Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.459.2019.2.PM
z 8 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2019 r. (data wpływu 27 sierpnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2019 r. (data wpływu 30 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na Infrastrukturę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na Infrastrukturę.

Wniosek został uzupełniony w dniu 30 października 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

W związku z powyższym Gmina ponosiła, ponosi i będzie ponosić w przyszłości liczne wydatki związane z budową i modernizacją infrastruktury w zakresie wodociągów oraz kanalizacji sanitarnej (dalej: „Infrastruktura”). W ramach ww. zadań własnych Gmina realizuje inwestycję pn. „(…)” (dalej: „Inwestycja”). Na realizację Inwestycji Samorząd Województwa (dalej: „Instytucja Finansująca”) przyznał Gminie dofinansowanie ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (dalej: „PROW”) w ramach operacji typu: „Gospodarka wodno-ściekowa”, w ramach poddziałania: „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”. Dofinansowanie zostało przyznane w wysokości 63,63% kosztów kwalifikowanych projektu.

Umowa na dofinansowanie budowy sieci kanalizacyjnej do miejscowości obejmuje także rozbudowę sieci wodociągowej rozdzielczej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Dotyczy to prac modernizacyjnych prowadzonych przy stacji podnoszenia ciśnienia wody w miejscowości (dalej: „Stacja”), której właścicielem jest spółka komunalna – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”). W ramach realizacji tej części zadania poniesiono nakłady inwestycyjne m.in. na wybudowanie kilkunastu metrów sieci wodociągowej wokół Stacji celem zainstalowania urządzenia elektromagnetycznego służącego do ograniczania osadzania się nieczystości w sieci wodociągowej oraz ogrodzenia.

Wartość większości wybudowanych przez Gminę części Infrastruktury zrealizowanych w ramach Inwestycji przekracza 15 tys. zł. Poniesione wydatki były i są dokumentowane wystawionymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Usługi w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków na terenie Gminy, z wykorzystaniem Infrastruktury, świadczy Spółka, powołana do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie spraw komunalnych. Spółka, której Gmina jest jedynym udziałowcem, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i z tytułu świadczonych usług wystawia na rzecz odbiorców i użytkowników faktury sprzedażowe.

W przeszłości Gmina udostępniała Spółce nowo wybudowane elementy Infrastruktury na podstawie odpłatnych umów dzierżawy. Tym niemniej, w przypadku Infrastruktury wybudowanej w ramach Inwestycji, Gmina zobowiązana jest do respektowania ograniczeń wynikających z przyznanego Gminie dofinansowania ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Postanowienia umowy o dofinansowanie zobowiązują bowiem Gminę do nieprzenoszenia posiadania lub prawa własności rzeczy nabytych w ramach realizacji Inwestycji oraz ich wykorzystania zgodnie z przeznaczeniem i celem Inwestycji.

Z powyższych względów, kontynuując udostępnienie Infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Spółki w formie odpłatnej, w odniesieniu do Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji Gmina zawarła ze Spółką umowę, która reguluje zasady świadczenia odpłatnej usługi przesyłu z wykorzystaniem Infrastruktury (dalej: „Umowa”). Umowa obowiązuje od momentu oddania Infrastruktury do użytkowania.

Spółka wykorzystuje udostępnioną jej Infrastrukturę do świadczenia usług w zakresie doprowadzania wody oraz odbioru ścieków komunalnych na rzecz mieszkańców Gminy, a także na rzecz gminnych jednostek budżetowych oraz Urzędu Gminy. Umowa zawarta pomiędzy Gminą i Spółką potwierdza prawo Spółki do używania Infrastruktury i pobierania pożytków z tego tytułu, w szczególności w formie opłat za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków.

Wynagrodzenie z tytułu świadczenia realizowanego na rzecz Spółki jest przez Gminę dokumentowane fakturami VAT wskazującymi Spółkę jako nabywcę świadczenia. Wynagrodzenie określone w Umowie skalkulowane jest w oparciu o realnie poniesione nakłady inwestycyjne i jest równe wartości odpisów amortyzacyjnych od wybudowanej Infrastruktury (uwzględniających przewidywany okres eksploatacji sieci).

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 28 października 2019 r. Wnioskodawca wskazał:

  1. Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał m.in. że: „Wynagrodzenie określone w umowie skalkulowane jest w oparciu o realnie poniesione nakłady inwestycyjne i jest równe wartości odpisów amortyzacyjnych od wybudowanej Infrastruktury (uwzględniając przewidywany okres eksploatacji sieci). Mając na uwadze powyższe informacje należy wyjaśnić:
    1. Według jakiej wysokości jest stosowana roczna stawka amortyzacyjna dla wybudowanej infrastruktury?
      Gmina pragnie wskazać, iż dla wybudowanej infrastruktury w zakresie wodociągów stosowana jest stawka amortyzacyjna w wysokości 10%, a dla infrastruktury kanalizacyjnej w wysokości 1,67%.
    2. Czy wysokość Wynagrodzenia z tytułu świadczenia usługi przesyłu umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych oraz w jakim okresie czasu?
      Gmina potwierdza, iż wysokość Wynagrodzenia z tytułu świadczenia usługi przesyłu umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych. Okres, w którym nastąpi zwrot poniesionych nakładów wyniesie 60 lat.
    3. Czy wysokość ta jest skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych? Jeżeli nie, to należy wyjaśnić w oparciu o jakie cele będzie prowadzona działalność gospodarcza przez Wnioskodawcę w tym zakresie?
      Gmina pragnie wyjaśnić, że nie dokonywała ani nie zlecała jakichkolwiek badań rynkowych dotyczących kwot wynagrodzenia stosowanych w analogicznych sprawach. Co więcej, Gminie nie jest znana jakakolwiek jednostka samorządu terytorialnego zlokalizowana w bliższym lub dalszym sąsiedztwie, która majątek na rzecz zewnętrznych podmiotów (w tym spółek komunalnych) udostępniałaby na analogicznych zasadach (polegających na związaniu wysokości wynagrodzenia z kwotą odpisów amortyzacyjnych od udostępnianego majątku).
      Celem Gminy jest uzyskiwanie Wynagrodzenia z tytułu udostępnienia Infrastruktury w warunkach, w jakich Gmina i Spółka funkcjonują, uwzględniając równocześnie możliwe do zrealizowania dochody, niezbędne do poniesienia koszty oraz konkurencję w zakresie podaży i popytu.
      Gmina również podkreśla, iż udostępniając Infrastrukturę nie skupia się wyłącznie na możliwości uzyskiwania zysków, lecz kieruje się również innymi czynnikami mającymi zapewnić pełną funkcjonalność i efektywność Infrastruktury. Dzięki usłudze przesyłu, Spółka niejako dodatkowo „zwalnia” Gminę z szeregu obowiązków, np. w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy, zawiera umowy z odbiorcami usług, obsługi interesantów, poboru należności, badań jakości wody, etc., które Gmina musiałaby wykonywać samodzielnie świadcząc te usługi.
      Powyższe działania spełniają zarówno kryterium gospodarności, jak również dyscypliny finansów publicznych. Gmina ma bowiem obowiązek poszukiwać możliwości osiągania przychodów z majątku, którym dysponuje na gruncie finansów publicznych. Przyjęte rozwiązanie, tj. zawarcie Umowy ze Spółką – zapewni Gminie regularne wpływy z tytułu wynagrodzenia za świadczoną usługę i dzięki efektywnemu wykorzystaniu Infrastruktury przez profesjonalny i powołany do tego podmiot w ramach dostarczania wody/odbioru ścieków dla odbiorców końcowych, „zwolni” Gminę z konieczności wykonywania dodatkowych obowiązków.
    4. Przy uwzględnieniu jakich czynników dokonano kalkulacji Wynagrodzenia z tytułu świadczenia usługi przesyłu na takim, a nie innym poziomie – należy wymienić?<
      Gmina dokonała kalkulacji Wynagrodzenia w oparciu o wysokość odpisów amortyzacyjnych.
    5. Ile wynosi Wynagrodzenie z tytułu świadczenia na rzecz Spółki odpłatnej usługi przesyłu z wykorzystaniem Infrastruktury wytworzonej w ramach Inwestycji? W jakiej wysokości zostały poniesione przez Wnioskodawcę nakłady inwestycyjne od wybudowanej Infrastruktury?
      Gmina pragnie wskazać, iż Wynagrodzenie z tytułu świadczenia na rzecz Spółki odpłatnej usługi przesyłu z wykorzystaniem Infrastruktury wytworzonej w ramach Inwestycji wynosi 51.816 zł netto rocznie. Wysokość poniesionych przez Gminę nakładów inwestycyjnych od wybudowanej Infrastruktury wyniosła 3.172.429,87 zł.
    6. W jakiej relacji procentowej do wartości inwestycji, o której mowa we wniosku, będzie ustalona wysokość tego wynagrodzenia z tytułu wykonania usług przesyłu w stosunku rocznym?
      Gmina wskazuje, że udział wysokości Wynagrodzenia do wartości Inwestycji w stosunku rocznym wyniesie około 1,63%.
    7. Czy obrót z tytułu świadczenia na rzecz Spółki odpłatnej usługi przesyłu z wykorzystaniem Infrastruktury wytworzonej w ramach Inwestycji będzie znaczący dla budżetu Gminy? Na jakim poziomie będą się kształtowały dochody z tytułu przedmiotowej usługi przesyłu w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy?
      Gmina pragnie wyjaśnić, iż obrót z tytułu świadczenia na rzecz Spółki odpłatnej usługi przesyłu z wykorzystaniem Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji nie będzie znaczący dla budżetu Gminy. Otrzymane dochody z tytułu przedmiotowej usługi przesyłu w skali roku będą stanowiły około 0,17% dochodów ogółem oraz 0,22% dochodów własnych Gminy, tj. dochody ogółem pomniejszone o dochody na zadania zlecone.
  2. Należy jednoznacznie wskazać (wymienić) jakie konkretnie obiekty składają się na Infrastrukturę wytworzoną w ramach inwestycji odpłatnie udostępnianą przez Wnioskodawcę Spółce.
    Gmina wskazuje, że na Infrastrukturę wytworzoną w ramach inwestycji odpłatnie udostępnianą Spółce składa się:
    • Sieć wodociągowa (komora hydroforni, sieć wodociągowa, urządzenie do uzdatniania wody, właz w komorze wodociągowej oraz ogrodzenie terenu),
    • Kanalizacja sanitarna grawitacyjna (sieć kanalizacji sanitarnej, studnie betonowe, studzienki kanalizacyjne, komora krat z zasuwą nożową, studnia rozprężna tworzywowa, przyłącza kanalizacyjne),
    • Kanalizacja sanitarna grawitacyjna (sieć kanalizacji sanitarnej, studnia betonowa, studzienka kanalizacyjna, studnia rozprężna tworzywowa),
    • Kanalizacja sanitarna tłoczna – rurociąg przesyłowy (rurociągi tłoczne, komora połączeniowa, komora rewizyjna, komora napowietrzająco-odpowietrzająca),
    • Przepompownie ścieków PSl i PS5 wraz z zagospodarowanym terenem (plac z kostki betonowej i ogrodzenie panelowe z bramą) oraz zasilaniem przepompowni.
  3. Jaka jest klasyfikacja statystyczna usługi świadczonej przez Gminę na rzecz Spółki – według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – według symbolu PKWiU siedmiocyfrowego.
    Gmina chciałaby wyjaśnić, iż nie występowała do GUS i nie posiada opinii klasyfikacyjnej dotyczącej realizowanej usługi przez Gminę na rzecz Spółki.
    Należy w pierwszej kolejności podkreślić, że klasyfikacja statystyczna usług przez nią świadczonych nie jest elementem stanu faktycznego – nie są to fakty, ale ocena prawna faktów niezbędna dla określenia skutków podatkowych, a zatem element, do którego określenia zobowiązany jest Organ.
    Ponadto w odniesieniu do usługi świadczonej przez Gminę na rzecz Spółki, Gmina pragnie podkreślić, że przedmiotowe zapytanie nie ma żadnego uzasadnienia. Klasyfikacja PKWiU usługi świadczonej przez Gminę nie ma znaczenia ani dla stawki VAT ani też dla innych kwestii objętych wnioskiem o interpretację. Gmina pragnie jednocześnie wskazać, że nie znajduje symbolu PKWiU, który odpowiadałby dokładnie usłudze przesyłu świadczonej przez Gminę na rzecz Spółki. Niemniej, choć odpowiedź w tym zakresie nie powinna mieć żadnego wpływu na interpretację, w ocenie Gminy, dla usługi świadczonej na rzecz Spółki, zastosowanie znaleźć by tu mógł symbol PKWiU 77.39.19.0 „Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn i urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych, bez obsługi”.
  4. Czy towary i usługi dotyczące Infrastruktury wytworzonej w ramach Inwestycji są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. świadczenia usług przesyłu na rzecz Spółki czy też do świadczenia również czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (należy jednoznacznie wskazać)?
    Towary i usługi związane z Infrastrukturą wybudowaną w ramach Inwestycji są wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych, tj. świadczenia usługi przesyłu na rzecz Spółki.
  5. Czy na moment rozpoczęcia Inwestycji Wnioskodawca był zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?
    Gmina pragnie wskazać, iż na moment rozpoczęcia Inwestycji Gmina była zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z odpłatnym udostępnieniem na rzecz Spółki Infrastruktury wytworzonej w ramach Inwestycji, Gmina ma prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na Infrastrukturę?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z odpłatnym udostępnieniem na rzecz Spółki Infrastruktury wytworzonej w ramach Inwestycji, Gminie przysługuje prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na Infrastrukturę.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi o tyle, o ile nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT. Dodatkowo prawo to przysługuje w pełnym zakresie, o ile nie zachodzą okoliczności przewidziane w art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Tak, więc w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, należy każdorazowo rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku,
  • pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych, a także,
  • czy w przedmiotowej sytuacji nie występują przesłanki negatywne uregulowane w art. 88 ustawy o VAT oraz ograniczenia prawa do odliczenia z art. 90 i 91 tejże.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Umowa regulująca zasady świadczenia usługi przesyłu przy wykorzystaniu Infrastruktury ma niewątpliwie charakter cywilnoprawny, zatem wykonywanie czynności na jej podstawie oznacza działanie Gminy w charakterze podatnika VAT. Powyższe potwierdzają także stanowiska prezentowane w wydawanych Interpretacjach indywidualnych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 12 września 2013 r. o sygn. IPTPP4/443-430/13-2/OS uznał: „zawarcie ze Spółką cywilnoprawnej umowy na odpłatne świadczenie przez Gminę (jako właściciela infrastruktury wodno-kanalizacyjnej) na rzecz Spółki usługi przesyłu ścieków i wody, jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (a nie zaś publicznoprawną), a zatem dla tej czynności Gmina będzie występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a czynność ta w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług będzie traktowana jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy”.

Natomiast, co do związku pomiędzy zakupionymi przez Gminę na potrzeby wytworzenia Infrastruktury towarami i usługami a wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych, wydaje się on bezpośredni i oczywisty. Bez wybudowania Infrastruktury nie byłoby możliwe świadczenie odpłatnych usług na rzecz Spółki.

Infrastruktura powstała w drodze Inwestycji jest udostępniona Spółce na podstawie Umowy, obowiązującej od momentu oddania Infrastruktury do użytkowania. Ponadto, wynagrodzenie określone w Umowie skalkulowane jest w oparciu o realnie poniesione nakłady inwestycyjne i jest równe wartości odpisów amortyzacyjnych od wybudowanej Infrastruktury (uwzględniających przewidywany okres eksploatacji sieci). Gmina już w momencie realizacji Inwestycji, zgodnie z obowiązującą praktyką zamierzała odpłatnie udostępnić powstałą Infrastrukturę na rzecz Spółki. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, w przeszłości Gmina udostępniała Spółce nowo wybudowane elementy infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej na podstawie odpłatnych umów dzierżawy. Tym niemniej, w przypadku Infrastruktury wybudowanej w ramach Inwestycji, Gmina zobowiązana jest do respektowania ograniczeń wynikających z przyznanego Gminie dofinansowania. W związku z powyższym, kontynuując udostępnienie infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Spółki w formie odpłatnej, Gmina zawarła ze Spółką Umowę, która reguluje zasady świadczenia odpłatnej usługi przesyłu z wykorzystaniem Infrastruktury.

Prawo do odliczenia podatku VAT w analogicznym stanie faktycznym zostało potwierdzone przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 13 października 2016 r. o sygn. ITPP1/4512-498/16/KM. Ponadto, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach indywidualnych potwierdza, że podatnikom w podobnych okolicznościach przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego. Stanowisko takie zajął przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 25 maja 2018 r. o sygn. 0111-KDIB3-1.4012.233.2018.1.WN (dot. dzierżawy autobusów wraz z zapleczem technicznym), a także w interpretacji indywidualnej z dnia 16 kwietnia 2018 r. o sygn. 0115-KDIT1-2.4012.177.2018.1.AJ (dot. dzierżawy infrastruktury kanalizacyjnej).

W przedmiotowym stanie faktycznym nie wystąpi ponadto żadna z negatywnych przesłanek prawa do odliczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT. Ponadto, w związku z tym, iż cała Infrastruktura wybudowana w ramach Inwestycji wykorzystywana jest do wykonywania czynności opodatkowanych, zdaniem Wnioskodawcy, nie znajdą w tym przypadku zastosowania przepisy dotyczące współczynnika oraz korekty wieloletniej (art. 90 i art. 91 ustawy o VAT). W konsekwencji, Gmina jest uprawniona do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na wytworzenie Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizuje Inwestycję polegającą na budowie oraz rozbudowie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej.

W przeszłości Gmina udostępniała Spółce nowo wybudowane elementy Infrastruktury na podstawie odpłatnych umów dzierżawy.

Kontynuując udostępnienie Infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Spółki w formie odpłatnej, w odniesieniu do Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji Gmina zawarła ze Spółką umowę, która reguluje zasady świadczenia odpłatnej usługi przesyłu z wykorzystaniem Infrastruktury. Umowa obowiązuje od momentu oddania Infrastruktury do użytkowania.

Towary i usługi związane z Infrastrukturą są wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego, dla przedmiotowej czynności odpłatnej usługi przesyłu z wykorzystaniem Infrastruktury na podstawie zawartej ze Spółką umowy cywilnoprawnej, Gmina będzie prowadzić działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i działać jako podatnik podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowej Inwestycji będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty przedmiotowej Inwestycji będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując, w związku z odpłatnym udostępnieniem na rzecz Spółki Infrastruktury wytworzonej w ramach Inwestycji, Gmina ma prawo do odliczenia całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na Infrastrukturę.

Przy czym prawo to będzie przysługiwać Wnioskodawcy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek z art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj