Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-612/11/AZb
z 5 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-612/11/AZb
Data
2011.07.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
placówka oświatowa
stawki podatku
system oświaty
szkolenie
zwolnienie


Istota interpretacji
zwolnienie od podatku usług edukacyjnych, świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2011r. (data wpływu do tut. organu 6 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2011r. (data wpływu 22 czerwca 2011r.) oraz pismem z dnia 22 czerwca 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług edukacyjnych świadczonych w oparciu o umowę zawartą z uczelnią, świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług edukacyjnych świadczonych w oparciu o umowę zawartą z uczelnią, świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 czerwca 2011r. (data wpływu 22 czerwca 2011r.) oraz pismem z dnia 22 czerwca 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od 1 listopada 2009r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Przedmiotem wykonywanej działalności jest m.in. organizacja szkoleń i konferencji dla firm i przedsiębiorstw (zgodnie z PKD 2007 „pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane”). Ponadto firma Wnioskodawcy wpisana została do rejestru oświatowych placówek niepublicznych pod nr ...

Firma Wnioskodawcy nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 16 czerwca 2011r. wynika, że firma Wnioskodawcy jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty na podstawie art. 2 ust. 3a (niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego) świadczącą usługi w zakresie kształcenia.

Firma Wnioskodawcy jest wpisana jako niepubliczna placówka oświatowa do ewidencji Powiatu zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami).

Usługi świadczone w oparciu o umowy (w tym umowa będąca przedmiotem zapytania zawarta z uczelnią) świadczone są przez firmę Wnioskodawcy jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 22 czerwca 2011r.):

Czy prawidłowo z dniem 1 stycznia 2011r. na usługi edukacyjne świadczone w oparciu o umowę z uczelnią, które dofinansowane są w 100% ze środków UE w ramach EFS (umowa została zawarta w 2009r.) zgodnie art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) Wnioskodawca stosuje zwolnienie z podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do stosowania zwolnienia w podatku VAT do usług edukacyjnych dlatego, że usługi te w całości są finansowane ze środków publicznych. Szkolenie adresowane jest do studentów uczelni, jak również do gimnazjalistów, licealistów i pracowników firm i przedsiębiorstw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe ...oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca od dnia 1 listopada 2009r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Przedmiotem wykonywanej działalności jest m.in. organizacja szkoleń i konferencji dla firm i przedsiębiorstw. Ponadto firma Wnioskodawcy wpisana została do rejestru oświatowych placówek niepublicznych pod nr ...

Firma Wnioskodawcy nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Firma Wnioskodawcy jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty na podstawie art. 2 ust. 3a (niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego) świadczącą usługi w zakresie kształcenia.

Firma Wnioskodawcy jest wpisana jako niepubliczna placówka oświatowa do ewidencji Powiatu zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami).

Usługi świadczone w oparciu o umowy (w tym umowa będąca przedmiotem zapytania zawarta z uczelnią) świadczone są przez firmę Wnioskodawcy jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy usługi edukacyjne świadczone w oparciu o umowę z uczelnią, korzystają ze zwolnienia od podatku.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Przytaczając zatem przepisy ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) wskazać należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 3a) ww. ustawy system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 3 pkt 17 ww. ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Jak stanowi art. 68a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. szkołach dla dorosłych;
  2. placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 82 ust. 3 ww. ustawy organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Jak zatem wynika z przytoczonych wyżej przepisów, kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Z przytoczonych wyżej uregulowań prawnych wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca wskazuje, iż jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na podstawie art. 2 pkt 3a ww. ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego) świadczącą usługi w zakresie kształcenia. Usługi świadczone w oparciu o umowy (w tym umowa będąca przedmiotem zapytania zawarta z uczelnią) świadczone są przez firmę Wnioskodawcy jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty.

A zatem firma Wnioskodawcy stanowi placówkę należącą do systemu oświaty, działającą w zakresie kształcenia.

Odnosząc zatem przytoczone wyżej regulacje prawne do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż jeżeli wykonywane przez Wnioskodawcę w oparciu o umowę zawartą z uczelnią usługi edukacyjne, są świadczone przez firmę Wnioskodawcy, jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wówczas zastosowanie w sprawie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, zgodnie z którym od dnia 1 stycznia 2011r. zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż „ma on prawo do stosowania zwolnienia w podatku VAT do usług edukacyjnych dlatego, że usługi te w całości są finansowane ze środków publicznych” należało uznać za nieprawidłowe, bowiem wprawdzie przedmiotowe usługi edukacyjne korzystają ze zwolnienia od podatku, jednak przesłanką do zastosowania zwolnienia nie jest fakt, iż usługi te w całości są finansowane ze środków publicznych (co wynika z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług), lecz fakt, iż usługi te wykonywane są przez firmę Wnioskodawcy, jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zauważyć należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji była tylko i wyłącznie kwestia zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę w oparciu o umowę zawartą z uczelnią gdyż w tym zakresie Wnioskodawca zadał pytanie i wyczerpująco przedstawił zaistniały stan faktyczny. Przedmiotem interpretacji nie była natomiast kwestia zwolnienia od podatku innych usług świadczonych przez Wnioskodawcę w oparciu o umowy zawarte z innymi podmiotami, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania i w tym zakresie Wnioskodawca nie przedstawił wyczerpująco zaistniałego stanu faktycznego.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj