Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.8.2019.1.EN
z 18 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2019 r. (data wpływu 4 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży towarów oraz usług za pomocą kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży towarów oraz usług za pomocą kasy rejestrującej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja (Wnioskodawca) została ustanowiona w 1995 r. na rzecz Samorządu Studenckiego (…). Celem powołania Fundacji jest realizacja szeregu zadań na rzecz społeczności akademickiej, w tym między innymi: inspirowanie, organizowanie oraz promowanie kultury studenckiej, organizowanie studenckiego, doktoranckiego i pracowniczego ruchu naukowego/kulturalnego, a także prowadzenie działalności na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych studentów, doktorantów i absolwentów.

Fundacja uzyskuje potrzebne jej środki finansowe na realizację ww. celów między innymi poprzez prowadzenie działalności gospodarczej, a także działalności statutowej odpłatnej.

W związku z tym, Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność gospodarczą/działalność statutową odpłatną polegającą między innymi na:

  • prowadzeniu sprzedaży towarów przy wykorzystaniu sklepu (…), poprzez który realizowana jest również
  • sprzedaż biletów na wydarzenia kulturalne/naukowe, w tym usług polegających na organizowaniu konferencji, kongresów i szkoleń (powyższe wyłącznie w ramach działalności statutowej odpłatnej), a także
  • prowadzeniu hostelu.

Wnioskodawca poprzez sklep (…) oferuje szereg produktów, gadżetów związanych z „A”, takich jak: bluzy, koszulki, torby, kubki, wlepki.

Płatność za towary sprzedawane poprzez sklep (…) następuje w całości wyłącznie drogą internetową, za pośrednictwem banku przy wykorzystaniu operatorów płatności internatowych (m.in. …). Tym, samym Wnioskodawca jest w stanie jednoznacznie przyporządkować płatność do konkretnego zamówienia i zidentyfikować nabywcę (w tym celu Wnioskodawca prowadzi stosowną ewidencję).

Sprzedaż produktów poprzez sklep (…) następuje poprzez:

  • wysyłkę towarów za pośrednictwem poczty/kuriera na adres wskazany w zamówieniu przez klienta, bądź
  • wysyłkę towarów do punktu odbioru zlokalizowanego na terenie „A” (poza siedzibą/miejscem prowadzenia działalności przez Fundację) za pośrednictwem poczty/kuriera, bądź poprzez
  • odbiór bezpośredni w siedzibie Fundacji.

Ponadto, Wnioskodawca poprzez sklep (…) dokonuje sprzedaży biletów na liczne wydarzenia kulturalne (np. do kina, teatru, organizowane przez „A” itp.), inne aniżeli przedstawienia cyrkowe oraz inne aniżeli polegające na wstępie do wesołych miasteczek, parków rozrywki, a także co do zasady inne niż polegające na wstępie na dyskoteki/sale taneczne.

Niemniej jednak, Fundacja cyklicznie w ramach działalności statutowej pobiera składkę członkowską dla klubu tańca towarzyskiego (traktowaną tak jak usługa i opodatkowaną według stawki 23%).

Wnioskodawca dokonuje, również sprzedaży biletów/świadczenia usług polegających na organizacji konferencji naukowych, a także kongresów naukowych oraz szkoleń mających na celu podniesienie zawodowych umiejętności studentów i absolwentów „A”.

Fundacja co do zasady świadczy ww. usługi sprzedaży biletów/udziału w ww. wydarzeniach na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Płatność za bilety/udział w ww. wydarzeniach następuje w całości wyłącznie drogą internetową, za pośrednictwem banku przy wykorzystaniu operatorów płatności internetowych. Tym, samym Wnioskodawca jest w stanie jednoznacznie przyporządkować płatność do konkretnego nabywcy i realizowanej usługi zakupu biletu/udziału w konkretnym wydarzeniu (w tym celu Wnioskodawca prowadzi stosowną ewidencję).

Fundacja – oprócz prowadzonego portalu – prowadzi hostel, w którym są świadczone usługi noclegowe na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Płatność za usługi noclegowe następuje w całości wyłącznie drogą internetową, za pośrednictwem banku przy wykorzystaniu operatorów płatności internetowych, z możliwością przyporządkowania płatności do konkretnego nabywcy u realizowanej usługi noclegowej (z prowadzeniem stosownej ewidencji). Na podstawie zawartej umowy, operator płatności internetowych przesyła Wnioskodawcy zestawienie zawierające ww. dane wraz ze środkami pieniężnymi.

Usługobiorca dokonując ww. płatności może zamówić wyłącznie usługi noclegowe, bez dodatkowych usług pomocniczych.

Z kolei, w toku realizacji usługi noclegowej możliwa będzie realizowanie przez Wnioskodawcę dodatkowych usług, tj. usług gastronomicznych. Będą one polegały na złożeniu zamówienia przez klienta do Wnioskodawcy, a następnie na zamówieniu przez Wnioskodawcę gotowego posiłku/potrawy od firmy zewnętrznej zobowiązanej do dostarczenia posiłku do hostelu. Klient dokonuje płatności na rzecz Wnioskodawcy i ma ona charakter odrębny od płatności dokonywanej za świadczenie usług noclegowych. Świadczenie usług gastronomicznych (pośrednictwa w tym zakresie) jest opcjonalne, możliwe tylko dla klientów hostelu, a Wnioskodawca w żadnym stopniu nie będzie przygotowywał gotowego posiłku, lecz jedynie dokonywał stosownego zamówienia od firmy zewnętrznej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca ma prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku ze sprzedażą produktów przez sklep (…) poprzez wysyłkę towarów za pośrednictwem poczty/kuriera na adres wskazany w zamówieniu?
  2. Czy Wnioskodawca ma prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku ze sprzedażą produktów przez sklep (…) poprzez wysyłkę towarów do punktu odbioru zlokalizowanego na terenie „A” za pośrednictwem poczty/kuriera?
  3. Czy Wnioskodawca ma prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku ze sprzedażą biletów wstępu na opisane wydarzenia kulturalne/naukowe, bądź sprzedaży biletów/świadczenia usług polegających na organizowaniu targów, konferencji, kongresów i szkoleń?
  4. Czy Wnioskodawca ma prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku ze świadczeniem usług noclegowych w prowadzonym hostelu?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej: rozporządzenie zwalniające) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym czynności wymienione w załączniku.

Z kolei, w poz. 36 załącznika do rozporządzenia zwalniającego z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwalnia się czynność:

  • dostawy towarów, która następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłką kurierską), a
  • dostawca towaru otrzymuje w całości zapłatę za czynność za pośrednictwem poczty, banku, lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

– przy czym powinny zostać spełnione łącznie wszystkie wyżej wymienione warunki.

Ponadto, Ustawodawca wyłączył z możliwości zastosowania zwolnienia w odniesieniu do niektórych rodzajów dostawy towarów, tj. wymienionych enumeratywnie w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia zwalniającego.

W ocenie Wnioskodawcy wszystkie towary będące przedmiotem dostawy, wymienione w stanie faktycznym nie zostały wskazane w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia zwalniającego a tym samym mogą być przedmiotem zwolnienia (w szczególności: Wnioskodawca nie dokonuje dostawy nośników danych cyfrowych analogowych).

Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym spełnia on pozostałe warunki zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, tj. Wnioskodawca będzie prowadził stosowną ewidencję z możliwością identyfikacji czynności i nabywcy towarów, płatność będzie dokonywana wyłącznie za pośrednictwem banku (rachunku bankowego) w systemie płatności online, a sama dostawa towarów będzie miała miejsce za pośrednictwem poczty i kuriera na adres wskazany przez nabywcę towarów w zamówieniu (inny niż siedziba Fundacji).

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazana dostawa towarów sprzedawanych przez portal ma miejsce w ramach sprzedaży wysyłkowej, rozumianej jako forma sprzedaży detalicznej w której dostawca towaru dokonuje wysyłki przedmiotu zamówienia na adres inny, niż miejsce prowadzenia działalności i siedziby dostawcy, wskazany przez nabywcę towaru. Dodatkowo, Wnioskodawca do dokonania sprzedaży wysyłkowej wykorzystuje usługi pocztowe/kurierskie.

Powyższe, oznacza iż Wnioskodawca ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy wykorzystaniu kas fiskalnych towarów sprzedawanych przez portal (wymienionych w stanie faktycznym) w przypadku wysyłki towarów za pośrednictwem poczty/kuriera na adres wskazany w zamówieniu przez klienta (inny niż siedziba i miejsce prowadzenia działalności przez Fundację).

Ad. 2

Ponadto, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy wykorzystaniu kas rejestrujących towarów sprzedawanych przez portal w przypadku wysyłki towarów do punktu odbioru zlokalizowanego na terenie „A” przy wykorzystaniu usług poczty/kuriera.

W ocenie Wnioskodawcy, wysyłka do z góry oznaczonego punktu, zlokalizowanego na terenie „A” następuje w ramach sprzedaży wysyłkowej, o której mowa w poz. 36 załącznika do rozporządzenia zwalniającego. Wnioskodawca definiuje sprzedaż wysyłkową jako forma sprzedaży detalicznej w której dostawca towaru dokonuje wysyłki przedmiotu zamówienia na adres inny, niż miejsce prowadzenia działalności/siedziby dostawcy, wskazany przez nabywcę towaru.

Zwrócić należy uwagę, iż wysyłka towarów w omawianym przypadku następuje do punktu odbioru zlokalizowanego poza siedzibą/miejscem prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę. Ponadto, Wnioskodawca i „A” są odrębnymi podmiotami, związanymi wyłącznie w zakresie realizacji wspólnych przedsięwzięć w celu prowadzenia działalności statutowej obu podmiotów. Oznacza to, iż punkt odbioru zlokalizowany na „A” w żaden sposób nie jest punktem/miejscem należącym bezpośrednio do Fundacji.

W ocenie Wnioskodawcy, powyżej przedstawiona sytuacja jest podobna do paczkomatów, tj. obiorca/klient odbiera przesyłany mu towar w oznaczonym z góry punkcie, bez dostarczania towaru na wskazany adres.

Ponadto, Wnioskodawca spełnia pozostałe przesłanki wskazane w pkt 36 załącznika do rozporządzenia zwalniającego, tj. towar zostanie przesłany dostarczony za pośrednictwem poczty/kuriera, płatność nastąpi za pośrednictwem banku (rachunku bankowego przy wykorzystaniu usług operatora płatności internetowych, a Wnioskodawca będzie prowadził stosowną ewidencję z możliwością identyfikacji czynności i nabywcy towarów.

Na marginesie wskazuje się, iż zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, wysyłka towarów do punktu odbioru zlokalizowanego na „A” dotyczy tych samych towarów, wymienionych w Ad. 1 powyżej.

Ad. 3

Zgodnie z poz. 37 załącznika do rozporządzenia zwalniającego, z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwalnia się:

  • usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej /rolników ryczałtowych,
  • a świadczący usługę otrzymuje w całości zapłatę za czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,

– przy czym ww. warunki muszą zostać spełnione łącznie, a niektóre rodzaje usług są enumeratywnie wyłączone z możliwości zastosowania zwolnienia wskazane w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia zwalniającego, m.in.:

  • kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
  • związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne. Usługi kulturalne/związane z rozrywką i rekreacją świadczone przez Fundację będą innym rodzajem usług, aniżeli w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe, do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne. Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy poprzez usługi wstępu na dyskoteki/sale tanecznie nie można rozumieć poboru składki członkowskiej do klubu tańca towarzyskiego.

Do ww. usług enumeratywnie wyłączonych nie można bowiem kwalifikować wstępu na wydarzenia kulturalne takie jak kino/teatr, bądź inne a także związane z organizacją/wstępem na konferencje naukowe, kongresy naukowe, bądź szkolenia podnoszące umiejętności zawodowe studentów/absolwentów „A”.

Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym spełnia on pozostałe warunki zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, tj. Wnioskodawca będzie prowadził stosowną ewidencję z możliwością identyfikacji czynności i nabywcy towarów, płatność będzie dokonywana wyłącznie za pośrednictwem banku (rachunku bankowego) w systemie płatności online, a nabywcami usług będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy będzie miał on prawo do skorzystania zwolnienia z ewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej sprzedaży biletów na ww. wydarzenia kulturalne, a także związane z organizacją/wstępem na targi pracy, konferencje naukowe, kongresy naukowe, bądź szkolenia podnoszące umiejętności zawodowe studentów/absolwentów „A”.

Ad. 4

W ocenie Wnioskodawcy ma on prawo, również do zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej usług hotelowych.

Usługi hotelowe nie zostały w żaden sposób wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozrządzenia zwalniającego i możliwe jest zastosowanie zwolnienia z ewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej. Stanowisko takie potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 lutego 2018 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.509.2017.2.ISK.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym przypadku nie ma znaczenia, iż Wnioskodawca będzie odrębnie świadczyć usługi gastronomiczne (wyłączone enumeratywnie z możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie § 4 ust. 1 pkt 2 lit. i rozporządzenia zwalniającego).

Wynika to z okoliczności, iż Wnioskodawca będzie jedynie pobierał płatność (i świadczył) za usługi hotelowe/noclegowe i nie będzie możliwości dokonania zapłaty jednocześnie za usługi noclegowe oraz gastronomiczne. W stanie faktycznym nastąpi ścisła separacja obu świadczonych rodzajów usług, tj. noclegowych i gastronomicznych.

W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy nie świadczy on usług mieszanych, lecz dokonywana płatność i usługa będą dotyczyły usług hotelowych. Z kolei, możliwość zamówienia posiłku, przy pośrednictwie Wnioskodawcy jest niezależną usługą i nie ma związku z uprzednio dokonywaną płatnością za pobyt w hostelu.

Ponadto, Wnioskodawca spełni pozostałe warunki zwolnienia wskazane w rozporządzeniu zwalniającym, tj. Wnioskodawca będzie prowadził stosowną ewidencję z możliwością identyfikacji czynności i nabywcy towarów, płatność będzie dokonywana wyłącznie za pośrednictwem banku (rachunku bankowego) w systemie płatności online, a nabywcami usług będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy będzie miał on możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących w przypadku świadczenia usług hotelowych/noclegowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 1b ustawy w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i 3 rozporządzenia.

Regulacje zawarte w ww. przepisach przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz ze względu na rodzaj prowadzonej działalności zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Według § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Powołane wyżej przepisy dotyczą zwolnienia podmiotowego – uwarunkowanego wysokością osiągniętego obrotu.

Natomiast w myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (§ 2 ust. 2 rozporządzenia).

I tak, w załączniku do rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2018 r., stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono w:

  • poz. 36 – dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres);
  • poz. 37 – świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Jak już wcześniej wspomniano – w kwestii prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – ustawodawca przewidział zwolnienia podmiotowe (§ 3 rozporządzenia), jak i przedmiotowe (§ 2 rozporządzenia) z tego obowiązku. Należy jednak zauważyć, że wykonywanie przez podatnika czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia wyklucza możliwość zastosowania przez niego zwolnień określonych w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia, podlegają czynności wymienione w § 4 rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

  1. dostawy:
    1. gazu płynnego,
    2. części do silników (PKWiU 28.11.4),
    3. silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),
    4. nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),
    5. przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2),
    6. części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),
    7. części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0),
    8. silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),
    9. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),
    10. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
    11. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
    12. zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
    13. wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,
    14. wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
    15. perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
  2. świadczenia usług:
    1. przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
    2. przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,
    3. naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),
    4. w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
    5. w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
    6. w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,
    7. prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia,
    8. doradztwa podatkowego,
    9. związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:
      • świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
      • usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
    10. fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
    11. kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
    12. związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność gospodarczą/działalność statutową odpłatną polegającą między innymi na: prowadzeniu sprzedaży towarów przy wykorzystaniu sklepu (…). Wnioskodawca poprzez sklep (…) oferuje szereg produktów, gadżetów związanych z „A”, takich jak: bluzy, koszulki, torby, kubki, wlepki. Płatność za towary sprzedawane poprzez sklep (…) następuje w całości wyłącznie drogą internetową, za pośrednictwem banku przy wykorzystaniu operatorów płatności internatowych. Tym, samym Wnioskodawca jest w stanie jednoznacznie przyporządkować płatność do konkretnego zamówienia i zidentyfikować nabywcę (w tym celu Wnioskodawca prowadzi stosowną ewidencję). Sprzedaż produktów poprzez sklep (…) następuje poprzez:

  • wysyłkę towarów za pośrednictwem poczty/kuriera na adres wskazany w zamówieniu przez klienta, bądź
  • wysyłkę towarów do punktu odbioru zlokalizowanego na terenie „A” (poza siedzibą/miejscem prowadzenia działalności przez Fundację) za pośrednictwem poczty/kuriera, bądź poprzez
  • odbiór bezpośredni w siedzibie Fundacji.

W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaż przez sklep (…) towarów takich jak: bluzy, koszulki, torby, kubki, wlepki, które są wysyłane za pośrednictwem poczty/kuriera na adres wskazany w zamówieniu oraz za pośrednictwem poczty/kuriera do punktu odbioru zlokalizowanego na terenie „A”.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że aby podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  • przedmiotem dostawy nie są towary jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w analizowanej sprawie są spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaż przez Wnioskodawcę towarów takich jak: bluzy, koszulki, torby, kubki, wlepki w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Bowiem przedmiotem sprzedaży są bluzy, koszulki, torby, kubki, wlepki, czyli towary, które nie zostały wymienione w § 4 rozporządzenia. Ponadto Wnioskodawca otrzymuje zapłatę za towary w całości na rachunek bankowy a z prowadzonej ewidencji i dowodów zapłaty jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawca ma prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży przez sklep (…) towarów takich jak: bluzy, koszulki, torby, kubki, wlepki, które są wysyłane za pośrednictwem poczty/kuriera na adres wskazany w zamówieniu oraz za pośrednictwem poczty/kuriera do punktu odbioru zlokalizowanego na terenie „A”.

Z wniosku wynika także, że Wnioskodawca poprzez sklep (…) dokonuje sprzedaży biletów na liczne wydarzenia kulturalne (np. do kina, teatru, organizowane przez „A” itp.), inne aniżeli przedstawienia cyrkowe oraz inne aniżeli polegające na wstępie do wesołych miasteczek, parków rozrywki, a także co do zasady inne niż polegające na wstępie na dyskoteki/sale taneczne.

Wnioskodawca dokonuje, również sprzedaży biletów/świadczenia usług polegających na organizacji konferencji naukowych, a także kongresów naukowych oraz szkoleń mających na celu podniesienie zawodowych umiejętności studentów i absolwentów „A”.

Wnioskodawca co do zasady świadczy ww. usługi sprzedaży biletów/udziału w ww. wydarzeniach na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Płatność za bilety/udział w ww. wydarzeniach następuje w całości wyłącznie drogą internetową, za pośrednictwem banku przy wykorzystaniu operatorów płatności internetowych. Tym, samym Wnioskodawca jest w stanie jednoznacznie przyporządkować płatność do konkretnego nabywcy i realizowanej usługi zakupu biletu/udziału w konkretnym wydarzeniu (w tym celu Wnioskodawca prowadzi stosowną ewidencję).

Ponadto Wnioskodawca prowadzi hostel, w którym są świadczone usługi noclegowe na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Płatność za usługi noclegowe następuje w całości wyłącznie drogą internetową, za pośrednictwem banku przy wykorzystaniu operatorów płatności internetowych, z możliwością przyporządkowania płatności do konkretnego nabywcy u realizowanej usługi noclegowej (z prowadzeniem stosownej ewidencji). Na podstawie zawartej umowy, operator płatności internetowych przesyła Wnioskodawcy zestawienie zawierające ww. dane wraz ze środkami pieniężnymi. Usługobiorca dokonując ww. płatności może zamówić wyłącznie usługi noclegowe, bez dodatkowych usług pomocniczych.

W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia czy Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z tytułu sprzedaży przez sklep (…) biletów wstępu na wymienione we wniosku wydarzenia kulturalne/naukowe oraz biletów/świadczenia usług polegających na organizowaniu targów, konferencji, kongresów i szkoleń, a także sprzedaży usług noclegowych w prowadzonym hostelu.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że aby podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za usługę musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła oraz
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w analizowanej sprawie są spełnione łącznie wszystkie warunki wynikające z § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej:

  • biletów na liczne wydarzenia kulturalne (np. do kina, teatru, organizowane przez „A”), inne aniżeli przedstawienia cyrkowe oraz inne aniżeli polegające na wstępie do wesołych miasteczek, parków rozrywki, oraz inne niż polegające na wstępie na dyskoteki/sale taneczne,
  • biletów/świadczenia usług polegających na organizacji konferencji naukowych, a także kongresów naukowych oraz szkoleń mających na celu podniesienie zawodowych umiejętności studentów i absolwentów „A”,
  • usług noclegowych.

Bowiem przedmiotem sprzedaży są usługi, które – jak wskazał Wnioskodawca – nie zostały wymienione w § 4 rozporządzenia. Ponadto Wnioskodawca otrzymuje zapłatę za ww. czynności w całości na rachunek bankowy a z prowadzonej ewidencji i dowodów zapłaty jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Odnośnie powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej odsprzedaży usług gastronomicznych oraz poboru składek członkowskich dla klubu tańca towarzyskiego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj