Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-2.4011.449.2019.1.MKA
z 2 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2019 r. (data wpływu 30 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przekazania pracownikom informacji PIT-11 drogą elektroniczną – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przekazania pracownikom informacji PIT-11 drogą elektroniczną.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką kapitałową, posiadającą siedzibę i miejsce faktycznego wykonywania działalności i Zarządu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Wnioskodawca posiada system kadrowo - płacowy, którego zadaniem jest obsługa pracowników (dalej: „Platforma”).

Każdy pracownik firmy ma w systemie indywidualne konto, na które może się logować. Wnioskodawca jest zobowiązany do przekazania pracownikom informacji PIT-11 do końca lutego. W celu usprawnienia procesu wydawania Wnioskodawca planuje wdrożyć system umożliwiający pracownikom dostęp do rocznych imiennych informacji PIT-11 w wersji elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym, na samoobsługowej zabezpieczonej platformie on-line. Powyższy proces będzie przebiegał następująco:

  1. Firma wygeneruje informacje PIT-11 w wersji PDF w postaci nieedytowalnych plików, zgodnie z obowiązującym wzorem deklaracji, określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów,
  2. Firma - Wnioskodawca udostępni informacje PIT-11 opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym na samoobsługowej zabezpieczonej platformie pracowniczej on-line, do której dostęp ma wyłącznie pracownik poprzez nadany login i osobiste hasło,
  3. Platforma pracownicza będzie umożliwiała wygenerowanie raportu z logowania pracowników, który to raport będzie zawierał potwierdzenie dostępu pracownika z datą, godziną otwarcia i pobrania pliku PDF z informacją PIT-11.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy firma przekazując informacje PIT-11 w wyżej opisany sposób, jako Płatnik zrealizuje ciążący na niej obowiązek przekazania stosownej informacji podatkowej wynikający z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy konieczne jest uzyskanie zgody pracownika na udostępnienie informacji PIT-11 drogą elektroniczną tj. za pośrednictwem samoobsługowej platformy?
  3. Jeżeli uzyskanie zgody pracownika, o której mowa w punkcie 2 jest konieczne to czy może to nastąpić w formie oświadczenia woli pracownika złożonego za pomocą samoobsługowej platformy, poprzez zaznaczenie odpowiedzi „tak” lub „nie” na pytanie: „Czy wyrażasz zgodę na udostępnienie informacji PIT-11 drogą elektroniczną?”?

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany powyżej sposób dostarczenia pracownikom informacji PIT-11 stanowić będzie realizacje obowiązków Płatnika wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy obowiązujące przepisy prawa nie nakładają na płatnika obowiązku uzyskania zgody podatnika na dostarczenie mu w formie elektronicznej informacji PIT-11.

W razie sporu z pracownikiem Wnioskodawca będzie dysponował dla celów dowodowych raportem, opisanym powyżej, który będzie stanowił potwierdzenie doręczenia informacji PIT-11.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzeń przyszłych jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74 i 148. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Stosownie do treści art. 42 ust. 2 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

  1. w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru;
  2. w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Zgodnie z art. 42g ust. 1 ww. ustawy, płatnicy oraz podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają roczne obliczenie podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, oraz informacje, o których mowa w art. 34 ust. 8, art. 35 ust. 10, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 6:

  1. urzędowi skarbowemu - w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym;
  2. podatnikowi - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

W przypadku zaprzestania prowadzenia działalności przed upływem terminów, o których mowa w ust. 1, obowiązek przesłania rocznego obliczenia podatku oraz informacji, o których mowa w ust. 1, jest wykonywany nie później niż w dniu zaprzestania prowadzenia działalności (art. 42 g ust. 2 cyt. ustawy).

W kontekście zagadnienia przedstawionego tutejszemu organowi do rozstrzygnięcia wyjaśnić należy, że niewywiązanie się przez płatnika z obowiązku przekazania podatnikowi i organowi podatkowemu przewidzianych prawem informacji stanowi przesłankę do pociągnięcia go do odpowiedzialności karno-skarbowej. Zgodnie bowiem z art. 80 § 2 ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2018 r., poz. 1958 z późn. zm.) płatnik oraz podmiot, o którym mowa w art. 41 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, niepełniący funkcji płatnika, który wbrew obowiązkowi nie składa w terminie podatnikowi lub właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej lub informacji, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych.

Dokonując zatem interpretacji art. 39 ust. 1 oraz art. 42 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 42g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy potwierdzić, że nakładają one na płatników obowiązek przesłania/przekazania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, podatnikom i odpowiednim urzędom skarbowym – imiennej informacji sporządzonej według ustalonego wzoru (PIT-11). Nie regulują natomiast trybu przekazania/przesłania podatnikom informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 przez płatników.

Z tych też względów należy uznać, że przekazanie/przesłanie podatnikom informacji PIT-11 przez płatników może nastąpić nie tylko przez bezpośrednie jej doręczenie w sposób zwyczajowo przyjęty w każdym miejscu, w którym zastanie się adresata, czy też przez operatora pocztowego, ale również za pomocą środków komunikacji elektronicznej z podpisem elektronicznym na adres podatnika (podany w tym celu) pod warunkiem, że zachowano wzór informacji PIT-11.

Odnosząc się zatem do przedstawionego zagadnienia należy stwierdzić, że dla oceny prawidłowego sposobu postępowania płatnika, należy mieć na względzie normę prawną stanowiącą sumę norm wynikających z treści art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa, art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 80 § 2 Kodeksu karno-skarbowego.

Z tego też względu konieczne jest, aby w przypadku wystawienia informacji PIT-11 w formie elektronicznej:

  • informacja taka sporządzona była według ustalonego wzoru;
  • podatnicy wyrazili zgodę na otrzymanie informacji w formie elektronicznej;
  • informacja ta opatrzona była bezpiecznym podpisem elektronicznym przez osobę wyznaczoną do obliczenia i pobrania podatku.

Tylko bowiem w przypadku spełnienia wszystkich wskazanych wyżej warunków możliwe jest uznanie, że płatnik w sposób prawidłowy wykonał ciążący na nim obowiązek przekazania pracownikowi informacji – PIT-11.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że każdy pracownik Wnioskodawcy ma w systemie indywidualne konto, na które może się logować. Wnioskodawca planuje wdrożyć system umożliwiający pracownikom dostęp do rocznych imiennych informacji PIT-11 w wersji elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym, na samoobsługowej zabezpieczonej platformie on-line. Powyższy proces będzie przebiegał następująco:

  1. Wnioskodawca wygeneruje informacje PIT-11 w wersji PDF w postaci nieedytowalnych plików, zgodnie z obowiązującym wzorem deklaracji, określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów,
  2. Wnioskodawca udostępni informacje PIT-11 opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym na samoobsługowej zabezpieczonej platformie pracowniczej on-line, do której dostęp ma wyłącznie pracownik poprzez nadany login i osobiste hasło,
  3. Platforma pracownicza będzie umożliwiała wygenerowanie raportu z logowania pracowników, który to raport będzie zawierał potwierdzenie dostępu pracownika z datą, godziną otwarcia i pobrania pliku PDF z informacją PIT-11.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy przekazując informacje PIT-11 w powyższy sposób, zrealizuje ciążący na nim obowiązek płatnika związany z przekazaniem stosownej informacji podatkowej wynikający z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto Wnioskodawca prosi o wyjaśnienie kwestii konieczności uzyskania zgody pracownika na udostępnienie informacji PIT-11 drogą elektroniczną tj. za pośrednictwem samoobsługowej platformy.

Jak wskazano wyżej, jednym z koniecznych elementów prawidłowego i skutecznego przekazania informacji PIT-11 drogą elektroniczną jest uzyskanie zgody pracownika. Przy czym, nie ma znaczenia czy zgoda zostanie udzielona przez pracownika pisemnie, bądź w inny sposób. Zatem twierdzenie Wnioskodawcy, że nie ma obowiązku uzyskania zgody pracownika, na otrzymanie informacji PIT-11 w formie elektronicznej jest nieprawidłowe. Jednocześnie wskazany przez Wnioskodawcę sposób uzyskania zgody pracownika na doręczenie informacji PIT-11 drogą elektroniczną tzn. zaznaczenie odpowiedzi „tak” lub „nie” na pytanie: „Czy wyrażasz zgodę na udostępnienie informacji PIT-11 drogą elektroniczną?” zamieszczone na samoobsługowej platformie czyni zadość obowiązkowi uzyskania zgody podatnika na doręczenie informacji PIT-11 drogą elektroniczną.

Zatem opisane we wniosku okoliczności, a więc fakt, że:

  • generowane informacje PIT-11 są zgodne z obowiązującym wzorem deklaracji,
  • informacje PIT-11 będą opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym,
  • pracownik będzie posiadał dostęp do informacji PIT-11 poprzez platformę pracowniczą

nie są wystarczające dla uznania, że Wnioskodawca będzie realizował obowiązki, zgodnie z treścią art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Gdyż dla uznania, że doszło do prawidłowego i skutecznego przekazania informacji PIT-11 przez płatnika, konieczne jest spełnienie wszystkich ww. warunków.

Podsumowując, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca, jako płatnik zrealizuje w sposób prawidłowy ciążący na nim obowiązek przekazania stosownej informacji podatkowej, wynikający z art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli informacja PIT-11 zostanie przekazana w sposób opisany we wniosku po uprzednim uzyskaniu zgody pracownika, na taką formę przekazania PIT-11.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj