Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.419.2019.2.JKU
z 14 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2019 r. (data wpływu 10 września 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 października 2019 r. (data wpływu 5 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów środków do produkcji rolnej z dotacji przekazanej przez spółdzielnię w formie przelewu bankowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów środków do produkcji rolnej z dotacji przekazanej przez spółdzielnię w formie przelewu bankowego. Wniosek został uzupełniony w dniu 5 listopada 2019 r. o brakujące informacje.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne. Zrezygnował On ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3, i co za tym idzie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, z tytułu prowadzenia działalności rolniczej. Wnioskodawca, jako producent rolny należy do Spółdzielni A. Grupa Producentów rolnych zorganizowana jest w formie spółdzielni na podstawie Ustawy Prawo spółdzielcze utworzonej w celu koncentracji podaży i organizacji sprzedaży żywych zwierząt, poprawy efektywności gospodarowania w gospodarstwach członków, pozyskania środków finansowych z zewnątrz grupy, ochrony środowiska naturalnego oraz dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych. Grupa została wpisana z dniem 16 marca 2018 r. do Rejestru Grup Producentów Rolnych decyzją Dyrektora (…) i prowadzi działalność zgodnie z ustawą z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych. Spółdzielnia została zarejestrowana w KRS 21 czerwca 2016 r. Spółdzielnia została utworzona przez 7 podmiotów, które prowadzą działalność rolniczą. Spółdzielnia, podatnik VAT, kupuje od członków wyhodowane przez nich zwierzęta, a następnie odsprzedaje je na rynku zewnętrznym. Spółdzielnia, podatnik VAT, na podstawie faktur VAT oraz faktur RR, potwierdzających zakup od członków Grupy zwierząt wyhodowanych w ich gospodarstwach, dokonuje zapłaty na rzecz członków. Zgodnie z zasadami funkcjonowania grup producentów rolnych członkowie grupy (jej członkowie), wyhodowane przez siebie zwierzęta sprzedają do Spółdzielni, która następnie sprzedaje je dalszym odbiorcom, na podstawie wystawionych faktur VAT. Po otrzymaniu przez Grupę producentów rolnych zapłaty z tytułu sprzedanych zwierząt, Grupa reguluje zobowiązania powstałe z tytułu zakupu zwierząt u swoich członków. Rozliczenia pomiędzy Grupą producentów rolnych, a jej członkami odbywają się w formie bezgotówkowej (przelewów bankowych). Spółdzielnia korzysta ze wsparcia dla grup producentów określonych w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej (dotacja UE) w ramach działania „(…)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r., poz. 1284). Środki finansowe, które Wnioskodawca otrzyma tytułem pomocy finansowej w ramach działania „(…)” PROW 2014-2020, stanowić będą przychód podatkowy, który podlega zwolnieniu od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółdzielnia zamierza otrzymaną dotację ze środków UE z (…) w ramach działania „(…)” PROW 2014-2020 przekazać swoim członkom (rolnicy) na zakup środków do produkcji rolnej w postaci pasz, nawozów mineralnych, środków ochrony roślin, itp. Rolnicy przeznaczą otrzymane dotacje na pokrycie faktur za zakup materiałów w kwocie brutto (netto+VAT). Dotacja pokryje zatem również kwotę VAT na fakturze. Rozdysponowanie środków pieniężnych z dotacji członkom grupy (Spółdzielni) jako udziałowcom zostanie zrealizowane w formie przelewu. Przekazanie środków pieniężnych będzie odbywać się na podstawie uchwały podjętej przez zgromadzenie członków Spółdzielni w sprawie rozdysponowania i przekazania członkom grupy producentów rolnych (udziałowcom) dotacji UE. Członkowie grupy (rolnicy) przekażą Spółdzielni potwierdzenia zakupu środków do produkcji rolnej opiewające na wartość otrzymanej dotacji.

Wniosek został uzupełniony w dniu 5 listopada 2019 r. o następujące informacje:

  1. Zakupione środki do produkcji rolnej z dotacji przekazanej przez Spółdzielnię w formie przelewu bankowego będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne. Zrezygnował On ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 i co za tym idzie jest czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzenia działalności rolniczej.
  2. Spółdzielnia A zrzesza 7 podmiotów rolniczych, w tym Wnioskodawcę. Rada Nadzorcza składa się wyłącznie z rolników zrzeszonych w Spółdzielni. W skład zarządu wchodzi dwóch jej członków oraz niezrzeszony Prezes Zarządu Wnioskujący o interpretację indywidualną pełni od 8 października 2019 r. funkcję członka zarządu. Przed zmianą Wnioskujący pełnił funkcję członka rady nadzorczej. Zmiana ta nie została jeszcze zaktualizowana przez sąd w Krajowym Rejestrze Sądowym.
    W tym miejscu należy podkreślić, że między Spółdzielnią a jej członkami w przedmiotowej sprawie nie będzie mieć miejsca dostawa towarów, ani świadczenie usług. Spółdzielnia dokona przekazania dotacji w postaci przelewu środków pieniężnych na konta zrzeszonych rolników.
  3. Nabywca środków do produkcji rolnej ma pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zakupy środków do produkcji rolnej z dotacji przekazanej przez Spółdzielnię w formie przelewu bankowego dają rolnikowi, podatnikowi podatku VAT prawo do obniżenia VAT-u należnego o VAT naliczony, w sytuacji, gdy faktura w kwocie brutto została w całości sfinansowana z dotacji?

Zdaniem Wnioskodawcy, rolnik będący podatnikiem podatku od wartości dodanej ma prawo do odliczenia VAT-u naliczonego pochodzącego z zakupów środków do produkcji rolnej sfinansowanych w całości, a więc w kwocie brutto za pomocą dotacji.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług bądź dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W ustawie o VAT brak jest uregulowań, które uzależniały prawo do odliczenia podatku VAT od źródła finansowania. Tym samym w przypadku, gdy zakup został sfinansowany dotacją, znajduje zastosowanie wyżej wymieniona regulacja określona w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Podsumowując, nie ma znaczenia, w jaki sposób został sfinansowany zakup inwestycyjny, czy są to środki z dotacji, kredyt czy własne.

Podsumowując, z uwagi na spełnienie warunków do nabycia prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przez Wnioskodawcę oraz do braku uregulowań w ustawie o VAT, które uzależniają prawo do odliczenia podatku od źródła finansowania według Wnioskodawcy nie ma przesłanek uniemożliwiających odliczenie podatku VAT z zakupów sfinansowanych w kwocie brutto z dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy w tym miejscu podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne. Zrezygnował On ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, i co za tym idzie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, z tytułu prowadzenia działalności rolniczej. Wnioskodawca, jako producent rolny, należy do Spółdzielni. Grupa Producentów rolnych zorganizowana jest w formie spółdzielni na podstawie Ustawy Prawo spółdzielcze utworzonej w celu koncentracji podaży i organizacji sprzedaży żywych zwierząt, poprawy efektywności gospodarowania w gospodarstwach członków, pozyskania środków finansowych z zewnątrz grupy, ochrony środowiska naturalnego oraz dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych. Grupa została wpisana z dniem 16 marca 2018 r. do Rejestru Grup Producentów Rolnych decyzją Dyrektora (…) i prowadzi działalność zgodnie z ustawą z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych. Spółdzielnia została zarejestrowana w KRS 21 czerwca 2016 r. Spółdzielnia została utworzona przez 7 podmiotów, które prowadzą działalność rolniczą. Spółdzielnia, podatnik VAT, kupuje od członków wyhodowane przez nich zwierzęta, a następnie odsprzedaje je na rynku zewnętrznym. Spółdzielnia, podatnik VAT, na podstawie faktur VAT oraz faktur RR, potwierdzających zakup od członków Grupy zwierząt wyhodowanych w ich gospodarstwach, dokonuje zapłaty na rzecz członków. Zgodnie z zasadami funkcjonowania grup producentów rolnych członkowie grupy (jej członkowie), wyhodowane przez siebie zwierzęta sprzedają do Spółdzielni, która następnie sprzedaje je dalszym odbiorcom, na podstawie wystawionych faktur VAT. Po otrzymaniu przez grupę producentów rolnych zapłaty z tytułu sprzedanych zwierząt, grupa reguluje zobowiązania powstałe z tytułu zakupu zwierząt u swoich członków. Rozliczenia pomiędzy grupą producentów rolnych, a jej członkami odbywają się w formie bezgotówkowej (przelewów bankowych). Spółdzielnia korzysta ze wsparcia dla grup producentów określonych w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej (dotacja UE) w ramach działania „(…)”. Środki finansowe, które Wnioskodawca otrzyma tytułem pomocy finansowej w ramach działania „(…)” PROW 2014-2020 stanowić będą przychód podatkowy, który podlega zwolnieniu od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółdzielnia zamierza otrzymaną dotację ze środków UE z (…) w ramach działania „(…)” PROW 2014-2020 i przekazać swoim członkom (rolnicy) na zakup środków do produkcji rolnej w postaci pasz, nawozów mineralnych, środków ochrony roślin, itp. Rolnicy przeznaczą otrzymane dotacje na pokrycie faktur za zakup materiałów w kwocie brutto (netto+VAT). Dotacja pokryje zatem również kwotę VAT na fakturze. Rozdysponowanie środków pieniężnych z dotacji członkom grupy (Spółdzielni) jako udziałowcom zostanie zrealizowane w formie przelewu. Przekazanie środków pieniężnych będzie odbywać się na podstawie uchwały podjętej przez zgromadzenie członków Spółdzielni w sprawie rozdysponowania i przekazania członkom grupy producentów rolnych (udziałowcom) dotacji UE. Członkowie grupy (rolnicy) przekażą Spółdzielni potwierdzenia zakupu środków do produkcji rolnej opiewające na wartość otrzymanej dotacji.

Zakupione środki do produkcji rolnej z dotacji przekazanej przez Spółdzielnię w formie przelewu bankowego będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne. Zrezygnował On ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 i co za tym idzie jest czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzenia działalności rolniczej.

Spółdzielnia A zrzesza 7 podmiotów rolniczych, w tym Wnioskodawcę. Rada Nadzorcza składa się wyłącznie z rolników zrzeszonych w Spółdzielni. W skład zarządu wchodzi dwóch jej członków oraz niezrzeszony Prezes Zarządu Wnioskujący o interpretację indywidualną pełni od 8 października 2019 r. funkcję członka zarządu. Przed zmianą Wnioskujący pełnił funkcję członka rady nadzorczej. Zmiana ta nie została jeszcze zaktualizowana przez sąd w Krajowym Rejestrze Sądowym.

W tym miejscu należy podkreślić, że między Spółdzielnią a jej członkami w przedmiotowej sprawie nie będzie mieć miejsca dostawa towarów, ani świadczenie usług. Spółdzielnia dokona przekazania dotacji w postaci przelewu środków pieniężnych na konta zrzeszonych rolników.

Nabywca środków do produkcji rolnej ma pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy zakupy środków do produkcji rolnej z dotacji przekazanej przez Spółdzielnię w formie przelewu bankowego dają rolnikowi, podatnikowi podatku VAT prawo do obniżenia VAT-u należnego o VAT naliczony, w sytuacji, gdy faktura w kwocie brutto została w całości sfinansowana z dotacji.

Podkreślić należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Analizując okoliczności niniejszej sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy uznać, że w niniejszej sytuacji zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, albowiem Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakup środków produkcji rolnej z dotacji przekazanej przez Spółdzielnię w formie przelewu bankowego – jak wskazał Zainteresowany – będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem z uwagi na związek poniesionych wydatków na zakup ww. środków produkcji rolnej z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi, Zainteresowany będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Wnioskodawcę (na których jako nabywca figuruje Wnioskodawca) dokumentujących ich zakup.

Podsumowując, zakupy środków do produkcji rolnej z dotacji przekazanej przez Spółdzielnię w formie przelewu bankowego dają rolnikowi, czynnemu podatnikowi podatku VAT prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, w sytuacji, gdy faktura wystawiona na Wnioskodawcę w kwocie brutto została w całości sfinansowana z dotacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ wskazuje, że – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego należy podkreślić, że niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ochronę prawno-podatkową tylko dla Wnioskodawcy, a nie dla pozostałych członków zrzeszonych w Spółdzielni.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj