Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.605.2019.2.MSU
z 10 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2019 r. (data wpływu 7 października 2019 r.), uzupełnionego pismem z dnia 12 listopada 2019 r. (data wpływu 15 listopada 2019 r.) oraz pismem z dnia 20 listopada 2019 r. (data wpływu 26 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i 33 ustawy świadczonych usług, za które pobierana jest opłata za pobyt na Zielonej Szkole – jest nieprawidłowe,
  • opodatkowania 8% stawką podatku VAT opłat za wstęp dla grup zorganizowanych na warsztaty przedstawiające „…” oraz warsztaty kulinarne z poczęstunkiem – jest nieprawidłowe,
  • opodatkowania 8% stawką podatku VAT opłat za nocleg indywidualnego turysty ze śniadaniem lub bez śniadania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i 33 ustawy świadczonych usług, za które pobierana jest opłata za pobyt na Zielonej Szkole
  • opodatkowania 8% stawką podatku VAT opłat za wstęp dla grup zorganizowanych na warsztaty przedstawiające „…..” oraz warsztaty kulinarne z poczęstunkiem,
  • opodatkowania 8% stawką podatku VAT opłat za nocleg indywidualnego turysty ze śniadaniem lub bez śniadania,
  • opodatkowania 8% stawką podatku VAT organizacji ogniska na terenie „…” z dostępem do zaplecza technicznego.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 listopada 2019 r. (data wpływu 15 listopada 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, własnego stanowiska oraz skorelowania przedmiotu wniosku oraz w dniu 26 listopada 2019 r. o skorygowanie PKWiU.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/ zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniach wniosku).

Europejskie Centrum ….. w ….. jest Samorządową Instytucją Kultury o numerze NIP …… jest czynnym płatnikiem podatku VAT, rozliczających się preproporcją (prowadzi działalność mieszaną).

Sposób wyliczenia preproporcji metodą indywidualną w oparciu o ponoszone koszty został zaakceptowany w protokole z czynności sprawdzających przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w …... Podstawą akceptacji indywidualnej jest art. 86 ust. 2h ustawy o VAT.

Przedmiotem działalności EC…, zgodnie ze statutem jest: popularyzacja twórczości, literatury (…).

Podstawowe zadania EC…:

  • upowszechnianie kultury i sztuki.
  • edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,
  • gromadzenie, dokumentowanie i tworzenie dóbr kultury,
  • wspieranie amatorskiego ruchu turystycznego, kół i klubów zainteresowań, sekcji zespołów i innych form aktywności artystycznej,
  • organizowanie spektakli, koncertów, festiwali, wystaw, odczytów oraz innych imprez kulturalnych, artystycznych, rozrywkowych i turystycznych,
  • prowadzenie działalności instruktażowo- metodycznej.
  • prowadzenie działalności wydawniczej i promocyjnej,
  • rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspakajanie potrzeb kulturalnych mieszkańców.
  • nawiązywanie i rozwijanie międzynarodowych kontaktów w zakresie wymiany kulturalnej,
  • rozwijanie i propagowanie koncepcji oraz wskazywanie kierunków przekształcenia …. w symboliczną „…..”.

W ramach działalności statutowej, Europejskie Centrum …. świadczy odpłatne usługi kulturalne wstępu opodatkowane 8% stawką VAT dla dzieci, młodzieży i dorosłych, w ramach zwiedzania stałej wystawy, by poprzez zabawę dzieci i młodzież oraz dorośli mogli zapoznać się z dorobkiem literatury (…). Prowadzi warsztaty tematyczne wraz ze wstępem do kina, opodatkowane stawką 8%. Ponadto Europejskie Centrum ….. dokonuje zakupu literatury w celu dalszej sprzedaży ze stawką 5% lub 23%, można też zakupić pamiątki, np. zabawki z postaciami ….., koszulki z nadrukami, pocztówki ze stawką VAT 23%. Europejskie Centrum …. dokonuje zakupu filmów, na które wstęp jest ze stawką 8%. Europejskie Centrum …..prowadzi koła zainteresowań dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych, za które pobierane są opłaty ze stawką zw. na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, świadczy też usługi w zakresie reklamy i wynajmu opodatkowane stawką VAT 23%.

Europejskie Centrum ….. posiada wpis do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych - określonych jako rodzaj działalności „Organizator turystyki”.

Europejskie Centrum …. rozpoczęło organizowanie Zielonych Szkół dla dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół na terenie całego kraju. Jest to jedna z form wypoczynku i edukacji. Uczestnictwo jest grupowe - w formie pakietu 3 i 5 dniowego. Prowadzenie szkół polega na zorganizowaniu pobytu dzieci i młodzieży na terenie „….”. Uczestnicy mają zapewnione zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie, zajęcia edukacyjne, rekreacyjne, warsztaty twórcze, malowanie twarzy, szycie strojów Indian, robienie ozdób, oraz wstęp na atrakcje na terenie Europejskiego Centrum ….: zwiedzanie wystawy „….”, krainy „….”, wstęp do „….”, do kina „….”.

Wnioskodawca nie posiada własnych obiektów zakwaterowania, nie przygotowuje wyżywienia, ten zakres usług wykonuje Partner, na podstawie zawartego porozumienia. W zakresie obowiązków Partnera należy również ubezpieczenie, monitoring i całodobowa ochrona. Wnioskodawca posiada natomiast własną wykwalifikowaną kadrę, która prowadzi zajęcia edukacyjne, rekreacyjne i inne.

Wnioskodawca - Europejskie Centrum …. organizuje również w „…..” warsztaty (3 godziny) przedstawiające …., ich kulturę oraz warsztaty kulinarne z poczęstunkiem – wstęp dla grup zorganizowanych.

Na terenie wioski, poza grupami zorganizowanymi, indywidualny turysta może skorzystać z noclegu ze śniadaniem lub bez śniadania.

Na terenie „….” można również zorganizować ognisko z zapewnieniem dostępu do zaplecza technicznego (udostępujący nie zapewnia wyżywienia). Wnioskodawca - Europejskie Centrum ….., dokonuje rezerwacji i sprzedaży wszystkich ww. atrakcji.

W uzupełnieniu wniosku, na następujące pytania Organu:

  1. Czy Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
  2. Czy Wnioskodawca jako organizator Zielonych Szkół jest wpisany do rejestru organizatorów wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, prowadzonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej?
  3. Czy Wnioskodawca podlega nadzorowi oraz kontroli Ministerstwa Edukacji Narodowej?
  4. Czy postawione we wniosku pytanie nr 1 obejmuje swym zakresem usługę w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywaną w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz systemie oświaty? Jeśli tak, to należy podać, z jakich konkretnie przepisów (artykuł, ustęp, paragraf) i jakich ustaw wynikają te formy i zasady.
  5. Czy celem organizowanych przez Wnioskodawcę Zielonych Szkół, objętych zakresem postawionego we wniosku pytania nr 1, jest edukacja dzieci w wieku szkolnym, tj. pobieranie nauki poza miejscem stałego zamieszkania, czy też celem organizowanych ww. Zielonych Szkół jest wypoczynek i rekreacja?
  6. Czy Zielone Szkoły organizowane są w czasie roku szkolnego w okresie nauki, czy również w weekendy, ferie i wakacje?
  7. Czy Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (jeśli tak to należy wskazać, na podstawie których konkretnie przepisów) oraz czy usługi będące przedmiotem zapytania Wnioskodawca świadczy jako taka jednostka?
  8. Czy usługi, które Wnioskodawca świadczy w ramach organizowanych Zielonych Szkół, są usługami w zakresie kształcenia i wychowania?
  9. Czy Wnioskodawca posiada status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo-rozwojowej?
  10. Czy Wnioskodawca jest podmiotem prawa publicznego?
  11. Czy Wnioskodawca jest podmiotem uznawanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym? Jeżeli tak, to proszę wskazać na podstawie jakich przepisów (artykuł, paragraf oraz nazwa aktu prawnego).
  12. Czy Wnioskodawca jest podmiotem, o którym mowa w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688)?
  13. Czy Wnioskodawca jest podmiotem wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej?
  14. Czy świadczone w ramach organizowanych warsztatów (pyt. nr 2 Wnioskodawcy) usługi nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy?
  15. Jakie konkretnie świadczenia zapewnia Wnioskodawca i na czyją rzecz?
  16. Czy Wnioskodawca świadcząc przedmiotowe usługi działa na rzecz uczestników we własnym imieniu i na własny rachunek?
  17. Czy usługi te służą bezpośredniej korzyści uczestników?
  18. Do której z poniższych kategorii należą, organizowane przez Wnioskodawcę: warsztaty przedstawiające „…..”, warsztaty kulinarne z poczęstunkiem, nocleg indywidualnego turysty ze śniadaniem lub bez śniadania, nocleg indywidualnego turysty ze śniadaniem lub bez śniadania, organizacja ogniska na terenie „…..” z dostępem do zaplecza technicznego, objęte zakresem wniosku, tj. czy są to:
    1. usługi kulturalne lub rozrywkowe, tj.:
      1. wstęp na widowiska artystyczne – jeśli tak, to należy wskazać rodzaj/charakter tych widowisk,
      2. wstęp do obiektów kulturalnych;
    2. usługi związane z rozrywką i rekreacją – w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne;
    3. usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury – wyłącznie w zakresie wstępu;
    4. usługi w zakresie wstępu na imprezy sportowe;
    5. usługi związane z działalnością obiektów sportowych;
    6. usługi związane z krótkotrwałym zakwaterowaniem?
    Jeśli usługi świadczone przez Wnioskodawcę, objęte zakresem pytań, należą do innych niż wymienione wyżej kategorie, to należy wskazać kategorie, do jakich są zaklasyfikowane.
  1. Czy usługi objęte zakresem wniosku są usługami kompleksowymi?
  2. Co jest zasadniczym elementem świadczonych przez Wnioskodawcę usług, a co elementem pomocniczym?
  3. Czy Wnioskodawca za świadczone usługi, pobiera jedną opłatę, czy każda czynność – element składowy jest odrębnie wyceniony i opłacony?
  4. Czy poczęstunek jest na wszystkich warsztatach organizowanych przez Wnioskodawcę? Jeśli nie, to na których konkretnie?
  5. Czy poczęstunek, o którym mowa we wniosku, wkalkulowany jest w cenę biletu wstępu na organizowane przez Wnioskodawcę warsztaty?
  6. Czy świadczenie poszczególnych elementów objętych biletem wstępu prowadzi do jednego celu gospodarczego?
  7. Czy istnieje możliwość wykonania świadczenia głównego bez świadczeń pomocniczych?
  8. Czy świadczenia pomocnicze są niezbędne do wykonywania świadczenia zasadniczego? Jeśli tak, należy wskazać, jakie przesłanki/okoliczności świadczą o tej niezbędności.
  9. Czy uczestnicy ww. wydarzeń będą mieli możliwość nabycia dodatkowych elementów składowych wydarzeń nieobjętych ceną biletu wstępu? Jeśli tak, to czy będą pobierane odrębne opłaty?
    Odpowiedzi na pytania 16-27 należy udzielić odrębnie dla każdego rodzaju świadczonych usług, tj. organizacji:
    • warsztatów przedstawiających „…..”,
    • warsztatów kulinarnych z poczęstunkiem,
    • organizacja ogniska na terenie „…..” z dostępem do zaplecza technicznego.


  1. Jaka jest klasyfikacja (pełny siedmiocyfrowy symbol) świadczonych przez Wnioskodawcę usług objętych pytaniem nr 3 i nr 4 wniosku ORD-IN, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008r., wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. nr 207, poz. 1293, z późn. zm.)?

Wnioskodawca wskazał, iż:

Ad. 1

Europejskie Centrum ….. jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Ad. 2

Wnioskodawca nie jest wpisany do rejestru organizatorów wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej prowadzonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Ad. 3

Wnioskodawca nie podlega nadzorowi oraz kontroli Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Ad. 4

Wnioskodawca nie sprawuje opieki nad dziećmi i młodzieżą w formie przepisów o systemie pomocy społecznej i systemie oświaty.

Ad. 5

Celem organizowanych Zielonych Szkół jest wypoczynek i rekreacja oraz edukacja poprzez gry i zabawy.

Ad. 6

Zielone szkoły są organizowane w czasie roku szkolnego, weekendów oraz wakacji.

Ad. 7

Wnioskodawca nie jest objęty systemem oświaty, jest instytucją kultury.

Ad. 8

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają charakter edukacyjny.

Ad. 9

Wnioskodawca nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk ani też nie jest jednostką badawczą.

Ad. 10

Wnioskodawca jest podmiotem prawa publicznego (posiada osobowość prawną oraz otrzymuje dotację podmiotową od organów samorządowych).

Ad. 11

Wnioskodawca jest podmiotem uznawanym za instytucję kultury, powołaną na podstawie uchwały Rady Gminy …. na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej art. 9 ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Ad. 12

Wnioskodawca nie jest podmiotem o którym mowa w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Ad. 13

Wnioskodawca jest wpisany do rejestru kultury prowadzonego przez organizatora (Samorząd Województwa …..), będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury, w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Ad. 14

W ramach organizowanych warsztatów świadczone usługi (pytanie nr 2) należą do kategorii czynności wymienionych art. 43 ust. 19 pkt 2c.

Ad. 15

Wnioskodawca zapewnia usługi w zakresie działalności kulturalnej na rzecz uczestników poszczególnych wydarzeń (szkoły, przedszkola, klienci indywidualni).

Ad. 16

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie prowadzenia:

  • warsztatów przedstawiających ,,……”
  • warsztatów kulinarnych z poczęstunkiem
  • organizacja ogniska na terenie „…..” z dostępem do zaplecza technicznego we własnym imieniu i na własny rachunek.

Ad. 17

Świadczone usługi służą bezpośrednio uczestnikom każdego rodzaju organizowanych zajęć.

Ad. 18

Organizowane warsztaty „….” oraz warsztaty kulinarne z poczęstunkiem zaliczmy do pozycji A. usługi kulturalne lub rozrywkowe pkt 2 - wstęp do obiektów kulturalnych.

Nocleg indywidualnego turysty ze śniadaniem lub bez śniadania do poz. F Usługi związane z krótkotrwałym zakwaterowaniem. Organizacja ogniska na terenie „…..” z dostępem do zaplecza technicznego - usługi rekreacyjne.

Ad. 19

Usługi objęte zakresem wniosku są usługami kompleksowymi.

Ad. 20

Zasadniczym elementem świadczonym przez Wnioskodawcę jest usługa edukacyjna, kulturalna i rozrywkowa, zaś pomocniczym jest wyżywienie i nocleg.

Ad. 21

Wnioskodawca pobiera jedną opłatę.

Ad. 22

Poczęstunek jest na wszystkich warsztatach.

Ad. 23

Poczęstunek jest wkalkulowany w cenę biletu.

Ad. 24

Świadczenie poszczególnych elementów objętych biletem prowadzi do jednego celu gospodarczego.

Ad. 25

Istnieje możliwość wykonania świadczenia głównego bez pomocniczych, w przypadku prowadzenia warsztatów przedstawiających „….” i warsztatów kulinarnych z poczęstunkiem.

Ad. 26

Można wykonać świadczenia zasadnicze bez pomocniczych.

Ad. 27

Uczestnicy ww. wydarzeń mają możliwość nabycia dodatkowych elementów wydarzeń nie objętych ceną biletu wstępu i będą pobierane dodatkowe opłaty.

Ad. 28

Klasyfikacja PKWiU pytanie 3 - 55.90.10.0

Klasyfikacja PKWiU pytanie 4 - 92.72.12.0

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 oraz art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, opłaty za pobyt na Zielonej Szkole są zwolnione z VAT?
  2. Czy opłaty za wstęp dla grup zorganizowanych na warsztaty przedstawiające „…..” oraz warsztaty kulinarne z poczęstunkiem opodatkować stawką 8% VAT?
  3. Czy opłaty za nocleg indywidualnego turysty ze śniadaniem lub bez śniadania, opodatkować stawką 8% VAT?

Zaistniały stan faktyczny dotyczy pytania nr 1 i nr 2.

Zdarzenia przyszłego dotyczą pytania nr 3 i nr 4.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku):

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, opłata za pobyt na Zielonej Szkole traktowana jest jako pakiet usług i jest zwolniona z podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 33, ponieważ są prowadzone zajęcia edukacyjne, kulturalne i rekreacyjne, natomiast zakwaterowanie i wyżywienie są usługami ściśle związanymi z usługą podstawową. Pobyt na Zielonych Szkołach trwa od 3 do 5 dni.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, opłaty za wstęp dla grup zorganizowanych na warsztaty przedstawiające ,,…..” (przedstawiają ich kulturę i tradycje) oraz warsztaty kulinarne z poczęstunkiem należy opodatkować stawką 8% VAT, ponieważ zgodnie z art. 146aa pkt 2 poz. 182 załącznik nr 3 jest to wstęp do obiektu kulturalnego.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, opłaty za nocleg indywidualnego turysty ze śniadaniem lub bez śniadania należy opodatkować stawką 8% VAT, zgodnie z art. 146aa pkt 2 poz. 163 zał. nr 3 do ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i 33 ustawy świadczonych usług, za które pobierana jest opłata za pobyt na Zielonej Szkole,
  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku VAT opłat za wstęp dla grup zorganizowanych na warsztaty przedstawiające „…..” oraz warsztaty kulinarne z poczęstunkiem,
  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku VAT opłat za nocleg indywidualnego turysty ze śniadaniem lub bez śniadania.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż odpowiedzi na pytania nr 1 i nr 2 udzielono w zaistniałym stanie faktycznym, natomiast na pytanie nr 3 w zdarzeniu przyszłym. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym, wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczeniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tutejszy Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano na podstawie grupowania PKWiU wskazanego przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego w zdarzeniu przyszłym (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wskazanych we wniosku usług) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 146aa ust. 1 pkt 1, zgodnie z którym w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Natomiast zgodnie z treścią art. 146aa ust. 1 pkt 2 w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 art. 120 oraz tytule do załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%”, pod poz. 182 zostały wymienione – bez względu na symbol PKWiU – Usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:

  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych.

Należy jednakże zwrócić uwagę, że ustawodawca objął obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% usługi kulturalne i rozrywkowe, lecz wyłącznie w zakresie wstępu. Ustawodawca nie określił jednak ani form ani kategorii „wstępu”, do których ma zastosowanie obniżona stawka podatku w wysokości 8%.

Słownik Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) definiuje pojęcie wstępu wskazując m.in., że jest to „możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś”. Zatem pod pojęciem „wstępu” w rozumieniu poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty).

Natomiast pod poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy, wymienione zostały usługi sklasyfikowane w dziale 55 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – „Usługi związane z zakwaterowaniem”.

W tym miejscu warto odnieść się do samego pojęcia „zakwaterowanie”. W związku z tym, że nie zostało ono zdefiniowane w ustawie o VAT, przy ustalaniu jego zakresu znaczeniowego należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN „zakwaterować” znaczy „przydzielić komuś miejsce czasowego zamieszkania”. Z kolei, „zakwaterować się” znaczy „zamieszkać gdzieś tymczasowo”.

Ustawodawca nie poprzedził PKWiU 55 symbolem „ex”, co pozwala przyjąć, że stawka obniżona podatku ma zastosowanie do wszelkich usług zawierających się w tym grupowaniu.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3 ustawy, wykaz towarów i usług objętych tym załącznikiem nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka 8%.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia

–oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma więc charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, koniecznym jest, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, oraz podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu, zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Jednocześnie zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Ponadto, na mocy art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności EC…., zgodnie ze statutem jest: popularyzacja twórczości, literatury (…). Wnioskodawca nie jest wpisany do rejestru organizatorów wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej prowadzonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Wnioskodawca nie podlega nadzorowi oraz kontroli Ministerstwa Edukacji Narodowej. Wnioskodawca nie sprawuje opieki nad dziećmi i młodzieżą w formie przepisów o systemie pomocy społecznej i systemie oświaty. Celem organizowanych Zielonych Szkół jest wypoczynek i rekreacja, oraz edukacja poprzez gry i zabawy. Zielone szkoły są organizowane w czasie roku szkolnego, weekendów oraz wakacji. Wnioskodawca nie jest objęty systemem oświaty, jest instytucją kultury Wnioskodawca jest podmiotem prawa publicznego (posiada osobowość prawną oraz otrzymuje dotację podmiotową od organów samorządowych). Wnioskodawca jest podmiotem uznawanym za instytucję kultury, powołaną na podstawie uchwały Rady Gminy ….. na podstawie Ustawy o organizowani i prowadzeniu działalności kulturalnej art. 9 Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Wnioskodawca jest wpisany do rejestru kultury prowadzonego przez organizatora (Samorząd Województwa ….), będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury, w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest kwestia zwolnienia od podatku od towarów i usług opłat za pobyt na Zielonej Szkole na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 oraz art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, że zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata (opłata).

Odnosząc się do zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy należy wskazać, że przepis ten stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit. n cyt. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), który stanowi, że państwa członkowskie zwalniają od podatku od towarów i usług świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Analizując powołane wyżej regulacje dotyczące zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, w zakresie usług kultury zauważyć należy, że warunkiem zastosowania ww. zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym, dotyczącym rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

Należy zauważyć, że art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy wymienia trzy grupy podmiotów. Po pierwsze, podmioty prawa publicznego. Po drugie, inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym. Po trzecie, podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Jeśli chodzi o drugą grupę podmiotów należy podkreślić, że analizowany przepis nie odsyła do ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Czyni to jedynie w odniesieniu do trzeciej grupy podmiotów. Zatem odrębne przepisy, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, na podstawie których dany podmiot może być uznany za instytucję o charakterze kulturalnym, nie muszą być tożsame z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

W przepisach ogólnych (Rozdziału I) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1983 ze zm.), ustawodawca wskazał – w art. 1 ust. 1, że działalność kulturalna w rozumieniu tej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Z art. 2 tej ustawy wynika, że formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności, (a więc nie tylko) teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury. W myśl art. 3 ust. 1 tej ustawy, działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Zgodnie zaś z art. 4 tej ustawy, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których podstawowym celem statutowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, mogą prowadzić taką działalność w szczególności (a więc nie tylko) w formie klubów, świetlic, domów kultury i bibliotek.

Zatem formy działalności kulturalnej w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej nie zostały ograniczone wyłącznie do form organizacyjnych wyliczonych w art. 2 tej ustawy, a więc mogą to być również inne formy upowszechniania kultury. Świadczy o tym treść art. 3 ust. 1 tej ustawy, w którym wskazano, że działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca jak wskazał - jest wpisany do rejestru kultury prowadzonego przez organizatora (Samorząd Województwa …..), będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury, w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, co pozwala stwierdzić, że Wnioskodawca wypełnia przesłankę podmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

W następnej kolejności należy zbadać, czy usługa opisana we wniosku wypełnia przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia.

Jak wynika z wyżej przytoczonego art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się z podatku usługi kulturalne (…). Ustawa o podatku od towarów i usług nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (http://sjp.pwn.pl/), kultura oznacza „materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory”. Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia „kultura”, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji, gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgniecie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu, w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na organizowaniu Zielonych Szkół, które są jedną z form wypoczynku i edukacji, polegającą na zorganizowaniu pobytu dzieci i młodzieży na terenie „…..”, nie stanowią usług kulturalnych, a jak wskazał sam Zainteresowany – usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają charakter edukacyjny.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę jako instytucję o charakterze kulturalnym, polegające na organizowaniu Zielonych Szkół dla dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół na terenie całego kraju, nie podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, z uwagi na niewypełnienie przesłanki przedmiotowej do zastosowania ww. zwolnienia, tj. przedmiotowe usługi nie stanowią usług kulturalnych lecz mają charakter edukacyjny.

Wskazać również należy, że przedmiotowe usługi, polegające na organizowaniu Zielonych Szkół nie korzystają również ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, bowiem Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących opodatkowania 8% stawką podatku VAT opłat za wstęp dla grup zorganizowanych na warsztaty przedstawiające …, warsztaty kulinarne oraz opłat za nocleg indywidualnego turysty ze śniadaniem lub bez śniadania, należy ponownie wskazać, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym, wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do tych towarów i usług, dla których przepisy w zakresie VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

W tym miejscu zwrócić należy uwagę na to, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowanie podatkiem od towarów i usług ustawodawca powiązał z wystąpieniem określonych zdarzeń, tj. np. z dostawą towaru lub ze świadczeniem usługi. Dla opodatkowania istotne jest zatem tylko to, czy w danym przypadku mamy do czynienia z jedną z czynności enumeratywnie wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Bez znaczenia dla opodatkowania pozostaje natomiast treść stosunku cywilnoprawnego łączącego strony. Niezależnie bowiem od tego, jak strony określiły przedmiot umowy, o stosowaniu określonej stawki podatku będzie decydować faktyczna czynność, z którą ustawa wiąże obowiązek podatkowy, a nie ustalenia co do tego, jak zakres tych czynności został oznaczony przez strony w umowie.

Powyższe stanowisko potwierdza treść art. 5 ust. 2 ustawy, który stanowi, że opodatkowanie podatkiem od towarów i usług następuje niezależnie od tego, czy czynności podlegające opodatkowaniu zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa. Prawnopodatkowe skutki opodatkowania czynności, o jakich mowa w art. 5 ust. 1 ustawy są zatem „oderwane” od stosunku cywilnoprawnego, z którego wynikają, albowiem nawet jego wadliwość pozostaje bez wpływu na zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem w przypadku usług o charakterze złożonym, o wysokości zastosowanej stawki podatku decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną usługą kompleksową, czy też z szeregiem jednostkowych usług. Ocena tej okoliczności winna odbywać się przy tym w oderwaniu od treści umowy łączącej strony, a jedynie w oparciu o to, czy dokonywane przez podatnika czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. Sama wola stron umowy, że celem transakcji jest nabycie usługi kompleksowej, a nie poszczególnych wyodrębnionych świadczeń, nie decyduje o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że aby móc stwierdzić, że dane czynności stanowią usługą jednolitą – złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie wyklucza zastosowania do poszczególnych jego elementów odrębnych cen. Jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu czynności kompleksowej.

Koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował Trybunał Sprawiedliwości UE, w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy VAT.

W orzeczeniu C-349/96 Trybunał rozstrzygnął, że w świadczeniu usług obejmujących kilka części składowych należy stosować te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać więc za usługę pomocniczą, jeżeli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz środek do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Trybunał zaakcentował „ekonomiczny punkt widzenia” oraz ocenę z perspektywy nabywcy. Z treści powołanego wyroku wynika, że TSUE położył duży nacisk na subiektywne kryteria przy ocenie danego świadczenia jako złożonego, jednakże wnioski, co do kwalifikacji danego kompleksu zdarzeń gospodarczych jako świadczenia złożonego, nie mogą być pozbawione waloru obiektywnego, albowiem zakres i sposób opodatkowania świadczenia nie może być zależny jedynie od woli stron transakcji. Stąd w pierwszym rzędzie Trybunał odwołał się do art. 2(1) VI Dyrektywy, wedle którego każde świadczenie usług powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne, a świadczenie złożone w aspekcie gospodarczym nie powinno być sztucznie rozdzielane, by nie pogarszać funkcjonalności systemu VAT. Sąd wskazał, że jeśli dana transakcja składa się z szeregu świadczeń i czynności należy uwzględnić wszystkie okoliczności, w jakich jest dokonywana rozpatrywana transakcja.

W orzeczeniu w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen, TSUE analizował problem związany z dostarczeniem nabywcy typowego, standardowego oprogramowania oraz – jednocześnie – usługi jego dostosowania do indywidualnych potrzeb klienta, przy czym klient otrzymywał od dostawcy od razu oprogramowanie dostosowane do jego potrzeb. Powstała więc wątpliwość co do tego, czy podatnik wykonał, de facto, dwa odrębne świadczenia – dostawę typowego oprogramowania i usługę jego dostosowania do potrzeb klienta, czy też świadczenie podatnika miało charakter jednego świadczenia kompleksowego (złożonego).

W wyroku tym TSUE zawarł kilka uwag pozwalających na zidentyfikowanie usług złożonych. Trybunał wskazał mianowicie, że istotne jest założenie, z jakim należy podejść do analizy każdego takiego zdarzenia. Tym założeniem jest to, by – po pierwsze – każda czynność była zwykle uznawana za odrębną i niezależną (pkt 20 uzasadnienia), jednoczenie – po drugie – trzeba mieć na względzie, że czynność złożona z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie zakłócać funkcjonowania systemu podatku VAT (pkt 20).

W celu określenia, czy mamy do czynienia z tzw. usługą kompleksową należy – wg TSUE – przede wszystkim poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie. W orzeczeniu tym TSUE wskazał na konieczność dokonania analizy charakteru transakcji także z punktu widzenia nabywcy. Bo przecież w omawianym przypadku to właśnie perspektywa nabywcy (dla którego wartość nabytego świadczenia jest tworzona przez fakt wejścia w posiadanie oprogramowania przystosowanego do jego indywidualnych potrzeb, a nie oprogramowania standardowego, które mogło być wręcz bezużyteczne – przystosowanie to zostało dokonane przez ten sam podmiot, który dokonał dostawy oprogramowania) była podstawą do ustalenia, jaki był rzeczywisty charakter świadczenia. Trybunał szczególnie wyraźnie w omawianym wyroku podkreśla fakt, że: „(...) nabycie przez klienta samego standardowego oprogramowania nie było w żaden sposób użyteczne”. W konsekwencji, w świetle omawianego wyroku należy przyjąć, że nie będzie mieć charakteru kompleksowego taki zestaw świadczeń, których połączenie miałoby charakter działania sztucznego. W tym kontekście, za świadczenia odrębne należy więc uznać świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz jednego nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone.

Warto także zwrócić uwagę na wyrok TSUE z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 (RLRE Tellmer), w którym Trybunał rozstrzygał kwestię związaną z opodatkowaniem usługi wynajmu mieszkań i towarzyszącej jej usłudze sprzątania części wspólnych budynku mieszkalnego. W sprawie spółki Tellmer nie występuje w ocenie TSUE jedno świadczenie złożone. Dla takiej oceny TSUE, kluczowy charakter ma fakt, że: „(...) usługi sprzątania części wspólnych budynku mogą być świadczone na różnych zasadach, to znaczy na przykład przez osoby trzecie wystawiające faktury obejmujące koszt tych usług bezpośrednio lokatorom lub przez wynajmującego zatrudniającego w tym celu własnych pracowników lub posługującego się przedsiębiorstwem zajmującym się sprzątaniem”.

A zatem za szczególnie znaczące TSUE uznał to, że sprzątanie może być świadczone w sposób całkowicie niezależny od usługi najmu, np. poprzez samodzielny zakup danego świadczenia (sprzątania) przez najemcę. To sprawia, że związek pomiędzy najmem i sprzątaniem jest, w ocenie Trybunału na tyle swobodny, że nie można mówić o istnieniu świadczenia złożonego. A zatem, jeśli usługi mogą być rozdzielone bez uszczerbku dla każdej z nich, a zatem w sposób naturalnie uzasadniony, wówczas nie można uznać, że stanowią jedno świadczenie kompleksowe w rozumieniu Dyrektywy.

Również TSUE w wyroku z dnia 16 kwietnia 2015 r. w sprawie C-42/14 dotyczącej Wojskowej Akademii Mieszkaniowej odnosił się do zagadnień dotyczących opodatkowania przy świadczonych usługach najmu świadczeń dodatkowych takich jak energia elektryczna, energia cieplna i woda, wywóz nieczystości. We wskazanym wyroku TSUE stwierdził, że: „W pierwszej kolejności, jeżeli najemca ma możliwość wyboru świadczeniodawców lub sposobów korzystania z danych towarów lub usług, świadczenia odnoszące się do tych towarów lub usług co do zasady mogą być uważane za odrębne od najmu. W szczególności, jeżeli najemca może decydować o swoim zużyciu wody, energii elektrycznej lub energii cieplnej, które może być stwierdzone poprzez założenie indywidualnych liczników i na tej podstawie fakturowane, świadczenia odnoszące się do tych towarów lub usług co do zasady mogą być uważane za odrębne od najmu. Co do usług takich jak sprzątanie części wspólnych nieruchomości stanowiących współwłasność, należy je uznać za odrębne od najmu, jeśli mogą być zorganizowane przez każdego najemcę indywidualnie lub przez najemców wspólnie, oraz jeśli we wszystkich wypadkach faktury wystawione na najemcę wykazują dostawę tych towarów i świadczenie usług na pozycjach odrębnych od czynszu najmu.” (pkt 39).

Powyższe poglądy znajdują również potwierdzenie w wyrokach: w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC), w sprawie C-111/05 Aktiebolaget NN, C-292/11 Fireld Fisher Waterhouse LLP, w sprawie C-88/09 Graphic Procede TSUE.

W kontekście powyższego stwierdzić należy, że ze świadczeniem usługi złożonej (kompleksowej) mamy do czynienia wówczas, gdy świadczenie usługodawcy jest rozbudowane i obejmuje dwie lub więcej pojedynczych czynności (świadczeń), będących elementami częściowego zobowiązania strony transakcji. Jednocześnie usługa taka, jeśli może zostać uznana za usługę o charakterze złożonym, podlega opodatkowaniu jednolitą stawką podatku od towarów i usług, właściwą dla świadczenia podstawowego, głównego.

Zatem w przypadku usług o charakterze złożonym, o wysokości stawki podatku decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną usługą kompleksową, czy też z szeregiem jednostkowych usług. Ocena tej okoliczności winna odbywać się więc w oparciu o to, czy dokonywane czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

W tym miejscu podkreślenia wymaga, że dla kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług istotne znaczenie ma przedmiot opodatkowania z punktu widzenia ostatecznego klienta (zlecającego). Nie należy zatem utożsamiać czynności organizacji imprezy z własnej inicjatywy, której odbiorcą może być każda chętna osoba do wzięcia w niej udziału, z czynnością organizacji imprezy na zlecenie podmiotu będącego jej inicjatorem a zarazem odbiorcą świadczenia.

Jeśli dana impreza będzie organizowana z własnej inicjatywy organizatora i będzie adresowana do ostatecznego klienta, będziemy mieli do czynienia z usługami rozrywkowymi, artystycznymi, rekreacyjnymi w zakresie wstępu, gdyż odbiorcą oferowanego przez organizatora wstępu w formie np. biletów na organizowaną imprezę, będzie ostateczny beneficjent/konsument. Wstęp w takich okolicznościach jest rozumiany jako „prawo do uczestniczenia w czymś”.

W konsekwencji, usługi rozrywkowe, artystyczne i związane z rekreacją, organizowane z własnej inicjatywy organizatora, których odbiorcą jest potencjalny nabywca wstępu na imprezę, będą usługami, o których mowa w poz. 182, 183 i 186 załącznika nr 3 do ustawy i będą podlegały opodatkowaniu VAT stawką 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy.

Natomiast jeśli dana impreza organizowana będzie na zlecenie podmiotu będącego jej inicjatorem, nie będziemy mieli do czynienia z usługami wyłącznie w zakresie wstępu. W tym przypadku istotą świadczenia będzie usługa organizacji imprezy na rzecz jej organizatora – zlecającego organizację danej imprezy. Usługi takiej nie można utożsamiać ze wstępem rozumianym jako „prawo uczestnictwa w czymś”, bowiem uczestnikiem imprezy nie będzie zleceniodawca lecz ostateczny uczestnik danego typu imprezy. Tym samym, podmiot organizujący imprezę nie będzie świadczył na rzecz zlecającego usług (rozrywkowych, artystycznych czy rekreacyjnych) w zakresie wstępu lecz usługę kompleksowej organizacji imprezy, której nie można uznać za czynność mieszczącą się w zakresie wstępu, o którym mowa w poz. 182, 183, 186 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym w odniesieniu do imprez organizowanych na zlecenie podmiotu zewnętrznego zastosowanie znajdzie podstawowa, tj. 23% stawka podatku VAT.

Jednocześnie zaznaczenia wymaga, że w sytuacji, gdy podmiot organizujący na zlecenie daną imprezę, będzie dokonywał sprzedaży biletów „we własnym zakresie i na własne ryzyko gospodarcze” i wynagrodzenie z tytułu tej sprzedaży nie będzie należne od zlecającego (inicjatora imprezy), wówczas będziemy mieli do czynienia ze sprzedażą biletów wstępu, czyli usług rozrywkowych, artystycznych i związanych z rekreacją w zakresie wstępu, do których znajdzie zastosowanie stawka podatku w wysokości 8%.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy, w szczególności fakt, że – jak wskazał Wnioskodawca - istnieje możliwość wykonania świadczenia głównego bez pomocniczych, w przypadku prowadzenia warsztatów przedstawiających „….” i warsztatów kulinarnych z poczęstunkiem, można wykonać świadczenia zasadnicze bez pomocniczych, nadto, uczestnicy ww. wydarzeń mają możliwość nabycia dodatkowych elementów wydarzeń nieobjętych ceną biletu wstępu i będą pobierane dodatkowe opłaty - należy wskazać, iż w analizowanym przypadku, w ocenie Organu, z punktu widzenia potencjalnego nabywcy celem nabycia jest usługa wstępu na warsztaty przedstawiające „….” oraz warsztaty kulinarne. A zatem, przedmiotowe warsztaty stanowią cel sam w sobie, a tym samym stanowią odrębne niezależne świadczenie od świadczeń takich jak poczęstunek. Zatem, świadczenia w postaci poczęstunku nie można uznać za element usług kompleksowej, gdzie usługą podstawową jest usługa wstępu na warsztaty przedstawiające „…..” oraz warsztaty kulinarne.

W konsekwencji stwierdzić należy, że świadczenie przez Wnioskodawcę usług wstępu na warsztaty przedstawiające „…..” oraz warsztaty kulinarne z poczęstunkiem, w żadnym z przypadków nie można uznać za kompleksową usługę. Zatem, nieprawidłowe jest traktowanie tych czynności jako usługi kompleksowej i stosowanie do całości preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy w powiązaniu z poz. 182 załącznika nr 3 ustawy.

Jednakże mając na uwadze okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że skoro świadczone przez Wnioskodawcę ww. usługi wstępu na warsztaty objęte zakresem pytania nr 2 bez poczęstunku, są usługami, o których mowa w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy, to podlegają one opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy. Natomiast świadczenia w postaci poczęstunku podlegają opodatkowaniu według właściwych stawek dla danego towaru.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie 8% stawki podatku VAT z tytułu świadczonych usług wstępu na warsztaty objęte zakresem pytania oznaczonego we wniosku nr 2 (włącznie z poczęstunkiem), należało uznać je za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do zapytania Wnioskodawcy wskazanego jako nr 3, wskazać należy, iż co do zasady, w przypadku, gdy podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT czynny świadczy usługę związaną z zakwaterowaniem, mieszczącą się w grupowaniu: PKWiU 55 – podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 8%.

Jak wskazano powyżej, pod poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%” (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2019 r., stawka ta wynosi 8%), wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55, tj. „usługi związane z zakwaterowaniem”.

W świetle przedstawionej treści wniosku i przywołanych przepisów należy stwierdzić, że w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz indywidualnego turysty usługi związane z krótkotrwałym zakwaterowaniem, które zostały sklasyfikowane przez Zainteresowanego pod symbolem PKWiU 55.90.10.0, to na podstawie poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy, przedmiotowe usługi będą objęte 8% stawką podatku VAT.

Jednocześnie uwzględniając przywołaną przez Organ analizę kompleksowości dla świadczonych usług, uznać należy, że sprzedaż noclegów ze śniadaniem nie będzie stanowiła świadczenia dwóch odrębnych usług, a zatem usługa gastronomiczna w postaci śniadania, będzie stanowiła integralną część usługi noclegowej świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz indywidualnego turysty. W związku z powyższym, śniadanie będzie stanowiło świadczenie pomocnicze do usługi noclegowej, świadczonej przez Wnioskodawcę.

Podsumowując, opłaty za nocleg indywidualnego turysty ze śniadaniem lub bez śniadania, będą podlegały opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 2, jako usługi wymienione w poz. 163 zał. nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że świadczone przez Zainteresowanego usługi zostały prawidłowo sklasyfikowane pod symbolem PKWiU.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że ustawą z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, opublikowaną w Dzienniku Ustaw z dnia 13 września 2019 r., poz. 1751, dokonano zmian w ustawie o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 1 pkt 27 ww. ustawy, w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany - załącznik nr 3 do ustawy otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszej ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 kwietnia 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72-75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w odniesieniu do pytania nr 1 i nr 2 oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji w odniesieniu do pytania nr 3.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Końcowo należy jeszcze raz podkreślić, że tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie, z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, zmiana któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiana stanu prawnego powoduje, że niniejsza interpretacja traci swą ważność, a Wnioskodawca nie może korzystać z ochrony wynikającej z tej interpretacji.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Podkreślić należy, iż niniejszym rozstrzygnięciem załatwiono wniosek w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i 33 ustawy świadczonych usług, za które pobierana jest opłata za pobyt na Zielonej Szkole, opodatkowania 8% stawką podatku VAT opłat za wstęp dla grup zorganizowanych na warsztaty przedstawiające „…” oraz warsztaty kulinarne z poczęstunkiem oraz opodatkowania 8% stawką podatku VAT opłat za nocleg indywidualnego turysty ze śniadaniem lub bez śniadania. Natomiast w pozostałym wniosek zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj