Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1384/11/KG
z 25 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1384/11/KG
Data
2011.11.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
instalacja kasy rejestrującej
obowiązek ewidencyjny
osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej
ulga
wydatki na zakup kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży opodatkowanej i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach?
Czy Wnioskodawca miał prawo do skorzystania z tzw. ulgi na zakup urządzeń fiskalnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2011r. (data złożenia 12 września 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w obowiązujących terminach oraz prawa do skorzystania z tzw. ulgi na zakup urządzeń fiskalnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2011r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w obowiązujących terminach oraz prawa do skorzystania z tzw. ulgi na zakup urządzeń fiskalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jednym z profili działalności Spółki jest sprzedaż kruszyw budowlanych. Sprzedaż jest prowadzona zarówno na rzecz podmiotów gospodarczych oraz w mniejszym stopniu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W grudniu 2010r. Spółka przekroczyła obrót powyżej wyznaczonego limitu w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy. Po dniu przekroczenia limitu (utracie zwolnienia podmiotowego) – ze względu na brak zainteresowania ze strony klientów indywidualnych – Spółka nie dokonywała sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zgłoszenia o miejscu i liczbie instalacji kasy fiskalnej Spółka dokonała dnia 14 lipca 2011r. informując Naczelnika Urzędu Skarbowego w P., że z dniem 18 lipca 2011r. Spółka zamierza rozpocząć ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ponadto dnia 10 sierpnia 2011r. Spółka złożyła oświadczenie do ww. zgłoszenia, że nie dokonywała sprzedaży na rzecz osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych do momentu dokonania zgłoszenia o instalacji kasy fiskalnej, tj. do dnia 18 lipca 2011r. oraz, że nie powstał wcześniej wobec Spółki obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Pierwszej sprzedaży (po przekroczeniu kwoty limitu) na rzecz osoby fizycznej Spółka dokonała 21 lipca 2011r. i które to zdarzenie gospodarcze zostało zaewidencjonowane przez Spółkę przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży opodatkowanej i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach...

Czy Wnioskodawca miał prawo do skorzystania z tzw. ulgi na zakup urządzeń fiskalnych...

Stanowisko Wnioskodawcy:

W przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy art. 111 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2011r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 ze zm.).

Na podstawie art. 111 ust. 1 cytowanej ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (…) są obowiązani prowadzić ewidencje obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Stosownie do regulacji zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. oraz z 26 lipca 2010r. (pkt 1-3 i 4), obowiązek ten, co do zasady, powstaje, jeżeli podatnik przekroczył w poprzednim roku podatkowym obroty na rzecz ww. podmiotów w wysokości 40.000 zł.

Zdaniem Spółki prawo do zwolnienia podatnik zachowuje do czas przekroczenia kwoty limitu 40.000 zł, przy czym zwolnienie to będzie miało zastosowanie jeszcze przez dwa miesiące następujące po miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie ww. limitu – o ile w tym czasie wystąpiła sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Z analizy treści ww. artykułu 111 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że nie został przez Spółkę naruszony obowiązek prowadzenia ewidencji za pomocą kasy fiskalnej w ustalonym terminie, czy przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej, ponieważ Spółka nie odnotowała w tym okresie (tj. przed dokonaniem zgłoszenia) sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, co jest równoznaczne z brakiem obowiązku prowadzenia ewidencji obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Dodać należy, że termin rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej (termin powstania obowiązku ewidencjowania) nie w każdym przypadku jest terminem tożsamym z terminem utraty podmiotowego zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W sytuacji bowiem, gdy w stosunku do podatnika zwolnienie podmiotowe utraci moc, obowiązek prowadzenia takiej ewidencji powstanie zgodnie z art. 111 ust. 1 ww. ustawy – z chwilą dokonania pierwszej sprzedaży na rzecz osoby fizycznej lub rolnika ryczałtowego, która nie jest zwolniona przedmiotowo z tego obowiązku.

Zatem do czasu wykonania pierwszej sprzedaży – mimo utraty zwolnienia podmiotowego – Spółka nie była obowiązana do prowadzenia ewidencji obrotu oraz kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz, że ww. ewidencje rozpoczęła w obowiązującym terminie. Ponadto podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania (…) – art. 111 ust. 4 ustawy. W myśl art. 111 ust. 2 ustawy o podatku VAT, Spółka nie naruszyła obowiązku określonego w ust. 1, zatem przepis nie może mieć zastosowania.

W związku z powyższym Spółka nie była zobowiązana do prowadzenia ewidencji obrotu oraz kwoty podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej od miesiąca marca 2011r., a zgłoszenie nastąpiło przed dokonaniem czynności skutkującej powstaniem obowiązku powstania ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej i dlatego może dokonać odliczenia ulgi na zakup kasy rejestrującej, gdyż spełnia wszystkie wymagane warunki:

  • złożył zgłoszenie przed rozpoczęciem ewidencjonowania,
  • rozpoczął ewidencjonowanie w obowiązujący terminach, tj. od pierwszej sprzedaży,
  • cała należność za kasę fiskalną została przez Spółkę uiszczona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do zapisu art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Jak już wyżej wskazano obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących dotyczy tylko takich podmiotów, które dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Kasa rejestrująca to specjalne urządzenie ewidencjonujące obrót i kwoty należnego podatku, a zakup i zainstalowanie tego urządzenia wiąże się z poniesieniem pewnego obciążenia finansowego przez podatnika. Mając powyższe na uwadze, a także premiując podatników terminowo spełniających swoje ustawowe obowiązki w zakresie rozpoczęcia używania kas, ustawodawca wprowadził specjalną ulgę związaną z zakupem kasy rejestrującej.

W tym miejscu należy podkreślić, iż kwestia odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktów wykonawczych.

I tak, zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot.

Od 1 stycznia 2011r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 257, poz. 1733).

Z zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia wynika, że odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej „odliczeniem”, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;
  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
  3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Cytowane wyżej przepisy wskazują, że ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej, przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy (m.in.) złoży on naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie przewidywanych stanowisk kasowych wraz z podaniem miejsca instalacji kasy.

Powyższa zasada znajduje jednoznaczne potwierdzenie w treści cyt. § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, zgodnie z którym, dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zwolnienie, o którym wyżej mowa, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (§ 3 ust. 6).

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży kruszyw budowlanych.

W grudniu 2010r. Spółka przekroczyła obrót powyżej wyznaczonego limitu w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy. Po dniu przekroczenia limitu (utracie zwolnienia podmiotowego) – ze względu na brak zainteresowania ze strony klientów indywidualnych – Spółka nie dokonywała sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zgłoszenia o miejscu i liczbie instalacji kasy fiskalnej Spółka dokonała dnia 14 lipca 2011r. informując Naczelnika Urzędu Skarbowego w P., że z dniem 18 lipca 2011r. Spółka zamierza rozpocząć ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ponadto dnia 10 sierpnia 2011r. Spółka złożyła oświadczenie do ww. zgłoszenia, że nie dokonywała sprzedaży na rzecz osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych do momentu dokonania zgłoszenia o instalacji kasy fiskalnej, tj. do dnia 18 lipca 2011r. oraz, że nie powstał wcześniej wobec Spółki obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Pierwszej sprzedaży (po przekroczeniu kwoty limitu) na rzecz osoby fizycznej Spółka dokonała 21 lipca 2011r. i które to zdarzenie gospodarcze zostało zaewidencjonowane przez Spółkę przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy należy zauważyć, iż w omawianej sprawie kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, przekroczyła w 2010r. wartość 40.000 zł. W świetle powyższego Wnioskodawca nie mógł od dnia 1 stycznia 2011r. skorzystać z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2.

Tym samym w stosunku do Wnioskodawcy, nie znajdzie zastosowania przepis § 3 ust. 6 w myśl którego zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Powyższe oznacza, iż Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2011r. obowiązany jest do zaewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, każdej sprzedaży na rzecz podmiotów o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania.

Należy jednak zwrócić uwagę, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Zatem jeżeli nie wystąpi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych, nie wystąpi również obowiązek ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że pierwszej sprzedaży (po przekroczeniu kwoty limitu) na rzecz osoby fizycznej Wnioskodawca dokonał 21 lipca 2011r.

Skoro do dnia 21 lipca 2011r. Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, to nie wystąpił wobec niego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wnioskodawca przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu złożył pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu ich używania, rozpoczął ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących terminach i posiada dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Reasumując Wnioskodawca wypełnił przesłanki określone przepisami prawa, uprawniające go do skorzystania z ulgi na zakup urządzeń fiskalnych.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj