Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.631.2019.2.ACE
z 20 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy − przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2019 r. (data wpływu 19 września 2019 r.), uzupełnionym w dniu 4 listopada 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania zbycia nieruchomości w ramach umowy zamiany – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 4 listopada 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania zbycia nieruchomości w ramach umowy zamiany.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina … oraz Skarb Państwa prowadzi postępowanie mające na celu dokonanie zamiany nieruchomości, której przedmiotem ze strony Skarbu Państwa jest działka X z obrębu … o powierzchni … ha, zapisana w księdze wieczystej … położona w …, natomiast ze strony Gminy … jest działka Y z obrębu … o powierzchni … ha, położona w …, zapisana w księdze wieczystej … .

Nieruchomość oznaczona jako działka X od założenia w latach … ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Wydział … Urzędu … stanowi własność Skarbu Państwa, natomiast działka Y została wydzielona pod układ komunikacyjny na podstawie ostatecznej decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości z dnia … 2001 roku, … i pozyskana przez Gminę … na podstawie umowy zamiany zawartej w dniu … 2006 r.

Działka X z obrębu … objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru położonego w rejonie ulic … w …, zatwierdzonym uchwałą nr … Rady Miasta … . Zgodnie z przywołanym planem miejscowym, omawiany teren znajduje się w granicach jednostki planistycznej oznaczonej symbolem …, dla której ustalono przeznaczenie podstawowe: „tereny rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej … , usługi” oraz przeznaczenie dopuszczalne: „zieleń, parkingi, drogi wewnętrzne, obiekty małej architektury oraz obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej”.

Działka nr Y z obrębu … objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla terenów położonych wzdłuż ul. … i przy … granicy miasta …, zatwierdzonym uchwałą nr … . Zgodnie z przywołanym planem miejscowym ww. działka znajduje się w granicach jednostki planistycznej oznaczonej symbolem …, dla której ustalono przeznaczenie podstawowe: „komunikacja − droga publiczna − ulica główna” oraz przeznaczenie dopuszczalne: „zieleń przydrożna, infrastruktura techniczna (w tym związana z obsługą drogi)”.


Z informacji uzyskanych od Miejskiego Zarządu Dróg w … wynika, że:


  • naniesienia znajdujące się na ww. nieruchomościach tj. fragment drogi o nawierzchni bitumicznej (asfalt różne warstwy) są budowlą w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane;
  • budowle znajdujące się na ww. działkach nie były przedmiotem najmu, dzierżawy, a więc przedmiotem świadczenia usług o których mowa w art. 8 ust. 1, nakłady inwestycyjne, nie dotyczyły ulepszenia tych obiektów i nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Poniesione wydatki dotyczyły wyłącznie przygotowania do realizacji inwestycji drogowych między innymi z tytułu opracowania koncepcji programowo-przestrzennych oraz dokumentacji projektowych. Naniesienia na działce X stanowiły własność osoby prawnej.

Z dokumentów tj. umowy z dnia … 2008 r. zawartej pomiędzy Gminą …, Miejskim Zarządem Dróg w … oraz osobą prawną, o szczegółowych warunkach realizacji inwestycji drogowych wynika, że strony zgodnie ustaliły, że inwestycje drogowe określone w niniejszej umowie realizowane będą w całości staraniem i na koszt osoby prawnej natomiast osoba prawna przekaże nieodpłatnie na rzecz Miasta … zrealizowane i odebrane w ramach realizacji inwestycji drogi publiczne, będące przedmiotem niniejszej umowy w terminie do dnia … 2011 r. Naniesienia na działce Y były własnością gminy.

Na terenie działek Y i X usytuowane są: drogi, chodniki, ścieżki rowerowe oraz trawniki. Grunt stanowi ogólnodostępne tereny publiczne.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:


  • Z uwagi na upływ czasu Gmina nie posiada dokumentów określających datę i miesiąc oddania do użytkowania działek: X i Y oraz dokumentu potwierdzającego formalne przejęcie naniesień od osoby prawnej, znajdujących się na terenie działki X przez Miasto.
  • Zgodnie z informacją uzyskaną od Miejskiego Zarządu Dróg w … grunt, oznaczony jako działka X użytkowany jest przez ww. jednostkę od 8 lat, natomiast działka Y od 2006 r. Potwierdzają ten fakt załączone mapy, otrzymane z Wydziału … Urzędu Miasta … wg stanu na 2012 r. (dz. X) oraz na 2007 r. (dz. Y), gdzie naniesienie mające charakter publiczny w postaci ścieżek rowerowych, jezdni asfaltowych, chodników były już zinwentaryzowane.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy zbycie nieruchomości Gminy … (dz. Y) w drodze zamiany stanowić będzie czynność objętą VAT?
  2. Czy zbycie nieruchomości Skarbu Państwa (dz. X) w drodze zamiany stanowić będzie czynność objętą VAT ?


Zdaniem Wnioskodawcy,


    ad. 1. Zbycie przedmiotowej nieruchomości, zajętej pod układ komunikacyjny nie będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług, gdyż korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    ad. 2. Zbycie przedmiotowej nieruchomości, zajętej pod układ komunikacyjny nie będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług, gdyż korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Fragmenty dróg są budowlą w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane.

Biorąc pod uwagę fakt, że budowle mają status zasiedlonych w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 10 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018.poz. 2174 ze zm.), gdyż zostały oddane do użytkowania na cele własne, bez wątpliwości upłynął okres wskazany w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy (oddanie budowli do użytkowania przed 2006 r. na terenie dz. Y, na terenie dz. X w 2011 r.) oraz nie były one lub ich części przedmiotem ulepszeń, które mogłyby wpłynąć na ich status jako zasiedlonych w rozumieniu przepisów z zakresu VAT przyjęto, że zbycie przedmiotowych nieruchomości w drodze zamiany podlegało będzie zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).

Pojęcie „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, obejmuje więc wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145) przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy.

Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego zawiera dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży.

Zatem, zamianę nieruchomości w świetle ustawy o podatku od towarów i usług traktuje się jako odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż – 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 146aa ust. 2 ustawy – Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku następującego po roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Według art. 2 pkt 14 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2019 r., przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem, że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Ponadto wskazać należy, że zgodnie art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zatem, grunty zabudowane podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla obiektów budowlanych, które się na nim znajdują. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków lub budowli trwale z nim związanych. Jeżeli dostawa budynków lub budowli korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym dany obiekt jest posadowiony.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego w świetle obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że skoro – jak wynika z treści wniosku – budowle mają status zasiedlonych w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy (oddanie budowli do użytkowania przed 2006 r. na terenie działki Y, na terenie działki X w 2011 r.) oraz nie były one lub ich części przedmiotem ulepszeń, zbycie przedmiotowych budowli w drodze zamiany będzie podlegało zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponadto, na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, zbycie gruntów, na których posadowione są ww. budowle będzie korzystać ze zwolnienia od podatku.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Zaznacza się, że interpretacji udzielono przy założeniu że wskazane we wniosku obiekty znajdujące się na działkach nr Y i X stanowią – jak podano we wniosku – budowle w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186).

Ponadto należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj