Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.415.2019.2.DP
z 4 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 października 2019 r. (data wpływu 16 października 2019 r.) uzupełnionym 27 listopada 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 5 w stosunku do dochodu przekazanego w formie darowizny (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe,
  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 5 w stosunku do dochodu przekazanego w formie darowizny innej niż darowizna pieniężna (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 5 w stosunku do dochodu przekazanego w formie darowizny a także w stosunku do dochodu przekazanego w formie darowizny innej niż darowizna pieniężna. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z 14 listopada 2019 r. znak: znak: 0111-KDIB1-2.4010.415.2019.1.DP wezwano do jego uzupełnienia. Wnioskodawca dokonał uzupełnienia 27 listopada 2019 r. (data wpływu do Organu).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką, której jedynym udziałowcem będzie stowarzyszenie działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach.

Celami stowarzyszenia są:

  • działanie i wspieranie inicjatyw mających na celu wspieranie dzieci chorych na (…);
  • edukacja w zakresie chorób nowotworowych i ich leczenia, wspieranie badań dotyczących chorób nowotworowych;
  • propagowanie odpowiedniego działania w zakresie pomocy dzieciom chorym na (…);
  • organizowanie seminariów, prelekcji, konferencji, warsztatów, kursów, szkoleń, wyjazdów studyjnych oraz innych imprez;
  • udział i realizację projektów krajowych i międzynarodowych;
  • szeroko pojętą działalność edukacyjną;
  • prowadzenie działalności doradczej, w szczególności na rzecz jednostek opieki zdrowotnej, ministerstwa zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia i instytucji pozarządowych;
  • prowadzenie działalności wydawniczej i promocyjnej;
  • wspieranie podmiotów prowadzących badania dotyczące genezy, leczenia oraz zapobiegania zachorowania na (…);
  • prowadzenie działalności kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu na rzecz dzieci chorych na (…) w postaci organizowania zajęć, turniejów, konkursów i pokazów;
  • prowadzenie działalności kulturalnej w postaci organizowania w szpitalach i hospicjach pokazów filmowych, teatralnych i tanecznych oraz gier i zabaw dla dzieci;
  • prowadzenie działalności naukowej i oświatowej poprzez pomoc w nauce dla chorych dzieci;
  • wspieranie w życiu codziennym dzieci chorych na (…) i ich rodzin;
  • organizowanie zbiórek ubrań, zabawek i artykułów szkolnych dla chorych dzieci;
  • pomaganie w przystosowaniu się dzieci do funkcjonowania w zwykłych warunkach, poza placówkami leczniczymi i domem;
  • współpracę z osobami oraz instytucjami o podobnych celach działania;
  • występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz i urzędów;
  • uczestniczenie w procesie legislacyjnym;
  • fundowanie stypendiów;
  • pozafinansowe wspieranie dzieci chorych na (…) i ich rodzin;
  • inicjowanie i realizowanie działań w celu pozyskania środków na finansowanie przedsięwzięć statutowych (w tym realizacja programów finansowych ze środków pomocowych).

Spółka osiągnięty przez nią dochód będzie przekazywała na rzecz jedynego udziałowca stowarzyszenia w celu finansowania jego celów. Stowarzyszenie będzie każdorazowo wystawiać Spółce pisemne potwierdzenie, że otrzymane środki zostaną wydatkowane zgodnie z celami statutowymi wymienionymi w opisie zdarzenia przyszłego.

Należy również dodać, że Spółka złoży do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie, iż jest podatnikiem, o którym mowa w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: ustawa o CIT) i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 tej ustawy oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f tej ustawy.

Wnioskodawca w piśmie z 20 listopada 2019 r. będącym uzupełnieniem wniosku wskazał, że:

  1. W ocenie Spółki statutowe cele Stowarzyszenia wskazane we wniosku są zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (winno być: ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
  2. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, której celem jest zdobywanie funduszy na działalność statutową. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych. Dochód osiągnięty z działalności gospodarczej nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy członków Stowarzyszenia.
  3. Dochody Spółki przekazywane jedynemu udziałowcowi jakim jest Stowarzyszenie, będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie na cele statutowe zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (winno być: ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
  4. W opisie zdarzenia przyszłego Spółka wskazała, że Stowarzyszenie będzie każdorazowo wystawiać Spółce pisemne potwierdzenie, że otrzymane środki zostaną wydatkowane zgodnie z celami statutowymi wymienionymi w opisie zdarzenia przyszłego. A zatem będą wydatkowane wyłącznie na cele inne niż działalność gospodarcza Stowarzyszenia - nawet jeśli działalność gospodarcza Stowarzyszenia służy wyłącznie realizacji celów statutowych.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy Spółka będzie zobowiązana do opodatkowania osiągniętego dochodu podatkiem dochodowym od osób prawnych w sytuacji gdy osiągnięty dochód, przeznaczy i przekaże w formie darowizny swojemu jedynemu udziałowcowi będącemu stowarzyszeniem na cele tego stowarzyszenia wymienione w opisie zdarzenia przyszłego? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
  2. Czy Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania dochodu określonego w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przekazanego na cele statutowe swojego jedynego udziałowca, w przypadku jeżeli osiągnięty dochód zostanie przekazany w formie darowizny innej niż darowizna pieniężna? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, część dochodu wypracowanego przez Spółkę, której jedynym udziałowcem będzie stowarzyszenie, przekazana stowarzyszeniu, na realizację wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego celów statutowych będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody spółek, których udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, a których celem statutowym jest działalność wymieniona w pkt 4 – w części przeznaczonej na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy CIT, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Tym samym zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji gdy Spółka, w której stowarzyszenie będzie jedynym udziałowcem przekaże osiągnięty przez siebie dochód Stowarzyszeniu na realizację celów wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, to dochód ten nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 31 października 2017 r. (0114-KDIP2-1.4010.260.2017.1.BC), Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 maja 2012 r. (IPPB5/423-120/12-2/AM) i z dnia 14 stycznia 2014 r. (IPPB5/423-849/13-5/KS).

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania dochodu określonego art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT przekazanego na cele statutowe jedynego udziałowca, niezależnie od postaci (pieniężna/niepieniężna) w jakiej dochód zostanie przekazany w formie darowizny.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Ustawa o CIT nie zawiera definicji legalnej pojęcia przychód. W art. 12 ustawy o CIT wyliczone zostały jedynie te kategorie świadczeń, które w szczególności uznawane są za przychód podlegający opodatkowaniu CIT (katalog pozytywny o charakterze otwartym - art. 12 ust. 1 ustawy o CIT) oraz te kategorie, które nie stanowią przychodu podatkowego (katalog negatywny o charakterze - zamkniętym - art. 12 ust. 4 ustawy o CIT). Aby dane świadczenie mogło zostać uznane za przychód podlegający opodatkowaniu CIT, powinny zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • świadczenie powinno stanowić przysporzenie po stronie podatnika, rozumiane jako powiększenie jego aktywów, bądź też pomniejszenie jego pasywów;
  • przysporzenie to powinno mieć charakter definitywny, tj. trwały, bezwarunkowy, ostateczny i pewny.

Odniesienie pojęcia przychodów do kategorii aktywów i pasywów oznacza, że przychód stanowi korzyść ekonomiczną, która jest wyrażona w pieniądzu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przez pojęcie kosztu należy rozumieć wyrażone w pieniądzu zużycie zasobów, które związane jest z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jak można zatem zauważyć, dochód, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, stanowi wyrażoną w pieniądzu różnicę pomiędzy przychodami a kosztami ich uzyskania. Należy jednak mieć na uwadze to, że pojęcie pieniądza, który służy do zdefiniowania pojęcia przychodu oraz kosztu, używane jest w znaczeniu jednostki miary, a nie w znaczeniu środków pieniężnych (banknotów, monet). Tym samym, pojęcie dochodu nie jest tożsame pojęciu środków pieniężnych (banknotów, monet). Oznacza to, że poprzez czynność przekazania dochodów, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, należy rozumieć przekazanie jakiegokolwiek składnika majątku Spółki odpowiadającego wartości dochodu osiągniętego przez Spółkę w danym roku podatkowym. W konsekwencji, Spółka może przekazać Stowarzyszeniu zarówno środki pieniężne jak i aktywa inne niż środki pieniężne (np. wierzytelności, nieruchomości, towary handlowe).

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że dochód Spółki przekazywany na rzecz jednego udziałowca - stowarzyszenia - na realizację jego celów statutowych może być przekazany w formie innej niż pieniężna (w znaczeniu środków pieniężnych). Taka forma darowizny dochodu będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5.

Powyższe stanowisko potwierdzone zostało przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznej sprawie w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 31 października 2017 r. (0114-KDIP2-1.4010.260.2017.1.BC), w której organ stwierdził, że „mając na uwadze powyższe należy wskazać, że dochód Spółki przekazywany na rzecz jedynego udziałowca - stowarzyszenia - na realizację jego celów statutowych może być przekazany w formie innej niż pieniężna (w znaczeniu środków pieniężnych). Taka forma darowizny dochodu będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865 ze zm., zwana dalej: „ustawa o CIT”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody spółek, których udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, a których celem statutowym jest działalność wymieniona w pkt 4 – w części przeznaczonej na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, iż jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów”, nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, iż podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, iż osiągnięty przez niego dochód przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

Wskazać należy również, że sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i nie budzący wątpliwości by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

  1. Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
  2. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  3. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ze zwolnień, o których mowa powyżej, nie mogą także korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Art. 17 ust. 1b ustawy podatkowej stanowi natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Analiza wyżej cytowanych norm wskazuje na następujące przesłanki zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT:

  • ze zwolnienia skorzystać może spółka, której udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach;
  • celem statutowym tych organizacji jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, czyli działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego;
  • spółka przeznaczyła część swojego dochodu na ww. cele statutowe i wydatkowała na rzecz tych organizacji.

Z wykładni gramatycznej wskazanego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT wynika jednoznacznie, iż wolna od podatku jest ta część dochodów spółek, która zostanie przeznaczona (w deklaracji) na cele wynikające ze statutu stowarzyszenia, które jest wyłącznym udziałowcem spółki, tożsame z celami wynikającymi z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT oraz przekazana (wydatkowana) na rzecz tej organizacji.

Użyty w przepisie spójnik „oraz” ma charakter koniunkcyjny (łączny). Oba elementy połączone tym spójnikiem, a zatem „w części przeznaczonej” i „przekazanej” składają się na przesłankę uprawniającą do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.

Połączenie spójnikiem „oraz” oznacza, że dla spełnienia warunków w powołanym przepisie uregulowanych, konieczne jest łączne ich wystąpienie, zatem brak choćby jednego z nich skutkuje utratą możliwości skorzystania z omawianego zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką, której jedynym udziałowcem będzie stowarzyszenie działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach. Spółka osiągnięty przez nią dochód będzie przekazywała na rzecz jedynego udziałowca (Stowarzyszenia) w celu finansowania jego celów. Stowarzyszenie będzie każdorazowo wystawiać Spółce pisemne potwierdzenie, że otrzymane środki zostaną wydatkowane zgodnie z celami statutowymi wymienionymi w opisie zdarzenia przyszłego. Dochody Spółki przekazywane jedynemu udziałowcowi jakim jest Stowarzyszenie, będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie na cele statutowe zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Jak wskazał Wnioskodawca, Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, której celem jest zdobywanie funduszy na działalność statutową. Niemniej jednak, otrzymane środki będą wydatkowane wyłącznie na cele inne niż działalność gospodarcza Stowarzyszenia - nawet jeśli działalność gospodarcza Stowarzyszenia służy wyłącznie realizacji celów statutowych.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy ustalenia, czy dochód Wnioskodawcy może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego wynikającego z treści art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, w przypadku przeznaczenia go i przekazania w formie darowizny jedynemu udziałowcowi będącemu Stowarzyszeniem na cele tego Stowarzyszenia wymienione w opisie zdarzenia przyszłego.

Instytucję darowizny regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2019 r. poz. 1145). Darowizna jest to typ umowy nazwanej, w której - stosownie do art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego: „darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku”. Umowa darowizny jest czynnością prawną, na mocy której darczyńca zobowiązuje się do jednostronnego bezpłatnego świadczenia kosztem swojego majątku na rzecz obdarowanego, przy równoczesnym braku nałożenia na niego obowiązku świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Korzyść osiągana przez jedną stronę umowy nie znajduje odpowiednika po drugiej stronie. Darowizna jest umową jednostronnie zobowiązującą, która może być zawarta na zasadach ogólnych prawa cywilnego pomiędzy wszystkimi podmiotami (osoby fizyczne, prawne i ułomne osoby prawne).

Dokonanie jednoznacznej oceny, czy dany rodzaj świadczenia spełnia kodeksowe kryteria darowizny możliwe jest po przeprowadzeniu postępowania dowodowego w oparciu o dokumenty źródłowe, co jest możliwe w toku postępowania podatkowego i kontrolnego, natomiast procedura wydawania interpretacji w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie upoważnia do przeprowadzania postępowania dowodowego, w związku z czym organ podatkowy na tym etapie jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę.

Dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT – uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe, badają jedynie, czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

Podkreślenia wymaga, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że cele statutowe Stowarzyszenia są zbieżne z celami preferowanymi przez ustawodawcę zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, tj. działalnością:

  • naukową, naukowo-techniczną, oświatową,
  • w tym również polegająca na kształceniu studentów,
  • kulturalną,
  • w zakresie kultury fizycznej i sportu,
  • w zakresie ochrony środowiska,
  • w zakresie wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę,
  • w zakresie dobroczynności,
  • w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej, a także
  • w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz
  • kultu religijnego.

Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, dochody Spółki przekazywane jedynemu udziałowcowi jakim jest Stowarzyszenie, będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie na cele statutowe zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Jeszcze raz należy podkreślić, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy jest zwolnieniem warunkowym. Zatem, jeśli Wnioskodawca przeznaczy część swojego dochodu w formie darowizny w postaci pieniężnej bądź też innej niż darowizna pieniężna na cele wynikające ze statutu Stowarzyszenia, które jest wyłącznym udziałowcem Wnioskodawcy, tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz przekaże (wydatkuje) ww. dochody na rzecz tej organizacji, to Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia wynikającego z treści art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Tym samym, jeśli Stowarzyszenie oprócz działalności wymienionej w art. 17 ust. 1 pkt 4 realizuje także inne cele to przekazanie dochodu na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło dla Wnioskodawcy podstawy do zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Jak zostało to wskazane powyżej, aby Spółka mogła skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych musi spełnić kumulatywnie następujące warunki: udziałowcami Spółki są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach; celem tych organizacji jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, Spółka przeznaczyła część swojego dochodu na wymienione cele statutowe i wydatkowała na rzecz tych organizacji.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), której jedynym udziałowcem jest Stowarzyszenie (organizacja działająca na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach) przeznaczy i przekaże (wydatkuje) w formie darowizny uzyskany przez siebie dochód na cele statutowe Stowarzyszenia zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to taki dochód będzie u Wnioskodawcy korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy CIT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerami 1 i 3 należy uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj