Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.439.2019.2.DJD
z 14 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 15 września 2019 r., identyfikator poświadczenia …), uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 5 listopada 2019 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia UPP …), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zastosowania 8,5% stawki ryczałtu ewidencjonowanego do przychodów z działalności usługowej związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12.1) oraz z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWiU 62.01.11) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Następnie pismem z dnia 5 listopada 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 5 listopada 2019 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia …), Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 17 czerwca 2016 r., a przychody z prowadzenia działalności gospodarczej dotychczas rozliczał w ramach podatku liniowego. Na początku prowadzenia działalności Wnioskodawca głównie świadczył usługi związane z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z – Działalność związana z oprogramowaniem). W dniu 3 czerwca 2019 r. nawiązał współpracę z firmą z USA, której przedmiotem jest świadczenie usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.01.12.1, tj. usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. W ramach umowy świadczona jest usługa konsultingowa, która skupia się na projektowaniu i rozwijaniu systemu (...). System (...) jest zintegrowanym systemem komputerowym, który wymaga skonfigurowania, zgodnie z wymaganiami klienta.

Szczegółowy zakres działalności odnosi się do wdrożenia oraz rozwoju systemu (...), na który składa się:

  • mapowanie wymagań klienta oraz projektowanie koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym (...),
  • konfigurowanie systemu,
  • cykliczne rozwijanie nowych wersji systemu,
  • przygotowanie dokumentacji technicznej.

System (...) funkcjonuje podobnie do systemu SAP, a usługi konsultingowe zbliżone są do usług omawianych w indywidualnej interpretacji podatkowej Nr ILPB1/4511-1-14/16-2/AA. Przychody związane z PKWiU 62.01.12.1 wynoszą ponad 50% łącznych przychodów prowadzonej działalności.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że w 2020 r. główny obszar działalności prowadzony będzie w ramach PKWiU 62.01.12.1, tj. usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Prognozowane dochody z obszaru 62.01.12.1 (w oparciu o aktualne przychody z działalności) będą wynosić między 51-75% dochodów netto całej działalności. Dodatkowo nie wyklucza dalszego prowadzenia działalności w ramach PKWiU 62.01.11 (Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania), ale przychody z tego tytułu na pewno będą wynosić mniej niż 50% całkowitych przychodów. Nie wyklucza, że w przyszłości całkowicie zaprzestanie świadczenia usług związanych z PKWiU 62.01.11.

Wnioskodawca podkreśla, że usługi świadczone dla różnych klientów będą dotyczyły odmiennych PKWiU, dlatego będzie możliwe jednoznacznie zaklasyfikowanie przychodów do konkretnego PKWiU.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy w związku ze zmianą przeważającej działalności gospodarczej poprawnym będzie, aby po zmianie sposobu rozliczania w 2020 r. i latach kolejnych z podatku liniowego na ryczałt ewidencjonowany, całkowity przychód z działalności opodatkować wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Zdaniem Wnioskodawcy, po zmianie sposobu rozliczania się z podatku liniowego na rozliczanie w formie ryczałtu ewidencjonowanego, ze względu na fakt, że przeważająca działalność gospodarcza związana jest z PKWiU 62.01.12.1, prawidłowe będzie użycie stawki 8,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Jak stanowi art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z opodatkowania, w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
    1. prowadzenia aptek,
    2. działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,
    5. świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
    –jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W załączniku nr 2 wymieniono usługi, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podano jednocześnie oznaczenie tych usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W załączniku nie zostały wymienione usługi oznaczone PKWiU 62.01.12.1 oraz 62.01.11.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 17% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g);
  • 8,5% przychód z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy - (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” – oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 997, 1000, 1629 i 1669), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W razie, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym, że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt wynosi 20% albo 17%, w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną 19% podatkiem liniowym, świadcząc głównie usługi związane z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z – Działalność związana z oprogramowaniem). W dniu 3 czerwca 2019 r. nawiązał współpracę z firmą z USA, której przedmiotem jest świadczenie usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.01.12.1, tj. usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. W ramach umowy świadczona jest usługa konsultingowa, która skupia się na projektowaniu i rozwijaniu systemu (...). Szczegółowy zakres działalności odnosi się do wdrożenia oraz rozwoju systemu (...), na który składa się: mapowanie wymagań klienta oraz projektowanie koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym (...), konfigurowanie systemu, cykliczne rozwijanie nowych wersji systemu, przygotowanie dokumentacji technicznej. W 2020 r. główny obszar działalności Wnioskodawcy prowadzony będzie w ramach PKWiU 62.01.12.1, tj. usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Prognozowane dochody z tego tytułu będą wynosić między 51-75% łącznych przychodów. Dodatkowo, nie wyklucza dalszego prowadzenia działalności w ramach PKWiU 62.01.11, ale przychody z tego tytułu na pewno będą wynosić mniej niż 50% całkowitych przychodów. Nie wyklucza też, że w przyszłości całkowicie zaprzestanie świadczenia usług związanych z PKWiU 62.01.11. Wnioskodawca w związku z zaistnieniem ww. okoliczności planuje od 2020 r. rozliczać się w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że uzyskiwane w 2020 r. przez Wnioskodawcę przychody ze świadczenia – w ramach działalności gospodarczej – usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.1 oraz z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11 – będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. l pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile w istocie Wnioskodawca spełnia ustawowe warunki opodatkowania w tej formie. Ponadto, stawką 8,5% mogą być opodatkowane tylko te usługi zaliczane do PKWiU 62.01.12.1 oraz PKWiU 62.01.11, które nie stanowią usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Zauważyć bowiem należy, że grupowanie PKWiU 62.01.1, o którym m.in. jest mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, obejmuje usługi, sklasyfikowane pod symbolem 62.01.1, jednakże znajdujące się przy nim oznaczenie „ex” oznacza, że 17% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.

Podnieść również należy, że w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej wg różnych stawek zryczałtowanym podatkiem dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W razie, gdy podatnik nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt wynosi 20% albo 17%, w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 ww. ustawy – stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, stawką 8,5% mogą być opodatkowane tylko przychody uzyskiwane ze świadczenia usług zaliczanych do PKWiU 62.01.12.1 oraz przychody uzyskiwane ze świadczenia usług zaliczanych do PKWiU 62.01.11, nie zaś – jak wskazał Wnioskodawca – całkowite przychody z działalności.

W związku powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Tutejszy Organ zauważa, że stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe pomimo tego, że Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, że cyt. „nie wyklucza, że w przyszłości całkowicie zaprzestanie świadczenia usług związanych z PKWiU 61.01.11.” Mając na uwadze merytoryczną treść przedmiotowego wniosku Organ przyjął, że Wnioskodawca pomyłkowo wskazał nieistniejący symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, mając jednak na uwadze symbol PKWiU 62.01.11. Powyższe uznano za oczywistą omyłkę, gdyż z zaprezentowanego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika jasno, że wniosek dotyczy ustalenia stawki podatku z tytułu działalności usługowej związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12.1) oraz z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWiU 62.01.11).

Wskazać również należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj