Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.460.2019.1.JKS
z 5 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2019 r. (data wpływu 23 października 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji Drogowej,
  • opodatkowania przekazania nakładów poniesionych przez Spółkę na Inwestycję Drogową

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w powyższym zakresie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

(…) Sp. z o.o. z siedzibą w (...) (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Spółka planuje w przyszłości prowadzić działalność gospodarczą opodatkowaną VAT. W szczególności Spółka zamierza wynajmować powierzchnie znajdujące się na terenie nieruchomości, których jest właścicielem oraz nieruchomości, których jest użytkownikiem wieczystym (w szczególności budynki, które planuje wybudować na nieruchomościach). Usługi najmu będą, co do zasady opodatkowane VAT według stawki podstawowej w wysokości 23%. Spółka nie prowadzi obecnie sprzedaży zwolnionej z VAT i w przyszłości nie zamierza realizować takiej sprzedaży.

Wnioskodawca planuje przeprowadzenie na nieruchomościach inwestycji polegającej na budowie budynku lub budynków magazynowo-produkcyjno-biurowych wraz z towarzyszącą im infrastrukturą (dalej: „Inwestycja Niedrogowa”).

Wnioskodawca w celu umożliwienia prowadzenia planowanej działalności gospodarczej, realizacji na nieruchomościach Inwestycji Niedrogowej oraz w celu zapewnienia odpowiedniego dostępu do nieruchomości i właściwego ich skomunikowania z drogami publicznymi (m.in. drogą wojewódzką nr (...)), planuje podpisać umowę (dalej: „Umowa”) z Gminą (...) (dalej: „Gmina”) w zakresie ustalenia zasad i warunków realizacji przez Spółkę inwestycji drogowej (dalej: „Inwestycja Drogowa”).

Jak wynika z Umowy, Inwestycja Drogowa ma zostać przeprowadzona przez Spółkę na jej własny koszt oraz na warunkach uzgodnionych w planowanej Umowie z Gminą.

Wnioskodawca jest:

  1. właścicielem nieruchomości położonej w miejscowości 1 koło (...) składającej się z działki o numerze ewidencyjnym 1, obręb (...) (dalej: „Nieruchomość 1”),
  2. właścicielem nieruchomości położonej w miejscowości 2 koło (...), składającej się z działek o numerach ewidencyjnych 2, 3, 4 obręb (...) (dalej: „Nieruchomość 2”),
  3. użytkownikiem wieczystym nieruchomości położonej w miejscowości 3 koło (...) składającej się z działek o nr ewidencyjnych 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, obręb (...) (dalej: „Nieruchomość 3”),
  4. użytkownikiem wieczystym nieruchomości położonej w miejscowości 1 koło (...), składającej się z działek o numerach ewidencyjnych 13, 14, obręb (...) (dalej: „Nieruchomość 4”).

W dalszej części wniosku Nieruchomość 1, Nieruchomość 2, Nieruchomość 3 oraz Nieruchomość 4 będą łącznie zwane Nieruchomością.

Wnioskodawca planuje zrealizować Inwestycję Drogową na działkach będących w posiadaniu i zarządzie Gminy (dalej „Nieruchomość Gminy”), będących w zarządzie A (dalej: „Nieruchomość A”), części działki o numerze 15 będącej w posiadaniu i zarządzie B (dalej „Nieruchomość B”) oraz działkach będących w zarządzie C (dalej „Nieruchomość C”), a także na: części Nieruchomości 3 i 4 Spółki (obejmującej w szczególności działki o numerach 5, 6 oraz 14).

Planowana przez Wnioskodawcę Inwestycja Drogowa polegać będzie na: budowie nowej drogi gminnej oraz wybudowaniu skrzyżowania (w formie ronda), stanowiącego połączenie planowanej drogi gminnej z drogą wojewódzką nr (...) oraz przebudowanie jej fragmentu zgodnie z załącznikiem do Umowy.

Spółka zgodnie z Umową przygotuje na swój koszt projekt Inwestycji Drogowej oraz zrealizuje na własny koszt jego realizację. Gmina nie będzie partycypowała finansowo w realizacji Inwestycji Drogowej.

Spółka będzie wykonywać wszystkie obowiązki inwestora w rozumieniu Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1186), w zakresie realizacji Inwestycji Drogowej. W szczególności Spółka uzyska wymagane prawem pozwolenia oraz dopełni wszelkich czynności faktycznych i prawnych związanych z rozpoczęciem, prowadzeniem i zakończeniem Inwestycji Drogowej (m.in. dokona niezbędnych ustaleń z A, B oraz C). Jak wynika z Umowy, Gmina będzie zobowiązana do akceptacji projektu Inwestycji Drogowej, który powinien być zgodny z Umową oraz bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa.

Wnioskodawca zobowiązuje się na mocy planowanej Umowy do dopełnienia wszystkich wymaganych prawem formalności administracyjnych. tj. m.in. uzyskania (w razie konieczności) decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, pozwolenia wodno-prawnego, decyzji na wycinkę drzew oraz zatwierdzenia projektu organizacji ruchu.

Spółka przygotuje także na własny koszt odpowiednią dokumentację oraz inne dokumenty w zakresie związanym z planowaną Umową, a koniecznym do uzyskania pozwolenia na użytkowanie (o ile będzie wymagane) lub dopełnienia innych wymogów prawnych w celu dopuszczenia Inwestycji Drogowej do użytkowania.

Zgodnie z Umową Spółka zobowiązuje się również do poniesienia kosztów zatrudnienia kierownika budowy, kosztów nadzoru autorskiego przez autorów projektu drogowego oraz kosztów nadzoru inwestorskiego nad realizacją Inwestycji Drogowej.

Podsumowując, zgodnie z Umową Wnioskodawca poniesie wszelkie koszty związane z projektowaniem, przygotowaniem, realizacją oraz nadzorem nad realizacją Inwestycji Drogowej.

Realizacja Inwestycji Drogowej w całości zostanie przeprowadzona zgodnie z procedurą przewidzianą w ustawie z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1474), w tym w szczególności na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizacji inwestycji drogowej (dalej: „Decyzja ZRID”).

Spółka będzie realizować Inwestycję Drogową na gruntach własnych (stanowiących aktualnie cześć Nieruchomości) oraz należących do Gminy i Województwa (...). Natomiast na podstawie Decyzji ZRID zostaną dokonane takie zmiany w strukturze własnościowej, że należące początkowo do Spółki grunty niezbędne do realizacji Inwestycji Drogowej zostaną wywłaszczone i przejdą, albo w całości na własność Gminy, albo częściowo na własność Gminy, a częściowo na własność Województwa.

Struktura własnościowa gruntów, na których finalnie będzie znajdowała się Inwestycja Drogowa, uzależniona jest od szczególnych uregulowań wynikających z przepisów ustaw dotyczących dróg publicznych. Z punktu widzenia niniejszego wniosku istotne jest, że w wyniku wydania Decyzji ZRID zrealizowana Inwestycja Drogowa będzie znajdowała się wyłącznie na gruntach należących odpowiednio do Gminy lub Województwa.

Mając to na uwadze, Inwestycja Drogowa po jej zakończeniu stanowić będzie odpowiednio własność Gminy lub Województwa. Po zakończeniu Inwestycji Drogowej związane z nią nakłady inwestycyjne poniesione przez Spółkę zostaną przekazane nieodpłatnie odpowiednio na rzecz Gminy lub Województwa.

Ponadto, zgodnie z Umową, Spółka z dniem zakończenia Inwestycji Drogowej przeniesie nieodpłatnie na Gminę autorskie prawa majątkowe do projektu drogowego. Jednocześnie Spółka przeniesie prawo do korzystania i wyrażania zgody na korzystanie z projektu drogowego przed inne podmioty, wyrazi zgodę na rozporządzanie i korzystanie z opracowań projektu drogowego przez Gminę oraz przeniesie na Gminę wyłączne prawo zezwalania na wykonywanie zależnych praw autorskich. Niewykluczone jest, że również Województwo będzie oczekiwać przeniesienia przez Spółkę wyżej wymienionych praw do dokumentacji projektowej. W takim przypadku Spółka przeniesienie te prawa na rzecz Województwa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji Drogowej?
  2. Czy przekazanie nakładów poniesionych przez Spółkę na Inwestycję Drogową będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Spółki będzie jej przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z wszelkich wydatków ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji Drogowej.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Przywołane powyżej normy wprowadzają jedną z najistotniejszych zasad podatku VAT – prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to przysługuje wtedy, gdy nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przepisy nie wskazują jaki charakter ma mieć związek pomiędzy zakupami (podatkiem naliczonym), a sprzedażą opodatkowaną. Związek ten może mieć charakter bezpośredni albo pośredni. Związek pośredni istnieje co do zasady wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania danego podatnika. Zdaniem Spółki w opisanym zdarzeniu przyszłym istnieje związek pośredni pomiędzy wydatkami na przeprowadzenie Inwestycji Drogowej, a sprzedażą opodatkowaną, którą zamierza realizować Spółka przy wykorzystaniu Nieruchomości, w tym Inwestycji Niedrogowej.

Działalność wykonywana przez Wnioskodawcę będzie polegać na wynajmie Nieruchomości (w tym Inwestycji Niedrogowej). Celem podniesienia atrakcyjności Nieruchomości dla przyszłych najemców, poprawy obsługi Nieruchomości i zwiększenia jej dostępności komunikacyjnej, Spółka zamierza ponieść wydatki na realizację Inwestycji Drogowej. Zdaniem Wnioskodawcy realizacja Inwestycji Drogowej wpłynie w korzystny sposób na Nieruchomość. Na skutek wykonania infrastruktury drogowej zostanie podniesiony standard Nieruchomości, co może wpłynąć na zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą najmu Nieruchomości oraz na zwiększenie poziomu czynszów najmu pobieranych przez Spółkę. W ocenie Wnioskodawcy istnieje zatem związek pomiędzy wydatkami na realizację Inwestycji Drogowej, a czynnościami opodatkowanymi VAT, które Spółka zamierza wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Dotyczy to w szczególności planowanego świadczenia usług najmu Inwestycji Niedrogowej opodatkowanych zasadniczo stawką VAT w wysokości 23%.

Jednocześnie zdaniem Spółki, bez znaczenia pozostaje fakt, że Inwestycja Drogowa zostanie przekazana przez Spółkę nieodpłatnie na rzecz Gminy, zgodnie z Umową. Mimo nieodpłatnego przekazania Inwestycji Drogowej, jej realizacja doprowadzi do zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości, która będzie przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.

Mając na względzie wyżej przytoczone argumenty, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przysługuje mu pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji Drogowej.

Powyższe stanowisko, w analogicznym stanie faktycznym, znalazło potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Organ Interpretacyjny”) z dnia 25 maja 2017 nr. 0114-KDIP1-l.40l2.64.2017.l.DG. W interpretacji wskazano, że: „Spółka prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT przy wykorzystaniu Nieruchomości. Działalność ta polega na wynajmie Nieruchomości i ich części. Aby podnieść atrakcyjność Nieruchomości dla obecnych i przyszłych najemców, poprawić obsługę Nieruchomości i zwiększyć jej dostępność komunikacyjną, Spółka będzie ponosiła wydatki na realizację Inwestycji (polegającej na przebudowie infrastruktury komunikacyjnej znajdującej się w jej pobliżu – przypis własny). Inwestycja bez wątpienia wpłynie w sposób pozytywny na Nieruchomość. Dzięki nowej infrastrukturze drogowej znajdującej się w pobliżu Nieruchomości zostanie podniesiony jej standard, co może znaleźć przełożenie na zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą najmu Nieruchomości oraz na zwiększenie poziomu czynszów najmu pobieranych przez Spółkę. Spółka stwierdza zatem, że istnieje oczywisty związek pomiędzy Inwestycją, a czynnościami opodatkowanymi, które wykonuje i zamierza wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej”. Organ interpretacyjny przychylił się do takiego stanowiska potwierdzając, że spółce ponoszącej wydatki na przebudowę infrastruktury komunikacyjnej przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z prowadzonymi pracami.

Ponadto, podobne stanowisko zostało przedstawione w innych interpretacjach indywidualnych wydawanych w analogicznych stanach faktycznych, m.in. w:

  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 września 2019 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.294.2019.3.OA,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 marca 2019 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.21.2019.1.WR,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 listopada 2018 r., nr 0114-KDIP1-2.4012.586.2018.1.IG.

Stanowisko w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Spółki nieodpłatne przekazanie nakładów poniesionych przez Spółkę na Inwestycję Drogową na rzecz Gminy lub Województwa nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 2.

Zakres opodatkowania VAT określa art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT. Wskazuje on, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W celu określenia, czy nieodpłatne przekazanie nakładów poniesionych przez Spółkę na Inwestycję Drogową na rzecz Gminy lub Województwa będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, konieczne jest rozważenie czy przekazanie Inwestycji Drogowej powinno być rozpatrywane jako dostawa towarów lub jako świadczenie usług.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami na gruncie VAT są z kolei rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT).

Na podstawie art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Na gruncie prawa cywilnego nieruchomość jest bez wątpienia rzeczą. Na podstawie art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 459, dalej: „KC”), częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Zgodnie z art. 48 KC do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. W kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego, Spółka wskazuje na istotną cywilistyczną zasadę stanowiącą, że wszelkie rzeczy połączone trwale z nieruchomością stają się jej częścią składową (łac. superficies solo cedit). Wyrazem tej zasady w polskim porządku prawnym jest art. 47 § 1 KC wskazujący, że część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych oraz art. 141 KC, zgodnie z którym własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.

Mając na względzie przywołane powyżej regulacje prawa cywilnego, stwierdzić należy, że właścicielem ruchomości (nakładów) połączonych z nieruchomością w taki sposób, że stały się jej częściami składowymi, jest właściciel nieruchomości.

Na mocy Decyzji ZRID część Nieruchomości Spółki, na której ma zostać w przyszłości zrealizowana Inwestycja Drogowa, zostanie przed rozpoczęciem prac (bez wynagrodzenia) przekazana na rzecz Gminy.

Inwestycja Drogowa, którą będzie realizowała Spółka na nieruchomościach gruntowych będących na dzień zakończenia Inwestycji Drogowej (w tym na mocy Decyzji ZRID) własnością Gminy lub Województwa bez wątpienia będzie stanowiła część składową gruntu, ponieważ Inwestycja Drogowa polega na rozbudowie infrastruktury komunikacyjnej, która będzie ściśle związana z gruntem w taki sposób, że jej odłączenie będzie niemożliwe bez jej uszkodzenia bądź istotnej zmiany (art. 47 § 2 w zw. z art. 48 KC).

Oznacza to, że Inwestycja Drogowa nie może być przedmiotem odrębnej własności, gdyż w momencie jej wykonania stanie się ona własnością Gminy lub Województwa. Spółka nie będzie więc właścicielem samej Inwestycji Drogowej i nie będzie mogła nią swobodnie rozporządzać. Gmina lub Województwo staną się właścicielami Inwestycji Drogowej już w momencie jej połączenia z gruntem. Mając to na uwadze, zdaniem Spółki nieodpłatne przekazanie Inwestycji Drogowej, zgodnie z Umową, na rzecz Gminy nie może być traktowane jako dostawa towarów.

Kluczowe jest zatem rozważenie czy przekazanie Inwestycji Drogowej może być uznane za świadczenie usług. Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, świadczeniem usług jest każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Przekazanie Inwestycji Drogowej wypełnia tę definicję i jest świadczeniem usług przez Spółkę na rzecz Gminy. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z Umową przekazanie Inwestycji Drogowej będzie czynnością nieodpłatną, natomiast opodatkowaniu VAT podlega tylko świadczenie usług za wynagrodzeniem.

Art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT wskazuje, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Z punktu widzenia przedstawionego zdarzenia przyszłego istotne jest to, że nieodpłatne świadczenie usług może być uznane za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT tylko i wyłącznie jeżeli świadczenie to będzie realizowane dla celów innych niż działalność gospodarcza Spółki. Przypadek taki nie zachodzi w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

W analizowanym przypadku przekazanie Inwestycji Drogowej będzie miało związek z działalnością prowadzoną przez Spółkę. Rozbudowana w ramach Inwestycji Drogowej infrastruktura komunikacyjna wpłynie na zwiększenie atrakcyjności Nieruchomości, która będzie wykorzystywana przez Spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Przez realizację Inwestycji Drogowej Spółka dąży do zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości dla potencjalnych klientów. Spółka nie godziłaby się na ponoszenie wydatków, gdyby inwestycja nie dawała możliwości zwiększenia przychodów z prowadzonej działalności opodatkowanej VAT. Mając to na uwadze, warunek wskazany powyżej w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT nie został spełniony i przekazanie Inwestycji Drogowej nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Analogicznie jak powyżej, nieodpłatne przekazanie autorskich praw majątkowych do dokumentacji projektowej będzie stanowić nieodpłatne świadczenie usług niepodlegające opodatkowaniu VAT z uwagi na to, że będzie ono związane z działalnością gospodarczą Spółki.

Na powyższą konkluzję nie będzie miało wpływu to, w jakim zakresie Inwestycja Drogowa będzie przekazywana na rzecz Gminy, a w jakim na rzecz Województwa. Nie ma również znaczenia w czyim zarządzaniu znajdą się ostatecznie grunty, na których zlokalizowana będzie Inwestycja Drogowa (A, B czy C) – kwestie te wynikają ze szczególnych regulacji dotyczących dróg publicznych i nie mają znaczenia z punktu widzenia niniejszego wniosku.

W przywołanej wyżej interpretacji indywidualnej z dnia 25 maja 2017 r., organ interpretacyjny potwierdził również brak opodatkowania VAT nieodpłatnego przekazania zrealizowanej przebudowy infrastruktury drogowej w podobnym stanie faktycznym. Organ interpretacyjny przychylił się do następującego stanowiska: „(nieodpłatne) przekazanie Inwestycji (polegającej na przebudowie infrastruktury komunikacyjnej znajdującej się w jej pobliżu – przypis własny) bez wątpienia będzie miało związek z działalnością prowadzoną przez Spółkę. Rozbudowana w ramach Inwestycji infrastruktura komunikacyjna będzie miała bez wątpienia wpływ na zwiększenie atrakcyjności Nieruchomości, która jest i będzie wykorzystywana przez Spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Wykonując inwestycję Spółka dąży do zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości dla potencjalnych klientów. (...) Mając to na uwadze warunek, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT, nie został spełniony i przekazanie inwestycji na rzecz Gminy nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przepisy ustawy nie precyzują jednak, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.

Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem opodatkowanego obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu opodatkowanego VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Sp. z o.o. z siedzibą w (...) jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Spółka planuje w przyszłości prowadzić działalność gospodarczą opodatkowaną VAT. W szczególności Spółka zamierza wynajmować powierzchnie znajdujące się na terenie nieruchomości, których jest właścicielem oraz nieruchomości, których jest użytkownikiem wieczystym (w szczególności budynki, które planuje wybudować na nieruchomościach). Usługi najmu będą, co do zasady opodatkowane VAT według stawki podstawowej w wysokości 23%. Spółka nie prowadzi obecnie sprzedaży zwolnionej z VAT i w przyszłości nie zamierza realizować takiej sprzedaży.

Wnioskodawca planuje przeprowadzenie na nieruchomościach inwestycji polegającej na budowie budynku lub budynków magazynowo-produkcyjno-biurowych wraz z towarzyszącą im infrastrukturą.

Wnioskodawca w celu umożliwienia prowadzenia planowanej działalności gospodarczej, realizacji na nieruchomościach Inwestycji Niedrogowej oraz w celu zapewnienia odpowiedniego dostępu do nieruchomości i właściwego ich skomunikowania z drogami publicznymi, planuje podpisać umowę z Gminą (...) w zakresie ustalenia zasad i warunków realizacji przez Spółkę Inwestycji Drogowej.

Inwestycja Drogowa ma zostać przeprowadzona przez Spółkę na jej własny koszt oraz na warunkach uzgodnionych w planowanej Umowie z Gminą.

Wnioskodawca planuje zrealizować Inwestycję Drogową na działkach będących w posiadaniu i zarządzie Gminy, będących w zarządzie A, części działki będącej w posiadaniu i zarządzie B oraz działkach będących w zarządzie C, a także na: części Nieruchomości 3 i 4 Spółki.

Planowana przez Wnioskodawcę Inwestycja Drogowa polegać będzie na: budowie nowej drogi gminnej oraz wybudowaniu skrzyżowania stanowiącego połączenie planowanej drogi gminnej z drogą wojewódzką nr (...) oraz przebudowanie jej fragmentu zgodnie z załącznikiem do Umowy.

Spółka zgodnie z Umową przygotuje na swój koszt projekt Inwestycji Drogowej oraz zrealizuje na własny koszt jego realizację. Gmina nie będzie partycypowała finansowo w realizacji Inwestycji Drogowej.

Spółka będzie wykonywać wszystkie obowiązki inwestora w zakresie realizacji Inwestycji Drogowej. W szczególności Spółka uzyska wymagane prawem pozwolenia oraz dopełni wszelkich czynności faktycznych i prawnych związanych z rozpoczęciem, prowadzeniem i zakończeniem Inwestycji Drogowej. Gmina będzie zobowiązana do akceptacji projektu Inwestycji Drogowej, który powinien być zgodny z Umową oraz bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa. Wnioskodawca zobowiązuje się na mocy planowanej Umowy do dopełnienia wszystkich wymaganych prawem formalności administracyjnych, tj. m.in. uzyskania (w razie konieczności) decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, pozwolenia wodno-prawnego, decyzji na wycinkę drzew oraz zatwierdzenia projektu organizacji ruchu.

Spółka przygotuje także na własny koszt odpowiednią dokumentację oraz inne dokumenty w zakresie związanym z planowaną Umową, a koniecznym do uzyskania pozwolenia na użytkowanie (o ile będzie wymagane) lub dopełnienia innych wymogów prawnych w celu dopuszczenia Inwestycji Drogowej do użytkowania.

Zgodnie z Umową Spółka zobowiązuje się również do poniesienia kosztów zatrudnienia kierownika budowy, kosztów nadzoru autorskiego przez autorów projektu drogowego oraz kosztów nadzoru inwestorskiego nad realizacją Inwestycji Drogowej.

Podsumowując, zgodnie z Umową Wnioskodawca poniesie wszelkie koszty związane z projektowaniem, przygotowaniem, realizacją oraz nadzorem nad realizacją Inwestycji Drogowej. Realizacja Inwestycji Drogowej w całości zostanie przeprowadzona zgodnie z procedurą przewidzianą w ustawie z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1474), w tym w szczególności na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizacji inwestycji drogowej („Decyzja ZRID”).

Spółka będzie realizować Inwestycję Drogową na gruntach własnych oraz należących do Gminy i Województwa. Natomiast na podstawie Decyzji ZRID zostaną dokonane takie zmiany w strukturze własnościowej, że należące początkowo do Spółki grunty niezbędne do realizacji Inwestycji Drogowej zostaną wywłaszczone i przejdą, albo w całości na własność Gminy, albo częściowo na własność Gminy, a częściowo na własność Województwa.

Inwestycja Drogowa po jej zakończeniu stanowić będzie odpowiednio własność Gminy lub Województwa. Po zakończeniu Inwestycji Drogowej związane z nią nakłady inwestycyjne poniesione przez Spółkę zostaną przekazane nieodpłatnie odpowiednio na rzecz Gminy lub Województwa.

Ponadto, zgodnie z Umową Spółka z dniem zakończenia Inwestycji Drogowej przeniesie nieodpłatnie na Gminę autorskie prawa majątkowe do projektu drogowego. Jednocześnie Spółka przeniesie prawo do korzystania i wyrażania zgody na korzystanie z projektu drogowego przed inne podmioty, wyrazi zgodę na rozporządzanie i korzystanie z opracowań projektu drogowego przez Gminę oraz przeniesie na Gminę wyłączne prawo zezwalania na wykonywanie zależnych praw autorskich.

Niewykluczone jest, że również Województwo będzie oczekiwać przeniesienia przez Spółkę wyżej wymienionych praw do dokumentacji projektowej. W takim przypadku Spółka przeniesienie te prawa na rzecz Województwa.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą kwestii, czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji Drogowej.

Jak wskazano wyżej, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

Ze złożonego wniosku wynika, że w celu umożliwienia prowadzenia planowanej działalności gospodarczej, realizacji na nieruchomościach Inwestycji Niedrogowej oraz w celu zapewnienia odpowiedniego dostępu do nieruchomości i właściwego ich skomunikowania z drogami publicznym, Wnioskodawca planuje realizację Inwestycji Drogowej. Natomiast po zrealizowaniu Inwestycji Niedrogowej, Spółka będzie prowadzić działalność gospodarczą polegającą na wynajmowaniu Nieruchomości. Usługi najmu będą, co do zasady opodatkowane VAT według stawki podstawowej w wysokości 23%. Spółka nie prowadzi obecnie sprzedaży zwolnionej z VAT i w przyszłości nie zamierza realizować takiej sprzedaży. Zainteresowany jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, wydatki Spółki ponoszone na realizację Inwestycji Drogowej będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, które Spółka zamierza wykonywać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W przedmiotowej sprawie zachodzi zatem związek przyczynowo-skutkowy między wydatkami poniesionym na realizację Inwestycji Drogowej przekazanej następnie na rzecz Gminy lub Województwa oraz czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług Wnioskodawcy w ramach działalności gospodarczej polegającej na wynajmie nieruchomości. Daje to podstawę do dokonania odliczeń podatku naliczonego przy ponoszeniu wydatków na budowę Inwestycji Drogowej.

Podsumowując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji Drogowej, z uwagi na spełnienie przesłanek warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Zainteresowanego w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także kwestii ustalenia, czy przekazanie nakładów poniesionych przez Spółkę na Inwestycję Drogową, będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

W odniesieniu do opodatkowania nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy lub Województwa nakładów poniesionych przez Spółkę na Inwestycję Drogową, należy wskazać, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

− jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi musi zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże, od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu VAT podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.

I tak, przepis art. 8 ust. 2 ustawy stanowi, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Mając na uwadze powyższe regulacje należy wskazać, że co do zasady, opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Ponadto, usługa o charakterze nieodpłatnym, tj. w ramach której odbiorca świadczenia nie jest obowiązany do żadnego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz świadczącego usługę, może podlegać opodatkowaniu, jeżeli świadczenie usługi nastąpi dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2068, z późn. zm.), budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi, a inwestorem inwestycji niedrogowej (art. 16 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl zaś art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145), częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Przepis art. 48 Kodeksu cywilnego stanowi natomiast, że z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Analiza przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy na tle powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że przekazanie nakładów poniesionych w związku z realizacją Inwestycji Drogowej na rzecz Gminy lub Województwa, nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Z wniosku wynika, że Spółka będzie realizować Inwestycję Drogową na gruntach własnych (stanowiących aktualnie cześć Nieruchomości) oraz należących do Gminy i Województwa. Natomiast na podstawie Decyzji ZRID zostaną dokonane takie zmiany w strukturze własnościowej, że należące początkowo do Spółki grunty niezbędne do realizacji Inwestycji Drogowej zostaną wywłaszczone i przejdą, albo w całości na własność Gminy, albo częściowo na własność Gminy, a częściowo na własność Województwa. Struktura własnościowa gruntów, na których finalnie będzie znajdowała się Inwestycja Drogowa, uzależniona jest od szczególnych uregulowań wynikających z przepisów ustaw dotyczących dróg publicznych. W wyniku wydania Decyzji ZRID zrealizowana Inwestycja Drogowa będzie znajdowała się wyłącznie na gruntach należących odpowiednio do Gminy lub Województwa. Zgodnie z Umową Wnioskodawca poniesie wszelkie koszty związane z projektowaniem, przygotowaniem, realizacją oraz nadzorem nad realizacją Inwestycji Drogowej, która po jej zakończeniu stanowić będzie odpowiednio własność Gminy lub Województwa. Po zakończeniu Inwestycji Drogowej związane z nią nakłady inwestycyjne poniesione przez Spółkę zostaną przekazane nieodpłatnie odpowiednio na rzecz Gminy lub Województwa. Przekazania przez Wnioskodawcę infrastruktury drogowej nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy.

Zatem, czynność ta stanowić będzie świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy. Z uwagi natomiast na fakt, że opisane przekazanie nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie przepisów art. 8 ust. 2 ustawy.

Uwzględniając powyższe uznać należy, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie na własność Gminy lub Województwa nakładów związanych z realizacją Inwestycji Drogowej, stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynność ta nie będzie spełniała wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu – jak wskazano – świadczenie tych usług musi się odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie nakładów związanych z Inwestycją Drogową będzie miało związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Inwestycja Drogowa jest konieczna w celu zapewnienia odpowiedniego dostępu do nieruchomości i właściwego ich skomunikowania z drogami publicznymi, a w konsekwencji jej realizacja doprowadzi do zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości, która będzie przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej.

Podsumowując, nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę na własność Gminy lub Województwa nakładów poniesionych na Inwestycję Drogową, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem poniesione nakłady dotyczyć będą inwestycji związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, polegającą na odpłatnym, opodatkowanym podatkiem VAT, wynajmie Nieruchomości.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj