Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-19/13-2/JL
z 6 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 07.01.2013 r. (data wpływu 08.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty podatku naliczonego i terminu jej dokonania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 08.01.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty podatku naliczonego i terminu jej dokonania.


W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.


F istnieje od 1991r. i jest niezależną, samofinansującą się instytucją pozarządową typu non profit, która realizuje misję wspierania nauki. Jest największym w Polsce pozabudżetowym źródłem finansowania nauki. Fundacja, ustanowiona przez Skarb Państwa aktem notarialnym z, działa w szczególności na podstawie (i.) ustawy o Fundacjach (Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o Fundacjach (TJ. Dz.U. z 1991 r., nr 46, poz. 203 j.t., dalej: „ustawa o Fundacjach”), ii.) UOPP (Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (TJ. Dz.U. z 2010 r., nr 234, poz. 1536, dalej: „UOPP”) oraz (iii.) Statutu, wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego (dalej: Statut”).


Wskazanym w Statucie celem Fundacji jest działanie na rzecz nauki poprzez:

  1. wspieranie uznanych przez środowisko naukowców i zespołów badawczych, pracujących w tych obszarach nauki, które posiadają znaczenie dla rozwoju cywilizacyjnego, kulturowego i gospodarczego Polski oraz jej międzynarodowego prestiżu,
  2. wspieranie transferu polskich osiągnięć naukowych do praktyki gospodarczej,
  3. wspomaganie inicjatyw inwestycyjnych, służących nauce w Polsce.

Obecnie powyższy cel jest realizowany poprzez:

  1. zwrotne lub bezzwrotne dofinansowanie lub finansowanie,
  2. przyznawanie nagród i stypendiów,
  3. udział w przedsięwzięciach, zgodnych z celami statutowymi Fundacji.

Zgodnie z § 6 Statutu, F prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w UOPP na rzecz ogółu społeczności jako działalność pożytku publicznego (zgodnie z art. 3 ust. 1 UOPP, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w UOPP). Działalność ta jest wyłączną statutową działalnością Fundacji. Jest ona prowadzona, jako działalność nieodpłatna w rozumieniu UOPP.

Wnioskodawca od 1996 r. jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. W 2010 r. Fundacja dokonała rejestracji dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Niezależnie od faktu rejestracji dla celów VAT, obecnie F nie wykonuje czynności wpisujących się w definicję działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Fundacja dokonuje jedynie rozliczenia VAT należnego z tytułu transakcji (i.) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, oraz (ii.) importu usług.

W przyszłości Fundacja zamierza poszerzyć zakres swojej działalności o działalność statutową odpłatną.

Planowaną przez F odpłatną działalnością pożytku publicznego będzie działalność w zakresie wydawania i sprzedaży publikacji książkowych oraz materiałów promocyjnych (broszury, filmy, etc.) związanych z działalnością statutową F (która obejmie dobór, kwalifikację, magazynowanie, dystrybucję i promocję książek oraz materiałów promocyjnych związanych z działalnością programową F). W ramach rozważanego schematu, F będzie zlecała współpracującemu z nią wydawnictwu (Wnioskodawca pragnie przy tym podkreślić, że w ramach planowanego scenariusza możliwa jest współpraca z większą ilością wydawnictw) opracowanie i druk wyselekcjonowanego przez siebie materiału. Po przygotowaniu publikacji (wydruku), nakład będzie przekazywany do wydawnictwa, które będzie prowadziło sprzedaż na rzecz ostatecznych odbiorców. Równocześnie sprzedaż publikacji na rzecz wydawnictwa będzie dokumentowana fakturą VAT. Sprzedaż ta będzie działalnością opodatkowaną, która zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT daje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wskazaną działalność Fundacja zamierza zainaugurować w 2013r.

W 2008 roku rozpoczęto proces inwestycyjny związany z budową nowej siedziby F (dalej: „Inwestycja”). Po zakończeniu Inwestycji - który jest planowany na połowę roku 2013 - Fundacja przeniesie swoją działalność do nowej siedziby.

Fundacja będzie wykorzystywała Inwestycję wyłącznie dla potrzeb wykonywania działalności opodatkowanej VAT (niepodlegającej zwolnieniu od VAT) oraz niepodlegającej VAT. Jednocześnie Fundacja nie będzie wykorzystywała Inwestycji dla celów prywatnych swoich pracowników. Powyższe oznacza, że w odniesieniu do wydatków związanych z Inwestycją F będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zważywszy na fakt, iż dotychczas Fundacja nie prowadziła działalności uprawniającej do odliczenia podatku naliczonego, F nie dokonywała odliczenia VAT z tytułu wydatków związanych z Inwestycją.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy po rozpoczęciu odpłatnej działalności pożytku publicznego, a przed oddaniem Inwestycji do użytkowania F będzie uprawniona do dokonania korekty uprzednio nieodliczonego z tytułu wydatków związanych z Inwestycją podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 91 ust. 8 Ustawy o VAT
  2. Czy korekta, o której mowa w art. 91 ust. 8 Ustawy o VAT dotycząca wydatków poniesionych w związku z Inwestycją, powinna zostać dokonana w rozliczeniu za okres, w którym F podejmie decyzję o przeznaczeniu Inwestycji dla celów działalności uprawniającej do pełnego odliczenia VAT naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. Po rozpoczęciu odpłatnej działalności pożytku publicznego, a przed oddaniem Inwestycji do użytkowania F będzie uprawniona do dokonania korekty uprzednio nieodliczonego z tytułu wydatków związanych z Inwestycją podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 91 ust. 8 Ustawy o VAT.
  2. Korekta, o której mowa W art. 91 ust. 8 Ustawy o VAT dotycząca wydatków poniesionych w związku z Inwestycją, powinna zostać dokonana w rozliczeniu za okres, w którym F podejmie decyzję o przeznaczeniu Inwestycji dla celów działalności uprawniającej do pełnego odliczenia VAT naliczonego.

UZASADDNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

W zakresie pytania 1


Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, dotychczas Fundacja nie dokonywała odliczenia VAT z tytułu wydatków związanych z Inwestycją. Praktyka Fundacji w tym zakresie wynikała w szczególności z faktu, iż pierwotnie Inwestycja miała być wykorzystywana wyłącznie dla celów działalności nieuprawniającej do odliczenia podatku VAT naliczonego - nieodpłatnej działalności pożytku publicznego. Jednakże, obecnie Fundacja planuje zainaugurowanie odpłatnej działalności pożytku publicznego, która będzie stanowiła działalność uprawniającą do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z zakupów z nią związanych. A zatem zgodnie z obecnymi planami F Inwestycja będzie przeznaczona do działalności dającej pełne prawo do odliczenia VAT.

W konsekwencji, zdaniem Fundacji, powinna być ona uprawniona do odzyskania podatku VAT z tytułu poniesionych historycznie nakładów w formie jednorazowej korekty, o której mowa w art. 91 ust. 8 Ustawy o VAT. Poniżej F szczegółowo przedstawia argumentację za poprawnością przyjętego stanowiska.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące odliczenia podatku VAT z tytułu dokonywanych zakupów, zostało określone w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, stanowiącym, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi ich dokonującemu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu dokonywanych zakupów.

W analizowanym przypadku na skutek zmiany koncepcji wykorzystania powstałego w wyniku realizacji inwestycji mienia, zmienia się wykorzystanie zakupionych towarów i usług. Przeznaczenie wytworzonego środka trwałego do wykonywania czynności opodatkowanych stwarza możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług zakupionych do wytworzenia tego środka trwałego, który nie został odliczony przy ich nabyciu. Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż jego realizacja została obostrzona pewnymi ograniczeniami wynikającymi z art. 88 oraz art. 90 Ustawy o VAT oraz obowiązkami dokonywania stosownych korekt podatku VAT naliczonego, o których traktuje art. 91 ustawy.

Stosownie do art. 91 ust. 1 Ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jest on obowiązany dokonać korekty dokonanych rozliczeń, z uwzględnieniem proporcji sprzedaży. Zgodnie z art. 91 ust. 2 Ustawy o VAT w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane do środków trwałych, podatnik jest zobowiązany do dokonywania stosownych korekt rozliczeń z tytułu podatku VAT w trybie 5 - lub 10 letniej korekty podatku. Jednakże, w myśl art. 91 ust. 5 Ustawy o VAT, w przypadku, o którym mowa w art. 91 ust. 4 ustawy (m.in. w przypadku sprzedaży), korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż.


Zgodnie z art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy sprzedaż towarów lub usług, dokonana w tzw. okresie korekty podatku VAT, zostanie:

  1. opodatkowana w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolniona od podatku lub nie podlega opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Z kolei art. 91 ust. 7 Ustawy o VAT stanowi, że przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. A zatem na podstawie powyższych przepisów jeżeli podatnik nie dokonał odliczenia VAT z tytułu dokonywanych zakupów, ze względu na wykonywanie czynności nieuprawniających do odliczenia VAT naliczonego, a następnie przeznaczył te zakupy dla celów działalności uprawniającej do odliczenia, to może on odzyskać uprzednio nieodliczony podatek.

Jednocześnie, art. 91 ust. 8 ustawy o VAT stanowi, iż korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia środka trwałego, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem środka trwałego do użytkowania.


W praktyce powyższe oznacza, że:

  • jeżeli zgodnie z pierwotnym założeniem podatnika, zakupy przez niego dokonywane, związane z wytworzeniem środka trwałego, miały służyć działalności nieuprawniającej do odliczenia, to podatnik nie mógł dokonywać odliczenia podatku VAT,
  • jeżeli jednak pierwotne założenie uległo modyfikacji i dokonane zakupy, związane z wytworzeniem przyszłego środka trwałego, zostały przeznaczone dla celów działalności uprawniającej do odliczenia VAT, to podatnik dokonujący tych zakupów jest uprawniony do odzyskania pierwotnie nieodliczonego podatku.


Przenosząc powyższe na grunt sytuacji Fundacji stwierdzić należy, iż pomimo, że pierwotnie F nie dokonywała odliczenia VAT od zakupów związanych z Inwestycją, to jednak jest (ze względu na zmianę pierwotnego przeznaczenia dokonywanych zakupów) uprawniona do odzyskania uprzednio nieodliczonego podatku VAT.

Skoro Wnioskodawca nie dokonywał odliczenia w okresach, w których otrzymywał stosowne faktury dotyczące Inwestycji, całości podatku VAT naliczonego, ze względu na przewidywanie wykorzystywania Inwestycji dla celów działalności niepodlegającej VAT, a zmiana przeznaczenia (tj. przeznaczenia dla celów jednoczesnego prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu oraz wyłączonej z regulacji VAT) nastąpi przed oddaniem Inwestycji do użytkowania, to jedynym trybem korekty nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego, jest schemat wskazany w art. 91 ust. 8 Ustawy o VAT.

Zgodnie z powyższą regulacją, przy zmianie przeznaczenia zakupów dotyczących „przyszłego środka trwałego” należy opierać się wyłącznie na zasadach określonych w art. 91 ust. 5-7 Ustawy o VAT. A zatem, Fundacja uprawniona będzie do dokonania korekty jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty, nie czekając do końca tego okresu.

Potwierdzeniem poprawności założeń stanowiska Fundacji w powyższym zakresie, jest w szczególności wydana w dniu 31 stycznia 2012 r. przez działającego z uprawnienia Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi interpretacja indywidualna (nr IPTPP2/443-681/11-4/IR), w której analizie poddana została sytuacja podatnika VAT, który na etapie budowy planował wykorzystywać wznoszony przez siebie budynek dla celów mieszkalnych (w 18%) oraz dla celów działalności gospodarczej w pozostałym zakresie, a jeszcze przed oddaniem tego budynku do użytkowania zrezygnował z planów zamieszkania w budynku i podjął decyzję o jego odpłatnym wynajęciu.

W odpowiedzi na skierowane pytania: „(...) W jaki sposób, w związku ze zmianą przeznaczenia budynku, może Wnioskodawca skorzystać z prawa przysługującego mu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy i odliczyć pozostałe 18% podatku naliczonego na fakturach inwestycyjnych... Czy Wnioskodawca może tego dokonać jednorazową korektą na podstawie art. 91 ust. 8 ustawy czy poprzez złożenie deklaracji korygujących za kolejne miesiące trwania inwestycji…” Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w pierwszej kolejności wskazał, iż: „(…) w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego. W trakcie realizacji inwestycji odliczanie podatku naliczonego ma charakter prognozowany i planowany. W związku z faktem, iż wskazany powyżej budynek miał być w przyszłości wykorzystywany do działalności opodatkowanej oraz na prywatne cele mieszkaniowe, Wnioskodawca słusznie nie odliczał na bieżąco całości podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących ponoszone przez niego wydatki związane z nabyciem i wybudowaniem budynku przeznaczonego w części na prywatne cele mieszkalne Wnioskodawcy.”

Jednocześnie organ podatkowy podkreślił, iż „ponieważ cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu, to zmiana przez Wnioskodawcę planów co do finalnego wykorzystania inwestycji, ma wpływ na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z tą inwestycją.”

Co istotne, organ podatkowy podkreślił, iż „(...) na skutek zmiany koncepcji wykorzystania powstałego w wyniku realizacji inwestycji mienia, zmienia się wykorzystanie zakupionych towarów i usług. Przeznaczenie wytworzonego środka trwałego do wykonywania czynności opodatkowanych stwarza możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług zakupionych do wytworzenia tego środka trwałego, który nie został odliczony przy ich nabyciu.”

W zakresie samego dokonywania korekty, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wskazał, iż „(…) stwierdzić należy, iż przysługuje Wnioskodawcy uprawnienie dotyczące obniżenia całego podatku należnego o podatek naliczony w zakresie wydatków poniesionych przed zmianą przeznaczenia środka trwałego. Zauważyć jednak należy, iż skoro Wnioskodawca nie dokonywał odliczenia „na bieżąco” całości podatku naliczonego, ze względu na przewidywanie ewentualnego wykorzystywania części budynku na cele mieszkalne, a zmiana przeznaczenia nastąpiła przed oddaniem ww. budynku do użytkowania, to jedynym uprawnionym trybem korekty nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego, jest tryb wskazany w cyt. powyżej art. 91 ust. 8.”

Zdaniem Fundacji, powyższe jednoznacznie potwierdza, iż w przypadku, gdy podatnik podatku VAT w okresie prowadzenia inwestycji, ze względu na jej potencjalne przyszłe przeznaczenie dla celów działalności nieuprawniającej do odliczenia VAT, nie odliczał VAT na ponoszonych wydatkach, a następnie, jeszcze przed jej oddaniem do używania, przeznaczy ją dla celów działalności uprawniającej do odliczenia VAT, to jest uprawniony do odzyskania pierwotnie nieodliczonego podatku VAT w formie stosownej korekty.

Mając na uwadze powyższe, oraz zważywszy na fakt, iż po oddaniu Inwestycji do użytkowania, F będzie wykorzystywała ją jednocześnie dla celów działalności uprawniającej do odliczenia VAT naliczonego oraz działalności pozostającej poza zakresem regulacji VAT, oraz nie będzie wykorzystywała Inwestycji dla celów prywatnych pracowników Fundacji, wydatki na wytworzenie Inwestycji F będą wykorzystywane dla celów działalności uprawniającej do odliczenia VAT w pełnej wysokości.


W zakresie pytania 2


Zdaniem Fundacji, korekta, o której mowa w art. 91 ust. 8 Ustawy o VAT dotycząca wydatków poniesionych w związku z Inwestycją, powinna zostać dokonana w rozliczeniu za okres, w którym F podejmie decyzję o przeznaczeniu Inwestycji dla celów działalności uprawniającej do pełnego odliczenia VAT naliczonego. Poniżej Fundacja szczegółowo przedstawia argumentację za poprawnością swojego stanowiska.

Jak zostało już wskazane, art. 91 ust. 8 ustawy o VAT stanowi, iż korekty, o której mowa w art. 91 ust. 5-7 Ustawy o VAT, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia środka trwałego, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem środka trwałego do użytkowania. Stąd, o ile art. 91 ust. 7 Ustawy o VAT potwierdza prawo podatnika do „ubiegania się” o odzyskanie uprzednio nieodliczonego podatku, to kwestia momentu, w którym z tego prawa podatnik może skorzystać jest regulowana przez art. 91 ust. 5 Ustawy o VAT. Regulacja ta przewiduje natomiast, iż korekta powinna zostać dokonana jednorazowo w rozliczeniu za okres, w którym miało miejsce zdarzenie powodujące tę korektę. W przypadku Fundacji zdarzeniem powodującym korektę będzie podjęta przez Fundację decyzja o wykorzystaniu Inwestycji dla prowadzenia opisanej w stanie faktycznym odpłatnej działalności pożytku publicznego. Decyzja ta spowoduje, że zmieni się przeznaczenia towarów i usług związanych z Inwestycją (z pierwotnego, zgodnie z którym F nie była uprawniona do odliczenia VAT naliczonego). Zmiana przeznaczenia towarów i usług oznaczać będzie, że w tym zakresie powstanie prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jednocześnie, wskazane powyżej regulacje przewidują, iż odzyskanie uprzednio nieodliczonego podatku powinno zostać dokonane jednorazowo, w rozliczeniu za okres, w którym podjęta została decyzja o zmianie przeznaczenia nabytych towarów i usług.

Potwierdzeniem poprawności stanowiska Fundacji w powyższym zakresie, jest już wcześniej przywołana interpretacja indywidualna z dnia 31 stycznia 2012 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Lodzi (nr IPTPP2/443-681/11-4/IR).

W rzeczonej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, analizujący sytuację podatnika, który przed oddaniem budynku do używania zmienił jego pierwotne przeznaczenie, wskazał iż: ,,z chwilą podjęcia przez Wnioskodawcę decyzji o zmianie przeznaczenia budynku na cele wyłącznie związane z działalnością opodatkowaną, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione przed zmianą przeznaczenia środka trwałego.”

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wskazał, iż „Korekty podatku naliczonego należy dokonać w całości, jednorazowo w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia zakupionych towarów i usług.”

Podsumowując powyższe Fundacja w momencie podjęcia decyzji o zmianie przeznaczenia Inwestycji dla celów działalności uprawniającej do odliczenia VAT w pełnej wysokości, będzie uprawniona do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z już dokonanych dla potrzeb budowy Inwestycji zakupów. Efektywnie odliczenie to odbędzie się poprzez uwzględnienie kwot uprzednio nieodliczonego podatku VAT w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym Fundacja podejmie decyzję o zmianie przeznaczenia Inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj