Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.426.2019.1.ŁS
z 12 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2019 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 6 grudnia 2019 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE



W dniu 11 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 6 grudnia 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym. Jednym ze świadczeń pieniężnych przysługujących Jemu i członkom Jego rodziny (żonie i trójce dzieci) w związku z pełnioną przez Niego służbą wojskową jest gratyfikacja urlopowa. Wysokość oraz szczegółowe warunki wypłacania gratyfikacji urlopowej określone zostały w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 marca 2014 r. w sprawie gratyfikacji urlopowej żołnierzy zawodowych. W chwili obecnej wysokość gratyfikacji przysługującej na członka rodziny wynosi 1.277,50 zł brutto. Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 2 powyższego rozporządzenia, gratyfikację urlopową wypłaca się na pisemny wniosek żołnierza złożony po przedstawieniu dowodu dokonania opłaty za lub przedpłaty na odpłatną formę wypoczynku żołnierza, jego małżonka lub dziecka pozostającego na jego utrzymaniu. Poza gratyfikacją urlopową, na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2010 r. w sprawie świadczeń socjalno-bytowych dla żołnierzy zawodowych, po spełnieniu odpowiednich warunków (niski dochód na członka rodziny) żołnierzowi przysługuje również prawo do skorzystania z dofinansowania zorganizowanego wypoczynku dzieci. Dzieci w lutym bieżącego roku (ferie zimowe) skorzystały z odpłatnej formy wypoczynku - biorąc udział w obozie sportowym zorganizowanym przez ………, będący podmiotem umocowanym formalno-prawnie do wykonywania czynności w tym zakresie. Na podstawie Rozporządzenia MON z dnia 30 kwietnia 2010 r. w sprawie świadczeń socjalno-bytowych dla żołnierzy zawodowych, w sierpniu bieżącego roku Wnioskodawca złożył pracodawcy wniosek o przyznanie dofinansowania wypoczynku dzieci, przedstawiając potwierdzenie zapłaty należności za udział dzieci w odpłatnej formie wypoczynku wraz z zaświadczeniem organizatora o udziale dzieci w obozie. Od przyznanego świadczenia, pracodawca nie potrącił zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Następnie we wrześniu bieżącego roku, na podstawie Rozporządzenia MON z dnia 18 marca 2014 r. w sprawie gratyfikacji urlopowej żołnierzy zawodowych, Wnioskodawca złożył pracodawcy wniosek o wypłatę gratyfikacji wraz z potwierdzeniem zapłaty należności za udział dzieci w ww. obozie sportowym. Dzieci nie ukończyły 18 roku życia. Pracodawca wypłacając gratyfikację urlopową przysługującą dzieciom (biorącym udział w obozie) dokonał potrącenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, twierdząc iż nie ma możliwości dwukrotnego zastosowania zwolnienia od opodatkowania dofinansowania tego samego wypoczynku (obóz sportowy). W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że wypłacone Mu dofinansowanie na podstawie Rozporządzenia Ministra Obrony narodowej z dnia 30 kwietnia 2010 r. w sprawie świadczeń socjalno-bytowych dla żołnierzy zawodowych, nie pokryło w całości udokumentowanych wydatków poniesionych w związku z udziałem Jego dzieci w zorganizowanym wypoczynku, tj. obozie sportowym. Wydatek poniesiony na wypoczynek pierwszego dziecka w wysokości 700 zł - został zrefundowany w wysokości 280 zł (40% wydatku), co oznacza że nie została zrefundowana kwota 420 zł. Wydatek poniesiony na wypoczynek drugiego dziecka w wysokości 1.100 zł - został zrefundowany w wysokości 550 zł (50% wydatku), co oznacza że nie została zrefundowana kwota 550 zł.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy wypłacone Wnioskodawcy świadczenia, tj. gratyfikacja urlopowa przysługująca dzieciom do lat 18 w wysokości udokumentowanych wydatków, tj. (1.100 zł i 700 zł) które przebywały na obozie, zorganizowanym przez podmiot umocowany formalno-prawnie do wykonywania czynności w tym zakresie, jak również dofinansowanie w związku z sytuacją socjalno-bytową, pobytu dzieci do lat 18 na tym samym obozie, korzystają ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 jednocześnie?


Zdaniem Wnioskodawcy zarówno gratyfikacja urlopowa w części wypłaconej na dziecko do lat 18, które przebywało na obozie, jak również dofinansowanie do tego obozu, ze względu na sytuację socjalno-bytową korzysta ze zwolnienia podatkowego jednocześnie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Mając na uwadze powyższe należy przyjąć, że kwota wypłacona Wnioskodawcy tytułem sfinansowania Jego wypoczynku i Jego rodziny stanowi dla Niego przychód ze stosunku służbowego. Przychód ten może być jednak w określonych sytuacjach zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W myśl bowiem art. 21 ust. 1 pkt 78 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno- szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu dzieci i młodzieży do lat 18:


  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2000 zł.


W myśl § 9 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2010 r. w sprawie świadczeń socjalno-bytowych dla żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu pozostającemu w związku małżeńskim lub posiadającemu dzieci pozostające na jego utrzymaniu przyznaje się następujące rodzaje świadczeń socjalno-bytowych:


  1. dofinansowanie zorganizowanego wypoczynku dzieci żołnierzy zawodowych w formie kolonii, obozów i zimowisk, w tym również wypoczynku połączonego z leczeniem albo pobytem na leczeniu sanatoryjnym;
  2. dopłata do turnusów rehabilitacyjnych dzieci żołnierzy zawodowych;
  3. dopłata do wypoczynku w ramach programu „Tanie wczasy”;
  4. pełne pokrycie kosztów wypoczynku dzieci żołnierza zawodowego.


Natomiast stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 marca 2014 r. w sprawie gratyfikacji urlopowej żołnierzy zawodowych, gratyfikację urlopową wypłaca się na pisemny wniosek żołnierza, złożony:


  1. przed rozpoczęciem urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 5 dni roboczych lub po zakończeniu tego urlopu albo;
  2. po przedstawieniu dowodu dokonania opłaty za lub przedpłaty na odpłatną formę wypoczynku żołnierza, jego małżonka lub dziecka pozostającego na jego utrzymaniu, albo;
  3. po wyznaczeniu lub skierowaniu żołnierza do pełnienia służby poza granicami państwa.


Z brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że dopłaty do wypoczynku podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:


  • wypoczynek jest zorganizowany,
  • organizatorem wypoczynku jest podmiot prowadzący działalność w tym zakresie,
  • wypoczynek ma formę: wczasów, kolonii, obozu lub zimowiska w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych, leczniczo-opiekuńczych,
  • dopłata dotyczy dzieci i młodzieży uczestniczących w wypoczynku, które nie ukończyły 18- tego roku życia.


Ponadto, jeżeli dopłata pochodzi z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub udzielana jest zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra, zwolnienie podatkowe jest nielimitowane. Odrębne przepisy, to w szczególności akty wykonawcze wydawane przez branżowych ministrów dotyczące funkcjonariuszy różnych służb mundurowych.

W opisanym przez Wnioskodawcę zaistniałym stanie faktycznym jest to Minister Obrony Narodowej. Zatem, jeżeli dopłata pochodzi z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub udzielana jest zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra, korzysta ze zwolnienia niezależnie od jej wysokości.

Wnioskodawca otrzymał dopłatę (w formie gratyfikacji urlopowej oraz dofinansowania ze względu na sytuację materialno-bytową) do tego samego wypoczynku (obóz sportowy) na dzieci do lat 18, zgodnie z ww. rozporządzeniami Ministra Obrony Narodowej. Organizatorem wypoczynku był podmiot umocowany formalno-prawnie do wykonywania czynności w tym zakresie. Wypoczynek był zorganizowany w formie obozu. Mając na względzie zacytowane przepisy, w opinii Wnioskodawcy, zarówno dopłata do wypoczynku ze względu na sytuację socjalno-bytową, jak i gratyfikacja urlopowa wypłacona na dziecko do lat 18 (z związku z pobytem dzieci na obozie sportowym), korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, ponieważ spełnione zostały wszystkie przesłanki wynikające z powołanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie zaś do art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Mając na uwadze powyższe należy przyjąć, że gratyfikacja urlopowa oraz kwota dofinansowania zorganizowanego wypoczynku dzieci stanowią dla żołnierza przychód ze stosunku służbowego. Przychód ten może być jednak w określonych sytuacjach zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W myśl bowiem art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:


  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2000 zł.


Z treści ww. przepisu wynika, że dopłaty do wypoczynku podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:


  • wypoczynek jest zorganizowany,
  • organizatorem wypoczynku jest podmiot prowadzący działalność w tym zakresie,
  • wypoczynek ma formę: wczasów, kolonii, obozu lub zimowiska w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych, leczniczo-opiekuńczych,
  • dopłata dotyczy dzieci i młodzieży uczestniczących w wypoczynku, które nie ukończyły 18- tego roku życia.


Ponadto, jeżeli dopłata pochodzi z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub udzielana jest zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra, korzysta ze zwolnienia niezależnie od jej wysokości.


Zgodnie z treścią § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2010 r. w sprawie świadczeń socjalno-bytowych dla żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2010 r., Nr 87, poz. 565 z późn. zm.) żołnierzowi zawodowemu pozostającemu w związku małżeńskim lub posiadającemu dzieci pozostające na jego utrzymaniu przyznaje się następujące rodzaje świadczeń socjalno-bytowych:


  1. dofinansowanie zorganizowanego wypoczynku dzieci żołnierzy zawodowych w formie kolonii, obozów i zimowisk, w tym również wypoczynku połączonego z leczeniem albo pobytem na leczeniu sanatoryjnym;
  2. dopłata do turnusów rehabilitacyjnych dzieci żołnierzy zawodowych;
  3. dopłata do wypoczynku w ramach programu "Tanie wczasy";
  4. pełne pokrycie kosztów wypoczynku dzieci żołnierza zawodowego.


Stosownie do § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia wysokość dofinansowania, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, jest uzależniona od wyrażonego w procentach stosunku średniego miesięcznego dochodu żołnierza zawodowego i członków jego rodziny, przypadającego na osobę w rodzinie żołnierza, za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień wniesienia opłaty, do najniższego uposażenia zasadniczego żołnierza zawodowego i wynosi odpowiednio (…).

W myśl § 10 ust. 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie świadczeń socjalno-bytowych dla żołnierzy zawodowych wypłata dofinansowania, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, następuje na złożony przez żołnierza zawodowego wniosek, do którego załącza się dowód wniesionej opłaty, potwierdzenie przez organizatora pobytu dziecka na wypoczynku lub leczeniu oraz dokumenty potwierdzające wysokość dochodów w rodzinie. Dochodów uzyskanych w jednostce wojskowej dokonującej wypłaty nie dokumentuje się.


Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 marca 2014 r. w sprawie gratyfikacji urlopowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2014 r., poz. 411) gratyfikację urlopową wypłaca się na pisemny wniosek żołnierza, złożony:


  1. przed rozpoczęciem urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 5 dni roboczych lub po zakończeniu tego urlopu albo
  2. po przedstawieniu dowodu dokonania opłaty za lub przedpłaty na odpłatną formę wypoczynku żołnierza, jego małżonka lub dziecka pozostającego na jego utrzymaniu, albo
  3. po wyznaczeniu lub skierowaniu żołnierza do pełnienia służby poza granicami państwa.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym. Jednym ze świadczeń pieniężnych przysługujących Jemu i członkom Jego rodziny (żonie i trójce dzieci) w związku z pełnioną przez Niego służbą wojskową jest gratyfikacja urlopowa. Wysokość oraz szczegółowe warunki wypłacania gratyfikacji urlopowej określone zostały w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 marca 2014 r. w sprawie gratyfikacji urlopowej żołnierzy zawodowych. W chwili obecnej wysokość gratyfikacji przysługującej na członka rodziny wynosi 1.277,50 zł brutto. Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 2 powyższego rozporządzenia, gratyfikację urlopową wypłaca się na pisemny wniosek żołnierza złożony po przedstawieniu dowodu dokonania opłaty za lub przedpłaty na odpłatną formę wypoczynku żołnierza, jego małżonka lub dziecka pozostającego na jego utrzymaniu. Poza gratyfikacją urlopową, na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2010 r. w sprawie świadczeń socjalno-bytowych dla żołnierzy zawodowych, po spełnieniu odpowiednich warunków (niski dochód na członka rodziny) żołnierzowi przysługuje również prawo do skorzystania z dofinansowania zorganizowanego wypoczynku dzieci. Dzieci w lutym bieżącego roku (ferie zimowe) skorzystały z odpłatnej formy wypoczynku - biorąc udział w obozie sportowym zorganizowanym przez ………, będący podmiotem umocowanym formalno-prawnie do wykonywania czynności w tym zakresie. Na podstawie Rozporządzenia MON z dnia 30 kwietnia 2010 r. w sprawie świadczeń socjalno-bytowych dla żołnierzy zawodowych, w sierpniu bieżącego roku Wnioskodawca złożył pracodawcy wniosek o przyznanie dofinansowania wypoczynku dzieci, przedstawiając potwierdzenie zapłaty należności za udział dzieci w odpłatnej formie wypoczynku wraz z zaświadczeniem organizatora o udziale dzieci w obozie. Od przyznanego świadczenia, pracodawca nie potrącił zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Następnie we wrześniu bieżącego roku, na podstawie Rozporządzenia MON z dnia 18 marca 2014 r. w sprawie gratyfikacji urlopowej żołnierzy zawodowych, Wnioskodawca złożył pracodawcy wniosek o wypłatę gratyfikacji wraz z potwierdzeniem zapłaty należności za udział dzieci w ww. obozie sportowym. Dzieci nie ukończyły 18 roku życia. Pracodawca wypłacając gratyfikację urlopową przysługującą dzieciom (biorącym udział w obozie) dokonał potrącenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, twierdząc iż nie ma możliwości dwukrotnego zastosowania zwolnienia od opodatkowania dofinansowania tego samego wypoczynku (obóz sportowy). Wnioskodawca wskazał, że wypłacone Mu dofinansowanie na podstawie Rozporządzenia Ministra Obrony narodowej z dnia 30 kwietnia 2010 r. w sprawie świadczeń socjalno-bytowych dla żołnierzy zawodowych, nie pokryło w całości udokumentowanych wydatków poniesionych w związku z udziałem Jego dzieci w zorganizowanym wypoczynku, tj. obozie sportowym. Wydatek poniesiony na wypoczynek pierwszego dziecka w wysokości 700 zł - został zrefundowany w wysokości 280 zł (40% wydatku), co oznacza że nie została zrefundowana kwota 420 zł. Wydatek poniesiony na wypoczynek drugiego dziecka w wysokości 1.100 zł - został zrefundowany w wysokości 550 zł (50% wydatku), co oznacza że nie została zrefundowana kwota 550 zł.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz przywołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że zarówno wypłacone Wnioskodawcy dofinansowanie, na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2010 r. w sprawie świadczeń socjalno-bytowych dla żołnierzy zawodowych jak i gratyfikacja urlopowa przyznana Mu na dzieci do lat 18 na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 marca 2014 r. w sprawie gratyfikacji urlopowej żołnierzy zawodowych mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnieniem tym objęta będzie kwota przyznanego Wnioskodawcy dofinansowania na podstawie rozporządzenia w sprawie świadczeń socjalno-bytowych z tytułu poniesionych udokumentowanych wydatków w związku z udziałem Jego dzieci w zorganizowanym wypoczynku – obozie sportowym – w wysokości 280 zł i 550 zł oraz przyznana Wnioskodawcy gratyfikacja urlopowa w wysokości różnicy między udokumentowanymi wydatkami poniesionymi w związku z ww. udziałem dzieci w obozie sportowym, a kwotą przyznanego dofinasowania w związku z sytuacją socjalno-bytową.

Z tychże względów stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj