Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-1.4011.388.2019.1.MT
z 25 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2019 r. (data wpływu 25 września 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki jako płatnika – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


S.A. z siedzibą w A. (dalej: Spółka) jest spółką kapitałową będącą polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka prowadzi działalność w obszarze produkcji i wydawania gier na platformy mobilne, które są sprzedawane zarówno w kraju jak i za granicą.

Aby wyprodukować grę, Spółka angażuje do współpracy szereg osób posiadających unikatowe umiejętności w szeroko rozumianym obszarze IT jak również w innych obszarach. Bardzo często są to osoby młode, które cenią sobie niezależność i nienormowany czas pracy, a nade wszystko nie akceptują ograniczenia w postaci braku możliwości współpracowania z innymi niż Spółka podmiotami na rynku (co w ich opinii zmniejsza ich kreatywność oraz ogranicza możliwości rozwoju). Przez to niejednokrotnie nie chcą wiązać się ze Spółką stosunkiem pracy, który te potrzeby znacznie ogranicza. Spółce zależy jednak na tym, aby w przypadku pozyskania osób o poszukiwanych kompetencjach, zatrzymać je w Spółce oraz utrwalić współpracę. Spółka zaobserwowała, że proponowane do tej pory „sztywne” i tradycyjne formy współpracy (umowa o pracę, umowy cywilnoprawne, umowy typu B2B) nie przyczyniają się do realizacji tego założenia.

Biorąc powyższe pod uwagę i widząc nieuchronną konieczność pogodzenia potrzeb Spółki oraz potrzeb osób współpracujących ze Spółką, Spółka planuje wdrożyć elastyczne formy współpracy, co powinno z jednej strony dać osobom współpracującym poszukiwaną niezależność, z drugiej zaś strony dać Spółce większą pewność co do stałości stosunku z osobą współpracującą a zarazem umożliwić funkcjonowanie struktury zarządczej w Spółce. Jest to tzw. rozwiązanie win-win dla obu stron.

Analizując sytuację Spółka ustaliła, że w jej organizacji funkcjonują osoby które posiadają wiedzę ekspercką (głównie w szeroko rozumianym obszarze IT, ale także w innych obszarach wspierających główną działalność Spółki), którą chciałyby wykorzystywać na wielu polach (nie tylko we współpracy ze Spółką). Spółka chciałaby jednak dodatkowo powierzyć tym osobom dodatkowe czynności o charakterze zarządczym i menedżerskim, co wynika z decyzji o stworzeniu struktury zarządczej wymaganej od spółek notowanych na GPW. Z perspektywy Spółki takie osoby których rola może mieć charakter dualistyczny (zarówno ekspercki, jak i zarządczy) będą w przyszłości dla Spółki najbardziej istotne i poszukiwane (dalej: Osoby Kluczowe).

W konsekwencji, wychodząc naprzeciw opisanym powyżej oczekiwaniom rynku, Spółka zamierza zaoferować Osobom Kluczowym bardziej elastyczną formę współpracy, która ma w zamyśle stymulowanie kreatywności i przedsiębiorczości działania Osób Kluczowych, a która zakłada rozdzielenie zakresu powierzonych im obowiązków na czynności związane z doradztwem eksperckim oraz czynności związane z zarządzaniem. Niewątpliwie pozwoli to na większą elastyczność działania Osób Kluczowych, co w konsekwencji spełni ich oczekiwania a jednocześnie pozwoli zatrzymać Osoby Kluczowe w organizacji na dłużej.

Możliwość skorzystania z takiej formy wiąże się z chęcią ponoszenia ryzyka gospodarczego i prowadzenia działalności gospodarczej. Zgodnie z analizą Spółki taki model współpracy, który polega na dwutorowości współpracy Osób Kluczowych ze Spółką odpowiada praktyce gospodarczej.

Osobom Kluczowym które zdeklarują chęć skorzystania z elastycznej formy współpracy Spółka zaproponuje zawarcie kontraktów menedżerskich obejmujących swoim zakresem funkcje zarządcze (dalej: Kontrakt menedżerski) oraz świadczenie usług wsparcia (w zależności od obszaru działalności Osoby mogą to być usługi w obszarze doradztwa, IT, finansów, etc.) w oparciu o osobne umowy o świadczenie usług (dalej: Umowy) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Osoby Kluczowe które zdecydują się na skorzystanie z oferowanej, nowej formy współpracy, rozwiążą umowy w oparciu o które współpracują ze Spółką do tej pory. W odniesieniu do powierzonych im funkcji zarządczych zostaną zawarte z nimi Kontrakty menedżerskie. Natomiast w stosunku do wykonywanych przez te osoby czynności wsparcia Spółka zawrze osobne umowy o świadczenie usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zaznacza, że świadczone przez Osoby Kluczowe usługi wsparcia nie będą dotyczyć czynności zarządzania, czynności menedżerskich lub innych o podobnym charakterze, które będą świadczone na podstawie Kontraktu menedżerskiego.

Osoby, które do tej pory nie zdecydowały się na skorzystanie z powyższego rozwiązania oraz nowi kandydaci na wybrane przez Spółkę stanowiska również będą mogli nawiązać współpracę w opisany powyżej sposób, jeśli pozwoli na to charakter wykonywanych przez nie czynności i wyrażą na to zgodę.


Opis zasad wykonywanych czynności zarządczych


Po wprowadzeniu wyżej wymienionych zmian, w ramach czynności zarządzania Osoby Kluczowe będą kierować i prowadzić sprawy Spółki na warunkach określonych w Kontrakcie menedżerskim. Do obowiązków Kluczowych Osób pełniących czynności zarządcze należeć będą w szczególności:


  1. prowadzenie spraw spółki poprzez zarządzanie majątkiem oraz zasobami ludzkimi;
  2. współpraca z Zarządem oraz innymi organami Spółki oraz opracowanie strategii działania Spółki;
  3. organizowanie pracy Spółki poprzez wdrażanie właściwych struktur i procesów.


Wszelkie czynności wykonywane w ramach Kontraktu menedżerskiego, Osoby Kluczowe podejmują w imieniu, na rzecz i ryzyko Spółki.

Osoby Kluczowe zobowiążą się do wykonywania powyższych czynności samodzielnie i osobiście, co nie powinno uchybiać obowiązkowi współdziałania z pozostałymi menedżerami oraz członkami zarządu. Osoby Kluczowe pełniące funkcję menedżera będą zobowiązane do wykonywania swoich obowiązków w siedzibie Spółki lub poza nią, w takich ramach czasowych, jakie będą niezbędne do sprawnego zarządzania Spółką, przy czym nie większych niż 8 godzin w tygodniu.

Wszelkie obowiązki z zakresu zarządzania Spółką Osoba Kluczowa powinna wykonywać ze starannością jakiej wymaga się od podmiotu zajmującego się profesjonalnie zarządzaniem cudzymi interesami. Jest ona odpowiedzialna za zachowanie takiej staranności.

Osoba Kluczowa ma prawo do nieodpłatnego korzystania z infrastruktury i zasobów Spółki w zakresie oraz na czas wykonywania obowiązków wynikających z Kontraktu menadżerskiego.

Wszelkie prawidłowo udokumentowane wydatki ponoszone przez Osobę Kluczową, związane z prowadzeniem spraw Spółki, w szczególności zaś koszty podróży służbowych, koszty udziału w seminariach, konferencjach, koszty reprezentacji, ponosić będzie Spółka.


Opis zasad wykonywania czynności wsparcia


W ramach prowadzonej przez Osoby Kluczowe działalności gospodarczej, na podstawie zawartej ze Spółką Umowy, osoby te będą świadczyć usługi wsparcia, które będą obejmować swym zakresem organizację, planowanie i wdrażanie projektów Spółki, a w szczególności zakres świadczonych usług będzie obejmował:


  1. wsparcie ekspercie w procesie tworzenia gier komputerowych lub oprogramowania;
  2. wsparcie eksperckie w procesie programowania przy wykorzystaniu narzędzi;
  3. inne usługi, w zależności od wiedzy posiadanej przez Osobę Kluczową.


Osoby Kluczowe będą świadczyć usługi w celach zarobkowych, zawodowo, we własnym imieniu i na własny rachunek, wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Usługi będą świadczone w siedzibie Spółki lub w siedzibie Osób Kluczowych lub/i poza tymi siedzibami w zależności od konieczności ich prawidłowego wykonania. Kluczowe Osoby same będą decydować o sposobie wykonania zleconych czynności, który będzie najbardziej odpowiedni dla ich charakteru.

Osoby Kluczowe same będą określać ramy czasowe, w których zlecone im zadania będą wykonywane, jednak zgodnie z Umową powinny mieścić się w ustalonym uprzednio ze Spółką terminie. Osoby Kluczowe zobowiązują się do wykonywania usług wsparcia z należytą starannością wymaganą od przedsiębiorcy, zgodnie ze standardami przyjętymi przy wykonaniu tego rodzaju usług. Dopuszczalne jest korzystanie przez nie z pomocy osób trzecich (podwykonawcy, pracownika itp.), jednak wymaga ono każdorazowej zgody wyrażonej przez Spółkę pod rygorem nieważności na piśmie.

Ponadto, Osoby Kluczowe w ramach umów wsparcia nie będą umocowane do zaciągania jakichkolwiek zobowiązań w imieniu i na rzecz Spółki względem osób trzecich, nie będą także miały prawa do składania wiążących ofert kontrahentom/klientom, podpisywania umów, zleceń lub dokonywania innych czynności prawnych powodujących powstanie zobowiązań ze strony Spółki. Osoby Kluczowe będą ponosić pełną odpowiedzialność wobec Spółki, osób trzecich, w tym klientów i kontrahentów Spółki za szkody spowodowane swoim niewłaściwym działaniem lub zaniechaniem stanowiącym naruszenie obowiązku wynikającego z Umowy, w szczególności naruszeniem obowiązku zachowania poufności oraz danych osobowych.

Osoby Kluczowe jako przedsiębiorcy zarejestrują swoją działalność w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, będą także w relacji ze Spółką występować jako podatnicy VAT czynni i z tytułu świadczenia usług w ramach Umowy będą wystawiać faktury VAT.


Zasady wynagradzania


W związku z dostosowaniem form współpracy do dualistycznej roli, którą Spółka zamierza powierzyć Osobom Kluczowym, będą oni otrzymywać następujące, dwa rodzaje wynagrodzenia:


  1. Stałe wynagrodzenie w ramach Kontraktu menedżerskiego. W ramach Kontraktu menedżerskiego Osoby Kluczowe będą mogły nieodpłatnie korzystać z infrastruktury i zasobów Spółki.
  2. Wynagrodzenie w ramach Umowy z tytułu wykonywania usług wsparcia, które będzie zasadniczo oparte na ilości godzin świadczenia usług (stawka godzinowa). Spółka umożliwi Kluczowym Osobom wykonującym usługi w oparciu o Umowę do odpłatnego korzystania z infrastruktury i zasobów Spółki (na podstawie faktury VAT wystawionej przez Spółkę), przy czym Kluczowe Osoby będą mogły korzystać z infrastruktury i zasobów od innych podmiotów, w zależności od okoliczności.


W związku z dualną rolą, którą Spółka zamierza powierzyć Osobom Kluczowym, współpraca pomiędzy Spółką a Osobami Kluczowymi będzie sformalizowana w następujący sposób:


  1. na podstawie Kontraktu menedżerskiego, z tytułu obowiązków wykonywanych w ramach zarządzania Spółką poza prowadzoną działalnością gospodarczą Osoby Kluczowe będą otrzymywać stałe wynagrodzenie w oparciu o wystawiony rachunek;
  2. na podstawie Umowy, z tytułu świadczenia Usług wsparcia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Osoby Kluczowe będą otrzymywać wynagrodzenie na podstawie faktur wystawianych zgodnie z postanowieniami Umowy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy przysporzenie majątkowe uzyskiwane przez Osoby Kluczowe z tytułu świadczenia czynności zarządczych na podstawie Kontraktu menedżerskiego, powinno być zakwalifikowane jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 9 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z tym Spółka będzie miała obowiązek poboru i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia oraz innych korzyści majątkowych wypłacanych na podstawie Kontraktu menedżerskiego oraz przekazania właściwemu organowi podatkowemu i Osobom Kluczowym informacji podatkowej PIT-11?
  2. Czy przysporzenie majątkowe uzyskiwane przez Osoby Kluczowe z tytułu świadczenia usług wsparcia na podstawie Umowy powinno być zakwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z art. 14 w zw. z art. 10. ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z tym Spółka nie będzie miała obowiązku poboru i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia oraz innych korzyści majątkowych wypłacanych na podstawie Umowy oraz przekazania właściwemu organowi podatkowemu i Kluczowym Osobom informacji PIT-11?


Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. Na podstawie opisu zawartego w niniejszym wniosku przysporzenie majątkowe uzyskiwane przez Osoby Kluczowe z tytułu świadczenie czynności zarządczych na podstawie Kontraktu menedżerskiego, powinno być zakwalifikowane jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 9 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym Spółka będzie miała obowiązek poboru i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia oraz innych korzyści majątkowych wypłacanych na podstawie Kontraktu menedżerskiego oraz przekazania właściwemu organowi podatkowemu i Kluczowym Osobom informacji podatkowej PIT-11.
  2. W kontekście opisanego w ramach niniejszego wniosku zdarzenia przysporzenie majątkowe uzyskiwane przez Kluczowe Osoby z tytułu usług wsparcia na podstawie Umowy, powinno być zakwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z art. 14 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym Spółka nie będzie miała obowiązku poboru i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia oraz innych korzyści majątkowych wypłacanych na podstawie Umowy oraz przekazania właściwemu organowi podatkowemu i Osobom Kluczowym informacji podatkowej PIT-11.


Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania 1 – Ustalenie źródła przysporzenia majątkowego uzyskiwanego w ramach Kontraktu menedżerskiego.


Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe (stan faktyczny) należy wskazać, że w ramach Kontraktu menedżerskiego nastąpi zlecenie Osobie Kluczowej kierowania i prowadzenia spraw Spółki. Usługi świadczone przez Osoby Kluczowe będą obejmować: prowadzenie spraw Spółki poprzez zarządzanie majątkiem oraz zasobami ludzkimi, współpracę z zarządem oraz opracowanie strategii działania Spółki, organizowanie pracy Spółki poprzez wdrażanie właściwych struktur i procesów.

Należy podkreślić, że kontrakty menedżerskie w polskim prawodawstwie co do zasady stanowią umowę nienazwaną do których stosuje się wprost lub odpowiednio, na mocy art. 750 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, przepisy regulujące umowy zlecenia. Istotną cechą tego rodzaju kontraktów zawieranych między odpowiednimi organami przedsiębiorstwa a osobą fizyczną jest zarządzanie przez tę ostatnią tymże przedsiębiorstwem, bez podległości służbowej zarządcy i bez kierownictwa dającego zlecenie, za określonym wynagrodzeniem.

Zgodnie z art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Ponadto, istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą zlecającym zarząd a samodzielnym podmiotem – zarządcą jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko. Z Kontraktów menedżerskich, które zostaną zawarte pomiędzy Osobami Kluczowymi a Spółką wynika explicite, że Osoby Kluczowe będą wykonywać czynności związane z zarządzaniem Spółką w jej imieniu i na jej rzecz.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że Kontrakt menedżerski zawiera podstawowe elementy charakterystyczne dla umów wymienionych w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc przysporzenie majątkowe uzyskane na jego podstawie stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w tym przepisie.

Zgodnie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby prawne, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4 tego artykułu, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym, w przypadku, gdy uzyskiwane wynagrodzenie stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 oraz art. 13 pkt 9 omawianej ustawy, na podmiocie dokonującym wypłaty wynagrodzenia spoczywają obowiązki obliczenia, poboru i wpłaty na konto urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Reasumując, przysporzenie majątkowe uzyskiwane przez Osoby Kluczowe z tytułu świadczenia czynności zarządczych na podstawie Kontraktu menedżerskiego, powinno być zakwalifikowane jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 9 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy i w związku z tym Spółka będzie miała obowiązek poboru i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia oraz innych korzyści majątkowych wypłacanych na podstawie Kontraktu menedżerskiego oraz przekazania właściwemu organowi podatkowemu i Kluczowym Osobom informacji podatkowej PIT-11.


Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania 2 – Ustalenie źródła przychodu przysporzenia majątkowego uzyskiwanego w ramach Umowy.


Zdaniem Wnioskodawcy, co do zasady obowiązek pełnienia funkcji płatnika w zakresie wynagrodzenia płatnego Osobom Kluczowym z tytułu usług świadczonych na podstawie Umowy mógłby powstać w przypadku, gdy wynagrodzenie wypłacane Osobom Kluczowym przez Spółkę na podstawie tej umowy stanowiło:


  1. przychód ze stosunku pracy (obowiązek płatnika powstałby na podstawie art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych);
  2. przychód z działalności wykonywanej osobiście z tytułów wymienionych w art. 13 pkt 2 i 4-9 ustawy (obowiązek płatnika powstałby na podstawie art. 41 ustawy);
  3. przychód z innych źródeł (obowiązek płatnika powstałby na podstawie art. 42a ustawy).


Należy wskazać, że Spółka zawrze umowy cywilnoprawne z Osobami Kluczowymi prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą. Zakres obowiązków i zasady współpracy uregulowanej przez te Umowy wskazuje, że Osoby Kluczowe będą świadczyć usługi w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową, wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych – prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9 ustawy.


Dodatkowo, na podstawie art. 5b ust. 1 omawianej ustawy za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


W przedstawionym zdarzeniu, zgodnie z postanowieniami Umowy:


  1. Osoby Kluczowe będą odpowiedzialne wobec osób trzecich za rezultat świadczonych usług oraz ich wykonywanie,
  2. Usługi wsparcia nie będą wykonywane przez Osoby Kluczowe pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez Spółkę oraz
  3. Osoby Kluczowe będą ponosić ryzyko gospodarcze w związku z wykonywaniem Umowy.


W konsekwencji, skoro warunki określone w art. 5b ust. 1 ustawy nie są spełnione, a Osoby Kluczowe będą prowadzić działalność gospodarczą we własnym imieniu, bez względu na osiągany rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, to przychody uzyskiwane na podstawie Umowy stanowią przychody z działalności gospodarczej.


Ponadto, w ocenie Spółki wynagrodzenie wypłacane Osobom Kluczowym przez Spółkę na podstawie Umowy:


  1. nie może zostać zaklasyfikowane jako przychód ze stosunku pracy, gdyż Umowa nie stanowi umowy o pracę oraz nie zawiera cech charakterystycznych dla tego stosunku zatrudnienia;
  2. nie może zostać uznana za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 ustawy, ponieważ nie stanowi:


    1. przychodów z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, przychodów z uprawiania sportu, stypendiów sportowych, ani przychodów sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (art. 13 pkt 2 ustawy);
    2. przychodów z działalności duchownych, osiąganych z innego tytułu niż umowa o pracę (art. 13 pkt 3 ustawy);
    3. przychodów z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi (art. 13 pkt 4 ustawy);
    4. przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich (art. 13 pkt 5 ustawy);
    5. przychodów osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator zlecił wykonanie określonych czynności ani przychodów z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej (art. 13 pkt 6 ustawy);
    6. przychodów otrzymywanych przez osoby należące do składów zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7 ustawy);
    7. przychodów otrzymywanych przez członków Rady Mediów Narodowych (art. 13 pkt 7a ustawy);
    8. przychodów z tytułu wykonywania usług na podstawę umowy zlecenia albo umowy o dzieło, jeżeli nie są uzyskiwane na podstawie umów zawieranych w ramach działalności gospodarczej albo nie stanowią przychodów z umów o zarządzanie lub kontraktów menedżerskich (art. 13 pkt 8 ustawy);
    9. przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 13 ust. 9 ustawy), gdyż na podstawie Umowy Osoby Kluczowe nie będą wykonywać jakichkolwiek czynności o charakterze zarządczym/menedżerskim.


Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie należy wskazać, że świadczone przez Osoby Kluczowe usługi będą mieć charakter ściśle doradczy obejmując swym zakresem doradztwo w zakresie organizacji, planowania i wdrażania projektów realizowanych przez Spółkę, a w szczególności wsparcie eksperckie w procesie tworzenia gier komputerowych lub oprogramowania oraz w procesie programowania przy wykorzystaniu narzędzi, a także w pozostałych obszarach obejmujących specjalizację tych osób. Tym samym, Umowa pozbawiona jest podstawowego elementu charakterystycznego dla umów wymienionych w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Opierając się na opisie usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej należy zatem uznać, że przedmiotowych usług nie można zakwalifikować jako świadczonych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze.


Nie może zostać również zaklasyfikowane jako przychód z innych źródeł, ponieważ:


  1. nie stanowi przychodów wymienionych w art. 20 omawianej ustawy oraz
  2. katalog przychodów z innych źródeł wskazuje, że za przychody z innych źródeł uważa się też inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17, natomiast wynagrodzenie Osób Kluczowych będzie stanowić zdaniem Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (a więc przychód określony w art. 14 ustawy).


W konsekwencji, zdaniem Spółki, wynagrodzenie wypłacane przez Spółkę Osobom Kluczowym na podstawie Umowy nie stanowi żadnego z tytułów wymienionego powyżej. Tym samym, oznacza to, że stanowi ono przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej Osób Kluczowych, a więc przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego (stanu faktycznego), Osoby Kluczowe będą prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, we własnym imieniu, jako niezależni przedsiębiorcy. W ramach tej działalności będą świadczyć usługi specjalistyczne i eksperckie, co wynika wprost z Umowy. Osoby Kluczowe zarejestrują swoją działalność – zarówno w ramach Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, jak i dla celów podatkowych (będą zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi). Usługi wsparcia będą świadczone bezpośrednio przez Osoby Kluczowe, ale będą mogły być również świadczone przez ich podwykonawców za zgodą Spółki. Wynagrodzenie za świadczone usługi wsparcia będzie wypłacane Osobom Kluczowym na podstawie Umowy, na podstawie efektów ich usług, zgodnie z otrzymywanymi przez Spółkę fakturami.

Osoby Kluczowe ponoszą ryzyko gospodarcze (ekonomiczne) prowadzonej działalności gospodarczej. Spoczywa na nich również odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat usług wsparcia zleconych przez Spółkę, w tym także w przypadku, gdy ich wykonanie będzie realizowane przez osoby trzecie za zgodą Spółki.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka nie jest zobowiązana do pełnienia funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i potrącania zaliczek na ten podatek z tytułu wypłacanego na rzecz Osób Kluczowych wynagrodzenia za świadczenie usług wsparcia.

Podsumowując, przysporzenie majątkowe uzyskiwane przez Kluczowe Osoby z tytułu usług wsparcia na podstawie Umowy, powinno być zakwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z art. 14 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym Spółka nie będzie miała obowiązku poboru i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia oraz innych korzyści majątkowych wypłacanych na podstawie Umowy oraz przekazania właściwemu organowi podatkowemu i Osobom Kluczowym informacji podatkowej PIT-11.


Powyższe konkluzje znajdują potwierdzenie w stanowisku prezentowanym przez organy podatkowe w analogicznych stanach faktycznych, wyrażonym m.in. w:


  • interpretacji indywidualnej z 8 grudnia 2017 r. nr 0114-KDIP3-1.4011.374.2017.1.MJ wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej;
  • interpretacji indywidualnej z 21 lutego 2017 r. nr 1462-IPPB1.4511.1126.2016.3.KS1 wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie;
  • interpretacji indywidualnej z 17 stycznia 2017 r. nr 1462-IPPB1.4511.1064.2016.3.KS1 wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj