Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.430.2019.2.MC
z 20 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14s § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2019 r. (data wpływu 9 października 2019 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 4 i 15 listopada 2019 r. oraz z 12 grudnia 2019 r. (data wpływu 13 i 19 listopada 2019 r. oraz 13 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT dla usług robót budowlanych wykonywanych w ramach przebudowy budynku mieszkalnego po byłej jednostce wojskowej na potrzeby jednostek organizacyjnych pomocy społecznej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Wniosek uzupełniono w dniu 13 i 19 listopada 2019 r. oraz 13 grudnia 2019 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy i przeformułowanie pytania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego i zgodnie z Ustawą o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym w zakresie pomocy społecznej (art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy). Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat realizuje zadania ustawowe przede wszystkim ze środków własnych, subwencji i dotacji publicznych oraz ze środków z funduszy zewnętrznych, w tym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Powiat jako inwestor realizuje projekt inwestycyjny będący częścią Projektu partnerskiego pt.: „(…)”, dotyczący przebudowy budynku kategorii 11 (budynki mieszkalne) po byłej jednostce wojskowej na potrzeby jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach (…) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje przeprowadzenie robót budowlanych mających na celu zagospodarowanie budynków publicznych obszaru Powiatu na potrzeby społeczne. Projekt będzie ważnym czynnikiem tworzenia usług społecznych.

W wyniku realizacji projektu zostanie utworzone Powiatowe Centrum Usług Społecznych, skupiające jednostki organizacyjne pomocy społecznej świadczące usługi społeczne osobom niepełnosprawnym w formie dziennej oraz w formie stacjonarnej, przy czym forma stacjonarna dotyczy domu pomocy społecznej, w którym będą umieszczane osoby, których dalsze pozostawanie we własnych mieszkaniach nie jest możliwe.

Zakres rzeczowy planowanego przedsięwzięcia obejmuje przebudowę budynku po byłej jednostce wojskowej z przeznaczeniem obiektu na cele użyteczności publicznej. Zakres robót budowlanych związanych z przebudową budynku po byłej jednostce wojskowej na potrzeby jednostek organizacyjnych pomocy społecznej o powierzchni zabudowy 1485,33 m2, powierzchni użytkowej 3463,9 m2 (działka, o powierzchni 6835,37 m2) będzie obejmował m.in.:

  • wymianę pokrycia dachowego oraz elementów konstrukcji,
  • rozbiórkę istniejących ścianek działowych budynku i montaż nowych,
  • wykonanie otworów drzwiowych w istniejących ścianach budynku,
  • demontaż istniejącej stolarki okiennej i drzwiowej,
  • montaż nowej stolarki okiennej i drzwiowej,
  • zamurowanie zbędnych otworów okiennych i drzwiowych, przesunięcie niektórych otworów okiennych i drzwiowych,
  • ocieplenie stropu budynku, ocieplenie ścian zewnętrznych,
  • montaż wind i platform przyschodowych, przystosowanie budynku dla osób niepełnosprawnych,
  • wymiana warstw podłogowych w budynku, montaż ścianek działowych, prace wykończeniowe w budynku po byłej jednostce wojskowej na potrzeby jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, oraz zostaną wykonane instalacje zewnętrzne tj.: zewnętrzna instalacja elektryczna, instalacje teletechniczne (przyłącze telekomunikacyjne), zewnętrzne instalacje sanitarne (przyłącze wodociągowe, przyłącze kanalizacji sanitarnej i technologicznej oraz zewnętrzna instalacja kanalizacji deszczowej i nawodnienia) oraz w zakresie zagospodarowania terenu wykonane zostaną utwardzenia terenu (3303,76 m2), parkingi, place, altana, obiekty małej architektury i nowe nasadzenia, budowa zjazdów, wymiana ogrodzenia z bramami wjazdowymi, droga przeciwpożarowa dla wozów strażackich.

W budynku funkcjonować będą następujące jednostki organizacyjne pomocy społecznej:

  • Powiatowy Ośrodek Wsparcia (…) (zajmowana powierzchnia 620 m2) dla osób z zaburzeniami psychicznymi będzie jednostką terapeutyczno-opiekuńczą świadczącą usługi w formie dziennej przeznaczoną dla 60 uczestników; działalność takiej jednostki regulują przepisy ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz odpowiednich aktów wykonawczych;
  • Filia Domu Pomocy Społecznej (…) (zajmowana powierzchnia 1393,93 m2) dysponująca 30 miejscami będzie świadczyła usługi bytowe opiekuńcze i wspomagające osoby w podeszłym wieku cierpiące na otępienie w chorobie Alzheimera; utworzenie domu pomocy społecznej obejmie opieką i terapią niewielką liczbę osób (do 30 mieszkańców); dom jest przeznaczony dla osób dorosłych, obojga płci, przewlekle, psychicznie chorych, których stan zdrowia nie wymaga leczenia szpitalnego, a uzasadnia konieczność zapewnienia całodobowej opieki osób trzecich; celem domu jest zapewnienie mieszkającym w nim mieszkańcom warunków mieszkaniowych zgodnych z obowiązującymi standardami;
  • Dzienny Dom Pomocy (…) (zajmowana powierzchnia 300,03 m2) przeznaczony dla 30 uczestników; jednostka będzie ośrodkiem wsparcia przeznaczonym dla osób niesamodzielnych zapewniającym całodzienne usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz aktywizację w sferze fizycznej intelektualnej oraz społecznej;
  • Mieszkania wspomagane (zajmowana powierzchnia 81,48 m2), powstaną dwa mieszkania wspomagane przeznaczone dla osób przygotowujących się do samodzielnego życia oraz osób, dla których pobyt w mieszkaniu jest alternatywą dla pobytu w placówce zapewniającej całodobową opiekę;
  • Zakład Aktywności Zawodowej (zajmowana powierzchnia 518,48 m2); jednostka będzie prowadziła działalność z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych; działalność ZAZ będzie skupiała się na świadczeniu usług dla jednostek działających na obszarze Powiatowego Centrum Usług Społecznych oraz innych jednostek na terenie Powiatu;
  • pomieszczenia dla organizacji pozarządowych (zajmowana powierzchnia 58,5 m2); organizacje pozarządowe będą mogły korzystać z pomieszczeń na potrzeby działalności szkoleniowej oraz rozwoju wolontariatu.

Realizacja projektu zapewni dostęp do dobrej jakości usług społecznych, skierowanych do rożnych grup zagrożonych marginalizacją, bądź wykluczeniem społecznym. Dzięki realizacji zintegrowanych usług społecznych o charakterze profilaktycznym, aktywizującym i interwencyjnym wsparciem zostaną objęte osoby starsze, niepełnosprawne, cierpiące na zaburzenia psychiczne, niepełnosprawne intelektualnie.

Budynek i jego otoczenie zostaną dostosowane do pełnienia funkcji społecznych związanych z realizacją usług opieki środowiskowej w formie wsparcia dziennego i usługi w domu pomocy społecznej o liczbie miejsc nie większej niż 30. Zdegradowany obszar po byłej jednostce wojskowej będzie ponownie wykorzystany i zostaną nadane mu nowe funkcje.

Powiat w zakresie prac budowlanych, w związku z realizacją projektu inwestycyjnego dotyczącego przebudowy budynku po byłej jednostce wojskowej na potrzeby jednostek organizacyjnych pomocy społecznej jest zamawiającym w rozumieniu Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986, z późn. zm.).

Budynek zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.) sklasyfikowany jest w obrębie kategorii 11 — budynki mieszkalne, powierzchnia 1475,41 m2 budynku zajmowana jest przez jednostki zbiorowego zamieszkania i mieszkalne, tj.: Dom Pomocy Społecznej i Mieszkania wspierane.

Ponadto, w piśmie z dnia 4 listopada 2019 r – stanowiącym uzupełnienie wniosku – Wnioskodawca na zadane w wezwaniu z dnia 31 października 2019 r. pytania, udzielił następujących odpowiedzi:

  1. Czy zakres robót budowlanych obejmujących przebudowę budynku po byłej jednostce wojskowej jest wykonywany w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), tj. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy?
    Tak, zakres robót budowlanych obejmujących przebudowę budynku po byłej jednostce wojskowej jest wykonywany w ramach takich czynności jak dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy.
  2. Czy wysokość stawki VAT za wykonanie ww. robót budowlanych, ma wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym, tj. na ostateczną wartość robót budowlanych?
    Tak, wysokość stawki VAT za wykonanie robót budowlanych ma wpływ na sposób obliczania ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym, tj. na ostateczną wartość robót budowlanych.
  3. Czy platformy przyschodowe dla osób niepełnosprawnych będą znajdowały się w bryle, czy poza bryłą przedmiotowego budynku?
    Platformy przyschodowe dla osób niepełnosprawnych omyłkowo zostały objęte zakresem projektu, faktycznie planowany jest wewnątrz budynku montaż wyłącznie wind oraz na zewnątrz budynku planowane są pochylnie czyli wykonanie podjazdów dla osób niepełnosprawnych.

W dniu 19 listopada 2019 r., Zainteresowany doprecyzował opis sprawy m.in. o informację, że pochylnie czyli podjazdy dla osób niepełnosprawnych będą poza bryłą budynku. Natomiast, w piśmie z dnia 12 grudnia 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że opisany we wniosku budynek po dokonanej przebudowie będzie posiadał symbol PKOB 1130, a roboty budowlane będą dotyczyły poszczególnych lokali w opisanym budynku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 15 listopada 2019 r.).

Czy w związku z kosztami, poniesionymi w ramach projektu partnerskiego pt.: „(…)”, dotyczącego przebudowy budynku kategorii 11 (budynki mieszkalne) po byłej jednostce wojskowej na potrzeby jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach (…) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Wykonanie prac budowlanych obejmujących:

  • wymianę pokrycia dachowego oraz elementów konstrukcji,
  • rozbiórkę istniejących ścianek działowych budynku i montaż nowych,
  • wykonanie otworów drzwiowych w istniejących ścianach budynku,
  • demontaż istniejącej stolarki okiennej i drzwiowej,
  • montaż nowej stolarki okiennej i drzwiowej,
  • zamurowanie zbędnych otworów okiennych i drzwiowych, przesunięcie niektórych otworów okiennych i drzwiowych,
  • ocieplenie stropu budynku, ocieplenie ścian zewnętrznych,
  • montaż wind i podjazdów dla osób niepełnosprawnych,
  • wymiana warstw podłogowych w budynku, montaż ścianek działowych, prace wykończeniowe w budynku po byłej jednostce wojskowej na potrzeby jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz zostaną wykonane instalacje zewnętrzne tj.: zewnętrzna instalacja elektryczna, instalacje teletechniczne (przyłącze telekomunikacyjne), zewnętrzne instalacje sanitarne (przyłącze wodociągowe, przyłącze kanalizacji sanitarnej i technologicznej oraz zewnętrzna instalacja kanalizacji deszczowej i nawodnienia), prace wykończeniowe na powierzchni budynku zajmowanego przez jednostki zbiorowego zamieszkania i mieszkalne wchodzące w skład całego przebudowywanego budynku po byłej jednostce wojskowej na potrzeby jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, uprawnia do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT 8% w przypadku wykonywanych robót?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w związku z jej art. 146aa ust. 1 pkt 2 wynika, iż stawkę podatku VAT w wysokości 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się: obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Natomiast, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne lub stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11. Domy pomocy na gruncie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zaliczane są do budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB 113). W konsekwencji, domy opieki społecznej zaliczają się zarówno do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, jak i do obiektów budownictwa mieszkaniowego.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że wystawiając fakturę za wykonane prace budowlane należy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla czynności dotyczącej obiektów budowlanych istotne jest prawidłowe zaklasyfikowanie obiektu wg symbolu PKOB. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji PKOB.

Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania obiektu budowlanego do właściwego PKOB nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Niemniej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej – w myśl art. 14s § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – może wystąpić zamawiający w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 i 2215 oraz z 2019 r. poz. 53 i 730) w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym, podmiot publiczny w rozumieniu ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1834 oraz z 2018 r. poz. 1693) w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia w związku z zawieraną umową o partnerstwie publiczno-prywatnym, lub zamawiający w rozumieniu ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. poz. 1920, z 2018 r. poz. 1669 i 1693 oraz z 2019 r. poz. 730) w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia koncesjonariusza wraz z ewentualną płatnością od zamawiającego w związku z zawieraną umową koncesji na roboty budowlane lub usługi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Towarami – w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W świetle art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na mocy art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 22 listopada 2019 r. – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Nadmienia się, że przepis ten od dnia 23 listopada 2019 r. otrzymał następujące brzmienie:

„przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b”.

Przepis art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że przepis art. 41 ust. 12b ustawy będzie miał zastosowanie wyłącznie do budynków jednorodzinnych lub pojedynczych lokali mieszkalnych, natomiast w przypadku innych niż ww. budynki/lokale nie będzie miał on zastosowania.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.).

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  1. Budynki mieszkalne jednorodzinne – 111,
  2. Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112,
  3. Budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

Klasa 1130 – Budynki zbiorowego zamieszkania – obejmuje m.in.: budynki zbiorowego zamieszkania w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np.: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, itp.

Należy zauważyć, że rodzaje usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach, w szczególności w Prawie budowlanym. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy, w tym pojęcie remontu i budowy, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

„Przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja i przebudowa powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, aby mogły korzystać z preferencyjnej stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze, zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Natomiast w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych przekraczających powierzchnię użytkową 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2, preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

W tym miejscu nadmienić należy, że zgodnie z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę w wysokości 7% VAT stosowało się m.in. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Ustawodawca nie zrezygnował z posługiwania się w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług pojęciem infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, gdyż art. 146 ustawy nie został uchylony, a zawarte w nim definicje stanowią nadal obowiązujący tekst ustawy. Jednakże przewidziana na jego podstawie możliwość stosowania obniżonej do 7% stawki dla tego typu robót, ustała z dniem 1 stycznia 2008 r.

W myśl art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 ustawy obejmuje:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że od dnia 1 stycznia 2008 r. nastąpiła zmiana przepisów prawa w zakresie opodatkowania infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zmieniono stan prawny wynikający z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w ramach którego budownictwo mieszkaniowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą podlegało opodatkowaniu obniżoną stawką w wysokości 7% VAT.

W przedmiotowej sprawie istotnym jest, że utrata mocy przepisu przejściowego, tj. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dniem 31 grudnia 2007 r. spowodowała, że do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu zastosowanie ma podstawowa, 23% stawka podatku.

Należy zaznaczyć, że ze stawki preferencyjnej korzysta wyłącznie budowa, a także inne wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy czynności dotyczące budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej, wykonywanych na zewnątrz poza bryłą budynku.

Stwierdzić należy bowiem, że czynności wykonywane poza obiektem podlegają opodatkowaniu – jako kategorie robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą – według stawki 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 przy uwzględnieniu treści przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, bowiem opodatkowaniu stawką 8% podlegają jedynie czynności wskazane w art. 41 ust. 12, wykonywane w obiektach budowlanych lub ich częściach, zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, stosownie do art. 41 ust. 12a.

Wskazać należy, że zgodnie z uchwalą Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 7/12, obniżona stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm., w brzmieniu od 1 stycznia 2008 r.) oraz § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) i w § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) nie może mieć zastosowania do robót dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego wykonywanych poza budynkiem.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego i wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym w zakresie pomocy społecznej. Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat jako inwestor realizuje projekt inwestycyjny będący częścią Projektu partnerskiego, dotyczący przebudowy budynku kategorii 11 (budynki mieszkalne) po byłej jednostce wojskowej na potrzeby jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach (…) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. W wyniku realizacji projektu zostanie utworzone Powiatowe Centrum Usług Społecznych, skupiające jednostki organizacyjne pomocy społecznej świadczące usługi społeczne osobom niepełnosprawnym w formie dziennej oraz w formie stacjonarnej, przy czym forma stacjonarna dotyczy domu pomocy społecznej, w którym będą umieszczane osoby, których dalsze pozostawanie we własnych mieszkaniach nie jest możliwe. Zakres rzeczowy planowanego przedsięwzięcia obejmuje przebudowę budynku po byłej jednostce wojskowej z przeznaczeniem obiektu na cele użyteczności publicznej. Zakres robót budowlanych będzie obejmował m.in.:

  • wymianę pokrycia dachowego oraz elementów konstrukcji,
  • rozbiórkę istniejących ścianek działowych budynku i montaż nowych,
  • wykonanie otworów drzwiowych w istniejących ścianach budynku,
  • demontaż istniejącej stolarki okiennej i drzwiowej,
  • montaż nowej stolarki okiennej i drzwiowej,
  • zamurowanie zbędnych otworów okiennych i drzwiowych, przesunięcie niektórych otworów okiennych i drzwiowych,
  • ocieplenie stropu budynku, ocieplenie ścian zewnętrznych,
  • montaż wind i podjazdów dla osób niepełnosprawnych,
  • wymiana warstw podłogowych w budynku, montaż ścianek działowych, prace wykończeniowe w budynku po byłej jednostce wojskowej na potrzeby jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, oraz zostaną wykonane instalacje zewnętrzne tj.: zewnętrzna instalacja elektryczna, instalacje teletechniczne (przyłącze telekomunikacyjne), zewnętrzne instalacje sanitarne (przyłącze wodociągowe, przyłącze kanalizacji sanitarnej i technologicznej oraz zewnętrzna instalacja kanalizacji deszczowej i nawodnienia) oraz w zakresie zagospodarowania terenu wykonane zostaną utwardzenia terenu, parkingi, place, altana, obiekty małej architektury i nowe nasadzenia, budowa zjazdów, wymiana ogrodzenia z bramami wjazdowymi, droga przeciwpożarowa dla wozów strażackich.

W budynku funkcjonować będą jednostki organizacyjne pomocy społecznej. Budynek i jego otoczenie zostaną dostosowane do pełnienia funkcji społecznych związanych z realizacją usług opieki środowiskowej w formie wsparcia dziennego i usługi w domu pomocy społecznej o liczbie miejsc nie większej niż 30. Zdegradowany obszar po byłej jednostce wojskowej będzie ponownie wykorzystany i zostaną nadane mu nowe funkcje. Budynek zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) sklasyfikowany jest w obrębie kategorii 11 – budynki mieszkalne, powierzchnia budynku zajmowana jest przez jednostki zbiorowego zamieszkania i mieszkalne, tj.: Dom Pomocy Społecznej i Mieszkania wspierane. Zakres robót budowlanych obejmujących przebudowę budynku po byłej jednostce wojskowej jest wykonywany w ramach takich czynności jak dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy. Ponadto, pochylnie czyli podjazdy dla osób niepełnosprawnych będą znajdowały się poza bryłą budynku. Opisany we wniosku budynek po dokonanej przebudowie będzie posiadał symbol PKOB 1130, a roboty budowlane będą dotyczyły poszczególnych lokali w opisanym budynku.

Na tle przedstawionego opisu sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia stawki podatku VAT dla usług robót budowlanych (zawartych w pytaniu) wykonywanych w ramach przebudowy budynku mieszkalnego po byłej jednostce wojskowej na potrzeby jednostek organizacyjnych pomocy społecznej.

W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy, należy jeszcze raz podkreślić, że preferencyjna stawka podatku 8% na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, znajdzie zastosowanie wyłącznie dla robót budowalnych, wykonywanych w bryle budynku mieszkalnego.

Jak wynika z opisu sprawy, budynek po byłej jednostce wojskowej, w którym Wnioskodawca dokonuje przebudowy, zalicza się do obiektów sklasyfikowanych w PKOB dziale 1130 – budynki mieszkalne, powierzchnia 1475,41 m2 budynku zajmowana jest przez jednostki zbiorowego zamieszkania i mieszkalne. Zakres robót budowlanych obejmujących przebudowę budynku po byłej jednostce wojskowej jest wykonywany w ramach, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy, tj. w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy i będzie obejmował szereg opisanych robót wewnątrz budynku oraz na zewnątrz budynku, m.in. wykonanie instalacji zewnętrznych oraz wykonanie podjazdów dla osób niepełnosprawnych, które będą znajdować się – jak Wnioskodawca sam wskazał – poza bryłą budynku.

Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że wyłącznie dla robót budowlanych wykonywanych w tym obiekcie, tj. niewykraczających poza bryłę budynku, który – jak wskazano we wniosku – po dokonanej przebudowie będzie obiektem mieszczącym się w PKOB w dziale 1130, zajmowanym przez jednostki zbiorowego zamieszkania i mieszkalne, ma zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 8%. Przepis art. 41 ust. 12b ustawy nie ma w tym przypadku zastosowania, bowiem roboty budowlane nie są wykonywane ani w budynku jednorodzinnym, ani w pojedynczych lokalach mieszkalnych, lecz w budynku zbiorowego zamieszkania. W przypadku, gdy przedmiotem umowy zawartej z wykonawcą jest cały budynek, nie ma znaczenia to, że w budynku tym, oprócz lokali typowo mieszkalnych, będą znajdowały się również inne lokale (np. pomieszczenia dla organizacji pozarządowych), bowiem istotnym jest sklasyfikowanie przebudowanego budynku wg PKOB do odpowiedniego grupowania. Zatem, do całej powierzchni budynku, który będzie posiadał symbol PKOB 1130, stanowiący obiekt budownictwa mieszkaniowego, o którym mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, w odniesieniu do nabywanych usług robót budowlanych należy zastosować 8% stawkę podatku VAT.

Natomiast preferencyjna, obniżona stawka podatku nie ma zastosowania do robót wykonywanych na zewnątrz budynku, poza jego bryłą, tj. dla robót budowlanych związanych z wykonaniem instalacji zewnętrznych oraz budowy pochylni czyli podjazdów dla osób niepełnosprawnych. Do tych robót – w świetle powołanych przepisów – zastosowanie znajdzie podstawowa stawka VAT w wysokości 23%.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy na tle powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że do nabywanych przez Powiat usług wykonania robót budowlanych w ramach przebudowy budynku mieszkalnego po byłej jednostce wojskowej na potrzeby jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, sklasyfikowanego w PKOB 1130 i zajmowanego przez jednostki zbiorowego zamieszkania i mieszkalne, a zatem stanowiącego obiekt budownictwa mieszkaniowego, o którym mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, zastosowanie znajdzie preferencyjna stawka podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy.

Natomiast, preferencyjna stawka podatku nie ma zastosowania dla robót budowlanych realizowanych poza obiektem. Zatem, do tych robót zastosowanie znajdzie podstawowa stawka VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako nieprawidłowe.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania), natomiast inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii zastosowania obniżonej 8% stawki podatku VAT w zakresie zagospodarowania terenu oraz parkingów, placów, altan, obiektów małej architektury i nowych nasadzeń.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem niniejszą interpretację wydano w oparciu o założenie, że umowa na roboty budowlane dotyczy budynku jako całości a nie jego poszczególnych lokali oraz że – jak wskazał Wnioskodawca - opisany we wniosku budynek będzie posiadał po dokonanej przebudowie symbol PKOB 1130. Oznacza to, że w przypadku, gdy w toku postepowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że na podstawie ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1751):

  • art. 5a ustawy otrzymał brzmienie: towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych;
  • art. 41 ust. 12 otrzymał brzmienie: stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do:
    1. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
    2. robót konserwacyjnych dotyczących:
      1. obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
      2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    - w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 1.
  • art. 41 ust. 12c otrzymał brzmienie: w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej, z zastrzeżeniem ust. 12 pkt 2.

Zauważyć jednak należy, że – zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. – przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 kwietnia 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast, w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72-75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj