Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1202/11/ES
z 29 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1202/11/ES
Data
2011.07.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu prawa użytkowania wieczystego działek



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2011r. (data złożenia w tut. Biurze 26 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2011r. (data wpływu 8 lipca 2011r.) oraz pismem z dnia 19 lipca 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu prawa użytkowania wieczystego działki nr 1/126 – jest nieprawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu prawa użytkowania wieczystego działki nr 1/123 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011r. w tut. Biurze złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu prawa użytkowania wieczystego działek nr 1/123 oraz 1/126.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2011r. (data wpływu 8 lipca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 lipca 2011r. oraz pismem z dnia 19 lipca 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, kupna i sprzedaży nieruchomości, wynajmu i zarządzania nieruchomościami - wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej (zwany dalej Kupującym). W 2010r. Kupujący wydzierżawił nieruchomość od Spółdzielni Mieszkaniowej N. (zwana dalej Sprzedającym). Umowa dzierżawy zawiera zapis o prawie pierwszeństwa nabycia (w tym prawie pierwokupu) przedmiotu dzierżawy na rzecz Kupującego, po spełnieniu określonych warunków umownych.

Przedmiot umowy stanowi nieruchomość będąca w użytkowaniu wieczystym Sprzedającego, składająca się z działek o numerach ewidencyjnych:

  • 1/123 o obszarze 994 m2,
  • 1/126 o obszarze 12360 m2.

Ww. działki objęte są jedną księgą wieczystą.

Działka o numerze ewidencyjnym 1/123 jest niezabudowana.

Na działce o numerze ewidencyjnym 1/126 znajdują się parking oraz chodnik.

Sprzedający poinformował Kupującego, że:

  1. chodnik i parking nie były modernizowane ani wynajmowane przez Sprzedającego,
  2. Sprzedający otrzymał ww. nieruchomość, w tym parking w wyniku podziału K. Spółdzielni Mieszkaniowej,
  3. K. Spółdzielni Mieszkaniowej nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z budową parkingu,
  4. Sprzedającemu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z budową chodnika,
  5. parking został wybudowany w latach 1979 -1981, a chodnik w 2003r.

Działki, które mają być przedmiotem przeniesienia prawa użytkowania wieczystego na Kupującego zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego leżą na terenach oznaczonych symbolem:

  • 1ZPU - teren zieleni urządzonej z usługami z podstawowym przeznaczeniem pod ogólnodostępne tereny zielni urządzonej wraz z usługami komercyjnymi służącymi obsłudze funkcji rekreacyjnej park potoku w szczególności gastronomii, wypożyczalni sprzętu sportowego i zaplecza sportowo - socjalnego,
  • UM - teren zabudowy usługowo - mieszkaniowej, z podstawowym przeznaczeniem pod zabudowę usługowo-mieszkaniową wielorodzinną wraz z garażem,
  • 2U - teren zabudowy usługowej z podstawowym przeznaczeniem pod usługi komercyjne gastronomii,
  • 4 ZP - teren zieleni urządzonej z podstawowym przeznaczeniem pod ogólnodostępne tereny zieleni urządzonej z elementami wyposażenia parku - park potoku.

W miesiącu maju lub czerwcu 2011r. dojdzie do transakcji sprzedaży wyżej opisanych nieruchomości.

Sprzedający oraz Kupujący przed dniem przeniesienia prawa użytkowania wieczystego działki o numerze ewidencyjnym 1/126 chcą podpisać wspólne oświadczenie, że zgodnie z art. 43 ust. 10 i 11 Ustawy o VAT rezygnują ze zwolnienia z VAT, w związku z przeniesieniem własności parkingu i chodnika znajdujących się na działce 1/126 i wybierają ich opodatkowanie podatkiem VAT, które to oświadczenie zostanie przed dniem przeniesienia prawa użytkowania wieczystego działki 1/126 wysłane do właściwego Urzędu Skarbowego. Obydwie strony transakcji są czynnymi podatnikami podatku VAT.

Kupujący (Wnioskodawca) planuje odsprzedać nieruchomość – również podatnikowi czynnemu podatku VAT. Kwestią istotną dla Kupującego w zakresie podatku VAT, jest prawo do odliczenia podatku VAT z faktury, którą otrzyma w związku z zakupem działek powyżej opisanych, oraz zasadność zastosowania wówczas stawki podstawowej przy sprzedaży kolejnemu nabywcy. W związku z tym, Kupujący jako czynny podatnik VAT, składając niniejszy wniosek o wiążącą interpretację przepisów podatkowych, ma ważny interes prawny.

W odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu do uzupełnienia wniosku Wnioskodawca wskazuje, że:

Sprzedający (Spółdzielnia Mieszkaniowa N.) nabył nieruchomość (działki nr 1/123 i 1/126) w wyniku podziału K. Spółdzielni Mieszkaniowej w dniu 24 listopada 2000r.

Powyższa nieruchomość została przekazana Sprzedającemu nieodpłatnie, na podstawie uchwały o podziale K. Spółdzielni Mieszkaniowej z dnia 30 września 1999r.

Otrzymanie przez Sprzedającego przedmiotowej nieruchomości, w wyniku podziału K. Spółdzielni Mieszkaniowej było czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Spółdzielni Mieszkaniowej N. nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu działek i parkingu.

Przedmiotowe działki, należące do K. Spółdzielni Mieszkaniowej od momentu wejścia w posiadanie do chwili przekazania Spółdzielni Mieszkaniowej N. nie były wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, nie zawierano umów najmu, dzierżawy.

Przedmiotowe działki, należące do Spółdzielni Mieszkaniowej N. od momentu wejścia w posiadanie do chwili sprzedaży nie były wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.

Działki 1/123 i 1/126 są wydzierżawione przez Wnioskodawcę od dnia 26 lipca 2010r. do chwili obecnej, pożytki miesięczne 3500 zł netto. Obie działki w całości związane będą wyłącznie z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy.

Ponadto odnośnie planowanej sprzedaży działek nr 1/123 i 1/126 Wnioskodawca wskazał, że:

Wnioskodawca wydzierżawił przedmiotowe działki w celu zbadania ich sytuacji prawnej i możliwości inwestycyjnych. Wnioskodawca zamierza nabyć przedmiotowe działki w celu sprzedaży działek w przyszłości. Przedmiotowe działki stanowić będą towar handlowy przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż przedmiotowych działek nastąpi po zakupie i skompletowaniu pełnej dokumentacji dla nieruchomości.

Działki, które Wnioskodawca zamierza sprzedać, w momencie sprzedaży będą w stanie takim samym jak obecnie: tj. pozostaną zabudowane wyłącznie parkingiem i chodnikami. Wnioskodawca nie będzie wprowadzał żadnej nowej zabudowy.

Wnioskodawca nie będzie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym budowli lub ich części.

Działki, należące już do Wnioskodawcy od momentu wejścia w posiadanie do chwili sprzedaży będą pozostawały niewykorzystane i będą czekały na skompletowanie pełnej dokumentacji a po jej zebraniu będą czekały na transakcje. Nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Działki nie będą przedmiotem umów najmu i dzierżawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przysługuje Kupującemu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem działek o numerach ewidencyjnych 1/126 i 1/123...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż planowany zakup przedmiotowej nieruchomości będzie związany z prowadzoną działalnością gospodarczą i czynnościami opodatkowanymi to będzie Wnioskodawcy (Kupującemu) przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury, która zostanie wystawiona przez Sprzedającego na jego rzecz z tytułu sprzedaży działek o numerach ewidencyjnych 1/126 i 1/123 (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Zasadność zastosowania stawki VAT w wysokości 23%.

Kupujący uważa, że w przypadku opisanym w stanie przyszłym, nie będzie miał zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur, jeżeli dokumentują transakcję, która nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku, ponieważ zdaniem Kupującego przeniesienie prawa użytkowania wieczystego działek opisanych w stanie przyszłym będzie podlegać opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 23%, gdyż nie istnieją przesłanki konieczne do zwolnienia przedmiotowej transakcji z podatku VAT.

Zgodnie z art. 29 ust 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Natomiast w odniesieniu do § 13 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246 poz. 1649 ze zm.) (dalej: Rozporządzenie o VAT) zwalnia się z podatku VAT zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku. Z powyższych przepisów wynika, że do dostawy gruntu czy prawa użytkowania wieczystego stosuje się stawkę podatku taką, jak przy dostawie budynków albo budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione w stanie przyszłym, stwierdzić należy, że do planowanego przeniesienia prawa użytkowania wieczystego:

  • działki zabudowanej, będzie mogło mieć zastosowanie zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i § 13 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia o VAT,
  • działek niezabudowanych, nie będzie mogło mieć zastosowanie zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

W przypadku rezygnacji ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT przeniesienie prawa użytkowania wieczystego działki niezabudowanej jak i sprzedaż działki zabudowanej będzie podlegało opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%, a podatek naliczony, będzie podlegał odliczeniu przez Kupującego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu prawa użytkowania wieczystego działki nr 1/126,
  • prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu prawa użytkowania wieczystego działki nr 1/123.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, o czym stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca - osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, kupna i sprzedaży nieruchomości, wynajmu i zarządzania nieruchomościami (czynny zarejestrowany podatnik VAT) w dniu 26 lipca 2010r. zawarł umowę dzierżawy nieruchomości (będącej w użytkowaniu wieczystym), składającej się z działki nr 1/126 zabudowanej parkingiem i chodnikiem oraz działki niezabudowanej nr 1/123 – przeznaczonej zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę.

Wnioskodawca wydzierżawił przedmiotowe działki w celu zbadania ich sytuacji prawnej i możliwości inwestycyjnych, a następnie zamierza nabyć ww. działki w celu ich dalszej odsprzedaży w przyszłości. Zarówno sprzedający jak i kupujący są czynnymi podatnikami podatku VAT.

Obie działki w całości związane będą wyłącznie z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy i będą stanowić towar handlowy przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż przedmiotowych działek nastąpi po zakupie i skompletowaniu pełnej dokumentacji dla nieruchomości.

Działki, które Wnioskodawca zamierza sprzedać, w momencie sprzedaży będą w stanie takim samym jak obecnie: tj. pozostaną zabudowane wyłącznie parkingiem i chodnikiem. Wnioskodawca nie będzie wprowadzał żadnej nowej zabudowy, nie będzie też ponosił żadnych wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym budowli lub ich części.

Działki, należące już do Wnioskodawcy od momentu wejścia w posiadanie do chwili sprzedaży będą pozostawały niewykorzystane i będą czekały na skompletowanie pełnej dokumentacji a po jej zebraniu będą czekały na transakcje.

Nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, nie będą też przedmiotem umów najmu i dzierżawy.

Z wydanej przez tut. organ dla Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej znak: IBPP1/443-686/11/ES w związku ze zdarzeniem przyszłym przedstawionym w przedmiotowym wniosku wynika natomiast, iż:

  • sprzedaż budowli, o których mowa we wniosku tj. parkingu i chodnika mieści się w zakresie zwolnienia z opodatkowania wyrażonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, a złożenie oświadczenia zgodnie z art. 43 ust. 10 i 11 ww. ustawy przez dokonującego dostawy (Sprzedającego) oraz Kupującego (Wnioskodawcę) nie może skutkować wyłączeniem zastosowania zwolnienia i opodatkowaniem sprzedaży prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki nr 1/126 podatkiem właściwym dla budowli na niej się znajdujących, tj. w wysokości 23%.
  • sprzedaż nieruchomości niezabudowanej pozostającej w użytkowaniu wieczystym Sprzedającego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, tym samym nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem w przedmiotowej sytuacji, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, czynność zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu (działki nr 1/123) przeznaczonego pod zabudowę podlega opodatkowaniu wg stawki 23%.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturze dokumentującej jedynie nabycie prawa użytkowania wieczystego niezabudowanej (lecz przeznaczonej pod zabudowę) działki nr 1/123 – Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT a nabywana nieruchomość wykorzystywana będzie wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych (działka stanowi towar handlowy przedsiębiorstwa Wnioskodawcy). Wnioskodawcy przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem przedmiotowej działki nr 1/123.

W tym wiec zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Natomiast odnośnie nabycia przez Wnioskodawcę prawa użytkowania wieczystego zabudowanej (parkingiem i chodnikiem) działki nr 1/126, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nastąpi wyłączenie z prawa do odliczenia wynikające z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, bowiem transakcja ta będzie zwolniona od podatku na podstawie 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Ponadto należy dodać, iż z uwagi na to, że sprzedaż budowli, o których mowa we wniosku tj. parkingu i chodnika mieści się w zakresie zwolnienia z opodatkowania wyrażonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, złożenie oświadczenia zgodnie z art. 43 ust. 10 i 11 ww. ustawy przez dokonującego dostawy (Sprzedającego) oraz Kupującego (Wnioskodawcę) nie może skutkować wyłączeniem zastosowania zwolnienia i opodatkowaniem sprzedaży prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki nr 1/126 podatkiem właściwym dla budowli na niej się znajdujących, tj. w wysokości 23%.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto wskazuje się, iż kwestie dotyczące:

  • opodatkowania planowanego zakupu parkingu i chodnika wraz z działką o numerze ewidencyjnym 1/126 oraz działki niezabudowanej o numerze ewidencyjnym 1/123,
  • opodatkowania dalszej sprzedaży działki nr 1/123 oraz działki nr 1/126,

są przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj