Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDWT.4011.119.2021.4.AK
z 22 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 7 czerwca 2021 r. (data wpływu: 9 czerwca 2021 r.), uzupełnionym 15 września 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


9 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m. in. zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wniosek został uzupełniony 15 września 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni otworzyła działalność gospodarczą jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą o wiodącym PKD 90.01.Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych. Do tej pory nie prowadziła żadnej działalności gospodarczej ani nie była zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zamierza świadczyć usługi kulturalne polegające na wystawianiu za pomocą internetu, portalu do tego specjalnie przeznaczonego, online, spektakli/pokazów artystycznych o tematyce erotycznej. W celu świadczenia zamierzonych usług Wnioskodawczyni zatrudni na umowę o dzieło aktorów. Planowana działalność nie będzie agencją. Wnioskodawczyni nie będzie pośrednikiem pomiędzy aktorami a zleceniami aktorskimi, aktorzy będą jedynie wystawiać stworzone i wyreżyserowane w całości przez Wnioskodawczynię spektakle/pokazy online, w czasie rzeczywistym. W niektórych pokazach/spektaklach Wnioskodawczyni również będzie występować jako aktorka, samodzielnie a czasem z innymi aktorami. Każdy pokaz/spektakl, nawet ten, w którym Wnioskodawczyni nie będzie uczestniczyć jako aktorka, będzie przez nią osobiście reżyserowany, nadzorowany, prowadzony wg jej ścisłych wytycznych przekazywanych w czasie rzeczywistym. Na ekranie każdego usługobiorcy, w czasie świadczenia usług, będzie widniał podpis w postaci imienia i nazwiska bądź pseudonimu Wnioskodawczyni jako jego autora. Wnioskodawczyni będzie artystą z racji artystycznych wykonań, które zamierza świadczyć poprzez grę aktorską, tworzenie indywidualnych scenariuszy, choreografii, scenerii itp. co poskutkuje powstawaniem indywidualnych utworów. Każdy spektakl/pokaz będzie efektem twórczej działalności Wnioskodawczyni, będzie indywidualny i niepowtarzalny. Wszystkie scenariusze, kostiumy, choreografia będą stworzone samodzielnie przez Wnioskodawczynię. Będą to zarówno utwory sceniczne oraz utwory sceniczno-taneczne, rzadziej sceniczno-muzyczne. Erotyka zawarta w pokazach/spektaklach będzie erotyką artystyczną i teatralną o konkretnej tematyce zawierającej elementy erotyki różnych kultur oraz życia codziennego, często wzbogacone tańcem. Nie będą to filmy, ani działalność Wnioskodawczyni nie będzie nosiła znamion produkcji i elementów związanych z produkcją filmów itp. będzie to sztuka wystawiana w czasie rzeczywistym za pośrednictwem internetu poprzez specjalny portal. Każdy występ będzie artystycznym wykonaniem, poprzez twórcze działania wpływające na powstanie utworów, takie jak reżyseria, choreografia, charakterystyka oraz aktorstwo. Dzięki tym działaniom Wnioskodawczyni będzie zarówno artystką twórcą jak i artystką wykonawcą, poprzez co będzie posiadać prawa autorskie i prawa pokrewne do stworzonych utworów, które zamierza zbywać na rzecz każdego usługobiorcy. Podmiotem posiadającym konto na portalu, zobligowanym do odpowiedzialności za przestrzeganie regulaminu portalu oraz do podpisywania wszelkich stosownych umów związanych z zamierzaną działalnością będzie Wnioskodawczyni. Za każdy spektakl Wnioskodawczyni będzie otrzymywać honorarium zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którego wysokość ustali samodzielnie. Każdy użytkownik, któremu Wnioskodawczyni będzie świadczyć usługi, będzie musiał wpłacić na Jej konto portalowe ustaloną ilość żetonów, które stanowią wirtualną walutę portalu, które poleceniem spieniężenia można zamienić na złotówki i przelać na konto bankowe. Spieniężanie żetonów będzie się odbywać kilka razy w miesiącu na konto założonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. Wartość danego przelewu będzie się składała zarówno z darów jak i honorariów otrzymanych w ustalonym czasie kliku dni. Do każdego przelewu Wnioskodawczyni będzie posiadać ewidencję pozwalająca na rozdzielnie wartości honorariów i darów. Ewidencja ta będzie zawierać nick użytkownika, wartość przekazanych przez niego żetonów, za co je przekazał oraz datę ich przekazania. Wnioskodawczyni nie planuje sprzedawać licencji do swoich autorskich spektakli/pokazów.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że zamierza otworzyć działalność gospodarczą jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą o wiodącym 90.01.Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych oraz 55.10.Z, 55.20.Z, 59.11.Z, 59.13.Z, 59.14.Z, 63.12.Z, 63.91.Z, 74.20.Z, 74.90.Z, 78.10.Z, 90.02.Z, 90.03.Z. Do tej pory nie prowadziła żadnej działalności gospodarczej. Nie osiaga żadnych przychodów ani w części ani w całości z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Nie wytwarza nie sprzedaje żadnych wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie podejmowała ani nie zamierza podejmować też po zmianie działalności wykonywanej, działalności wykonywanej samodzielnie na wspólnie z małżonkiem, ani też nie podejmowała ani nie będzie podejmowała sie działalności w formie spółki z małżonkiem oraz zmiany na spółkę prowadzoną z małżonkiem, ani zmiany działalności samodzielnej lub prowadzonej przez Wnioskodawczynię na prowadzoną przez małżonka ani teraz ani w przyszłości. Nie planuje zmiany w zakresie prowadzenia działalności małożonka oraz odwrotnie. Wnioskodawczyni nie będzie osiągała przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy zarówno z czynności wykonywanych w poprzednim roku podatkowym ani obecnym, ani też w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Aktualnie oraz w poprzednim roku podatkowym Wnioskodawczyni nie jest zatrudniona w ramach stosunku pracy. Opodatkowanie jakie zamierza wybrać Wnioskodawczyni w celu rozliczania podatku dochodowego od osiaganych przychodów ma mieć formę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%. Nie opłaca podatku od przychodów w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdz. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie korzysta na podstawie odrębnych przepisów ze zwolnienia okresowego od podatku dochodowego. Zamierza świadczyć usługi kulturalne polegające na wystawianiu za pomocą internetu, portalu do tego specjalnie przeznaczonego, online, spektakli/pokazów artystycznych o tematyce erotycznej. W celu świadczenia zamierzonych usług Wnioskodawczyni zatrudni na umowę o dzieło aktorów. Planowana działalność nie będzie agencją. Wnioskodawczyni nie będzie pośrednikiem pomiędzy aktorami a zleceniami aktorskimi, aktorzy będą jedynie wystawiać stworzone i wyreżyserowane w całości przez Wnioskodawczynię spektakle/pokazy online, w czasie rzeczywistym. W niektórych pokazach/spektaklach Wnioskodawczyni również będzie występować jako aktorka, samodzielnie a czasem z innymi aktorami. Każdy pokaz/spektakl, nawet ten w którym Wnioskodawczyni nie będzie uczestniczyć jako aktorka, będzie przez Nią osobiście reżyserowany, nadzorowany, prowadzony wg Jej ścisłych wytycznych przekazywanych w czasie rzeczywisty. Na ekranie każdego usługobiorcy, w czasie świadczenia usług, będzie widniał podpis w postaci imienia i nazwiska bądź pseudonimu Wnioskodawczyni jako jego autora. Wnioskodawczyni będzie artystą z racji artystycznych wykonań, które zamierza świadczyć poprzez grę aktorską, tworzenie indywidualnych scenariuszy, choreografii, scenerii itp. co poskutkuje powstawaniem indywidualnych utworów. Każdy spektakl/pokaz będzie efektem twórczej działalności Wnioskodawczyni, będzie indywidualny i niepowtarzalny. Wszystkie scenariusze, kostiumy, choreografia będą stworzone samodzielnie przez Wnioskodawczynię. Będą to zarówno utwory sceniczne oraz utwory sceniczno-taneczne, rzadziej sceniczno-muzyczne. Erotyka zawarta w pokazach/spektaklach będzie erotyką artystyczną i teatralną o konkretnej tematyce zawierającej elementy erotyki różnych kultur oraz życia codziennego, często wzbogacone tańcem. Efektem działań Wnioskodawczyni będą indywidualne artystyczne utwory wynikające z Jej działalności twórczej o charakterze indywidualnym (scenariusze, reżyseria, całkowita oprawa spektaklu, gra aktorska) co z zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych czyni te działania utworami w rozumieniu prawa autorskiego. Nie będą to filmy, ani działalność Wnioskodawczyni nie będzie nosiła znamion produkcji i elementów związanych z produkcją filmów itp. będzie to sztuka wystawiana w czasie rzeczywistym za pośrednictwem internetu poprzez specjalny portal. Ponadto wystawianie spektakli/pokazów nie będzie się wiązało z ogólną dostawą produktów cyfrowych (oprogramowanie jego modyfikacje oraz aktualizacje), środek przekazu świadczonych usług zapewnia właściciel portalu. Każdy występ będzie artystycznym wykonaniem, poprzez twórcze działania wpływające na powstanie utworów, takie jak reżyseria, choreografia, charakterystyka oraz aktorstwo. Dzięki tym działaniom Wnioskodawczyni będzie zarówno artystką twórcą jak i artystką wykonawcą, poprzez co będzie posiadać prawa autorskie i prawa pokrewne do stworzonych utworów, które zamierza zbywać na rzecz każdego usługobiorcy. Podmiotem posiadającym konto na portalu, zobligowanym do odpowiedzialności za przestrzeganie regulaminu portalu oraz do podpisywania wszelkich stosownych umów związanych z zamierzana działalnością będzie Wnioskodawczyni. Podmiotem zawierającym umowy z portalem, odpowiedzialnym za świadczone usługi oraz za przestrzeganie regulaminu portalu będzie przedsiębiorczyni. Umowa zawarta z portalem będzie się odnosić i dotyczyć tylko i wyłącznie posiadania konta na portalu. Serwis udostępni możliwość przekazywania obrazu w czasie rzeczywistym Wnioskodawczyni na posiadanym koncie. Inne usługi nie będą świadczone przez Wnioskodawczynię na rzecz portalu. Świadczenie usług wymaga wykorzystania technologii informacyjnej, którą zapewnia portal, ze względu chociażby na fakt iż są to przestawienia wystawiane online w czasie rzeczywistym, dlatego niezbędny jest środek umożliwiający ten przekaz. Za każdy spektakl Wnioskodawczyni będzie otrzymywać honorarium zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którego wysokość ustali samodzielnie. Każdy użytkownik, któremu Wnioskodawczyni będzie świadczyć usługi, będzie musiał wpłacić na Jej konto portalowe ustaloną ilość żetonów, które stanowią wirtualną walutę portalu, które poleceniem spieniężenia można zamienić na złotówki i przelać na konto bankowe. Sprzedaż usług kulturalnych o charakterze erotycznym, które zamierza świadczyć Wnioskodawczyni nie będzie zautomatyzowana. Potencjalny usługobiorca w rozmiowie będzie ustalać, czy chce skorzystać z usług i dopiero po takim uzgodnieniu, zaakceptowaniu warunków umowy w formie ustnej i na czacie, po zakończeniu świadczenia usług zapłata wpływa na konto portalowe Wnioskodawczyni, czyli wymagany jest tutaj udział człowieka. W trakcie trwania pokazu/spektaklu Wnioskodawczyni posiada pełne prawa autoskie i pokrewne do utworu, sprzedaż następuje po zakończeniu świadczenia usług. Spieniężanie żetonów będzie się odbywać kilka razy w miesiącu na konto założonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. Wartość danego przelewu będzie ogólna, będzie składała się zarówno z wartości darów jak i honorariów otrzymanych w ustalonym czasie kliku dni sumarycznie. Do każdego przelewu Wnioskodawczyni będzie posiadać ewidencję pozwalającą na rozdzielnie wartości honorariów i darów. Ewidencja ta będzie zawierać nick użytkownika, wartość przekazanych przez niego żetonów, za co je przekazał oraz datę ich przekazania. Przedsiębiorca będzie posiadać dowody dokumentujące świadczone usługi, którymi będzie ewidencja konta na portalu. W tej ewidencji działalności na portalu wykazane będą wszelkie wpływy i wypływy żetonów/tokenów z konta portalowego, oraz spieniężenia ich na konto bankowe. W ewidencji będzie wyszczególnione za co jest dana zapłata, od jakiego użytkownika (w ewidencji tej elementem identyfikującym danego usługobiorcę będzie jego nick portalowy, nie będzie posiadać jego imienia, nazwiska czy danych adresowych, ponieważ tego zabrania polityka portalu. Jednakże nick jest tak samo daną identyfikującą daną osobę jak imię czy nazwisko), dokładna data i czas zapłaty. Wnioskodawczyni nie planuje sprzedawać licencji do swoich autorskich spektakli/pokazów, planuje sprzedawać prawa autorskie. Przed rozpoczęciem świadczenia usługi, co odbywa się w trakcie transmisji prywatnych, potencjalny usługobiorca musi zaakceptować umowę, której zapis pojawia sie w czacie prywatnym, dotyczącą sprzedaży praw autoskich. Bez tego akceptu nie możliwe będzie świadczenie usługi. Wystawianie spektakli/pokazów będzie miało charakter zarobkowy, chociaż jego głównym przesłaniem i zamierzeniem (misja przedsiębiorstwa) będzie edukacja erotyczna, uwolnienie od erotycznych barier wywołanych postrzeganiem erotyki jako tematu tabu wśród społeczeństwa. Wnioskodawczyni zakłada regularne świadczenie usług, z początku kilka razy w tygodniu, z czasem jeśli pojawi się zwiekszony popyt, który zakłada, planuje wystawianie spektakli/pokazów codziennnie.


W związku z powyższym opisem w uzupełnieniu wniosku ostatecznie sformułowano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych:


Czy opisane przychody stanowiące honoraria z planowanej działalności gospodarczej będzie można rozliczać w działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 15%?

Czy Wnioskodawczyni będzie mogła odliczyć od przychodów stanowiących honoraria 50% kosztów autorskich, których wartość w roku podatkowym nie będzie przekraczać górnej granicy pierwszego progu skali podatkowej?


W zakresie stawki ryczałtu oraz pozostałych pytań, dotyczących podatku od towarów i usług oraz podatku od spadków i darowizn, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Zdaniem Wnioskodawczyni, usługi jakie zamierza świadczyć przedsiębiorstwo Wnioskodawczyni będą świadczone tylko na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Ewidencja jaką będzie posiadać Wnioskodawczyni, która automatycznie tworzy się na koncie portalowym będzie w sposób szczegółowy opisywać co jest zawarte w dokonanym spieniężeniu, od kogo były żetony (nick użytkownika), jaka była ich wartość, kiedy Wnioskodawczyni otrzymała żetony oraz za co. Na portalu, na którym zamierza działać Wnioskodawczyni obligatoryjne jest dokonywanie wszelkich transakcji związanych z zakupem i spieniężeniem żetonów tylko i wyłącznie poprzez konto bankowe przypisane do danego profilu na portalu (użytkownik przypisuje posiadane przez siebie konto bankowe samodzielnie). Usługi kulturalne będą stanowić wystawianie pokazów/spektakli stanowiących sztukę z elementami erotyki. O kulturalnym charakterze usług jakie zamierza świadczyć Wnioskodawczyni świadczy już sam fakt, że zmierza ona wystawiać pokazy/spektakle artystyczne, z zachowaniem głównych elementów sztuk teatralnych związanych z budową utworu, których tematyka będzie dotyczyć sztuki erotyki, obcowania fizycznego i psychicznego z drugą osobą, a także będą dotyczyć azjatyckich sztuk kultury erotycznej takich jak np. bondage. Działalność Wnioskodawczyni nie będzie stanowić agencji, zamierza świadczyć stworzone tylko przez siebie usługi kulturalne polegające na wystawianiu spektakli/pokazów, do wystawiania ich będzie zatrudniać na umowę o dzieło aktorów, niejednokrotnie sama też będzie aktorką. Każdy spektakl będzie wynikiem twórczej działalności Wnioskodawczyni, ze względu na Jej działania reżyserskie, choreograficzne, scenograficzne, tworzenie scenariuszy oraz często grę aktorską. Zgodnie z art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych utwory te będą przedmiotem prawa autorskiego i praw pokrewnych. Ustawodawca wymienia między innymi utwory sceniczne i sceniczno-muzyczne, które są w szczególności przedmiotami prawa autorskiego (art. 1 ust. 2 pkt 7 i 8 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych), do których niewątpliwie zaliczane będą spektakle/pokazy artystyczne wystawiane przez Wnioskodawczynię. Posiadane prawa autorskie i pokrewne będą zbywane na rzecz każdego usługobiorcy, o czym będzie informował odpowiedni zapis w profilu Wnioskodawczyni. Każdy powstały i wystawiany spektakl/pokaz będzie podpisany pseudonimem Wnioskodawczyni zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W myśl art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych podczas świadczenia każdej usługi będzie dochodziło do artystycznego wykonania, ponieważ w każdym przypadku poprzez swoje działania Wnioskodawczyni będzie przyczyniać się w sposób twórczy do powstania wykonania. Działania te będą polegać na grze aktorskiej, w spektaklach/pokazach, w których będzie uczestniczyć jako aktorka, w pozostałych na reżyserii w czasie rzeczywistym, kontrolowaniu przebiegu oraz choreografii, koordynowaniu spektaklu/pokazu, to od Niej będzie zależeć jego całokształt, co definiuje Wnioskodawczynię jako artystkę, twórcę i wykonawcę. Za wykonane usługi kulturalne, których efektem będą autorskie pokazy/spektakle artystyczne Wnioskodawczyni będzie otrzymywać honorarium, w myśl art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którego część będzie przekazywana aktorom zgodnie z podpisaną umową o dzieło. W myśl ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych Wnioskodawczyni będzie artystką twórcą i wykonawcą posiadająca prawa autorskie i pokrewne do stworzonych przez siebie utworów. Wnioskodawczyni zamierza prowadzić działalność polegającą na świadczeniu usług kulturalnych związanych z wystawianie spektakli/pokazów, z wiodącym PKWiU 90.01.Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych. Ustawa z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w art. 12 ust. 1 lit. 2Y zezwala na opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym działalność świadczącą usługi kulturalne i rozrywkowe (PKWiU dział 90) w wysokości 15%. Osiągane w przyszłości przychody z zamierzonej działalności gospodarczej będą stanowić przychody w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawom pokrewnym z tytułu własności praw autorskich i praw pokrewnych, rozporządzania nimi i zbywania. To zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na odliczenie 50% kosztów autorskich, których wartość nie może przekroczyć górnej granicy pierwszego przedziału skali podatkowej w danym roku. Powstałe utwory Wnioskodawczyni będą tylko i wyłącznie efektem działań artysty, który samodzielnie opracuje każdy aspekt pokazu/spektaklu jako twórca poprzez działania reżyserskie, scenograficzne, choreograficzne oraz związane z tworzeniem scenariuszy. Każdy spektakl/pokaz będzie podpisany imieniem i nazwiskiem lub zamiennie pseudonimem artystki poprzez wyświetlanie ich na ekranie każdego widza będącego uczestnikiem transmisji prywatnych, dlatego w myśl art. 6 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych artystka będzie twórcą. W przedstawieniach, w których będzie występować osobiście jako aktorka będzie nie tylko artystką twórcą ale także artystką wykonawcą. Zgodnie z art. 1 ust 1-2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynikiem takiej działalności będą przedmioty prawa autorskiego i praw pokrewnych w postaci spektakli/pokazów. Wnioskodawczyni będzie udzielać widzom zgodę na nagrywanie i odtwarzanie pokazów/spektakli przez co zbędzie swoje prawa autorskie i prawa pokrewne na rzecz usługobiorcy na mocy umowy ustnej zawartej z nimi. W profilu Wnioskodawczyni będzie zawarta informacja o zbyciu posiadanych praw autorskich i pokrewnych na rzecz każdego usługobiorcy. Wynagrodzeniem za świadczone usługi będzie honorarium artysty w myśl art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższy opis pozwala na odliczenie 50% kosztów autorskich zgodnie z ustawowym ich limitem. Obligatoryjność umowy pisemnej w sprawie sprzedaży praw autorskich została zachowana poprzez warunek pisemnego akceptu umowy sprzedaży praw autorskich w czacie prywatnym, procedura taka jak w przypadku regulaminów na portalach internetowych. Bez tego akceptu potencjalnego usługobiorcy nie będą świadczone żadne usługi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.


W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Jak wynika z art. 22 ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów, o których mowa w art. 14, nie mają zastosowania koszty uzyskania przychodów określone w ust. 9.

Oznacza to, że ustawodawca wykluczył możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do przychodów z działalności gospodarczej. Zatem, podatnicy osiągający przychody z działalności gospodarczej, nie mogą zastosować do tych przychodów tzw. 50% kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy.

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905 ze zm.) ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.


Podkreślić należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:


  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:


    1. prowadzenia aptek,
    2. (uchylona),
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. (uchylona),
    5. (uchylona),
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;


  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:


    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
      - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;


  6. (uchylony).


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.


Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie w formie pisemnej właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo w terminie określonym w art. 29 ust. 1 złoży pisemny wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy (art. 9 ust. 1b ww. ustawy)


Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.


Stosownie natomiast do art. 12 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatek zryczałtowany, o którym mowa w ust. 1, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Powyższy przepis oznacza, że w przypadku wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, koszty uzyskania przychodów nie mogą być uwzględniane w podstawie opodatkowania. Domaganie się możliwości uwzględnienia kosztów uzyskania przychodów oznacza de facto żądanie opodatkowania ryczałtem dochodu, a nie przychodu. Zasadą opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych znajdującą swój wyraz w art. 12 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest natomiast niemożność uwzględnienia przez podatników kosztów uzyskania przychodów. Należy bowiem mieć na uwadze, że istotą opodatkowania ryczałtowego jest to, iż koszty zostały już uwzględnione przez ustawodawcę w stawkach podatku. Zatem podatnicy, którzy wybierają opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie mogą uwzględniać w podstawie opodatkowania kosztów uzyskania przychodów (w tym nie mogą stosować 50% kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni będąca osoba fizyczną zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej usługi kulturalne w internecie poprzez wystawianie autorskich pokazów/spektakli artystycznych o charakterze erotycznym na specjalnie do tego przeznaczonym portalu (wiodące PKD 90.01.Z, Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych) oraz 55.10.Z, 55.20.Z, 59.11.Z, 59.13.Z, 59.14.Z, 63.12.Z, 63.91.Z, 74.20.Z, 74.90.Z, 78.10.Z, 90.02.Z, 90.03.Z. Do tej pory nie prowadziła żadnej działalności gospodarczej. Nie osiaga żadnych przychodów ani w części, ani w całości z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Nie wytwarza nie sprzedaje żadnych wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie podejmowała ani nie zamierza podejmować też po zmianie działalności wykonywanej, działalności wykonywanej samodzielnie na wspólnie z małżonkiem, ani też nie podejmowała ani nie będzie podejmowała sie działalności w formie spółki z małżonkiem oraz zmiany na spółkę prowadzoną z małżonkiem, ani zmiany działalności samodzielnej lub prowadzonej przez Wnioskodawczynię na prowadzoną przez małżonka ani teraz ani w przyszłości. Nie planuje zmiany w zakresie prowadzenia działalności małożonka oraz odwrotnie. Wnioskodawczyni nie będzie osiągała przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy zarówno z czynności wykonywanych w poprzednim roku podatkowym ani obecnym, ani też w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Przychody osiągane z działalności gospodarczej zamierza opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Przenosząc powyższe na grunt omówionych uprzednio przepisów podatkowych wskazać należy, że skoro nie zaistniały przesłanki negatywne wykluczające możliwość zastosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i Wnioskodawczyni skutecznie wybierze do działalności gospodarczej tę formę opodatkowania, to przychody osiągane z działalności gospodarczej będą mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Jednakże, Wnioskodawczyni nie może od przychodów z działalności gospodarczej (które uzyskuje jako opisane we wniosku honoraria) odjąć 50% kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak już wyjaśniono, zasadą opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wyrażoną w art. 12 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jest bowiem opodatkowanie przychodu, bez możliwości uwzględnienia kosztów uzyskania przychodów. Zatem Wnioskodawczyni nie może uwzględnić w podstawie opodatkowania kosztów uzyskania przychodów.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Należy jednocześnie poinformować, że ocena prawna przedstawiona w niniejszej interpretacji indywidualnej nie odnosi się do napiwków/kartek świątecznych, gdyż zgodnie z uzupełnieniem wniosku kwestia ta nie była przedmiotem pytań Wnioskodawczyni w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj