Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.436.2019.2.TKU
z 29 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2019 r. (data wpływu 19 września 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2019 r. (data wpływu 26 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: ,,…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: ,,…”. Wniosek uzupełniono w dniu 26 listopada 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Wnioskodawca lub Gmina) będzie realizowała projekt pt.: „…” (dalej: „projekt”) na podstawie umowy o dofinansowanie, zawartej między Gminą, jako jedynym beneficjentem projektu oraz Województwem, jako Instytucją Wdrażającą. Projekt dofinansowany będzie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W ramach projektu Gmina zleci budowę odcinków wodociągów w Gminie w miejscowościach: (…).

Następnie Gmina:

  1. przekaże wybudowane wodociągi, na określony okres (nie krótszy niż okres trwałości projektu), w dzierżawę spółce prawa handlowego pn. (…) Sp. z o.o., przy czym spółka będzie wykorzystywała te wodociągi do odpłatnego dostarczania wody do nieruchomości podłączonych do tych wodociągów;
  2. przekaże odpłatnie S (…) Sp. z o.o. na własność wybudowane wodociągi po zakończenia okresu, o którym mowa w pkt 1.

Ww. czynności zostaną wykonane na podstawie umów cywilnoprawnych. Za wyżej opisane świadczenie Gmina otrzyma od (…) Sp. z o.o. zapłatę.

Wydatki Gminy na realizację projektu będą dotyczyły budowy wodociągów. Gmina otrzyma w ramach projektu od Województwa dotację celową na dofinansowanie tych wydatków, przy czym wartość dofinansowania stanowić będzie część (mniej niż 100%) kwoty tych wydatków i będzie zależna od wysokości tych wydatków. Cena, jaką (…) Sp. z o.o. zapłaci Gminie za dzierżawę i nabycie wodociągów, nie będzie w ogóle zależna od wysokości dotacji, jaką Gmina otrzyma na budowę wodociągów w ramach dofinansowania projektu.

W dniu 26 listopada 2019 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

  1. Jaka będzie wartość nakładów poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu pn.: „…”?
    Planowana wartość nakładów, zgodnie z kosztorysem inwestorskim i wnioskiem o dofinansowanie projektu, wynosi 2.569.432,81 zł, w tym kwota netto: 2.088.969,77 zł i podatek od towarów usług: 480.463,04 zł.
  2. Czy obrót z tytułu przekazania wybudowanych wodociągów w dzierżawę na określony okres (nie krótszy niż okres trwałości projektu) (…) Sp. z o.o. będzie znaczący dla budżetu Wnioskodawcy? Na jakim poziomie będą kształtowały się dochody z tytułu ww. umowy w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Wnioskodawcy?
    Dochody Gminy z tytułu umowy dzierżawy wybudowanych wodociągów będą kształtowały się na poziomie około 94.000,00 zł rocznie, przy czym wartość ta zostanie powiększona o podatek od towarów i usługi nie stanowiący dochodów Gminy. W stosunku do budżetu Gminy są to dochody nieznaczące. Roczne dochody Gminy w latach 2020-2025 planowane są w przedziale 77,5-85,2 mln zł, zatem dochody z tytułu dzierżawy wodociągów będą stanowić ok. 0,11%-0,12% dochodów Gminy ogółem.
  3. Na jaki okres w przybliżeniu będzie oddana w dzierżawę przedmiotowa sieć wodociągowa?
    Sieć wodociągowa wybudowana w ramach projektu zostanie oddana w dzierżawę w przybliżeniu na okres 5,5 roku (66 miesięcy).
  4. Czy kwoty uzyskane w związku z dzierżawą przedmiotowych wodociągów umożliwią zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych i czy skalkulowane zostaną z uwzględnieniem realiów rynkowych oraz w rozsądnym czasie?
    Kwoty uzyskane przez Gminę w związku z dzierżawą przedmiotowych wodociągów nie umożliwią zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych z tego powodu, że okres dzierżawy wodociągów będzie znacznie krótszy niż czas ich fizycznej przydatności do użytkowania, w którym powinny się zwracać nakłady inwestycyjne. Cena dzierżawy wodociągów (kwoty przewidziane do uzyskania przez Gminę z dzierżawy) skalkulowane zostaną z uwzględnieniem realiów rynkowych oraz w rozsądnym czasie. Planuje się, że będą to kwoty rocznie odpowiadające mniej więcej wartości amortyzacji tych wodociągów w trakcie roku.
  5. Ile będzie wynosić w przybliżeniu skalkulowana i określona miesięczna kwota za odpłatne udostępnianie na podstawie umowy dzierżawy ww. sieci wodociągowej?
    Miesięczna kwota za odpłatne udostępnianie na podstawie umowy dzierżawy sieci wodociągowej wyniesie w przybliżeniu 7.834 zł netto.
  6. W jakim stosunku (w przybliżeniu) pozostanie wartość czynszu do całej wartości ww. projektu (należy wskazać jaki procent w przybliżeniu wartości przedmiotu projektu będzie stanowić wysokość czynszu dzierżawnego)?
    Wartość czynszu dzierżawnego wyniesie w okresie dzierżawy (5,5 roku) około 25% całej wartości projektu pt. „…”.
  7. Czy kwota jaką Gmina otrzyma za odpłatne przekazanie ww. Spółce po zakończeniu okresu trwałości projektu na własność wybudowanych wodociągów umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych i czy skalkulowana zostanie z uwzględnieniem realiów rynkowych?
    Kwota, jaką Gmina otrzyma za odpłatne przekazanie (…) Sp. z o.o. sieci wodociągowej po zakończeniu okresu trwałości projektu na własność wybudowanych wodociągów umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych i skalkulowana zostanie z uwzględnieniem realiów rynkowych. Gmina przekaże ww. Spółce sieć wodociągową za cenę rynkową, opartą na operacie szacunkowym wykonanym przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego. Należy zakładać, że cena ta będzie odpowiadała wartości początkowej sieci wodociągowej (2.569.432,81 zł) pomniejszonej o zużycie wodociągów w okresie od dnia ich wybudowania do dnia ich przekazania (czyli w okresie ich wydzierżawienia Spółce). Z kolei to pomniejszenie wartości sieci wodociągowej wynikające z jej zużycia będzie odpowiadało w przybliżeniu wartości dochodów, jakie Gmina uzyska od (…) Sp. z o.o. z tytułu dzierżawy sieci wodociągowej.
  8. Ile będzie wynosić w przybliżeniu kwota jaką Gmina uzyska za odpłatne przekazanie Spółce po zakończeniu okresu trwałości projektu na własność wybudowanych wodociągów?
    Kwota, jaką Gmina uzyska za odpłatne przekazanie na własność (…) Sp. z o.o. wybudowanych wodociągów po zakończeniu okresu trwałości projektu wyniesie w przybliżeniu 1.940.000,00 zł, w tym podatek od towarów i usług około 360.000,00 zł, przy założeniu stałości cen (tzn. bez uwzględnienia wpływu inflacji na cenę w okresie do dnia przekazania wodociągów).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług należnego od dzierżawy i odpłatnego przekazania (…) Sp. z o.o. wodociągów wybudowanych w ramach projektu pt.: ,,…”, o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę na wydatki związane z budową wodociągów w ramach projektu pt.: ,,…”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług należnego od dzierżawy i odpłatnego przekazania (…) Sp. z o.o. wodociągów wybudowanych w ramach projektu pt.: „…”, o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę na wydatki związane z budową wodociągów w ramach projektu pt.: ,,…”.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (dalej: ustawa), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że Gmina wykonując świadczenie polegające na:

  1. przekazaniu wybudowanych wodociągów, na określony okres (nie krótszy niż okres trwałości projektu), w dzierżawę spółce prawa handlowego pn. Spółka (…) Sp. z o.o., przy czym spółka będzie wykorzystywała te wodociągi do odpłatnego dostarczania wody do nieruchomości podłączonych do tych wodociągów;
  2. przekazaniu odpłatnie (…) Sp. z o.o. na własność wybudowanych wodociągów po zakończenia okresu, o którym mowa w pkt 1

na podstawie umów cywilnoprawnych – działa jako podatnik.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów (...) rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również: (…) 2) wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby trzeciej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zatem świadczenie wykonane przez Gminę spełnia warunki uznania go za dostawę towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ponieważ świadczenie wykonywane przez Gminę będzie odpłatne oraz stanowi dostawę towarów i usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z tym, Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od dostawy dokonanej jako świadczenie w ramach projektu pt.: „…”, o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę na realizację tego świadczenia w ramach projektu pt.: „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wobec powyższego, za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zatem Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt na podstawie umowy o dofinansowanie, zawartej między Gminą, jako jedynym beneficjentem projektu oraz Województwem, jako Instytucją Wdrażającą. Projekt dofinansowany będzie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W ramach projektu Wnioskodawca zleci budowę odcinków wodociągów w Gminie, następnie (1) przekaże wybudowane wodociągi, na określony okres (nie krótszy niż okres trwałości projektu), w dzierżawę spółce prawa handlowego, przy czym Spółka będzie wykorzystywała te wodociągi do odpłatnego dostarczania wody do nieruchomości podłączonych do tych wodociągów; (2) przekaże odpłatnie Spółce na własność wybudowane wodociągi po zakończenia okresu, o którym mowa w pkt 1.

Ww. czynności zostaną wykonane na podstawie umów cywilnoprawnych, a za wyżej opisane świadczenie Gmina otrzyma od Spółki zapłatę.

Wydatki Gminy na realizację projektu będą dotyczyły budowy wodociągów. Gmina otrzyma w ramach projektu od Województwa dotację celową na dofinansowanie tych wydatków, przy czym wartość dofinansowania stanowić będzie część (mniej niż 100%) kwoty tych wydatków i będzie zależna od wysokości tych wydatków. Cena, jaką Spółka zapłaci Gminie za dzierżawę i nabycie wodociągów, nie będzie w ogóle zależna od wysokości dotacji, jaką Gmina otrzyma na budowę wodociągów w ramach dofinansowania projektu.

Sieć wodociągowa wybudowana w ramach projektu zostanie oddana w dzierżawę w przybliżeniu na okres 5,5 roku (66 miesięcy).

Kwoty uzyskane przez Gminę w związku z dzierżawą przedmiotowych wodociągów nie umożliwią zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych – okres dzierżawy wodociągów będzie znacznie krótszy niż czas ich fizycznej przydatności do użytkowania, w którym powinny się zwracać nakłady inwestycyjne. Cena dzierżawy wodociągów (kwoty przewidziane do uzyskania przez Gminę z dzierżawy) skalkulowane zostaną z uwzględnieniem realiów rynkowych oraz w rozsądnym czasie. Planuje się, że będą to kwoty rocznie odpowiadające mniej więcej wartości amortyzacji tych wodociągów w trakcie roku.

Miesięczna kwota za odpłatne udostępnianie na podstawie umowy dzierżawy sieci wodociągowej wyniesie w przybliżeniu 7.834 zł netto. Wartość czynszu dzierżawnego wyniesie w okresie dzierżawy (5,5 roku) około 25% całej wartości projektu.

Kwota, jaką Gmina otrzyma za odpłatne przekazanie Spółce sieci wodociągowej po zakończeniu okresu trwałości projektu na własność wybudowanych wodociągów umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych i skalkulowana zostanie z uwzględnieniem realiów rynkowych. Gmina przekaże ww. Spółce sieć wodociągową za cenę rynkową, opartą na operacie szacunkowym wykonanym przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego. Należy zakładać, że cena ta będzie odpowiadała wartości początkowej sieci wodociągowej, pomniejszonej o zużycie wodociągów w okresie od dnia ich wybudowania do dnia ich przekazania (czyli w okresie ich wydzierżawienia Spółce). Z kolei to pomniejszenie wartości sieci wodociągowej wynikające z jej zużycia będzie odpowiadało w przybliżeniu wartości dochodów, jakie Gmina uzyska od Spółki z tytułu dzierżawy sieci wodociągowej.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z budową wodociągów w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem dla określenia, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizacji projektu, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez Gminę działalnością gospodarczą.

W tym miejscu należy podkreślić, że niezbędnym warunkiem odliczenia podatku VAT jest istnienie bezspornego związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia. Z treści wniosku wynika, że po zakończeniu projektu Gmina przekaże wybudowane wodociągi w dzierżawę Spółce. Po ustalonym okresie dzierżawy Gmina przekaże odpłatnie Spółce na własność wybudowane wodociągi.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Należy zatem stwierdzić, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem, z uwagi na fakt, że dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie natomiast publicznoprawną), w związku z czynnością odpłatnej dzierżawy wodociągów, Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast odpłatne przekazanie wybudowanych wodociągów Spółce na podstawie umowy cywilnoprawnej będzie stanowiło – zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy – dostawę towarów, dla której Gmina również będzie działała jako podatnik podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy. W związku z tym, dostawa wodociągów po okresie dzierżawy będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się ponownie do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu należy podkreślić, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W powyższym zakresie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca w związku z czynnością odpłatnej dzierżawy wodociągów oraz odpłatnej dostawy wodociągów będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a wydatki na realizację projektu będą miały związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. z odpłatnym udostępnieniem (dzierżawą) przez Gminę wybudowanych wodociągów Spółce oraz odpłatnym ich przekazaniem Spółce na własność po zakończeniu okresu dzierżawy. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, a Wnioskodawca – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy – będzie miał prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.

W konsekwencji, Gmina – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego od dzierżawy i odpłatnego przekazania (…) Sp. z o.o. wodociągów wybudowanych w ramach projektu pt.: ,,…”, o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę na wydatki związane z budową wodociągów w ramach ww. projektu. Prawo to będzie przysługiwało w przypadku niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj