Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.595.2019.1.MR
z 17 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2019 r. (data wpływu 28 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet (dalej: Wnioskodawca,) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Uniwersytet realizuje projekt pn. „(…)”, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Działanie 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego.

Cel główny projektu: Cyfrowe, nieodpłatne udostępnienie zasobów naukowych Wydziału (…) w otwartych formatach.

Cele szczegółowe: Składany Projekt zakłada realizację następujących celów:

  • Udostępnienie wysokiej jakości danych cyfrowych na potrzeby polskich naukowców. Zwiększenie potencjału badawczego polskich uczelni, obniżenie kosztów prowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz badań podstawowych.
  • Wzmocnienie cyfrowych fundamentów dla rozwoju kraju poprzez digitalizację i udostępnienie on-line zasobów – Program Operacyjny Polska Cyfrowa.
  • Budowa gospodarki polskiej opartej na danych – zgodnie z założeniami do strategii rozwoju AI w Polsce. Wzmocnienie cyfrowych fundamentów dla rozwoju kraju poprzez digitalizację i udostępnienie on-line zasobów – Program Operacyjny Polska Cyfrowa, Rozwój innowacyjnych przedsiębiorstw opartych o wysokiej jakości dane – Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Udostępnienie informacji dla podmiotów administracji publicznej oraz przedsiębiorców na temat występowania gatunków, ich diety i mikrobiomów. Poprawienie dostępu do aktualnej wiedzy na temat rozmieszczenia gatunków czy diety drapieżników, które pozwoli na lepsze zarządzanie bioróżnorodnością w ramach procesów inwestycyjnych i ochronę gatunków rodzimych przed inwazyjnymi. Dane dotyczące mikrobiomu gatunków niehodowlanych mogą zostać wykorzystane przez służby weterynaryjne i epidemiologiczne w czasie przeciwdziałania skutkom lub przeciwdziałania rozwijaniu się ognisk epidemii.
  • Rozwój (…).
  • Dostarczenie cennych danych dla firm biotechnologicznych i ekokonsultingowych.
  • Udostępnienie wysokiej jakości treści edukacyjnych materiałów dydaktycznych. Wzmocnienie cyfrowych fundamentów dla rozwoju kraju poprzez digitalizację udostępnienie on-line zasobów (Program Operacyjny Polska Cyfrowa). Przystępny dostęp do atrakcyjnych treści naukowych jest ważnym elementem podnoszenia poziomu edukacji, wzrostu świadomości ekologicznej oraz zachęcania mieszkańców regionu do współpracy z naukowcami, budowa tzw. Citizen Science.
  • Budowa infrastruktury umożliwiającej digitalizację zasobów nauki. Utworzenie centrów digitalizacji zasobów nauki zainicjuje działania realizowane w ramach projektu, zapewniając stały dostęp do nowych, wysokiej jakości danych opisujących posiadane kolekcje, a także odnoszących się do nowo zebranych zasobów.
  • Zwiększenie dostępnej liczby interfejsów programistycznych dostępu do danych. Stworzenie infrastruktury przetwarzającej big data i umożliwiającej publikację cyfrowych repozytoriów danych.
  • Zwiększenie ilości danych z sektora publicznego udostępnionych bezpłatnie.

Realizacja projektu pozwoli Beneficjentowi wytworzyć nowe kompetencje, które wraz z doświadczoną kadrą i adekwatnym parkiem instrumentów badawczych stanowić będą doskonałe zaplecze dla kolejnych projektów digitalizacji danych realizowanych nie tylko przez Beneficjenta, ale również przez inne instytucje korzystające z efektów uzyskanych wytworzone w trakcie realizacji projektu Know How.

Zadania te realizowane będą przez zakup wyposażenia: aparatura naukowo-badawcza; materiały laboratoryjne; odczynniki chemiczne; materiały eksploatacyjne; materiały biurowe, materiały promocyjne etc. wpisywanych w stan posiadania, a zakup usług zewnętrznych (deweloperskich, usług badawczych etc).

Produkty powstałe w trakcie realizacji i po zakończeniu projektu nie będą przedmiotem sprzedaży. Projekt zakłada bezpłatne udostępnienie produktów projektu dla zewnętrznych odbiorców oraz wewnętrznych m.in. studentów uczelni.

Przedmiotem projektu jest digitalizacja zasobów uczelni oraz ich bezpłatne udostępnianie. Digitalizacja będzie obejmować skany kolekcji herbarium, grzybów, owadów drobnych kręgowców i bezkręgowców. Dodatkowo wytworzone zostaną cyfrowe sekwencje genomów i metagenomów.

Wystawione faktury z tytułu nabycia towarów usług związanych z realizacją projektu będą wystawione wyłącznie na Wnioskodawcę, czyli Uniwersytet.

Zakresem pytania objęte są wydatki poniesione w ramach realizacji projektu udokumentowane fakturami wystawionymi wyłącznie na Wnioskodawcę.

Efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane przez Uniwersytet do:

  • czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem VAT – tj. edukację studentów studiów niestacjonarnych;
  • czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – tj. edukację studentów studiów stacjonarnych.

Uczelnia otrzymuje na edukację studentów stacjonarnych subwencję z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Otrzymana subwencja służy pokryciu kosztów funkcjonowania uczelni i nie ma wpływu na cenę świadczonych usług.

Efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane przez Uniwersytet nie tylko do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT. Efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej w aspekcie ich wykorzystywania przez Uniwersytet do czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem VAT – edukację studentów studiów niestacjonarnych. Efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane do celów innej niż działalność gospodarcza w aspekcie ich wykorzystywania przez Uniwersytet do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – edukację studentów studiów stacjonarnych.

Efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane przez Uniwersytet zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Brak możliwości przyporządkowania wydatków do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, bądź celów innych niż działalność gospodarcza. Brak możliwości przyporządkowania podatku naliczonego do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy VAT.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Uniwersytet nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu ponieważ nie będzie sprzedaży efektów zrealizowanego projektu.

Projekt zakłada bezpłatne udostępnienie produktów projektu dla zewnętrznych odbiorców oraz wewnętrznych m.in. studentów uczelni. Przedmiotem projektu jest digitalizacja zasobów uczelni oraz ich bezpłatne udostępnianie. Digitalizacja będzie obejmować skany kolekcji herbarium, grzybów, owadów drobnych kręgowców i bezkręgowców. Dodatkowo wytworzone zostaną cyfrowe sekwencje genomów i metagenomów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i realizuje projekt pn. „(…)”, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Działanie 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego. Produkty powstałe w trakcie realizacji i po zakończeniu projektu nie będą przedmiotem sprzedaży. Projekt zakłada bezpłatne udostępnienie produktów projektu dla zewnętrznych odbiorców oraz wewnętrznych m.in. studentów uczelni. Wystawione faktury z tytułu nabycia towarów usług związanych z realizacją projektu będą wystawione wyłącznie na Wnioskodawcę.

Efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane przez Uniwersytet do:

  • czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT – tj. edukację studentów studiów niestacjonarnych;
  • czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – tj. edukację studentów studiów stacjonarnych.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Produkty powstałe w trakcie realizacji i po zakończeniu projektu nie będą przedmiotem sprzedaży.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(…)”, ponieważ efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj