Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-792/11-4/LK
z 21 września 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-792/11-4/LK
Data
2011.09.21
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych
Słowa kluczowe
miejsce świadczenia
podatnik
świadczenie usług
usługi marketingowe
Istota interpretacji
miejsce świadczenia usług marketingowo - reklamowych
Wniosek ORD-IN 344 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02.06.2011 r. (data wpływu 06.06.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13.09.2011 r. (data wpływu 16.09.2011 r.) na wezwanie z dnia 30.08.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług marketingowo – reklamowych - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 06.06.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług marketingowo – reklamowych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13.09.2011 r. (data wpływu 16.09.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-792/11-2/LK z dnia 30.08.2011 r. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Zrzeszenie świadczy usługi na rzecz podatnika z Austrii. Usługi te są opodatkowane podstawową stawką podatku zarówno w Polsce, jak i w Austrii (w Polsce 23%) Nabywcą tych usług jest podatnik austriacki nieposiadający Nr rejestracji podatkowej AUT. Stosownie do wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Interpretacji Indywidualnej Nr IPPP3/443-28/11-4/LK z dnia 30.03.2011 r., która była zgodna ze stanowiskiem Wnioskodawcy do rozliczeń podatku VAT Wnioskodawca stosuje art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług i wystawia faktury bez podatku nie wykazując tych usług w informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał iż :
Podstawowymi obowiązkami ZMPD w ramach podpisanej Umowy Generalnej jest między innymi:
Zrzeszenie za świadczone usługi otrzymuje od L. comiesięczne wynagrodzenie. Wnioskodawca wskazuje, że L. m.b.H jest Spółką z o.o. z siedzibą w Wiedniu. Firma świadczy usługi z zakresu pośrednictwa ubezpieczeń w szczególności dla działalności transportowej (bez ubezpieczeń dla osób). Firma L. jako makler ubezpieczeniowy jest zwolniona z podatku, co nie zmienia faktu, że zgodnie z interpretacją Federalnego Ministerstwa Finansów w Austrii miejscem świadczenia usług jest Austria i dlatego w przypadku usług świadczonych w Polsce następuje przeniesienie obowiązku podatkowego na odbiorcę usług, który powinien zgłosić i zapłacić przypadający podatek VAT we właściwym Urzędzie Skarbowym. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy w związku z mającym wejść w życie od dnia 01.07.2011 r. Rozporządzeniem wykonawczym Rady(UE) Nr 282/2011 z dnia 15.03.2011 r. nadal pozostanie aktualne stanowisko wydane w wyżej wymienionej interpretacji, że dla podatnika nie posiadającego Nr rejestracji podatkowej AUT można po dniu 01.07.2011 r. nadal stosować art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług... Zdaniem Wnioskodawcy, po dniu 01.07.2011 r. z uwagi na regulacje zawarte w Rozporządzeniu wykonawczym Rady(UE) Nr 282/2011 z dnia 15.03.2011 r. dla podatnika austriackiego nie posiadającego Nr rejestracji podatkowej AUT nie można z dniem 01.07.2011 r. stosować art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi. Wnioskodawca uważa iż po dniu 01.07.2011 r. powinien być stosowany w tym przypadku art. 28c Ustawy o podatku od towarów usług. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy na rzecz podatnika z Austrii, usługi marketingowo-reklamowe związane z udzielaniem pełnej informacji członkom Zrzeszenia. Usługi te są opodatkowane podstawową stawką podatku zarówno w Polsce, jak i w Austrii (w Polsce 23%). Nabywcą tych usług jest podatnik austriacki nieposiadający Nr rejestracji podatkowej AUT. Wnioskodawca świadczy usługi, które w oparciu o przepisy ustawy o VAT obowiązujące do dnia 30.06.2011 r. były opodatkowane na podstawie art. 28b ustawy. Wnioskodawca wskazuje, że Jego kontrahent jest Spółką z o.o. z siedzibą w Wiedniu. Firma świadczy usługi z zakresu pośrednictwa ubezpieczeń w szczególności dla działalności transportowej (bez ubezpieczeń dla osób). Wątpliwość Wnioskodawcy budzi fakt czy w stanie prawnym obowiązującym od 01.07.2011 r. usługi jakie Wnioskodawca wykonuje na rzecz podatnika z Austrii będą objęte regulacją zawartą w art. 28b ustawy. W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, czy też nie. Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n. W myśl art. 28b ust. 2 w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Zatem w przypadku usług wymienionych w art. 28b ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podmiotem zobowiązanym do ich rozliczenia jest usługobiorca. W myśl art. 28c ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n. Stosownie do art. 28a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.07.2011 r., na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
W świetle powyższego istotnym jest ustalenie statusu usługobiorcy, na rzecz którego świadczona jest usługa. Usługi świadczone na rzecz podmiotów wymienionych w art. 28a są to m.in. czynności wykonywane na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ustawy o VAT lub działalność gospodarczą o podobnym charakterze prowadzoną na terenie innego niż Polska kraju. Zgodnie z art. 17 ust. 1 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu od wartości dodanej (Dz. Urz. U L Nr 77, str. 1), w przypadku gdy miejsce świadczenia usług uzależnione jest od tego, czy usługobiorca jest czy też nie jest podatnikiem, status usługobiorcy ustala się na podstawie art. 9-13 i art. 43 dyrektywy 2006/112/WE. Natomiast w myśl art. 9 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.), "Podatnikiem" jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. "Działalność gospodarcza" obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu. A zatem kontrahent Wnioskodawcy będący Spółką z siedzibą swojej działalności w Wiedniu, która świadczy usługi z zakresu pośrednictwa ubezpieczeń jest podatnikiem w zarówno rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jak i przepisów dyrektywy 2006/112/WE. Analizując treść wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, iż firma zagraniczna będąca nabywcą usług marketingowo - reklamowych świadczonych przez Wnioskodawcę spełnia definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, a z treści wniosku nie wynika, aby miała stałe miejsce prowadzenia działalności w kraju innym niż jej siedziba, miejscem świadczenia i opodatkowania tych usług - zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy - jest terytorium kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej tj. Austria. A zatem w przedmiotowej sytuacji nie znajdzie zastosowania przepis art. 28c ust. 1 ustawy. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.