Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.611.2019.2.AS
z 29 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2019 r. (data wpływu 17 września 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2019 r. (data wpływu 28 listopada 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 14 listopada 2019 r. (doręczone 19 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rejestracyjnego Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 września 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rejestracyjnego Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT w związku z realizacją projektu.


Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 listopada 2019 r. (data wpływu 28 listopada 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 14 listopada 2019 r. (doręczone 19 listopada 2019 r.)


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


A., dalej A., zgodnie z art. 31 m ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1373, z późn. zm.), dalej zwaną ustawą o świadczeniach, jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, nadzorowaną przez ministra właściwego do spraw zdrowia. Dodatkowo, A. na podstawie art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.) zalicza się do jednostek sektora finansów publicznych, tj. jest inną państwową osobą prawną utworzoną na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych. Zadania ustawowe A. zostały określone w art. 31n ustawy o świadczeniach. Statut A. nadany rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2014 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1400, z późn. zm.) określa, że celem statutowym A. jest działalność w zakresie ochrony zdrowia.


Do katalogu zadań A., wynikającym z art. 31n ustawy o świadczeniach, zalicza się m. in. realizacja zadań związanych z określeniem taryf świadczeń (art. 31 n pkt 1a) oraz opracowywanie, weryfikacja, gromadzenie, udostępnianie i upowszechnianie informacji o zasadach określania taryfy świadczeń (art. 31 n pkt 2a).


Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 poz. 2174, z późn. zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


A. planuje realizację projektu pn. „…” w ramach działania 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych” Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (PO PC), współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. W ramach realizacji projektu A. będzie pozyskiwać dane kosztowe od świadczeniodawców udzielających świadczeń finansowanych ze środków publicznych na potrzeby ustalania taryf tych świadczeń, zgodnie z zadaniem o którym mowa w art. 31n pkt 1a ustawy o świadczeniach. Głównym celem realizacji projektu jest poprawa skuteczności systemu wyceny usług medycznych na potrzeby służby zdrowia. Projekt będzie w 100% finansowany ze środków publicznych, tj. środków europejskich, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.) w wysokości 84,63% oraz dotacji z budżetu państwa w wysokości 15,37%.

Obecnie, z uwagi na brzmienie przywołanego przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, A., zgodnie z interpretacją indywidualną z dnia 14 czerwca 2018 r. znak: 0114-KDIP4.4012.145.2018.3.AS (w analogicznej sytuacji) nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i nie jest zobowiązana do rozliczania podatku od towarów i usług.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca wskazał, że w ramach realizacji projektu (pn. „…” w ramach działania 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych” Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (PO PC), współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej) zaplanowano wdrożenie trzech e-Usług, ściśle ze sobą powiązanych, wpływających bezpośrednio na proces taryfikacji i mających na celu przyniesienie korzyści po stronie A. oraz świadczeniodawców, głównie w postaci zmniejszenia zaangażowania zasobów ludzkich, możliwości elektronicznego załatwienia spraw, automatycznej weryfikacji danych i swobodnej komunikacji pomiędzy A. i świadczeniodawcami. Te e-usługi to:

  1. e-Kwalifikacja Świadczeniodawców obejmująca:
    • prowadzenie elektronicznego rejestru zadań zlecanych przez Ministra Zdrowia oraz zadań wynikających z planu taryfikacji,
    • narzędzie online umożliwiające wypełnianie przez świadczeniodawców, którzy są wezwani do przekazania danych albo chcą to zrobić dobrowolnie, ankiet pozwalających na ocenę ich zasobów danych niezbędnych do określenia taryf świadczeń,
    • dostępne online materiały szkoleniowe dla świadczeniodawców z zakresu prawidłowego przygotowywania danych klinicznych i kosztowych niezbędnych do określenia taryf świadczeń,
    • elektroniczna wymiana ze świadczeniodawcami korespondencji oraz dokumentacji dotyczącej wezwania do przekazania danych,
    • monitorowanie przebiegu procesu, automatyczne wysyłanie do świadczeniodawców monitów przypominających o terminach przesłania dokumentacji,
  2. e-Gromadzenie i weryfikacja danych obejmująca:
    • przekazywanie przez świadczeniodawców danych niezbędnych do określenia taryf świadczeń,
    • automatyczna weryfikacja danych wskazująca świadczeniodawcom błędy i braki do poprawy i uzupełnienia,
    • generowanie dla świadczeniodawców oświadczeń potwierdzających przekazanie danych, automatyczne informowanie Narodowego Funduszu Zdrowia o wystawieniu takiego oświadczenia,
    • analizy statystyczne pozyskanych danych, w tym modelowanie statystyczne,
    • wyliczanie kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
    • możliwość - dla świadczeniodawców, którzy przekazali dane - porównania swoich danych na tle uśrednionych anonimowych danych innych podmiotów,
    • prowadzenie szeregu analiz na potrzeby A. i MZ,
    • planowanie posiedzeń i tematyki posiedzeń Rady,
  3. e-Obsługa ekspercka obejmująca:
    • aplikację umożliwiającą zgłoszenie przez eksperta kandydatury do współpracy z A., prowadzenie bazy ekspertów, elektroniczną wymianę dokumentacji z ekspertami zaproszonymi do współpracy,
    • indywidualne konta dla ekspertów zaproszonych do współpracy, na których przez pracowników A. udostępnianie będą materiały do pracy.

W ramach realizacji projektu A. będzie pozyskiwać dane kosztowe od świadczeniodawców udzielających świadczeń finansowanych ze środków publicznych na potrzeby ustalania taryf tych świadczeń, zgodnie z zadaniem o którym mowa w art. 3ln pkt la ustawy o świadczeniach. Głównym celem realizacji projektu jest poprawa skuteczności systemu wyceny usług medycznych na potrzeby służby zdrowia.


Użytkownikami planowanego w ramach projektu systemu będą:

  • świadczeniodawcy wezwani przez A. do przekazania danych na temat kosztów leczenia,
  • eksperci kliniczni zaangażowani w prace nad oceną technologii medycznych oraz taryfikowanych świadczeń,
  • pracownicy A. zaangażowani m.in. w procesy taryfikacji, oceny technologii medycznych oraz świadczeń opieki zdrowotnej.


Głównymi odbiorcami świadczonych usług będą:

  • świadczeniodawcy,
  • Ministerstwo Zdrowia,
  • Narodowy Fundusz Zdrowia,
  • pacjenci.


Efekty realizacji projektu będą udostępniane w następujący sposób:

  • taryfy świadczeń finansowanych ze środków publicznych - publikowane w formie obwieszczeń Prezesa A.,
  • oświadczenia dla świadczeniodawców potwierdzające przekazanie danych - przekazywane świadczeniodawcom oraz do NFZ,
  • wyniki prowadzonych analiz danych - przekazywane do Ministra Zdrowia (np. analizy wynagrodzeń, rentowności szpitali itp.), publikowane na stronie internetowej A. w formie opracowań i raportów, udostępniane świadczeniodawcom przekazującym dane (benchmarking).


Efekty realizacji projektu udostępniane będą nieodpłatnie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy wobec przedstawionego stanu zdarzenia przyszłego planowana realizacja projektu finansowanego ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej rodzi obowiązek rejestracyjny w zakresie podatku od towarów i usług, a dalej obowiązek rozliczania podatku VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowaną realizacją opisanego projektu, A. będzie działać jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ realizacja projektu wypełnia nałożone na jednostkę zadania, zgodnie z art. 31 n ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1373., z późn. zm.). Wobec powyższego, A. nie jest zobowiązana do rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a dalej do rozliczania podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


W art. 15 ust. 6 ustawy stwierdza się, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Oznacza to, że ww. organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.


W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.


W świetle art. 96 ust. 3 ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.


Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.


Jak stanowi art. 96 ust. 5 pkt 4 ww. ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminie: przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.


Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.


W myśl art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca, zgodnie z art. 31m ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, nadzorowaną przez ministra właściwego do spraw zdrowia. Dodatkowo, na podstawie art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Wnioskodawca zalicza się do jednostek sektora finansów publicznych, tj. jest inną państwową osobą prawną utworzoną na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych. Zadania ustawowe Wnioskodawcy zostały określone w art. 31n ustawy o świadczeniach. Statut Wnioskodawcy nadany rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2014 r. określa, że celem statutowym jest działalność w zakresie ochrony zdrowia.


Do katalogu zadań Wnioskodawcy, wynikającym z art. 31n ustawy o świadczeniach, zalicza się m.in. realizacja zadań związanych z określeniem taryf świadczeń (art. 31n pkt 1a) oraz opracowywanie, weryfikacja, gromadzenie, udostępnianie i upowszechnianie informacji o zasadach określania taryfy świadczeń (art. 31n pkt 2a).

Wnioskodawca planuje realizację projektu pn. „…” w ramach działania 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych” Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (PO PC), współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca będzie pozyskiwać dane kosztowe od świadczeniodawców udzielających świadczeń finansowanych ze środków publicznych na potrzeby ustalania taryf tych świadczeń, zgodnie z zadaniem o którym mowa w art. 31n pkt 1a ustawy o świadczeniach. Głównym celem realizacji projektu jest poprawa skuteczności systemu wyceny usług medycznych na potrzeby służby zdrowia. Projekt będzie w 100% finansowany ze środków publicznych, tj. środków europejskich, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w wysokości 84,63% oraz dotacji z budżetu państwa w wysokości 15,37%.


W związku z tak przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy wobec planowania realizacji projektu finansowanego ze środków publicznych pochodzących z budżetu Unii Europejskiej powstaje obowiązek rejestracyjny w zakresie podatku od towarów i usług i obowiązek rozliczania podatku VAT.


Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o VAT ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.


Dostawa towarów lub świadczenie usług podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane będą przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.


Tym samym stwierdzić należy, że dana transakcja będzie podlegała tylko wówczas opodatkowaniu, gdy podatnik - dokonując jej - będzie działał w takim charakterze (podatnika), to znaczy, gdy zostanie dokonana w okolicznościach pozwalających na przypisanie jej cech działalności gospodarczej, a zatem jeśli będzie miała ona charakter profesjonalny i ciągły.

W tym miejscu należy wskazać, że posiadanie statusu podatnika podatku VAT nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków podatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu. Zatem tylko tę działalność, którą można zidentyfikować i zaliczyć do zawodowej płaszczyzny podmiotu, należy uznać za rodzącą obowiązki w podatku VAT. Tak więc podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności opodatkowanych, które wykonuje w ramach działalności gospodarczej.


Aby wyłączenie spod zakresu opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy mogło być zastosowane w odniesieniu do określonego rodzaju działalności wykonywanej przez organ władzy publicznej (lub podmiot prawa publicznego działający w takim charakterze), działalność ta musi być wykonywana w ramach właściwego dla tych organów reżimu prawnego. Jeśli natomiast organy władzy (lub podmioty prawa publicznego) działają na tych samych warunkach prawnych co prywatni przedsiębiorcy, nie wykonują działalności w ramach pełnienia funkcji publicznych.


Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.


Jak wynika z opisu sprawy, zgodnie z art. 31m ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych [Dz. U. z 2019 r. poz. 1373 z późn. zm.], A. jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, nadzorowaną przez ministra właściwego do spraw zdrowia. Natomiast w myśl art. 31m ust. 2 cyt. ustawy Wnioskodawca działa na podstawie ustawy i statutu.


Stosownie do art. 31n powołanej ustawy, do zadań A. należy:

  1. realizacja zadań związanych z oceną świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie:
    1. wydawania rekomendacji w sprawie:
      • kwalifikacji świadczenia opieki zdrowotnej jako świadczenia gwarantowanego,
      • określania lub zmiany poziomu lub sposobu finansowania świadczenia gwarantowanego,
      • usuwania danego świadczenia opieki zdrowotnej z wykazu świadczeń gwarantowanych,
      • zmiany technologii medycznej,
    2. opracowywania raportów w sprawie oceny świadczeń opieki zdrowotnej,
    3. opracowywania analiz weryfikacyjnych, o których mowa w art. 35 ustawy o refundacji;

1a) realizacja zadań związanych z określeniem taryf świadczeń w zakresie:

  1. określania taryfy świadczeń,
  2. opracowywania raportów w sprawie ustalenia taryfy świadczeń;

1b) opracowywanie propozycji zaleceń dotyczących standardu rachunku kosztów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 31lc ust. 7;

  1. opracowywanie, weryfikacja, gromadzenie, udostępnianie i upowszechnianie informacji o metodyce przeprowadzania oceny technologii medycznych oraz o technologiach medycznych opracowywanych w Rzeczypospolitej Polskiej i w innych krajach;

2a) opracowywanie, weryfikacja, gromadzenie, udostępnianie i upowszechnianie informacji o zasadach określania taryfy świadczeń;

    3) opiniowanie projektów programów polityki zdrowotnej;

3a) wydawanie opinii, o których mowa w art. 47f ust. 1 i 2;

3b) przygotowywanie raportów, o których mowa w art. 48aa ust. 1;

  1. prowadzenie działalności szkoleniowej w zakresie zadań, o których mowa w pkt 1-3;

4a) sporządzanie opinii, o których mowa w art. 11 ust. 3;

4b) inicjowanie, wspieranie i prowadzenie analiz oraz badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie oceny technologii medycznych, taryfikacji świadczeń oraz sporządzanie oceny założeń do realizacji świadczeń opieki zdrowotnej;

  1. realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.


Na podstawie § 1 ust. 2 Statutu Wnioskodawcy, nadanego rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2014 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 1400) celem statutowym A. jest działalność w zakresie ochrony zdrowia.


Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy nie można stwierdzić, że w ramach opisanego projektu, Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Jak wskazał Wnioskodawca, w ramach realizacji projektu zostaną wdrożone trzy e-Usługi, ściśle ze sobą powiązane, wpływające bezpośrednio na proces taryfikacji: e-Kwalifikacja świadczeniodawców, e-Gromadzenie i weryfikacja danych, e-Obsługa ekspercka. Wszystkie usługi będą świadczone nieodpłatnie. Wnioskodawca będzie pozyskiwać dane kosztowe od świadczeniodawców udzielających świadczeń finansowanych ze środków publicznych na potrzeby ustalania taryf tych świadczeń. Głównym celem realizacji projektu jest poprawa skuteczności systemu wyceny usług medycznych na potrzeby służby zdrowia. Efekty realizacji projektu będą udostępniane w następujący sposób: taryfy świadczeń finansowanych ze środków publicznych - publikowane w formie obwieszczeń Prezesa A.; oświadczenia dla świadczeniodawców potwierdzające przekazanie danych - przekazywane świadczeniodawcom oraz do NFZ; wyniki prowadzonych analiz danych - przekazywane do Ministra Zdrowia (np. analizy wynagrodzeń, rentowności szpitali itp.), publikowane na stronie internetowej A. w formie opracowań i raportów, udostępniane świadczeniodawcom przekazującym dane (benchmarking). Ponadto efekty realizacji projektu udostępniane będą nieodpłatnie.


Wskazać należy, że opisany przez Wnioskodawcę zakres czynności w związku z realizacją projektu „…” jest zgodny z zadaniem A., o którym mowa w art. 31n pkt 1a ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, tj. realizacją zadań związanych z określeniem taryf świadczeń w zakresie: a) określania taryfy świadczeń, b) opracowywania raportów w sprawie ustalenia taryfy świadczeń.


Zatem, realizacja projektu w przedstawionych okolicznościach sprawy będzie wypełniać zadania nałożone na Wnioskodawcę przepisem art. 31n ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych i w ocenie tut. organu nie może być zakwalifikowana jako „działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność wykonujących wolne zawody”. Wskazać należy, że wykonując czynności wynikające z ustawowych obowiązków uregulowanych w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i nie będzie działał jako podatnik podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.


W konsekwencji powyższych wyjaśnień, działania realizowane w ramach projektu, które obejmować będą zadania wynikające z art. 31n pkt 1a ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, należy potraktować jako czynności realizowane przez „urząd obsługujący organ władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane”, który zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy nie może zostać uznany za podatnika podatku VAT.


Wobec tego zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że w związku z planowaną realizacją projektu „…”, A. będzie działała jako urząd obsługujący organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy. Tym samym realizacja opisanego projektu nie nakłada na Wnioskodawcę obowiązku rozliczania podatku VAT i w konsekwencji obowiązku rejestracyjnego w podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj