Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.579.2021.4.RK
z 17 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2021 r. (data wpływu 9 czerwca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 września 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 3 września 2021 r.) oraz pismem z dnia 3 września 2021 r. (data wpływu 7 września 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • opodatkowania przychodów uzyskiwanych z hodowli i sprzedaży entomofagów (pyt. Nr 1 i Nr 2) – jest prawidłowe;
  • uznania hodowli i sprzedaży entomofagów za działalność rolniczą w myśl art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pyt. Nr 3) –jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Ww. wniosek uzupełniono pismami z dnia 3 września 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 3 września 2021 r.; data wpływu za pośrednictwem … 7 września 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym, nieprowadzącym działalności gospodarczej. Obecnie jest ubezpieczony w KRUS, jako domownik rodzica prowadzącego gospodarstwo rolne. Wnioskodawca jest po kursie rolniczym, w lipcu 2021 r. zdawał egzaminy i do końca 2021 r. planuje przejąć gospodarstwo rolne stając się rolnikiem. Wnioskodawca od wielu lat hobbystycznie interesuje się terrarystyką, obecnie hoduje pajęczaki Theraphosidae, zwane potocznie ptasznikami. W swojej hodowli koncentruje się na jednym gatunku Poecilotheria metallica. Hodowla jest prowadzona w mieszkaniu Wnioskodawcy. Poecilotheria metallica to endemit pochodzący z południowej części Indii. Pająki te są entomofagami, a więc zwierzętami odżywiającymi się owadami. W swojej hodowli, Wnioskodawca nie posiada żadnej powierzchni upraw roślin żywicielskich, bowiem pokarmem pająków są wyłącznie świerszcze, które nabywa od hodowcy owadów prostoskrzydłych. Wnioskodawca nie prowadzi hodowli owadów, które mogłyby stanowić pokarm dla pająków. Wnioskodawca zdobył już na tyle duże doświadczenie w hodowli wspomnianego gatunku, że zaczął uzyskiwać przychówki. Młode pająki zamierza odchować przez okres minimum 4 miesięcy, co pozwoli Mu na określenie płci każdego osobnika. Dopiero po tym okresie pająki będą zbywane. Wnioskodawca nie będzie nabywał młodych pająków, wszystkie które będzie posiadał stanowić będą przychówki z prowadzonej przez Niego hodowli. Wnioskodawca planuje sprzedawać uzyskane przychówki na rzecz nabywców z kraju, jak i z zagranicy oraz w związku ze sprzedażą ww. pająków uzyskiwać przychód.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (pytanie Nr 2 i Nr 3 ostatecznie sformułowano w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, polegającej na hodowli i sprzedaży entomofagów, jak wskazuje opis zdarzenia przyszłego, będzie opodatkowany na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej?
  2. Czy w przypadku braku powierzchni upraw roślin żywicielskich w rozumieniu poz. 13 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2020 r., poz. 2218) obowiązek podatkowy nie powstanie?
  3. Czy działalność prowadzona przez Wnioskodawcę, polegająca na hodowli i sprzedaży entomofagów, jak wskazuje opis zdarzenia przyszłego, będzie stanowić działalność rolniczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  4. Czy sprzedaż entomofagów przez Wnioskodawcę, jak wskazuje opis zdarzenia przyszłego, będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na zadane pytania oznaczone Nr 1-3 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie pytania oznaczonego Nr 4 dotyczącego podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.



Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód z prowadzonej przez Niego działalności będzie opodatkowany na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm., dalej jako „u.p.d.o.f.”), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Definicję działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych zawiera art. 2 ust. 2 u.p.d.o.f.

Zgodnie z tym przepisem, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt - licząc od dnia nabycia.

Zgodnie z art. 2 ust. 3 u.p.d.o.f., działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

W myśl art. 2 ust. 3a tej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, a obecnie określonych mocą rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2020 r., poz. 2218).

W załączniku do ww. rozporządzenia, tj. tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego pod poz. 13 wymieniono hodowlę entomofagów, wskazując normę szacunkową dochodu rocznego, która liczona jest od 1 m2 powierzchni uprawy roślin żywicielskich.

Sformułowanie „entomofag” nie zostało wyjaśnione w treści ustawy podatkowej, natomiast zgodnie z definicją encyklopedii PWN (encyklopedia.pwn.pl) „entomofagi” to organizmy zwierzęce i roślinne odżywiające się owadami. Stąd pająki Poecilotheria metallica należy uznać za entomofagi.

Jak wynika z brzmienia ustawy, uprawa określonych roślin oraz hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. załączniku do rozporządzenia. Informacje zawarte w tym akcie prawnym mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej.

W związku z faktem, że hodowla entomofagów, została wymieniona w załączniku do rozporządzenia, stosownie do powołanego art. 2 ust. 3 u.p.d.o.f., stanowi ona działy specjalne produkcji rolnej, a sprzedaż entomofagów winna być opodatkowana na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), w przypadku braku powierzchni upraw roślin żywicielskich w rozumieniu poz. 13 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2020 r., poz. 2218) obowiązek podatkowy nie powstanie.

Zgodnie ze stanowiskiem szczegółowo uzasadnionym w odniesieniu do pytania nr 1, przychody z tytułu prowadzonej hodowli będą zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowane jak przychody z działów specjalnych produkcji rolnej. W tym przypadku norma szacunkowa liczona jest od metra kwadratowego powierzchni uprawy roślin żywicielskich.

Wnioskodawca wyjaśnia, że nie posiada ani jednego metra kwadratowego upraw roślin żywicielskich. Poecilotheria metallica, jako entomofagi, nie wymagają roślin żywicielskich, gdyż ich dieta opiera się na owadach, których Wnioskodawca nie hoduje lecz je nabywa. Wobec tego nie powstanie obowiązek podatkowy w związku z osiąganiem przez Wnioskodawcę przychodu ze sprzedaży Poecilotheria metallica (entomofagów).

Podsumowując, Wnioskodawca zauważa, że sprzedaż pająków, jako sprzedaż entomofagów, winna być opodatkowana na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej, przy czym w przypadku braku powierzchni upraw roślin żywicielskich w rozumieniu poz. 13 tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego, obowiązek podatkowy nie powstanie, gdyż ustawodawca ustala stawkę podatku od działów specjalnych produkcji rolnej w zależności od powierzchni upraw roślin żywicielskich, zaś Wnioskodawca nie posiada żadnej powierzchni upraw roślin żywicielskich.

Takie stanowisko potwierdzają też interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej m.in.:

  • z dnia 30 stycznia 2019 r., Nr 0115-KDIT3.4011.554.2018.2.PSZ,
  • z dnia 21 marca 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.628.2018.2.BO,
  • z dnia 18 listopada 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.453.2019.3.MM.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), hodowla i sprzedaż Poecilotheria metallica (entomofagów), jak to zostało opisane we wniosku, stanowi działalność rolniczą.

Definicję działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych zawiera art. 2 ust. 2 u.o.p.d.o.f.

Zgodnie z tym przepisem, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt - licząc od dnia nabycia.

Wnioskodawca wyjaśnia w tym miejscu, że planuje On sprzedawać przedmiotowe pająki, które pochodzić będą z Jego własnej hodowli, a przetrzymywane będą przez Wnioskodawcę przez okres ponad dwóch miesięcy od dnia ich narodzenia do dnia ich sprzedaży, a więc w okresie ich biologicznego wzrostu.

Jednocześnie stosownie do treści z art. 2 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f., przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym w przypadku działalności rolniczej można rozpatrywać dwa przypadki:

  1. działalność rolniczą stanowiącą działy specjalne produkcji rolnej,
  2. działalność rolniczą nie stanowiącą działów specjalnych produkcji rolnej.

W kontekście tego spostrzeżenia należy wskazać na stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok NSA z 17 czerwca 2009 r., sygn. akt II FSK 289/08), gdzie wskazał on, że działalnością̨ rolniczą jest także produkcja/uprawa prowadzona w ramach działów specjalnych: „(...) z woli ustawodawcy ta ostatnia została objęta opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a nie podatkiem rolnym. Czynnikiem rozróżniającym jest rozmiar prowadzonej działalności, co wyraźnie wynika z art. 2 ust. 3a u.p.d.o.f. Zatem, aby móc zwolnić się z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, należy wykazać, że rozmiar tej produkcji nie przekracza norm ustalonych dla produkcji rolnej w ramach tak zwanych działów specjalnych”.

Należy więc przyjąć, że działy specjalne produkcji rolnej są̨ częścią działalności rolniczej, tyle że prowadzoną w większych rozmiarach. Współzależność pomiędzy tymi definicjami polega na tym, że jednym z rodzajów działalności rolniczej są̨ działy specjalne produkcji rolnej. Można zatem powiedzieć, że każda działalność́ prowadzona w ramach działów specjalnych produkcji rolnej jest działalnością̨ rolniczą. W związku z tym, aby zaliczyć daną działalność do działów specjalnych produkcji rolnej, musi ona spełniać́ warunki uznania jej za działalność rolniczą.

Skoro zatem hodowla entomofagów stanowi dział specjalny produkcji rolnej, a wynika to wprost z brzmienia art. 2 ust. 3 u.p.d.o.f., to tym bardziej zgodnie z przywołanym wyrokiem NSA stanowi ona działalność rolniczą w ogólności (a minori ad maius).

Nawet jeśliby organ interpretacyjny uznał, że z uwagi na skalę tej hodowli hodowla przedmiotów pająków nie mogłaby zostać uznana za dział specjalny produkcji rolnej, to z pewnością nadal pozostaje ona działalnością rolniczą.

W ocenie Wnioskodawcy także niezależnie od wyżej przywołanej argumentacji, Jego działalność spełnia definicję z art. 2 ust. 2 u.p.d.o.f., ponieważ jest działalnością, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynosi co najmniej 2 miesiące. Nie ma wątpliwości, że w rozumieniu tego przepisu pająki są zwierzętami, a okres ich przetrzymywania przekroczy 2 miesiące.

W związku z powyższym, działalność Wnioskodawcy będzie stanowić działalność rolniczą i to niezależnie od uznania jej za działalność z działów specjalnych produkcji rolnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • opodatkowania przychodów uzyskiwanych z hodowli i sprzedaży entomofagów (pyt. Nr 1 i Nr 2) – jest prawidłowe;
  • uznania hodowli i sprzedaży entomofagów za działalność rolniczą w myśl art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pyt. Nr 3) – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Definicję działalności rolniczej – dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych –zawiera art. 2 ust. 2 tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc – w przypadku roślin,
  2. 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt
    - licząc od dnia nabycia.

Przychodami z działalności rolniczej są więc tylko te przychody, które pochodzą z działalności rolniczej w rozumieniu zdefiniowanym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ww. ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

W myśl art. 2 ust. 3a tej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „Załącznikiem nr 2”, a obecnie określonych mocą rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2020 r., poz. 2218).

W załączniku do ww. rozporządzenia, tj. Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego pod poz. 13 wymieniono hodowlę entomofagów, wskazując normę szacunkową dochodu rocznego, która liczona jest od 1 m2 – powierzchni uprawy roślin żywicielskich.

Zgodnie z komentarzem do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sformułowanie „entomofagi” nie jest wyjaśnione w ustawie; chodzi tu o zwierzęta drapieżne i pasożytnicze, jak również larwy owadów odżywiające się żywymi owadami (A. Bartosiewicz, Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Komentarz, LEX 2015, teza 8 do art. 2). Hodowlą entomofagów będzie więc hodowla m.in.: sikor, nietoperzy, kameleonów, mrówkojadów, rączyc, baryłkarzy, czy mrówkolwów, a także jaszczurek (np. gekonów) i ptaszników.

Zatem, uprawa określonych roślin oraz hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. załączniku. Informacje zawarte w wyżej wymienionym załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej.

Wobec powyższego hodowla entomofagów, takich jak ptaszniki, stosownie do powołanego art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi działy specjalne produkcji rolnej, a sprzedaż entomofagów, jest opodatkowana na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej. Przy czym w przypadku braku powierzchni upraw roślin żywicielskich w rozumieniu poz. 13 załącznika nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek podatkowy nie powstanie, gdyż ustawodawca ustala stawkę podatku od działów specjalnych produkcji rolnej w zależności od powierzchni upraw roślin żywicielskich.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że działalność prowadzona przez Wnioskodawcę, polegająca na hodowli entomofagów, stosownie do powołanego art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi działy specjalne produkcji rolnej. Przychody ze sprzedaży pochodzących z własnej hodowli Wnioskodawcy entomofagów, Wnioskodawca powinien opodatkować na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej. Dodać należy, że w związku z tym, że Wnioskodawca w swojej hodowli nie posiada ani jednego metra kwadratowego powierzchni upraw roślin żywicielskich, nie powstanie obowiązek podatkowy w związku z osiąganiem przez Wnioskodawcę przychodu z hodowli entomofagów.

Zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że częścią szeroko rozumianej działalności rolniczej są działy specjalne produkcji rolnej. Jednakże wbrew stanowisku Wnioskodawcy o kwalifikacji przychodu do źródła przychodów w przedmiotowej sprawie decyduje to, że hodowla entomofagów znajduje się pod poz. 13 Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz nom szacunkowych dochodu rocznego, a nie zapis art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uwzględniając zatem powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania Nr 3 należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania interpretacji.



Należy przy tym zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj