Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.549.2019.2.LS
z 25 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2019 r. (data wpływu 26 września 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2019 r. (data wpływu 12 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn.: „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn.: „(…)”. Wniosek uzupełniono w dniu 12 listopada 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina (...) otrzymała dofinansowanie na zadanie pn.: „(…)” w ramach Osi Priorytetowej Rewitalizacja przestrzeni regionalnej, Działania 11.2 Odnowa obszarów wiejskich Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020. Zakres inwestycji obejmuje budowę:

  • utworzenie strefy rekreacji, wypoczynku oraz aktywnego spędzania czasu (ścieżki piesze, altany, punkty do gry w boole, park mini golfa, skate park, siłownia, stoły do gry w szachy, ławki, wiata przystankowa, stojaki na rowery, ogród edukacyjny, przestrzeń do imprez plenerowych, wystaw artystycznych, mała architektura, oświetlenie, aranżacja zieleni),
  • modernizację i termomodernizację Izby Regionalnej (wymiana pokrycia dachowego, zadaszenia przed wejściem, zagospodarowanie części poddasza na klatkę schodową),
  • termomodernizację Remizy OSP z wymianą instalacji c.o. i źródła ciepła na OZE (wymiana stolarki okiennej, drzwiowej, instalacji c.o., źródła ciepła na kocioł pelletowy),
  • wymianę źródła ciepła w Szkole Podstawowej na OZE (wymiana źródła ciepła na kocioł pelletowy, adaptacja piwnicy na magazyn paliwa),
  • przebudowę chodnika na ul. (…) wzdłuż ciągu strefy rekreacji,
  • przebudowę parkingu przy remizie OSP w centrum wsi,
  • budowę chodnika i wyznaczenie miejsc postojowych przy strefie rekreacji i budynku wielofunkcyjnym,
  • przebudowę miejsc parkingowych i drogi dojazdowej do Szkoły Podstawowej (poszerzenie drogi dojazdowej – wykonanie chodnika, zmiana nawierzchni parkingu oraz jego przebudowa poprzez poszerzenie terenu utwardzonego i wyznaczenie nowych miejsc parkingowych, aranżacja zieleni),
  • modernizację budynku (…) (przebudowa wnętrza budynku poprzez wydzielenie nowych pomieszczeń gospodarczych: nałożenie tynku zewnętrznego, strukturalnego na elewację, przebudowa tynków wewnętrznych, malowanie ścian wewnętrznych).

Obiekt ten będzie ogólnodostępny i Gmina nie będzie wykonywać na tym obiekcie żadnych czynności opodatkowanych ani teraz ani w przyszłości. Wobec powyższego będzie on służył czynnościom nieopodatkowanym i Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Gmina jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i realizuje powyższe zadanie z którego nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) o podatku od towarów i usług, które brzmi: „W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 12 listopada 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że realizacja projektu należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.) wpisując się w następujące punkty art. 7 ust. 1: „Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  1. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  2. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  1. zieleni gminnej i zadrzewień;
  1. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  1. promocji gminy”.

Wydatki dotyczące realizacji projektu pn.: „(…)” nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przyszłości takie czynności również nie będą wykonywane.

Produkty projektu będą wykorzystywane zgodnie ze swoim przeznaczeniem tzn.:

  1. Utworzenie strefy rekreacji, wypoczynku oraz aktywnego spędzania czasu dla mieszkańców i turystów – strefa ta będzie przeznaczona do aktywnego spędzania wolnego czasu przez mieszkańców oraz turystów, a przez to będzie również budowa więzi pomiędzy społecznością lokalną. Mieszkańcy będą mieli miejsce do spacerów, dzieci będą mogły bezpiecznie się bawić, młodzież będzie mogła wspólnie pograć w różne gry czy poćwiczyć na siłowni. Wieczorami mieszkańcy będą mogli wspólnie posiedzieć na ławeczkach oraz w altanach. Miejsce to będzie spełniało funkcję rekreacyjno-wypoczynkowo-sportową. Wszystkie urządzenia będą nieodpłatnie dostępne dla wszystkich chętnych.
  2. Modernizacja i termomodernizacja Izby Rolniczej – obiekt ten jest i będzie nadal wykorzystywany w codziennej pracy Koła (…) prowadzących Izbę Regionalną, jak również przez turystów odwiedzających Izbę Regionalną oraz przy organizacji zebrań wiejskich, spotkań parafialnych, corocznego spotkania „(…)”, spotkań Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Wiejskiej wsi (…), spotkań wg. organizacji festynów na terenie Gminy. Ponadto Izba Regionalna wykorzystywana będzie przy organizacji warsztatów we współpracy z lokalną społecznością. Wszystkie te zajęcia wykonywane są nieodpłatnie przez Panie z Koła (…) i dzięki temu lokalna młodzież uczy się kultury regionalnej.
  3. Termomodernizacja Remizy OSP z wymianą instalacji c.o. i źródła ciepła na OZE oraz parking przy remizie OSP w centrum wsi – produkty projektu będą wykorzystywane w codziennej pracy strażaków oraz Młodzieżowej Drużyny Pożarniczej, która bierze aktywny udział w gminnych zawodach sportowo -pożarniczych, turniejach wiedzy pożarniczej oraz ćwiczeniach organizowanych przez Wójta Gminy. Ponadto aktywnie uczestniczy w przygotowaniu różnego rodzaju uroczystości oraz przedsięwzięć organizowanych na terenie gminy np. festyny gminne. Ponadto produkty projektu będą wykorzystywane przy organizacji w Remizie OSP w (…) spotkań Kół (…), (…), dyżurów radnych, spotkań strażaków, spotkań związku wędkarskiego oraz innych spotkań organizowanych w Remizie OSP w (…). Remiza udostępniana jest bezpłatnie, dzięki czemu we wsi (…) jest możliwość organizowania różnych spotkań. Praca strażaków również jest społeczna, nie otrzymują oni za to żadnego wynagrodzenia.
  4. Wymiany źródła ciepła w Szkole Podstawowej na OZE oraz przebudowa miejsc parkingowych i drogi dojazdowej do Szkoły Podstawowej – produkty projektu będą wykorzystywane głównie w codziennym życiu uczniów i pracowników Szkoły Podstawowej w (...), przy organizacji lekcji nauki, spotkań i warsztatów dla rodziców oraz innych spotkań i wydarzeń organizowanych w Szkole Podstawowej w (…). Produkty projektu będą wykorzystywane przez działający (…), a także przy organizacji różnych zajęć w Szkole Podstawowej w (...) we współpracy z lokalną społecznością.
  5. Modernizacja budynku (…) – budynek ten był i nadal będzie wykorzystywany przez podopiecznych i nauczycieli (…), który to organizuje zajęcia nauki pływania, nauki jazdy na nartach i kajakarstwa. Ponadto obiekt ten będzie wykorzystywany również przy organizacji corocznych zawodów sportowych na terenie (…) oraz spotkań sprawozdawczych. Zajęcia organizowane przez (…) są zajęciami bezpłatnymi i każdy chętny może w takich zajęciach uczestniczyć.
  6. Przebudowa chodnika na ul. (…) wzdłuż ciągu strefy rekreacji oraz budowa chodnika i wyznaczenie miejsc postojowych przy strefie rekreacji i budynku wielofunkcyjnym – produkty projektu będą wykorzystywane bezpłatnie przez wszystkich mieszkańców wsi (…), Gminy (...) i okolic, a także przez odwiedzających region turystów. Zadania te służyć będą utrzymaniu ładu przestrzennego wsi. Mieszkańcy i turyści bezpłatnie będą mogli pozostawić swoje samochody na nowych parkingach oraz bezpiecznie spacerować po nowych chodnikach.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na inwestycję pn.: „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem w celu dokonywania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, należy każdorazowo rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku,
  • pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na podstawie ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Zatem mając na uwadze, że:

  • utworzenie strefy rekreacji, wypoczynku oraz aktywnego spędzania czasu (ścieżki piesze, altany, punkty do gry w boole, park mini golfa, skate park, siłownia, stoły do gry w szachy, ławki, wiata przystankowa, stojaki na rowery, ogród edukacyjny, przestrzeń do imprez plenerowych, wystaw artystycznych, mała architektura, oświetlenie, aranżacja zieleni),
  • modernizację i termomodernizację Izby Regionalnej (wymiana pokrycia dachowego, zadaszenia przed wejściem, zagospodarowanie części poddasza na klatkę schodową),
  • termomodernizację Remizy OSP z wymianą instalacji c.o. i źródła ciepła na OZE (wymiana stolarki okiennej, drzwiowej, instalacji c.o., źródła ciepła na kocioł pelletowy),
  • wymianę źródła ciepła w Szkole Podstawowej na OZE (wymiana źródła ciepła na kocioł pelletowy, adaptacja piwnicy na magazyn paliwa),
  • przebudowę chodnika na ul. (…) wzdłuż ciągu strefy rekreacji,
  • przebudowę parkingu przy remizie OSP w centrum wsi,
  • budowę chodnika i wyznaczenie miejsc postojowych przy strefie rekreacji i budynku wielofunkcyjnym,
  • przebudowę miejsc parkingowych i drogi dojazdowej do Szkoły Podstawowej (poszerzenie drogi dojazdowej – wykonanie chodnika, zmiana nawierzchni parkingu oraz jego przebudowa poprzez poszerzenie terenu utwardzonego wyznaczenie nowych miejsc parkingowych, aranżacja zieleni),
  • modernizację budynku (…) (przebudowa wnętrza budynku poprzez wydzielenie nowych pomieszczeń gospodarczych: nałożenie tynku zewnętrznego, strukturalnego na elewację, przebudowa tynków wewnętrznych, malowanie ścian wewnętrznych).

Realizacja ww. zadań należy do zadań własnych gminy, a wybudowana i zmodernizowana przez Gminę infrastruktura nie będzie przedmiotem żadnych umów cywilnoprawnych, należy uznać, że ponosząc wydatki na jej budowę i modernizację Gmina nie działa w charakterze podatnika VAT, ale w reżimie publicznoprawnym, jako organ władzy publicznej.

Infrastruktura która powstała w wyniku zrealizowanego przez Gminę projektu służyć będzie wyłącznie zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty będzie miała charakter ogólnie dostępny. W związku z jej eksploatacją Gmina nie uzyska jakichkolwiek dochodów. W konsekwencji, nabywane przez Gminę towary i usługi w celu realizacji inwestycji nie mają związku z wykonywaniem żadnych czynności opodatkowanych.

Uwzględniając zatem fakt, iż w związku z poniesionymi wydatkami Gmina nie działa w charakterze podatnika VAT, a wydatki te pozostają bez związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na inwestycję. Powyższe stanowisko potwierdzają interpretacje indywidualne organów skarbowych wydane w zbliżonym stanie faktycznym, np. interpretacja indywidualna z dnia 22 września 2017 r. Dyrektora KIS sygn. 0112-KDIL1 -3.4012.328.2017.1.KB.

Mając na uwadze powyższe argumenty, Gmina wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
  • 3a) działalności w zakresie telekomunikacji;
  1. lokalnego transportu zbiorowego;
  2. ochrony zdrowia;
  3. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
  • 6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  1. gminnego budownictwa mieszkaniowego;
  2. edukacji publicznej;
  3. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  4. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  5. targowisk i hal targowych;
  6. zieleni gminnej i zadrzewień;
  7. cmentarzy gminnych;
  8. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
  9. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  10. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
  11. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  12. promocji gminy;
  13. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650, 723 i 1365 oraz z 2019 r. poz. 37);
  14. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.


Z opisu sprawy wynika, że Gmina otrzymała dofinansowanie na zadanie pn.: „(…)” w ramach Osi Priorytetowej Rewitalizacja przestrzeni regionalnej, Działania 11.2 Odnowa obszarów wiejskich Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020. Zakres inwestycji obejmuje:

  1. Utworzenie strefy rekreacji, wypoczynku oraz aktywnego spędzania czasu dla mieszkańców i turystów – strefa ta będzie przeznaczona do aktywnego spędzania wolnego czasu przez mieszkańców oraz turystów, a przez to będzie również budowa więzi pomiędzy społecznością lokalną. Mieszkańcy będą mieli miejsce do spacerów, dzieci będą mogły bezpiecznie się bawić, młodzież będzie mogła wspólnie pograć w różne gry czy poćwiczyć na siłowni. Wieczorami mieszkańcy będą mogli wspólnie posiedzieć na ławeczkach oraz w altanach. Miejsce to będzie spełniało funkcję rekreacyjno-wypoczynkowo-sportową. Wszystkie urządzenia będą nieodpłatnie dostępne dla wszystkich chętnych.
  2. Modernizacja i termomodernizacja Izby Rolniczej – obiekt ten jest i będzie nadal wykorzystywany w codziennej pracy Koła Gospodyń Wiejskich prowadzących Izbę Regionalną, jak również przez turystów odwiedzających Izbę Regionalną oraz przy organizacji zebrań wiejskich, spotkań parafialnych, corocznego spotkania „(…)”, spotkań Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Wiejskiej wsi (…), spotkań wg. organizacji festynów na terenie Gminy. Ponadto Izba Regionalna wykorzystywana będzie przy organizacji warsztatów we współpracy z lokalną społecznością. Wszystkie te zajęcia wykonywane są nieodpłatnie przez Panie z Koła Gospodyń Wiejskich i dzięki temu lokalna młodzież uczy się kultury regionalnej.
  3. Termomodernizacja Remizy OSP z wymianą instalacji c.o. i źródła ciepła na OZE oraz parking przy remizie OSP w centrum wsi – produkty projektu będą wykorzystywane w codziennej pracy strażaków oraz Młodzieżowej Drużyny Pożarniczej, która bierze aktywny udział w gminnych zawodach sportowo -pożarniczych, turniejach wiedzy pożarniczej oraz ćwiczeniach organizowanych przez Wójta Gminy. Ponadto aktywnie uczestniczy w przygotowaniu różnego rodzaju uroczystości oraz przedsięwzięć organizowanych na terenie gminy np. festyny gminne. Ponadto produkty projektu będą wykorzystywane przy organizacji w Remizie OSP w (...) spotkań (…), (…), dyżurów radnych, spotkań strażaków, spotkań związku wędkarskiego oraz innych spotkań organizowanych w Remizie OSP w (...). Remiza udostępniana jest bezpłatnie, dzięki czemu we wsi (…) jest możliwość organizowania różnych spotkań, praca strażaków również jest społeczna, nie otrzymują oni za to żadnego wynagrodzenia.
  4. Wymiany źródła ciepła w Szkole Podstawowej na OZE oraz przebudowa miejsc parkingowych i drogi dojazdowej do Szkoły Podstawowej – produkty projektu będą wykorzystywane głównie w codziennym życiu uczniów i pracowników Szkoły Podstawowej w (...), przy organizacji lekcji nauki, spotkań i warsztatów dla rodziców oraz innych spotkań i wydarzeń organizowanych w Szkole Podstawowej w (...). Produkty projektu będą wykorzystywane przez działający Szkolny Zastęp Harcerski, a także przy organizacji różnych zajęć w Szkole Podstawowej w (...) we współpracy z lokalną społecznością.
  5. Modernizacja budynku (…) – budynek ten był i nadal będzie wykorzystywany przez podopiecznych i nauczycieli (…) który to organizuje zajęcia nauki pływania, nauki jazdy na nartach i kajakarstwa. Ponadto obiekt ten będzie wykorzystywany również przy organizacji corocznych zawodów sportowych na terenie (…) oraz spotkań sprawozdawczych. Zajęcia organizowane przez (…) są zajęciami bezpłatnymi i każdy chętny może w takich zajęciach uczestniczyć.
  6. Przebudowa chodnika na ul. (…) wzdłuż ciągu strefy rekreacji oraz budowa chodnika i wyznaczenie miejsc postojowych przy strefie rekreacji i budynku wielofunkcyjnym – produkty projektu będą wykorzystywane bezpłatnie przez wszystkich mieszkańców wsi (…), Gminy (...) i okolic, a także przez odwiedzających region turystów. Zadania te służyć będą utrzymaniu ładu przestrzennego wsi. Mieszkańcy i turyści bezpłatnie będą mogli pozostawić swoje samochody na nowych parkingach oraz bezpiecznie spacerować po nowych chodnikach.

Wnioskodawca wskazał, że realizacja projektu należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wpisując się w następujące punkty art. 7 ust. 1: Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1), gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (pkt 2), kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (pkt 9), kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (pkt 10), zieleni gminnej i zadrzewień (pkt 12), utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 15), promocji gminy (pkt 18). Wydatki dotyczące realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przyszłości takie czynności również nie będą wykonywane.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację inwestycji pn.: „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Bowiem w ramach realizowanej inwestycji Gmina nie dokonuje zakupów towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nie działa w charakterze podatnika VAT. Jak wskazano we wniosku – realizacja projektu należy do zadań własnych Gminy. Wydatki dotyczące realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przyszłości takie czynności również nie będą wykonywane.

Zatem w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisaną inwestycję nie działa w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących ww. inwestycji.

Reasumując, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn.: „(…)”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawca realizując opisaną inwestycję nie działa w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj