Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.479.2019.3.PP
z 12 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2019 r. (data wpływu 11 października 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z doładowaniem kart pre-paid osobom prawnym prowadzącym działalność gospodarczą w ramach programu wsparcia sprzedaży organizowanego przez Wnioskodawcę – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z doładowaniem kart pre-paid osobom prawnym prowadzącym działalność gospodarczą w ramach programu wsparcia sprzedaży organizowanego przez Wnioskodawcę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


„X” prowadzi działalność handlową w zakresie hurtowego obrotu artykułami wykończenia pomieszczeń. Kontrahentami Przedsiębiorcy są podmioty prowadzące hurtową sprzedaż produktów, które w dalszej kolejności sprzedają towary na rzecz podmiotów zajmujących się detaliczną sprzedażą, oraz podmioty dokonujące bezpośrednio sprzedaży detalicznej.

W celu zwiększenia i wspierania własnej sprzedaży „X” zamierza przeprowadzić działania promocyjne i motywacyjne polegające na ogłoszeniu „programu wsparcia sprzedaży”. Program prowadzony jest w celu nagradzania Uczestników, którzy prowadzą sprzedaż Produktów sygnowanych określoną marką, najaktywniej realizujących sprzedaż Produktów zakupionych od firmy „X”, a także m.in. wprowadzających nowy asortyment, promujących produkty oraz zapewniających odpowiednią ekspozycję produktów. Przedsiębiorca w celu przeprowadzenia „programu wsparcia sprzedaży” przygotował odpowiedni regulamin.


Program kierowany jest do Uczestników, poniżej określonych:

  1. przedsiębiorca prowadzący sklepy Partnerskie sieci (…) oraz podmioty, które współpracują w zakresie zakupu materiałów wykończeniowych (Uczestnik-Przedsiębiorca),
  2. osoba fizyczna zatrudniona u Przedsiębiorcy (zdefiniowanego w pkt a.) prowadzącego detaliczną sprzedaż produktów firmy „X” jako sprzedawca (Uczestnik-Sprzedawca).

Nagroda to premia pieniężna, którą organizator zasila, raz na kwartał, wydaną Uczestnikowi Programu kartę prepaid. Uczestnik Programu, realizując cele i zadania wskazane w regulaminie, otrzymuje premię pieniężną naliczaną w sposób wskazany poniżej:

  • premiowane są zakupy wszystkich produktów z kolekcji;
  • jednostką zamówieniową każdego z produktów jest paczka;
  • zasady premiowania: - zakup 1 paczki (określenie dokładne towaru) = 2PLN; - zakup 1 paczki (określenie dokładne towaru) = 3PLN; - zakup 1 paczki (określenie dokładne towaru) = 5PLN; - zakup 1 paczki (określenie dokładne towaru) = 1PLN.


Okresem rozliczeniowym będzie kwartał kalendarzowy. Przewidywane kwoty doładowań z tytułu udziału w programie dla jednego uczestnika mogą wynosić za okresy kwartalne od kilkudziesięciu złotych do kilkuset (300- 500 zł). W regulaminie „X” pragnie zamieścić informacje o zasadach rozliczeń podatkowych z tytułu wypłaconych nagród.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy dokonane doładowania kart pre-paid są dla Uczestnika-Sprzedawcy (osoby nie prowadzącej działalności gospodarczej i nie będącej pracownikiem wypłacającego) przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł zgodnie z art. 20 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych?
  2. Czy dokonane doładowania kart pre-paid dla Uczestnika-Przedsiębiorcy (osoby prowadzącej działalność gospodarczą) stanowi przychód z tej działalności, a Uczestnik-Przedsiębiorca powinien doliczyć ją do dochodu uzyskanego w danym roku podatkowym i rozliczyć na zasadach przewidzianych ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych lub prawnych?

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie oznaczone numerem 2, tj. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania numer 1 oraz w zakresie pytania numer 2 w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stanowisko Wnioskodawcy.


Wartość nagród otrzymanych przez Uczestnika-Przedsiębiorcę powinna zostać doliczona przez Uczestnika-Przedsiębiorcę do dochodu uzyskanego w danym roku podatkowym i rozliczona na zasadach ogólnych przewidzianych ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych albo ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uczestnicy-Przedsiębiorcy traktują otrzymane nagrody jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej i rozliczają podatek dochodowy w zależności od swojej formy opodatkowania. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nagrody, i inne przychody otrzymane w związku z prowadzoną przez podatnika pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowią przychód z tej działalności, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 8. Na podstawie tego przepisu do przychodów z działalności gospodarczej zalicza się wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b ustawy.

Na Wnioskodawcy nie ciąży więc obowiązek sporządzenia PIT-11. Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, informacja PIT-11 dotyczy wyłącznie świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, tj. stanowiących dla podatnika przychody z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy). Ponieważ nagroda stanowi dla Uczestnika-Przedsiębiorcy przychód z art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), Wnioskodawca nie wykazuje jej wartości w PIT-11.

Takie stanowisko prezentują organy skarbowe przykładowo: Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 30 sierpnia 2018 r. nr 0114-KDIP3-1.4011.341.2018.3.EC; Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 12 kwietnia 2018 r. nr 0115-KDIT3.4011.174.2018.1.DP; Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 20 stycznia 2014 r., nr ILPB1/415-1124 /13-5/AP; interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 grudnia 2017 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.310.2017.3.EC.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na wstępie zauważyć należy, że przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych są kwestie związane z obowiązkami płatnika z tytułu organizowanego przez Wnioskodawcę „programu wsparcia sprzedaży”, którego uczestnikami są przedsiębiorcy – osoby prawne.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Kwestie związane z obowiązkami płatnika związanymi z poborem i wystawieniem informacji podatkowych uregulowane zostały w art. 26 oraz art. 26a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 865 ze zm.; dalej: „updop”).

W myśl art. 26 ust. 1 updop, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. (...)

Z kolei, zgodnie z art. 26 ust. 3 updop, płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, albo w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.


Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

  • art. 3 ust. 1 – informację o wysokości pobranego podatku,
  • art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu – informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku

- sporządzone według ustalonego wzoru.

Art. 26a updop stanowi natomiast o obowiązku nałożonym na ww. płatników do składania rocznych deklaracji z powyższych tytułów.


Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie hurtowego obrotu artykułami wykończenia pomieszczeń. Kontrahentami Wnioskodawcy są podmioty prowadzące hurtową sprzedaż produktów, które w dalszej kolejności sprzedają towary na rzecz podmiotów zajmujących się detaliczną sprzedażą, oraz podmioty dokonujące bezpośrednio sprzedaży detalicznej.

W celu zwiększenia i wspierania własnej sprzedaży Wnioskodawca zamierza przeprowadzić działania promocyjne i motywacyjne polegające na ogłoszeniu „programu wsparcia sprzedaży”. Program prowadzony jest w celu nagradzania Uczestników, którzy m.in. realizują sprzedaż produktów zakupionych od Wnioskodawcy.


Program kierowany jest do następujących Uczestników:

  1. przedsiębiorca prowadzący sklepy Partnerskie sieci (…) oraz podmioty, które współpracują w zakresie zakupu materiałów wykończeniowych (Uczestnik-Przedsiębiorca),
  2. osoba fizyczna zatrudniona u Przedsiębiorcy (zdefiniowanego w pkt a.) prowadzącego detaliczną sprzedaż produktów Wnioskodawcy jako sprzedawca (Uczestnik-Sprzedawca).

Nagroda to premia pieniężna, którą Wnioskodawca zasila, raz na kwartał, wydaną Uczestnikowi Programu kartę prepaid. Uczestnik Programu, realizując cele i zadania wskazane w regulaminie, otrzymuje premię pieniężną naliczaną w sposób wskazany poniżej:

  • premiowane są zakupy wszystkich produktów z kolekcji;
  • jednostką zamówieniową każdego z produktów jest paczka;
  • zasady premiowania: - zakup 1 paczki (określenie dokładne towaru) = 2PLN; - zakup 1 paczki (określenie dokładne towaru) = 3PLN; - zakup 1 paczki (określenie dokładne towaru) = 5PLN; - zakup 1 paczki (określenie dokładne towaru) = 1PLN.


Wydawana przez Wnioskodawcę Uczestnikowi-Przedsiębiorcy nagroda w postaci karty zasilanej premią pieniężną nie jest objęta zakresem przepisu art. 26 updop. Wobec powyższego, na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika w związku z wypłatą nagród, jak również Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzania informacji podatkowych w tym zakresie.

Nagrody w formie doładowania kart prepaid należy traktować jako przychód z działalności gospodarczej osoby prawnej otrzymującej przedmiotową nagrodę, który należy doliczyć do pozostałych przychodów i opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Przechodząc do kwestii związanej z powstaniem przychodu w związku z uzyskaniem nagród przez Uczestników-Przedsiębiorców będących osobami prawnymi, wskazać należy, że od 2018 r. ustawodawca wprowadził do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych następujące kategorie źródeł przychodów: przychody z zysków kapitałowych oraz pozostałe (z działalności gospodarczej lub inaczej operacyjnej – mimo, że formalnie nie zostały tak nazwane w ustawie).

Zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe oraz wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 3 updop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 updop, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego, „program wsparcia sprzedaży” kierowany jest także do przedsiębiorców, czyli m.in. do osób prawnych, które uczestniczą w powyższym programie promocyjnym w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.

Co do zasady, świadczenia otrzymane przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych stanowią jego przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu (po potrąceniu kosztów uzyskania przychodów). Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje zwolnień dla nagród otrzymanych w związku z akcjami promocyjnymi organizowanymi przez inne podmioty.

W związku z powyższym, otrzymane nagrody w związku z uczestnictwem w „programie wsparcia sprzedaży” będą stanowiły przychód podatkowy po stronie przedsiębiorców, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.


Podsumowując, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że z tytułu wydania nagród Uczestnikom w postaci doładowanych kart prepaid, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobrania i zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych. Zobowiązanymi do obliczenia oraz zapłaty podatku będą przedsiębiorcy – osoby prawne, które są uczestnikami „programu wsparcia sprzedaży” organizowanego przez Wnioskodawcę.


W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy co do braku obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób prawnych należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj