Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.625.2021.4.ACZ
z 16 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2021 r. (data wpływu 7 czerwca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 września 2021 r. (data wpływu 6 września 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2021 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości.

Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 września 2021 r. (data wpływu 6 września 2021 r.).

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest rolnikiem indywidualnym w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.

W dniu 8 sierpnia 1996 r. Wnioskodawczyni nabyła własność nieruchomości położonej we wsi …, gmina …, nr działki …, o powierzchni 3,72 ha, na podstawie umowy sprzedaży sporządzonej w formie aktu notarialnego, Rep. A Nr … (jest jedynym właścicielem). Nieruchomość oznaczoną w ewidencji gruntów jako działka nr …., o powierzchni 3,72 ha, Wnioskodawczyni nabyła w celu powiększenia gospodarstwa rolnego. W momencie nabycia działki nr …, na nieruchomości nie znajdowały się zabudowania.

Decyzją z dnia 3 września 2020 r. Wójt Gminy … zatwierdził podział działki nr.. na 16 działek. Dokonanie podziału działki było skutkiem tego, iż gleba na działce nr … jest słaba, drzewa owocowe w sadzie pomimo dbałości o nie rosły słabo i słabo owocowały. Plon nie odzwierciedlał poczynionych nakładów. Jednocześnie z uwagi na rodzaj gruntu (klasę ziemi) nie było chętnych do nabycia nieruchomości z przeznaczeniem na prowadzenie na gruncie gospodarstwa rolnego (uprawę ziemi).

Oznaczenie geodezyjne oraz powierzchnia działek wyodrębnionych z działki nr …:

  • działka nr …, o powierzchni 0,1000 ha,
  • działka nr …, o powierzchni 0,1000 ha,
  • działka nr …., o powierzchni 0,1000 ha,
  • działka nr …, o powierzchni 0,1000 ha,
  • działka nr …., o powierzchni 0,1000 ha,
  • działka nr …., o powierzchni 0,1000 ha,
  • działka nr …., o powierzchni 0,1000 ha,
  • działka nr …., o powierzchni 0,1000 ha,
  • działka nr …., o powierzchni 0,1000 ha,
  • działka nr …., o powierzchni 0,1000 ha,
  • działka nr …, o powierzchni 0,1000 ha,
  • działka nr …., o powierzchni 0,1000 ha,
  • działka nr …., o powierzchni 0,1000 ha,
  • działka nr …, o powierzchni 0,1000 ha,
  • działka nr …, o powierzchni 0,1133 ha,
  • działka nr …, o powierzchni 2,0584 ha.

Rodzaj gruntów – klasyfikacja gruntów działek wyodrębnionych geodezyjnie z działki nr … według ewidencji gruntów:

  • działka nr ….: klasa IVb,
  • działka nr …: klasa IVb,
  • działka nr …: klasa IVb,
  • działka nr …: klasa IVb – powierzchnia 0,0052 ha, klasa V – powierzchnia 0,0948 ha,
  • działka nr …: klasa V,
  • działka nr …: klasa V,
  • działka nr …: klasa V,
  • działka nr …: klasa IVb,
  • działka nr …: klasa IVb,
  • działka nr …: klasa IVb – powierzchnia 0,0992 ha, klasa V – powierzchnia 0,0008 ha,
  • działka nr …: klasa IVb – powierzchnia 0,0783 ha, klasa V – powierzchnia 0,0217 ha,
  • działka nr …: klasa IVb – powierzchnia 0,0507 ha, klasa V – powierzchnia 0,0493 ha,
  • działka nr …: klasa IVb – powierzchnia 0,0245 ha, klasa V – powierzchnia 0,0755 ha,
  • działka nr …: klasa IVb – powierzchnia 0,0028 ha, klasa V – powierzchnia 0,0972 ha,
  • działka nr …: klasa V – powierzchnia 0,0644 ha, klasa IVb – powierzchnia 0,0449 ha, klasa IVb – powierzchnia 0,0040 ha,
  • działka nr …: klasa IVa – powierzchnia 0,1270 ha, klasa IVb – powierzchnia 1,3937 ha, klasa V – powierzchnia 0,5377 ha.

W związku ze zmianami w życiu Wnioskodawczyni, a w szczególności w związku ze śmiercią syna w dniu … oraz z uwagi na wiek, tj. … lat, nie jest Ona w stanie sama prowadzić gospodarstwa rolnego. Wnioskodawczyni podjęła zatem decyzję o sprzedaży części gospodarstwa, na której znajdował się sad. Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży dwóch działek. Data odpłatnego zbycia dwóch działek wyodrębnionych z działki nr … – 19 kwietnia 2021 r. W dniu odpłatnego zbycia dwóch działek, tj. w dniu 19 kwietnia 2021 r. działki nie były zabudowane. Sprzedaż nie nastąpiła w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni nie prowadziła w przeszłości i nie prowadzi obecnie żadnej działalności gospodarczej. Nie zamierza Ona również prowadzić żadnej działalności gospodarczej w przyszłości.

Wnioskodawczyni jest właścicielem działek wyodrębnionych geodezyjnie z działki nr …. Każda z wyodrębnionych działek ma dostęp do drogi publicznej. Działka nr … wydzielona z działki nr …. została przekazana nieodpłatnie z przeznaczeniem na drogę dojazdową do wydzielonych z działki nr … działek. Wnioskodawczyni utraciła zatem działkę, o powierzchni 0,1133 ha.

Na obszarze działki nr…. obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy … zatwierdzony Uchwałą Rady Gminy w … Nr … z dnia 31 stycznia 1991 r., który z dniem 31 grudnia 2003 r. stracił swoją ważność. Obecnie obszar dawnej działki nr … nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy …, (brak planu zagospodarowania przestrzennego gminy …), obszar nie jest objęty decyzją o warunkach zabudowy.

Wnioskodawczyni nie występowała do Wójta Gminy … o warunki zabudowy.

Wnioskodawczyni nie udostępniała ani nie udostępnia działki nr …., jej części, ani też wyodrębnionych z niej geodezyjnie działek innym osobom.

Od momentu nabycia działki, tj. od dnia 8 sierpnia 1996 r., Wnioskodawczyni wykorzystywała działkę nr …. rolniczo. W 1997 r. został na działce posadzony sad, działka została ogrodzona oraz zostało wykonane nawodnienie. Sposób użytkowania działki nie uległ zmianie od 1997 r. do momentu podziału działki. Wówczas nastąpiło wyrwanie drzew z sadu, usunięcie nawodnienia oraz ogrodzenia działki na obszarze dwóch działek, wydzielonych z działki nr …, które zostały następnie sprzedane. W celu dokonania podziału działki Wnioskodawczyni poniosła nakłady i koszty wyrwania sadu, koszty likwidacji ogrodzenia i nawodnienia, koszty podziału geodezyjnego.

W przeszłości nie dokonywała Ona sprzedaży innych nieruchomości, poza dwoma działkami wyodrębnionymi z działki nr ….

Wnioskodawczyni jest właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 10,22 ha. Grunty te nie są obecnie przeznaczone do sprzedaży. Nie wyklucza Ona jednak podjęcia takiej decyzji w przyszłości.

Na chwilę obecną Wnioskodawczyni nie planuje odpłatnego zbycia pozostałych działek wyodrębnionych geodezyjnie z działki nr …. Nie wyklucza Ona jednak podjęcia takiej decyzji w przyszłości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy powstał obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. czy Wnioskodawczyni jest zobowiązana do uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości 19% podstawy opodatkowania od przychodu uzyskanego w związku z dokonaniem sprzedaży działki nr … oraz nr … na podstawie umowy sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego, Rep. A Nr …, w dniu 19 kwietnia 2021 r., tj. działek powstałych w wyniku podziału działki nr … zatwierdzonego decyzją Wójta Gminy … w dniu 3 września 2020 r. w sytuacji, gdy od odpłatnego nabycia przez Wnioskodawczynię działki nr … upłynęło ponad 5 lat (25 lat)?
  2. Czy dokonanie podziału działki nr … nabytej przez Wnioskodawczynię odpłatnie w dniu 8 sierpnia 1996 r., a więc 25 lat temu, ma wpływ na obowiązek podatkowy Wnioskodawczyni na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku ze sprzedażą dwóch wydzielonych w wyniku podziału działek?

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powołany art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie skutkuje powstaniem przychodu. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest ono źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma data nabycia tej nieruchomości i forma prawna jej nabycia.

Zgodnie z interpretacją indywidualną z dnia 16 października 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.678.2020.1.MK, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje pojęcia „nabycie”, nie wskazując, czy ma to być nabycie odpłatne, czy nieodpłatne. Nie określa również, na podstawie jakiej czynności prawnej może nastąpić nabycie nieruchomości. Zatem pojęcie to należy rozumieć szeroko, tzn. że nabycie nieruchomości następuje z chwilą uzyskania prawa własności nieruchomości, bez względu na charakter czynności prawnej, na podstawie której doszło do przysporzenia majątkowego w postaci własności rzeczy. Tym samym, poprzez „nabycie” należy rozumieć każde zwiększenie aktywów podatnika.

Nieruchomość oznaczoną numerem geodezyjnym … Wnioskodawczyni nabyła w 1996 r., a zatem 25 lat temu. Upłynął zatem 5-letni okres pomiędzy datą nabycia a datą zbycia nieruchomości.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest m.in. odpłatne zbycie nieruchomości. W cytowanym przepisie użyto terminu „odpłatne zbycie”, zatem aby wywołać określony w nim skutek prawnopodatkowy musi nastąpić zawarcie umowy w formie w prawie przewidzianej, w wyniku której nastąpi przeniesienie własności nieruchomości w zamian za korzyści majątkowe.

Odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości, w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Tak więc, kwota uzyskana tytułem ceny sprzedaży nieruchomości stanowiłaby przychód ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli nie upłynęłoby pięć lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości. Taka sytuacja nie ma jednak miejsca w zaistniałym stanie faktycznym.

Wnioskodawczyni uważa, że dokonana sprzedaż nie będzie stanowiła źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pięcioletni termin, o którym mowa we wskazanym przepisie, upłynął w 2001 r.

Brak obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży dwóch działek wydzielonych z działki nr … wynika z niewystąpienia przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Upłynął bowiem okres 5 lat od daty nabycia nieruchomości, tj. działki nr ….

Wnioskodawczyni uważa również, że dokonanie podziału działki nr … nabytej przez Nią odpłatnie w dniu 8 sierpnia 1996 r., a więc 25 lat temu, nie ma wpływu na Jej obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych w związku ze sprzedażą dwóch działek wydzielonych w wyniku podziału działki nr ….

Podział działki dokonany na mocy decyzji Wójta Gminy … z dnia 3 września 2020 r. nie stanowił nabycia nieruchomości. Zgodnie zaś z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabycie lub wybudowanie stanowi datę początkową 5-letniego terminu, którego upływ powoduje, iż nie powstaje obowiązek podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jeżeli nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej, skutkuje powstaniem przychodu. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym, kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zbycie to ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Odrębnym źródłem przychodu jest wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej ‒ oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

‒ prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Op 18/08).

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku. Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W związku z powyższym, istotne jest również dla aktywności zarobkowej podatnika – mieszczącej się w zakresie zdefiniowanym w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nieistnienie przeszkód określonych w art. 5b ust. 1 ww. ustawy. Aby dana aktywność nie została uznana za działalność gospodarczą, konieczne jest łączne spełnienie tych przesłanek.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Wnioskodawczynię do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest rolnikiem indywidualnym w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.

W dniu 8 sierpnia 1996 r. Wnioskodawczyni nabyła na podstawie umowy sprzedaży niezabudowaną nieruchomość stanowiącą działkę nr …, o powierzchni 3,72 ha, w celu powiększenia gospodarstwa rolnego.

Decyzją z dnia 3 września 2020 r. Wójt Gminy zatwierdził podział działki nr … na 16 działek. Dokonanie podziału działki było skutkiem tego, iż gleba na działce nr … jest słaba, drzewa owocowe w sadzie pomimo dbałości o nie rosły słabo i słabo owocowały. Plon nie odzwierciedlał poczynionych nakładów. Jednocześnie z uwagi na rodzaj gruntu (klasę ziemi) nie było chętnych do nabycia nieruchomości z przeznaczeniem na prowadzenie na gruncie gospodarstwa rolnego (uprawę ziemi).

Oznaczenie geodezyjne i powierzchnia działek wyodrębnionych z działki nr … oraz rodzaj gruntów:

  • działka nr …, o powierzchni 0,1000 ha, klasa IVb,
  • działka nr …, o powierzchni 0,1000 ha, klasa IVb,
  • działka nr …, o powierzchni 0,1000 ha, klasa IVb,
  • działka nr …., o powierzchni 0,1000 ha, klasa IVb – powierzchnia 0,0052 ha, klasa V – powierzchnia 0,0948 ha,
  • działka nr …, o powierzchni 0,1000 ha, klasa V,
  • działka nr …, o powierzchni 0,1000 ha, klasa V,
  • działka nr …, o powierzchni 0,1000 ha, klasa V,
  • działka nr …, o powierzchni 0,1000 ha, klasa IVb,
  • działka nr …, o powierzchni 0,1000 ha, klasa IVb,
  • działka nr …, o powierzchni 0,1000 ha, klasa IVb – powierzchnia 0,0992 ha, klasa V – powierzchnia 0,0008 ha,
  • działka nr …, o powierzchni 0,1000 ha, klasa IVb – powierzchnia 0,0783 ha, klasa V – powierzchnia 0,0217 ha,
  • działka nr …, o powierzchni 0,1000 ha, klasa IVb – powierzchnia 0,0507 ha, klasa V – powierzchnia 0,0493 ha,
  • działka nr …, o powierzchni 0,1000 ha, klasa IVb – powierzchnia 0,0245 ha, klasa V – powierzchnia 0,0755 ha,
  • działka nr …, o powierzchni 0,1000 ha, klasa IVb – powierzchnia 0,0028 ha, klasa V – powierzchnia 0,0972 ha,
  • działka nr …, o powierzchni 0,1133 ha, klasa V – powierzchnia 0,0644 ha, klasa IVb – powierzchnia 0,0449 ha, klasa IVb – powierzchnia 0,0040 ha,
  • działka nr …, o powierzchni 2,0584 ha, klasa IVa – powierzchnia 0,1270 ha, klasa IVb – powierzchnia 1,3937 ha, klasa V – powierzchnia 0,5377 ha.

W związku ze zmianami w życiu Wnioskodawczyni, a w szczególności w związku ze śmiercią syna w … oraz z uwagi na wiek, tj. … lat, nie jest Ona w stanie sama prowadzić gospodarstwa rolnego. Wnioskodawczyni podjęła zatem decyzję o sprzedaży części gospodarstwa, na której znajdował się sad. Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży dwóch działek. Data odpłatnego zbycia dwóch działek wyodrębnionych z działki nr …. – 19 kwietnia 2021 r. W dniu odpłatnego zbycia dwóch działek, nie były one zabudowane. Sprzedaż nie nastąpiła w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni nie prowadziła w przeszłości i nie prowadzi obecnie żadnej działalności gospodarczej. Nie zamierza Ona również prowadzić żadnej działalności gospodarczej w przyszłości.

Wnioskodawczyni jest właścicielem działek wyodrębnionych geodezyjnie z działki nr …. Każda z wyodrębnionych działek ma dostęp do drogi publicznej. Działka nr … wydzielona z działki nr … została przekazana nieodpłatnie z przeznaczeniem na drogę dojazdową do wydzielonych z działki nr … działek.

Na obszarze działki nr … obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy zatwierdzony Uchwałą Rady Gminy z dnia 31 stycznia 1991 r., który z dniem 31 grudnia 2003 r. stracił swoją ważność. Obecnie obszar dawnej działki nr … nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy oraz nie jest objęty decyzją o warunkach zabudowy.

Wnioskodawczyni nie występowała do Wójta Gminy o warunki zabudowy.

Wnioskodawczyni nie udostępniała ani nie udostępnia działki nr …, jej części, ani też wyodrębnionych z niej geodezyjnie działek innym osobom.

Od momentu nabycia działki, tj. od dnia 8 sierpnia 1996 r., Wnioskodawczyni wykorzystywała działkę nr …. rolniczo. W 1997 r. został na działce posadzony sad, działka została ogrodzona oraz zostało wykonane nawodnienie. Sposób użytkowania działki nie uległ zmianie od 1997 r. do momentu podziału działki. Wówczas nastąpiło wyrwanie drzew z sadu, usunięcie nawodnienia oraz ogrodzenia działki na obszarze dwóch działek, wydzielonych z działki nr …, które zostały następnie sprzedane. W celu dokonania podziału działki Wnioskodawczyni poniosła nakłady i koszty wyrwania sadu, koszty likwidacji ogrodzenia i nawodnienia, koszty podziału geodezyjnego.

W przeszłości nie dokonywała Ona sprzedaży innych nieruchomości, poza dwoma działkami wyodrębnionymi z działki nr …. Wnioskodawczyni jest właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 10,22 ha. Grunty te nie są obecnie przeznaczone do sprzedaży. Nie wyklucza Ona jednak podjęcia takiej decyzji w przyszłości.

Na chwilę obecną Wnioskodawczyni nie planuje odpłatnego zbycia pozostałych działek wyodrębnionych geodezyjnie z działki nr…. Nie wyklucza Ona jednak podjęcia takiej decyzji w przyszłości.

Okoliczności przedstawione w powyższym opisie wskazują, że działka nr …, której Wnioskodawczyni jest właścicielem od 1996 r., nie została nabyta dla celów prowadzenia działalności gospodarczej i nie była w niej wykorzystywana.

W przedmiotowej sprawie, czynności podejmowane przez Wnioskodawczynię wskazują, że nie mają one charakteru profesjonalnego działania przypisywanego przedsiębiorcom i mieszczą się w zwykłych działaniach związanych z właściwym zarządem własnym majątkiem.

Zatem, okoliczności opisane we wniosku nie wskazują, że odpłatne zbycie w dniu 19 kwietnia 2021 r. dwóch niezabudowanych działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr …, nastąpiło w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określone w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, przychód z ich sprzedaży nie stanowi źródła przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.

W konsekwencji, w oparciu o okoliczności przedstawione przez Wnioskodawczynię, skutki podatkowe odpłatnego zbycia w dniu 19 kwietnia 2021 r. dwóch niezabudowanych działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr …, należy rozpatrywać w kontekście przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

W przypadku sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób ich nabycia.

Należy przy tym podkreślić, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nakazuje liczyć bieg określonego w nim pięcioletniego terminu od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie własności nieruchomości, a nie przekształcenie, podział, czy scalenie danej nieruchomości. W wyniku podziału nieruchomości następuje co prawda zmiana powierzchni oraz numerów ewidencyjnych, jednakże wydzielenie działek z nieruchomości gruntowych nie powoduje zmiany ich właściciela, a także na skutek dokonania tej czynności nie następuje przeniesienie prawa własności działek, a więc nie dochodzi do ich nabycia. W konsekwencji, okoliczność podziału nieruchomości nie powoduje konieczności liczenia na nowo 5-letniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, pięcioletni termin, wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości.

W świetle powyższego, datę nabycia nowo wydzielonych nieruchomości gruntowych (działek) wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr …, należy utożsamiać z nabyciem przez Wnioskodawczynię prawa własności działki nr … w 1996 r. w drodze umowy sprzedaży.

Zatem, ww. pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, upłynął z końcem 2001 r.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że odpłatne zbycie w dniu 19 kwietnia 2021 r. dwóch niezabudowanych działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr …, w związku z tym, że sprzedaż tych działek nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.

Jednocześnie, odpłatne zbycie ww. niezabudowanych działek nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z upływem okresu pięciu lat liczonego od końca roku, w którym nastąpiło nabycie tych działek, tj. od końca 1996 r. Na ustalenie obowiązku podatkowego Wnioskodawczyni na gruncie ww. przepisu w związku ze sprzedażą dwóch niezabudowanych działek nie ma wpływu dokonany w 2020 r. podział działki nr ...

W konsekwencji, odpłatne zbycie w dniu 19 kwietnia 2021 r. dwóch niezabudowanych działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr …, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym na Wnioskodawczyni nie ciąży obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ wydający interpretacje indywidualne nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj