Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.523.2019.2.EC
z 11 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2019 r. (data wpływu 11 października 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowaniem akcji promocyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowaniem akcji promocyjnej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej jako płatnik.
Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie hurtowego obrotu artykułami wykończenia pomieszczeń. Kontrahentami Przedsiębiorcy są podmioty prowadzące hurtową sprzedaż produktów, które w dalszej kolejności sprzedają towary na rzecz podmiotów zajmujących się detaliczną sprzedażą, oraz podmioty dokonujące bezpośrednio sprzedaży detalicznej.

W celu zwiększenia i wspierania własnej sprzedaży Wnioskodawca zamierza przeprowadzić działania promocyjne i motywacyjne polegające na ogłoszeniu „programu wsparcia sprzedaży”. Program prowadzony jest w celu nagradzania Uczestników, którzy prowadzą sprzedaż Produktów sygnowanych określoną marką, najaktywniej realizujących sprzedaż Produktów zakupionych od Firmy Wnioskodawcy, a także m.in. wprowadzających nowy asortyment, promujących produkty oraz zapewniających odpowiednią ekspozycję produktów.


Przedsiębiorca w celu przeprowadzenia „programu wsparcia sprzedaży” przygotował odpowiedni regulamin.


Program kierowany jest do Uczestników, poniżej określonych:

  1. przedsiębiorca prowadzący sklepy Partnerskie sieci .... oraz podmioty, które współpracują w zakresie zakupu materiałów wykończeniowych (Uczestnik-Przedsiębiorca),
  2. osoba fizyczna zatrudniona u Przedsiębiorcy (zdefiniowanego w pkt a.) prowadzącego detaliczną sprzedaż produktów Firmy Wnioskodawcy jako sprzedawca (Uczestnik-Sprzedawca).

Nagroda to premia pieniężna, którą organizator zasila, raz na kwartał, wydaną Uczestnikowi Programu kartę prepaid.


Uczestnik Programu, realizując cele i zadania wskazane w regulaminie, otrzymuje premię pieniężną naliczaną w sposób wskazany poniżej: Premiowane są zakupy wszystkich produktów z kolekcji. Jednostką zamówieniową każdego z produktów jest paczka.


Zasady premiowania:

  • zakup 1 paczki (określenie dokładne towaru)... = 2 PLN
  • zakup 1 paczki (określenie dokładne towaru)... = 3 PLN
  • zakup 1 paczki (określenie dokładne towaru)... = 5 PLN
  • zakup 1 paczki (określenie dokładne towaru)... = 1 PLN.

Okresem rozliczeniowym będzie kwartał kalendarzowy. Przewidywane kwoty doładowań z tytułu udziału w programie dla jednego uczestnika mogą wynosić za okresy kwartalne od kilkudziesięciu złotych do kilkuset (300- 500 zł). W regulaminie Wnioskodawca pragnie zamieścić informacje o zasadach rozliczeń podatkowych z tytułu wypłaconych nagród.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy dokonane doładowania kart pre-paid są dla Uczestnika - Sprzedawcy (osoby nie prowadzącej działalności gospodarczej i nie będącej pracownikiem wypłacającego) przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł zgodnie z art. 20 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
  2. Czy dokonane doładowania kart pre-paid dla Uczestnika - Przedsiębiorcy (osoby prowadzącej działalność gospodarczą) stanowi przychód z tej działalności, a Uczestnik-Przedsiębiorca powinien doliczyć ją do dochodu uzyskanego w danym roku podatkowym i rozliczyć na zasadach przewidzianych ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych lub prawnych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 i pytanie nr 2 w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie pytania nr 2 w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych wydanie zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1.


Przychód uzyskany przez Uczestnika - Sprzedawcy (osoby nie prowadzącej działalności gospodarczej i nie będącej pracownikiem wypłacającego) jest przychodem uzyskanym w związku ze spełnieniem określonych zadań: zamówienie i sprzedaż produktów, wprowadzanie nowego asortymentu, promowanie produktów oraz zapewniających odpowiedniej ekspozycji. Program wsparcia sprzedaży ma na celu mobilizację i wyróżnienie sprzedawców. Z racji założeń programu przyznane nagrody mają charakter świadczenia wzajemnego. Im większe zmówienie od Uczestnika - Sprzedawcy, tym większa sprzedaż w firmie Wnioskodawcy i nagroda dla Uczestnika - Sprzedawcy.

Według Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 22 lutego 2019 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.474.2018.2.ŚS programy motywacyjne mają - za zadanie motywowanie odbiorców programu (np. sprzedawców, pośredników) do zrealizowania założonego celu (np. wzrost sprzedaży danego produktu, usługi), poprzez oferowanie im w zamian pożądanych korzyści. Podstawowym celem programu motywacyjnego jest osiągnięcie określonych korzyści finansowych przez organizatora programu (lub podmiot zlecający jego organizację), a także zwiększenie motywacji i wydajności uczestników programu poprzez nagrodzenie najlepszych - zapłata za wymierne efekty.

Wobec tego przychód uzyskany przez Uczestnika - Sprzedawcę nie mieści się w kategorii art. 21 ust. 1 pkt 68a i 21 ust. 1 pkt 68b, gdzie „Wolne od podatku dochodowego są: 68a) wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności; 68b) wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Wartość przekazanych kart prepaid stanowi przychód z innych źródeł w myśl art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9. uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Kluczowy dla rozstrzygnięcia sprawy termin „nieodpłatne świadczenie" w rozumieniu przepisów podatkowych ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje nie tylko świadczenia w sensie cywilistycznym, lecz także zdarzenia gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy” (wyrok WSA w Warszawie z 13.04.2005 r., III SA/Wa 928/04).

Z uwagi na wzajemny charakter wypłacanych świadczeń pieniężnych (nagroda - premia pieniężna) pracownikom kontrahenta sprzedającego towary końcowemu klientowi i odpłatny charakter, wykluczona jest zryczałtowana forma opodatkowania tych świadczeń, opisana w art. 30 ust. 1, jak i (między innymi z tego powodu) możliwość zastosowania zwolnienia z podatku opisanego w art. 21 ust. pkt 68.


Zgodnie z art. 20 ust. 1, wypłacane świadczenia pieniężne (doładowania kart) należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, nie korzystających ze zwolnienia podatkowego.


Na wypłacającym nagrodę (doładowanie kart) nie będzie ciążyć obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości nagrody, co potwierdza art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.


Na Wnioskodawcy więc będzie ciążyć jedynie obowiązek sporządzenia i przesłania PIT - 11.


Podobne stanowisko wyraził: - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, w interpretacji indywidualnej z dnia 3 października 2007 r. IBPB2/415-18/07/MK, wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2018 r. sygn. akt II FSK 1673/18, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 20 lipca 2016 roku ILPB1/4511-651/16-2/KF.


Ad 2.


Wartość nagród otrzymanych przez Uczestnika-Przedsiębiorcę powinna zostać doliczona przez Uczestnika-Przedsiębiorcę do dochodu uzyskanego w danym roku podatkowym i rozliczona na zasadach ogólnych przewidzianych ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych albo ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.


Uczestnicy-Przedsiębiorcy traktują otrzymane nagrody jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej i rozliczają podatek dochodowy w zależności od swojej formy opodatkowania.


Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nagrody, i inne przychody otrzymane w związku z prowadzoną przez podatnika pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowią przychód z tej działalności, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 8.


Na podstawie tego przepisu do przychodów z działalności gospodarczej zalicza się wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b ustawy.


Na Wnioskodawcy nie ciąży więc obowiązek sporządzenia PIT-11.


Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, informacja PIT-11 dotyczy wyłącznie świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, tj. stanowiących dla podatnika przychody z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy).


Ponieważ nagroda stanowi dla Uczestnika - Przedsiębiorcy przychód z art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), Wnioskodawca nie wykazuje jej wartości w PIT-11.


Takie stanowisko prezentują organy skarbowe przykładowo:

  • Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 30 sierpnia 2018 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.341.2018.3.EC.
  • Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 12 kwietnia 2018 r. nr 0115-KDIT3.4011.174.2018.1.DP.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 20 stycznia 2014r. nr ILPB1/415-1124 /13-5/AP.
  • interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 grudnia 2017 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.310.2017.3.EC.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Z treści art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy wynika, że źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.


Jak stanowi art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.


Spośród źródeł przychodów w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, ustawodawca wymienił tzw. „inne źródła”.


Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Natomiast zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.


Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem, aby:

  • nagroda otrzymana przez klienta była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
  • jednorazowa wartość nagrody nie przekroczyła kwoty 2000 zł,
  • nagroda nie została otrzymana przez klienta w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.


Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie zdefiniował tego pojęcia w ustawie, wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.

W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.


Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.


Z definicji słownikowej internetowego wielkiego słownika języka polskiego (http://www.wsjp.pl) wynika, że sprzedaż to „oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy.”


Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1145). Ww. przepis stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Natomiast za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z art. 353 § 2 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Wskazać przy tym należy, że rozumienie pojęcia „sprzedaży premiowej” zostało wypracowane w judykaturze. W orzecznictwie sądów administracyjnych prezentowany jest pogląd, według którego sprzedaż premiowa to sprzedaż towarów i usług związana z otrzymaniem nagrody przez nabywcę. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 25 czerwca 2007 r., sygn. akt II FPS 5/06 stwierdził, że pojęcie „sprzedaż premiowa” składa się z dwóch wyrazów i oznacza sprzedaż, z którą związane jest przyznawanie nagród. „Sprzedaż” jest pojęciem cywilistycznym i oznacza odstąpienie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującego za określoną cenę, natomiast określenie „premia” oznacza nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, często mającą zachęcić do czegoś osobę nagrodzoną. Ponadto w uchwale tej Sąd wskazał, że sprzedaż premiowa to sprzedaż konsumencka, jednostkowa, incydentalna, niezwiązana z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.


Reasumując można wskazać, że sprzedaż premiową cechuje:

  • powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę,
  • gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie hurtowego obrotu artykułami wykończenia pomieszczeń. Kontrahentami Przedsiębiorcy są podmioty prowadzące hurtową sprzedażą produktów, które w dalszej kolejności sprzedają towary na rzecz podmiotów zajmujących się detaliczną sprzedażą, oraz podmioty dokonujące bezpośrednio sprzedaży detalicznej. W celu zwiększenia i wspierania własnej sprzedaży Wnioskodawca zamierza przeprowadzić działania promocyjne i motywacyjne polegające na ogłoszeniu „programu wsparcia sprzedaży”. Program prowadzony jest w celu nagradzania Uczestników, którzy prowadzą sprzedaż Produktów sygnowanych określoną marką, najaktywniej realizujących sprzedaż Produktów zakupionych od Firmy Wnioskodawcy, a także m.in. wprowadzających nowy asortyment, promujących produkty oraz zapewniających odpowiednią ekspozycję produktów. Przedsiębiorca w celu przeprowadzenia „programu wsparcia sprzedaży” przygotował odpowiedni regulamin. Program kierowany jest do Uczestników, poniżej określonych:

  1. przedsiębiorca prowadzący sklepy Partnerskie sieci .... oraz podmioty, które współpracują w zakresie zakupu materiałów wykończeniowych (Uczestnik-Przedsiębiorca),
  2. osoba fizyczna zatrudniona u Przedsiębiorcy (zdefiniowanego w pkt a.) prowadzącego detaliczną sprzedaż produktów Firmy Wnioskodawcy jako sprzedawca (Uczestnik-Sprzedawca).

Nagroda to premia pieniężna, którą organizator zasila, raz na kwartał, wydaną Uczestnikowi Programu kartę prepaid. Uczestnik Programu, realizując cele i zadania wskazane w regulaminie, otrzymuje premię pieniężną naliczaną w sposób wskazany poniżej: Premiowane są zakupy wszystkich produktów z kolekcji. Jednostką zamówieniową każdego z produktów jest paczka.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.


Z treści wniosku wynika zatem, że w ramach akcji zorganizowanej przez Wnioskodawcę nagrody mogą być przyznawane:

  • przedsiębiorcom, którzy zakupią materiały wykończeniowe oraz
  • pracownikom przedsiębiorców.

W przypadku pracowników przedsiębiorców wskazać należy, że w ramach akcji zorganizowanej przez Wnioskodawcę nagrody nie będą przyznawane podmiotom, które zakupią u Wnioskodawcy towary, lecz osobom mającym realny wpływ na decyzje zakupowe danego klienta. Zatem w tym przypadku nie można mówić o sprzedaży premiowej. Wobec powyższego – mając na uwadze treść art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdzić należy, że nie są to nagrody związane ze sprzedażą premiową, a w konsekwencji nie ma do nich zastosowania omawiane zwolnienie przedmiotowe. Wartość nagród należy zakwalifikować do przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

W tym miejscu należy zauważyć, że w sytuacji otrzymania nagrody przez osobę fizyczną w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, nie może mieć zastosowania, co jednoznacznie wynika z przywołanego przepisu. Świadczenie takie wówczas stosownie do art. 14 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, który osoba prowadząca działalność gospodarczą winna opodatkować według przyjętej przez siebie formy opodatkowania.

Odnosząc się natomiast do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy, że zgodnie z jego treścią wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.


Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia decydujące jest łączne spełnienie wszystkich warunków określonych w powołanym wyżej przepisie, tj.:

  • świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny,
  • świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy,
  • jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekraczać 200 zł,
  • świadczenie nie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby związanej z nim stosunkiem cywilnoprawnym.


Podstawową przesłanką omawianego zwolnienia jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia.


Przepisy ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Dokonując wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenia „niewymagające opłaty, takie, za które się nie płaci, bezpłatne” (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 2003 r.). Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne − to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu − przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.


W świetle powyższego, kluczową cechą świadczenia nieodpłatnego jest to, ażeby otrzymujący takie świadczenie nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego.


Z informacji przedstawionych w treści wniosku wynika, że Wnioskodawca wydaje uczestnikom akcji promocyjnej nagrody pieniężne, w postaci premii pieniężnej za dokonanie sprzedaży produktów Wnioskodawcy, a także m.in. wprowadzających nowy asortyment, promujących produkty oraz zapewniających odpowiednią ekspozycję produktów. Wnioskodawca zasila raz na kwartał, wydaną uczestnikowi akcji kartę prepaid.

W sytuacji zatem, gdy dana osoba otrzymała od Wnioskodawcy nagrodę pieniężną, w zamian za wykonanie na rzecz Wnioskodawcy określonej usługi (dokonanie sprzedaży towaru), należy przyjąć, że nie mamy do czynienia z otrzymywaniem świadczenia za darmo (bezpłatnie). Jest ono związane z podjęciem przez uczestnika ściśle określonych działań.

Nie można więc uznać za nieodpłatne świadczenia wskazanych we wniosku doładowań kart prepaid.


Przenosząc powyższe wyjaśnienia na grunt przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy wskazać, że w analizowanej sprawie wskazane wyżej warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zostaną spełnione.

Zgodnie z art. 42a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Należy zauważyć, że z dniem 1 stycznia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2018 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2237).


Na podstawie § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, wzory, o których mowa w § 1, stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2018 r.


Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli przed dniem wejścia w życie rozporządzenia oświadczenia, deklaracje i informacje podatkowe zostały złożone na formularzach dotychczasowych (§ 2 ust. 2 ww. rozporządzenia).


Zgodnie z ustalonym w rozporządzeniu wzorem informacji PIT-8C, dotyczy ona wyłącznie niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych. Natomiast w przypadku podlegających opodatkowaniu należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, właściwym jest ujęcie tych przychodów w Informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w danym roku podatkowym PIT-11.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że wartość nagród przyznanych w ramach akcji promocyjnej osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej należy zakwalifikować do przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawcy, jako podmiocie przyznającym nagrody nie będzie ciążyć obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od ich wartości co potwierdza treść ww. art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednak na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek informacyjny polegający na sporządzeniu informacji o wysokości przychodu (PIT-11).

Natomiast w przypadku wydania nagrody osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą wartość nagród otrzymanych w związku z tą działalnością, stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej tj. przychód ze źródła o którym mowa w art. 14 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy, który winien być przez nich opodatkowany zgodnie z wybraną formą opodatkowania. Oznacza to, że na Spółce nie ciąży obowiązek płatnika.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj