Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-894/11/ICz
z 17 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-894/11/ICz
Data
2011.11.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
stawka
świadczenie usług
usługi remontowo-budowlane


Istota interpretacji
Stawka podatku dla usługi remontu instalacji wodno-kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania w „ ...” wpisanym do rejestru zabytków.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2011r. (data wpływu 5 sierpnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 października 2011r. (data wpływu 2 listopada 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi remontu instalacji wodno-kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania w „ ...” wpisanym do rejestru zabytków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi remontu instalacji wodno-kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania w „ ...” wpisanym do rejestru zabytków.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 października 2011r. (data wpływu 2 listopada 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 października 2011r. znak: IBPP2/443-894/11/ICz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca otrzymał zlecenie na remont instalacji wodno-kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania w „ ...” wpisanym do rejestru zabytków pod nr … w dniu 24 marca 1987r. Powierzchnia użytkowa budynku wynosi 430 m2. Usługa będzie wykonywana pod nadzorem konserwatora zabytków. Obiekt ma charakter mieszkalny.

W piśmie uzupełniającym z dnia 31 października 2011r. Wnioskodawca doprecyzował opisane zdarzenie przyszłe i wyjaśnił, iż:

  1. usługi remontowe (remont instalacji wodno-kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania) nie są pracami konserwatorskimi i restauratorskimi,
  2. na prowadzenie prac remontowych (remont instalacji wodno-kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania) będzie wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków;
  3. posiada kwalifikacje dające uprawnienia do wykonywania prac przy obiektach budowlanych;
  4. będą zatrudnione osoby uprawnione do wykonywania ww. prac i w pozwoleniu będzie określona osoba odpowiedzialna za prowadzenie tych prac,
  5. usługi remontowe (remont instalacji wodno-kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania) są robotami budowlanymi podejmowanymi przy zabytku lub w otoczeniu zabytku;
  6. numer PKOB 1110 - budynki mieszkalne jednorodzinne,
  7. budynek, w którym będą wykonywane usługi remontowe stanowi część obiektu pod nazwą „ ..." i jest budynkiem mieszkalnym stałego zamieszkania,
  8. przedmiotowym zleceniem będzie objęty następujący zakres robót budowlanych: „Modernizacja kotłowni gazowej wraz z instalacjami to jest wody, kanalizacji, centralnego ogrzewania i wentylacji";
  9. pytanie odnośnie interpretacji indywidualnej dotyczy art. 41 ust. 12a, 12b, 12c ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ budynek mieszkalny jednorodzinny, w którym będzie wykonywana usługa ma powierzchnię użytkową równą 435 m2,
  10. usługa będzie wykonywana w oparciu o kompleksowe umowy i przewidziana umową wartość usługi zawierać będzie w sobie cenę zużytych materiałów,
  11. opisany we wniosku remont będzie wykonywany w części obiektu pod nazwą „ ...", którą to częścią jest budynek mieszkalny jednorodzinny,
  12. przedmiotem interpretacji indywidualnej jest art. 41 ust. 12a, 12b, 12c ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT Wnioskodawca powinien zastosować do wyżej wymienionej usługi...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Jeżeli powierzchnia użytkowa tego budynku mieszkalnego jednorodzinnego wynosi 435 m2, to część wynosząca 300 m2 jest opodatkowana stawką VAT w wysokości 8%, ponieważ kwalifikuje się do budownictwa objętego programem mieszkaniowym, natomiast pozostałe 135 m2 jest opodatkowane stawką VAT w wysokości 23%.

Zgodnie z powyższym obliczamy wskaźnik, będący stosunkiem powierzchni użytkowej kwalifikującej się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym do całkowitej powierzchni użytkowej tj. 300 m2/435 m2 - 0,69.

Wynika z tego, że stawką VAT 8% będzie opodatkowane 69% podstawy opodatkowania (np. 1000,00 zł netto x 0,69 = 690,00 zł netto * 8% VAT= 55,20 zł),

natomiast stawką VAT 23% będzie opodatkowana pozostała kwota podstawy opodatkowania (np. 1000,00 zł netto - 690,00 zł netto = 310,00 zł netto * 23% VAT = 71,30 zł).

Przy czym zaokrąglając wskaźnik do dwóch miejsc po przecinku stawką VAT 8% będzie opodatkowane 300,15 m2, a stawką VAT 23% 134,85 m2.

Pozostaje pytanie czy powyższe obliczenia są zgodne z art. 41 ust. 12a, 12b, 12c ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623, ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem dla celów tego podatku stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.).

Zgodnie z tą klasyfikacją w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

W Objaśnieniach wstępnych tej klasyfikacji – „Pojęcia podstawowe” – wskazano, iż całkowita powierzchnia użytkowa budynku obejmuje całą powierzchnię budynku z wyjątkiem:

  • powierzchni elementów budowlanych m.in. podpór, kolumn, filarów, szybów, kominów;
  • powierzchni zajmowanych przez pomieszczenia techniczne instalacji ogólnobudowlanych;
  • powierzchni komunikacji, np. klatki schodowe, dźwigi, przenośniki.

Część „mieszkaniowa budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie), pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania (np. wózkarnie, suszarnie)”.

Z powyższej definicji wynika, iż przez powierzchnię użytkową lokalu należy rozumieć powierzchnię wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu, a w szczególności pokoi, kuchni, spiżarni, przedpokoi, alków, holi, korytarzy, łazienek oraz innych pomieszczeń służących mieszkalnym i gospodarczym potrzebom lokatora (takich jak: garaże, miejsca parkingowe, komórki lokatorskie), bez względu na ich przeznaczenie i sposób używania; za powierzchnię użytkową lokalu nie uważa się powierzchni balkonów, tarasów i loggii, antresoli, szaf i schowków w ścianach, pralni, suszarni, wózkowni, strychów, piwnic i komórek przeznaczonych do przechowywania opału.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca otrzymał zlecenie na remont instalacji wodno-kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania w „ ...” wpisanym do rejestru zabytków pod nr …. w dniu 24 marca 1987r. Powierzchnia użytkowa budynku wynosi 435 m2. Usługa będzie wykonywana pod nadzorem konserwatora zabytków. Obiekt ma charakter mieszkalny. Wnioskodawca wyjaśnił, iż usługi remontowe (remont instalacji wodno-kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania) nie są pracami konserwatorskimi i restauratorskimi, na prowadzenie prac remontowych (remont instalacji wodno-kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania) będzie wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków; posiada kwalifikacje dające uprawnienia do wykonywania prac przy obiektach budowlanych; będą zatrudnione osoby uprawnione do wykonywania ww. prac i w pozwoleniu będzie określona osoba odpowiedzialna za prowadzenie tych prac, usługi remontowe (remont instalacji wodno-kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania) są robotami budowlanymi podejmowanymi przy zabytku lub w otoczeniu zabytku; budynek został zaklasyfikowany od PKOB 1110 - budynki mieszkalne jednorodzinne, budynek, w którym będą wykonywane usługi remontowe stanowi część obiektu pod nazwą „ ..." i jest budynkiem mieszkalnym stałego zamieszkania. Przedmiotowym zleceniem będzie objęty następujący zakres robót budowlanych: „Modernizacja kotłowni gazowej wraz z instalacjami to jest wody, kanalizacji, centralnego ogrzewania i wentylacji". Usługa będzie wykonywana w oparciu o kompleksowe umowy i przewidziana umową wartość usługi zawierać będzie w sobie cenę zużytych materiałów. Opisany we wniosku remont będzie wykonywany w części obiektu pod nazwą „ ...", którą to częścią jest budynek mieszkalny jednorodzinny.

Z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy stwierdzić należy, iż stawki te mogą mieć zastosowanie wyłącznie do czynności wskazanych wprost przez prawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, że wykonywane przez Wnioskodawcę czynności (remont instalacji wodno-kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania) w zakresie jakim będą dotyczyć budynku objętego społecznym programem mieszkaniowym i będą wykonywane w ramach remontu, podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8%, zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Stawka ta będzie miała zastosowanie tylko do tej części należności otrzymanej od nabywców tych usług, w jakiej pozostaje powierzchnia użytkowa budynku, kwalifikująca się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (w przypadku budynków jednorodzinnych jest to powierzchnia do 300 m2) w całkowitej powierzchni użytkowej danego budynku.

Według wskaźnika procentowego wyliczonego zgodnie z podaną wyżej formułą, należy podzielić kwotę należności za wykonaną usługę, na kwotę związaną ze sprzedażą opodatkowaną stawką 8% oraz kwotę związaną ze sprzedażą opodatkowaną według stawki 23%. W dalszej kolejności należy wyliczyć podstawę opodatkowania i kwoty podatku należnego od tych sprzedaży.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym jeżeli powierzchnia użytkowa tego budynku mieszkalnego jednorodzinnego wynosi 435 m2, to część wynosząca 300 m2 jest opodatkowana stawką VAT w wysokości 8%, ponieważ kwalifikuje się do budownictwa objętego programem mieszkaniowym, natomiast pozostałe 135 m2 jest opodatkowane stawką VAT w wysokości 23%, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynku według PKOB. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynku według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje budynki według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynku, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku–Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj