Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.116.2019.2.MJ
z 30 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2019 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kontynuowania zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w związku z wykonywaniem usług objętych zakresem wniosku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kontynuowania zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w związku z wykonywaniem usług objętych zakresem wniosku.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 kwietnia 2019 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, którą Wnioskodawczyni rozpoczęła 05.06.2017 miała świadczyć usługi określone kodem PKD 52.29.C - Działalność pozostałych agencji transportowych, następnie został zmieniony wiodący kod PKD na 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Po przekwalifikowaniu się, oraz wraz z wejściem w życie przepisów RODO Wnioskodawczyni rozszerzyła zakres działalności o usługi wspomagające obsługę podmiotów w zakresie wdrożenia oraz stosowania przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Począwszy od lipca 2018 roku Wnioskodawczyni świadczy usługi m.in. na rzecz gminy, jednostek oświatowych, placówki medycznej oraz spółki z o.o. które swoim zakresem objęły m.in.: przeprowadzenie czynności przygotowawczych do uregulowania zasad ochrony danych przetwarzanych w systemach informatycznych, w wersji papierowej oraz przygotowania do wdrożenia obowiązujących przepisów o ochronie danych osobowych.

Szczegółowy zakres umowy obrazuje wyciąg z umowy, --wyciąg z umowy-- § 2 Przedmiot Umowy 1. Przedmiotem niniejszej Umowy jest uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków stron wynikających z powierzenia Zleceniobiorcy przez Zleceniodawcę wykonywania zadań oraz obowiązków Inspektora Ochrony Danych (zwanym dalej IOD). Wykonywanie funkcji IOD przez Zleceniobiorcę obejmuje zakres obowiązków zdefiniowany poniżej: 2. Zapewnianie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych poprzez prowadzenie rejestru kategorii czynności przetwarzania dokonywanych w imieniu Administratora Danych Osobowych przez Zleceniodawcę, a ponadto na: 3. Weryfikacji celowości oraz podstaw prawnych przetwarzania danych osobowych. 4. Nadzorze nad prawidłowym zabezpieczeniem danych i dokonywaniu okresowych sprawdzeń (Audytów) zgodności przetwarzania danych osobowych z obowiązującymi przepisami. 5. Przeprowadzeniu szkolenia osób zatrudnionych u Zleceniodawcy z zasad oraz dobrych praktyk przetwarzania danych osobowych. 6. Działaniu o charakterze wykonawczym, kontrolnym, opiniotwórczym związanym ze świadczeniem przez Zleceniobiorcę usług polegających w szczególności na koordynowaniu i nadzorowaniu przestrzegania zasad ochrony i przetwarzania danych osobowych oraz reorganizacji i usprawnieniu wewnętrznych zasad funkcjonowania jednostki Zleceniodawcy pod kątem wprowadzenia najwyższych standardów zabezpieczenia i ochrony przetwarzanych przez Zleceniodawcę informacji, które w szczególności mogą stanowić dane osobowe osób fizycznych lub tajemnicę przedsiębiorstwa. 7. Zleceniobiorca w ramach wykonywania przedmiotu Umowy realizuje także funkcję punktu kontaktowego z organem nadzorczym (tj. funkcję pomocniczą w zakresie udzielania odpowiedzi na wnioski, skargi i inną korespondencję nieprocesową związaną z przedmiotem niniejszej Umowy), wyłącznie w przypadku zgłaszanych skarg lub wniosków dotyczących przetwarzania danych osobowych osób fizycznych przez Zleceniodawcę. 8. Określeniu zasady kontaktu z poszczególnymi osobami odpowiedzialnymi za korespondencję z podmiotami, które uczestniczą w procesie przetwarzania danych osobowych, działającymi w imieniu własnym lub poprzez pełnomocników, zostaną ustalone w trakcie trwania Umowy. 9. W przypadku kontroli prowadzonej przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dalej PUODO) bądź innego postępowania, którego przedmiotem jest przetwarzanie danych osobowych, IOD zobowiązany jest do uczestniczenia w czynnościach kontrolnych. Zleceniobiorcy może zostać udzielone pełnomocnictwo do działania jako reprezentant administratora danych osobowych w trakcie kontroli PUODO lub innym postępowaniu, którego przedmiotem jest przetwarzanie danych osobowych przez Zleceniodawcę. 10. Obowiązki Zleceniobiorcy wchodzące w zakres usług niniejszej umowy oraz określonych w art. 39 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) wykonywane będą od dnia wskazanego w § 2 ust. 11. --koniec wyciągu z umowy--

Podjęte działania polegały na zebraniu informacji na temat sposobu funkcjonowania podmiotów, struktury organizacyjnej, wdrożonych rozwiązań technicznych oraz organizacyjnych, a także posiadanej dokumentacji ochrony danych w wersji papierowej oraz elektronicznej. Informacje otrzymane w ramach umów realizowanych z podmiotami na rzecz których wykonywana jest usługa mają posłużyć do przygotowania, już na kolejnym etapie realizacji zawartych umów, pełnej dokumentacji ochrony danych oraz danych osobowych, a także wdrożenia zasad ochrony danych osobowych w poszczególnych jednostkach. Działania realizowane w ramach umowy obejmowały również dostarczenie dla Administratora Danych opracowanych dokumentów w postaci elektronicznej m.in.: wzorów klauzuli informacyjnych, wzorów umów powierzenia przetwarzania danych osobowych, itp. które to po dostosowaniu do własnych potrzeb jednostka mogła wykorzystać w bieżącej działalności. Dokumenty w całości lub w części opracowane zostały w dużej mierze przez Urząd Ochrony Danych Osobowych i udostępnione publicznie do ponownego wykorzystania.

W okresie wskazanym we wniosku, pomimo obowiązków określonych przepisach RODO, biorąc pod uwagę faktyczne potrzeby zleceniodawców, nie wszystkie czynności wpisane w obowiązki Inspektora Ochrony Danych były realizowane literalnie, więc stricte w okresie wskazanym we wniosku nie były świadczone usługi związane z doradztwem. A jedynie w części odpowiedzialnej za dokonanie sprawdzenia a także dostarczenie materiałów w postaci wzorów dokumentów.

W uzupełnieniu wskazano, że na dzień złożenia wniosku o interpretację indywidualną, Wnioskodawczyni nie była czynnym płatnikiem podatku VAT. Do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawczyni korzystała ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.). Do czasu złożenia wniosku o interpretację indywidualną Wnioskodawczyni w praktyce nie wykonywała usług doradczych, wykonywane czynności stanowiły pomoc w przygotowaniu dokumentacji dla poszczególnych podmiotów gospodarczych i jednostek samorządu terytorialnego. Głównie Wnioskodawczyni przygotowywała/ opracowywała szablony dokumentów w zakresie stosowania przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). Ponadto w chwili składania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawczyni nie świadczyła usług doradczych, nie wskazywała konkretnych rozwiązań, porad lub też strategii działania, które skierowane były pod kątem działalności konkretnego podmiotu, bądź też mogłyby być zaimplementowane bez wcześniejszego dostosowania przez nie do własnych realiów i potrzeb. Działalność Wnioskodawczyni skupiała się na przygotowywaniu dokumentów w oparciu o obowiązujące przepisy aktów prawnych oraz ich literalne implementowanie w przygotowywanej dokumentacji. Na chwilę złożenia wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej Wnioskodawczyni nie dokonuje dostaw towarów oraz nie świadczy usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Przewidywana wartość sprzedaży towarów i usług, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, nie przekroczy kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, według szacunków powinna osiągnąć kwotę ok 75.000,00 zł brutto. Wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 w zw. z art. 113 ust. 2 ustawy, dokonywanej przez Wnioskodawczynię w 2018 r. nie przekroczyła kwoty 200.000 zł i wyniosła 39.010,00 zł.

Klasyfikacja PKWiU usług objętych zakresem wniosku to:

  1. 82.19.13.0 Usługi przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura
  2. 47.00.31.0 Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wykonaniem usług w zakresie wskazanym we wniosku, zasadne jest kontynuowanie podmiotowego zwolnienia z podatku VAT od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawczyni zakres czynności wykonanych w okresie od lipca 2018 do dnia złożenia niniejszego wniosku nie miał charakteru doradczego, a na tym etapie realizacji umowy zrealizowane zostały jedynie cele poznawczo-badawcze, które miały na celu pozyskanie informacji do ewentualnego późniejszego przygotowania konkretnego opracowania w postaci raportu ze sprawdzenia obrazującego stan faktyczny danej jednostki bez wskazywania rozwiązań. Natomiast dostarczenie wzorów dokumentów, które są ogólnie przyjętymi wzorami oraz zostały opublikowane i zatwierdzone przez organ nadzorczy jakim jest Urząd Ochrony Danych Osobowych, wiąże się to stricte z przekazaniem materiałów do powtórnego przetworzenia. Czynności doradcze będą realizowane w kolejnych etapach realizacji zapisów umowy co wtedy dopiero będzie skutkowało utratą zwolnienia z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy o VAT.

Na mocy art. 113 ust. 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

  1. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jak stanowi art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.

W myśl art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z ust. 9 cyt. artykułu, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Stosownie do treści art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi:

  1. prawnicze,
  2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
  3. jubilerskie.

Jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego w tym związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe techniczne, inżynierskie i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego słownika, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni świadczy usługi określone kodem PKD 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Wnioskodawczyni rozszerzyła zakres działalności o usługi wspomagające obsługę podmiotów w zakresie wdrożenia oraz stosowania przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. Od lipca 2018 roku Wnioskodawczyni świadczy usługi m.in.: przeprowadzenie czynności przygotowawczych do uregulowania zasad ochrony danych przetwarzanych w systemach informatycznych, w wersji papierowej oraz przygotowania do wdrożenia obowiązujących przepisów o ochronie danych osobowych. W okresie wskazanym we wniosku, pomimo obowiązków określonych przepisach RODO, biorąc pod uwagę faktyczne potrzeby zleceniodawców, nie wszystkie czynności wpisane w obowiązki Inspektora Ochrony Danych były realizowane literalnie. W okresie wskazanym we wniosku nie były świadczone usługi związane z doradztwem. Do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawczyni korzystała ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Do czasu złożenia wniosku o interpretację indywidualną Wnioskodawczyni w praktyce nie wykonywała usług doradczych. W chwili składania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawczyni nie świadczyła usług doradczych. Wnioskodawczyni nie dokonuje dostaw towarów oraz nie świadczy usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. Przewidywana wartość sprzedaży towarów i usług w 2019 r., w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, nie przekroczy kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 w zw. z art. 113 ust. 2 ustawy, dokonywanej przez Wnioskodawczynię w 2018 r. nie przekroczyła kwoty 200.000 zł.

Analiza treści wniosku oraz cytowanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyłącznie czynności w zakresie opisanym we wniosku i czynności te faktycznie – jak wskazano we wniosku - nie obejmują usług w zakresie doradztwa, to Wnioskodawczyni ma prawo korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy do momentu, gdy wartość sprzedaży zwolnionej od podatku przekroczy kwotę 2000 000 zł, lub gdy Zainteresowana zacznie wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że w sytuacji gdy w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie wykonuje czynności doradczych (ani innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy), ma prawo korzystać ze zwolnienia od podatku do chwili gdy wartość sprzedaży przekroczy kwotę wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy lub gdy Zainteresowana zacznie wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Okoliczność, że Wnioskodawczyni nie świadczy usług doradczych przyjęto jako element opisu sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj