Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.459.2019.2.AB
z 16 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 października 2019 r. (data wpływu 17 października 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy koordynator klastra energii z tytułu pobierania składek członkowskich otrzymuje przychód wolny od podatku określony, w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy koordynator klastra energii z tytułu pobierania składek członkowskich otrzymuje przychód wolny od podatku, określony w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Spółką z o.o. i prowadzi działalność gospodarczą związaną z opracowywaniem dokumentacji przyłączy energetycznych. W dniu 31 marca 2017 r. został przyjęty do grona członków klastra energii X. (dalej: „klaster”) oraz została mu powierzona funkcja „koordynatora klastra”. Według art. 2 pkt 15a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2015 r., poz. 478 ze zm.), klaster reprezentuje: „(...) koordynator, którym jest powołana w tym celu spółdzielnia, stowarzyszenie, fundacja lub wskazany w porozumieniu cywilnoprawnym dowolny członek klastra energii (...)”.

Klaster energii X formalnie powołano 9 lutego 2017 r., poprzez podpisanie umowy cywilno-prawnej, dotyczącej współpracy uczestników. Umowę podpisało ponad 20 podmiotów, w tym związek międzygminny do spraw ekologii w mieście Z., który pełni rolę lidera klastra, starostwo

powiatowe, samorządy gminne, wyższa szkoła biznesu w mieście D., jako reprezentant środowiska naukowego, lokalni przedsiębiorcy oraz firmy z branży energetycznej, m.in. firmy A., B., C. Klaster energii stanowi cywilnoprawne porozumienie, o którym mowa w art. 2 pkt 15a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2015 r. poz. 478 ze zm.). Klaster energii X. działając na rzecz zmian w obszarze gospodarki niskoemisyjnej i zrównoważonej energii utworzony został w celu integracji potencjałów oraz stworzenia sieci współpracy podmiotów publicznych i prywatnych. Współpraca w ramach klastra wspomoże w realizacji zadań, których samodzielna realizacja przez podmioty uczestniczące w klastrze byłaby utrudniona lub niemożliwa. Stworzona sieć powiązań między podmiotami, umożliwi nieustanny rozwój w nawiązaniu do najnowszych trendów technologicznych oraz szybko zmieniającego się otoczenia prawno-gospodarczego w dziedzinie energetyki i gospodarce niskoemisyjnej w Polsce, Unii Europejskiej oraz innych znaczących gospodarczo krajach świata. Klaster X. integruje podmioty związane z rynkiem energetycznym, a w szczególności z rynkiem odnawialnych źródeł energii oraz inteligentnej energii. Klaster nie posiada osobowości prawnej i nie prowadzi działalności gospodarczej, funkcjonuje jako porozumienie cywilnoprawne dla osiągnięcia poniżej określonych celów. Klaster jest otwarty na przyjmowanie nowych uczestników oraz partnerów, zgodnie z zapisami § 2 umowy z dnia 9 lutego 2017 r. działalność klastra ma na celu wspieranie działań uczestników partnerów w dążeniu do stworzenia na terenie powiatu miasta Z. obszaru gospodarki niskoemisyjnej i zrównoważonej energii poprzez koordynację działań w zakresie:

  1. planowania, wytwarzania, dystrybucji, obrotu energią elektryczną oraz równoważenia zapotrzebowania na energię w ramach sieci dystrybucyjnej o napięciu znamionowych niższym niż 110 KV.
  2. planowania, wytwarzania, koordynacji i dystrybucji energii cieplnej w szczególności produkowanej w skojarzeniu,
  3. wykorzystania odnawialnych źródeł energii w gospodarce energetycznej rejonu miasta Ż ze szczególnym uwzględnieniem potencjału lokalnych zasobów źródeł energii,
  4. kreowaniu i wdrażaniu przedsięwzięć z zakresu elektromobilności,
  5. poprawy efektywności energetycznej w zasobach publicznych, sektorze przedsiębiorstw, lokalnych społeczności i mieszkańców,
  6. planowania, koordynacji i realizacji zadań mających na celu ograniczanie i likwidację niskiej emisji w zasobach mieszkaniowych, obiektach publicznych oraz przedsiębiorstwach.

Strukturę organizacyjną klastra, zgodnie z § 3 umowy z dnia 9 lutego 2017 r. tworzą:

  1. rada klastra, która jest najwyższym organem wyznaczającym kierunki rozwoju, programy oraz strategię działania klastra, w jego skład wchodzi po jednym przedstawicielu z uczestników,
  2. komitet zarządzający, zajmujący się bieżącą koordynacją prac oraz nadzoruje realizacje projektów i zadań klastra, składa się z 5 przedstawicieli uczestników klastra,
  3. lider klastra, realizuje bieżące zadania klastra,
  4. koordynator klastra, odpowiada za zadania i działania klastra realizowane zgodnie z zapisami ustawy o odnawialnych źródłach energii, regulującymi zasady funkcjonowania klastrów energii,
  5. biuro klastra - działa w ramach struktur lidera klastra wykonując zadania organizacyjne i administracyjne w celu ułatwienia współpracy uczestnikom klastra.

Szczegółowe zadania organów klastra zostały opisane w regulaminie klastra, stanowiącym załącznik do umowy z dnia 9 lutego 2017 r. Uczestnikiem klastra może zostać każdy podmiot prowadzący działalność, która wpisuje się w cele, zadania i zakres działań klastra. Każdy z uczestników funkcjonuje w klastrze na równych prawach ze szczególnym uwzględnieniem prawa do:

  • zgłaszania propozycji wspólnych działań, projektów i przedsięwzięć, które mogłyby być realizowane w partnerstwie z innymi uczestnikami i partnerami jako projekty klastra,
  • w sytuacji posiadania wspólnej infrastruktury lub wypracowania wspólnych usług każdy z uczestników ma do nich dostęp na równych zasadach,
  • każdy uczestnik posiada prawo do uczestniczenia w posiedzeniach rady i podejmowaniu uchwał posiadając prawo do jednego głosu,
  • każdy uczestnik jest zobowiązany do opłacania składki członkowskiej.

W ramach struktury klastra mogą funkcjonować podmioty i osoby mające status partnera. Partnerem może być każdy podmiot i osoba deklarująca współpracę na rzecz celów klastra. Współpraca partnera z klastrem regulowana jest umową partnerską, która upoważnia do:

  • bycia informowanym o działaniach klastra,
  • uczestniczenia w posiedzeniach rady partnerów,
  • zgłaszania propozycji projektów klastra,
  • współpracy w projektach klastra w ramach indywidualnych umów.

Ewentualnie powstałe koszty współpracy z klastrem każdy partner ponosi indywidualnie, nie jest zobowiązany do opłacania miesięcznej składki członkowskiej.

W oparciu o uchwałę komitetu z dnia 12 października 2017 r. oraz postanowienia § 6 ust. 5 regulaminu klastra, stanowiącego załącznik do umowy z dnia 9 lutego 2017 r., lider klastra powierzył Wnioskodawcy, na podstawie porozumienia z dnia 14 grudnia 2017 r., obowiązki koordynatora klastra energii. Koordynatorowi powierzono wykonywanie następujących zadań:

  • kierowanie pracami biura klastra,
  • reprezentowanie klastra na zewnątrz,
  • prowadzenie bieżącej obsługi klastra, w tym w szczególności: wykonywanie działań związanych z pobieraniem składek członkowskich oraz prowadzenie rozliczeń z tym związanych, koordynowanie bieżącej współpracy uczestników klastra oraz bieżącej współpracy z partnerami klastra.

Za wykonywanie obowiązków koordynatora klastra, Wnioskodawca nie pobiera żadnego wynagrodzenia.

Biuro prowadzi operacyjnie działalność komunikacyjną i informacyjną klastra poprzez:

  1. prowadzenie strony internetowej,
  2. komunikacje w mediach społecznościowych,
  3. bezpośrednią komunikację mailową i papierową z uczestnikami i partnerami,
  4. bezpośrednią komunikację mailową i papierową z podmiotami i osobami zewnętrznymi współpracującymi z klastrem i jego organami.

Wydatki na wykonywanie powyższych zadań (utrzymanie strony internetowej, obsługa administracyjna, obsługa księgowa, prowizje bankowe itp ), zgodnie z zapisami § 6 ust. 2 umowy oraz § 8 regulaminu, pokrywane są ze składek członkowskich pobieranych przez koordynatora - Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz klastra. Każdy uczestnik klastra zobowiązuje się do opłacania składki członkowskiej w wysokości określonej w § 8 pkt 2 regulaminu klastra. Zgodnie z § 3 porozumienia z dnia 14 października 2017 r. składki członkowskie, uiszczane przez uczestników klastra, są deponowane przez koordynatora na oddzielnym rachunku bankowym. Koordynator sporządza i przekazuje komitetowi raporty zawierające zestawienie przekazanych w danym okresie składek członkowskich. Budżet kosztów funkcjonowania biura klastra podlega zatwierdzeniu przez komitet zarządzający. W zamian za uiszczenie składki członkowie klastra nie otrzymują z góry określonego ekwiwalentu, czy świadczenia wzajemnego. Składki w całości przeznaczane są na funkcjonowanie biura klastra, które nie prowadzi działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, jako koordynator klastra energii z tytułu pobierania składek członkowskich otrzymuje przychód wolny od podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymuje on przychody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych – w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Składki pobierane są przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz klastra, Wnioskodawca pełni zatem wyłącznie funkcje administracyjne (związane z rozliczaniem składek) oraz powiernicze (składki wpływają na rachunek bankowy Wnioskodawcy - wyłącznie w tym celu utworzone i prowadzone subkonto). Składki, mimo że zdeponowane na rachunku bankowym Wnioskodawcy, pozostają w wyłącznej dyspozycji klastra. Składki mogą być przeznaczane wyłącznie na cele związane z działalnością klastra. Klaster nie prowadzi działalności gospodarczej.

W orzecznictwie podkreśla się, że dokonując wykładni pojęcia „organizacji społecznej” należy odnieść się do języka potocznego. W wyroku z dnia 3 lipca 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 720/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wskazał, że: „według uniwersalnego słownika języka zwrot „organizacja” oznacza tyle co: grupa ludzi zjednoczonych wspólnym planem, programem działania, wspólnymi poglądami, zadaniami. Pod pojęciem społeczny rozumie się „odnoszący się do społeczeństwa lub jego części, powstający, tworzący się w społeczeństwie, przez społeczeństwo, związany ze społeczeństwem a także przeznaczony dla społeczeństwa, do obsługiwania społeczeństwa”. Odwołując się do słownikowego znaczenia pojęcia organizacji społecznej należy stwierdzić, że pojęcie to użyte w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odnosi się do tego rodzaju podmiotów, zrzeszających osoby fizyczne lub prawne, których aktywność skierowana jest do ogółu, a cele jakie przed sobą stawiają mają charakter inny niż gospodarczy, tj. kulturalny, oświatowy, czy związany z ochroną środowiska”. W interpretacji indywidualnej z dnia 7 października 2014 r., Znak: ITPB3/423-361/14/KK Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy podzielił to stanowisko wskazując, że „organizacja społeczna”, w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to „grupa podmiotów mających ustaloną strukturę i działających razem, aby osiągnąć wspólne cele”.

W opinii Wnioskodawcy, klaster energii mieści się w kategorii „organizacji społecznej”, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy. Skoro zaś ze składek członkowskich finansowana jest wyłącznie statutowa działalność klastra, ukierunkowana na inicjowanie i wspieranie zmian w obszarze gospodarki niskoemisyjnej i zrównoważonej energii terenu miasta X. podejmowana w interesie ogółu mieszkańców regionu i nie mająca charakteru działalności gospodarczej, ani nie stanowiąca świadczenia wzajemnego dla członków klastra w zamian za uiszczenie składki członkowskiej, to przychód Wnioskodawcy z tytułu pobierania takich składek członkowskich jest wolny od podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865; dalej; „updop”), wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Zwolnienie od podatku dochodowego unormowane powołanym przepisem dotyczy więc wyłącznie podatników mających status organizacji politycznej, społecznej lub zawodowej i obejmuje jeden rodzaj przysporzeń uzyskiwanych przez te podmioty - składki członkowskie wnoszone przez członków tych organizacji. Ponadto, warunkiem skorzystania z omawianego zwolnienia jest przeznaczenie składek na cele inne niż działalność gospodarcza.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć organizacji politycznej, społecznej i zawodowej. Odnosząc się do znaczenia tych terminów w języku powszechnym, należy wskazać, że „organizacja” to „grupa podmiotów mających ustaloną strukturę i działających razem, aby osiągnąć wspólne cele”. Przymiotnik „polityczny” oznacza „dotyczący zagadnień ustroju państwa, działalności rządu, partii, stosunków między państwami”, związany z polityką, tj. „działalnością władz państwowych, bądź z działalnością jakiejś grupy społecznej lub partii mającą na celu zdobycie i utrzymanie władzy państwowej lub wywieranie na nią określonych wpływów”. „Społeczny” to „odnoszący się do społeczeństwa lub jego części, tworzący się w społeczeństwie, dotyczący postaw lub działań większości członków społeczeństwa, przeznaczony dla społeczeństwa”, natomiast „zawodowy” - „związany z jakimś zawodem, przygotowujący do zawodu”.

Kierując się kryterium celu powołania danej organizacji i przedmiotu jej działania, wyróżnia się zatem m.in.:

  • organizacje polityczne, działające w celu osiągnięcia założonych celów poprzez zdobycie władzy lub wywieranie na nią określonych wpływów, np. partie polityczne,
  • organizacje społeczne, zrzeszające podmioty w celu realizacji określonych celów społecznych, działania na rzecz spraw społecznych,
  • organizacje zawodowe, zrzeszające przedstawicieli danego zawodu lub grup zawodowych, reprezentujące ich interesy, np. związki zawodowe, samorządy zawodowe.

Z kolei, pojęcie „składka” funkcjonuje w języku powszechnym w znaczeniu „kwoty pieniężnej wpłacanej, zwykle regularnie i obowiązkowo przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel”, „wkładu jednej osoby we wspólny fundusz”. „Członkiem” jest natomiast „osoba lub jednostka prawna należąca do jakiejś grupy, organizacji”. Składka członkowska stanowi zatem wpłatę wynikającą z faktu przystąpienia do danej organizacji, ściśle związaną z pozostawaniem jej członkiem.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera również definicji „działalności gospodarczej”. Zgodnie z zasadami wykładni systemowej należy posiłkować się w tym zakresie definicjami przyjętymi na potrzeby innych ustaw. I tak, zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), przez pojęcie „działalność gospodarcza” - rozumie się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1292) w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców. Zgodnie natomiast z art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców, działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Reasumując, analizowany przepis art. 17 ust. 1 pkt 40 updop, zwalnia od podatku dochodowego od osób prawnych kwoty otrzymywane przez organizacje polityczne, społeczne i zawodowe od zrzeszonych w nich podmiotów, wpłacane z tytułu członkostwa w tych organizacjach, o ile nie są przeznaczane na działalność gospodarczą.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 31 marca 2017 r. Wnioskodawca został przyjęty do grona członków Klastra energii X., który powołano 9 lutego 2017 r. Umowę podpisało ponad 20 podmiotów, w tym związek międzygminny do spraw ekologii, który pełni rolę lidera klastra, starostwo powiatowe, samorządy gminne, wyższa szkoła biznesu, jako reprezentant środowiska naukowego, lokalni przedsiębiorcy oraz firmy z branży energetycznej. Klaster energii stanowi cywilnoprawne porozumienie o którym mowa w art. 2 pkt 15a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2015 r., poz. 478 ze zm. – stan prawny obowiązujący na dzień 9 lutego 2017 r.). Klaster energii X., działa na rzecz zmian w obszarze gospodarki niskoemisyjnej i zrównoważonej energii. Klaster integruje podmioty związane z rynkiem energetycznym, a w szczególności z rynkiem odnawialnych źródeł energii oraz inteligentnej energii. Klaster nie posiada osobowości prawnej i nie prowadzi działalności gospodarczej, funkcjonuje jako porozumienie cywilnoprawne dla osiągnięcia określonych celów. Strukturę organizacyjną klastra, tworzą: rada klastra, komitet zarządzający, lider klastra, koordynator klastra, biuro klastra. Lider klastra powierzył Wnioskodawcy, obowiązki koordynatora klastra energii X. Za wykonywanie ww. obowiązków, Wnioskodawca nie pobiera wynagrodzenia. Wydatki związane z działalnością komunikacyjną i informacyjną klastra, np. związane z utrzymanie strony internetowej, obsługą administracyjną, obsługą księgowa, prowizje bankowe itp., pokrywane są składek członkowskich pobieranych przez koordynatora (Wnioskodawcę), w imieniu i na rzecz klastra. Składki członkowskie są deponowane przez koordynatora na oddzielnym rachunku bankowym. Koordynator sporządza i przekazuje komitetowi raporty zawierające zestawienie przekazanych w danym okresie składek członkowskich. W zamian za uiszczenie składki członkowie klastra nie otrzymują z góry określonego ekwiwalentu, czy świadczenia wzajemnego. Składki w całości przeznaczane są na funkcjonowanie biura klastra, które nie prowadzi działalności gospodarczej.

Zasady działania klastrów nie są w polskich przepisach odrębnie uregulowane, a możliwość zawierania tego typu umów, wynika z obowiązującej w prawie cywilnym swobody zawierania umów. Klastry stanowią elastyczną formę współpracy między podmiotami, w celu realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego. Klastry zasadniczo mogą funkcjonować w każdej branży. W polskim prawie nie ma określonej (narzuconej) jednej formy organizacyjno-prawnej działalności klastra. Związki między uczestnikami klastra mogą być mniej lub bardziej sformalizowane zależenie od formy prawnej współpracy. Generalnie działalność klastra nie może być sprzeczna z prawem i zasadami współżycia społecznego, a konkretna forma organizacyjno-prawna współpracy zależy od ustaleń uczestników klastra.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego sprawy wskazać należy, że przepisy dotyczące wszelkich zwolnień podatkowych mają charakter wyjątku od ogólnej zasady, wobec czego nie mogą być interpretowane rozszerzająco. W art. 17 ust. 1 pkt 40 updop, jest mowa o składkach na rzecz organizacji politycznych, społecznych i zawodowych, a z całą pewnością nie można uznać, że klaster jest organizacją; jest on tworzony na podstawie umowy cywilnoprawnej zawieranej między podmiotami celem realizacji wspólnego celu. Innymi słowy klaster można określić, jako wspólne przedsięwzięcie, a nie organizację. Tym samym nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że klaster energii mieści się w kategorii „organizacji społecznej”, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 updop. Jednakże, w przedmiotowej sprawie nie ma znaczenia, czy klaster jest organizacją społeczną, bowiem o możliwość skorzystania z przedmiotowego zwolnienia pyta Koordynator klastra energii (Wnioskodawca), a nie sam klaster.

Z kolei, Wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 updop, bowiem z całą pewnością nie jest podmiotem, o którym mowa w tym przepisie, tj. organizacją polityczną, społeczną lub zawodową. Wnioskodawca, jako Koordynator klastra energii – działa na rzecz współpracy podmiotów związanych z branżą energetyczną. Realizowane przez niego zadania są ściśle związane z interesami tej grupy podmiotów, a nie z ogólnie pojętymi celami społecznymi.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że skoro zwolnienie przedmiotowe unormowane w art. 17 ust. 1 pkt 40 updop, dotyczy wyłącznie składek członkowskich wniesionych do podmiotów wymienionych w tym przepisie, tj. organizacji politycznych, społecznych i zawodowych, to składki członkowskie wniesione na rachunek bankowy Wnioskodawcy, jako koordynatora klastra energii, nie są objęte zakresem jego zastosowania.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku oraz indywidualnej interpretacji prawa podatkowego należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe oraz indywidualne interpretacje nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, których bezpośrednio dotyczą. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Nadmienić należy, że w zakresie podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj