Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.584.2019.2.EG
z 29 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2019 r. (data wpływu 2 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2019 r. (data wpływu 22 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją lokalnych strategii rozwoju kierowanych przez społeczeństwo w ramach Priorytetu 4 „Zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej” objętego programem operacyjnym „…….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją lokalnych strategii rozwoju kierowanych przez społeczeństwo w ramach Priorytetu 4 „Zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej” objętego programem operacyjnym „……..”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 listopada 2019 r. (data wpływu 22 listopada 2019 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe

(ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Dotyczy wniosku o dofinansowanie na operacje w zakresie działania: "..." w ramach Priorytetu 4 "Zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej" objętego programem operacyjnym ".......". Projekt dedykowany jest mieszkańcom wiejskiej Gminy. Zaplanowane działania są zgodne z celami ..., tj. z celem ogólnym II: zwiększenie atrakcyjności i konkurencyjności turystycznej obszaru ... i celem szczegółowym II.4: promocja obszaru ... oraz popularyzowanie idei ....

"...", to projekt, który będzie realizowany w oparciu o włączenie społeczne rozumiane jako wykorzystanie potencjału drzemiącego w lokalnej społeczności. Pośrednio w projekcie uczestniczyć będą mieszkańcy 27 wsi skupionych w 11 sołectwach Gminy, która liczy 6 tys. mieszkańców. Działania projektu zostały podzielone na etapy, stąd projekt będzie rozciągnięty w czasie, a zatem jego promocja będzie ciągła. Uroczyste zakończenie projektu przewidziano na miesiące jesienne, tj. październik lub listopad 2020 r. Pierwszym etapem jego realizacji jest gromadzenie materiału na wydanie książki z przepisami na dania, których głównym bohaterem są ryby. Mieszkańcy sołectw Gminy, na prośbę projektodawcy będą przesyłać swoje przepisy wraz z dokumentacją zdjęciową przygotowanych przez siebie dań rybnych. Prośba projektodawcy zostanie zamieszczona na stronie internetowej oraz przekazana mieszkańcom podczas tegorocznych zebrań wiejskich. Spośród nadesłanych/dostarczonych receptur ze zdjęciami, projektodawca przygotuje materiał do wydania pozycji książkowej w nakładzie 1500 egzemplarzy. W książce tej poza przepisami znajdzie się również miejsce na promocję Gminy i jej akwakultury. W tym etapie aktywność lokalna polegać będzie na wspólnym gotowaniu - w rodzinie i we wsi. Zadanie to, pobudzi potrzebę spotykania się tj. rodzinnych spotkań w kuchni czy spotykaniu się mieszkańców wsi aby wspólnie gotować. Zadanie to będzie sprzyjać podejmowaniu indywidualnych aktywności i odkrywaniu talentów. Spotkania, poza rodzinnymi kuchniami odbywać się będą również w świetlicach wiejskich, zlokalizowanych w sołectwach na terenie Gminy. Baza lokalowa dostępna dla mieszkańców jest bardzo dobrze przystosowana do tego typu aktywności. Ponadto aktywne grupy, również grupy rodzinne poza dobrymi kucharzami będą musiały poszukać w swoim otoczeniu fachowca od zdjęć i technologii informacyjnych. Takie działanie to nic innego jak współpraca międzypokoleniowa, pokazanie uczestnikom, że wzajemnie są od siebie zależni, że aktywne społeczeństwo, czy aktywna rodzina to pokoleniowy przekrój, pokazanie ważności każdej osoby w danej grupie. Co ważne dla niniejszego przedsięwzięcia, działania projektu będą rozproszone, obejmą 27 wsi G. mieszkańców. Przez wydaną książkę kulinarno-promocyjną promocja obszaru ... oraz popularyzowanie idei ... odbywać się będzie również poza obszarem działania .... Opisane działanie bez wątpienia pobudzi aktywność społeczną i nawiązywanie relacji poprzez gromadzenie się ludzi wokół wspólnego celu. Kolejny etap projektu, to część konkursowa, w której zgodnie z przygotowanym regulaminem wezmą udział sołectwa i zlokalizowane na ich terenie koła gospodyń wiejskich. Szczegóły konkursu omówione zostaną w regulaminie, który zostanie przekazany uczestnikom. Ogólnie rzecz biorąc konkurs polegać będzie na przygotowaniu dwóch dań rybnych i ich prezentacji podczas spotkania podsumowującego projekt. Na zaplanowanym spotkaniu - ostatnim etapie projektu, odbędzie się ocena jurorska. Przewodniczącym komisji oceniającej będzie m.in. znany kucharz oraz przedstawiciele gospodarstw rybackich z terenu. Po ocenie jurorskiej dostarczonych w konkursie dań rybnych odbędzie się kolejna rywalizacja już podczas samego spotkania. Udział w niej wezmą pierwsze trzy zwycięskie sołectwa i KGW. Będzie to pojedynek o tytuł mistrza ... W trakcie uroczystego zakończenia działań projektu znany kucharz/przewodniczący komisji jurorskiej przygotuje swoje danie rybne do degustacji dla przybyłych uczestników i gości. Na spotkaniu tym odbędzie się też część rozrywkowa, tj. występ artystyczny/koncert lub wspólne biesiadowanie, poczęstunek dla uczestników będą stanowiły przygotowane i przywiezione przez sołectwa/KGW dania rybne oraz dodatkowo zapewnione przez organizatora kawa, ciasto, owoce, napoje. Spotkanie podsumowujące będzie miało oczywiście funkcję promocyjną, dostarczy wszystkim wiedzę na temat realizowanej operacji i źródeł jej finansowania oraz wiedzę o lokalnej przyrodzie i akwakulturze. Jak już wcześniej wspomniano operacja będzie realizowana na terenie całej Gminy uroczyste zakończenie działań projektu wraz z rozstrzygnięciem konkursu odbędzie się w sołectwie (sala wiejska w ...), w tamtejszej świetlicy wiejskiej. Świetlica w sołectwie ... dzięki realizacji zadania pod nazwą "..." realizowanego w ramach PO "........." 2014-2020 po przeprowadzonej modernizacji i remoncie, a także z uwagi na wielkość jest przystosowana do tego typu przedsięwzięć. Posiada udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością ruchową (podjazd wykonany podczas realizacji wspomnianej operacji) oraz odpowiedniej szerokości drzwi. Tytuł niniejszej operacji jest nieprzypadkowy, mając na myśli słowo "...", projektodawca chciał zaznaczyć, że podczas operacji "Rodzić się będzie" współdziałanie, współzawodnictwo i integracja mieszkańców wiejskiej Gminy, inaczej mówiąc lokalny kapitał i potencjał społeczny. Wzrośnie też spożycie ryb. Nazwa "..." zaś, to nazwa lokalna miejscowości, które wchodzą w skład sołectwa .... Koszty realizacji operacji zostały przez projektodawcę wnikliwie przeanalizowane, m.in. na podstawie lokalnych cen oraz kosztów podanych na prośbę projektodawcy od potencjalnych wykonawców zaplanowanych zadań. W projekcie bezpośredni udział weźmie 130 osób, mieszkańców G. zaś wydana publikacja promocyjna dotrze do 1500 osób. Wśród nich będą osoby 55+, osoby z orzeczoną niepełnosprawnością, osoby niepracujące, seniorzy. W przeważającej części kobiety. Projektodawca oszacował liczbę bezpośrednich uczestników na podstawie wcześniejszych doświadczeń w realizacji podobnych przedsięwzięć. Pośrednio jednak liczbę uczestników stanowią osoby, które otrzymają wydaną w ramach projektu książkę kulinarno-promocyjną. Koszt uczestnika bezpośredniego w projekcie to ok. 480 zł. Wnioskodawca nie będzie ubiegał się o przyznanie zaliczki.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług a opisana we wniosku inwestycja będzie realizowana zgodnie z działalnością Gminy i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 10. Opisana we wniosku inwestycja jest wykonywana w związku z realizacją zadań własnych gminy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem vat.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że „opisana we wniosku inwestycja będzie realizowana w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 17 i 20. Faktury będą wystawiane na Gminę.” Zakupione towary i usługi przez Wnioskodawcę wykorzystywane będą w ramach projektu, do czynności: „Niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją lokalnych strategii rozwoju kierowanych przez społeczność w ramach Priorytetu 4 „Zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej” objętego programem operacyjnym „………”?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z powyższym podatek naliczony nie jest możliwy do odzyskania i można go traktować jako koszt kwalifikowany przy realizacji ww. zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem, tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – – inwestycja jest wykonywana w związku z realizacją zadań własnych gminy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem vat, zakupione towary i usługi przez Wnioskodawcę wykorzystywane będą w ramach projektu, do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją lokalnych strategii rozwoju kierowanych przez społeczeństwo w ramach Priorytetu 4 „Zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej” objętego programem operacyjnym „……..”, ponieważ efekty realizacji przedmiotowej inwestycji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, oceniając stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za prawidłowe.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocy bezzwrotnej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Gminie przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj