Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.624.2021.2.AP
z 22 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 25 czerwca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 września 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 3 września 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej świadczonych usług w zakresie praktyki lekarskiej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej świadczonych usług w zakresie praktyki lekarskiej.

Wniosek, na wezwanie Organu, uzupełniono pismem z dnia 3 września 2021 r. (data wpływu 3 września 2021 r.).

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wszelkie okoliczności opisane poniżej stanowią obecny stan faktyczny i zakładając ich niezmienność w 2022 r. stanowią opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest lekarzem wykonującym wolny zawód, prowadzącym indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską w zakresie posiadanych specjalizacji (chirurgia). Jego obecna forma opodatkowania to podatek liniowy. Wnioskodawca obecnie nie zatrudnia żadnych osób na umowę o pracę oraz zlecenie i nie zamierza zatrudniać żadnych osób w kolejnym roku podatkowym.

Począwszy od 2022 r. zamierza wystąpić o zmianę formy opodatkowania na podatek zryczałtowany w formie karty podatkowej, jako że, w Jego ocenie, spełniać będzie wszystkie wymagane kryteria określone w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w szczególności:

  1. złoży wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie;
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłosi prowadzenie działalności w zakresie usług ochrony zdrowia;
  3. przy prowadzeniu działalności nikogo nie będzie zatrudniał ani na umowę o pracę, ani na umowę cywilnoprawną, lecz stale będzie współpracował z innymi osobami, zatrudnionymi przez szpital w procesie leczenia pacjentów, w okolicznościach przedstawionych w swoim stanowisku w sprawie niniejszego wniosku;
  4. nie będzie prowadził innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
  5. Jego małżonka nie będzie prowadzić działalności w tym samym zakresie;
  6. nie będzie wytwarzać wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie będzie prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca posiada dwie umowy zawarte ze szpitalem, dla którego w ramach prowadzonej praktyki, świadczy usługi:

  1. udzielania świadczeń zdrowotnych dla pacjentów szpitala z zakresu chirurgii ogólnej (w ramach tzw. kontraktu);
  2. wykonywania obowiązków kierownika specjalizacji lekarzy rezydentów.

Obie umowy będą kontynuowane w 2022 r.

Ad. 1. (kontrakt)

Zakres czynności Wnioskodawcy jako lekarza kontraktowego opisany jest w załączniku do umowy ze szpitalem i został załączony do wniosku, jako doprecyzowanie okoliczności stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Główne zadania lekarza kontraktowego to:

  1. udzielanie świadczeń zdrowotnych pacjentom wymagającym opieki specjalistycznej oraz wykonywanie procedur zdrowotnych w ramach pracy dziennej oddziału oraz poradni, w szczególności:
    • badanie pacjentów,
    • zapoznanie się z wynikami badań pacjenta,
    • przygotowanie propozycji, co do dalszego postępowania diagnostycznego oraz leczenia,
    • wykonywanie zabiegów oraz operacji;
  2. zastępowanie lekarza kierującego oddziałem podczas jego nieobecności;
  3. nadzór nad wywiązywaniem się podległych pracowników: lekarzy, średniego i niższego personelu medycznego z wykonywanych obowiązków;
  4. pełnienie dyżurów medycznych;
  5. prowadzenie dokumentacji dotyczącej leczenia pacjentów.

Ad. 2. (kierownik specjalizacji lekarzy rezydentów)

Obowiązki kierownika specjalizacji lekarzy rezydentów wynikają z ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 31 sierpnia 2020 r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów - wyciąg z przepisów został załączony do wniosku jako doprecyzowanie okoliczności zdarzenia przyszłego.

Obowiązki kierownika specjalizacji nie obejmują dydaktyki i kształcenia w formie prelekcji, czy też wykładów (mających charakter szeroko rozumianej edukacji), czym zajmują się odpowiednie ośrodki szkolące lekarzy robiących specjalizacje. Kierownik zatwierdza umiejętności praktyczne lekarzy rezydentów oraz czuwa nad realizacją programu szkolenia w innych ośrodkach (placówkach leczniczych).

Główne zadania kierownika specjalizacji lekarzy rezydentów, stanowiące trzon wykonywanych przez Wnioskodawcę usług, to:

  1. konsultowanie oraz ocenianie działań lekarzy rezydentów takich jak: interpretacja badań diagnostycznych, dokonywanie przez nich rozpoznań choroby, stosowanych przez nich sposobów leczenia, stawianych rokowań i zaleceń dla pacjentów;
  2. nadzór nad wykonywaniem przez lekarza rezydenta zabiegów diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych objętych programem specjalizacji do czasu nabycia przez lekarza umiejętności samodzielnego ich wykonywania;
  3. uczestniczenie w wykonywanym przez lekarza rezydenta zabiegu operacyjnym lub stosowanej metodzie leczenia lub diagnostyki stwarzającej podwyższone ryzyko dla pacjenta, do czasu nabycia przez lekarza umiejętności samodzielnego ich wykonywania lub stosowania.

W ramach prowadzonej praktyki Wnioskodawca świadczący usługi na rzecz szpitala w ramach obu wyżej wymienionych umów, zdecydowaną większość czynności wykonuje samodzielnie, jednak w przypadku niektórych przeprowadzanych przez Niego działań (jak, np. zabiegi operacyjne z zakresu chirurgii) dla ich całkowitego wykonania niezbędne jest współdziałanie z pozostałym personelem szpitala (instrumentariuszki, pielęgniarki, inni lekarze, technicy, itd.), a także wykorzystywanie specjalistycznego sprzętu szpitala (sale operacyjne, sprzęt zabiegowy, itp.).

W piśmie z dnia 3 września 2021 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że w 2021 r. prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wnioskodawca świadczy usługi dotyczące dwóch umów zawartych ze szpitalem, o których mowa we wniosku, w ramach wykonywanej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie świadczy na rzecz szpitala usług w ramach stosunku pracy i nie będzie świadczył pracy na rzecz szpitala w 2022 r. Wnioskodawca złoży wniosek o zastosowanie karty podatkowej nie później niż do dnia 20 stycznia 2022 r. Złoży wniosek właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o wyborze opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów, osiąganych przez osoby fizyczne w formie karty podatkowej nie później niż do dnia 20 stycznia 2022 r. Stwierdzenie, czy Wnioskodawca przy prowadzeniu działalności gospodarczej korzysta, czy nie korzysta z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę, jak również stwierdzenie, czy korzysta z usług innych przedsiębiorstw i zakładów w zakresie usług niespecjalistycznych, leży po stronie Organu, rozważającego przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności w zdarzeniu przyszłym. Udzielenie odpowiedzi przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego zniweczyłoby sens ubiegania się z wnioskiem o interpretację Organu w przedmiotowej sprawie. Zdanie Wnioskodawcy w tej kwestii zostało zawarte w Jego własnym stanowisku we wniosku. Obecnie - w 2021 r. - w wykonywanej działalności przez Wnioskodawcę nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, natomiast w przypadku, gdy w 2022 r. rozpocznie opłacanie podatku w formie karty podatkowej, znajdzie zastosowanie w Jego przypadku wyłączenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Wnioskodawca wskazał informacje zawarte w załączonych dokumentach dotyczących zakresu Jego obowiązków, wynikających z obu umów zawartych ze szpitalem, opisanych w zdarzeniu przyszłym jako Ad. 1. i Ad. 2.:

  1. z treści umowy zawartego przez Wnioskodawcę ze Szpitalem kontraktu (Ad. 1) wynikają następujące prawa i obowiązki, cyt.:


    Zakres czynności lekarza kontraktowego w oddziale szpitalnym chirurgii ogólnej i poradni chirurgii ogólnej zespołu zakładów opieki zdrowotnej w …:

§ 1

    Lekarz kontraktowy podlega bezpośrednio:
    Ordynatorowi/Lekarzowi kierującemu Oddziałem Chirurgii Ogólnej ZZOZ w … w zakresie świadczeń udzielanych w Oddziale, Kierownikowi Poradni Specjalistycznych ZZOZ w …, a w przypadku jego nieobecności, osobie pełniącej zastępstwo, w zakresie świadczeń udzielanych w Poradni.

§ 2

    Do obowiązków lekarza kontaktowego pełniącego obowiązki Zastępcy Lekarza Kierującego Oddziałałem należy w szczególności:
    1. Zastępowanie Lekarza Kierującego Oddziałem w czasie jego nieobecności.
    2. Nadzór nad wywiązywaniem się podległych pracowników: lekarzy, średniego i niższego personelu medycznego z wykonywanych obowiązków w szczególności: dokładnego prowadzenia historii chorób pacjentów przebywających na oddziale oraz dokumentów przy wypisywaniu chorych lub w razie śmierci chorego, dopilnowanie, aby niezbędne zabiegi i badania pomocnicze zlecone przez ordynatora były wykonane w terminie przez niego ustalonym, uczestniczenia w posiedzeniach naukowych oraz szkoleniach wewnątrzzakładowych.
    3. W zakresie nadzoru nad personelem pielęgniarskim, kontrolowanie wykonywania zaleceń lekarskich oraz pielęgnowania chorych.
    4. Udzielanie świadczeń zdrowotnych pacjentom wymagającym opieki specjalistycznej oraz wykonywanie procedur zdrowotnych w ramach pracy dziennej oddziału, a w szczególności dokonywanie przed wizytą lekarską prowadzoną przez Ordynatora czynności, takich jak:
      • badanie powierzonych jego opiece pacjentów,
      • zapoznanie się z wynikami badań dodatkowych pacjenta,
      • przygotowanie propozycji, co do dalszego postępowania diagnostycznego oraz leczenia,
      • zreferowanie stanu zdrowia pacjentów ordynatorowi lub prowadzącemu wizytę,
      • wpisywanie do kart zleceń zaleceń ordynatora lub prowadzącego wizytę,
      • wykonywanie zabiegów zleconych przez ordynatora,
      • obecność przy badaniach z zakresu diagnostyki obrazowej chorych powierzonych jego pieczy i omówienie z lekarzem Zakładu Diagnostyki Obrazowej wyników jego badań.
    5. Pełnienie dyżurów medycznych zgodnie z harmonogramem ustalanym przez Ordynatora/Lekarza Kierującego Oddziałem.
    6. Dyżur w Oddziale Chirurgicznym Ogólnym jest dyżurem łączonym z Oddziałami Otolaryngologicznym oraz Urologicznym.
    7. Lekarz dyżurny ma możliwość kontaktu telefonicznego z jednym z lekarzy specjalistów wyżej wymienionych oddziałów. Lista telefonów dostępna jest w Oddziale Chirurgii Ogólnej, Urologicznym, Otolaryngologicznym oraz na SOR.
    8. Współudział w leczeniu chorych na innych oddziałach ZZOZ w … na zasadach konsultacji lub konsylium.
    9. Udzielanie świadczeń zdrowotnych pacjentom wymagającym opieki specjalistycznej, a nie wymagającym hospitalizacji, zgodnie z harmonogramem czasu pracy poradni i zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1373, z późn. zm.), a także zarządzenia Prezesa NFZ, tzn. przestrzegania zasad udzielania świadczeń zdrowotnych według kolejności zgłoszeń, zgodnie z prowadzonymi listami oczekujących, mając na celu zapewnienie pacjentom równego, sprawiedliwego, niedyskryminującego i przejrzystego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej.
    10. Wykonywanie i zlecanie wszelkich koniecznych badań diagnostycznych zgodnie z zasadami wiedzy medycznej i stosowanie do stanu zdrowia pacjenta, możliwych do wykonywania w ramach pracy poradni, przy zachowaniu zasad celowości i gospodarności.
    11. Przestrzeganie Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1127, z późn. zm.).
    12. Terminowe sporządzanie i przekazywanie obowiązującej sprawozdawczości i statystki medycznej.
    13. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej leczenia pacjentów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej oraz sposobu jej przetwarzania z dnia 21 grudnia 2010 r. (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 177, z późn. zm.), a w szczególności:
      • staranne prowadzenie historii choroby chorych powierzonych jego opiece,
      • wypisywanie skierowań na badania diagnostyczne,
      • przygotowywanie dokumentacji na konsultacje specjalistyczne,
      • przygotowywanie wypisów pacjentów i zakończenie historii choroby celem przedstawienia jej ordynatorowi/lekarzowi kierującemu oddziałem,
      • wypisywanie recept pacjentom wypisywanym do domu,
      • wypisywanie karty zgonu w razie śmierci chorego,
      • wypisywanie innych dokumentów na polecenie ordynatora.
    14. Udział w prowadzeniu ksiąg oddziałowych, takich jak:
      • księgi kontroli środków odurzających i psychotropowych,
      • książki transfuzyjnej,
      • rejestracji zakażeń wewnątrzszpitalnych.
    15. Zgłaszanie informacji do Zespołu Zakażeń Szpitalnych zakażeń wewnątrzszpitalnych.
    16. Informowanie Ordynatora/Lekarza Kierującego Oddziałem/Kierownika Poradni Specjalistycznych o wszystkich ważniejszych wydarzeniach na oddziale/w poradni oraz o wykroczeniach popełnionych zarówno przez personel, jak i przez chorych, a także o podjętych przez siebie decyzjach.
    17. Bezzwłoczne informowanie Ordynatora/Lekarza kierującego oddziałem o śmierci lub gwałtownym pogarszaniu się zdrowia chorego.
    18. Doszkalanie podległych mu lekarzy i dzielenie się z nimi wiadomościami i spostrzeżeniami.
    19. Nadzór nad utrzymaniem sprzętu medycznego oddziału w należytym stanie.
    20. Nadzór nad gospodarką lekami w oddziale oraz kontrola zużycia leków.
    21. Wykonywanie czynności bezpośrednio wiążących się z zakresem udzielania świadczeń zdrowotnych, a nie objętych niniejszym zakresem czynności, jeżeli zostały mu zlecone przez Ordynatora/Lekarza Kierującego Oddziałem lub Kierownika Poradni Specjalistycznych.

§ 3

    W zakresie uprawnień lekarza kontaktowego leży:
      1. Wydawanie personelowi pielęgniarskiemu poleceń dotyczących zabiegów pielęgniarskich, chorym powierzonym jego opiece.
      2. Wydawanie personelowi pomocniczemu poleceń w zakresie czynności związanych z prawidłowym funkcjonowaniem oddziału/poradni.
      3. Udzielanie informacji o stanie zdrowia pacjentom oraz osobom upoważnionym.
      4. Modyfikacja metody leczenia w przypadku konieczności zmiany terapii u pacjenta.

§ 4

    Lekarz kontaktowy ponosi odpowiedzialność w szczególności za:
    1. Przestrzeganie powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz wewnętrznych zarządzeń i regulaminów obowiązujących w ZZOZ w ….
    2. Punktualność rozpoczęcia udzielania świadczeń zdrowotnych zgodnie z harmonogramem pracy oddziału/poradni oraz terminowość wykonywania powierzonych zadań.
    W zakresie administracyjno-gospodarczym lekarz oddziału/poradni specjalistycznej winien:
    1. Dbać o utrzymanie pomieszczeń oddziału/poradni i jej otoczenia we wzorowej czystości i porządku.
    2. Zgłaszać zapotrzebowanie na to, co jest niezbędne dla sprawnej działalności poradni, jak też zwracać do Działu Administracyjno-Gospodarczego rzeczy niepotrzebne.
    3. Utrzymywać w należytym porządku dokumentację oddziału/poradni.


  1. Zakres obowiązków i praw Wnioskodawcy jako kierownika specjalizacji, objęty umową Ad. 2. wynika z przepisów powszechnie obowiązującego prawa, tj. ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 31 sierpnia 2020 r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów, a zatem z urzędu są znane Organowi i nie wymagają cytowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie przez Wnioskodawcę usług w okolicznościach opisanych w ww. zdarzeniu przyszłym uprawniać Go będzie do korzystania z opodatkowania w 2022 r. z karty podatkowej, wedle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie przez Niego usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego w zakresach opisanych w punktach Ad. 1. i Ad. 2., w okolicznościach opisanych w ww. zdarzeniu przyszłym uprawniać Go będzie do korzystania z opodatkowania w 2022 r. z karty podatkowej, wedle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Kwestia korzystania przez Wnioskodawcę z usług osób przez Niego niezatrudnionych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym spełnione zostaną wszystkie przesłanki, uprawniające Go do korzystania z opodatkowania kartą podatkową, w szczególności można będzie uznać, że przy prowadzeniu działalności nie korzysta z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne. Wnioskodawca nikogo nie będzie zatrudniał, a wykonując swoje usługi na rzecz szpitala, będzie jedynie współdziałał z innymi osobami, które zatrudnia szpital - na przykład z osobami asystującymi Mu przy wykonywaniu operacji, technikiem wykonującym na Jego polecenie badanie, lekarzem konsultującym przypadek pacjenta, którym Wnioskodawca się opiekuje, itd. W kontekście rozważanych przepisów o karcie podatkowej, należy uznać, że to szpital jest beneficjentem efektów świadczonych przez osoby niezatrudnione przez lekarza na podstawie umowy o pracę. Twierdzenie, że lekarz korzysta z usług pracownika szpitala, który podaje mu skalpel, czy na jego polecenie wykonuje badanie, jest tak samo nieuzasadnione, jak uznawanie, że lekarz korzysta z usług samego szpitala, który „dostarcza mu pacjentów oraz salę operacyjną”.

Według „Słownika współczesnego języka polskiego” pod red. prof. Dunaja usługi to: działalność mająca na celu zaspokojenie wielorakich ludzkich potrzeb, prowadzona przez ludzi mających odpowiednie kwalifikacje i dysponujących potrzebnym sprzętem, lokalem, itp. (…), a więc przez to pojęcie rozumie się działalność podmiotów profesjonalnych, które w celach zarobkowych zajmują się dostawą usług.

Trudno uznać, że w opisanych okolicznościach Wnioskodawca korzysta z usług personelu szpitala, gdyż ten personel nie działa na Jego rzecz jako dostawca swoich usług. To Wnioskodawca jako lekarz wraz z pozostałymi członkami zespołu medycznego działa na rzecz szpitala. To z ich usług jako personelu działającego wspólnie korzysta szpital, a ostatecznym beneficjentem jest pacjent. Reasumując, to szpital korzysta z usług swoich usługodawców i pracowników i za nie płaci. Natomiast wszyscy usługodawcy i pracownicy szpitala nie korzystają ze swoich usług nawzajem, nawet jeżeli współpracują ze sobą, wykonując swoje zadania. Dlatego w opisanych okolicznościach Wnioskodawca świadcząc usługi dla szpitala nie będzie korzystał z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów niezależnie od tego, czy chodzi o usługi specjalistyczne w rozumieniu przepisu art. 25 ust. 3 ustawy czy inne usługi.

Kwestia pojęcia usług specjalistycznych.

Wg art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi.

Wnioskodawca wskazuje, że w zasadzie wszystkie czynności i prace pozostałego personelu medycznego, z którym w szpitalu współpracuje wchodzą w inny zakres działalności niż usługi świadczone przez Niego. Jest zasadnicza różnica między pracą Wnioskodawcy jako chirurga (wykonującego procedury operacyjne/zabiegowe), a pracą pozostałej części personelu, który nawet ściśle z nim współpracując, wykonuje zupełnie inny zakres świadczeń (usług), gdyż zawsze pełni funkcję tylko pomocniczą. Wnioskodawca podejmuje samodzielne decyzje dotyczące procedury operacyjnej/zabiegowej, a zadaniem pozostałego personelu jest umożliwienie Mu wykonania usługi (procedury medycznej) poprzez np. przygotowanie instrumentarium, umycie sali operacyjnej, asystę do procedury chirurgicznej, bez ostatecznego wpływu na jej przebieg i efekt końcowy. Dzięki takiemu podziałowi ról, odpowiedzialność za przebieg i efekt procedury operacyjnej/zabiegowej ponosi Wnioskodawca, zaś pozostały personel ponosi odpowiedzialność za swoje działania, które odbiegają od zadań operatora (Wnioskodawcy). Analogicznie w poradni chirurgicznej, rolą Wnioskodawcy jest zaplanowanie i wdrożenie leczenia pacjenta z pełną odpowiedzialnością za to świadczenie, a także przeprowadzenie procedur chirurgicznych, zaś rolą pielęgniarki jest zapewnienie dostępu do instrumentarium i zajęcie się szeroko rozumianą pomocą od opatrunków po administrację, bez wpływu na rodzaj leczenia oraz zalecenia lekarskie. Zatem, w każdym przypadku osoby współpracujące z Wnioskodawcą przy wykonywaniu przez Niego usług wykonują prace wchodzące w inny niż zgłoszony i faktycznie wykonywany przez Niego zakres działalności.

Kwestia wykonywania obowiązków zastępcy kierownika oddziału oraz kierownika specjalizacji w ramach usług z zakresu ochrony zdrowia.

Wykonywanie przez Wnioskodawcę usług wchodzących w zakres obowiązków zastępcy kierownika oddziału oraz kierownika specjalizacji są usługami immamentnie związanymi z usługami w zakresie ochrony zdrowia (sensu stricte) i prowadzeniem procesu leczenia pacjentów w szpitalu oraz wynikają z systemowego zakresu usług ochrony zdrowia (sensu largo), które zapewnia szpital. Obowiązki te są wykonywane wyłącznie w ramach świadczonych usług z zakresu ochrony zdrowia i wynikają z zawartych umów ze szpitalem, a ich zakres został przedstawiony w załączeniu do niniejszego wniosku.

Innymi słowy, aby możliwe było jakościowe świadczenie usług ochrony zdrowia sensu stricte, konieczne jest świadczenie usług ochrony zdrowia sensu largo, jako niezbędnych do stworzenia systemowej bazy realizacji tych pierwszych. Przedmiotowe obowiązki, tak jak wszystkie obowiązki, wynikające z zawartych ze szpitalem umów są wykonywane przez Wnioskodawcę samodzielnie, a ewentualna współpraca pozostałego personelu medycznego ma zawsze charakter pomocniczy.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie przez Niego usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego w zakresach opisanych w punktach Ad. 1. i Ad. 2., w okolicznościach opisanych w ww. zdarzeniu przyszłym uprawniać Go będzie do korzystania z opodatkowania w 2022 r. z karty podatkowej, wedle obowiązujących przepisów ustawy, gdyż w żadnym przypadku nie wystąpi okoliczność wyłączająca możliwość korzystania przez Niego z tej formy opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.), osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność w wolnych zawodach, polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego – w warunkach określonych w części VIII tabeli.

Sformułowana w art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, na potrzeby ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, definicja wolnego zawodu stanowi, że pod pojęciem wolnego zawodu rozumiana jest pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, psychologów, fizjoterapeutów, tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, architektów, inżynierów budownictwa, rzeczoznawców budowlanych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych, rzeczników patentowych, oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie;
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli;
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednocześnie, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, podatek dochodowy na ogólnych zasadach, to podatek dochodowy od osób fizycznych opłacany przy zastosowaniu podstawy obliczania podatku, o której mowa w art. 26 ustawy o podatku dochodowym, i skali, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 25 ust. 3 ww. ustawy, za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.

Podkreślić należy, że aby uznać usługi za specjalistyczne, muszą być one niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, według ustalonego wzoru, na dany rok podatkowy, podatnik składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna działalność, wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego przed rozpoczęciem działalności. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej, nie złożył oświadczenia o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym albo nie zawiadomił na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania, uważa się, że prowadzi nadal działalność opodatkowaną w tej formie; zawiadomienie to podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG. W przypadku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej składa jeden ze wspólników. Wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej podatnik może dołączyć do wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej składanego na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Naczelnik urzędu skarbowego, uwzględniając wniosek o zastosowanie karty podatkowej, wydaje decyzję ustalającą wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, odrębnie na każdy rok podatkowy. Jeżeli działalność jest prowadzona w formie spółki, w decyzji tej wymienia się wszystkich jej wspólników (art. 30 ust. 1 ww. ustawy).

Odnosząc treść cytowanych powyżej przepisów do przedstawionych informacji stwierdzić należy, że skorzystanie z możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej uzależnione jest od spełnienia warunków określonych w cytowanym uprzednio art. 25 ust. 1 ustawy, m.in. warunku, że przy prowadzeniu działalności podatnicy nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne oraz warunku, że małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Dla celów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym przez opodatkowanie na zasadach ogólnych rozumie się wyłącznie opodatkowanie przy zastosowaniu skali podatkowej (a nie według jednolitej 19% stawki podatku).

Ponadto - jak wskazano uprzednio - zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, definicja wolnego zawodu stanowi, że pod pojęciem wolnego zawodu rozumiana jest pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście m.in. przez lekarzy, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą tego zawodu.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca prowadzi działalność w wolnym zawodzie w rozumieniu art. 4 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność ta polega na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, wymienionych w katalogu zawartym w art. 23 ww. ustawy i spełnia warunki określone w art. 25 ust. 1 ww. ustawy, to w 2022 r. będzie On mógł skorzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile nie zmieni się stan opisany we wniosku oraz stan prawny.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych do wniosku ORD-IN dokumentów, jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj