Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.564.2019.1.AZ
z 8 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2019 r. (data wpływu 10 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w odniesieniu do sprzedaży Kart, Urządzeń oraz Pakietów Impulsów – jest prawidłowe
  • nieujmowania przez Spółkę faktury korygującej sprzedaż w rezultacie dokonanego przez klienta zwrotu nienaruszonego Pakietów Impulsów, co jest równoznaczne ze zwrotem należności z tytułu sprzedaży, w odrębnej ewidencji zwrotów, o której mowa w art. 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących – jest prawidłowe


UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. zwolnienia z obowiązku zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w odniesieniu do sprzedaży Kart, Urządzeń oraz Pakietów Impulsów oraz nieujmowania przez Spółkę faktury korygującej sprzedaż w rezultacie dokonanego przez klienta zwrotu nienaruszonego Pakietów Impulsów, co jest równoznaczne ze zwrotem należności z tytułu sprzedaży, w odrębnej ewidencji zwrotów, o której mowa w art. 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) w związku z prowadzoną działalnością w zakresie eksploatacji autostrady prowadzi dystrybucję: kart zbliżeniowych wydawanych na okaziciela umożliwiających regulowanie opłat za przejazd autostradą (dalej: „Karty”) oraz urządzeń pokładowych umożliwiających elektroniczny pobór opłat za przejazd autostradą (dalej: „Urządzenia”).

Uzyskanie Kart oraz Urządzeń jest możliwe zarówno w Punktach Obsługi Klientów jak i za pomocą sklepu internetowego prowadzonego przez Spółkę w ramach Internetowego Serwisu Klienta. Sprzedaż Kart następuje wyłącznie z Pakietem Impulsów stanowiących uprawnienie do dokonania określonej liczby przejazdów autostradą. Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku dystrybucji Urządzeń, przy czym samo Urządzenie nie jest przedmiotem sprzedaży, lecz jest jedynie użyczane klientom za kaucją.

Zarówno w Punktach Obsługi Klienta jak i w sklepie internetowym Spółka prowadzi również sprzedaż doładowań (dodatkowych Pakietów Impulsów) do Kart i Urządzeń. Płatności za zakupy dokonywane w sklepie internetowym mogą być realizowane za pomocą systemów płatności internetowej, polegających na pobraniu od klientów środków pieniężnych, które przelewane są następnie na konto bankowe Spółki. Spółka otrzymuje od operatorów płatności internetowych zestawienia transakcji dokonanych przez klientów, które zawierają m.in. unikalny numer transakcji nadawany przez operatora, znajdujący się również w ewidencji sprzedaży i ewidencji księgowej Spółki. Niektórzy klienci dokonują zapłaty poprzez bezpośredni przelew na konto bankowe Spółki. Sprzedaż doładowań (dodatkowych Pakietów Impulsów) oraz dystrybucja Kart i Urządzeń odbywa się na rzecz osób prawnych, jak i fizycznych.

Klienci, zgodnie z regulaminem zakupu Kart i Urządzeń (dalej: „Regulamin”) mają prawo do dokonania zwrotu na rzecz Spółki:

  1. Karty z pełnym, nienaruszonym Pakietem Impulsów w terminie jego ważności;
  2. Urządzenia z pełnymi, nienaruszonymi Pakietami Impulsów dla wszystkich wybranych kategorii pojazdów;
  3. Urządzenia bez żadnych przypisanych do niego Impulsów;
  4. Pełnego, nienaruszonego Pakietu Impulsów w terminie jego ważności;
  5. Urządzenia z naruszonym Pakietem Impulsów poprzez wniosek zawierający oświadczenie o dobrowolnej i nieodpłatnej rezygnacji z posiadanych impulsów zawartych w naruszonym Pakiecie Impulsów.
  6. Urządzenia z niesprawną baterią w celu jego wymiany oraz przeniesienia posiadanych Impulsów na sprawne Urządzenie. W przypadku określonym w niniejszym podpunkcie nie następuje zwrot pobranej kaucji ani równowartości Impulsów, które przenoszone są na sprawne Urządzenie.

W odniesieniu do sprzedaży/dystrybucji przez sklep internetowy Kart, Urządzeń oraz Pakietów Impulsów, Spółka wystawia faktury elektroniczne (e-faktury). Zgoda na otrzymywanie e-faktur jest dokonywana poprzez akceptację przez klienta Regulaminu. Klient nie ma możliwości realizacji zakupu za pośrednictwem sklepu internetowego bez uprzedniej akceptacji Regulaminu. Zgoda na otrzymywanie faktury w formie elektronicznej jest równoznaczna z rezygnacją z otrzymywania faktury w formie papierowej.

Niezależnie od statusu klienta (osoba fizyczna lub osoba prawna) sprzedaż przez sklep internetowy zawsze dokumentowana jest fakturą (e-fakturą), która zgodnie z Regulaminem wystawiana jest w formacie PDF. E-faktury są wysłane przez Spółkę klientowi wyłącznie z dedykowanej skrzynki pocztowej.

O ile klient nie złoży formalnego wniosku o przesyłanie e-faktur na inny adres e-mail, otrzymuje faktury elektroniczne na adres e-mail będący loginem danego klienta do sklepu internetowego. W przypadku zmiany adresu e-mail przeznaczonego do otrzymywania e-faktur klient zobowiązany jest do złożenia Spółce dokumentu: „Oświadczenie o adresie poczty elektronicznej (e-mail) na potrzeby wysyłki faktury elektronicznej (e-faktury)”.

Spółka przechowuje wystawione e-faktury w formie elektronicznej w sposób zapewniający przejrzysty podział dokumentów z uwzględnieniem okresów rozliczeniowych, dzięki czemu możliwe jest ich łatwe odszukanie E-faktury są przechowywane w formacie PDF, po wystawieniu i przesłaniu do klienta dokumentu w tym formacie nie jest dokonywana żadna ingerencja w jego treść, co zapewnia integralność treści e-faktury. Sposób przechowywania e-faktur zapewnia również autentyczność ich pochodzenia, rozumianą w tym przypadku, jako pewność, że dana e-faktura została wystawiona i przesłana do klienta przez Spółkę.

Spółka ewidencjonuje sprzedaż/dystrybucję Kart, Urządzeń oraz Pakietów Impulsów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kas rejestrujących.

Do celów ewidencjonowania sprzedaży/dystrybucji Kart, Urządzeń oraz Pakietów Impulsów Spółka używa kas rejestrujących z elektronicznym zapisem kopii paragonów (tj. takich, w których treść paragonów jest zapisywana na informatycznych nośnikach danych).

Spółka archiwizuje kopie paragonów na dwa sposoby:

  • na karcie pamięci SD w drukarce fiskalnej, dostęp do kopii paragonów możliwy jest za pomocą dowolnego urządzenia posiadającego czytnik kart pamięci SD oraz aplikację do odczytu plików tekstowych ;
  • w bazie danych, w przypadku której dostęp do kopii paragonów zapewnia aplikacja dedykowana do obsługi bazy danych.

Na paragonach umieszczany jest numer faktury, której dotyczy dany paragon. Aplikacja producenta kasy rejestrującej umożliwia wyszukiwanie paragonów w oparciu o numer faktury, której dotyczy paragon.

Sposób przechowywania zarówno e-faktur, jak i paragonów, w formie elektronicznej zapewnia łatwy dostęp do tych dokumentów i wszystkich wynikających z nich danych, możliwość ich odczytu, oraz zweryfikowania ich treści w dowolnym momencie, a także przenoszenia ich na inne informatyczne nośniki danych.

E-faktury oraz paragony przechowywane są w postaci elektronicznej do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego za dany okres rozliczeniowy.

Biorąc pod uwagę, że sprzedaż/dystrybucja Kart, Urządzeń oraz Pakietów Impulsów poprzez sklep internetowy zawsze dokumentowana jest e-fakturą, Spółka obecnie w odniesieniu do:

  1. sprzedaży/dystrybucji Kart, Urządzeń oraz Pakietów Impulsów rejestrowanej za pomocą kas rejestrujących dokonuje również wydruku paragonu, który jest następnie załączany do wydrukowanego egzemplarza e-faktury, który następnie podlega archiwizacji przez Spółkę.
  2. sprzedaży/dystrybucji Kart, Urządzeń oraz Pakietów Impulsów nierejestrowanej za pomocą kas rejestrujących, dokonuje wyłącznie wydruku egzemplarza e-faktury, który następnie podlega archiwizacji przez Spółkę.

W przypadku zaistnienia konieczności dokonania korekty sprzedaży dokonywanej poprzez sklep internetowy (wystawienie elektronicznej faktury korygującej):

  1. w odniesieniu do korekt zmniejszających podstawę opodatkowania (w tym w przypadku zwrotów Pakietów Impulsów przed upływem ich terminu ważności inicjowanych przez klienta), Spółka stosuje przepisy art. 29a ust. 13 oraz ust. 14 ustawy o VAT tj. dokonuje zmniejszenia podstawy opodatkowania za ten okres rozliczeniowy, w którym uzyskano potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę, dla którego wystawiono fakturę
  2. w odniesieniu do korekt zwiększających podstawę opodatkowania, sposób postępowania Spółki jest uzależniony od przyczyny korekty:
    • jeżeli przyczyna powstała po wystawieniu faktury pierwotnej (była niemożliwa do przewidzenia w momencie wystawienia faktury pierwotnej), wówczas korekta jest ujmowana w rejestrze sprzedaży VAT w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona;
    • jeżeli przyczyna korekty była możliwa do przewidzenia już w momencie wystawienia faktury pierwotnej (czyli np. nastąpiła oczywista pomyłka), wówczas korekta ujmowana jest w okresie, w którym została rozliczona faktura pierwotna.


W przypadku sprzedaży rejestrowanej za pośrednictwem kas rejestrujących, równolegle z ujęciem korekt w rejestrach sprzedaży spółki, dokonywane są korekty ewidencji fiskalnej poprzez stosowne wpisy w prowadzonej przez Spółkę „Ewidencji zwrotów i pomyłek”.

Serwer pocztowy, z którego Spółka wysyła faktury elektroniczne korygujące nie umożliwia automatycznego potwierdzenia dostarczenia e-maila zawierającego fakturę elektroniczną korygującą. W związku z powyższym, o ile Spółka nie otrzyma informacji zwrotnej o braku możliwości dostarczenia e-maila lub innego technicznego błędu wysyłki, za datę otrzymania faktury elektronicznej korygującej przez klienta Spółka uznaje datę wysyłki faktury elektronicznej. Biorąc pod uwagę, że faktury elektroniczne są wysyłane do klientów wyłącznie raz (z wyjątkiem w przypadków, w których z korespondencji zwrotnej wynika, że faktura nie została dostarczona z przyczyn technicznych), fakt potwierdzenia przez klienta otrzymania faktury elektronicznej korygującej w terminie późniejszym (w sposób opisany poniżej), równocześnie dodatkowo potwierdza fakt otrzymania przez niego faktury elektronicznej w dacie jej wysyłki.

E-mail, za pośrednictwem którego przesyłana jest faktura elektroniczna korygująca, zawiera prośbę kierowaną do klienta o potwierdzenie jego otrzymania oraz link, za pośrednictwem którego można zdalnie dokonać potwierdzenia otrzymania faktury. Skorzystanie z linku powoduje, że klient przenoszony jest na dedykowaną stronę internetową, gdzie może potwierdzić otrzymanie faktury korygującej i jej kwotę. Skorzystanie przez klienta z ww. linku powoduje przesłanie do Spółki informacji zwrotnej zawierającej potwierdzenie otrzymania faktury korygującej.

Po dokonaniu potwierdzenia przez klienta informacja o dacie tej czynności zostaje zamieszczona w rejestrze faktur elektronicznych w systemie finansowo-księgowym Spółki. Jeżeli klient nie skorzysta z linku w odniesieniu do korekt zmniejszających podstawę opodatkowania, przedstawiciele Spółki kontaktują się z nim celem uzyskania stosownego potwierdzenia poprzez e-mail. Kontakt z klientem może nastąpić zarówno za pośrednictwem poczty elektronicznej, jak i w formie telefonicznej. Jeżeli klient nie skorzysta z linku, akceptowane są inne formy potwierdzenia otrzymania faktury korygującej, w tym korespondencja z klientem.

Stan faktyczny w zakresie pytania dotyczącego zdarzenia przyszłego (pytanie nr 6):

Spółka rozważa również rozszerzenie obecnej funkcjonalności dedykowanej platformy internetowej, służącej do zarządzania relacją z klientem, poprzez udostępnianie za jej pośrednictwem faktur elektronicznych oraz elektronicznych faktur korygujących.

W ramach tego rozwiązania każdy klient Spółki posiada dostęp do powyższej platformy internetowej. Klient otrzymuje unikalny login oraz hasło umożliwiające dostęp do indywidualnego konta klienta na powyższej platformie internetowej. Zarówno login, jak i hasło mogą zostać w przypadku jego utraty nadane ponownie oraz przekazane klientowi, dany klient może jednak w danym momencie posiadać tylko jeden unikalny login i tylko jedno indywidualne konto klienta.

Na wskazanej platformie, na indywidualnym koncie klienta, znajdować się będą informacje m.in. na temat rozliczeń klienta ze Spółką, a także zamieszczane będą faktury VAT, dostępne dla klienta w formie elektronicznej (zabezpieczony obraz faktury, który nie podlega edytowaniu przez klienta). Z poziomu swojego indywidualnego konta, klient będzie więc posiadał dostęp do dotyczących go dokumentów, wystawionych i udostępnionych mu przez Spółkę, w tym faktur elektronicznych i faktur elektronicznych korygujących.

Spółka będzie posiadać informację o momencie, w którym faktury elektroniczne i faktury elektroniczne korygujące będą zamieszczane na platformie internetowej (na indywidualnym koncie klienta). Od momentu zamieszczenia faktury elektronicznej i faktury elektronicznej korygującej klienci będą mogli zapoznać się z ich treścią lub je pobrać.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:


  1. Czy Spółka może zastosować zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w odniesieniu do sprzedaży Kart, Urządzeń oraz Pakietów Impulsów w oparciu o poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej: „Rozporządzenie w sprawie zwolnień”) tj. czy płatność dokonana za pośrednictwem systemu płatności internetowej może być uznana za zapłatę za pośrednictwem banku w świetle ww. przepisu rozporządzenia w sprawie zwolnień?
  2. Czy w przypadku wystawienia faktury korygującej sprzedaż w rezultacie dokonanego przez klienta zwrotu nienaruszonego Pakietów Impulsów, co jest równoznaczne ze zwrotem należności z tytułu sprzedaży, zasadne jest nieujmowanie przez Spółkę takiej korekty w odrębnej ewidencji zwrotów, o której mowa w art. 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (dalej: „rozporządzenie w sprawie kas”), prowadzonej dla kasy rejestrującej, na której uprzednio zaewidencjonowano sprzedaż?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1 Spółka może zastosować zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w odniesieniu do sprzedaży Kart, Urządzeń oraz Pakietów Impulsów, za które płatności dokonywane są za pomocą systemów płatności internetowej, w oparciu o poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców.

W przepisach rozporządzenia w sprawie zwolnień zostały jednak wprowadzone przez ustawodawcę zwolnienia z powyższego obowiązku. W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia w sprawie zwolnień.

W pozycji 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień wskazano, że zwolnione z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

W świetle powyższej regulacji, aby Spółka miała prawo do stosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w odniesieniu do sprzedaży/dystrybucji Kart, Urządzeń oraz Pakietów Impulsów, za które płatności dokonywane są za pomocą systemów płatności internetowej, muszą zostać spełnione następujące warunki:

  1. Spółka powinna otrzymywać w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na swój rachunek bankowy,
  2. z prowadzonej przez Spółkę ewidencji i posiadanych przez nią dowodów dokumentujących zapłatę powinno jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata.

W odniesieniu do pierwszego z powyższych warunków, należy wskazać, że w ustawie o VAT ani w rozporządzeniu w sprawie zwolnień nie zostało zdefiniowane, co należy rozumieć przez „zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej”.

Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego, sformułowanie „za pośrednictwem” ma natomiast znaczenie analogiczne do sformułowania „korzystając z czegoś”. Samo zaś „pośrednictwo” zostało zdefiniowane w słowniku języka polskiego jako działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron albo jako kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych.

Płatności za zakupy Kart, Urządzeń oraz Pakietów Impulsów, dokonywane w sklepie internetowym mogą być realizowane za pomocą systemów płatności internetowej, polegających na pobraniu od klientów środków pieniężnych, które przelewane są następnie na konto bankowe Spółki.

Z powyższego względu, w opinii Spółki zapłata klientów za przedmiotowe usługi dokonywana za pośrednictwem systemów płatności internetowej stanowić będzie również zapłatę otrzymywaną za pośrednictwem banku, gdyż Spółka będzie otrzymywać środki pieniężne stanowiące zapłatę klienta na rachunek bankowy.

Spółka wskazuje, iż analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane przykładowo w następujących interpretacjach indywidualnych organów podatkowych:

  • interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2015 r., sygn. IPPP2/4512-128/15-6/RR, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał: „W odniesieniu do płatności poprzez systemy płatnicze on-line (tutaj np. Przelewy24, PayPal albo PayU) oraz przy użyciu karty płatniczej, które będą dokonywane za pośrednictwem firmy lub firm oferujących usługi płatnicze Organ zauważa, że taka forma płatności, ponieważ dokonywana jest na konto bankowe Wnioskodawcy, spełnia przesłankę do uznaniu, że została dokonana za pośrednictwem banku. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana.”
  • interpretacji indywidualnej z dnia 26 lutego 2015 r., sygn. IPPP2/443-1242/14-2/RR, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odnosząc się do płatności poprzez operatora płatniczego stwierdził: „Taka forma płatności, ponieważ dokonywana jest z konta nabywcy przedmiotowych towarów na konto bankowe Wnioskodawcy, spełnia przesłankę do uznania, że została dokonana za pośrednictwem banku. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku każda sprzedaż „pozostawia po sobie ślad” w postaci wpływu na konto Wnioskodawcy w związku z wcześniejszą sprzedażą.”
  • interpretacji indywidualnej z dnia 29 marca 2017 r., sygn. 1462-IPPP2.4512.73.2017.1.JO, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał: „Sprzedaż prowadzona przez Wnioskodawcę w formie sklepu internetowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie wymaga od Wnioskodawcy zainstalowania kasy fiskalnej i ewidencjonowania na niej obrotu w sytuacji, gdyż płatność za sprzedane towary w sklepie internetowym na rzecz Wnioskodawcy dokonywana jest w całości przelewem na rachunek bankowy (za pośrednictwem operatora płatniczego Przelewy24) oraz Wnioskodawca posiada dowodów umożliwiających zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy”
  • interpretacji indywidualnej z dnia 25 marca 2019 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.49.2019.1.MT, w której Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wskazał: „W omawianej sprawie świadczenie przez Wnioskodawcę usług elektronicznych ma następować za pośrednictwem Internetu, a klienci dokonujący zakupu usług będą dokonywać płatności, które to środki będą następnie gromadzone na koncie wyspecjalizowanych podmiotów - agentów rozliczeniowych (Pośredników). Płatności z tytułu sprzedaży usług elektronicznych na rzecz Wnioskodawcy będą dokonywane w całości przelewem bankowym za pośrednictwem Pośredników, przy czym Spółka będzie posiadała dowody dokumentujące zapłatę za gry wideo lub treści elektroniczne, w postaci raportów otrzymywanych za każdy dzień roboczy, ale nie rzadziej niż raz w tygodniu od Pośrednika (...) Zatem z powyższego wynika, że Spółka będzie posiadała dowody umożliwiające zidentyfikowanie transakcji, których dotyczy zapłata, a ponieważ płatności za usługi elektroniczne będą dokonywane przez Pośrednika w całości przelewem bankowym na konto Wnioskodawcy, to zostaną spełnione przesłanki pozwalające uznać, że płatności zostaną dokonane za pośrednictwem banku.”

W odniesieniu natomiast do drugiej z powyższych przesłanek warunkujących możliwość zastosowania zwolnienia, należy wskazać, iż Spółka otrzymuje od operatorów płatności internetowych zestawienia transakcji dokonanych przez klientów, które zawierają m.in. unikalny numer transakcji nadawany przez operatora, znajdujący się również w ewidencji sprzedaży i ewidencji księgowej Spółki. Numer ten, w połączeniu z prowadzoną przez Spółkę ewidencją, będzie zatem zapewniał możliwość jednoznacznego powiązania zapłaty z czynnością podlegającą opodatkowaniu (sprzedażą), której dotyczyła zapłata.

Tym samym, Spółka spełniać będzie warunki zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w odniesieniu do sprzedaży/dystrybucji Kart, Urządzeń oraz Pakietów Impulsów, za które płatności dokonywane są za pomocą systemów płatności internetowej, w oparciu o poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień.

2. W przypadku wystawienia faktury korygującej sprzedaż w rezultacie dokonanego przez klienta zwrotu nienaruszonego Pakietów Impulsów, co jest równoznaczne ze zwrotem należności z tytułu sprzedaży, zasadne jest nieujmowanie przez Spółkę takiej korekty w odrębnej ewidencji zwrotów, o której mowa w art. 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas, prowadzonej dla kasy rejestrującej, na której uprzednio zaewidencjonowano sprzedaż.

Zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas, zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości albo części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji, spełniające określone w tym przepisie wymogi.

W ocenie Spółki, Pakiety Impulsów nie stanowią na gruncie ustawy o VAT ani towarów ani usług samych w sobie. Zdaniem Spółki, z perspektywy podatku VAT przedmiotowe Pakiety Impulsów stanowią jedynie formę znaku legitymacyjnego czy zamiennika środka płatniczego, umożliwiającego skorzystanie z usługi polegającej na przejeździe autostradą płatną oraz rozliczenie tej usługi.

W ocenie Spółki czynność sprzedaży na rzecz klientów Pakietów Impulsów oraz ich zwrotu przez klientów na rzecz Spółki należy więc rozpatrywać na gruncie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, regulującego kwestię świadczenia usług, zgodnie z którym przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W świetle § 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas, obowiązkowi odrębnego ewidencjonowania określonemu w tym przepisie podlegają natomiast zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, skutkujące zwrotem całości albo części należności z tytułu sprzedaży.

Zgodnie przy tym z definicją pojęcia „reklamacja” zawartą w Małym Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994 r.) reklamacja to zwrócenie się do dostawcy, producenta, wykonawcy usługi w sprawie ujawnionych wad towarów, niedokładności w dostawie, w rachunku, w wykonaniu usług, itp. z żądaniem uregulowania sprawy, zażalenie, skarga złożona w sprawie.

W odniesieniu do powyższego należy stwierdzić, że zwroty nienaruszonych Pakietów Impulsów na rzecz Spółki przez klientów nie wiążą się z uznanymi reklamacjami dotyczącymi wyświadczonych usług – klient zwraca bowiem na rzecz Spółki znak legitymacyjny uprawniający do skorzystania z usługi polegającej na przejeździe autostradą płatną jeszcze przed skorzystaniem z niej, rezygnując z usługi przed jej wykonaniem.

Należy także wskazać, że również w sytuacjach, w których zwrot nienaruszonego Pakietu Impulsów następuje wraz ze zwrotem Karty lub Urządzenia, będących nośnikiem Pakietu Impulsów, nie można mówić o zwrocie towarów na rzecz Spółki – Karty oraz Urządzenia nie stanowią bowiem również towaru samego w sobie, lecz jedynie techniczny nośnik uprawnienia do skorzystania z usługi w postaci Pakietu Impulsów, a ponadto nie są przedmiotem odrębnej sprzedaży, gdyż są wydawane klientom wyłącznie wraz z pełnym Pakietem Impulsów (w przypadku Kart) lub też użyczane klientom za kaucją (w przypadku Urządzeń). W przypadkach zatem zwrotu Kart lub Urządzeń wraz z nienaruszonym Pakietem Impulsów nie można w ocenie Spółki mówić o zwrocie na rzecz Spółki towarów.

Zatem, w przypadku zwrotu przez klienta na rzecz Spółki nienaruszonego Pakietu Impulsów, a więc bez skorzystania z odpłatnej usługi, do skorzystania z której uprawnia klienta nabycie Pakietu Impulsów, nie następuje ani zwrot towaru ani uznana reklamacja towaru lub usługi.

Zatem w powyższym przypadku nie znajduje zastosowania regulacja § 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas.

Należy również wskazać, że analogiczne stanowisko, w odniesieniu do obowiązku prowadzenia ewidencji zwrotu towarów i uznanych reklamacji towarów i usług w przypadku zwrotów biletów na spektakle teatralne, nabywanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 czerwca 2014 r., sygn. IPPP2/443-354/14-2/DG, stwierdzając:

„W rozpatrywanej sprawie klient ma prawo dokonać zwrotu nabytego w kasie Spółki biletu, którego sprzedaż została zaewidencjonowana na kasie rejestrującej, bez podania przyczyny w terminie 5 lub 10 dni przed spektaklem; nie mamy zatem do czynienia ze zwrotem towaru ani też z reklamacją usługi (lub towaru). Zatem w przypadku rezygnacji z usługi przez samego widza (nabywcę biletu), który nabył bilet w kasie Spółki w terminie określonym przez Spółkę, czyli w sytuacji zwrotu biletu przed spektaklem, za który następuje zwrot należności nie znajdzie zastosowania unormowanie § 3 ust. 4 rozporządzenia, które nakłada obowiązek prowadzenia ewidencji określonej w tym przepisie. W tym przypadku nie będzie miała miejsca reklamacja usług, ponieważ zwrot biletu odbędzie się przed spektaklem, czyli przed wykonaniem usługi.”

W ocenie Spółki powyższe stanowisko powinno również znaleźć zastosowanie do zwrotów nienaruszonych Pakietów Impulsów uprawniających do skorzystania z usługi przejazdu autostradą płatną, dokonywanych przez klientów przed skorzystaniem z tej usługi.

Końcowo należy również wskazać, że brak obowiązku prowadzenia ewidencji zwrotu towarów i uznanych reklamacji towarów i usług, o której mowa w § 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas, nie powoduje że Spółka nie będzie dokonywać ewidencjonowania zwrotów przez klientów nienaruszonych Pakietów Impulsów dla celów VAT – Spółka prowadzi bowiem ewidencję zawierającą dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2018, poz. 2174 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością w zakresie eksploatacji autostrady prowadzi dystrybucję: kart zbliżeniowych wydawanych na okaziciela umożliwiających regulowanie opłat za przejazd autostradą oraz urządzeń pokładowych umożliwiających elektroniczny pobór opłat za przejazd autostradą. Uzyskanie Kart oraz Urządzeń jest możliwe zarówno w Punktach Obsługi Klientów jak i za pomocą sklepu internetowego prowadzonego przez Spółkę w ramach Internetowego Serwisu Klienta. Sprzedaż Kart następuje wyłącznie z Pakietem Impulsów stanowiących uprawnienie do dokonania określonej liczby przejazdów autostradą. Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku dystrybucji Urządzeń, przy czym samo Urządzenie nie jest przedmiotem sprzedaży, lecz jest jedynie użyczane klientom za kaucją. Zarówno w Punktach Obsługi Klienta jak i w sklepie internetowym Spółka prowadzi również sprzedaż doładowań (dodatkowych Pakietów Impulsów) do Kart i Urządzeń. Płatności za zakupy dokonywane w sklepie internetowym mogą być realizowane za pomocą systemów płatności internetowej, polegających na pobraniu od klientów środków pieniężnych, które przelewane są następnie na konto bankowe Spółki. Spółka otrzymuje od operatorów płatności internetowych zestawienia transakcji dokonanych przez klientów, które zawierają m.in. unikalny numer transakcji nadawany przez operatora, znajdujący się również w ewidencji sprzedaży i ewidencji księgowej Spółki. Niektórzy klienci dokonują zapłaty przez bezpośredni przelew na konto bankowe Spółki. Sprzedaż doładowań (dodatkowych Pakietów Impulsów) oraz dystrybucja Kart i Urządzeń odbywa się na rzecz osób prawnych, jak i fizycznych.

W pierwszej kolejności Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaży Kart, Urządzeń oraz Pakietów Impulsów w sytuacji, gdy płatność dokonana jest za pośrednictwem systemu płatności internetowej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.

Według § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Stosownie do § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W części II załącznika do ww. rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, w poz. 37 wymieniono – świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Zaznaczyć przy tym należy, wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych usług świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej nie podlega usługa, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku, poczty lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna usługa została w całości zapłacona za pośrednictwem banku, poczty lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, przy założeniu, że z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Ponadto, w § 4 rozporządzenia zawarto katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienione w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej.

Zatem, aby podatnik miał możliwość skorzystać z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem);
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła;
  • podatnik nie dokonuje dostaw towarów, ani nie świadczy usług określonych w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowania kasy rejestrującej.

W odniesieniu do płatności przez systemy płatności internetowej Organ zauważa, że taka forma płatności, spełnia przesłankę do uznaniu, że świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za pośrednictwem banku, ponieważ świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę na rachunek bankowy. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku wpływ każdej kwoty widoczny jest na rachunku bankowym Wnioskodawcy w związku z wcześniejszą sprzedażą. Spółka otrzymuje od operatorów płatności internetowych zestawienia transakcji dokonanych przez klientów, które zawierają m.in. unikalny numer transakcji nadawany przez operatora, znajdujący się również w ewidencji sprzedaży i ewidencji księgowej Spółki.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz regulacje prawne wynikające z zacytowanych wyżej przepisów należy uznać, że w zakresie sprzedaży usług, za które Wnioskodawca otrzymuje zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem płatności elektronicznych realizowanych przy udziale podmiotów pośredniczących, a z zestawień transakcji dokonanych przez klientów, które zawierają m.in. unikalny numer transakcji nadawany przez operatora, znajdujący się również w ewidencji sprzedaży i ewidencji księgowej Spółki, jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy i jego adres), Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Reasumując w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie spełniać warunki do zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaży Kart, Urządzeń oraz Pakietów Impulsów, za które płatności dokonywane są za pomocą systemów płatności internetowej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Wnioskodawca powziął również wątpliwość, czy w przypadku wystawienia faktury korygującej sprzedaż w rezultacie dokonanego przez klienta zwrotu nienaruszonego Pakietów Impulsów, co jest równoznaczne ze zwrotem należności z tytułu sprzedaży, zasadne jest nieujmowanie przez Spółkę takiej korekty w odrębnej ewidencji zwrotów, o której mowa w art. 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących prowadzonej dla kasy rejestrującej, na której uprzednio zaewidencjonowano sprzedaż.

W opisie sprawy wskazano, że klienci, zgodnie z regulaminem zakupu Kart i Urządzeń mają prawo do dokonania zwrotu na rzecz Spółki:

  1. Karty z pełnym, nienaruszonym Pakietem Impulsów w terminie jego ważności;
  2. Urządzenia z pełnymi, nienaruszonymi Pakietami Impulsów dla wszystkich wybranych kategorii pojazdów;
  3. Urządzenia bez żadnych przypisanych do niego Impulsów;
  4. Pełnego, nienaruszonego Pakietu Impulsów w terminie jego ważności;
  5. Urządzenia z naruszonym Pakietem Impulsów przez wniosek zawierający oświadczenie o dobrowolnej i nieodpłatnej rezygnacji z posiadanych impulsów zawartych w naruszonym Pakiecie Impulsów.
  6. Urządzenia z niesprawną baterią w celu jego wymiany oraz przeniesienia posiadanych Impulsów na sprawne Urządzenie. W przypadku określonym w niniejszym podpunkcie nie następuje zwrot pobranej kaucji ani równowartości Impulsów, które przenoszone są na sprawne Urządzenie.

Kwestię ewidencji (rejestrów) reguluje art. 109 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Ewidencja powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Zaznaczenia wymaga, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową, ma ona charakter ewidencji sprzedaży. Ewidencja prowadzona za pomocą kasy rejestrującej jest niezależna od ewidencji, której prowadzenia wymagają inne przepisy w szczególności cyt. wyżej art. 109 ust. 3 ustawy. Ewidencja prowadzona przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy tylko części sprzedaży podatnika ściśle wskazanej w art. 111 ust. 1 ustawy.

Sposób prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz warunki używania tych kas od 1 maja 2019 r. uregulowano w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r., poz. 816).

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.

Natomiast w myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12.

Przez paragon fiskalny rozumie się dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży (§ 2 pkt 16 rozporządzenia w sprawie kas. rejestrujących).

Jak stanowi § 2 pkt 14 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, przez pamięć fiskalną rozumie się urządzenie trwale zawarte w kasie, zawierające elektroniczny nośnik danych, umożliwiające jednokrotny i niezmienialny zapis danych pod bezpośrednią kontrolą programu pracy kasy, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia, oraz wielokrotny odczyt tych danych.

Ww. cecha pamięci fiskalnej powoduje brak możliwości zarejestrowania na kasie fiskalnej zwrotu bądź reklamacji towarów, co zostało również potwierdzone zapisem § 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, z którego wynika, że nie ewidencjonuje się przy użyciu kasy, zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług.

Skoro zatem kasa rejestrująca nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej (tj. po wydrukowaniu paragonu), to korekta taka powinna być dokonywana za pomocą innych urządzeń księgowych. W takim przypadku należy prowadzić odrębną ewidencję, o której mowa § 3 ust. 4 i ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.


Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

  1. datę sprzedaży;
  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

W świetle powyższych unormowań podatnikom przysługuje prawo do korekty sprzedaży i podatku należnego, jednakże pod warunkiem, że zdarzenia te zostaną udokumentowane wiarygodnymi dowodami.

W rozpatrywanej sprawie klient ma prawo do zwrotu na rzecz Spółki nienaruszonego Pakietu Impulsów (na Karcie lub Urządzeniu) umożliwiającego regulowanie (pobór) opłat za świadczone przez Spółkę usługi przejazdu autostradą, którego sprzedaż została zaewidencjonowana przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Nie mamy więc do czynienia ze zwrotem towaru. Nie mamy też do czynienia z reklamacją usługi. Według słownika internetowego (http://encyklopedia.pwn.pl) reklamacja to „zwrócenie się do dostawcy, producenta, wykonawcy usługi w sprawie ujawnionych wad towaru, niedokładności w dostawie, w rachunku, w wykonaniu usługi itp. z żądaniem naprawienia szkód; zażalenie, skarga złożone w tej sprawie.” Skoro klient zwraca nienaruszony Pakiet Impulsów oznacza to, że klient nie skorzystał z tej usługi. Ponieważ usługa nie została wykonana, tym samym nie będzie miała miejsca reklamacja usług.

Zatem w przypadku zwrotu na rzecz Spółki nienaruszonego Pakietu Impulsów na Karcie lub Urządzeniu, za który następuje zwrot należności nie znajdzie zastosowania unormowanie § 3 ust. 3 rozporządzenia, które nakłada obowiązek ujmowania zwrotów towarów i uznanych reklamacji w ewidencji określonej w tym przepisie.

Należy jednak podkreślić, że brak obowiązku prowadzenia ewidencji uregulowanej przepisami § 3 ust. 3 rozporządzenia przedstawiony w rozpatrywanej sprawie, nie zwalnia Wnioskodawcy z udokumentowania w inny sposób faktu zwrotu nienaruszonego Pakietu Impulsów.

Zauważyć należy, że rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących nie wyczerpuje (nie wskazuje) wszystkich możliwych sytuacji, w których należy dokonać korekty sprzedaży zaewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej. Przepisy ustawy o VAT nie narzucają określonej formy prowadzenia ewidencji. Ważne jest tylko, aby zawierała ona wszystkie elementy wymienione w art. 109 ust. 3 ustawy oraz inne dane, które są niezbędne do prawidłowego wypełnienia deklaracji VAT.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Zainteresowanego. Inne kwestie podniesione w opisie stanu faktycznego oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Niniejsze interpretacja dotyczy jedynie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2, w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj