Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.676.2019.1.UNR
z 10 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2019 r. (data wpływu 23 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2019 r. (data wpływu 3 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 listopada 2019 r. poprzez przeformułowanie pytania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej także jako: Gmina) jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Gmina zamierza realizować projekt pn. „...” w ramach Działania 5.1. Ochrona różnorodności biologicznej, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, we współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną oraz Związkiem Międzygminnym „...”.

Przedmiotem projektu realizowanym przez Gminę jest:

  1. Opracowanie dokumentacji - projekt zieleni oraz inwentaryzacja geodezyjna i przyrodnicza Parku.
  2. Kompleksowa gospodarka drzewostanem Parku: zabiegi zabezpieczające, zabiegi pielęgnacyjne, wycinki (wycinka drzew wskazanych w inwentaryzacji do usunięcia ze względu na zagęszczenie - deformacje sylwetki przekładające się na stan zdrowia/zagrożenia; pozostawienie i zabezpieczenie drzew dziuplastych - tam, gdzie nie zagraża to bezpieczeństwu użytkowników). Nasadzenia uzupełniające drzew liściastych (gatunki rodzime) (reintrodukcja), referencyjny skład gatunkowy: grab, klon polny, jarząb , jabłoń ozdobna, lipa, wierzba, dąb.
  3. Nasadzenia uzupełniające zieleni średniej w celu utworzenia systemu zieleni wielopiętrowej (reintrodukcja), zróżnicowanej pod względem wysokości i gatunków na bazie gatunków rodzimych, wartościowych przyrodniczo. Gatunki umożliwiające ptakom znalezienie miejsc lęgowych (krzewy dające schronienie, trudnodostępne)/gatunki dające bazę żerową dla ptaków: głóg, dzika róża, jarzębina, kalina (ochrona i odbudowa zdegradowanych i zagrożonych siedlisk przyrodniczych).
  4. Obsadzenie placów i skwerów bylinami ozdobnymi z udziałem roślin miododajnych, skwerów zacienionych roślinami cieniolubnymi. Dobór gatunkowy (zieleń niska) umożliwiający żerowanie pożytecznych owadów, zarówno ich form dorosłych jak i młodocianych, a także ptaków i małych ssaków.
  5. Polana - łąka kwietna. Zastąpienie terenów suszu (po wycince drzew) terenami zieleni: łąką kwietną (mini centrum ochrony różnorodności biologicznej na obszarach miejskich w oparciu o gatunki rodzime);
  6. Niewielka łąka edukacyjno-piknikowa jako trawnik koszony, promująca świadomość ekologiczną oraz stanowiąca miejsce integracyjne dla użytkowników terenu, celem np. do organizacji wydarzeń społecznych - wystaw, mini kina plenerowego, warsztatów edukacyjnych we współpracy z partnerami projektu.
  7. Promocja projektu pod kątem dofinansowania unijnego: Wykonanie 4 tablic informacyjno- pamiątkowych i opublikowanie 3 ogłoszeń w prasie o zasięgu regionalnym.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu w zakresie opisanym we wniosku będą wystawiane na Gminę.

Towary i usługi nabywane przez Gminę w ramach opisanego powyżej projektu będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności w ramach działalności innej niż gospodarcza – realizacji zadań własnych (niepodlegających opodatkowaniu VAT). Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018.994 t.j.), zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Realizacja projektu wskazanego powyżej jest wykonywana w ramach zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 5 dotyczących ochrona zdrowia - a także w ramach obowiązków Prezydenta Miasta jako organu ochrony przyrody (art. 91 pkt 4 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody Dz.U. z 2018.1644 t.j).

Zadania partnerów: Miejska Biblioteka Publiczna - Kampania edukacyjno-informacyjna: W Miejskiej Bibliotece Publicznej zrealizowana zostanie kampania edukacyjno-informacyjna na temat wykorzystania lokalnych zasobów przyrodniczych. Akcja stanowi kontynuację kampanii edukacyjno-informacyjnej projektu „...”. Celem przedsięwzięcia będzie promocja zieleni miejskiej i zachowań przyjaznych środowisku oraz kształtowanie postaw odpowiedzialności za stan najbliższego środowiska (m.in. zielonego podwórka, parku).

W skład kampanii wchodzą:

  1. Działania promocyjne Działania realizowane w ramach planowanej kampanii (Rodzinne Czytanki, konkurs plastyczny oraz wystawa pokonkursowa) będą promowane za pomocą plakatów. Opracowanie graficzne i wydruk zostaną zlecone w formie usługi. Plakaty zostaną zamieszczone w siedzibie głównej Miejskiej Biblioteki Publicznej oraz jej filiach, instytucjach publicznych, szkołach, przedszkolach. W formie cyfrowej na stronie biblioteki i na profilu biblioteki w portalu społecznościowym. Wydarzeniom realizowanym w ramach projektu będzie towarzyszył roll-up zawierający odpowiednie oznaczenia na temat finansowania zadania.
  2. Zajęcia wraz z warsztatami lub spotkaniami z autorami książek na temat bioróżnorodności prowadzone w ramach Rodzinnych Czytanek. Rodzinne Czytanki to cykl comiesięcznych spotkań w bibliotece dla dzieci i ich opiekunów realizowanych w sobotnie popołudnia. Zajęcia w okresie od kwietnia do czerwca 2021 roku zostaną poświęcone tematowi bioróżnorodności. Przeprowadzonych zostanie 6 spotkań, gdzie przedmiotem będą wiadomości dotyczące lokalnej bioróżnorodności i proekologicznych postaw. Spotkania wzbogacone zostaną o warsztaty rękodzieła z wykorzystaniem naturalnych materiałów, żywych roślin i elementów z recyklingu lub spotkaniem z zaproszonym gościem, autorem książek, który zajmuje się tematyką przyrody. Zajęcia odbędą się w Oddziale dla dzieci MBP przy ... i w Filii ... przy ..., a także przy powstałej w ramach projektu ścieżce edukacyjnej. Prowadzenie warsztatów zostanie zlecone firmie zewnętrznej. Na spotkania zostaną zaproszeni pisarze i specjaliści z dziedziny przyrody i ekologii.
  3. Konkurs plastyczny i wystawa pokonkursowa skierowana do dzieci i młodzieży oraz ich rodziców i opiekunów. Przedmiotem konkursu będzie praca plastyczna zainspirowana lokalną bioróżnorodnością. Laureatów w konkursie wybierze zatrudnione przez bibliotekę jury. Dla laureatów konkursu zostaną zakupione nagrody, a wszyscy uczestnicy otrzymają pamiątkowe dyplomy. Wszystkie prace zgłoszone w konkursie zostaną wyeksponowane w formie wystawy w Filii ... Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. ... oraz wystawy plenerowej w Parku w zakupionym w tym celu zewnętrznym systemie wystawienniczym. Podczas wernisażu wystawy zostaną wręczone nagrody laureatom. Wszystkie formy działań będą ogólnodostępne i bezpłatne. Związek Międzygminny „...” Działania podejmowane przez Związek w ramach projektu mają za zadanie ukształtować świadomość ekologiczną mieszkańców w zakresie ochrony bioróżnorodności. Wzmożona konsumpcja oraz niewłaściwe postępowanie z odpadami komunalnymi, które wiążą się z nadmierną eksploatacją zasobów naturalnych, są jednymi z pośrednich czynników mających negatywny wpływ na bioróżnorodność. Zadanie obejmuje zakup: 10 pojemników na gromadzenie drobnych odpadów niebezpiecznych, 12 edukacyjnych gier terenowych, eko-gabloty uświadamiającej mieszkańców o konieczności zgniatania odpadów opakowaniowych, 58 szt. kompostowników z planszą edukacyjną dla przedszkoli, 35 pojemników na baterie z edukacyjną nalepką dot. wpływu tych odpadów na bioróżnorodność, roll-upa, gier edukacyjnych, które będą bezpłatnie udostępniane podczas różnych wydarzeń organizowanych na terenie Związku (pikniki, festyny, dożynki itp.), eko-upominków. Stworzenie 12 „Stref spotkań z bioróżnorodnością” -międzygminny projekt dla instytucji publicznych i organizacji samorządowych, opracowanie scenariuszy lekcji przyrody/biologii dot. bioróżnorodności, emisja animacji „...?”, opracowanie broszury-poradnika dot. kompostowania i wpływu stosowania kompostu na bioróżnorodność. Publikacje w prasie, internecie, radiu oraz emisja filmu familijnego przedstawiającego wpływ odpadów na środowisko dla około 900 odbiorców w lokalnym kinie. Planowana przez Związek kampania jest komplementarna z następującymi ogólnopolskimi: -„...” (Fundacja ...), -„...” oraz „...” (...), - „...” (... S.A), - „...” (.....), -„...” (Fundacja ... oraz ...), - E. (... Sp. z o.o), - ... (Ministerstwo Ochrony Środowiska), - „...” (Fundacja ..., Lasy Państwowe). Kampanie realizowane są na terenie całej Polski, w tym także na terenie województwa; - wspólne cele działania: wzrost świadomości ekologicznej, zmniejszenie wpływu człowieka na środowisko; edukacja w zakresie właściwego postępowania z odpadami niebezpiecznymi pochodzącymi ze strumienia odpadów komunalnych; rozwiązanie problemu jakim jest wpływ człowieka na środowisko, zwiększenie produkcji odpadów - oddziałują na sektor ochrony środowiska – kampanie wzajemnie się uzupełniają dla osiągnięcia wspólnych celów, kampania prowadzona przez Związek uzupełnia ww. kampanie m.in. poprzez montaż elementów niezbędnych do segregacji odpadów niebezpiecznych (edukuje i daje bezpośrednie rozwiązania mieszkańcom w celu ochrony środowiska, w tym bioróżnorodności), organizowane warsztaty, wydane publikacje itp. W ramach realizacji zadań powstaną wyłącznie wydatki na dostawę towarów i usług, które nie będą wykorzystywane przez Związek do prowadzenia działalności opodatkowanej

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Gminę przez dostawców towarów i usług, w związku z realizacją przedsięwzięcia „...” w ramach Działania 5.1. Ochrona różnorodności biologicznej, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, we współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną oraz Związkiem Międzygminnym „...”?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z faktem, że Gmina zamierza prowadzić działania polegające na opracowaniu dokumentacji obejmującej projekt zieleni oraz inwentaryzację geodezyjną i przyrodniczą Parku oraz na zabiegach zabezpieczających, zabiegach pielęgnacyjnych drzewostanu, nasadzeniach uzupełniających zieleni i obsadzeniach placów i skwerów, o których mowa w przedstawionym opisie, nabycie towarów i usług związanych ze wskazanymi zadaniami nie będą wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji tego zadania. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej– rozpatrzone.

Jednocześnie należy zauważyć, że wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę publikator ustawy z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz. U. z 2018 r., poz. 994 jest nieaktualny. Aktualnie obowiązujący publikator ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym to Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj