Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.570.2019.2.AG
z 27 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2019 r. (data wpływu 20 września 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 października 2019 r. (data wpływu 5 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 5 listopada 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, własne stanowisko w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, wskazanie przedmiotu wniosku oraz o dokument, z którego wynika prawo do występowania z wnioskiem o wydanie interpretacji w imieniu Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(…) Zespół Opieki Zdrowotnej w (…) ubiega się o przyznanie dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 na realizację projektu pn.: „(…)”, Oś (…).

(…) Zespół Opieki Zdrowotnej w (…) jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą, działającym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. W ZOZ w (…) zgodnie z obowiązującymi przepisami działają następujące zakłady lecznicze:

  1. Szpital,
  2. Ambulatoryjna opieka medyczna.

Zespół posiada osobowość prawną. Obszarem działania Zespołu jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym podstawowym obszarem działania jest teren Powiatu a i b.

Zespół współdziała z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, administracją rządową i samorządową, ze szkołami wyższymi i innymi szkołami z placówkami naukowo-badawczymi, samorządami zawodów medycznych oraz organizacjami społecznymi i stowarzyszeniami naukowymi.

Celem działania Zespołu jest udzielanie świadczeń zdrowotnych ogółowi ludności. Zespół może realizować zadania dydaktyczne i badawcze w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia w tym wdrażanie nowych technologii medycznych oraz metod leczenia, oraz uczestniczyć w przygotowywaniu osób do wykonywania zawodu medycznego i kształceniu osób wykonujących zawód medyczny.

Zespół jako podmiot leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych osobom ubezpieczonym oraz innym osobom, uprawnionym do tych świadczeń na podstawie odrębnych przepisów, nieodpłatnie, za częściową odpłatnością lub całkowitą odpłatnością.

Do podstawowych zadań Zespołu należy:

  1. udzielanie świadczeń zdrowotnych ludności w zakresie specjalistycznej ambulatoryjnej stacjonarnej opieki zdrowotnej w istniejących poradniach i oddziałach szpitalnych,
  2. świadczenie usług z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej m.in. nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej,
  3. świadczenie usług w zakresie rehabilitacji ambulatoryjnej i fizjoterapii,
  4. udzielanie świadczeń w zakresie ratownictwa medycznego,
  5. udzielanie świadczeń w zakresie transportu sanitarnego,
  6. świadczenie usług z zakresu badań diagnostycznych,
  7. świadczenie usług w zakresie medycyny pracy,
  8. prowadzenie racjonalnej gospodarki krwią w sposób uregulowany odrębnymi przepisami,
  9. promocji zdrowia poprzez prowadzenie działań umożliwiających poszczególnym osobom i społeczności zwiększenie kontroli nad czynnikami warunkującymi stan zdrowia i przez to jego poprawę, promowanie zdrowego stylu życia,
  10. wykonywanie innych zadań zleconych przez podmiot tworzący.

Zespół realizuje zadania w zakresie potrzeb obronnych państwa, obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego, ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych wynikające z odrębnych przepisów.

Zespół prowadzi działalność gospodarczą w szczególności w zakresie:

  1. najmu, dzierżawy pomieszczeń,
  2. użyczenia, najmu nieruchomości,
  3. wynajmu oraz użyczenia środków trwałych,
  4. organizacji szkoleń, kursów oraz konferencji związanych z działalnością leczniczą, profilaktyczną,
  5. usług transportowych,
  6. obsługi imprez w zakresie zabezpieczenia medycznego,
  7. usług parkingowych,
  8. badań klinicznych i obserwacyjnych.

Zespół prowadzi działalność polegającą na udzielaniu odpłatnych świadczeń zdrowotnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W skład Jednostki Organizacyjnej Szpital – (…) wchodzą następujące komórki organizacyjne: (…)

W skład Jednostki Organizacyjnej – Stacja (…) wchodzą: (…).

Pozostałe Komórki Organizacyjne Zespołu: (…)

W skład Jednostki Organizacyjnej Przychodnia (…) wchodzą następujące komórki organizacyjne (…).

W skład Podstawowej Opieki Zdrowotnej wchodzą następujące komórki organizacyjne: (…)

Pozostałe Komórki Organizacyjne to: (…)

Struktura działalności Zespołu Opieki Zdrowotnej w (…) przedstawia się następująco: ZOZ (…) prowadzi działalność usługową na terenie kraju, polegającą na świadczeniu usług medycznych. Struktura przychodów za rok 2018 wygląda następująco:

Przychody ogółem ze sprzedaży wynosiły: (…) zł z tego:

a) przychody netto ze sprzedaży usług medycznych: (…) zł w tym:

  • sprzedaż usług osobom fizycznym: (…) zł,
  • sprzedaż usług pracodawcom: (…) zł,
  • sprzedaż usług Narodowemu Funduszowi Zdrowia: (…) zł,
  • sprzedaż usług Ratownictwo Medyczne: (…) zł,
  • sprzedaż samorządowi terytorialnemu: (…) zł,
  • sprzedaż organom administracji państwowej: (…) zł,
  • pozostała sprzedaż usług medycznych: (…) zł
    (samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej, niepublicznym zakładom opieki zdrowotnej, indywidualnym praktykom lekarskim),
  • pozostała sprzedaż usług niemedycznych: (…) zł
    w tym:
    • ciepła woda (…) zł,
    • energia cieplna (…) zł,
    • czynsz, dzierżawa (…) zł,
    • energia elektryczna (…) zł,
    • pobyt matki z dzieckiem (…) zł,
    • wywóz odpadów organicznych (…) zł,
    • wyniki RTG – płytki CD (…) zł,
    • podgrzanie wody (…) zł,
    • pozostałe usługi (…) zł,
    • dzierżawa sprzętu (…) zł,
    • wywóz śmieci (…) zł,
    • usługi telekomunikacyjne (…) zł,
    • opłata za wjazd na teren szpitala (…) zł,
    • woda i ścieki (…) zł,

% udział dochodów ze sprzedaży usług medycznych zwolnionych z podatku VAT, do sprzedaży ogółem usług wynosi: 98,47%.

Zdarzenie przyszłe:

Jednym z czynników determinujących obecny i przyszły rozwój społeczno-gospodarczy jest poziom cyfryzacji, odnoszący się do każdej sfery życia społecznego, czego rezultatem jest powstanie nowego typu społeczeństwa – społeczeństwa informacyjnego. Podstawę wszelkich decyzji społeczno-gospodarczych stanowią procesy zarządzania informacją, polegające na jej pozyskaniu, gromadzeniu, przetwarzaniu, przesyłaniu i upowszechnianiu. Realizację tych wskazanych procesów zarządzania informacją umożliwiają komputery, Internet i techniki cyfrowe. Dlatego też, nastąpił gwałtowny rozwój e-administracji, która stanowi jeden z obszarów zastosowania technologii ICT. Technologie informacyjno-komunikacyjne ICT to obecnie niewątpliwy czynnik wspierający integrację społeczną i podnoszący jakość życia. Dzięki planowanemu przedsięwzięciu zasadniczo poszerzony zostanie zakres zasobów udostępnianych oraz usług świadczonych drogą elektroniczną w rezultacie zmniejszających się barier w kontaktach z administracją publiczną. Zwiększeniu ulegnie odsetek osób wykorzystujących elektroniczny dostęp do cyfrowych zasobów i usług publicznych co znajduje odzwierciedlenie w Strategii Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, Oś (…).

Obecnie szpital znajduje się w fazie przygotowawczej realizowanego projektu pn. „(…)”, który zakłada stworzenie regionalnego systemu informacji medycznej stanowiącego platformę elektronicznej wymiany danych, mającą na celu zwiększenie dostępności i poprawę jakości e-usług świadczonych w sektorze e-zdrowia. Projekt ten jednak nie zakłada cyfryzacji administracji jednostek ochrony zdrowia. Dlatego konieczne jest odrębne finansowanie systemu informatycznego administracji ZOZ w (…).

Wniosek wymagał uzupełnienia, w związku z tym pismem z dnia 24 października 2019 r. nr 0112-KDIL2-3.4012.570.2019.1.AG, wezwano Wnioskodawcę m.in. o doprecyzowanie opisu sprawy o następujące informacje:

  1. czy Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?
  2. czy towary i usługi zakupione na potrzeby realizacji projektu pn.: „(…)” u Wnioskodawcy będą służyć wyłącznie do czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

W piśmie z dnia 31 października 2019 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – Wnioskodawca wskazał m.in., co następuje:

  1. (…) Zespół Opieki Zdrowotnej w (…) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
  2. W związku z ubieganiem się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 „(…)”, Wnioskodawca planuje zakup towarów i usług.

(…) ZOZ jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jednak jego główna działalność jest zwolniona z podatku VAT. Zgodnie ze statutem Wnioskodawca prowadzi działalność związaną z realizacją świadczeń opieki medycznej, w tym zakontraktowanych umowami z Narodowym Funduszem Zdrowia – są to usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług. W wyżej wymienionym wniosku o dofinansowanie realizacji projektu ZOZ w (…) chce ująć cały podatek naliczony VAT jako koszt (wydatek) kwalifikowalny, ze względu na przepis art. 86 oraz art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który nie daje możliwości odzyskania (odliczenia) podatku naliczonego od towarów usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. ZOZ w (…) dokonuje sprzedaży opodatkowanej jednak wysokość tej sprzedaży w odniesieniu do całkowitego obrotu rocznego (określona zgodnie z art. 90 ust. 2-6 ustawy o VAT) nie przekracza 2% (procentowy udział sprzedaży usług niemedycznych za 2018 r. wynosi tylko 1,53% ) z całej sprzedaży. W myśl art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli proporcja nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%. Zgodnie z tym przepisem ZOZ nie dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT.

Wg Wnioskodawcy towary i usługi zakupione na potrzeby realizacji projektu pn. „(…)” u Wnioskodawcy będą służyć zarówno czynnościom zwolnionym jak i opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, jednakże Wnioskodawca nie jest w stanie stwierdzić tej proporcji.

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

ZOZ w (…) nie jest w stanie wyodrębnić kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi w całości lub części, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy ZOZ w (…) przysługuje prawo nie obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT, realizując projekt pn. „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT jednak jego główna działalność jest zwolniona z podatku VAT. Zgodnie ze statutem Wnioskodawca prowadzi działalność związaną z realizacją świadczeń opieki medycznej, w tym zakontraktowanych umowami z Narodowym Funduszem Zdrowia – są to usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług.

W wyżej wymienionym wniosku o dofinansowanie realizacji projektu ZOZ w (…) chce ująć cały podatek naliczony VAT jako koszt (wydatek) kwalifikowalny, ze względu na przepis art. 86 oraz art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który nie daje możliwości odzyskania (odliczenia) podatku naliczonego od towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

ZOZ w (…) dokonuje sprzedaży opodatkowanej, jednak wysokość tej sprzedaży w odniesieniu do całkowitego obrotu rocznego (określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT) nie przekracza 2% (procentowy udział sprzedaży usług niemedycznych za 2018 r. wynosi tylko 1,53%) z całej sprzedaży.

W myśl art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli proporcja nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%. Zgodnie z tym przepisem (…) ZOZ nie dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ponadto, nawet gdyby towary lub usługi zakupione w ramach realizowanego projektu byłyby wykorzystane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych oraz zwolnionych od podatku VAT, ZOZ w (…) nie jest w stanie wyodrębnić kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi w całości lub części, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT.

W tym stanie rzeczy ZOZ w (…) uważa, że podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym planowanego przedsięwzięcia.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że, jego zdaniem, Zespół Opieki Zdrowotnej w (…), realizując projekt pn. „(…)”, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ww. zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób techniczno-prawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Jak stanowi art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Należy podkreślić, że przepisy zawarte w art. 90 ustawy regulują kwestie związane z prawem do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy podatnik nabyte towary i usług wykorzystuje zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Z tym, że przez „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego” należy rozumieć czynności zwolnione od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Zespół Opieki Zdrowotnej ubiega się o przyznanie dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…). Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą, działającym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. ZOZ jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jednak jego główna działalność jest zwolniona z podatku VAT– są to usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. ZOZ dokonuje sprzedaży opodatkowanej, jednak wysokość tej sprzedaży w odniesieniu do całkowitego obrotu rocznego (określona zgodnie z art. 90 ust. 2-6 ustawy) nie przekracza 2% z całej sprzedaży. Wnioskodawca oświadczył, że towary i usługi zakupione na potrzeby realizacji projektu będą służyć zarówno czynnościom zwolnionym, jak i opodatkowanym podatkiem od towarów i usług i Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu.

Analiza opisu sprawy na tle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że skoro zakupione towary i usługi będą służyć Wnioskodawcy do czynności opodatkowanych oraz zwolnionych, w sytuacji gdy, Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować zakupów związanych z projektem, wyłącznie do czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku z uwzględnieniem proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy.

Z uwagi na brzmienie cytowanych wyżej przepisów należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (lub usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami opodatkowanymi, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz związanego z czynnościami zwolnionymi od podatku, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2-10 ustawy.

Zauważyć w tym miejscu należy, że w przypadku, gdy proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2-10 ustawy nie przekroczyła 2%, podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i wówczas nie odlicza podatku naliczonego od poniesionych w tym okresie wydatków.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca skorzysta z przysługującego mu uprawnienia określonego przez ustawodawcę w art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, i uzna, że proporcja obliczona na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy wynosi 0%, to nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług związanych z działalnością zwolnioną i opodatkowaną, nabytych w związku z realizacją przedsięwzięcia w postaci projektu pt.: „(…)”.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj