Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.445.2019.1.PB
z 26 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 września 2019 r. (data wpływu 26 września 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wskazanych we wniosku wydatków związanych z organizacją konkursów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2019 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wskazanych we wniosku wydatków związanych z organizacją konkursów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Spółki z o.o. (dalej: „Spółka”, lub „Wnioskodawca”) jest komercyjna działalność w zakresie: wydawnictwa, poligrafii, reprodukcji nośników informacji, sprzedaży i pośrednictwa w sprzedaży, marketingu, reklamy, badań naukowych i prac rozwojowych oraz edukacji. Podstawowa działalność Spółki obejmuje przede wszystkim wydawanie książek, czasopism, gazet i pozostałych periodyków, a także działalność w zakresie rolnictwa, ekologii, ochrony przyrody i ochrony środowiska.

Spółka wydaje czasopisma będące użytecznymi dla aktywnych zawodowo rolników oraz czasopisma lifestyle’owe dla czytelników ceniących kontakt z naturą i tradycją.

Spółka czerpie przychody zarówno ze sprzedaży książek jak i czasopism oraz towarów. Większość przychodów ze sprzedaży pochodzi z materiałów wytworzonych w Spółce, jednakże część obrotu stanowi handel pozycjami innych wydawnictw. Sprzedaż odbywa się za pośrednictwem prenumerat, sprzedaży detalicznej wykorzystując sieć kolporterów oraz poprzez Internet.

Drugim filarem działalności spółki jest sprzedaż ogłoszeń. Spółka dba by poprzez duży wolumen sprzedaży oraz atrakcyjność dla czytelników, reklamodawcy mogli dotrzeć do jak największej i jak najlepiej dobranej grupy odbiorców. Spółka coraz intensywniej zaznacza swoją obecność w Internecie zarówno poprzez własny portal informacyjny, sklep internetowy jak i poprzez dedykowane serwisy.

W ramach prowadzonej działalności Spółka organizuje konkursy dla czytelników czasopism wydawanych przez Spółkę oraz dla osób odwiedzających strony internetowe prowadzone przez Spółkę. Konkursy mają charakter otwarty i może w nich wziąć udział każda chętna osoba.

Konkursy organizowane przez Spółkę mogą przybierać różne formy i mogą być prowadzone przez Spółkę występującą pod szyldem Wnioskodawcy lub przez redakcje poszczególnych tytułów wydawanych przez Spółkę.

Wśród konkursów organizowanych przez Spółkę są takie, które polegają na postawieniu przed uczestnikami konkursu określonego zadania i nagrodzeniu osób, które najlepiej wykonały to zadanie. Przedmiotem tego rodzaju konkursu może być np. stworzenie teledysku lub piosenki o określonej tematyce związanej z działalnością rolniczą lub ogólną promocją wsi. Autorzy najlepszych prac otrzymują nagrody pieniężne lub rzeczowe, które mogą być wręczane w formie wysyłkowej lub podczas uroczystej gali kończącej daną edycję konkursu.

Innym rodzajem konkursów, które są organizowane przez Spółkę są konkursy zmierzające do wyłonienia i uhonorowania firm, dla których rolnik oraz troska o jego sukces stanowią oś i perspektywę podejmowanych działań. Dotyczy to również przedsiębiorstw niezwiązanych bezpośrednio z rolnictwem, które doceniają gospodarza jako ważnego konsumenta w pozarolniczych aspektach jego działalności. Tego rodzaju konkursy przybierają formę plebiscytu, w którym jego uczestnicy mogą oddawać głosy na dowolne firmy, które uważają za przyjazne rolnikom i warte wyróżnienia. Osoby biorące udział w głosowaniu mają możliwość uzyskania nagród pieniężnych lub rzeczowych, natomiast przedsiębiorstwa będące laureatami konkursów są nagradzane przyznawanym honorowym tytułem oraz pamiątkową statuetką wręczaną podczas uroczystej gali organizowanej po zakończeniu głosowania.

Organizacja konkursów związana jest z ponoszeniem przez Spółkę wydatków na nagrody dla zwycięzców konkursów oraz wydatków związanych z organizacją gali wieńczących daną edycję konkursu, podczas których wręczane są nagrody laureatom.

Nagrody w konkursach stanowią zwykle nagrody pieniężne do wysokości 10 000 zł oraz nagrody rzeczowe np. w postaci smartfonów, tabletów, prenumerat czasopism wydawanych przez Spółkę lub innych praktycznych upominków. W uroczystej gali podczas której wręczane są nagrody oprócz laureatów udział biorą pracownicy Spółki zaangażowani w organizację konkursu oraz członkowie zarządu Spółki.

W związku z organizacją gali Spółka ponosi natomiast następujące koszty:

  • koszty wynajmu i wystroju sali, w której odbywa się uroczystość;
  • koszty zakupu drobnych artykułów spożywczych oraz usług gastronomicznych i napojów bezalkoholowych a także obsługi kelnerskiej;
  • koszty obsługi konferansjerskiej;
  • koszty upominków i materiałów reklamowych;
  • koszty wydruku i wysyłki zaproszeń;

Wskazane powyżej wydatki są ponoszone przez Spółkę definitywnie i są właściwie udokumentowane za pomocą faktur lub rachunków.

Organizowane przez Spółkę konkursy stanowią formę uatrakcyjnienia jej oferty. Spółka poprzez zaoferowanie potencjalnym klientom dodatkowych korzyści związanych z wybraniem oferty Spółki liczy na umocnienie swojej pozycji na rynku i zwiększenie zainteresowania ze strony klientów. Tego rodzaju działania pozwalają na budowę mocniejszych więzi pomiędzy Spółką, a czytelnikami tytułów wydawanych przez Spółkę oraz wielokrotnie zwiększają aktywność czytelników na stronach internetowych prowadzonych przez Spółkę. Ponadto organizacja konkursów umożliwia zdobycie wielu materiałów stanowiących podstawę publikacji zarówno w czasopismach jak i na stronach internetowych prowadzonych przez Spółkę, zaś finałowa gala jest wykorzystywana do reklamy Spółki i prezentacji jej oferty wydawniczej. Organizacja konkursów umożliwia też Spółce zdobycie możliwości bezpośredniego kontaktu z osobami biorącymi udział w konkursie, poznania ich oczekiwań i preferencji, a co za tym idzie Spółka uzyskuje możliwość późniejszego kierowania ofert, informacji i propozycji bezpośrednio do indywidualnych odbiorców, a także możliwość dostosowania swojej oferty do konkretnych potrzeb czytelników oraz osób stanowiących grono potencjalnych klientów Spółki. W ten sposób organizacja konkursów powinna przyczynić się do poprawy osiąganych przez Wnioskodawcę wyników finansowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodów wszystkie koszty ponoszone przez Spółkę na organizację konkursów, zarówno te które są związane z zakupem nagród dla uczestników konkursów jak i te które są związane z organizacją gali, podczas której wręczane są nagrody laureatom, w tym wydatki związane z zakupem usług gastronomicznych i artykułów spożywczych serwowanych podczas gali?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka może zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodów wszystkie koszty ponoszone przez Spółkę na organizację konkursów, zarówno te które są związane z zakupem nagród dla uczestników konkursów, jak i te które są związane z organizacją gali, podczas której wręczane są nagrody laureatom, w tym także wydatki związane z zakupem usług gastronomicznych i artykułów spożywczych serwowanych podczas gali.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Należy przy tym zauważyć, że definicja „kosztów uzyskania przychodów” sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów.

W pozostałych przypadkach należy zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Konstrukcja przepisu zawartego w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów, które nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, pod warunkiem, że podatnik wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc jako koszty uzyskania przychodów można traktować wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W oparciu o treść cytowanego powyżej przepisu w interpretacjach prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe, a także w wyrokach sądów administracyjnych i komentarzach przedstawicieli doktryny konstruowane są katalogi warunków jakie muszą zostać spełnione, aby określony wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodów.

W większości wypadków wskazuje się, że w tym celu muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika;
  • wydatek musi być definitywny (rzeczywisty);
  • wydatek musi pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą
  • wydatek musi zostać poniesiony w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła lub może mieć inny wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;
  • wydatek musi zostać właściwie udokumentowany;
  • wydatek nie może być umieszczony w katalogu kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodu określonym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Jak zostało wskazane w części zawierającej opis wydatków będących przedmiotem niniejszego wniosku są one (lub będą) ponoszone przez Spółkę definitywnie i są właściwie udokumentowane za pomocą faktur lub rachunków.

W opinii Wnioskodawcy wydatki związane z organizacją konkursów są także związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą oraz są lub będą ponoszone przez Spółkę w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów, lub mogą mieć wpływ na ich wielkość.

Celem organizacji konkursów jest bowiem umocnienie pozycji Spółki na rynku i zwiększenie zainteresowania ze strony klientów poprzez zaoferowanie dotychczasowym czytelnikom oraz potencjalnym klientom dodatkowych korzyści związanych z wyborem oferty Spółki. Organizacja konkursów pozwala na budowę mocniejszych więzi pomiędzy Spółką a czytelnikami tytułów wydawanych przez Spółkę oraz generuje zwiększoną aktywność na stronach internetowych prowadzonych przez Spółkę, co przekłada się na przychody Spółki uzyskiwane z reklam. Organizacja konkursów umożliwia też Spółce zdobycie danych teleadresowych osób biorących udział w konkursie, poznanie ich oczekiwań i preferencji, co z kolei ma przełożenie na możliwość późniejszego kierowania ofert, informacji i propozycji bezpośrednio do indywidualnych odbiorców, a także możliwość dostosowania oferty Spółki do konkretnych potrzeb czytelników oraz osób stanowiących grono potencjalnych klientów Spółki. Finałowa gala podczas, której wręczane są nagrody laureatom konkursów zawsze jest także okazją do reklamy Spółki i prezentacji jej oferty wydawniczej, a także umożliwia bezpośredni kontakt z potencjalnymi kontrahentami, którymi mogą stać się przedsiębiorstwa wyróżnione w konkursach.

Wszystko to w opinii Wnioskodawcy przyczynia się do poprawy osiąganych przez Spółkę wyników finansowych i przesądza o tym, że ponoszone przez Spółkę wydatki na organizację konkursów należy traktować jako wydatki ponoszone w celu uzyskania przychodów.

W stosunku do wydatków związanych z przyznawaniem nagród w konkursach Spółka pragnie podkreślić, że tego rodzaju wydatki były kwalifikowane przez Organy podatkowe w wydawanych w przeszłości interpretacjach prawa podatkowego jako podatkowe koszty uzyskania przychodów.

Takie stanowisko zostało zaprezentowane m in. w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 czerwca 2014 r. znak: IBPBI/2/423-260/14/MO. indywidualnej interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 sierpnia 2015 r. znak: IPPB5/4510-615/15-2/AK oraz w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 lutego 2019 r. znak: 0111-KDIB1- 1.4010.474.2018.2.ŚS.

W odniesieniu do wydatków związanych z organizacją gali w trakcie której wręczane są nagrody laureatom należy wskazać, że ich poniesienie jest konieczne ze względu na charakter i cel organizowanych konkursów. Zaproszenie na uroczystą galę jest już samo w sobie dodatkowym bodźcem do udziału w konkursie, a dla wyróżnionych przedsiębiorstw jest również zachętą i motywacją do przyjęcia nagrody i do aktywnego uczestnictwa w wydarzeniu, które ostatecznie promuje działalność Spółki. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy możliwość zaliczenia tych wydatków do podatkowych kosztów uzyskania przychodu nie powinna ulegać wątpliwości, skoro organizacja przez Spółkę konkursów jest uzasadniona ekonomicznie i ma na celu zwiększenie przychodów Spółki, a sama gala jest wykorzystywana w celach reklamy i promocji Spółki.

Wydatki na zakup artykułów spożywczych i posiłków przeznaczonych dla uczestników gali są ponoszone ze względu na fakt, że uroczystość ta może być niekiedy dość długotrwała i uczestnikom trzeba stworzyć możliwość spożycia posiłku odpowiedniego do długości trwania gali.

W opinii Wnioskodawcy wydatki na zakup artykułów spożywczych i posiłków ponoszone przez Spółkę w ramach organizacji gali wieńczącej konkurs organizowany przez Spółkę nie mają charakteru wyłączonych z kosztów uzyskania przychodu wydatków na reprezentację, bowiem zgodnie z ugruntowanym już stanowiskiem organów podatkowych i sądów administracyjnych wyrażonym m.in. w Interpretacji ogólnej prawa podatkowego wydanej przez Ministra Finansów w dniu 25 listopada 2013 r. znak: DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521 oraz w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego wydanym w składzie siedmiu sędziów w dniu 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11, a także w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 31 stycznia 2017 r. sygn. akt II FSK 3994/14, celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc. oraz wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami).

Tymczasem Spółka dokonuje zakupu artykułów spożywczych i posiłków dla uczestników gali nie po to, aby wykreować pozytywny wizerunek Spółki, lecz po to aby zapewnić im możliwość spożycia odpowiednich posiłków w trakcie organizowanego przez Spółkę wydarzenia. Tego rodzaju wydatki na konsumpcję, są obecnie standardowym wydatkiem, który ponoszony jest zwykle w trakcie organizacji podniosłych wydarzeń związanych z wręczeniem różnego rodzaju nagród i wyróżnień

W opinii Wnioskodawcy wydatki te nie mają charakteru reprezentacyjnego i powinny stanowić koszty uzyskania przychodów bowiem ich celem nie jest uwypuklenie zasobności Spółki ani jej pozycji.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że może zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodów wszystkie koszty ponoszone przez Spółkę na organizację konkursów, zarówno te które są związane z zakupem nagród dla ich uczestników, jak i te które są związane z organizacją gali, podczas której wręczane są nagrody laureatom, w tym także wydatki związane z zakupem usług gastronomicznych i artykułów spożywczych serwowanych podczas gali.

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska w opisanej powyżej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj