Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-695/11-4/MK1
z 27 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-695/11-4/MK1
Data
2011.10.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin i sposób przekazywania zaliczek

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Informacje dla podatników

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
akcja
pracownik
programy
spółki
Stany Zjednoczone
zaliczka na podatek


Istota interpretacji
Skutki podatkowe otrzymania akcji przez pracowników i byłych pracowników.



Wniosek ORD-IN 429 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25.08.2011 r. (data wpływu 29.08.2011 r.) oraz piśmie z dnia 10.10.2011 r. (data nadania 10.10.2011 r. data wpływu 14.10.2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB2/415-695/11-2/MK1 z dnia 04 października 2011 r. (data nadania 04.10.2011 r., data doręczenia 06.10.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania akcji przez pracowników i byłych pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.08.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania akcji przez pracowników i byłych pracowników.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce (dalej Wnioskodawca lub Spółka polska). Spółka wchodzi w skład światowej korporacji z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej (dalej: Spółka amerykańska).

Spółka bierze udział w programie praw do jednostek akcji o ograniczonej zbywalności (dalej „Program”). W ramach tego Programu na podstawie decyzji osób zarządzających, wybrani pracownicy Wnioskodawcy otrzymują prawo do nieodpłatnego otrzymania akcji Spółki amerykańskiej (dalej: akcje). Przydział praw do nieodpłatnego nabycia akcji nie jest uzależniony od stanowiska pracownika. Okres początku nabywania uprawnień jest określony w Programie i trwa 5 lat. Akcje zostają przekazane pracownikom pod koniec okresu określonego w programie pod warunkiem spełnienia określonych warunków między innymi pozostawanie zatrudnionym w polskiej Spółce. Po upływie ww. okresu pracownicy Wnioskodawcy stają się pełnoprawnymi właścicielami akcji.

Udział pracowników w Programie jest dobrowolny i nieodpłatny. Przyznane w ramach Programu prawa do akcji nie mogą być przedmiotem obrotu na rzecz osób trzecich i są niezbywalne do dnia przekazania akcji pracownikom. Kosztami wprowadzenia programu, w tym kosztami akcji obejmowanych przez pracowników Wnioskodawcy obciążona jest spółka polska.

W dniu 04 października 2011 r. pismem Nr IPPB2/415-695/11-2/MK1 Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez:

  • przedstawienie dokumentu, z którego wynika sposób reprezentacji Wnioskodawcy w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, oraz pełnomocnictwa, z którego wynika stosowne umocowanie dla Pana Kurta I.

Ww. wezwanie skutecznie doręczono w dniu 06.10.2011 r. W wyznaczonym terminie przedmiotowe braki zostały uzupełnione.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w momencie otrzymania akcji przez pracowników Wnioskodawcy, Wnioskodawca jako płatnik ma obowiązek pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych zarówno w stosunku do pracowników nadal zatrudnionych przez Wnioskodawcę jak i w stosunku do pracowników wobec których zatrudnienie już ustało...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Kosztami przekazania akcji obciążony jest Wnioskodawca, w związku z czym, przychód pracowników z tytułu otrzymania akcji stanowi przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) (dalej ustawa o PDOF), a w konsekwencji na Spółce polskiej ciąży obowiązek płatnika pobrania i odprowadzenia z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Na Wnioskodawcy ciąży obowiązek płatnika również w przypadku, gdy akcje zostaną nabyte przez osoby, które nie są już pracownikami Wnioskodawcy, a były nimi w momencie nabycia praw do akcji.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o PDOF przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez pracownika.

W przypadku nabycia akcji w sposób nieodpłatny, czynność ta wywoła skutek podatkowy w postaci uzyskania przez pracowników otrzymujących te akcje przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PDOF. W momencie nieodpłatnego nabycia akcji po stronie osoby nabywającej akcje powstanie przychód ze stosunku pracy.

W myśl art. 31 ustawy o PDOP osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy” są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy o PDOF płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku., a kwotą wpłaconego podatku., występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o PDOF w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy. o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku, gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w momencie otrzymania akcji spółki amerykańskiej pod koniec okresu określonego w programie i po spełnieniu określonych w programie warunków, po stronie pracowników Spółki polskiej powstanie przychód ze stosunku pracy. Wnioskodawca jako płatnik zgodnie z art. 31 ustawy o PDOF zobowiązany będzie do pobrania i odprowadzenia z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, zarówno w stosunku do pracowników jak i osób w stosunku do których stosunek pracy już wygasł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 2b ww. ustawy jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce. Spółka wchodzi w skład światowej korporacji z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Spółka bierze udział w programie praw do jednostek akcji o ograniczonej zbywalności. W ramach tego Programu na podstawie decyzji osób zarządzających, wybrani pracownicy Wnioskodawcy otrzymują prawo do nieodpłatnego otrzymania akcji Spółki amerykańskiej. Przydział praw do nieodpłatnego nabycia akcji nie jest uzależniony od stanowiska pracownika. Okres początku nabywania uprawnień jest określony w Programie i trwa 5 lat. Akcje zostają przekazane pracownikom pod koniec okresu określonego w programie pod warunkiem spełnienia określonych warunków między innymi pozostawanie zatrudnionym w polskiej Spółce. Po upływie ww. okresu pracownicy Wnioskodawcy stają się pełnoprawnymi właścicielami akcji. Udział pracowników w Programie jest dobrowolny i nieodpłatny. Przyznane w ramach Programu prawa do akcji nie mogą być przedmiotem obrotu na rzecz osób trzecich i są niezbywalne do dnia przekazania akcji pracownikom. Kosztami wprowadzenia programu, w tym kosztami akcji obejmowanych przez pracowników Wnioskodawcy obciążona jest spółka polska.

Przepis art. 10 ust. 1 cytowanej ustawy zawiera katalog źródeł przychodów, wśród których w pkt 1 tego artykułu wymienione są m. in. przychody ze stosunku pracy.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów zostały wymienione jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Tym samym po stronie uczestników Programu w sytuacji otrzymania nieodpłatnie akcji od spółki zagranicznej niewątpliwie będzie miało miejsce przysporzenie majątkowe w postaci uzyskania przez uczestnika Programu przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zauważyć należy, iż w sytuacji gdy polska spółka pokrywa koszty związane z udziałem własnych pracowników w planie motywacyjnym, w tym koszty akcji objętych przez pracowników, na podstawie którego pracownicy ci nabywają akcje, wówczas należy uznać, iż powstał u nich przychód, zakwalifikowany jako przychód ze stosunku pracy o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy bowiem zwrócić uwagę, że gdyby nie łączący pracownika z pracodawcą stosunek pracy, pracownik nie otrzymałby tego świadczenia.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku nabycia akcji spółki posiadającej siedzibę poza terytorium kraju po stronie pracowników Wnioskodawcy jak i w stosunku do pracowników wobec których zatrudnienie już ustało powstanie przychód ze stosunku pracy w momencie nabycia tych akcji w ramach przedmiotowego planu a na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek płatnika.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Na podstawie art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niedobrany lub pobrany a nie wpłacony.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl art. 31 ww. ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Podsumowując, stwierdzić należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym po stronie uprawnionych pracowników i byłych pracowników powstanie dochód podlegający opodatkowaniu w momencie otrzymania akcji Spółki zagranicznej, bowiem źródło przychodu w przedmiotowej sprawie jest uzależnione od podmiotu, który ostatecznie poniesie koszty programu motywacyjnego. W związku z faktem, że koszty nabycia akcji będą ponoszone przez pracodawcę, tj. Wnioskodawcę, to wydatki takie będą stanowiły dla poszczególnych pracowników i byłych pracowników przychód ze stosunku pracy, a na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj