Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.494.2019.2.MD
z 3 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP - 8 października 2019 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia UPP - …), uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP - 18 listopada 2019 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia UPP - …), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania świadczonych usług w formie karty podatkowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2019 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 12 listopada 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.494.2019.1.MD, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 12 listopada 2019 r. Skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 17 listopada 2019 r., identyfikator poświadczenia doręczenia UPD - …. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 18 listopada 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem ePUAP 18 listopada 2019 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia UPP - …).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Od stycznia 2018 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych rozlicza się metodą liniową. Od 2020 r. chce zmienić sposób opodatkowania na kartę podatkową, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca zajmuje się naprawą maszyn rolniczych PKD 33.12.Z.

Jak stanowi art. 25 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy - „podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”.

Naprawę maszyn rolniczych Wnioskodawca prowadzi tylko na terytorium RP. Z tabeli „Działalności usługowej i wytwórczo-usługowej” zamierza wybrać pozycję nr 12 - „usługi w zakresie mechaniki maszyn i urządzeń rolniczych”. Prace Wnioskodawca wykonuje tylko i wyłącznie na terytorium Polski, jednak faktura za te usługi będzie wystawiana dla podmiotu zagranicznego niemającego w Polsce zarejestrowanej firmy. Maszyny, które będą naprawiane, są objęte gwarancją producenta.

W piśmie z dnia 18 listopada 2019 r., Wnioskodawca wskazał, że prowadzi i w przyszłości będzie prowadził swoją działalność gospodarczą tylko i wyłącznie w zakresie usług naprawy maszyn rolniczych. Według PKWiU świadczone przez Wnioskodawcę usługi to: usługi naprawy i konserwacji maszyn dla rolnictwa i leśnictwa, sklasyfikowane pod symbolem 33.12.21. Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki do prowadzenia działalności gospodarczej w formie karty podatkowej. W chwili obecnej główne PKD to 33.12.Z, której podpunkt obejmuje: naprawę i konserwację maszyn rolniczych, maszyn do prac leśnych i maszyn do przygotowywania dłużycy. Praca, jaką Wnioskodawca wykonuje i będzie wykonywał w przyszłości, jest ściśle związana z usługami w zakresie mechaniki maszyn rolniczych. Ponadto, wszystkie świadczone usługi będą wyłącznie prowadzone na terytorium Rzeczypospolitej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Jeżeli usługi opisane we wniosku będą prowadzone tylko i wyłącznie na terytorium Polski, a faktura VAT za te usługi będzie wystawiona dla podmiotu zagranicznego, to czy Wnioskodawca może rozliczać się z podatku na zasadzie karty podatkowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, może On zastosować opodatkowanie w formie karty podatkowej, gdyż działalność gospodarcza jest prowadzona tylko i wyłącznie na terytorium Polski. Składki na ZUS i podatki są odprowadzane do urzędów w Polsce i tak samo będą odprowadzane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

  1. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
  2. karty podatkowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.

Przy czym, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068 oraz z 2017 r. poz. 60), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast działalnością wytwórczą jest działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika (art. 4 ust. 1 pkt 4 powoływanej ustawy).

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.

Usługi w zakresie mechaniki maszyn i urządzeń rolniczych ujęte zostały pod poz. 12 części I „Działalność usługowa oraz wytwórczo-usługowa” tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej, szczegółowo określony został w poz. 12 „Charakterystyka działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej”, stanowiącej Załącznik nr 4 do ww. ustawy, zgodnie z którym w zakresie mechaniki maszyn i urządzeń rolniczych mieści się: wyrób, naprawa i konserwacja maszyn rolniczych i urządzeń zmechanizowanego sprzętu rolniczego. Wyrób części zamiennych. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.

W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że od stycznia 2018 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych rozlicza się metodą liniową. Od 2020 r. chce zmienić sposób opodatkowania na kartę podatkową, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca zajmuje się naprawą maszyn rolniczych PKD 33.12.Z. Naprawę maszyn rolniczych Wnioskodawca prowadzi tylko na terytorium RP. Z tabeli „Działalności usługowej i wytwórczo-usługowej” zamierza wybrać pozycję nr 12 - „usługi w zakresie mechaniki maszyn i urządzeń rolniczych”. Prace Wnioskodawca wykonuje tylko i wyłącznie na terytorium Polski, jednak faktura za te usługi będzie wystawiana dla podmiotu zagranicznego niemającego w Polsce zarejestrowanej firmy.

Według PKWiU świadczone przez Wnioskodawcę usługi to: usługi naprawy i konserwacji maszyn dla rolnictwa i leśnictwa, sklasyfikowane pod symbolem 33.12.21. Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki do prowadzenia działalności gospodarczej w formie karty podatkowej. Praca jaką Wnioskodawca wykonuje i będzie wykonywał w przyszłości jest ściśle związana z usługami w zakresie mechaniki maszyn rolniczych.

W świetle przytoczonych powyżej regulacji prawnych wynika, że aby nabyć i zachować uprawnienia do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej należy spełnić szereg warunków podmiotowych i przedmiotowych, zawartych ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przepisy analizowanej ustawy nie zawierają podmiotowego ograniczenia ze względu na odbiorców tego rodzaju usług, a zatem możliwość opodatkowania działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w formie karty podatkowej nie jest uzależniona od świadczenia usług na terenie kraju dla podmiotów zagranicznych. Dla zastosowania opodatkowania w formie karty podatkowej nie ma zatem znaczenia okoliczność, że odbiorcą usług będzie zagraniczny kontrahent. Istotny jest fakt wykonania przez Wnioskodawcę usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Mając na uwadze przedstawione wyżej uregulowania prawne w świetle opisanego zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca będzie świadczył przedmiotowe usługi tylko i wyłącznie na terenie Polski, to pomimo faktu, że faktura VAT za te usługi będzie wystawiana dla podmiotu zagranicznego, Wnioskodawca będzie uprawniony do rozliczania się w 2020 r. zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w formie karty podatkowej.

Końcowo należy zaznaczyć, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj