Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.105.2019.1.AG
z 27 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2019 r. (data wpływu 27 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  1. ustalenia wartości samochodu osobowego na potrzeby stosowania ograniczenia na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 49a updop – jest nieprawidłowe;
  2. stosowania ograniczeń w odniesieniu do składek ubezpieczeniowych w związku z używaniem samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego w przypadku, gdy:
    • leasingodawca zawiera umowę ubezpieczenia, a następnie obciąża kosztem ubezpieczenia Wnioskodawcę na podstawie faktury, gdzie w ratę leasingu wkalkulowana zostanie wartość składki ubezpieczeniowej – jest nieprawidłowe;
    • leasingodawca zawiera umowę ubezpieczenia, a następnie obciąża kosztem ubezpieczenia Wnioskodawcę na podstawie faktury, gdzie składka ubezpieczenia będzie ujęta na fakturze, ale wyodrębniona zostanie w innej pozycji niż rata leasingowa – jest nieprawidłowe;
    • Wnioskodawca sam zawiera umowę ubezpieczenia z ubezpieczycielem i sam dokona zapłaty składek ubezpieczenia na podstawie otrzymanej polisy – jest prawidłowe;
  3. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów 75% z 50% wartości niepodlegającego odliczeniu podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki eksploatacyjne ponoszone w związku z leasingowanym samochodem osobowym – jest prawidłowe;
  4. limitowania na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 51 updop kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę z tytułu:
    • wydatków związanych z naprawą samochodu osobowego – jest nieprawidłowe;
    • opłat administracyjnych takich jak opłata związana z rejestracją samochodu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania przepisów w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. w odniesieniu do samochodów osobowych, używanych na podstawie leasingu operacyjnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


(…) Sp. z o. o. (dalej jako Wnioskodawca lub Spółka) jest osobą prawną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest doradztwo podatkowe.

Spółka zamierza zawrzeć umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego, którego cena netto wynikająca z umowy będzie wynosić 150.000 zł. Wnioskodawca zamierza użytkować przedmiotowy samochód do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wobec tego Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia 50% wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT.

Przedmiotowy samochód będzie posiadał ubezpieczenie dobrowolne Autocasco (AC), z tym że umowę ubezpieczenia może zawrzeć zarówno leasingodawca (i wówczas ujmować wydatki w fakturze wystawianej na Wnioskodawcę tytułem opłat związanych z leasingiem) bądź Wnioskodawca (i wówczas Wnioskodawca będzie ponosił koszty ubezpieczenia na podstawie wydanej na jego rzecz polisy).

W przypadku, gdy umowę ubezpieczenia AC samochodu osobowego zawrze z ubezpieczycielem leasingodawca, a Spółka będzie obciążana kosztami ubezpieczenia przez leasingodawcę, to koszty te mogą być wkalkulowane w racie leasingu, którą Spółka będzie obciążana na podstawie wystawionej przez leasingodawcę faktury, bądź może być ujęta na fakturze dokumentującej ratę leasingową, ale być wyodrębniona w osobnej pozycji na tej fakturze wystawionej przez leasingodawcę. Składka ubezpieczenia AC samochodu zostanie również wskazana w umowie leasingu.


W przypadku, gdy umowę ubezpieczenia AC samochodu zawrze z ubezpieczycielem Spółka, rozliczenie (zapłata przez Spółkę) ubezpieczenia następować będzie na podstawie otrzymanej przez Wnioskodawcę polisy ubezpieczeniowej.


W związku z użytkowaniem przedmiotowego samochodu, Wnioskodawca ponosił będzie wydatki związane z jego eksploatacją. W szczególności będą to wydatki związane z jego serwisowaniem, sezonową wymianą opon czy nabywanym paliwem. Wydatki te będą dokumentowane fakturami VAT otrzymywanymi przez dostawców ww. towarów i usług bezpośrednio na Spółkę.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwości w zakresie:

  1. pojęcia wartości samochodu, o którym mowa w obecnie obowiązujących przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz sposobu jej ustalania;
  2. zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na ubezpieczenie dobrowolne (AC) w przypadkach opisanych w zdarzeniu przyszłym;
  3. zaliczania do kosztów uzyskania przychodów kwot podatku VAT w tej części, w jakiej zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało obniżenie kwoty VAT należnego o VAT naliczony.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy wartością samochodu osobowego, o której mowa w przepisie art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT, będzie cena netto samochodu osobowego wynikająca z umowy leasingu?
  2. Czy w przypadku, gdy umowę ubezpieczenia AC samochodu osobowego zawrze z ubezpieczycielem leasingodawca i kosztem ubezpieczenia obciąży Wnioskodawcę na podstawie wystawionej faktury VAT, gdzie w ratę leasingu wkalkulowana zostanie wartość składki ubezpieczeniowej, to czy Wnioskodawca zaliczając do kosztów uzyskania przychodu przedmiotowy wydatek będzie, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT, zobowiązany do zastosowania limitowania, o którym mowa w tym przepisie ustawy o CIT?
  3. Czy w przypadku, gdy umowę ubezpieczenia AC samochodu osobowego zawrze z ubezpieczycielem leasingodawca i kosztem ubezpieczenia obciąży Wnioskodawcę na podstawie wystawionej faktury VAT, gdzie składka ubezpieczenia ujęta będzie na fakturze dokumentującej ratę leasingową, ale będzie wyodrębniona w osobnej pozycji na tej fakturze wystawionej przez leasingodawcę, to czy Wnioskodawca zaliczając do kosztów uzyskania przychodu przedmiotowy wydatek powinien go uznać za koszt używania samochodu (koszt eksploatacyjny) i zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT, zobowiązany będzie do zastosowania limitowania, o którym mowa w tym przepisie ustawy o CIT?
  4. Czy w przypadku, gdy umowę ubezpieczenia AC Wnioskodawca zawrze z ubezpieczycielem samodzielnie i sam dokona zapłaty składki ubezpieczenia na podstawie otrzymanej przez ubezpieczyciela polisy, to czy Wnioskodawca zaliczając do kosztów uzyskania przychodu przedmiotowy wydatek będzie, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o CIT zobowiązany do zastosowania limitowania, o którym mowa w tym przepisie ustawy o CIT?
  5. Czy w odniesieniu do wydatków eksploatacyjnych ponoszonych w związku z leasingowanym samochodem, Wnioskodawcy na podstawie art. 16 ust. 5a w związku z art. 16 ust. 1 pkt 51, będzie przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów 75% z 50% wartości niepodlegającego odliczeniu podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wydatek?
  6. Czy w przypadku wystąpienia wydatków związanych z naprawą samochodu oraz wydatków związanych z ponoszonymi przez leasingodawcę opłatami administracyjnymi, związanymi np. z rejestracją samochodu, które następnie będą refakturowane na Wnioskodawcę, wydatki te winny być traktowane jako koszty używania samochodu osobowego, a tym samym zaliczając te wydatki do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawca zobowiązany będzie do zastosowania limitowania, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT?

Stanowisko Wnioskodawcy.


Ad. 1


Zdaniem Wnioskodawcy, wartością samochodu osobowego, o której mowa w przepisie art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT, będzie cena netto samochodu osobowego wynikająca z umowy leasingu.


Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1036 ze zm.; dalej: ustawa o CIT), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy.

Przepisy ustawy o CIT nie wskazują jaką wartość samochodu osobowego będącego przedmiotem umowy leasingu należy przyjąć celem ustalenia proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do przedmiotowej wartości samochodu. Ustawa nie wskazuje też, czy chodzi o wartość początkową środka trwałego, o której mowa w art. 16g ustawy o CIT.


W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy wartością samochodu osobowego, o której mowa w przepisie art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT, będzie cena netto samochodu osobowego wynikająca z umowy leasingu.


Ad. 2


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy umowę ubezpieczenia AC samochodu osobowego zawrze z ubezpieczycielem leasingodawca i kosztem ubezpieczenia obciąży Wnioskodawcę na podstawie wystawionej faktury VAT, gdzie w ratę leasingu wkalkulowana zostanie wartość składki ubezpieczeniowej, to Wnioskodawca zaliczając do kosztów uzyskania przychodu przedmiotowy wydatek będzie, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT zobowiązany do zastosowania limitowania, o którym mowa w tym przepisie ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy.

Z brzmienia powyższego przepisu ustawy o CIT wynika, że kosztów uzyskania przychodów nie stanowią opłaty wynikające z umowy leasingu, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem umowy.

Wnioskodawca podał w opisie zdarzenia przyszłego, że składka ubezpieczenia AC samochodu osobowego zostanie wskazana w umowie leasingu i będzie wkalkulowana w ratę leasingu, udokumentowaną fakturą VAT wystawianą na rzecz Spółki przez leasingodawcę, a więc w opłatę wynikającą z umowy leasingu. W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy, składka stanowić będzie część opłaty wynikającej z umowy leasingu, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT, a tym samym również będzie podlegała limitowaniu, o którym mowa w tym przepisie.


Ad. 3


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy umowę ubezpieczenia AC samochodu osobowego zawrze z ubezpieczycielem leasingodawca i kosztem ubezpieczenia obciąży Wnioskodawcę na podstawie wystawionej faktury VAT, gdzie składka ubezpieczenia ujęta będzie na fakturze dokumentującej ratę leasingową, ale będzie wyodrębniona w osobnej pozycji na tej fakturze wystawionej przez leasingodawcę, to Wnioskodawca zaliczając do kosztów uzyskania przychodu przedmiotowy wydatek powinien go uznać za koszt używania samochodu (koszt eksploatacyjny) i zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT zobowiązany będzie do zastosowania limitowania, o którym mowa w tym przepisie ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów 25% poniesionych wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej – jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika.

Z powyższego przepisu wynika a contrario, że koszty uzyskania przychodów stanowi 75% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej, jeżeli samochód jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy, składka na ubezpieczenie AC samochodu osobowego stanowi wydatek związany z używaniem samochodu, a zatem w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku gdy kwota składki ubezpieczenia będzie wyodrębniona w osobnej pozycji na fakturze VAT dokumentującej ratę leasingu, Wnioskodawca powinien przyjąć, że opłata ta stanowi koszt używania samochodu (koszt eksploatacyjny) i w stosunku do niej zastosować limitowanie, tj. do kosztów uzyskania przychodu zaliczyć wyłącznie 75% wartości składki ubezpieczenia wynikającej z wyszczególnionej na fakturze VAT wartości składki ubezpieczenia.


Ad. 4


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy umowę ubezpieczenia AC Wnioskodawca zawrze z ubezpieczycielem samodzielnie i sam dokona zapłaty składki ubezpieczenia na podstawie otrzymanej przez ubezpieczyciela polisy, to Wnioskodawca zaliczając do kosztów uzyskania przychodu przedmiotowy wydatek będzie, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o CIT zobowiązany do zastosowania limitowania, o którym mowa w tym przepisie ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Z brzmienia powyższego przepisu wynika, że kosztów uzyskania przychodów nie stanowią składki na ubezpieczenie samochodu w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Zatem, jeżeli Wnioskodawca samodzielnie zawrze z ubezpieczycielem umowę ubezpieczenia AC samochodu osobowego będącego przedmiotem umowy leasingu oraz dokona zapłaty składki ubezpieczenia na podstawie otrzymanej polisy ubezpieczeniowej, to zdaniem Spółki, celem zaliczenia wydatku na ubezpieczenie AC do kosztów uzyskania przychodów, Wnioskodawca zobowiązany będzie do zastosowania limitowania określonego w przepisie art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o CIT.


Ad. 5


Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do wydatków eksploatacyjnych na samochód, Spółce na podstawie art. 16 ust. 5a w związku z art. 16 ust. 1 pkt 51, będzie przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów 75% z 50% wartości niepodlegającego odliczeniu podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wydatek.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów 25% poniesionych wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej – jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika.

Zgodnie z art. 16 ust. 5a ustawy o CIT, poniesione wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 51, oraz kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 49a, obejmują także podatek od towarów i usług, który zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego, oraz naliczony podatek od towarów i usług, w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług.

W opisie zdarzenia przyszłego Spółka wskazała, że zamierza wykorzystywać przedmiotowy samochód do celów prowadzonej działalności gospodarczej oraz do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz, że w związku z jego użytkowaniem będzie ponosiła wydatki związane z jego eksploatacją (m. in. serwis, wymiana opon, paliwo), w związku z czym od przedmiotowych wydatków udokumentowanych fakturami VAT będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w 50%.

Biorąc pod uwagę brzmienie przepisu art. 16 ust. 5a ustawy o CIT, zdaniem Wnioskodawcy, Spółce będzie przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów 75% z 50% wartości niepodlegającego odliczeniu podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki eksploatacyjne na samochód, który będzie wykorzystywała do celów prowadzonej działalności gospodarczej oraz do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.


Ad. 6


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wystąpienia wydatków związanych z naprawą samochodu oraz wydatków związanych z ponoszonymi przez leasingodawcę opłatami administracyjnymi, związanymi np. z rejestracją samochodu, które następnie będą refakturowane na Wnioskodawcę, wydatki te nie powinny być traktowane jako koszty używania samochodu osobowego, a tym samym zaliczając te wydatki do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawca nie będzie zobowiązany będzie do zastosowania limitowania, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów 25% poniesionych wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej – jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika.

W ocenie Wnioskodawcy, powyższy przepis nie będzie miał zastosowania w odniesieniu do wydatków związanych z naprawą samochodu osobowego oraz wydatków związanych z ponoszonymi przez leasingodawcę opłatami administracyjnymi, związanymi np. z rejestracją samochodu, gdyż wydatki takie nie stanowią, zdaniem Wnioskodawcy, kosztów używania samochodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  1. ustalenia wartości samochodu osobowego na potrzeby stosowania ograniczenia na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 49a updop – jest nieprawidłowe;
  2. stosowania ograniczeń w odniesieniu do składek ubezpieczeniowych w związku z używaniem samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego w przypadku, gdy:
    • leasingodawca zawiera umowę ubezpieczenia, a następnie obciąża kosztem ubezpieczenia Wnioskodawcę na podstawie faktury, gdzie w ratę leasingu wkalkulowana zostanie wartość składki ubezpieczeniowej – jest nieprawidłowe;
    • leasingodawca zawiera umowę ubezpieczenia, a następnie obciąża kosztem ubezpieczenia Wnioskodawcę na podstawie faktury, gdzie składka ubezpieczenia będzie ujęta na fakturze, ale wyodrębniona zostanie w innej pozycji niż rata leasingowa – jest nieprawidłowe;
    • Wnioskodawca sam zawiera umowę ubezpieczenia z ubezpieczycielem i sam dokona zapłaty składek ubezpieczenia na podstawie otrzymanej polisy – jest prawidłowe;
  3. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów 75% z 50% wartości niepodlegającego odliczeniu podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki eksploatacyjne ponoszone w związku z leasingowanym samochodem osobowym – jest prawidłowe;
  4. limitowania na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 51 updop kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę z tytułu:
    • wydatków związanych z naprawą samochodu osobowego – jest nieprawidłowe;
    • opłat administracyjnych takich jak opłata związana z rejestracją samochodu – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 865, dalej: „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powyższego wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 updop), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu.


Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Z dniem 1 stycznia 2019 r., na podstawie ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2159; dalej: „ustawa zmieniająca”), wprowadzono nowe zasady rozliczania w kosztach uzyskania przychodów wydatków związanych m.in. z wykorzystywaniem samochodów osobowych w prowadzonej działalności gospodarczej.


Zauważyć w pierwszej kolejności należy, że zgodnie z art. 4a pkt 9a updop, ilekroć w ustawie jest mowa o samochodzie osobowym – oznacza to pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:

  1. pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
    • klasyfikowanego na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
    • z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków,
  2. pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,
  3. pojazdu specjalnego, jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym, i jeżeli spełnione są również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:
    • agregat elektryczny/spawalniczy,
    • do prac wiertniczych,
    • koparka, koparko-spycharka,
    • ładowarka,
    • podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
    • żuraw samochodowy,
  4. pojazdu samochodowego określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 86a ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług



Stosownie do art. 16 ust. 1 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów m.in.:

  • pkt 4) odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę:
    1. 225 000 zł – w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. poz. 317 i 1356),
    2. 150 000 zł – w przypadku pozostałych samochodów osobowych;
  • pkt 49) składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia;
  • pkt 49a) dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy;
  • pkt 51) 25% poniesionych wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej – jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika.


Jednocześnie, do updop wprowadzono z dniem 1 stycznia 2019 r. przepisy dotyczące samochodów osobowych, z których wynika również, że:

  • w przypadku gdy opłata, w tym czynsz, z tytułu umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze została skalkulowana w sposób obejmujący koszty eksploatacji samochodu osobowego, przepis ust. 1 pkt 51 stosuje się do tej części opłaty, która obejmuje koszty eksploatacji samochodu osobowego (art. 16 ust. 3b);
  • poniesione wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 51, oraz kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 49a, obejmują także podatek od towarów i usług, który zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego, oraz naliczony podatek od towarów i usług, w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług (art. 16 ust. 5a);
  • przepisu ust. 1 pkt 4 nie stosuje się do odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, jeżeli ten samochód został oddany przez podatnika do odpłatnego używania na podstawie umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, a oddawanie w odpłatne używanie na podstawie takiej umowy stanowi przedmiot działalności podatnika (art. 16 ust. 5b);
  • w przypadku samochodu osobowego oddanego do używania na podstawie umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1, ograniczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 49a, stosuje się do tej części opłaty, która stanowi spłatę wartości samochodu osobowego (art. 16 ust. 5c);
  • w przypadku gdy umowa najmu, dzierżawy lub inna umowa o podobnym charakterze została zawarta na okres krótszy niż 6 miesięcy, przez wartość samochodu, o której mowa w ust. 1 pkt 49a, rozumie się wartość przyjętą dla celów ubezpieczenia (art. 16 ust. 5d);
  • w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych kwota limitu, o którym mowa w ust. 1 pkt 49a, wynosi 225 000 zł (art. 16 ust. 5e);
  • w przypadku nieprowadzenia przez podatnika ewidencji, o której mowa w art. 86a ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, uznaje się, że samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika (art. 16 ust. 5f);
  • przepisu ust. 5f nie stosuje się, jeżeli podatnik na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie jest obowiązany do prowadzenia takiej ewidencji, z wyjątkiem przypadku, gdy brak tego obowiązku wynika z art. 86a ust. 5 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług (art. 16 ust. 5g).


Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego, którego cena netto wynikająca z umowy będzie wynosić 150.000 zł. Wnioskodawca zamierza użytkować przedmiotowy samochód do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością.

Samochód będzie posiadał ubezpieczenie dobrowolne AC, z tym że umowę ubezpieczenia może zawrzeć zarówno leasingodawca (i wówczas ujmować wydatki w fakturze wystawianej na Wnioskodawcę tytułem opłat związanych z leasingiem) bądź Wnioskodawca (wówczas Wnioskodawca będzie ponosił koszty ubezpieczenia na podstawie wydanej polisy).

W przypadku, gdy umowę ubezpieczenia AC samochodu osobowego zawrze z ubezpieczycielem leasingodawca, a Spółka będzie obciążana kosztami ubezpieczenia przez leasingodawcę, to koszty te mogą być wkalkulowane w racie leasingu, którą Spółka będzie obciążana na podstawie wystawionej przez leasingodawcę faktury, bądź może być ujęta na fakturze dokumentującej ratę leasingową, ale być wyodrębniona w osobnej pozycji na tej fakturze wystawionej przez leasingodawcę. Składka AC zostanie również wskazana w umowie leasingu.


W przypadku natomiast, gdy umowę ubezpieczenia AC zawrze z ubezpieczycielem Spółka, rozliczenie (zapłata przez Spółkę) ubezpieczenia następować będzie na podstawie otrzymanej przez Wnioskodawcę polisy ubezpieczeniowej.


Ad. 1


Wnioskodawca powziął wątpliwość, jaką wartość samochodu osobowego należy przyjąć dla celów stosowania art. 16 ust. 1 pkt 49a updop. Wnioskodawca jest zdania, że wartość samochodu, o której mowa w tym przepisie będzie cena netto samochodu osobowego wynikająca z umowy leasingu.

Zgodnie z powyższym przepisem, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy.

Jednocześnie, na podstawie art. 16 ust. 5a updop, kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 49a, obejmuje także podatek od towarów i usług, który zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego, oraz naliczony podatek od towarów i usług, w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że wartość samochodu określona dla potrzeb stosowania art. 16 ust. 1 pkt 49a powinna obejmować jedynie kwotę netto wynikająca z umowy leasingu. Wartość ta – jak wynika z treści art. 16 ust. 5a updop – powinna obejmować również podatek od towarów i usług, który zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego, oraz naliczony podatek od towarów i usług, w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług.


Stanowisko Spółki w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 1 należało więc uznać za nieprawidłowe.


Ad. 2, 3 i 4


Kolejna zgłoszona wątpliwość dotyczy zaliczania do kosztów uzyskania przychodów składek ubezpieczenia AC dotyczących leasingowanego samochodu osobowego.


Wnioskodawca rozróżnia w tym przypadku trzy różne warianty kalkulacji ww. składek, w których:

  1. leasingodawca zawiera umowę ubezpieczenia, a następnie obciąża kosztem ubezpieczenia Wnioskodawcę na podstawie faktury, gdzie w ratę leasingu wkalkulowana zostanie wartość składki ubezpieczeniowej;
  2. leasingodawca zawiera umowę ubezpieczenia, a następnie obciąża kosztem ubezpieczenia Wnioskodawcę na podstawie faktury, gdzie składka ubezpieczenia będzie ujęta na fakturze, ale wyodrębniona zostanie w innej pozycji niż rata leasingowa;
  3. Wnioskodawca sam zawiera umowę ubezpieczenia z ubezpieczycielem i sam dokona zapłaty składek ubezpieczenia na podstawie otrzymanej polisy.

W odniesieniu do pierwszego z ww. przypadków Wnioskodawca jest zdania, że składki wkalkulowane w ratę leasingu powinny podlegać ograniczeniom, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 49a updop, jako element raty leasingowej. W zakresie przypadku nr 2, zdaniem Wnioskodawcy, koszty ubezpieczenia, wyodrębnione osobno na fakturze otrzymanej od leasingodawcy, stanowią wydatek związany z używaniem samochodu, za więc powinny zostać objęte limitem na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 51 updop. Odnośnie natomiast do ostatniego z ww. przypadków Wnioskodawca uważa, że opłacane składki ubezpieczeniowe na podstawie samodzielnie zawartej umowy ubezpieczenia podlegają ograniczeniom wynikającym z art. 16 ust. 1 pkt 49 updop.


W odniesieniu do powyższego, organ podziela stanowisko Wnioskodawcy jedynie w zakresie dotyczącym kalkulacji składek ubezpieczeniowych przedstawionych w wariancie oznaczonym numerem 3.


Jak stanowi art. 16 ust. 1 pkt 49 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Powyższy przepis limituje składki na ubezpieczenie, których wysokość jest uzależniona od wartości samochodu (np. AC). Z przepisu tego wynika wprost, że przedmiotowemu ograniczeniu podlegają koszty dotyczące składek na ubezpieczenie samochodu osobowego. Bez znaczenia pozostaje przy tym sposób kalkulacji tych składek. Całość kosztów ponoszonych z tytułu płaconych składek AC powinna więc być brana pod uwagę przy ustalaniu limitu określanego na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 49 updop.

Należy również zauważyć, że stosownie do treści przywołanego już wcześniej art. 16 ust. 1 pkt 49a updop, nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu (…), z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy.


W związku z powyższym, ograniczeniu o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 49a updop nie mogą zostać objęte składki ubezpieczeniowe, którymi obciążany jest Wnioskodawca z tytułu użytkowania przedmiotu leasingu.


W konsekwencji, całość opłat, które Wnioskodawca ponosi z tytułu kosztów dotyczących składek ubezpieczenia AC, powinna być brana pod uwagę przy stosowaniu ograniczenia z art. 16 ust. 1 pkt 49 updop. Dotyczy to wszystkich opisanych we wniosku wariantów kalkulacji ww. składek, a więc przypadków opisanych powyżej jako nr 1, 2 i 3. W odniesieniu do ww. składek, wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy, w żadnym z przypadków nie znajdzie natomiast zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 49a oraz art. 16 ust. 1 pkt 51 updop.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące stosowania ograniczeń w odniesieniu do składek ubezpieczeniowych, w przypadku, gdy:

  • leasingodawca zawiera umowę ubezpieczenia, a następnie obciąża kosztem ubezpieczenia Wnioskodawcę na podstawie faktury, gdzie w ratę leasingu wkalkulowana zostanie wartość składki ubezpieczeniowej – jest nieprawidłowe;
  • leasingodawca zawiera umowę ubezpieczenia, a następnie obciąża kosztem ubezpieczenia Wnioskodawcę na podstawie faktury, gdzie składka ubezpieczenia będzie ujęta na fakturze, ale wyodrębniona zostanie w innej pozycji niż rata leasingowa – jest nieprawidłowe;
  • Wnioskodawca sam zawiera umowę ubezpieczenia z ubezpieczycielem i sam dokona zapłaty składek ubezpieczenia na podstawie otrzymanej polisy – jest prawidłowe.


Ad. 5


Wnioskodawca powziął również wątpliwość, czy będzie miał możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów 75% z 50% wartości niepodlegającego odliczeniu podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki eksploatacyjne ponoszone w związku z leasingowanym samochodem osobowym, na podstawie art. 16 ust. 5a oraz art. 16 ust. 1 pkt 51 updop.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca zamierza użytkować samochód osobowy na podstawie umowy leasingu operacyjnego do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz do celów niezwiązanych z tą działalnością. Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia 50% wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 51 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów 25% poniesionych wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej – jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika.

Na podstawie powyższego przepisu wprowadzono ryczałtowy sposób zaliczania wydatków z tytułu używania samochodu osobowego wykorzystywanego dla tzw. celów mieszanych, do kosztów podatkowych. Dotyczy to samochodów osobowych wpisanych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ale również używanych przez podatnika np. na podstawie umowy leasingu czy umowy najmu. Podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów 75% poniesionych wydatków, jeżeli wykorzystuje ten samochód również do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością, czyli również do celów prywatnych. Okoliczność, że samochód jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą powoduje, że z kosztów podatkowych wyłączono 25% poniesionych wydatków.

Ponadto, stosownie do art. 16 ust. 5a updop, poniesione wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 51, oraz kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 49a, obejmują także podatek od towarów i usług, który zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego, oraz naliczony podatek od towarów i usług, w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze ww. przepisy, podatnik w przypadku wykorzystywania samochodu osobowego na tzw. użytek mieszany, ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów 75% wydatków z tytułu kosztów używania samochodu osobowego, które to wydatki obejmują również podatek od towarów i usług, który zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego, oraz naliczony podatek od towarów i usług, w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów 75% z 50% wartości niepodlegającego odliczeniu podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki eksploatacyjne ponoszone w związku z leasingowanym samochodem osobowym.


Stanowisko Spółki w powyższym zakresie należało więc uznać za prawidłowe.


Ad. 6


Kolejnym problemem zgłoszonym przez Spółkę we wniosku jest kwestia ewentualnego zastosowania ograniczenia wynikającego z art. 16 ust. 1 pkt 51 updop w odniesieniu do ponoszonych przez leasingodawcę wydatków związanych z naprawą samochodu oraz wydatków na opłaty administracyjne (związane np. z rejestracją samochodu), które następnie są refakturowane na Wnioskodawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe wydatki nie powinny być traktowane jako koszty używania samochodu osobowego, a tym samym nie mogą podlegać limitowaniu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 51 updop.


Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia „wydatków z tytułu używania samochodów”.


Przyjęty w orzecznictwie sposób interpretacji tego pojęcia, którego istotą jest wyjaśnienie znaczenia terminu „używanie”, wobec nieistnienia jego legalnej definicji, wskazuje na konieczność odwołania się do dyrektywy interpretacyjnej języka potocznego. Według „Uniwersalnego słownika języka polskiego” pod redakcją S. Dubisza (Warszawa 2008, tom IV, s. 322-323) „używać” to „posługiwać się, stosować coś, korzystać, brać, przyjmować, robić z czegoś użytek, wykorzystywać”. Przytoczona definicja wskazuje zatem na aspekt czynny, skutek w postaci posługiwania się czymś lub robienia z czegoś użytku, wynikający z posiadania czegoś lub brania czegoś w posiadanie, nie odnosi się natomiast do przyczyn, podstaw uzyskania możliwości posługiwania się czymś, wykorzystywania czegoś.

Tym samym, wydatki związane z używaniem samochodu osobowego to wydatki na posługiwanie się tym samochodem, wykorzystywanie go. Oznacza to, że do kosztów z tytułu używania leasingowanego samochodu osobowego zaliczane są wszelkiego rodzaju wydatki eksploatacyjne (koszty nabycia paliw silnikowych), jak również inne koszty wynikające z używania samochodu, jak np. opłaty za przejazd autostradami, opłaty parkingowe, wymiana opon czy koszty naprawy.

Mając na uwadze powyższe, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że wydatki związane z naprawą samochodu nie będą podlegały limitowaniu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 51 updop. Jak zaznaczono powyżej, koszty związane z używaniem samochodu osobowego, o których mowa w tym przepisie, to koszty posługiwania się samochodem, wykorzystywania go. W związku z tym, do kosztów z tytułu używania samochodu osobowego zaliczane są również wydatki związane z jego naprawą.

Do wydatków z tytułu używania samochodu nie można natomiast zaliczyć opłat administracyjnych, takich jak opłata związana z rejestracją samochodu. Są to bowiem opłaty, ponoszone w celu uzyskania możliwości korzystania z samochodu, niezwiązane bezpośrednio z jego używaniem. Nie będą zatem objęte limitowaniem na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 51 updop.

Bez znaczenia dla zastosowania powyższego ograniczenia pozostaje natomiast okoliczność, że ww. koszty są ponoszone pierwotnie przez leasingodawcę, a następnie refakturowane na Wnioskodawcę. Wnioskodawca ponosi bowiem ostatecznie ciężar ww. kosztów na podstawie wystawionej przez leasingodawcę faktury.


Zatem, stanowisko Spółki w zakresie limitowania na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 51 updop kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę z tytułu:

  • wydatków związanych z naprawą samochodu osobowego – jest nieprawidłowe;
  • opłat administracyjnych takich jak opłata związana z rejestracją samochodu – jest prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj