Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1035/11/ICz
z 15 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1035/11/ICz
Data
2011.09.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
modernizacja
montaż
rolety, żaluzje
stawka
usługi budowlane


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT dla usług modernizacyjnych lub remontowo-budowlanych – montaż rolet okiennych i drzwiowych zewnętrznych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2011r. (data wpływu 15 czerwca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług modernizacyjnych lub remontowo-budowlanych – montaż rolet okiennych i drzwiowych zewnętrznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m. in. w zakresie stawki podatku VAT dla usług modernizacyjnych lub remontowo-budowlanych – montaż rolet okiennych i drzwiowych zewnętrznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką, której podstawową działalność stanowi świadczenie usług budowlanych i remontowo-budowlanych na rzecz osób fizycznych i osób prawnych. Zgodnie z PKWiU działalność Wnioskodawcy zawiera się w działach: 41, 42 i 43. Wnioskodawca zaznaczył, że nie zajmuje się produkcją żadnych towarów i materiałów wykorzystywanych w świadczonych usługach. Realizując kompleksowo poszczególne kontrakty remontowo-budowlane zaopatruje się w potrzebne towary i materiały u dostawców zewnętrznych. W zakresie świadczonych usług między innymi występują prace polegające na kompleksowej wymianie stolarki okiennej i drzwiowej.

Wnioskodawca wskazał, iż pojawia się coraz więcej klientów indywidualnych zainteresowanych wymianą okien lub drzwi łącznie z instalacją rolet zewnętrznych, poprawiających stan bezpieczeństwa posiadanego majątku. Tradycyjna roleta osadzana i montowana jest bezpośrednio na ścianie budynku. Taki montaż wymaga ingerencji bezpośrednio w elewację budynku, wykonywany niejednokrotnie po jej termomodernizacji, a to zaś pociąga za sobą od strony wykonawczej konieczność przywrócenia pierwotnego stanu elewacji. Dlatego też, taki zakres usług traktuje się jako roboty remontowo-budowlane. Innym rodzajem rolet są rolety montowane bezpośrednio na oknie. Proces realizacji kontraktu polega na zamówieniu okna, a następnie zamówieniu rolety odpowiednio dopasowanej do okna. Kolejny etap prac to łączenie rolety z oknem oraz osadzanie kompletu wraz z jego montażem. Trzecią możliwością jest montaż rolet zewnętrznych na istniejących oknach. I w tym przypadku prace te nie polegają jedynie na zwykłym zamontowaniu rolet na oknie. W celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania rolet i ich trwałości proces montażu wymaga odpowiedniej kompletacji, montażu oraz wykonania niezbędnych napraw elewacji w przypadku jej uszkodzenia. Takie same zasady postępowania występują w przypadku realizacji kontraktu, którego przedmiotem jest usługa remontowo-budowlana dotycząca wymiany lub montażu drzwi.

Po wejściu w życie od 1 stycznia 2011r. nowych zasad naliczania podatku od towarów i usług w zakresie obniżonej stawki na roboty budowlane, remontowe i modernizacyjne w obiektach budownictwa mieszkaniowego art. 41 ust. 12 i pojawiających się interpretacjach Izb Skarbowych wątpliwości Wnioskodawcy wzbudza kwestia opodatkowania podatkiem VAT świadczonej usługi remontowo-budowlanej w zakresie wykonania części dotyczącej wyposażenia okna lub drzwi w rolety zewnętrzne.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2):

Czy realizując kontrakt podpisany z osobą fizyczną lub osobą prawną w ramach świadczenia usług w zakresie "prac modernizacyjnych lub remontowo-budowlanych" polegających na:

  • montażu rolet okiennych lub drzwiowych zewnętrznych w lokalach mieszkalnych spełniających kryteria art. 41 ust. 12 i 12a-c wymagających interwencji i naruszenia elewacji budynku (sytuacja konieczna przy montażu rolet osadzanych na ścianie budynku),
  • montażu rolet okiennych lub drzwiowych zewnętrznych w lokalach mieszkalnych spełniających kryteria art. 41 ust. 12 i 12a-c bezpośrednio na oknach lub drzwiach przed ich zamontowaniem lub po, tworząc tym samym integralną część okna lub drzwi,
  • wymianie stolarki drzwiowej lub okiennej połączonej z równoczesnym zainstalowaniem w dowolny sposób rolet zewnętrznych w ramach jednego kontraktu, którego przedmiotem jest wykonanie prac remontowo-budowlanych w lokalu mieszkalnym o powierzchni użytkowej do 150 m2

zasadne jest stosowanie obniżonej stawki podatku VAT 8% do całości kontraktu...

Stanowisko Wnioskodawcy (oznaczone we wniosku nr 2):

Mając na uwadze zakres i sam proces realizacji prac zleconych przez klientów, dotyczący kompleksowej wymiany okien (drzwi) lub kompleksowej wymiany okien wraz z montażem rolet zewnętrznych, niezależnie od wariantu samego montażu (na elewacji czy na oknie) w ramach podpisanej umowy do realizacji ("roboty remontowo-budowlane"), zdaniem Wnioskodawcy można wykonać w ramach tych robót i zastosować obniżoną stawkę podatku VAT – 8% do całości przedmiotu kontraktu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło:…).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca jest spółką, której podstawową działalność stanowi świadczenie usług budowlanych i remontowo-budowlanych na rzecz osób fizycznych i osób prawnych. Zgodnie z PKWiU działalność Wnioskodawcy zawiera się w działach: 41, 42 i 43. Wnioskodawca nie zajmuje się produkcją żadnych towarów i materiałów wykorzystywanych w świadczonych usługach. Realizując kompleksowo poszczególne kontrakty remontowo-budowlane zaopatruje się w potrzebne towary i materiały u dostawców zewnętrznych. W zakresie świadczonych usług między innymi występują prace polegające na kompleksowej wymianie stolarki okiennej i drzwiowej.

Wnioskodawca wskazał, iż pojawia się coraz więcej klientów indywidualnych zainteresowanych wymianą okien lub drzwi łącznie z instalacją rolet zewnętrznych, poprawiających stan bezpieczeństwa posiadanego majątku. Tradycyjna roleta osadzana i montowana jest bezpośrednio na ścianie budynku. Taki montaż wymaga ingerencji bezpośrednio w elewację budynku, wykonywany niejednokrotnie po jej termomodernizacji, a to zaś pociąga za sobą od strony wykonawczej konieczność przywrócenia pierwotnego stanu elewacji. Dlatego też, taki zakres usług traktuje się jako roboty remontowo-budowlane. Innym rodzajem rolet są rolety montowane bezpośrednio na oknie. Proces realizacji kontraktu polega na zamówieniu okna, a następnie zamówieniu rolety odpowiednio dopasowanej do okna. Kolejny etap prac to łączenie rolety z oknem oraz osadzanie kompletu wraz z jego montażem. Trzecią możliwością jest montaż rolet zewnętrznych na istniejących oknach. I w tym przypadku prace te nie polegają jedynie na zwykłym zamontowaniu rolet na oknie. W celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania rolet i ich trwałości proces montażu wymaga odpowiedniej kompletacji, montażu oraz wykonania niezbędnych napraw elewacji w przypadku jej uszkodzenia. Takie same zasady postępowania występują w przypadku realizacji kontraktu, którego przedmiotem jest usługa remontowo-budowlana dotycząca wymiany lub montażu drzwi.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż:

  • montaż rolet okiennych lub drzwiowych zewnętrznych wymagających interwencji i naruszenia elewacji budynku,
  • montaż rolet okiennych lub drzwiowych zewnętrznych bezpośrednio na oknach lub drzwiach przed ich zamontowaniem lub po, tworząc tym samym integralną część okna lub drzwi,
  • wymiana stolarki drzwiowej lub okiennej połączonej z równoczesnym zainstalowaniem w dowolny sposób rolet zewnętrznych w ramach jednego kontraktu,

wykonywany w lokalach mieszkalnych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, objęty jest 8% stawką podatku od towarów i usług, o ile spełnione jest kryterium powierzchni użytkowej, o którym mowa w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT.

Stawka ta ma zastosowanie do całości prac modernizacyjnych lub remontowo-budowlanych, przy założeniu, że roboty te wykonywane są w lokalach mieszkalnych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz że Wnioskodawca zawarł umowy na wykonanie usługi, bez wyodrębniania poszczególnych elementów, które złożą się na tę usługę.

Należy zauważyć, iż w myśl ust. 12b wyżej cyt. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w powyższym zakresie, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wyjaśnić należy, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie w kwestii objętej pytaniem oznaczonym we wniosku jako nr 2. Natomiast zagadnienie objęte pytaniem Wnioskodawcy Nr 1 będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Należy także wyjaśnić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania prowadzonej przez niego działalności według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji przez Wnioskodawcę według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi czy też działalność według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania jego działalności, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku–Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj