Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT3.4011.406.2019.2.ASZ
z 26 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2019 r. (data wpływu 18 września 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 października 2019 r. (data wpływu 29 października 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą nagród na rzecz Uczestników Programu, w części dotyczącej:

  • pracowników Wnioskodawcy – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2019 r. do tutejszego Organu został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 16 października 2019 r., nr 0113-KDIPT3.4011.406.2019.1.ASZ, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 16 października 2019 r. (data doręczenia 17 października 2019 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 21 października 2019 r. (data wpływu 29 października 2019 r.), nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 23 października 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług logistycznych (magazynowanie i przechowywanie różnych towarów kod 52, 10, B) oraz usług transportu drogowego towarów (kod 49, 41, Z, transport drogowy towarów). Spółka posiada siedzibę oraz miejsce efektywnego zarządu na terytorium Polski (w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Wnioskodawca planuje rozpocząć program „XXX” (dalej: „Program:), którego warunki i zasady zostały uregulowane w regulaminie (dalej: „Regulamin”). Organizatorem Programu zgodnie z Regulaminem jest Wnioskodawca. Uczestnikiem Programu może być klient/kontrahent, w tym przewoźnik będący osobą fizyczną, osobą prawną bądź tzw. ułomną osobą prawną, który jest stroną obowiązującej umowy o współpracy z Organizatorem w trakcie obowiązywania programu albo inna osoba fizyczna, ze szczególnym uwzględnieniem kierowców (dalej: „Uczestnik”).

Oznacza to, że Program skierowany jest do następujących kategorii Uczestników:

  1. będących pracownikami Wnioskodawcy;
  2. prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą;
  3. nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczych i niebędących pracownikami Wnioskodawcy.

Program polega na wynagradzaniu Uczestników za przewidzianą Regulaminem aktywność, polegającą na wskazywaniu Organizatorowi osób fizycznych, które mogą zostać nowymi pracownikami magazynu (dalej: „Nowy pracownik magazynu”). Nowym pracownikiem magazynu jest zgodnie z Regulaminem osoba zainteresowana podjęciem pracy na stanowisku magazyniera lub magazyniera - operatora wózka widłowego u Wnioskodawcy.

Przez polecenie rozumie się przekazanie prawidłowo wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez Uczestnika drogą elektroniczną lub pisemną, stanowiącego zgłoszenie do uczestnictwa w Programie (dalej: „Polecenie”). Zgłoszenia Uczestników dokonuje się za pomocą specjalnego formularza (dalej: „Formularz”).

Wnioskodawca, będący organizatorem Programu jest przyrzekającym nagrodę w rozumieniu art. 919 Kodeksu Cywilnego. Program będzie przeprowadzany na terytorium Polski. Uczestnictwo w Programie będzie dobrowolne. Program będzie obowiązywał w 2019 r., przy czym może być przedłużony jednostronną decyzją Wnioskodawcy, działającym, jak to wskazano wyżej, w charakterze składającego przyrzeczenia publicznego.

Warunkami otrzymania nagrody przez Uczestnika są łącznie:

  1. Polecenie dotyczące kandydata na Nowego pracownika magazynu;
  2. podjęcie przez Nowego pracownika magazynu pracy w Spółce i kontynuowanie jej przez minimalny, wymagany okres liczony w miesiącach, który wynosi:
    • dla stanowiska „Magazynier - operator wózka” Uczestnik otrzymuje kwotę 1 500 zł brutto, a wymagany okres pracy to minimum 3 pełne i następujące po sobie miesiące kalendarzowe;
    • dla stanowiska „Magazynier” Uczestnik otrzymuje kwotę 500 zł brutto, a wymagany okres pracy to minimum 6 pełnych i następujących po sobie miesięcy kalendarzowych.

Uczestnik może dokonać Polecenia nieograniczonej ilości kandydatów na Nowego pracownika magazynu w czasie obowiązywania Programu. Nagroda może być przyznana jednemu Uczestnikowi wielokrotnie, tj. może być przyznawana Uczestnikowi z tytułu każdego Nowego pracownika magazynu w związku z realizacją warunków przewidzianych powyżej. Decyzja o zawarciu umowy z kandydatem na Nowego pracownika magazynu jest całkowicie uznaniowa i zależy wyłącznie od stanowiska Wnioskodawcy, uzależnionego m.in. od analizy kandydatury. W przypadku, gdy Wnioskodawca nie zdecyduje się na podjęcie współpracy z Nowym pracownikiem, Uczestnikowi nie przysługuje nagroda. Uczestnik nie może dokonać polecenia samego siebie. Prawo do uczestnictwa w Programie przysługuje wyłącznie Uczestnikom.

Nagroda będzie rozliczana z:

  1. klientami/kontrahentami, w tym przewoźnikami współpracującymi z Wnioskodawcą - poprzez przelew dokonany przez Wnioskodawcę na wskazany drogą elektroniczną numer rachunku bankowego, który będzie dokonany w terminie 14 dni od końca miesiąca kalendarzowego, w którym nagroda stała się wymagalna w oparciu o prawidłowo wystawioną przez klienta/kontrahenta, w tym przewoźnika fakturę VAT dokumentującą uzyskiwany przychód;
  2. pozostałymi Uczestnikami Programu - w terminie 14 dni od końca miesiąca kalendarzowego, w którym nagroda stała się wymagalna na rachunek bankowy wskazany przez Wnioskodawcę, przekazany Wnioskodawcy drogą pisemną, bądź elektroniczną, po otrzymaniu wszelkich niezbędnych danych identyfikujących Uczestnika z zastrzeżeniem, że w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą niezbędne będzie wystawienie faktury VAT, dokumentującej uzyskiwany przychód.

Reasumując, w Programie uczestniczyć będą trzy kategorie Uczestników, będących osobami fizycznymi:

  1. pracownicy Wnioskodawcy;
  2. prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą;
  3. nieprowadzący pozarolniczej działalności gospodarczej i niebędący pracownikami Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku opisanego stanu faktycznego, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu nagród wypłacanych na rzecz Uczestników będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi pozarolniczej działalności gospodarczej i niebędącymi pracownikami Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że przychód ten będzie stanowił dla tych Uczestników przychód z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy w przypadku opisanego stanu faktycznego, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu nagród wypłacanych na rzecz Uczestników będących osobami fizycznymi prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą, z uwagi na fakt, że przychód ten będzie stanowił dla Uczestników przychód z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  3. Czy w przypadku opisanego stanu faktycznego, Wnioskodawca będzie zobowiązany do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu nagród wypłacanych na rzecz Uczestników będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi pozarolniczej działalności gospodarczej i będącymi pracownikami Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że przychód ten będzie stanowił dla tych Uczestników przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie pytania nr 1, nie będzie On zobowiązany do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu nagród wypłacanych na rzecz Uczestników będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi pozarolniczej działalności gospodarczej i niebędącymi pracownikami Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że przychód ten będzie stanowił dla tych Uczestników przychód z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody; z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 tej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania (PIT-8C).

Wnioskodawca planuje rozpocząć program „XXX” (którego warunki zasady zostały uregulowane w Regulaminie). Organizatorem Programu zgodnie z Regulaminem jest Wnioskodawca. Uczestnikiem Programu może być klient/kontrahent, w tym przewoźnik będący osobą fizyczną, osobą prawną bądź tzw. ułomną osobą prawną, który jest stroną obowiązującej umowy o współpracy z Wnioskodawcą w trakcie obowiązywania programu albo inna osoba fizyczna, ze szczególnym uwzględnieniem kierowców. Oznacza to, że Program skierowany jest do Uczestników między innymi osób nieprowadzących działalności gospodarczych i niebędących pracownikami Wnioskodawcy. Program polega na wynagradzaniu Uczestników za przewidzianą Regulaminem aktywność, polegającą na wskazywaniu Wnioskodawcy osób fizycznych, które mogą zostać Nowymi pracownikami magazynu. Nowym pracownikiem magazynu jest zgodnie z Regulaminem osoba zainteresowana podjęciem pracy na stanowisku magazyniera lub magazyniera - operatora wózka widłowego u Wnioskodawcy. Przez Polecenie rozumie się przekazanie prawidłowo wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez Uczestnika drogą elektroniczną lub pisemną, stanowiącego zgłoszenie do uczestnictwa w Programie. Zgłoszenia Uczestników dokonuje się za pomocą specjalnego Formularza. Wnioskodawca, będący organizatorem Programu jest przyrzekającym nagrodę w rozumieniu art. 919 Kodeksu Cywilnego. Program będzie przeprowadzany na terytorium Polski. Uczestnictwo w Programie będzie dobrowolne. Program będzie obowiązywał w 2019 r., przy czym może być przedłużony jednostronną decyzją Wnioskodawcy, działającym, jak to wskazano wyżej w charakterze składającego przyrzeczenia publicznego.

Warunkami otrzymania nagrody przez Uczestnika są łącznie:

  1. Polecenie dotyczące kandydata na Nowego pracownika magazynu;
  2. podjęcie przez Nowego pracownika magazynu pracy w Spółce i kontynuowanie jej przez minimalny, wymagany okres liczony w miesiącach, który wynosi:
    • dla stanowiska „Magazynier - operator wózka” Uczestnik otrzymuje kwotę 1 500 zł brutto, a wymagany okres pracy to minimum 3 pełne i następujące po sobie miesiące kalendarzowe;
    • dla stanowiska „Magazynier” Uczestnik otrzymuje kwotę 500 zł brutto, a wymagany okres pracy to minimum 6 pełnych i następujących po sobie miesięcy kalendarzowych.

Uczestnik może dokonać Polecenia nieograniczonej ilości kandydatów na Nowego pracownika magazynu w czasie obowiązywania Programu. Nagroda może być przyznana jednemu Uczestnikowi wielokrotnie, tj. może być przyznawana Uczestnikowi z tyt. każdego Nowego pracownika magazynu w związku z realizacją warunków przewidzianych powyżej. Decyzja o zawarciu umowy z kandydatem na Nowego pracownika magazynu jest całkowicie uznaniowa i zależy wyłącznie od stanowiska Wnioskodawcy, uzależnionego m.in. od analizy kandydatury. W przypadku, gdy Wnioskodawca nie zdecyduje się na podjęcie współpracy z Nowym pracownikiem, Uczestnikowi nie przysługuje nagroda. Uczestnik nie może dokonać polecenia samego siebie. Prawo do uczestnictwa w Programie przysługuje wyłącznie Uczestnikom.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że z uwagi na fakt, że nagroda będzie wypłacana na rzecz osób niebędących pracownikami oraz osób nieprowadzących działalności gospodarczej, należy ten przychód zakwalifikować do źródła - inne źródła. Oznacza to, że przychód ten będzie podlegać opodatkowaniu w tej kategorii Uczestników na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku obliczenia, poboru i odprowadzenia od tych świadczeń zaliczek na podatek dochodowy. Wnioskodawca jest zobowiązany dla każdego z tej kategorii Uczestników sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania.

W ocenie Wnioskodawcy, odnośnie pytania nr 2, nie będzie On zobowiązany do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu nagród wypłacanych na rzecz Uczestników będących osobami fizycznymi prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą, z uwagi na fakt, że przychód ten będzie stanowił dla Uczestników przychód z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W przypadku, gdy dany Uczestnik będzie prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie objętym Regulaminem (na przykład będzie zawodowym headhunterem trudniącym się tego typu działalnością gospodarczą), to przychód ten będzie należało traktować jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Sytuacja taka będzie należała do rzadkości, natomiast nie można wykluczyć, że również podmioty zawodowe będą brać udział w opisywanym we wniosku Programie.

Oznacza to, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w przypadku tej kategorii Uczestników (prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą).

Odnosząc się do pytania nr 3 Wnioskodawca uważa, że będzie On zobowiązany do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu nagród wypłacanych na rzecz Uczestników będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi pozarolniczej działalności gospodarczej i będącymi pracownikami Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że przychód ten będzie stanowił dla tych Uczestników przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest stosunek pracy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 tej ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów zostały wskazane jedynie przykładowo.

Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

W myśl art. 31 cytowanej ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. la.

Natomiast stosownie do art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie,

-podatku, zaliczki lub raty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą nagród na rzecz Uczestników Programu, w części dotyczącej:

  • pracowników Wnioskodawcy – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podlegają wszelkie dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);
  • przychody z innych źródeł (pkt 9).

Z przepisu art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 powołanej ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy, stanowi, że za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług logistycznych oraz usług transportu drogowego towarów. Wnioskodawca planuje rozpocząć program „XXX” (dalej: „Program:), którego warunki i zasady zostały uregulowane w regulaminie (dalej: „Regulamin”). Organizatorem Programu zgodnie z Regulaminem jest Wnioskodawca. Uczestnikiem Programu może być klient/kontrahent, w tym przewoźnik będący osobą fizyczną, osobą prawną bądź tzw. ułomną osobą prawną, który jest stroną obowiązującej umowy o współpracy z Organizatorem w trakcie obowiązywania programu albo inna osoba fizyczna, ze szczególnym uwzględnieniem kierowców (dalej: „Uczestnik”).

Oznacza to, że Program skierowany jest do następujących kategorii Uczestników:

  • będących pracownikami Wnioskodawcy,
  • prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą,
  • nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczych i niebędących pracownikami Wnioskodawcy.

Program polega na wynagradzaniu Uczestników za przewidzianą Regulaminem aktywność, polegającą na wskazywaniu Organizatorowi osób fizycznych, które mogą zostać nowymi pracownikami magazynu (dalej: „Nowy pracownik magazynu”). Nowym pracownikiem magazynu jest zgodnie z Regulaminem osoba zainteresowana podjęciem pracy na stanowisku magazyniera lub magazyniera - operatora wózka widłowego u Wnioskodawcy. Przez polecenie rozumie się przekazanie prawidłowo wypełnionego formularza zgłoszeniowego przez Uczestnika drogą elektroniczną lub pisemną, stanowiącego zgłoszenie do uczestnictwa w Programie (dalej: „Polecenie”). Zgłoszenia Uczestników dokonuje się za pomocą specjalnego formularza (dalej: „Formularz”). Wnioskodawca, będący organizatorem Programu jest przyrzekającym nagrodę w rozumieniu art. 919 Kodeksu Cywilnego. Program będzie przeprowadzany na terytorium Polski. Uczestnictwo w Programie będzie dobrowolne. Program będzie obowiązywał w 2019 r., przy czym może być przedłużony jednostronną decyzją Wnioskodawcy, działającym w charakterze składającego przyrzeczenia publicznego.

Uczestnik może dokonać Polecenia nieograniczonej ilości kandydatów na Nowego pracownika magazynu w czasie obowiązywania Programu. Nagroda może być przyznana jednemu Uczestnikowi wielokrotnie, tj. może być przyznawana Uczestnikowi z tytułu każdego Nowego pracownika magazynu w związku z realizacją warunków przewidzianych powyżej. Decyzja o zawarciu umowy z kandydatem na Nowego pracownika magazynu jest całkowicie uznaniowa i zależy wyłącznie od stanowiska Wnioskodawcy, uzależnionego m.in. od analizy kandydatury. W przypadku, gdy Wnioskodawca nie zdecyduje się na podjęcie współpracy z Nowym pracownikiem, Uczestnikowi nie przysługuje nagroda. Uczestnik nie może dokonać polecenia samego siebie. Prawo do uczestnictwa w Programie przysługuje wyłącznie Uczestnikom.

Reasumując, w Programie uczestniczyć będą trzy kategorie Uczestników, będących osobami fizycznymi, tj.:

  • pracownicy Wnioskodawcy,
  • prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą,
  • nieprowadzący pozarolniczej działalności gospodarczej i niebędący pracownikami Wnioskodawcy.

Jak to zostało wskazane na wstępie, przychodami ze stosunku pracy, zgodnie z art. 12 ust. l ustawy o podatku dochodowym są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze. W orzecznictwie prezentowany jest pogląd, że „jakkolwiek definicja przychodu ze stosunku pracy ma charakter otwarty, nie można zakwalifikować do tego źródła każdego przychodu, który uzyskuje pracownik w związku ze stosunkiem pracy. Przywołany przepis stanowi, bowiem o przychodach ze stosunku pracy, a nie przychodach związanych, towarzyszących albo osiągniętych przy okazji stosunku pracy. Jeżeli zatem pracownik osiągnie przychód pozostający w związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale nie stanowiący przychodu ze stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym jest mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f.” (orzeczenie NSA z dnia 19 lutego 2014 r., sygn. akt II FSK 650/12 ). Musi istnieć, zatem na tyle ścisły związek pomiędzy zatrudnieniem a oferowanym świadczeniem (przychodem), który uzasadnia uznanie go za pochodzący ze stosunku pracy. Należy zwrócić uwagę, że z treści tego przepisu wynika, że stanowi on o przychodach z określonych (w nim) stosunków prawnych, w tym istotnego w niniejszej sprawie - stosunku pracy. „Jeżeli więc uczestnicząc w określonym stosunku pracy osoba fizyczna osiągnie przychód pozostający w jakimś związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale nie stanowiący przychodu ze stosunku prawnego w postaci stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o. f. (wyrok NSA z dnia 27 kwietnia 2011 r., sygn. akt II FSK 2176/09)”.

W świetle powyższego, należy uznać, że wypłacone osobie rekomendującej świadczenie pieniężne z tytułu polecenia stanowi dla tej osoby przychód podlegający opodatkowaniu.

W odniesieniu do zakwalifikowania ww. świadczenia pieniężnego do odpowiedniego źródła przychodu, wskazać należy, że Program został oparty na zasadzie dobrowolności uczestnictwa, został skierowany do pracowników Wnioskodawcy, jak i do innych osób, tj. do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą oraz osób nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczych i nie będących pracownikami Wnioskodawcy.

Zatem, ze względu na fakt, że ww. przychód nie wiąże się z wykonywaniem określonej przez te osoby pracy w rozumieniu Kodeksu pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie i przysporzenie jakie otrzymują osoby rekomendujące w ramach Programu nie stanowi elementu warunków ich pracy i płacy, to wypłacone zarówno dla pracowników Wnioskodawcy, jak i dla osób fizycznych nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej i niebędących pracownikami Wnioskodawcy świadczenie stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Wskazać należy, że z dniem 1 stycznia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2018 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2237).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, wzory, o których mowa w § 1, stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2018 r.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli przed dniem wejścia w życie rozporządzenia oświadczenia, deklaracje i informacje podatkowe zostały złożone na formularzach dotychczasowych (§ 2 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z ustalonym w rozporządzeniu wzorem informacji PIT-8C, będzie ona dotyczyć wyłącznie niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych. Natomiast, w przypadku podlegających opodatkowaniu należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, właściwym będzie ich ujęcie w informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Natomiast, jeżeli świadczenie pieniężne, o którym mowa we wniosku, otrzymuje osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie objętym regulaminem Programu to przychód przez nią osiągnięty z tego tytułu należy zakwalifikować do przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza ww. nagród, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały). W konsekwencji, nagrody otrzymywane w przedmiotowym Programie przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą w związku z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą podlegają opodatkowaniu razem z pozostałym przychodami osiąganymi przez te osoby zgodnie z wybraną dla działalności gospodarczej formą opodatkowania.

Stosownie do art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że nagrody pieniężne wypłacane pracownikowi Wnioskodawcy oraz osobie fizycznej nieprowadzącej pozarolniczej działalności gospodarczej i niebędącej pracownikiem Wnioskodawcy, będą stanowiły dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej. Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku obliczenia, poboru i odprowadzenia od tych świadczeń zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W konsekwencji, w stosunku do ww. osób fizycznych na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki informacyjne w zakresie sporządzenia i przekazania informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Natomiast, nagrody pieniężne wypłacone przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą będą stanowiły dla tych osób przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej i podlegały samodzielnemu opodatkowaniu przez te osoby, według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. W konsekwencji, w stosunku do ww. osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą na Wnioskodawcy nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą nagród na rzecz Uczestników Programu, w części dotyczącej pracowników Wnioskodawcy, natomiast w części dotyczącej osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą oraz osób fizycznych nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej i niebędących pracownikami Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj