Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.585.2019.1.MC
z 10 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2019 r. (data wpływu 9 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przez Wnioskodawcę na terytorium Polski dostaw towarów wysyłanych z kraju trzeciego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 9 października 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przez Wnioskodawcę na terytorium Polski dostaw towarów wysyłanych z kraju trzeciego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Sp. z o.o. Sp.k. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce. Spółka zajmuje się sprzedażą towarów poprzez sklep internetowy [dalej: Sklep]. Produkty oferowane w Sklepie charakteryzują się możliwością wybrania własnego wzoru, który zostanie umieszczony na produkcie.

Spółka decyduje o wszystkich aspektach funkcjonowania Sklepu, w tym przede wszystkim o jego asortymencie oraz cenach poszczególnych produktów. Spółka odpowiada również za obsługę okołosprzedażową Klientów (customer service) oraz zarządza zwrotami towarów, wraz ze zwrotem płatności na rzecz Klientów.

Zamówienia w Sklepie składane są przez klientów na terenie Unii Europejskiej, z Norwegii, USA lub Australii lub innych krajów (dalej: Klienci). W ramach zakupów Klient dokonuje wyboru właściwego produktu oraz projektu graficznego w Sklepie. Klienci wraz ze złożeniem zamówienia dokonują za nie płatności na rzecz Spółki. Klient wybiera jeden ze sposobów płatności w Sklepie i finalizuje zamówienie w obrębie Sklepu. Zamówienia złożone poprzez Sklep po zatwierdzeniu przez Spółkę (m.in. po weryfikacji materiałów załączonych do realizacji zamówienia) trafiają automatycznie do pośrednika spoza Unii Europejskiej [dalej: Pośrednik] i są przez niego realizowane. Spółka potwierdza złożone zamówienia i dokonuje płatności na rzecz Pośrednika.


Wskutek realizacji zlecenia przez Pośrednika, produkty zamówione przez Klientów są produkowane poza Unią Europejską. Towary są dostarczane Klientom bezpośrednio przez producenta z jego fabryki poza Unią Europejską (dalej: Producent).


Pośrednik wystawia na Spółkę jedną, zbiorczą fakturę dokumentującą w jednej pozycji dostawę towarów. Do faktury dołączona jest specyfikacja, z której Spółka ma możliwość identyfikacji każdej pojedynczej dostawy towarów. W cenie towaru między Pośrednikiem a Spółką jest wkalkulowany koszt obsługi zamówienia przez Pośrednika, jak również koszt transportu towarów. Spółka wystawia i przesyła Klientom potwierdzenia zakupów już po dokonaniu przez nich płatności, a na żądanie nabywcy, po dostarczeniu towarów - również fakturę VAT. Pośrednik i Producent nie załączają żadnych dodatkowych dokumentów do towarów transportowanych bezpośrednio do Klienta. Na paczce znajduje się jedynie dokument pocztowy (naklejka).

Mogą zdarzyć się również sytuacje, w których Spółka współpracuje bezpośrednio z Producentem. Wówczas zamówienia złożone poprzez Sklep po zatwierdzeniu przez Spółkę (m.in. po weryfikacji materiałów załączonych do realizacji zamówienia) trafiają automatycznie do Producenta spoza Unii Europejskiej. Spółka potwierdza złożone zamówienia i dokonuje płatności na rzecz Producenta.

Klienci odbierają towar w swoim kraju (bezpośrednio wysłany od Producenta) i są odpowiedzialni za dopuszczenie do obrotu (import) kupionych towarów, w tym za opłacenie VAT oraz należności celnych. Wnioskodawca na żadnym etapie transakcji nie ma fizycznego kontaktu z towarami - w szczególności nie magazynuje ich, ani nie dokonuje odprawy celnej na terytorium Polski lub innego kraju. Klient odpowiedzialny jest za zgłoszenie towaru do odprawy celnej i za opłacenie należności związanych z importem (cła i VAT).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy sprzedaż realizowana przez Spółkę przy udziale Pośrednika na rzecz Klientów, którzy są jednocześnie odpowiedzialni za import towarów w swoim kraju, w opisanym stanie faktycznym podlega opodatkowaniu VAT w Polsce?
  2. Czy sprzedaż realizowana przez Spółkę bez udziału Pośrednika na rzecz Klientów, którzy są jednocześnie odpowiedzialni za import towarów w swoim kraju, w opisanym stanie faktycznym podlega opodatkowaniu VAT w Polsce?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Sprzedaż realizowana przez Spółkę na rzecz Klientów, którzy są jednocześnie odpowiedzialni za import towarów w swoim kraju, z udziałem jak również bez udziału Pośrednika w opisanym stanie faktycznym nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają ww. czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium Polski.


Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o VAT, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.


Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...) (art. 2 pkt 3 ustawy o VAT), natomiast przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (art. 2 pkt 5 ustawy o VAT).


W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 7 ustawy o VAT, przez import towarów należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.


Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...), towarami zaś są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Jak stanowi art. 7 ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Wspomniana powyżej zasada terytorialności wynikająca z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT oznacza, że opodatkowaniu na terytorium kraju podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane na terytorium kraju. Określenie miejsca świadczenia (dostawy) determinuje miejsce opodatkowania, co jest szczególnie istotne w przypadku dostawy towarów, która odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Zatem, co do zasady, miejscem opodatkowania dostawy towarów jest miejsce (kraj), w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki. Na ustalenie miejsca dostawy nie ma przy tym wpływu siedziba dostawcy (podatnika). Kluczowe jest miejsce, z którego towar jest przewożony ostatecznie do nabywcy.

Ponadto, zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o VAT, dostawę towarów wysyłanych z państwa trzeciego uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów (w tym przypadku Polski), gdy dostawa ta jest dokonywana przez podatnika, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów.

W związku z tym, że w ramach dokonywanych transakcji podatnikiem zobowiązanym do uiszczenia podatku z tytułu importu towarów dokonanego na terytorium Polski jest Klient, to regulacja art. 22 ust. 4 ustawy o VAT nie ma w analizowanym przypadku Spółki zastosowania, ponieważ Spółka nie jest importerem towarów nabywanych przez Klientów.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, iż Spółka w analizowanej sprawie nie jest podatnikiem z tytułu importu. Wynika to z bezpośredniej dostawy towaru do kontrahenta, nigdy do Wnioskodawcy - to Klient jest podatnikiem z tytułu importu. Wynika to z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT: podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Spółka na żadnym etapie transakcji nie dysponuje fizycznie towarem dostarczanym do Klientów, w szczególności nie magazynuje tego towaru, ani nie dokonuje odprawy celnej w Polsce. Spółka jednak nabywa prawo do rozporządzania jak właściciel sprzedawanymi przez nią towarami, to Spółka bowiem kształtuje samodzielnie asortyment Sklepu oraz ceny poszczególnych produktów. Spółka odpowiada również za obsługę około sprzedażową Klientów (customer service). Żaden inny podmiot w łańcuchu dostaw nie ma kontaktu z Klientem prócz Spółki oraz nie ma wpływu na warunki transakcji pomiędzy Spółką a jej Klientami.

Z perspektywy ustawy o VAT Spółka nabywa i sprzedaje towary poza terytorium Polski. Towary te mogą być przemieszczane do Polski, ale tylko gdy Klient zażyczy sobie tego i odbierze te towary ponosząc jednocześnie odpowiedzialność za dokonanie ich odprawy celnej.


Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej nr 0114-KDIP1-2.4012.334.2019.l.KT z dnia 30 lipca 2019 r., w analogicznym stanie faktycznym uznał:


„W takim przypadku transakcję dostawy towaru przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego klienta, będącego jednocześnie importerem towaru, należy uznać - stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy - za dokonaną i opodatkowaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki, tj. na terytorium państwa trzeciego. Oznacza to, że dokonywane przez Wnioskodawcę dostawy towarów wysyłanych z terytorium państwa trzeciego do odbiorców w Polsce nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę na terytorium kraju”.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, transakcję dostawy towaru przez Spółkę na rzecz Klienta, który to Klient jest jednocześnie importerem towaru, należy uznać za dokonaną i opodatkowaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki, tj. na terytorium państwa trzeciego, stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Oznacza to, że dokonywane przez Spółkę dostawy towarów wysyłanych z terytorium państwa trzeciego do odbiorców w Polsce, innych państw członkowskich oraz z innych krajów spoza UE nie podlegają opodatkowaniu VAT przez Spółkę na terytorium Polski.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają ww. czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju. Innymi słowy opodatkowaniu na terytorium kraju podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane na terytorium kraju. Określenie miejsca świadczenia (dostawy) determinuje miejsce opodatkowania, co jest szczególnie istotne w przypadku dostawy towarów, która odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw.


Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.


Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…) (art. 2 pkt 3 ustawy), natomiast przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (art. 2 pkt 5 ustawy).


W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.


Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…), towarami zaś są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Jak stanowi art. 7 ust. 8 ustawy, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Jednocześnie zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy miejscem dostawy towarów jest w przypadku - towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Przy czym przepis art. 22 ust. 2 ustawy wskazuje, że w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru są przyporządkowane tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towaru należy przyporządkować jego dostawie.


Na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 2, dostawę towarów, która:

  1. poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
  2. następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Stosownie zaś do art. 22 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

Przy tym w myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną, lub zerową stawkę celną.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Spółka (Wnioskodawca) jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT w Polsce. Spółka zajmuje się sprzedażą towarów poprzez sklep internetowy (Sklep). Zamówienia w Sklepie składane są przez Klientów na terenie Unii Europejskiej, z Norwegii, USA lub Australii lub innych krajów. W ramach zakupów Klient dokonuje wyboru właściwego produktu oraz projektu graficznego w Sklepie. Klienci wraz ze złożeniem zamówienia dokonują za nie płatności na rzecz Spółki. Klient wybiera jeden ze sposobów płatności w Sklepie i finalizuje zamówienie w obrębie Sklepu. Zamówienia złożone poprzez Sklep po zatwierdzeniu przez Spółkę (m.in. po weryfikacji materiałów załączonych do realizacji zamówienia) trafiają automatycznie do Pośrednika spoza Unii Europejskiej i są przez niego realizowane. Spółka potwierdza złożone zamówienia i dokonuje płatności na rzecz Pośrednika. Wskutek realizacji zlecenia przez Pośrednika, produkty zamówione przez Klientów są produkowane poza Unią Europejską. Towary są dostarczane Klientom bezpośrednio przez Producenta z jego fabryki poza Unią Europejską. Pośrednik wystawia na Spółkę jedną, zbiorczą fakturę dokumentującą w jednej pozycji dostawę towarów. Do faktury dołączona jest specyfikacja, z której Spółka ma możliwość identyfikacji każdej pojedynczej dostawy towarów. W cenie towaru między Pośrednikiem a Spółką jest wkalkulowany koszt obsługi zamówienia przez Pośrednika, jak również koszt transportu towarów. Spółka wystawia i przesyła Klientom potwierdzenia zakupów już po dokonaniu przez nich płatności, a na żądanie nabywcy, po dostarczeniu towarów - również fakturę VAT. Pośrednik i Producent nie załączają żadnych dodatkowych dokumentów do towarów transportowanych bezpośrednio do Klienta. Na paczce znajduje się jedynie dokument pocztowy (naklejka). Mogą zdarzyć się również sytuacje, w których Spółka współpracuje bezpośrednio z Producentem. Wówczas zamówienia złożone poprzez Sklep po zatwierdzeniu przez Spółkę (m.in. po weryfikacji materiałów załączonych do realizacji zamówienia) trafiają automatycznie do Producenta spoza Unii Europejskiej. Spółka potwierdza złożone zamówienia i dokonuje płatności na rzecz Producenta. Klienci odbierają towar w swoim kraju (bezpośrednio wysłany od Producenta) i są odpowiedzialni za dopuszczenie do obrotu (import) kupionych towarów, w tym za opłacenie VAT oraz należności celnych. Wnioskodawca na żadnym etapie transakcji nie ma fizycznego kontaktu z towarami - w szczególności nie magazynuje ich, ani nie dokonuje odprawy celnej na terytorium Polski lub innego kraju. Klient odpowiedzialny jest za zgłoszenie towaru do odprawy celnej i za opłacenie należności związanych z importem (cła i VAT).

Przedmiotem wątpliwości jest ustalenie, czy sprzedaż realizowana przez Spółkę przy udziale Pośrednika (pytanie nr 1) oraz bez udziału Pośrednika (pytanie nr 2) na rzecz Klientów, którzy są jednocześnie odpowiedzialni za import towarów w swoim kraju, podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.

Jak wynika z opisanych we wniosku okoliczności sprawy, sprzedawany przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów towar jest dostarczany do kraju Klienta bezpośrednio przez Producenta z jego fabryki poza Unią Europejską. Klienci Wnioskodawcy są z Unii Europejskiej oraz spoza Unii Europejskiej. Przy tym, co istotne, Klient odpowiedzialny jest za zgłoszenie towaru do odprawy celnej i za opłacenie należności związanych z importem (cła i VAT). Jak wskazano Klienci odbierają towar w swoim kraju (bezpośrednio wysłany od Producenta) i są odpowiedzialni za dopuszczenie do obrotu (import) kupionych towarów, w tym za opłacenie VAT oraz należności celnych. Wnioskodawca na żadnym etapie transakcji nie ma fizycznego kontaktu z towarami, w szczególności nie magazynuje ich, ani nie dokonuje odprawy celnej na terytorium Polski lub innego kraju.

Zatem z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w analizowanej sprawie w przypadku realizowanej sprzedaży towarów przy udziale Pośrednika bądź bez udziału Pośrednika na rzecz Klientów z Unii Europejskiej nie jest w Polsce podatnikiem z tytułu importu, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy. Skoro w przypadku sprzedaży towarów realizowanej przez Wnioskodawcę przy udziale Pośrednika bądź bez udziału Pośrednika na rzecz Klientów z Unii Europejskiej w ramach dokonywanych transakcji podatnikiem zobowiązanym do uiszczenia podatku z tytułu importu towarów dokonanego na terytorium Unii Europejskiej jest ostateczny nabywca (Klient z Unii Europejskiej), to regulacja art. 22 ust. 4 ustawy nie ma dla Wnioskodawcy zastosowania – nie jest on bowiem w tym przypadku podatnikiem dokonującym dostawy, który jednocześnie jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów. Transakcję dostawy towaru realizowaną przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta z Unii Europejskiej, będącego jednocześnie importerem towaru, należy uznać za dokonaną i opodatkowaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki, tj. na terytorium państwa trzeciego. Oznacza to, że w przypadku sprzedaży towarów realizowanej przez Wnioskodawcę przy udziale Pośrednika bądź bez udziału Pośrednika na rzecz Klientów z Unii Europejskiej, dokonywane przez Wnioskodawcę dostawy towarów wysyłanych z terytorium państwa trzeciego do klientów z Unii Europejskiej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę na terytorium kraju.

Natomiast w odniesieniu do sprzedaży towarów realizowanej przez Wnioskodawcę przy udziale Pośrednika bądź bez udziału Pośrednika na rzecz Klientów spoza Unii Europejskiej stwierdzić należy, że w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego przedmiotowa transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. W tym przypadku towar jest dostarczany do kraju Klienta (kraju spoza Unii Europejskiej) bezpośrednio przez Producenta z jego fabryki poza Unią Europejską, gdzie towar w żadnym momencie nie jest przemieszczany z/lub na terytoriom Polski. Oznacza to, że w przypadku sprzedaży towarów realizowanej przez Wnioskodawcę przy udziale Pośrednika bądź bez udziału Pośrednika na rzecz Klientów spoza Unii Europejskiej transakcje te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę na terytorium Polski.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że w niniejszej sprawie, w oparciu o informacje przedstawione przez Wnioskodawcę jako element stanu faktycznego przyjęto, że Spółka nie dokonuje odprawy celnej towaru, który jest przesyłany bezpośrednio od Producenta do końcowego odbiorcy (Klienta) i to na odbiorcy końcowym spoczywa obowiązek zgłoszenia towaru do odprawy celnej i za opłacenia należności związanych z importem. Tym samym wydana interpretacja nie rozstrzyga, czy faktycznie odbiorca końcowy (Klient) jest podatnikiem z tytułu importu nabywanych od Spółki towarów.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj