Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.800.2021.2.DJ
z 22 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2021 r. (data wpływu 16 sierpnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 września 2021 r. (data wpływu 16 września 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej obowiązku podatkowego w Polsce.

W związku z tym, że złożony wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 31 sierpnia 2021 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.800.2021.1.DJ, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano 31 sierpnia 2021 r., odebrano 3 września 2021 r., natomiast w dniu 16 września 2021 r. do tut. organu wpłynęło pismo, stanowiące odpowiedź na ww. wezwanie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i następujące zdarzenie przyszłe.

Stan faktyczny: Wnioskodawca jest Polakiem i od początku grudnia 2005 r. mieszka i pracuje w UK, a poprzednio (od urodzenia) mieszkał w (…).

Wyjeżdżając do Anglii Wnioskodawca poinformował US w (…), że zamierza pozostać w UK na stałe i w 2006 r. złożył stosowany w tym czasie załącznik NIP-3 do US w (…) o zmianie miejsca zamieszkania. Za miesiąc grudzień 2005 r. Wnioskodawca zapłacił w Polsce stosowny podatek, który w związku wprowadzeniem abolicji podatkowej został Wnioskodawcy później zwrócony. W marcu 2006 roku dołączyła do Wnioskodawcy Jego żona z dzieckiem. Wnioskodawca wyprowadził się z Polski do UK na stałe i do UK przeniósł swoje centrum interesów życiowych i swoją rezydencję podatkową.

W Anglii Wnioskodawca pracuje jako samozatrudniony i mieszka od 12 lat, w tym samym, wynajmowanym mieszkaniu, które użytkuje na podstawie długoterminowej umowy, o które dba, aby było dobrym miejscem do życia Wnioskodawcy. Wnioskodawca opłaca rachunki za gaz, telefon i wszelkie inne koszty związane z użytkowaniem mieszkania. Posiada samochód, którym dojeżdża do pracy i za który płaci raty. Od przychodów w UK Wnioskodawca odprowadza podatki w UK. Wnioskodawca posiada angielski certyfikat rezydencji podatkowej, a także uzyskał prawo stałego pobytu w UK w ramach (…).

Wnioskodawca nie ma jeszcze brytyjskiego obywatelstwa, ale pewnie wkrótce będzie je miał. Wnioskodawca uczestniczy w wyborach angielskich i nie uczestniczy w wyborach w Polsce, ani też nie jeździ głosować w ambasadzie Polski. Życie polityczne w Polsce nie interesuje Wnioskodawcy już od lat. Wnioskodawcę interesuje bardziej co się dzieje w polityce w UK, a nie w Polsce. Uczestniczy w spisach powszechnych w UK, a nie w Polsce. Wnioskodawca posiada konta bankowe tylko w UK i opłaca składki na ubezpieczenie zdrowotne i emerytalne w UK. Należy do organizacji zawodowej w UK, a także uczestniczy w szkoleniach i kursach prywatnych służących podnoszeniu kwalifikacji i kompetencji zawodowych Wnioskodawcy w UK ,a nie w Polsce. Swoją przyszłość zawodową i rozwój profesjonalny wiąże więc z Anglią. Wnioskodawca wrósł w swoje środowisko zawodowe. Z ludźmi, z którymi pracuje a także innymi osobami w UK utrzymuje kontakty towarzyskie i przyjacielskie relacje. Tu ma znajomych, (…). Z dawnymi kolegami w Polsce Wnioskodawca już kontaktów nie utrzymuje. W Polsce przebywa bardzo rzadko, parę dni w roku. Nie prowadzi żadnych interesów i nie ma żadnych dochodów w Polsce. Nie posiada konta bankowego i nie należy do żadnych organizacji politycznych i społecznych w Polsce z wyjątkiem (…), gdyż takie są przepisy.

W maju 2010 r. żona Wnioskodawcy przeprowadziła się do Polski z córką urodzoną w (…) 2005 r. w Polsce. W 2011 r. urodziła się w Polsce druga córka i one wszystkie mieszkają w (…) w mieszkaniu stanowiącym ustawową wspólność majątkową małżeńską. Żona pracuje w Polsce i wychowuje dzieci.

Z rodziną: żoną i dziećmi Wnioskodawca utrzymuje kontakt przez telefon oraz inne komunikatory. Widzą się na (…) i podczas rzadkich, kilkudniowych pobytów Wnioskodawcy w Polsce. Wnioskodawca wypełnia swoje obowiązki rodzicielskie wychowując swoje dzieci przez telefon oraz łożąc na ich utrzymanie. Odległość, jaka dzieli Wnioskodawcę z żoną mocno osłabiła więzi emocjonalne małżonków, brak im małżeńskiej codzienności, wzajemnej troski, rozmów, dbałości o siebie, czułości, bliskości i partnerstwa. To w zasadzie faktyczna fizyczna i emocjonalna separacja.

Będąc tyle lat w UK to jak już wyżej Wnioskodawca wspomniał, wrósł już w tutejsze środowisko zawodowe i społeczeństwo, że absolutnie nie czuje się podatnikiem polskim i od 2006 r. nie składał w Polsce miesięcznych i rocznych zeznań podatkowych. Wnioskodawca nie jest też zameldowany w Polsce. W związku z ostatnio zaistniałymi zmianami w Ordynacji podatkowej i w prawie podatkowym w Polsce Wnioskodawca postanowił wystąpić o indywidualną interpretację podatkową, ażeby mieć pewność, iż nie jest podatnikiem (rezydentem podatkowym) w Polsce, a tylko i wyłącznie w UK.

Wnioskodawca musi taką mieć pewność, bo ewentualna niekorzystna dla Niego indywidualna podatkowa interpretacja spowoduje dodatkowe obciążenie dla Wnioskodawcy (w postaci polskich podatków) i prawdopodobnie doprowadzi to do Jego bankructwa. Chyba wtedy Wnioskodawca zacznie żyć "(…)" czyli z zasiłków i nikomu już nic nie będzie mógł zapłacić.

Stan przyszły: Wnioskodawca pozostaje w UK na stałe tak jak zadeklarował w 2006 roku.

W piśmie, stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca doprecyzował, że: od listopada 2005 roku mieszka w Anglii. Wnioskodawca wyjechał z Polski w celu przesiedlenia się na stałe. Od 2005 roku do dziś Wnioskodawca pracuje jako samozatrudniony i będzie tę formę zarobkowania kontynuował w następnych latach. Od początku swojego pobytu Wnioskodawca opłacał podatki w UK. W roku 2006 zapłacił również podatek w Polsce od zarobków angielskich w 2005 r., który później po wprowadzeniu abolicji podatkowej został Wnioskodawcy zwrócony.

Konsekwencją dalszego pobytu i pracy w latach następnych Wnioskodawcy będzie opłata podatku w UK od Jego zarobków w Anglii. Wnioskodawca posiada i będzie posiadał angielski certyfikat rezydencji podatkowej, a także prawo stałego pobytu w UK w ramach (…).

Wnioskodawca uczestniczy, uczestniczył i będzie uczestniczył w wyborach angielskich; nie uczestniczył i nie będzie uczestniczył w wyborach w Polsce. Wnioskodawca uczestniczył i będzie uczestniczył w spisach powszechnych w UK, a nie w Polsce. Posiada i będzie posiadał konta bankowe tylko w UK i opłacał składki na ubezpieczenie zdrowotne i emerytalne w UK. Wnioskodawca należy i będzie należał do organizacji zawodowej w UK. Uczestniczył, uczestniczy i będzie uczestniczył w szkoleniach i kursach prywatnych służących podnoszeniu kwalifikacji i kompetencji zawodowych w UK, a nie w Polsce. W Polsce przebywał przez wszystkie lata zamieszkania w Anglii bardzo rzadko - parę dni w roku. I tak będzie w latach następnych. Wnioskodawca nie prowadził i nie będzie prowadził żadnych interesów w Polsce. Nie miał i nie będzie miał żadnych dochodów w Polsce. Wnioskodawca był, ale już nie jest zameldowany w Polsce. Z rodziną (żoną i dziećmi) utrzymywał, utrzymuje i będzie utrzymywał rzadki kontakt przez telefon i inne komunikatory. Wnioskodawca widywał swoją rodzinę na (…) i podczas rzadkich, kilkudniowych pobytów w Polsce i nic w tej kwestii się nie zmieni w dalszych latach. Wnioskodawca wypełniał i będzie wypełniał swoje obowiązki rodzicielskie wychowując swoje dzieci przez telefon oraz łożąc na ich utrzymanie.

Wnioskodawca oświadcza, że do UK wyjechał w 2005 roku w celu przesiedlenia się na stałe
i zamierza pozostać w UK na stałe.

Wnioskodawca oczekuje od organu interpretacyjnego rozstrzygnięcia za rok podatkowy 2020, 2021, 2022 i lata następne.

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest kwestia określenia rezydencji podatkowej, która to według Wnioskodawcy jest w UK od grudnia 2005 poprzez następne lata do dziś, do roku 2021 i w następnych latach (2022 i tak dalej) będzie w UK. Wnioskodawca oczekuje od organu interpretacyjnego potwierdzenia swojego stanowiska i uznania go za właściwe. Wnioskodawca oczekuje też od organu interpretacyjnego określenia obowiązku składania zeznania podatkowego/zeznań podatkowych w Polsce od dochodów w UK z tytułu bycia samozatrudnionym za rok 2020, 2021 i lata następne za bezzasadne i niewłaściwe albowiem Wnioskodawca nie mieszka w Polsce i nie osiąga w Polsce żadnych dochodów i nie będzie osiągał. Wnioskodawca mieszka, żyje i pracuje tylko w UK. Czuje się rezydentem realnym i podatkowym tylko w UK.

Stan przyszły: Wnioskodawca pozostaje w UK na stałe tak jak zadeklarował w 2006 roku. Konsekwencją dalszego pobytu i pracy Wnioskodawcy w latach następnych będzie opłata podatku w UK od zarobków Wnioskodawcy w Anglii.

Wnioskodawca posiada i będzie posiadał angielski certyfikat rezydencji podatkowej, a także prawo stałego pobytu w UK w ramach (…). Uczestniczy, uczestniczył i będzie uczestniczył w wyborach angielskich; nie uczestniczył i nie będzie uczestniczył w wyborach w Polsce. Uczestniczył i będzie uczestniczył w spisach powszechnych w UK, a nie w Polsce. Wnioskodawca posiada i będzie posiadał konta bankowe tylko w UK i opłacał składki na ubezpieczenie zdrowotne i emerytalne w UK. Wnioskodawca należy i będzie należał do organizacji zawodowej w UK. Uczestniczył, uczestniczy i będzie uczestniczył w szkoleniach i kursach prywatnych służących podnoszeniu kwalifikacji i kompetencji zawodowych w UK, a nie w Polsce. W Polsce przebywał przez wszystkie lata zamieszkania w Anglii bardzo rzadko - parę dni w roku. I tak będzie w latach następnych. Wnioskodawca nie prowadził i nie będzie prowadził żadnych interesów w Polsce. Nie miał i nie będzie miał żadnych dochodów w Polsce. Wnioskodawca był, ale już nie jest zameldowany w Polsce. Z rodziną (żoną i dziećmi) utrzymywał, utrzymuje i będzie utrzymywał rzadki kontakt przez telefon i inne komunikatory. Wnioskodawca widywał swoją rodzinę na (…) i podczas rzadkich, kilkudniowych pobytów w Polsce i nic w tej kwestii się nie zmieni w dalszych latach. Wnioskodawca wypełniał i będzie wypełniał swoje obowiązki rodzicielskie wychowując swoje dzieci przez telefon oraz łożąc na ich utrzymanie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy zatem w obecnej i przyszłej sytuacji Wnioskodawcy (pozostaje w UK), Wnioskodawca jest tylko podatnikiem i rezydentem podatkowym w UK? Pytanie dotyczy roku 2020, 2021 i lat następnych.
  2. Czy w obecnej sytuacji Wnioskodawca musi składać jakieś zeznania roczne i miesięczne do (…)? Pytanie dotyczy roku 2020, 2021 i lat następnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, po tylu latach pobytu w UK i planów pozostania na stałe w UK absolutnie Wnioskodawca nie czuje się i nie powinien być polskim rezydentem podatkowym (polskim podatnikiem), a tylko i wyłącznie rezydentem podatkowym UK. Owszem żona Wnioskodawcy wróciła do Polski, ale Wnioskodawca nie wrócił i nie zamierza i nie deklarował przeniesienia swojej rezydencji podatkowej z UK do Polski. Wnioskodawca nie powinien też składać w Polsce żadnych zeznań podatkowych. Stanowisko Wnioskodawcy dotyczy lat 2005-2020, roku obecnego 2021 i roku 2022 oraz lat następnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 2b ustawy, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
  5. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
  6. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
    6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
  7. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
  8. niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Stosownie do art. 4 ust. 1 podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 250 poz. 1840 ze zm.) określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych.

Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 2 Konwencji, jeżeli stosownie do postanowień ustępu 1 niniejszego artykułu osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, wówczas jej status określa się zgodnie z następującymi zasadami:

  1. osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Państwach, wówczas uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych);
  2. jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, w którym zwykle przebywa;
  3. jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obu Umawiających się Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, którego jest obywatelem;
  4. jeżeli osoba jest obywatelem obydwu Umawiających się Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe organy Umawiających się Państw rozstrzygną tę sprawę w drodze wzajemnego porozumienia.

Przy czym wyjaśnienia wymaga, że postanowienia ww. art. 4 ust. 2 Konwencji, mają zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy w myśl postanowień ust. 1 ww. Konwencji, osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, tzn. gdy zachodzi kolizja ustawodawstw wewnętrznych obu państw w kwestii dotyczącej ustalenia miejsca zamieszkania. W konsekwencji reguły kolizyjne mają zastosowanie wyłącznie w sytuacji gdy podatnik w tym samym czasie ma miejsce zamieszkania w obu umawiających się państwach.

Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się zatem bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie - podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika „lub” w sformułowaniu „centrum interesów osobistych lub gospodarczych” dla doprecyzowania kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP. Tym samym określona osoba, która ma ścisłe powiązania biznesowe czy też gospodarcze w Polsce, a całą rodzinę i znajomych w innym państwie, może w takiej sytuacji podlegać opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów.

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a analizowany warunek stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium RP centrum interesów życiowych.

Wymienione powyżej kryteria stosuje się z uwzględnieniem art. 4 ww. Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Przy tym wskazać należy, że według Komentarza do Modelowej Konwencji OECD posiadanie stałego ogniska domowego oznacza, że osoba fizyczna urządziła je i zastrzegła dla swojego trwałego użytkowania, w przeciwieństwie do przebywania w konkretnym miejscu, ale w takich warunkach, z których wynika, że dany pobyt jest zamierzony na krótki czas. Zgodnie z Komentarzem, istotnym czynnikiem jest trwałość zamieszkania, dbałość o ognisko domowe, co należy rozumieć, że osoba zainteresowana czyni wszystko, co jest niezbędne, aby mieć to mieszkanie do własnej dyspozycji w każdym czasie, w sposób ciągły, a nie od czasu do czasu, na pobyt, który z różnych względów może mieć charakter krótkotrwały. Jeżeli osoba fizyczna posiada ognisko domowe w obu Umawiających się państwach, wówczas pierwszeństwo ma państwo, z którym osobiste i ekonomiczne powiązania danej osoby są ściślejsze. Przez takie powiązania, Komentarz nakazuje rozumieć ośrodek interesów życiowych, przy ustalaniu którego należy wziąć pod uwagę stosunki rodzinne i towarzyskie, zatrudnienie, działalność polityczną, kulturalną i wszelką inną, miejsce działalności gospodarczej i miejsce, z którego zarządza swoim mieniem. Wszystkie te okoliczności należy rozważyć w całości, uwzględniając indywidualne postępowanie danej osoby. Jeśli miejsca zamieszkania nie można ustalić na podstawie tego kryterium, należy ustalić je biorąc pod uwagę przede wszystkim miejsce, w którym osoba fizyczna zwykle przebywa, a następnie obywatelstwo danej osoby.

Tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej zostały wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień.

Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Z przestawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest Polakiem i od początku grudnia 2005 r. mieszka i pracuje w UK, a poprzednio (od urodzenia) mieszkał w (…). Wyjeżdżając do Anglii Wnioskodawca poinformował US w (…), że zamierza pozostać w UK na stałe i w 2006 r. złożył stosowany w tym czasie załącznik NIP-3 do US w (…) o zmianie miejsca zamieszkania. W marcu 2006 roku dołączyła do Wnioskodawcy Jego żona z dzieckiem. Wnioskodawca wyprowadził się z Polski do UK na stałe i do UK przeniósł swoje centrum interesów życiowych i swoją rezydencję podatkową. Wnioskodawca wyjechał z Polski w celu przesiedlenia się na stałe. Od początku swojego pobytu Wnioskodawca opłacał podatki w UK. W Anglii Wnioskodawca pracuje jako samozatrudniony oraz będzie tę formę zarobkowania kontynuował w następnych latach i mieszka od 12 lat, w tym samym, wynajmowanym, mieszkaniu, które użytkuje na podstawie długoterminowej umowy. Wnioskodawca opłaca rachunki za gaz, telefon i wszelkie inne koszty związane z użytkowaniem mieszkania. Posiada samochód, którym dojeżdża do pracy i za który płaci raty. Od przychodów w UK Wnioskodawca odprowadza podatki w UK. Wnioskodawca posiada i będzie posiadał angielski certyfikat rezydencji podatkowej, a także uzyskał prawo stałego pobytu w UK w ramach (…).

Wnioskodawca nie ma brytyjskiego obywatelstwa jeszcze ale pewnie wkrótce będzie je miał. Natomiast Wnioskodawca uczestniczy, uczestniczył i będzie uczestniczył w wyborach angielskich i nie uczestniczy i nie będzie uczestniczył w wyborach w Polsce, ani też nie jeździ głosować w ambasadzie Polski. Życie polityczne w Polsce nie interesuje Wnioskodawcy już od lat. Wnioskodawcę interesuje bardziej co się dzieje w polityce w UK, a nie w Polsce. Uczestniczy i będzie uczestniczył w spisach powszechnych w UK, a nie w Polsce. Wnioskodawca posiada i będzie posiadał konta bankowe tylko w UK i opłaca składki na ubezpieczenie zdrowotne i emerytalne w UK. Należy do organizacji zawodowej w UK, a także uczestniczył, uczestniczy i będzie uczestniczył w szkoleniach i kursach prywatnych służących podnoszeniu kwalifikacji i kompetencji zawodowych Wnioskodawcy w UK, a nie w Polsce. Swoją przyszłość zawodową i rozwój profesjonalny wiąże więc z Anglią. Wnioskodawca wrósł w swoje środowisko zawodowe. Z ludźmi z którymi pracuje a także innymi osobami w UK utrzymuje kontakty towarzyskie i przyjacielskie relacje. Z dawnymi kolegami w Polsce Wnioskodawca już kontaktów nie utrzymuje. W Polsce przebywał przez wszystkie lata zamieszkania w Anglii bardzo rzadko - parę dni w roku. I tak będzie w latach następnych. Wnioskodawca nie prowadził i nie będzie prowadził żadnych interesów w Polsce. Nie miał i nie będzie miał żadnych dochodów w Polsce. Nie posiada konta bankowego i nie należy do żadnych organizacji politycznych i społecznych w Polsce z wyjątkiem polskiej (…), gdyż takie są przepisy. W maju 2010 r. żona Wnioskodawcy przeprowadziła się do Polski z córką urodzoną w (…) 2005 r. w Polsce. W 2011 r. urodziła się w Polsce druga córka i one wszystkie mieszkają w (…) w mieszkaniu stanowiącym ustawową wspólność majątkową małżeńską. Żona pracuje w Polsce i wychowuje dzieci. Z rodziną (żoną i dziećmi) utrzymywał, utrzymuje i będzie utrzymywał rzadki kontakt przez telefon i inne komunikatory. Wnioskodawca widywał swoją rodzinę na (…) i podczas rzadkich, kilkudniowych pobytów w Polsce i nic w tej kwestii się nie zmieni w dalszych latach. Wnioskodawca wypełniał i będzie wypełniał swoje obowiązki rodzicielskie wychowując swoje dzieci przez telefon oraz łożąc na ich utrzymanie. Odległość, jaka dzieli Wnioskodawcę z żoną mocno osłabiła więzi emocjonalne małżonków, brak im małżeńskiej codzienności, wzajemnej troski, rozmów, dbałości o siebie, czułości, bliskości i partnerstwa. To w zasadzie faktyczna fizyczna i emocjonalna separacja. Konsekwencją dalszego pobytu i pracy Wnioskodawcy w latach następnych będzie opłata podatku w UK od zarobków Wnioskodawcy w Anglii.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia określenia rezydencji podatkowej, określenia obowiązku składania zeznania podatkowego/zeznań podatkowych w Polsce od dochodów w UK z tytułu bycia samozatrudnionym za rok 2020, 2021 i lata następne.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego, fakt że Wnioskodawca w Polsce ma żonę, dzieci, jak również posiada mieszkanie pozwala uznać, że zgodnie z art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest osobą mającą miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Niemniej jednak, z uwagi na to, że Wnioskodawca posiada certyfikat rezydencji podatkowej w Wielkiej Brytanii, a także uzyskał prawo stałego pobytu w Wielkiej Brytanii w ramach (…), wyjechał z Polski w celu przesiedlenia się na stałe a ponadto w Anglii Wnioskodawca pracuje jako samozatrudniony (od przychodów z tego tytułu uzyskanych Wnioskodawca odprowadza tam podatki) i będzie tę formę zarobkowania kontynuował w następnych latach oraz mieszka od 12 lat, w tym samym, wynajmowanym mieszkaniu, które użytkuje na podstawie długoterminowej umowy, opłaca rachunki za gaz, telefon i wszelkie inne koszty związane z użytkowaniem mieszkania, posiada samochód, którym dojeżdża do pracy i za który płaci raty, posiada w Wielkiej Brytanii konto bankowe, ubezpieczenie, więzi towarzyskie, głosuje w brytyjskich wyborach i przebywa na terytorium Wielkiej Brytanii więcej niż 183 dni, podczas gdy w Polsce bardzo rzadko (parę dni w roku), przy uwzględnieniu art. 4 ust. 2 Konwencji, należy uznać, że w latach 2020, 2021 i w latach następnych miejscem zamieszkania dla celów podatkowych Wnioskodawcy była/jest i będzie Wielka Brytania. Zatem w tym okresie Wnioskodawca podlegał/podlega i będzie podlegał w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wyłącznie od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W konsekwencji, skoro – jak wynika z treści wniosku i jego uzupełnienia – w okresie będącym przedmiotem zapytania Wnioskodawca nie uzyskiwał/nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwał żadnych dochodów w Polsce, to w rezultacie Wnioskodawca nie miał/nie ma i nie będzie miał obowiązku składania zeznań podatkowych (zeznań rocznych i miesięcznych) w Polsce za rok 2020, 2021 i lata następne (jeżeli opisane i wyeksponowane we wniosku oraz jego uzupełnieniu okoliczności/informacje/fakty/warunki nie ulegną zmianie).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj