Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-861/11-4/KAN
z 25 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-861/11-4/KAN
Data
2011.10.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
szkolenie
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
zwolnienie usług szkoleniowych



Wniosek ORD-IN 578 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2011r. (data wpływu 15 lipca 2011r.), uzupełnionym w dniu 6 października 2011r. (data wpływu 11 października 2011 r.) na wezwanie z dnia 20 września 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2011r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 6 października 2011r. (data wpływu 11 października 2011 r.) na wezwanie z dnia 20 września o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma prowadzi działalność na podstawie wpisu do EDG, nie posiada akredytacji na żadne z realizowanych szkoleń, nie jest jednostką oświatową. Wnioskodawca realizuje szkolenia z obszarów: prawo celne, prawo budowlane, ochrona środowiska, zamówienia publiczne, windykacja należności i zawieranie umów, logistyka i transport, fundusze unijne, rozwój kompetencji osobistych. W ramach wymienionych obszarów Wnioskodawca realizuje po kilka tematów szkoleniowych, tematy są powtarzane cyklicznie, kilka razy w roku. Tematy szkoleń z obszaru „przepisy celne”: Prawo akcyzowe - przepisy ustawy i ich praktyczne zastosowanie, zmiany od 1 stycznia 2011 r. i zmiany od 11 maja 2011 r. Zarządzanie ryzykiem celnym w przedsiębiorstwie, Pochodzenie i status celny towarów w obrocie międzynarodowym - zmiany w 2011 roku, Obrót międzynarodowy - przepisy celne i podatkowe oraz ich praktyczne zastosowanie, zmiany w 2011, System INTRASTAT - zmiany w 2011r. oraz nowy obowiązek rejestracji w PDR, Ćwiczenia w wypełnianiu deklaracji INTRASTAT według zasad obowiązujących od 2011r. oraz zgodnie z nowym obowiązkiem rejestracji w PDR, Procedury uproszczone - praktyczne zastosowanie przepisów, Kurs przygotowujący do egzaminu na agenta celnego. Tematy szkoleń z obszaru „logistyka i transport”: Gospodarowanie zapasami na szczeblu przedsiębiorstwa i optymalizacja poszczególnych rodzajów zapasów, Gospodarka magazynowa - organizacja, funkcjonowanie, optymalizacja przestrzeni i procesów magazynowych, Kontrakty eksportowe i importowe wg standardów europejskich, lncoterms 2010 - najnowsza wersja oficjalnych reguł Międzynarodowej Izby Handlowej do interpretacji terminów handlowych, Umowa spedycji i umowa przewozu - dochodzenie roszczeń i ewentualnych reklamacji, Czas pracy kierowców, ewidencja i rozliczanie w świetle ostatnich zmian przepisów - problemy praktyczne, Transport drogowy materiałów niebezpiecznych (ADR) - obowiązki uczestników przewozu, Lean Management w logistyce i produkcji - oszczędne działania, Organizacja efektywnej logistyki na szczeblu przedsiębiorstwa, Tematy szkoleń z obszaru „prawo budowlane”: FIDIC dla Wykonawców - zarządzanie kontraktem, zarządzanie budową, Umowa o roboty budowlane, Roszczenia zgodnie z Warunkami Kontraktu FIDIC, Płatności wg FIDIC - czerwona i żółta książka, kontrakt kosztorysowy i ryczałtowy, Użytkowanie nieruchomości zgodnie z Prawem budowlanym - bezpieczna nieruchomość, Proces budowlany w świetle ustawy: Prawo budowlane - przepisy i praktyka, Zarządzanie budową na podstawie Warunków Kontraktu FIDIC, Zasady zrównoważonego rozwoju w budownictwie według wzorów LEED, Kosztorysowanie robót budowlanych. Tematy szkoleń z obszaru „ochrona środowiska”: Gospodarka odpadami - zmiany w 2011, nowy projekt ustawy o odpadach, Ocena oddziaływania na środowisko w procesie inwestycyjnym z uwzględnieniem ostatnich zmian przepisów, Opakowania i odpady opakowaniowe obowiązujące regulacje prawne oraz propozycje zmian, Gospodarka wodno - ściekowa - nowelizacja ustawy Prawo wodne, zmiany przepisów od 18 marca 2011, System zarządzania środowiskowego (SZS) wg ISO 14001 a prawo ochrony środowiska - obowiązki, wymagania, sankcje, Opłaty za korzystanie ze środowiska - obowiązki przedsiębiorców, Gospodarka odpadami komunalnymi w 2011 r., projekt ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, nowe zasady ewidencji odpadów komunalnych i sprawozdawczości, Obowiązki przedsiębiorców wynikające z rozporządzeń REACH i CLP, Prawo ochrony środowiska, a obowiązki przedsiębiorców w świetle nowych i projektowanych aktów prawnych, Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko - weryfikacja jakości. Tematy szkoleń z obszaru „zamówienia publiczne”: Prawo zamówień publicznych dla zamawiających - przepisy i praktyka, Warsztaty zamówień publicznych - jak prawidłowo prowadzić postępowanie i unikać błędów w procedurach przetargowych, Skuteczne ubieganie się o zamówienia publiczne - szkolenie dla wykonawców (stan prawny po 1.01.2011), Specjalista ds. zamówień publicznych - praktyczny kurs dla Zamawiających. Udzielanie zamówień publicznych współfinansowanych ze środków UE. Tematy szkoleń z obszaru „windykacja i umowy”: Windykacja należności - postępowanie sądowe i komornicze, Skuteczna windykacja należności w aspekcie prawnym i negocjacyjnym, Techniki negocjacji windykacyjnych - warsztaty, Windykacja należności - praktyczny kurs windykacyjny. Tematy szkoleń z obszaru „fundusze unijne”: oświadczenia i deklaracje wydatków w systemie realizacji PO liŚ, Pomoc publiczna w projektach inwestycyjnych finansowanych ze środków UE Jak rozliczyć projekt w ramach PO liŚ - kwalifikowalność wydatków oraz przygotowanie, weryfikacja wniosków o płatność, Pomoc publiczna w projektach miękkich finansowanych ze środków UE, Rozliczanie projektów konkursowych PO KL - szkolenie dla Instytucji Wdrażających, Rozliczanie i sprawozdawczość w projektach konkursowych PO KL - warsztaty komputerowe. dla beneficjentów, Kontrola i nieprawidłowości w projektach realizowanych w ramach PO liŚ, Jak poprawnie zrealizować i rozliczyć projekt finansowany z PO liŚ - od podpisania umowy do zamknięcia projektu. Tematy szkoleń z obszaru „rozwój kompetencji osobistych”: Mistrz zarządzania - technika menedżerska w procesie optymalizacji działania zespołu, Efektywne negocjacje 828 - najefektywniejsze strategie na polskim rynku.

Szkolenia realizowane są w formie otwartej, w zajęciach biorą udział przedstawiciele różnych firm i instytucji, którzy zadeklarują swój udział. Wnioskodawca realizuje także szkolenia na zamówienie - wówczas uczestnikami są przedstawiciele jednej konkretnej instytucji zamawiającej.

Dla usług szkoleniowych Wnioskodawca stosuje stawkę VAT 23%. W przypadku gdy nabywcą szkolenia jest instytucja finansowana z budżetu, która kieruje swoich pracowników na szkolenie w celu podniesienia ich kwalifikacji zawodowych, wówczas stosuje stawkę VAT zw., zgodnie z przepisami:

  1. Ustawa o podatku od towarów i usług, art. 43 ust. 1 pkt 29) lit.c
  2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, § 13 ust. 1 pkt 20). Ponieważ zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, zwolnione z VAT są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, Wnioskodawca prosi instytucję zgłaszającą pracowników na szkolenie otwarte o potwierdzenie, że szkolenie ma na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych osób skierowanych na szkolenie. Wnioskodawca prosi także o potwierdzenie, że szkolenie jest finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70 %. W przypadku uzyskania takiego potwierdzenia Wnioskodawca stosuje stawkę VAT „zw.” dla konkretnego nabywcy. Jeśli w szkoleniu otwartym biorą udział przedstawiciele różnych firm, a także przedstawiciele instytucji finansowanych z pieniędzy publicznych, wówczas w zależności od nabywcy, faktury za to samo szkolenie wystawiane są ze stawką VAT „zw.” lub ze stawką VAT 23%. Nie ma przy tym znaczenia ile firm i ile instytucji publicznych bierze udział w tym szkoleniu.

W przypadku gdy instytucja publiczna zgłaszająca uczestnika na szkolenie odmawia przekazania informacji, że szkolenie jest finansowana ze środków publicznych oraz, że jego celem jest podniesienie kwalifikacji zawodowych osób skierowanych na szkolenie, ale także nie zaprzecza temu, wówczas również Wnioskodawca stosuje stawkę VAT „zw.”, jeśli Wnioskodawca ma pewność, że środki przekazane jako zapłata za szkolenie pochodzą z pieniędzy publicznych (jeśli nabywcą jest instytucją publiczna jak ministerstwo, urząd, to taka instytucja nie dysponuje innymi pieniędzmi niż publiczne). Wnioskodawca uznaje także, że kierując na szkolenie swoich pracowników, pracodawca kieruje się chęcią podniesienia ich kwalifikacji, czyli celem jest kształcenie zawodowe. Tematyka szkoleń jakie Wnioskodawca organizuje nie sprzyja wysyłaniu pracowników na szkolenia „dla przyjemności” lub „w nagrodę”, są to szkolenia związane z nabyciem konkretnej wiedzy z różnych obszarów prawa. W przypadku gdy instytucja publiczna zgłaszająca uczestnika na szkolenie informuje, że powinna być zastosowana stawka VAT 23%, wówczas nawet jeśli Wnioskodawca przypuszcza, że szkolenie jest finansowane z pieniędzy publicznych, stosuje stawkę 23%, uznając, że instytucja zgłaszająca ma lepszą wiedzę na temat, czy szkolenie jest, czy nie jest realizowane w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych osób skierowanych na szkolenie oraz z jakich środków jest finansowane. W tym przypadku może nie być.

Do szkoleń prowadzonych przez wnioskodawcę nie mają zastosowania przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29a. Firma J. jest firmą jednoosobową, należącą do Pani J.G.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca zaznaczył, iż przedmiotowe szkolenia są realizowane w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych. W stosunku do wymienionych szkoleń nie istnieją odrębne przepisy regulujące formy i zasady ich prowadzenia. Instytucje publiczne opłacają udział swoich pracowników skierowanych przez siebie na szkolenia z własnego budżetu, stąd Wnioskodawca wnioskuje, że udział pracowników instytucji publicznych w szkoleniu otwartym jest sfinansowany w 100 % (czyli co najmniej 70 %) ze środków publicznych – instytucje publiczne nie dysponują środkami innymi niż pochodzące z budżetu, czyli są to środki publiczne. W opisanej sytuacji całość szkolenia jest finansowana przez różne instytucje lub firmy (ponieważ uczestnicy szkolenia są pracownikami różnych instytucji i firm), natomiast pracownicy instytucji publicznych swój udział w szkoleniu mają sfinansowany przez swoich pracodawców w całości ze środków publicznych. W przypadku szkoleń realizowanych na zamówienie danej instytucji publicznej, szkolenie również finansowane jest z budżetu zamawiającej instytucji, czyli zdaniem Wnioskodawcy ze środków publicznych, gdyż innymi środkami instytucje nie dysponują. W takim przypadku wszyscy uczestnicy finansują swój udział ze środków publicznych. W sytuacji, gdy Wnioskodawca wystawia fakturę za usługę szkoleniową dla instytucji publicznej Wnioskodawca nie stosuje stawki 23 % w żadnej sytuacji. Jeśli zamawiającym szkolenie jest instytucja, co do której mamy pewność, że jest instytucją publiczną i dysponuje środkami wyłącznie publicznymi, wówczas Wnioskodawca stosuje stawkę VAT zw.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w wymienionych w stanie faktycznym przypadkach Wnioskodawca właściwie stosuje stawkę podatku VAT 23% oraz stawkę zw....

Stanowisko Wnioskodawcy

Ww. przypadkach opisanych w stanie faktycznym Wnioskodawca właściwie stosuje stawkę VAT 23% oraz stawkę VAT zw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 226 poz. 1476 ). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy.

Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że od 1 lipca 2011r. weszły przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011r. z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE L z dnia 23 marca 2011 r.) według których, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z opisy stanu faktycznego wynika, że Firma prowadzi działalność na podstawie wpisu do EDG, nie posiada akredytacji na żadne z realizowanych szkoleń, nie jest jednostką oświatową. Wnioskodawca realizuje szkolenia z obszarów: prawo celne, prawo budowlane, ochrona środowiska, zamówienia publiczne, windykacja należności i zawieranie umów, logistyka i transport, fundusze unijne, rozwój kompetencji osobistych. Szkolenia realizowane są w formie otwartej, w zajęciach biorą udział przedstawiciele różnych firm i instytucji, którzy zadeklarują swój udział. Wnioskodawca realizuje także szkolenia na zamówienie - wówczas uczestnikami są przedstawiciele jednej konkretnej instytucji zamawiającej.

Dla usług szkoleniowych Wnioskodawca stosuje stawkę VAT 23%. W przypadku gdy nabywcą szkolenia jest instytucja finansowana z budżetu, która kieruje swoich pracowników na szkolenie w celu podniesienia ich kwalifikacji zawodowych, wówczas stosuje stawkę VAT zw., zgodnie z przepisami. Ponieważ zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, zwolnione z VAT są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, Wnioskodawca prosi instytucję zgłaszającą pracowników na szkolenie otwarte o potwierdzenie, że szkolenie ma na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych osób skierowanych na szkolenie. Wnioskodawca prosi także o potwierdzenie, że szkolenie jest finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70 %. W przypadku uzyskania takiego potwierdzenia stosuje stawkę VAT „zw.” dla konkretnego nabywcy. Jeśli w szkoleniu otwartym biorą udział przedstawiciele różnych firm, a także przedstawiciele instytucji finansowanych z pieniędzy publicznych, wówczas w zależności od nabywcy, faktury za to samo szkolenie wystawiane są ze stawką VAT „zw.” lub ze stawką VAT 23%, Nie ma przy tym znaczenia ile firm i ile instytucji publicznych bierze udział w tym szkoleniu. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca zaznaczył, iż przedmiotowe szkolenia są realizowane w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych lub przekwalifikowania zawodowego. W stosunku do wymienionych szkoleń nie istnieją odrębne przepisy regulujące formy i zasady ich prowadzenia. Instytucje publiczne opłacają udział swoich pracowników z własnego budżetu, dlatego Wnioskodawca uważa, iż udział pracowników instytucji publicznych jest sfinansowany w 100 % ze środków publicznych. Wnioskodawca nadmienia, że instytucje publiczne nie dysponują środkami innymi niż pochodzące z budżetu, czyli są to środki publiczne.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności należy stwierdzić, iż decydujące znaczenie dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT w niniejszej sprawie mają przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 cyt. rozporządzenia wykonawczego, a to z uwagi na fakt, że opisane we wniosku szkolenia finansowane są ze środków publicznych.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W przypadku, gdy nabywcą szkolenia jest instytucja finansowana z budżetu, która kieruje swoich pracowników na szkolenia w celu podniesienia ich kwalifikacji zawodowych, wówczas wnioskodawca powinien zastosować stawkę VAT zw. W rozpatrywanej sprawie przesłanka finansowania ze środków publicznych jest spełniona, gdyż z usług szkoleniowych przeprowadzanych przez Wnioskodawcę korzystają pracownicy instytucji publicznych, zatem świadczone usługi szkoleniowe dla tej grupy odbiorców objęte są zwolnieniem od podatku. Jeżeli chodzi o usługi szkoleniowe świadczone na rzecz innych podmiotów, nienależących do sektora finansów publicznych nie podlegają one zwolnieniu, gdyż zwolnienie przysługuje jedynie w sytuacji, jeżeli środki, którymi zleceniodawca zapłaci Wnioskodawcy, będą środkami wydatkowanymi przez zleceniodawcę jako środki publiczne.

Analizując powyższe uznać należy, że organizowane szkolenia zawodowe służące podniesieniu kwalifikacji zawodowych, w części odnoszącej się do uczestników, których udział jest finansowany w całości lub co najmniej 70% ze środków publicznych, będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c bądź na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. Natomiast pozostali uczestnicy szkolenia, którzy swój udział finansują ze środków innych niż publiczne nie będą mogli korzystać ze zwolnienia od podatku i należy je opodatkować stawką podstawową podatku.

Należy podkreślić, że zwolnienie usług szkoleniowych, które będą finansowane w całości ze środków publicznych przysługuje jedynie w sytuacji, jeżeli środki, którymi zleceniodawca zapłaci Wnioskodawcy, będą środkami wydatkowanymi przez zleceniodawcę jako środki publiczne, tj. np. w przypadku szkoleń realizowanych w związku z tzw. projektami unijnymi będą to środki uwzględnione w realizowanym przez zleceniodawcę projekcie właśnie na nabycie tego rodzaju usługi szkoleniowej, a wystawiona przez Wnioskodawcę faktura będzie stanowić dla zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez zleceniodawcę projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj