliwości, ustanawianie pełnomocników do reprezentowania Spółki,
  • prowadzenie spraw Spółki, polegające w szczególności na administrowaniu majątkiem Spółki i kierowaniu jej bieżącą działalnością, m.in. poprzez sprawowanie nadzoru nad realizacją polityki marketingowej, sprawowanie nadzoru nad poszukiwaniem nowych przedsięwzięć gospodarczych, w które może zaangażować się Spółka, sprawowanie nadzoru nad pozyskiwaniem nowych klientów, sprawowanie nadzoru nad inwestycjami realizowanymi przez Spółkę, sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem kontraktów zawartych przez Spółkę (co obejmuje m.in.: spotkania z potencjalnymi kontrahentami, nadzór nad doborem podwykonawców i profesjonalnych doradców), oraz ewentualnie inne obowiązki powierzane Wnioskodawcy w ramach pełnienia funkcji dyrektora w zależności od potrzeb Spółki, mające na celu prawidłowe sprawowanie przez niego czynności związanych z zarządzaniem i sprawowaniem nadzoru nad prowadzoną przez Spółkę działalnością.


Wszystkie wymienione czynności są i/lub będą wykonywane przez Wnioskodawcę wyłącznie w ramach pełnienia funkcji dyrektora Spółki.


Na marginesie warto zauważyć, że przedstawione wyżej obowiązki wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach pełnienia funkcji dyrektora Spółki są typowe również dla czynności, do wykonywania których uprawniony i zobowiązany jest członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością utworzonej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r, Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z dnia 8 listopada 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) („ksh”), określonych m.in. w art. 201 § 1 ksh („Zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę”), art. 204 § 1 i 2 ksh (Prawo członka zarządu do prowadzenia spraw spółki i jej reprezentowania dotyczy wszystkich czynności sądowych i pozasądowych spółki. Prawa członka zarządu do reprezentowania spółki nie można ograniczyć ze skutkiem prawnym wobec osób trzecich.”) i art. 208 § 2 ksh („Każdy członek zarządu ma prawo i obowiązek prowadzenia spraw spółki”).

Zakres obowiązków, do wykonywania których jest i/tub będzie zobligowany Wnioskodawca w ramach pełnienia obowiązków dyrektora Spółki, odpowiada zakresowi uprawnień i obowiązków w zakresie prowadzenia spraw i reprezentowania spółki, do wykonywania których zobowiązany i uprawniony jest członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością działającej pod rządami prawa polskiego.

Zgodnie z doktryną prawa, prowadzenie spraw spółki polega na administrowaniu majątkiem spółki oraz kierowaniu jej bieżącą działalnością (zarząd wewnętrzny). Ramy tego zarządu obejmują wszystkie czynności, których nie można zaliczyć do czynności reprezentacji. Prowadzenie spraw wiąże się z podejmowaniem decyzji we wszystkich sferach działania spółki oraz decyzji przygotowujących albo wykonujących czynności prawne. Czynności prowadzenia spraw mogą mieć charakter samoistny albo stanowić czynności przygotowawcze i wykonawcze w stosunku do czynności reprezentacji (tak A. Kidyba w: Kodeks spółek handlowych. Komentarz t. I, s. 855).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy wynagrodzenie wypłacane Wnioskodawcy za wykonywanie przez niego obowiązków powierzonych mu jako Dyrektorowi Spółki, będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w La Valetta, dnia 7 stycznia 1994 r. (Dz.U.2011.283.1 661), a więc będzie zwolnione z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 23 ust. 1 lit. a) powyższej Umowy i stosownie do art. 23 ust. 1 lit d) powyższej Umowy będzie wpływać na wysokość stawki podatku dochodowego mającej zastosowanie do pozostałych dochodów Wnioskodawcy podlegających opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od osób fizycznych przy zastosowaniu progresywnych stawek podatkowych?


Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z „zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego” określoną w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ustawy z dnia 26 lipca 1991 (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), (zwaną dalej „ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych”) osoby fizyczne, mające miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskie), podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Zgodnie z art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczypospolita Polska. W przedmiotowym stanie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w La Valetta, dnia 7 stycznia 1994 r. (Dz.U.2011.283.1661) (zwanej dalej „Umową”).

Stosownie do polskiej wersji językowej art. 16 Umowy „wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej spółki lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.”

Zgodnie natomiast z angielską wersją językową art. 16 Umowy: „Directors” fees and similar payments deriyed by a resident of a Contracting State in his capacity as a member of the board of directors, or other comparabie body howeyer described, of a company which is a resident of other Contracting State may be taxed in that other Contractlng State.”


W rozumieniu Umowy, określenie „spółka”, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt e Umowy oznacza każdą osobę prawną lub każdą inną jednostkę, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną.


Całość uprawnień i obowiązków związanych z zarządzaniem spółką powstałą pod rządami prawa maltańskiego spoczywa na dyrektorach. W myśl maltańskiego prawa spółek dyrektorzy pełnią swoje obowiązki w ramach organu zarządczego tworząc radę zarządzającą („board of directors”). Również analiza angielskiej wersji art. 16 Umowy prowadzi do wniosku, iż dotyczy on członków (directors) rady zarządza zarządzającej („boards of directors”).

W związku z powyższym wynagrodzenie Wnioskodawcy uzyskiwane przez niego z tytułu wykonywania przez niego obowiązków powierzonych mu jako Dyrektorowi Spółki (a więc osobie pełniącej funkcję członka rady zarządzającej) objęte będzie art. 16 Umowy. Zgodnie z dyspozycją tego przepisu wynagrodzenie, o którym mowa, podlega opodatkowaniu na terytorium Malty i zgodnie z przepisami tego kraju.

Art. 16 Umowy będzie miał zastosowanie do wszystkich składników wynagrodzenia Wnioskodawcy otrzymywanego za wykonywanie przez niego obowiązków powierzonych mu jako Dyrektorowi niezależnie od tego na jakich zasadach wynagrodzenie to podlega opodatkowaniu na terytorium Malty. Stanowisko takie prezentowane jest przez organy podatkowe m.in. w Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 maja 2012, sygn. IPPB2/415-275/12-2/LS.

W celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce należy stosować art. 23 ust. 1 lit. a) Umowy, który stanowi, iż „jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy może być opodatkowany na Malcie, Polska zwolni taki dochód z opodatkowania, z zastrzeżeniem postanowień punktu b)”.

Wobec powyższego, stosownie do art. 16 Umowy oraz art. 23 ust. 1 lit. a) Umowy wynagrodzenie Wnioskodawcy pełniącego funkcję Dyrektora w Spółce jest zwolnione z opodatkowania w Polsce. Wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę za wykonywanie przez niego obowiązków powierzonych mu jako Dyrektorowi Spółki może być opodatkowane jedynie na Malcie.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 lit d) Umowy „jeżeli zgodnie z jakimikolwiek postanowieniami niniejszej Umowy dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, wówczas Polska może, przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu takiej osoby, uwzględnić zwolniony dochód.” Zatem pomimo iż wynagrodzenie za wykonywanie obowiązków dyrektora w Spółce jest zwolnione z opodatkowania w Polsce.

Wnioskodawca będzie miał obowiązek uwzględnić je przy obliczaniu tzw. efektywnej stopy procentowej mającej zastosowanie do przychodów uzyskanych w Polsce i opodatkowanych na zasadach ogólnych tj. przy zastosowaniu progresywnych stawek podatkowych (art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Wobec powyższego dochody Wnioskodawcy za wykonywanie przez niego obowiązków powierzonych mu jako Dyrektorowi Spółki z siedzibą na terytorium Malty nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, należy jednakże uwzględnić je przy ustalaniu stopy procentowej podatku dochodowego od osób fizycznych mającej zastosowanie do opodatkowania pozostałych dochodów osiąganych przez Wnioskodawcę i podlegających opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od osób fizycznych przy zastosowaniu progresywnych stawek podatkowych.

Stanowisko zgodne z przedstawionym w niniejszym wniosku prezentowane jest przez organy podatkowe m.in. w:

  • Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 marca 2012, sygn. IPPB2/415-73/12-4/MS1
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 maja 2012, sygn. IPPB2/415-275/12-2/LS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie stanowią one materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj