Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.614.2019.2.EK
z 2 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2019 r. (data wpływu 20 września 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2019 r. ( data wpływu 21 listopada 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 6 listopada 2019 r. (skutecznie doręczone 13 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawidłowości naliczenia podatku należnego jedynie od części dotacji dotyczącej wydatków bezpośrednich dających się przypisać do danego uczestnika przedsiębiorstwa typu startup, prawidłowości wystawienia faktur zaliczkowych oraz sprzedażowych na rzecz przedsiębiorców – jest nieprawidłowe
  • prawa do odliczenia podatku VAT – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 września 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości naliczenia podatku należnego jedynie od części dotacji dotyczącej wydatków bezpośrednich dających się przypisać do danego uczestnika przedsiębiorstwa typu startup, prawidłowości wystawienia faktur zaliczkowych oraz sprzedażowych na rzecz przedsiębiorców oraz prawa do odliczenia podatku VAT. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 listopada 2019 r. ( data wpływu 21 listopada 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 6 listopada 2019 r. (skutecznie doręczone 13 listopada 2019 r.)


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zwana dalej Wnioskodawcą, prowadzi działalność statutową odpłatną polegającą na doradztwie w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz działalność nieodpłatną w ramach realizowanych projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej i Budżetu Państwa polegającą na organizacji warsztatów i szkoleń, specjalistyczne usługi związanych z opracowaniem produktu, usług eksperckich i doradczych oraz usług księgowych. Wnioskodawca jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT.


W ramach konkursu prowadzonego przez A., w Programie (…), finansowanego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Wnioskodawca złożył wniosek o partnerstwo w projekcie. Wniosek został wybrany do udziału w partnerstwie na rzecz realizacji projektu. Projekt finansowany jest z Funduszy Unii Europejskiej i Budżetu Państwa. Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana dnia (…) pomiędzy Wnioskodawcą występującym w umowie w roli Partnera, a A. występującym w umowie w roli Partnera wiodącego.


Projekt polega na stworzeniu kompleksowego programu wsparcia przedsiębiorstw typu startup od momentu rejestracji (w formie spółki kapitałowej) do czasu stworzenia minimalnej wersji produktu. Zakłada się, że w programie weźmie udział 200 podmiotów (wskaźnik produktu) typu startup, z których minimum 120 (wskaźnik rezultatu) osiągnie gotowość do wejścia na rynek. Projekt skierowany jest do osób, które posiadają pomysł na biznes związany z branżą ekologiczną, spożywczą, produktów rolno - spożywczych, IT/ICT. Każdy podmiot typu startup zakwalifikowany do udziału w projekcie będzie uczestniczył w indywidualnym programie inkubacji przygotowanym przez managera inkubacji zgodnie z potrzebami i specyfiką danego pomysłu biznesowego. Program inkubacji może podlegać modyfikacjom - zakres usług objętych programem może być zwiększany, zmniejszany według uznania zapotrzebowania przedsiębiorcy po uzgodnieniu z managerem inkubacji. Podczas programu inkubacji podmioty typu startup będą mogły skorzystać z usług podstawowych tj. stała pomoc i opieka managera inkubacji, udostępnienie powierzchni biurowej odpowiedniej do potrzeb prowadzenia działalności w ramach prac nad rozwojem pomysłu biznesowego, udziału w warsztatach z zakresu wystąpień publicznych oraz przygotowania prezentacji, obsługi prawnej, obsługi księgowej i doradztwa podatkowego, podstawowe wsparcie mentoringowe w zakresie opracowania elementów identyfikacji korporacyjnej oraz mentoring. Ponadto podmioty te będą mogły skorzystać z usług specjalistycznych niezbędnych w rozwoju wspieranego przedsiębiorstwa typu startup, w tym z usług eksperckich zapewnionych przez partnerów i ekspertów spoza partnerstwa.

Za zarządzanie Platformą odpowiedzialny jest A. (jako Animator/ Partner wiodący) przy wsparciu 8 partnerskich podmiotów (instytucje otoczenia biznesu, akceleratory, uczelnie, instytuty badawcze, duże/średnie przedsiębiorstwa, fundusze VC). Proces inkubacji podmiotów, o których mowa powyżej jest realizowany przez Wnioskodawcę jako Partnera projektu, który w ramach zawartej umowy o partnerstwie zobowiązany jest do dostarczenia usług podstawowych i specjalistycznych dla przedsiębiorstw typu startup, na które Wnioskodawca otrzymuje dofinasowanie. W ramach projektu realizowane są usługi, z których uczestnicy projektu (przedsiębiorstwa startupy) w okresie realizacji korzystają bezpłatnie. Umowa o dofinansowanie przewiduje dotację na finansowanie 100% kosztów kwalifikowanych usług. Dotacja wypłacana jest w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności i przeznaczona jest na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez organizatora projektu. W ramach realizacji projektu nie następuje przekazanie uczestnikom projektu części dotacji w formie pieniężnej. Startupy uczestniczące w procesie inkubacji otrzymują od Platformy startowej jedynie usługi.


Projekt w zakresie rzeczowym przewiduje trzy zadania:


Zadanie 1 - Przeprowadzenie naboru i ocena innowacyjnych pomysłów. W ramach zadania planowane jest przeprowadzenie naboru i oceny innowacyjnych pomysłów oraz kwalifikacja pomysłów do inkubacji.


W ramach zadnia nr 1 Wnioskodawca otrzyma środki na pokrycie wydatków:


Usługi eksperckie i doradcze - koszt kwalifikowalny (…) PLN,

Wynagrodzenia personelu zarządzającego projektem - koszt kwalifikowalny (…) PLN.


Kalkulacja kosztów wydatkowanych na rzecz kadry zarządzającej projektem - specjalistów oparta jest na stałych stawkach miesięcznych. W konsekwencji wynagrodzenie specjalistów nie jest uzależnione od ilości obsłużonych przedsiębiorstw - startupów projektu. Tym samym dotacja na pokrycie tych kosztów ma pośredni wpływ na cenę.


Zadanie 2 - Indywidualne wsparcie rozwoju innowacyjnych pomysłów biznesowych przedsiębiorstw typu startup. W ramach zadania realizowane będą właściwe usługi skierowane do przedsiębiorstw typu startup.


W ramach zadnia nr 2 Wnioskodawca otrzyma środki na pokrycie wydatków:


Usługi podstawowe - obsługa księgowa - koszt kwalifikowalny (…) PLN,

Usługi podstawowe - organizacja warsztatów i szkoleń z zakresu SCRUM, Wystąpienia Publiczne, LEAN, Media Relations, Pozyskiwanie Środków Publicznych, Propozycja Wartości, Umowa Inwestycyjna, Proces Sprzedaży, Analiza Rynku, Współpraca z Firmami Technologicznymi - koszt kwalifikowalny (…) PLN,

Specjalistyczne usługi związane z opracowaniem produktu - koszt kwalifikowalny (…) PLN, Wynagrodzenia managerów inkubacji i ekspertów - koszt kwalifikowalny (…) PLN.


Zadanie 3 - Koszty pośrednie.


Koszty kwalifikowalne zadania 3 wynoszą (…) PLN. Koszty kwalifikowalne zadania są ustalone jako 15,00% bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych zaangażowania personelu projektu.


Zadanie nr 3 nie wymaga wykonania jakichkolwiek działań. Dotacja w tej części stanowi de facto wsparcie ogólnej działalności Wnioskodawcy.


Łączna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu wynosi (…) PLN. Podatek VAT nie stanowi kosztu kwalifikowalnego projektu. Koszty kwalifikowalne usług objętych projektem pokrywane są w 100% z dotacji pozyskanej na realizację projektu, ale w kwocie nie wyższej niż (…) PLN. Poniesienie przez Wnioskodawcę wydatków kwalifikowalnych w kwocie wyższej niż wymieniona w zdaniu poprzednim, zgodnie z zapisami umowy o partnerstwie na rzecz realizacji projektu, nie stanowi podstawy do zwiększenia przyznanej kwoty dofinansowania.


W przypadku usług ujętych w projekcie, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług VAT stronie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bez względu na to, z jakich środków zostało to sfinansowane. Nabyte towary i usługi związane z realizacją usług wymienionych w ww. projekcie mają związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Udział przedsiębiorstw typu startup w procesie inkubacji jest darmowy i dobrowolny, w tym sensie, że przedsiębiorstwo może zrezygnować z udziału w projekcie w dowolnym czasie nie ponosząc żadnych konsekwencji. Wnioskodawca nie może nakładać na inkubowane przedsiębiorstwa typu startup żadnych opłat związanych z uczestnictwem w procesie inkubacji. Wsparcie przekazane startupom stanowi pomoc de minimis. Podstawą do naliczenia pomocy de minimis będą wyłącznie koszty kwalifikowane bezpośrednio dające się przypisać do danego uczestnika - przedsiębiorstwa typu startup. Łączna wartość tych kosztów, zawarta tylko w kategoriach wydatków z zadania 2, wynosi (…) PLN. Zdaniem Wnioskodawcy tylko taką wartość kosztów można uznać za bezpośrednie koszty świadczenia usług, a dotację do tych kosztów za wpływającą bezpośrednio na cenę świadczonych usług. Wnioskodawca wskazuje, że realizacja projektu obejmuje także inne wydatki, poza wydatkami kwalifikowanymi. Baza kosztowa przeprowadzenia projektu zawiera koszty, które są bezpośrednio związane ze wsparciem przedsiębiorstwa, i koszty, które nie mają takiego bezpośredniego związku ze wsparciem przedsiębiorstwa, lecz służą przeprowadzeniu selekcji kandydatów do udziału w projekcie wsparcia startupów. Zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym część dotacji tj. kwota (…) PLN pokrywa ryczałtowo koszty pośrednie, obliczone jako 15,00% wartości bezpośrednich kwalifikowanych kosztów zaangażowania personelu projektu. W tym zakresie wydatki zwracane są na zasadzie ryczałtu. W czasie inkubacji Platforma startowa musi dostarczyć usługi podstawowe i specjalistyczne dobrane do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstw typu startup, na które Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie. W ramach realizacji projektu nie następuje przekazanie uczestnikom projektu części dotacji w formie pieniężnej. Startupy uczestniczące w procesie inkubacji otrzymują od Platformy startowej jedynie usługi.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie poniesionych kosztów przeznaczone jest wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją Projektu - Platforma startowa dla nowych pomysłów. W ramach otrzymanego dofinansowania Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług zgodnie z harmonogramem rzeczowo - finansowym, z uwzględnieniem numeru i nazwy zadania z harmonogramu rzeczowo - finansowego. Przedmiotowe wydatki ponoszone są na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, zgodnie z zasadą konkurencyjności lub zgodnie z zasadą rozeznania rynku. Następnie Wnioskodawca dokonuje przekazania zakupionych w ramach powyższej procedury towarów i usług na rzecz przedsiębiorstw typu startup (uczestników projektu), podstawą przekazania przedmiotowych nabyć są protokoły zdawczo - odbiorcze, w związku z powyższym beneficjenci projektu korzystają z nich za darmo. Przedsiębiorstwa typu startup (uczestnicy projektu), będące beneficjentami zakupionych towarów i usług, otrzymują w ramach udziału w projekcie wsparcie publiczne, w formie pomocy de minimis, w wysokości łącznej wartości przekazanych w ramach projektu towarów i usług. Realizacja projektu, o którym mowa w opisie sprawy, po stronie Wnioskodawcy, jest uzależniona od otrzymania dofinansowania, tj. gdyby Wnioskodawca nie otrzymał dofinansowania nie realizowałby przedmiotowego projektu.

Wnioskodawca zobowiązany jest do rozliczenia się z otrzymanych środków finansowych. Przedmiotowe rozliczenie jest składane do podmiotu odpowiedzialnego za zarządzanie projektem, od którego Wnioskodawca otrzymuje środki finansowe. Podmiotem tym jest A. (Animator/Partner wiodący). Rozliczenie otrzymanych środków odbywa się poprzez przekazanie do A. dokumentów potwierdzających poniesione wydatki wraz z dowodami zapłaty, protokołami odbioru wykonanej usługi/zakupionego towaru, dokumentami z postępowania ofertowego przeprowadzonego w odpowiednim dla wydatku trybie, w przypadku rozliczania kosztów osobowych przekazaniu podlegają listy płac wraz z potwierdzeniami przelewu wynagrodzeń, składek ZUS oraz podatku PIT-4, deklaracje ZUS DRA, deklaracje imienne ZUS RCA, umowy o pracę - w przypadku rozliczania kosztów danego pracownika po raz pierwszy, tabelę czasu pracy za dany miesiąc sporządzoną oddzielnie dla każdego pracownika. Wszystkie przekazane w ramach rozliczenia dokumenty finansowe oraz listy płac zawierają opisy zgodne ze sposobem wskazanym w Umowie o dofinansowanie, tj. zawierają: nr dowodu księgowego którego opis dotyczy, nazwę programu w ramach którego wydatek jest realizowany, numer umowy, wskazanie pozycji z harmonogramu rzeczowo-finansowego, którego dotyczy dowód księgowy, kwotę dowodu księgowego, w tym wskazanie wysokości wydatków kwalifikowanych, potwierdzenie że dokument został sprawdzony pod względem formalnym i merytorycznym, wskazanie przepisu (dokładnej jednostki redakcyjnej) ustawy - Prawo Zamówień Publicznych, zgodnie z którym wydatek został poniesiony lub oświadczenie o poniesieniu wydatku zgodnie z zasadą konkurencyjności lub rozeznania rynku, podpis osoby sporządzającej opis dokumentu wraz z datą sporządzenia opisu dokumentu oraz podpis osoby zatwierdzającej opis dokumentu wraz z datą jego zatwierdzenia. W przypadku niezrealizowania przedmiotowego projektu Wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu otrzymanej dotacji. Wnioskodawca wskazał, że stwierdzenie Wnioskodawcy dotyczące zadania nr 3, że „dotacja w tej części stanowi de facto wsparcie ogólnej działalności Wnioskodawcy”, oznacza, że w ramach przedmiotowego zadania Wnioskodawca otrzymuje środki na częściowe pokrycie kosztów najmu powierzchni biurowej. W ramach realizowanego projektu Wnioskodawca zatrudnia pracowników: osobę odpowiedzialną za rozliczenia projektu (stanowisko pracy nr 1: Specjalista ds. rozliczania projektu), osobę odpowiedzialną za przeprowadzenie naboru i ocenę innowacyjnych pomysłów oraz kwalifikację pomysłów do inkubacji (stanowisko pracy nr 2: Specjalista ds. preselekcji), oraz osobę odpowiedzialną za opracowanie indywidualnych planów inkubacji, planowanie i koordynowanie dostarczanym podmiotom inkubowanym usług podstawowych i specjalistycznych, a także opracowanie i przekazanie raportu końcowego po zakończeniu procesu inkubacji (stanowisko pracy nr 3: Manager Inkubacji). W związku z powyższym, dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji zadania nr 3, jest związane z realizowanym projektem i dotyczy zapewniania powierzchni biurowej dla zatrudnionych pracowników, celem realizacji powierzonych im zadań. Dofinansowanie w tej części nie dotyczy zatem zakupów przekazywanych bezpośrednio przedsiębiorstwom typu startup, jako uczestnikom projektu, a usług przekazanym beneficjentom projektu pośrednio - w przypadku stanowiska pracy nr 2 i 3 oraz wsparcia ogólnej działalności Wnioskodawcy w ramach realizowanego projektu, w przypadku stanowiska pracy nr 1. Wnioskodawca nie przeznacza żadnych środków z otrzymanego dofinansowania na ogólną działalność niezwiązaną z realizowanym projektem. Efektem realizowanego projektu będzie wyjście na polski rynek (po zakończeniu procesów inkubacji) przedsiębiorstw z gotowymi innowacyjnymi produktami np. nowoczesnej, innowacyjnej ładowarki do pojazdów elektrycznych czy innowacyjnego rozwiązania dla zarządzania pacjentami w punktach usług medycznych. Właścicielem ewentualnie wypracowanego rezultatu projektu i upoważnionym do czerpania korzyści z tytułu wykonanego projektu będą Beneficjenci projektu (przedsiębiorstwa typu startup/uczestnicy projektu). Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał wyniku prac powstałego w następstwie realizacji przez Zainteresowanych opisanego projektu. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu są wystawiane na Wnioskodawcę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w wymienionym stanie faktycznym Wnioskodawca postąpi właściwie dzieląc otrzymywane zaliczkowo, zgodnie z harmonogramem rzeczowo - finansowym oraz harmonogramem płatności, dotacje na części dotyczące wydatków bezpośrednio dających się przypisać do danego uczestnika - przedsiębiorstwa typu startup? Łączna wartość tych kosztów, zawarta tylko w kategoriach wydatków z zadania 2, wynosi w całym okresie obowiązywania umowy o partnerstwie na rzecz realizacji projektu (…) PLN. Wartość przedmiotowych kosztów można uznać za bezpośrednie koszty świadczenia usług, a dotację do tych kosztów za wpływającą bezpośrednio na cenę świadczonych usług, oraz część dotyczącą wsparcia ogólnej działalności Wnioskodawcy, której wartość wynosi łącznie w całym okresie obowiązywania umowy o partnerstwie na rzecz realizacji projektu (…) PLN oraz od części dotacji dotyczącej wydatków bezpośrednio dających się przypisać do danego uczestnika - przedsiębiorstwa typu startup, jako część wpływającą bezpośrednio na cenę świadczonych usług, naliczy podatek należny VAT (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).
  2. Czy Wnioskodawca postąpi właściwie wystawiając w dniu wpływu poszczególnych zaliczek z tytułu dotacji faktury sprzedażowe, zaliczkowe, na rzecz poszczególnych przedsiębiorstw typu startup, rozliczając podatek VAT należny metodą „w stu” przyjmując za podstawę naliczenia przedmiotowego podatku część dotacji dotyczącą dopłaty do usług opodatkowanych, zgodnie z harmonogramem rzeczowo - finansowym, to jest części dotacji, która ma bezpośredni wpływ na cenę? Tym samym Wnioskodawca każdorazowo wyłączy z opodatkowania część dotacji, która ma pośredni wpływ na cenę i stanowi wsparcie ogólnej działalności Wnioskodawcy.
  3. Czy Wnioskodawca postąpi właściwie dokonując ściśle określonych wydatków z zaliczkowo otrzymanej dotacji, zgodnie z harmonogramem rzeczowo - finansowym zachowując prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
  4. Czy Wnioskodawca postąpi właściwie wystawiając, po zrealizowaniu usług sfinansowanych z zaliczkowo otrzymanej dotacji, faktury sprzedażowe na rzecz przedsiębiorstw typu startup, rozliczające wystawione wcześniej faktury zaliczkowe, o których mowa w pkt 2? W fakturach sprzedażowych, rozliczających wystawione wcześniej faktury zaliczkowe Wnioskodawca wprowadzi kwotę netto w wysokości wartości zakupionych usług sfinansowanych z zaliczkowo otrzymanej dotacji, w części bezpośrednio dającej się przypisać do danego uczestnika - przedsiębiorstwa typu startup, jako część wpływającą bezpośrednio na cenę świadczonych usług. Celem uzyskania od Ostatecznego odbiorcy usług środków na pokrycie podatku należnego VAT od dotacji na fakturach rozliczających wcześniej wystawione faktury zaliczkowe Wnioskodawca wprowadzi adnotację, że do zapłaty na jego rzecz pozostaje kwota podatku VAT. Wartość netto z przedmiotowych faktur stanowi wartość otrzymanego dofinansowania.

Stanowisko Wnioskodawcy sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku:


Zdaniem Wnioskodawcy, kwota dofinansowania (dotacja) stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT, w tej części, która ma bezpośredni wpływ na cenę. W związku z powyższym wyłączeniu z podstawy opodatkowania podlega ta część otrzymanej dotacji, która ma pośredni wpływ na cenę i stanowi wsparcie ogólnej działalności Wnioskodawcy, której zakres wyjaśniono w odpowiedzi na pytanie nr 6. Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośrednio wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Dla oceny, czy dotacja jest elementem istotnym wpływającym na włączenie jej do podstawy opodatkowania, kluczowe jest stwierdzenie, czy dotacje są przekazywane w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Tylko bowiem w takiej sytuacji można uznać, że stanowią one element wynagrodzenia. Dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, czyli nie zwiększają obrotu. W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy od części dotacji, którą da się przypisać do każdego z uczestników projektu i która ma bezpośredni wpływ na cenę Wnioskodawca winien naliczyć podatek należny VAT oraz uwzględnić naliczoną wartość podatku należnego w deklaracji dla podatku od towarów i usług w miesiącu, w którym Wnioskodawca odnotował wpływ środków finansowych z tytułu dotacji na wyodrębnionym na potrzeby realizowanego projektu rachunku bankowym Wnioskodawcy.


W przypadku usług ujętych w projekcie, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług VAT Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bez względu na to, z jakich środków zostało to sfinansowane. Nabyte towary i usługi związane z realizacją usług podstawowych i specjalistycznych w ramach projektu mają związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W celu uzyskania od Ostatecznych odbiorców usług środków na pokrycie podatku należnego VAT Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawienia faktur sprzedaży przenoszących poniesione wydatki na ostatecznych ich odbiorców. Jeżeli przedsiębiorstwo typu startup, jako ostateczny odbiorca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupione usługi, wartości niematerialne i prawne oraz produkty dotyczyły jego działalności opodatkowanej, ma ono prawo do odliczania podatku naliczonego VAT zawartego w dokonanych zakupach, wynikających z faktur wystawionych przez Wnioskodawcę, w konsekwencji nie ponosi ono ekonomicznego kosztu tego podatku. Jeżeli jednak ostateczny odbiorca nie jest czynnym podatkiem podatku VAT niestety ciężar ekonomiczny tego kosztu ponosi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • nieprawidłowe w zakresie prawidłowości naliczenia podatku należnego jedynie od części dotacji dotyczącej wydatków bezpośrednich dających się przypisać do danego uczestnika przedsiębiorstwa typu startup, prawidłowości wystawienia faktur zaliczkowych oraz sprzedażowych na rzecz przedsiębiorców,
  • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy.


Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.


Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).


Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy jej wykonaniem a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną czynność w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.


Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).


Ponadto stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a -30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy. Stosownie do tego przepisu, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Na podstawie art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.

Zauważyć należy, że z treści art. 29a ust. 1 ustawy wynika, iż nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.

Powyższa regulacja jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, z późn. zm.), który stanowi, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.


Nadmienić należy, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu.


Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia „dotacja bezpośrednio związana z ceną”. W tym celu odwołać się należy do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commissioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).


Trybunał w wyroku C-184/00 stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, że dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W orzeczeniu C-353/00 TSUE wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza VAT.

Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Według ust. 2 powołanego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W świetle art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Przepis ust. 3 powołanego artykułu stanowi, że na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.


W myśl art. 106e ust. 1 ustawy, faktura powinna zawierać:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem;
  16. w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których:
    1. obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1, lub
    2. w przepisach wydanych na podstawie art. 19a ust. 12 określono termin powstania obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty
      - wyrazy „metoda kasowa”;
  17. w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz „samofakturowanie”;
  18. w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy „odwrotne obciążenie”;
    (…).


Przepis art. 106i ust. 1 ustawy przewiduje, że fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.


Według ust. 2 tego artykułu, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy.


Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność statutową odpłatną polegającą na doradztwie w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz działalność nieodpłatną w ramach realizowanych projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej i Budżetu Państwa polegającą na organizacji warsztatów i szkoleń, specjalistyczne usługi związanych z opracowaniem produktu, usług eksperckich i doradczych oraz usług księgowych. Wnioskodawca jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT.


W ramach konkursu prowadzonego przez A. w Programie (…), finansowanego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Wnioskodawca złożył wniosek o partnerstwo w projekcie. Wniosek został wybrany do udziału w partnerstwie na rzecz realizacji projektu. Projekt finansowany jest z Funduszy Unii Europejskiej i Budżetu Państwa. Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana dnia (…) pomiędzy Wnioskodawcą występującym w umowie w roli Partnera, a A. występującym w umowie w roli Partnera wiodącego.


Projekt polega na stworzeniu kompleksowego programu wsparcia przedsiębiorstw typu startup od momentu rejestracji (w formie spółki kapitałowej) do czasu stworzenia minimalnej wersji produktu. Zakłada się, że w programie weźmie udział 200 podmiotów (wskaźnik produktu) typu startup, z których minimum 120 (wskaźnik rezultatu) osiągnie gotowość do wejścia na rynek. Projekt skierowany jest do osób, które posiadają pomysł na biznes związany z branżą ekologiczną, spożywczą, produktów rolno - spożywczych, IT/ICT. Każdy podmiot typu startup zakwalifikowany do udziału w projekcie będzie uczestniczył w indywidualnym programie inkubacji przygotowanym przez managera inkubacji zgodnie z potrzebami i specyfiką danego pomysłu biznesowego. Program inkubacji może podlegać modyfikacjom - zakres usług objętych programem może być zwiększany, zmniejszany według uznania zapotrzebowania przedsiębiorcy po uzgodnieniu z managerem inkubacji. Podczas programu inkubacji podmioty typu startup będą mogły skorzystać z usług podstawowych tj. stała pomoc i opieka managera inkubacji, udostępnienie powierzchni biurowej odpowiedniej do potrzeb prowadzenia działalności w ramach prac nad rozwojem pomysłu biznesowego, udziału w warsztatach z zakresu wystąpień publicznych oraz przygotowania prezentacji, obsługi prawnej, obsługi księgowej i doradztwa podatkowego, podstawowe wsparcie mentoringowe w zakresie opracowania elementów identyfikacji korporacyjnej oraz mentoring. Ponadto podmioty te będą mogły skorzystać z usług specjalistycznych niezbędnych w rozwoju wspieranego przedsiębiorstwa typu startup, w tym z usług eksperckich zapewnionych przez partnerów i ekspertów spoza partnerstwa.

Za zarządzanie Platformą odpowiedzialny jest A. (jako Animator/ Partner wiodący) przy wsparciu 8 partnerskich podmiotów (instytucje otoczenia biznesu, akceleratory, uczelnie, instytuty badawcze, duże/średnie przedsiębiorstwa, fundusze VC). Proces inkubacji podmiotów, o których mowa powyżej jest realizowany przez Wnioskodawcę jako Partnera projektu, który w ramach zawartej umowy o partnerstwie zobowiązany jest do dostarczenia usług podstawowych i specjalistycznych dla przedsiębiorstw typu startup, na które Wnioskodawca otrzymuje dofinasowanie.

W ramach projektu realizowane są usługi, z których uczestnicy projektu (przedsiębiorstwa startupy) w okresie realizacji korzystają bezpłatnie. Umowa o dofinansowanie przewiduje dotację na finansowanie 100% kosztów kwalifikowanych usług. Dotacja wypłacana jest w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności i przeznaczona jest na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez organizatora projektu. W ramach realizacji projektu nie następuje przekazanie uczestnikom projektu części dotacji w formie pieniężnej. Startupy uczestniczące w procesie inkubacji otrzymują od Platformy startowej jedynie usługi.


Projekt w zakresie rzeczowym przewiduje trzy zadania:


Zadanie 1 - Przeprowadzenie naboru i ocena innowacyjnych pomysłów. W ramach zadania planowane jest przeprowadzenie naboru i oceny innowacyjnych pomysłów oraz kwalifikacja pomysłów do inkubacji.


W ramach zadnia nr 1 Wnioskodawca otrzyma środki na pokrycie wydatków:


Usługi eksperckie i doradcze - koszt kwalifikowalny (…) PLN,

Wynagrodzenia personelu zarządzającego projektem - koszt kwalifikowalny (…) PLN.

Kalkulacja kosztów wydatkowanych na rzecz kadry zarządzającej projektem - specjalistów oparta jest na stałych stawkach miesięcznych. W konsekwencji wynagrodzenie specjalistów nie jest uzależnione od ilości obsłużonych przedsiębiorstw - startupów projektu. Tym samym dotacja na pokrycie tych kosztów ma pośredni wpływ na cenę.


Zadanie 2 - Indywidualne wsparcie rozwoju innowacyjnych pomysłów biznesowych przedsiębiorstw typu startup. W ramach zadania realizowane będą właściwe usługi skierowane do przedsiębiorstw typu startup.


W ramach zadnia nr 2 Wnioskodawca otrzyma środki na pokrycie wydatków:


Usługi podstawowe - obsługa księgowa - koszt kwalifikowalny (…) PLN,

Usługi podstawowe - organizacja warsztatów i szkoleń z zakresu SCRUM, Wystąpienia Publiczne, LEAN, Media Relations, Pozyskiwanie Środków Publicznych, Propozycja Wartości, Umowa Inwestycyjna, Proces Sprzedaży, Analiza Rynku, Współpraca z Firmami Technologicznymi - koszt kwalifikowalny (…) PLN,

Specjalistyczne usługi związane z opracowaniem produktu - koszt kwalifikowalny (…) PLN, Wynagrodzenia managerów inkubacji i ekspertów - koszt kwalifikowalny (…) PLN.


Zadanie 3 - Koszty pośrednie.


Koszty kwalifikowalne zadania 3 wynoszą (…) PLN. Koszty kwalifikowalne zadania są ustalone jako 15,00% bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych zaangażowania personelu projektu.


Zadanie nr 3 nie wymaga wykonania jakichkolwiek działań. Dotacja w tej części stanowi de facto wsparcie ogólnej działalności Wnioskodawcy.


Łączna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu wynosi (…) PLN. Podatek VAT nie stanowi kosztu kwalifikowalnego projektu. Koszty kwalifikowalne usług objętych projektem pokrywane są w 100% z dotacji pozyskanej na realizację projektu, ale w kwocie nie wyższej niż (…) PLN. Poniesienie przez Wnioskodawcę wydatków kwalifikowalnych w kwocie wyższej niż wymieniona w zdaniu poprzednim, zgodnie z zapisami umowy o partnerstwie na rzecz realizacji projektu, nie stanowi podstawy do zwiększenia przyznanej kwoty dofinansowania.


W przypadku usług ujętych w projekcie, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług VAT stronie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bez względu na to, z jakich środków zostało to sfinansowane. Nabyte towary i usługi związane z realizacją usług wymienionych w ww. projekcie mają związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Udział przedsiębiorstw typu startup w procesie inkubacji jest darmowy i dobrowolny, w tym sensie, że przedsiębiorstwo może zrezygnować z udziału w projekcie w dowolnym czasie nie ponosząc żadnych konsekwencji. Wnioskodawca nie może nakładać na inkubowane przedsiębiorstwa typu startup żadnych opłat związanych z uczestnictwem w procesie inkubacji. Wsparcie przekazane startupom stanowi pomoc de minimis. Podstawą do naliczenia pomocy de minimis będą wyłącznie koszty kwalifikowane bezpośrednio dające się przypisać do danego uczestnika - przedsiębiorstwa typu startup. Łączna wartość tych kosztów, zawarta tylko w kategoriach wydatków z zadania 2, wynosi (…) PLN. Zdaniem Wnioskodawcy tylko taką wartość kosztów można uznać za bezpośrednie koszty świadczenia usług, a dotację do tych kosztów za wpływającą bezpośrednio na cenę świadczonych usług. Wnioskodawca wskazuje, że realizacja projektu obejmuje także inne wydatki, poza wydatkami kwalifikowanymi. Baza kosztowa przeprowadzenia projektu zawiera koszty, które są bezpośrednio związane ze wsparciem przedsiębiorstwa, i koszty, które nie mają takiego bezpośredniego związku ze wsparciem przedsiębiorstwa, lecz służą przeprowadzeniu selekcji kandydatów do udziału w projekcie wsparcia startupów. Zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym część dotacji tj. kwota (…) PLN pokrywa ryczałtowo koszty pośrednie, obliczone jako 15,00% wartości bezpośrednich kwalifikowanych kosztów zaangażowania personelu projektu. W tym zakresie wydatki zwracane są na zasadzie ryczałtu. W czasie inkubacji Platforma startowa musi dostarczyć usługi podstawowe i specjalistyczne dobrane do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstw typu startup, na które Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie. W ramach realizacji projektu nie następuje przekazanie uczestnikom projektu części dotacji w formie pieniężnej. Startupy uczestniczące w procesie inkubacji otrzymują od Platformy startowej jedynie usługi.


W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie poniesionych kosztów przeznaczone jest wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją Projektu - Platforma startowa dla nowych pomysłów. W ramach otrzymanego dofinansowania Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług zgodnie z harmonogramem rzeczowo - finansowym, z uwzględnieniem numeru i nazwy zadania z harmonogramu rzeczowo - finansowego. Przedmiotowe wydatki ponoszone są na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, zgodnie z zasadą konkurencyjności lub zgodnie z zasadą rozeznania rynku. Następnie Wnioskodawca dokonuje przekazania zakupionych w ramach powyższej procedury towarów i usług na rzecz przedsiębiorstw typu startup (uczestników projektu), podstawą przekazania przedmiotowych nabyć są protokoły zdawczo - odbiorcze, w związku z powyższym beneficjenci projektu korzystają z nich za darmo. Przedsiębiorstwa typu startup (uczestnicy projektu), będące beneficjentami zakupionych towarów i usług, otrzymują w ramach udziału w projekcie wsparcie publiczne, w formie pomocy de minimis, w wysokości łącznej wartości przekazanych w ramach projektu towarów i usług. Realizacja projektu, o którym mowa w opisie sprawy, po stronie Wnioskodawcy, jest uzależniona od otrzymania dofinansowania, tj. gdyby Wnioskodawca nie otrzymał dofinansowania nie realizowałby przedmiotowego projektu. Wnioskodawca zobowiązany jest do rozliczenia się z otrzymanych środków finansowych. Przedmiotowe rozliczenie jest składane do podmiotu odpowiedzialnego za zarządzanie projektem, od którego Wnioskodawca otrzymuje środki finansowe. Podmiotem tym jest A. (Animator/Partner wiodący). Rozliczenie otrzymanych środków odbywa się poprzez przekazanie do A. dokumentów potwierdzających poniesione wydatki wraz z dowodami zapłaty, protokołami odbioru wykonanej usługi/zakupionego towaru, dokumentami z postępowania ofertowego przeprowadzonego w odpowiednim dla wydatku trybie, w przypadku rozliczania kosztów osobowych przekazaniu podlegają listy płac wraz z potwierdzeniami przelewu wynagrodzeń, składek ZUS oraz podatku PIT-4, deklaracje ZUS DRA, deklaracje imienne ZUS RCA, umowy o pracę - w przypadku rozliczania kosztów danego pracownika po raz pierwszy, tabelę czasu pracy za dany miesiąc sporządzoną oddzielnie dla każdego pracownika. Wszystkie przekazane w ramach rozliczenia dokumenty finansowe oraz listy płac zawierają opisy zgodne ze sposobem wskazanym w Umowie o dofinansowanie, tj. zawierają: nr dowodu księgowego którego opis dotyczy, nazwę programu w ramach którego wydatek jest realizowany, numer umowy, wskazanie pozycji z harmonogramu rzeczowo - finansowego, którego dotyczy dowód księgowy, kwotę dowodu księgowego, w tym wskazanie wysokości wydatków kwalifikowanych, potwierdzenie że dokument został sprawdzony pod względem formalnym i merytorycznym, wskazanie przepisu (dokładnej jednostki redakcyjnej) ustawy - Prawo Zamówień Publicznych, zgodnie z którym wydatek został poniesiony lub oświadczenie o poniesieniu wydatku zgodnie z zasadą konkurencyjności lub rozeznania rynku, podpis osoby sporządzającej opis dokumentu wraz z datą sporządzenia opisu dokumentu oraz podpis osoby zatwierdzającej opis dokumentu wraz z datą jego zatwierdzenia. W przypadku niezrealizowania przedmiotowego projektu Wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu otrzymanej dotacji.


Wnioskodawca wskazał, że stwierdzenie Wnioskodawcy dotyczące zadania nr 3, że „dotacja w tej części stanowi de facto wsparcie ogólnej działalności Wnioskodawcy”, oznacza, że w ramach przedmiotowego zadania Wnioskodawca otrzymuje środki na częściowe pokrycie kosztów najmu powierzchni biurowej. W ramach realizowanego projektu Wnioskodawca zatrudnia pracowników: osobę odpowiedzialną za rozliczenia projektu (stanowisko pracy nr 1: Specjalista ds. rozliczania projektu), osobę odpowiedzialną za przeprowadzenie naboru i ocenę innowacyjnych pomysłów oraz kwalifikację pomysłów do inkubacji (stanowisko pracy nr 2: Specjalista ds. preselekcji), oraz osobę odpowiedzialną za opracowanie indywidualnych planów inkubacji, planowanie i koordynowanie dostarczanym podmiotom inkubowanym usług podstawowych i specjalistycznych, a także opracowanie i przekazanie raportu końcowego po zakończeniu procesu inkubacji (stanowisko pracy nr 3: Manager Inkubacji). W związku z powyższym, dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji zadania nr 3, jest związane z realizowanym projektem i dotyczy zapewniania powierzchni biurowej dla zatrudnionych pracowników, celem realizacji powierzonych im zadań. Dofinansowanie w tej części nie dotyczy zatem zakupów przekazywanych bezpośrednio przedsiębiorstwom typu startup. jako uczestnikom projektu, a usług przekazanym beneficjentom projektu pośrednio - w przypadku stanowiska pracy nr 2 i 3 oraz wsparcia ogólnej działalności Wnioskodawcy w ramach realizowanego projektu, w przypadku stanowiska pracy nr 1. Wnioskodawca nie przeznacza żadnych środków z otrzymanego dofinansowania na ogólną działalność niezwiązaną z realizowanym projektem. Efektem realizowanego projektu będzie wyjście na polski rynek (po zakończeniu procesów inkubacji) przedsiębiorstw z gotowymi innowacyjnymi produktami np. nowoczesnej, innowacyjnej ładowarki do pojazdów elektrycznych czy innowacyjnego rozwiązania dla zarządzania pacjentami w punktach usług medycznych. Właścicielem ewentualnie wypracowanego rezultatu projektu i upoważnionym do czerpania korzyści z tytułu wykonanego projektu będą Beneficjenci projektu (przedsiębiorstwa typu startup/uczestnicy projektu). Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał wyniku prac powstałego w następstwie realizacji przez Zainteresowanych opisanego projektu. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu są wystawiane na Wnioskodawcę.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą w pierwszej kolejności określenia, czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca będzie zobowiązany do naliczenia podatku należnego jedynie od części dotacji dotyczącej wydatków bezpośrednich dających się przypisać do danego uczestnika przedsiębiorstwa typu startup oraz jaką podstawę opodatkowania przyjąć w fakturach zaliczkowych oraz fakturach sprzedażowych wystawianych na rzecz przedsiębiorców.


Ad. 1, 2, 4


Należy zwrócić uwagę, że dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cel, na który ta dotacja jest przeznaczona.


Jak już wyżej wskazano, kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania tym podatkiem. Tym samym, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.


Ponadto, z przywołanych wyżej przepisów wynika, że podstawa opodatkowania musi być kwotą niezawierającą podatku. Skoro bowiem podstawa opodatkowania jest kwotą, od jakiej oblicza się podatek, to sama nie może zawierać podatku. Tę cechę podstawy opodatkowania wyraża przepis art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy. Wynika z niego, że podstawa opodatkowania nie obejmuje kwoty podatku (należnego od danych czynności). To znaczy, że zapłata, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, jest kwotą brutto i stanowi podstawę opodatkowania dopiero po pomniejszeniu jej o należny podatek.


W kontekście powyższego należy przywołać wyrok TSUE z 7 listopada 2013 r. w sprawach połączonych C-249/12 i C-250/12 (Corina-Hrisi Tulică v. Agenţia Naţională de Administrare Fiscală – Direcţia Generală de Soluţionare a Contestaţiilor oraz Călin Ion Plavoşin v. Direcţia Generală a Finanţelor Publice Timiş – Serviciul Soluţionare Contestaţii, Activitatea de Inspecţie Fiscală – Serviciul de Inspecţie Fiscală Timiş). W wyroku tym Trybunał stwierdził, że przepisy unijne należy interpretować w ten sposób, że jeżeli cena towaru została ustalona przez strony bez żadnej wzmianki dotyczącej podatku od wartości dodanej, a dostawcą tego towaru jest podatnik, ustalona cena, w przypadku gdy dostawca nie może odzyskać od nabywcy podatku od wartości dodanej, którego żąda organ podatkowy, powinna być uznana za cenę obejmującą już podatek od wartości dodanej.


Ponadto, trzeba zauważyć, że pewne regulacje dotyczące podatku od towarów i usług – w kontekście uznawania określonych wartości za kwoty netto, bądź brutto – są zawarte w przepisach ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 178). Artykuł 3 ust. 1 pkt 1 tej ustawy stanowi, że cena oznacza wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Stosownie zaś do treści ust. 2 tego artykułu, w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Przez cenę rozumie się również stawkę taryfową. Te przepisy przyjmują zatem jako zasadę, że cena jest kwotą brutto.


W niniejszej sprawie, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że tylko część dotacji otrzymanej na realizację projektu stanowi obrót w rozumieniu art. 29a ustawy o podatku od towarów i usług. W ocenie organu, całość przekazanych przez Partnera wiodącego środków finansowych na realizację wszystkich opisanych zadań należy uznać za zapłatę otrzymaną od osoby trzeciej (w formie dotacji), która ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług wsparcia rozwoju innowacyjnych pomysłów biznesowych skierowanych do przedsiębiorstw typu startup. Należy bowiem zauważyć, że okoliczności sprawy nie potwierdzają, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki zostaną przeznaczone na ogólną działalność Wnioskodawcy, lecz służą sfinansowaniu usług wsparcia świadczonych na rzecz przedsiębiorców w ramach realizowanego projektu. Przedmiotowy projekt jest konkretnym zadaniem, wyodrębnionym z ogólnej działalności Wnioskodawcy i - jak wskazano we wniosku - dotacja wypłacana jest w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności i przeznaczona jest na pokrycie określonych wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu.


Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe stanowiące dofinansowanie na pokrycie wydatków związanych z realizacją opisanego projektu (zadania 1, zadania 2, zadania 3) należy uznać za mające bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych w ramach projektu, gdyż dzięki dofinansowaniu uczestnicy projektu biorą w nim bezpłatny udział, a w normalnych warunkach rynkowych musieliby zapłacić cenę za usługi wykonywane w ramach projektu co najmniej równej wydatkom związanym z ich organizacją i przeprowadzeniem. Należy zauważyć, że to, na co Wnioskodawca przeznaczy tę dotację, tj. na sfinansowanie zakupów (pokrycie kosztów) jest sprawą drugorzędną, bowiem zwykle tak jest, że środki uzyskane przez podmiot świadczący usługi są przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z wykonaniem danej usługi. W przedmiotowej sprawie istotne jest, że wykonanie usługi świadczonych w ramach projektu jest zależne od otrzymania dotacji, co przeczy tezie, że nie będzie stanowiła ona dopłaty do świadczonych usług. Warto w tym miejscu podkreślić, że jak wynika z orzeczenia TSUE z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie C-151/13, Le Rayon d’Or SARL p. Ministre de l’Économie et des Finances, nawet ryczałtowy charakter dotacji nie wyklucza przyjęcia, że ma ona bezpośredni wpływ na cenę i wchodzi w zakres podstawy opodatkowania. W związku z powyższym otrzymana dotacja w istocie w sposób zindywidualizowany i policzalny związana będzie z wartością danego świadczenia, a więc jego ceną, ustaloną w tym przypadku, na poziomie poniesionych kosztów, bowiem możliwe będzie zidentyfikowanie ekonomicznej i bezpośredniej zależności pomiędzy dotacją, a ostateczną wartością (ceną) wykonanej usługi.

Otrzymana dotacja w formie zaliczek (na wszystkie trzy zadania) stanowi dopłatę do ceny świadczonych usług, a relacja pomiędzy otrzymaną dotacją a ceną świadczonej przez Wnioskodawcę usługi jest niezaprzeczalna. Dotyczy to zarówno części dotacji przeznaczonej na realizację zadania 2, jak również części dotacji, która jest przeznaczona na pozostałe zadania, które w sposób pośredni wiążą się z realizacją usług doradczych i opracowania strategii rozwoju. Ww. koszty nie są związane, jak wskazał sam Wnioskodawca, z ogólną działalnością Wnioskodawcy, lecz są związane wyłącznie ze świadczeniem usług na rzecz określonych podmiotów (przedsiębiorców) w ramach realizowanych projektów. W związku z powyższym opisaną we wniosku dotację (na pokrycie 100% kosztów związanych z realizacją przez Wnioskodawcę przedmiotowego projektu) należy uznać w całości za dotację bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług.

Należy zatem stwierdzić, że przedmiotowa dotacja stanowiąca pokrycie ceny świadczonych usług, jest dotacją bezpośrednio wpływającą na ich wartość jako wynagrodzenie od podmiotu trzeciego za świadczone usługi i stanowi podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Podstawą opodatkowania otrzymanej dotacji będzie jej wartość pomniejszona – zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy – o kwotę podatku. Zatem w kwocie dotacji powinna zostać zawarta kwota podatku. W konsekwencji, faktura zaliczkowa dokumentująca świadczenie usług wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz przedsiębiorców – wbrew stanowisku wyrażonemu we wniosku – powinna uwzględniać całą kwotę dofinansowania (również dotacji, która ma pośredni wpływ na cenę), zgodnie z regulacjami zawartymi w 106b ust. 1 i art. 106e ustawy. Zatem faktury sprzedażowe wystawione na rzecz przedsiębiorców typu startup, rozliczające wystawione wcześniej faktury zaliczkowe powinny również obejmować cała kwotę dofinansowania, a nie tylko część dotacji, uznaną przez Wnioskodawcę jako wpływającą bezpośrednio na cenę świadczonych usług. Ponadto, Wnioskodawca będzie zobowiązany wyliczyć wartość należnego VAT przy dofinansowaniu tzw. metodą „w stu”, traktując wysokość uzyskanego dofinasowania jako kwotę brutto, tj. obejmującą już należny podatek VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 2 i 4 należało uznać za nieprawidłowe.


Ad 3


Z okoliczności faktycznych sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, a towary i usługi nabyte w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie świadczenia usług podstawowych i specjalistycznych dla przedsiębiorstw typu startup. Wobec tego - z uwagi na spełnienie przesłanek wskazanych ww. art. 86 ust. 1 ustawy - Wnioskodawcy przysługuje, co do zasady, prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących ww. wydatki, o ile nie zachodzą wyłączenia zawarte w art. 88 ustawy.


Stanowisko Organu zajęte w niniejszej sprawie potwierdza wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 13 czerwca 2019 r., sygn. akt I SA/Rz 269/19 oraz wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 22 maja 2018 r. sygn. akt I SA/Bd 221/18.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj