Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.601.2019.2.MM
z 20 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2019 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 28 października 2019 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • sposobu ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku realizacji operacji w zakresie świadczenia usług doradczych dla rolników,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług sfinansowanych ze środków otrzymanych na realizację operacji w zakresie świadczenia usług doradczych dla rolników


- jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 września 2019 r wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 28 października 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku realizacji operacji w zakresie świadczenia usług doradczych dla rolników oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług sfinansowanych ze środków otrzymanych na realizację operacji w zakresie świadczenia usług doradczych dla rolników.



We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne i zdarzenia przyszłe.


Ośrodek jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, podległą Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Działa na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2016 r., poz.1176) oraz zatwierdzonego przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi statutu, w oparciu o który jednostka prowadzi w ramach zadań z zakresu doradztwa rolniczego działalność nieodpłatną oraz odpłatną. Zakres działalności wymieniony odpowiednio w art. 4 ust. 2 i art. 4 ust. 4 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego.

Ośrodek jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ośrodek będzie dalej zwany „jednostką”.


Opis stanu faktycznego (stanów faktycznych) zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych).


Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 627) oraz rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 22 marca 2017 r. w sprawie szczególnych warunków przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „(…)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, jednostka w dniu (…) podpisała cztery umowy z (…) o przyznaniu pomocy:


  1. Umowa (…), której przedmiotem jest realizacja części nr 1 przetargu nr (…) na wyłonienie Beneficjenta poddziałania (…). Przyznana pomoc w wysokości (…) złotych, w tym:


    1. ze środków (…) w wysokości (…) złotych, jednak nie więcej niż 63,63% przyznanej pomocy na realizację operacji,
    2. z krajowych środków publicznych, w wysokości (…) złotych, co stanowi nie mniej niż 36,37% przyznanej pomocy na realizację operacji.


    Warunki wypłacania pomocy według postanowień zawartej umowy zostały określone w następujący sposób:


    Pomoc wypłacana w czterech płatnościach, których wysokość będzie iloczynem wykonanych oraz zakończonych usług doradczych w ramach programów doradczych i kwot wskazanych przez Beneficjenta w formularzu ofertowym, w następujących terminach:


    1. po zakończeniu realizacji pierwszego etapu operacji (…)-(…)
    2. po zakończeniu realizacji drugiego etapu operacji (…)-(…)
    3. po zakończeniu realizacji trzeciego etapu operacji (…)-(…).
    4. po zakończeniu realizacji czwartego etapu operacji (…)-(…)

      jednak nie później niż do dnia (…).


    Operacja realizowana na terenie województwa (…) w powiatach: (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…).
  2. Umowa (…), której przedmiotem jest realizacja części nr 2 przetargu nr (…) na wyłonienie Beneficjenta poddziałania (…). Przyznana pomoc w wysokości (…) złotych, w tym:


    1. ze środków (…) w wysokości (…) złotych, jednak nie więcej niż 63,63% przyznanej pomocy na realizację operacji,
    2. z krajowych środków publicznych, w wysokości (…) złotych, co stanowi nie mniej niż 36,37% przyznanej pomocy na realizację operacji.


    Warunki wypłacania pomocy według postanowień zawartej umowy zostały określone w następujący sposób:


    Pomoc wypłacana w czterech płatnościach, których wysokość będzie iloczynem wykonanych oraz zakończonych usług doradczych w ramach programów doradczych i kwot wskazanych przez Beneficjenta w formularzu ofertowym, w następujących terminach:


    1. po zakończeniu realizacji pierwszego etapu operacji (…)-(…)
    2. po zakończeniu realizacji drugiego etapu operacji (…)-(…)
    3. po zakończeniu realizacji trzeciego etapu operacji (…)-(…)
    4. po zakończeniu realizacji czwartego etapu operacji (…)-(…)

      jednak nie później niż do dnia (…).


    Operacja realizowana na terenie województwa (…) w powiatach (…), (…), (…), (…),(….).
  3. Umowa (…), której przedmiotem jest realizacja części nr 3 przetargu nr (…) na wyłonienie Beneficjenta poddziałania(…). Przyznana pomoc w wysokości (…) złotych, w tym:


    1. ze środków (…) w wysokości (…) złotych, jednak nie więcej niż 63,63% przyznanej pomocy na realizację operacji,
    2. z krajowych środków publicznych, w wysokości (…) złotych, co stanowi nie mniej niż 36,37% przyznanej pomocy na realizację operacji.


    Warunki wypłacania pomocy według postanowień zawartej umowy zostały określone w następujący sposób:


    Pomoc wypłacana w czterech płatnościach, których wysokość będzie iloczynem wykonanych oraz zakończonych usług doradczych w ramach programów doradczych i kwot wskazanych przez Beneficjenta w formularzu ofertowym, w następujących terminach:


    1. po zakończeniu realizacji pierwszego etapu operacji (…)-(…)
    2. po zakończeniu realizacji drugiego etapu operacji (…)-(…)
    3. po zakończeniu realizacji trzeciego etapu operacji (…)-(…)
    4. po zakończeniu realizacji czwartego etapu operacji (…)-(…)

      jednak nie później niż do dnia (…).


    Operacja realizowana na terenie województwa (…) w powiatach (…), (…), (…), (…),(…).
  4. Umowa (…), której przedmiotem jest realizacja części nr 4 przetargu nr (…) na wyłonienie Beneficjenta poddziałania (….). Przyznana pomoc w wysokości (…) złotych, w tym:


    1. ze środków (…) w wysokości (…) złotych, jednak nie więcej niż 63,63% przyznanej pomocy na realizację operacji,
    2. z krajowych środków publicznych, w wysokości (…) złotych, co stanowi nie mniej niż 36,37% przyznanej pomocy na realizację operacji.


    Warunki wypłacania pomocy według postanowień zawartej umowy zostały określone w następujący sposób:


    Pomoc wypłacana w czterech płatnościach, których wysokość będzie iloczynem wykonanych oraz zakończonych usług doradczych w ramach programów doradczych i kwot wskazanych przez Beneficjenta w formularzu ofertowym, w następujących terminach:


    1. po zakończeniu realizacji pierwszego etapu operacji (…)-(…)
    2. po zakończeniu realizacji drugiego etapu operacji (…)-(…)
    3. po zakończeniu realizacji trzeciego etapu operacji (…)-(…)
    4. po zakończeniu realizacji czwartego etapu operacji (…)-(…)

      jednak nie później niż do dnia (…).


    Operacja realizowana na terenie województwa (…) w powiatach (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…),(…).


Przedmiotem umów jest realizacja w zakresie świadczenia usług doradczych przez jednostkę odbiorcom tych usług zgodnie z trzyletnimi programami doradczymi dla określonej liczby rolników prowadzących gospodarstwa na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, zwanych dalej odbiorcami usług doradczych, w ramach wskazanego poddziałania odpowiednio do opisu przedmiotu zamówienia.

Programy doradcze będą realizowane bez pobierania jakichkolwiek opłat od odbiorców usług doradczych. Każdy trzyletni program doradczy zawiera 3 usługi doradcze, które muszą być zrealizowane zgodnie z metodykami doradzania, opracowanymi przez C. w X., z tym, że jedna z usług o nazwie (…), musi być realizowana przez okres trzech lat. Metodyki doradzania stanowią załącznik nr (…) do specyfikacji istotnych warunków zamówienia przetargu, w którym jednostka wzięła udział.


Program doradczy nr 1 obejmuje następujący zakres usług doradczych:


  1. (…);
  2. (…);
  3. (…).


Program doradczy nr 2 obejmuje następujący zakres usług doradczych:


  1. (…);
  2. (…);
  3. (…).


Program doradczy nr 3 obejmuje następujący zakres usług doradczych:


  1. (…);
  2. (…);
  3. (…).


Program doradczy nr 4 obejmuje następujący zakres usług doradczych:


  1. (…);
  2. (…);
  3. (…).


Każda z usług doradczych została wyceniona i zaoferowana w formularzu ofertowym, stanowiącym załącznik nr „(…)” do specyfikacji istotnych warunków zamówienia przetargu, ze wskazaniem zakresu usług doradczych, liczby odbiorców tych usług, ceny brutto za jedną usługę doradczą dla jednego odbiorcy oraz łączną cenę brutto za usługi doradcze, w podziale na stosowane programy doradcze. Jednocześnie jednostka zobowiązała się do realizacji przedmiotu zamówienia w określonych terminach, oświadczyła, że nie wnosi zastrzeżeń do treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia przetargu oraz zapewni bazę dydaktyczno-lokalową wyposażoną w sprzęt niezbędny do realizacji operacji, oświadczyła o związaniu z ofertą i złożyła stosowne wadium.


Realizowana przez jednostkę operacja wpisuje się w cel szczegółowy dla działania „(…)” – „(…)”

W ramach operacji będzie realizowany cel poprzez świadczenie usług doradczych dla odbiorców usług dostarczanych zgodnie z programami doradczymi.


Usługi doradcze są świadczone przez doradców rolniczych – pracowników jednostki. Przyznawane środki zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją umów, w tym:


  1. wypłatę wynagrodzeń i premii motywacyjnych ze składkami pracodawcy ZUS i FP dla doradców zaangażowanych w realizację umów,
  2. wypłatę za zrealizowane wyjazdy do gospodarstw według wystawionych delegacji,
  3. zakup materiałów (papier do druku),
  4. zakup usług (usługi poligraficzne).


Jednostka otrzymała pierwsze płatności po zakończeniu realizacji pierwszego etapu operacji, z rozpatrzonych wniosków o przyznanie płatności dotyczące trzech umów:


  • umowa nr (…) w wysokości (…) złotych,
  • umowa nr (…) w wysokości (…) złotych,
  • umowa nr (…) w wysokości (…) złotych.


Za czwartą umowę nr (…) wypłata nastąpi w terminie późniejszym, po weryfikacji dokumentów w siedzibie jednostki w (…) przez pracowników (…).


Na pytania organu zawarte w wezwaniu:


  • Na kogo są/będą wystawiane faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizację usług doradczych?
  • Czy w przypadku wszystkich nabyć na realizację wskazanych we wniosku 4 umów, Wnioskodawca posiada/będzie posiadał faktury z naliczonym podatkiem od towarów i usług, a jeżeli tak, to wg jakiej stawki będą opodatkowane nabycia?


Wnioskodawca wskazał odpowiednio, co następuje:


  • „Jednostka realizuje i realizować będzie usługi doradcze bez pobierania jakichkolwiek opłat od bezpośrednich beneficjentów w tym wypadku rolników prowadzących gospodarstwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej odbiorcami usług doradczych w ramach wskazanego poddziałania odpowiednio do opisu przedmiotu zamówienia określonego szczegółowo w treści umów zawartych z (…) o przyznaniu pomocy.

    Zatem jednostka nie będzie wystawiać faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na realizację usług doradczych ani w stronę bezpośrednich beneficjentów – rolników, ani w stronę podmiotu udzielającego pomocy finansowej – (…).

    Wysokość przyznanej pomocy finansowej została skalkulowana w specyfikacji istotnych warunków zamówienia przetargu, ze wskazaniem zakresu usług doradczych, liczby odbiorców tych usług, ceny brutto za jedną usługę doradczą dla jednego odbiorcy oraz łączną cenę brutto za usługi doradcze, w podziale na stosowane programy doradcze i w istocie stanowi/stanowić będzie przyznanie przez (…) ryczałtowego zwrotu kosztów, liczonego jako iloczyn:

    Jedno gospodarstwo rolne (jeden odbiorca) x skalkulowany w specyfikacji istotnych warunkach zamówienia przetargowego pakiet usług doradczych – kwota (…) złotych.


Na kwotę zryczałtowanego zwrotu kosztów składają się:


  • wypłaty wynagrodzeń i premii motywacyjnych ze składkami pracodawcy ZUS i FP dla doradców zaangażowanych w realizację umów,
  • wypłaty za zrealizowane wyjazdy do gospodarstw według wystawionych delegacji,
  • zakupy materiałów (papier do druku) udokumentowane fakturami,
  • zakupy usług (usługi poligraficzne) udokumentowane fakturami.


W konsekwencji jednostka nie będzie otrzymywać w ramach otrzymanej pomocy finansowej kwoty innej niż zryczałtowany zwrot kosztów, niezależnie od faktycznie ponoszonych kosztów rzeczywistych.


Jednostka każdą transzę przyznanej pomocy finansowej rejestruje we własnych urządzeniach księgowych jako zafiskalizowany przychód na kasie fiskalnej, w dacie otrzymania transzy.”


  • „W przypadku wszystkich nabyć od kontrahentów zewnętrznych, na realizację wskazanych we wniosku ORD-IN czterech umów, jednostka posiada i będzie posiadać faktury zakupu VAT z wyspecyfikowanym na nich, naliczonym podatkiem od towarów i usług. Faktury zakupu VAT dotyczą według szczegółowego zestawienia:


    1. grupa zakupy materiałów: materiały biurowe stawka podatkowa 23%, segregatory biurowe stawka podatkowa 23%, papier ksero stawka podatkowa 23%, pieczątki – automat stawka podatkowa 23%, tonery do drukarek stawka podatkowa 23%, koszulki do segregatorów stawka podatkowa 23%,
    2. grupa zakupy usług

      druk akcydensowy - książka ewidencyjna stawka podatkowa 23%

      druk akcydensowy - umowa stawka podatkowa 23%.


Jednostka również na realizację wskazanych we wniosku ORD-IN czterech umów ponosi i ponosić będzie koszty nie zawierające podatku naliczonego w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, do których należą: wynagrodzenia doradców, składki ubezpieczenie ZUS, Fundusz Pracy, delegacje doradców.

Koszty realizowanych programów z udziałem naliczonego podatku VAT w rozumieniu ustawy o podatku od towarów usług to 4,73% (udział procentowy w całości kosztów na dzień 30.09.2019 r. realizacji programów).

Koszty realizowanych programów, bez udziału naliczonego podatku VAT w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, to 95,27% (udział procentowy w całości kosztów na dzień 30.09.2019 r. realizacji programów).”


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy przyznana pomoc finansowa na realizację opisanych wyżej operacji wg wymienionych 4 umów, zgodnie z art. 29a podlegająca włączeniu do podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub usług, zawiera podatek VAT i podlega rozliczeniu w zakresie podatku należnego z zastosowaniem metody w 100?
  2. Czy zakupy udokumentowane fakturami VAT, sfinansowane przyznaną pomocą finansową wg wymienionych 4 umów na realizację opisanych wyżej operacji, uprawniają nabywcę do odliczenia podatku naliczonego?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W zakresie pytania 1.

Tak. Przyznana pomoc finansowa zawiera podatek VAT i podlega rozliczeniu z właściwym Urzędem Skarbowym, w zakresie rozliczenia podatku należnego z zastosowaniem metody w 100. Zgodnie z opisem Wnioskodawca otrzyma na podstawie podpisanych czterech umów z ARiMR pomoc finansową, która będzie służyć pokryciu kosztów według szczegółowej specyfikacji ujętej w treści tych umów.

Wnioskodawca zobowiązał się do świadczenia wzajemnego polegającego na realizacji usług doradczych odbiorcom tych usług – rolnikom prowadzącym gospodarstwa na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Od odbiorców usług – rolników nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty.


Wnioskodawca, zgodnie z dyspozycją w art. 29a ustawy o podatku od towarów i usług, otrzymaną pomoc finansową włączy do podstawy opodatkowania, dokonując rozliczenia podatku należnego VAT.

Kryterium uznania dotacji, pomocy finansowej, za stanowiącą podstawę opodatkowania jest stwierdzenie, że dotacja, pomoc finansowa dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana jest bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.

Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru, czy też konkretnego rodzaju usługi. Ponadto, jeżeli otrzymana dotacja, pomoc finansowa, jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT.

Wnioskodawca dokonując rozliczenia otrzymanej pomocy finansowej otrzymanej od ARiMR w zakresie rozliczenia podatku należnego, gdzie wysokość tej pomocy włączy do podstawy opodatkowania, uwzględni, iż wysokość ta zawiera już podatek VAT i prawidłowo obliczy jego kwotę z zastosowaniem metody w 100.


Kryterium przyjęcia, że wysokość przyznanej pomocy finansowej zawiera podatek VAT wynika wprost z przepisu art. 29a ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług:


„Podstawa opodatkowania obejmuje:


  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku.”


Tak więc, Wnioskodawca prawidłowo zinterpretuje brzmienie przytoczonego przepisu, iż podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót – w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT – zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Konieczne jest także podkreślenie, że otrzymane dotacje, subwencje oraz inne opłaty o podobnym charakterze zwiększają obrót po ich pomniejszeniu o kwotę podatku należnego, co dosłownie wyrażone jest (od momentu nowelizacji z 1 maja 2005 r.) w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca przyznaną pomoc finansową trafnie oceni jako kwotę brutto, zawierającą już podatek naliczony.


Ponadto Wnioskodawca chce podkreślić, że otrzymanie pomocy finansowej z (…) nie stanowi odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu. Pomoc finansowa z (…) jest dodatkowym elementem podstawy opodatkowania wliczanym do ceny usługi, a ściślej stanowi jej całość, z którą przyznana pomoc jest związana. Powyższe potwierdza wyrok WSA w Opolu z 31 stycznia 2018 r., sygn. akt I SA/Op 473/17:


„Otrzymanie dotacji nie jest odrębną czynnością opodatkowaną, gdyż dotacja, w razie spełnienia warunków przez prawo opisanych, podlega opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą ta dotacja jest związana. Przepis art. 29a ust. 1 u.p.t.u. odróżnia należność z tytułu odpłatnego świadczenia usług od otrzymanej dotacji na wykonanie określonych zadań. Dotacja podlega opodatkowaniu jedynie jako składnik ceny czynności, z którą jest związana (dostawa, usługa) i jedynie wówczas, gdy bezpośrednio wpływa na cenę dostawy lub usługi. Jeśli tak jest, to podlega opodatkowaniu według zasad przewidzianych dla opodatkowania związanej z nią dostawy lub usługi.”


W zakresie pytania 2.

Nabywca (Wnioskodawca) dokonując zakupów sfinansowanych przyznaną pomocą finansową na realizację opisanej wyżej operacji, udokumentowanych fakturami VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, a udokumentowanych zakupów fakturami dokonuje w ścisłym związku z wykonywaną przez niego działalnością opodatkowaną, w tym wypadku związaną z wykonywaniem, na podstawie czterech umów zawartych z(…), czynności opodatkowanych właściwą stawką VAT, polegających na świadczeniu usług doradczych przez Wnioskodawcę odbiorcom tych usług – rolnikom zgodnie z trzyletnimi programami doradczymi na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, zwanych dalej odbiorcami usług doradczych, w ramach wskazanego poddziałania odpowiednio do opisu wynikającego z zawartych umów.

Ponadto Wnioskodawca, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 29a ustawy o podatku od towarów i usług, otrzymaną pomoc finansową włączy do podstawy opodatkowania, dokonując rozliczenia podatku należnego VAT.

Prawo do odliczenia VAT nie zależy od źródła finansowania zakupów. Dlatego w przypadku zakupów sfinansowanych pomocą zastosowanie znajduje ogólna zasada odliczania podatku naliczonego, u podstaw której leży regulacja określona w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Podatnik może dokonać odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług w takim zakresie, w jakim zakupy te są przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W tym przypadku bez znaczenia pozostaje fakt, czy zakupy zostały sfinansowane dotacją, pomocą finansową, czy np. ze środków własnych podatnika.

Istotny jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Jeżeli zakup sfinansowany dotacją służy wykonywaniu przez podatnika wyłącznie czynności opodatkowanych VAT, to co do zasady przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Sposób sfinansowania wydatku (dotacja, przyznana pomoc (…)) nie zmienia tego prawa.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych są prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, w szczególności sposób dokumentowania wykonywanych czynności oraz zakres odliczenia podatku naliczonego, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozstrzygnięte.

Podkreślić również należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo wskazać należy, iż tut. organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Ponadto tut. organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń, a w przypadku zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj