Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.551.2019.1.MG
z 18 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2019 r. (data wpływu 23 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizacją akcji promocyjnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizacją akcji promocyjnej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka, dalej zwana „Spółka”, jest podmiotem świadczącym usługi telekomunikacyjne, dalej zwane „Usługami”. Z tytułu świadczenia Usług Spółka pobiera wynagrodzenie, które stanowi przychód Spółki.
W celu zwiększenia liczby klientów, a tym samym zwiększenia przychodów z tytułu świadczenia Usług, Spółka planuje zorganizować akcje promocyjne (dalej „Akcje”).

Do Akcji będą mogli przystąpić jedynie konsumenci, tzn. osoby fizyczne, które podpisały ze Spółką umowę o świadczenie Usług i w ramach podpisanej umowy nie występują jako prowadzący działalność gospodarczą, dalej zwani „Polecającymi”. Polecającymi nie będą mogły zatem zostać osoby, które nie mają podpisanej ze Spółką umowy o świadczenie Usług oraz które zawarły umowę o świadczenie usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W ramach Akcji Spółka będzie przekazywać nagrody („Nagrody”) tym Polecającym, którzy dokonają skutecznego polecenia Usług Spółki. Za „skuteczne polecenie” uważane będzie polecenie, w wyniku którego dojdzie do zawarcia umowy o świadczenie Usług z osobą wskazaną przez Polecającego („Polecony”).

Poleconymi będą mogli zostać jedynie konsumenci, to znaczy osoby fizyczne, które podpiszą umowę o świadczenie Usług ze Spółką i w ramach tej umowy nie będą występować jako prowadzący działalność gospodarczą.


W ramach Akcji Spółka będzie nagradzać także Polecanych - Nagrodę dostanie każdy Polecony, który podpisze umowę na świadczenie Usług ze Spółką.


Spółka może wprowadzać do regulaminów Akcji dodatkowe warunki upoważniające Polecających i Polecanych do odebrania Nagrody, np. korzystanie z Usług przez określony okres czasu, dokonanie określonej liczby płatności z tytułu Usług, itp.

Nagroda dla Polecającego i Polecanego za pojedyncze skuteczne polecenie będzie miała postać przelewu na kartę płatniczą. Kwota Nagrody za pojedyncze polecenie w żadnym wypadku nie przekroczy kwoty 2.000 zł. W przypadku, gdyby Polecający dokonał większej liczby skutecznych poleceń w danym okresie (miesiąc, rok podatkowy), Polecającemu zostanie przekazana Nagroda za każde skuteczne polecenie. W tym wypadku suma nagród może przekroczyć kwotę 2.000 zł.

Przystąpienie do Akcji będzie miało charakter całkowicie dobrowolny i nie będzie stanowiło warunku korzystania z Usług Spółki. Akcja nie będzie miała charakteru konkursu, nie będzie zawierała elementów rywalizacji, losowości, nie będzie wynikiem przypadku. Każdy uczestnik, który spełni warunki określone w regulaminie Akcji, otrzyma Nagrodę.


Fundatorem wszystkich Nagród przekazywanych w ramach Akcji będzie Spółka.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wartość Nagrody przekazanej przez Spółkę Polecającemu stanowi nagrodę ze sprzedaży premiowej, która podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy, a w konsekwencji, czy na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz 42 ust. 1 i la Ustawy.


Zdaniem Wnioskodawcy, Nagrody przekazywane Polecającym z tytułu skutecznego polecenia oferty Spółki będą stanowić nagrody związane ze sprzedażą premiową, które na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym pod warunkiem, że jednorazowa wartość Nagród nie przekroczy 2.000 zł i nagrody nie będą przekazywane w związku z prowadzoną przez Polecającego działalnością gospodarczą. W konsekwencji na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i la Ustawy.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c Ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Art. 10 ust. 1 Ustawy określa źródła przychodów, wśród których wymienia między innymi przychody z tzw. innych źródeł. W myśl art. 20 ust. 1 Ustawy, za przychody z innych źródeł, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak wynika z powyższego przepisu, przychodami z innych źródeł są wszelkie przychody, które nie mieszczą się w źródłach przychodów zdefiniowanych wprost przez przepisy Ustawy (np. w przychodach ze stosunku pracy, przychodach z działalności gospodarczej, itp.), w tym nagrody. Oznacza to, iż nagrody, które podatnik uzyskuje w ramach sprzedaży premiowej traktowane powinny być jak przychody z innych źródeł. Wartość takich nagród podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% nagrody. Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy, od przychodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jednakże, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.


Wobec powyższego, aby wartość Nagrody przekazanej Polecającemu w ramach Akcji mogła korzystać ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy, a co za tym idzie - aby w związku z przekazaniem Nagrody Spółka nie była zobowiązana potrącać zryczałtowanego 10% podatku dochodowego, zdaniem Spółki muszą zostać spełnione łącznie następujące trzy warunki:

  • Nagroda przekazana Polecającemu musi być nagrodą przekazaną w ramach sprzedaży premiowej towarów lub usług,
  • jednorazowa wartość Nagrody nie będzie mogła przekroczyć kwoty 2.000 zł,
  • Nagroda nie będzie mogła być przekazana Polecającemu w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą i stanowić przychodu z tej działalności.


Zdaniem Spółki wszystkie powyższe warunki zostaną w przedmiotowej sprawie spełnione.


  1. Sprzedaż premiowa.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług. Pomimo tego, że ustawodawca posłużył się w Ustawie wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to nie sformułował definicji tego pojęcia ani w samej Ustawie, ani w żadnej innej ustawie podatkowej. W tej sytuacji, zgodnie z zasadami wykładni, w celu zdefiniowania tego pojęcia w pierwszej kolejności należy posłużyć się wykładnią językową.

Zgodnie z Wielkim Słownikiem Języka Polskiego (www.wsjp.pl), pojęcie „sprzedaż” oznacza „oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy”, natomiast pojęcie „premia” oznacza „nagrodę”. Zgodnie natomiast ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl) „sprzedaż” oznacza „odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę”, a pojęcie „premia”, „premiowy” oznacza „nagrodę za coś, często mającą zachęcić do czegoś osobę nagradzaną”.

W konsekwencji za sprzedaż premiową uznać należy taką sprzedaż towarów lub usług, w związku z którą osoba, która zachowała się w sposób zgodny z regulaminem sprzedaży premiowej, ma prawo do otrzymania premii. Mówiąc inaczej, sprzedaż premiowa oznacza oddawanie towarów lub świadczenie usług w zamian za wynagrodzenie, z którą to czynnością związana jest nagroda.

Zgodnie z art. 535 Kodeksu cywilnego, za sprzedaż uznaje się taką umowę, w ramach której sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Jak wyraźnie wynika z powyższego przepisu, cywilnoprawna definicja sprzedaży dotyczy wprost jedynie rzeczy, nie dotyczy natomiast usług. Tymczasem zgodnie z przepisami Ustawy, za sprzedaż premiową uznaje się nie tylko sprzedaż rzeczy, ale także sprzedaż usług. Oznacza to, iż pojęcie sprzedaży zostało uregulowane w przepisach podatkowych w sposób autonomiczny w stosunku do prawa cywilnego, obejmując tym pojęciem szerszy zakres czynności (nie tylko sprzedaż rzeczy, ale także sprzedaż usług).

Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem, prawo podatkowe jest autonomiczną gałęzią prawa, do której nie można automatycznie przenosić pojęć zdefiniowanych dla potrzeb innych gałęzi prawa, o ile nie wynika to wyraźnie z Ustawy. W konsekwencji brak jest podstaw do zawężania zakresu pojęcia sprzedaży premiowej. Stanowisko to znajduje uzasadnienie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 lipca 2013 r. (sygn. III SA/Wa 381/13), który wskazał, że sprzedaż premiowa w rozumieniu przepisów podatkowych „jest pojęciem szerszym niż sprzedaż w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego, który ponadto, jak trafnie wskazała Strona, nie zna pojęcia „sprzedaży premiowej”.

Powyższe rozważania mają zastosowanie także do kwestii ustalenia osoby, która w związku ze sprzedażą premiową określoną w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy może otrzymać nagrodę. Z żadnego przepisu podatkowego nie wynika, że nagrodzonym musi być osoba, która dokonała zakupu towaru lub usługi. Zdaniem Spółki nagrodzonym w rozumieniu powyższego przepisu może być też inna osoba, która przyczyniła się do zawarcia umowy sprzedaży rzeczy lub usługi. Wystarczy, aby została nagrodzona w związku z zawarciem przez organizatora sprzedaży premiowej umowy sprzedaży rzeczy lub usługi.

Za takim sposobem interpretacji przemawia również sama konstrukcja przedmiotowego przepisu. Należy bowiem zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Zdaniem Spółki osobą taką może być również osoba polecająca towary lub usługi sprzedawcy, która spełniła warunki określone w regulaminie ogłoszonej przez sprzedawcę akcji mającej za zadanie premiowanie sprzedaży danego towaru lub usługi (dokonała skutecznego polecenia towaru lub usługi), i która za to skuteczne polecenie otrzymuje od sprzedawcy przyrzeczoną w regulaminie nagrodę.

Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania nagród związanych ze sprzedażą premiową nie sposób nie odnieść się do celu, jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest bowiem zmotywowanie potencjalnego nabywcy do dokonania określonego w regulaminie akcji zakupu. Taki cel realizować może nie tylko akcja skierowana bezpośrednio do nabywców (kup towar/usługę, a otrzymasz dodatkową nagrodę), ale również do innych osób, których działania mogą się przyczynić do sprzedaży promowanego produktu.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszego wniosku należy - zdaniem Spółki - uznać, iż organizowana Akcja spełnia wskazane powyżej cechy sprzedaży premiowej. Bezsprzecznie celem akcji jest zwiększenie liczby sprzedanych przez Spółkę Usług. Nagroda w ramach Akcji będzie miała na celu skłonienie Polecającego do określonego działania, to znaczy do namówienia innej osoby do kupienia Usług Spółki. Podstawowym warunkiem przyznania Nagrody Polecającemu będzie natomiast zakup usług oferowanych przez Spółkę przez Poleconego (tj. podpisanie Umowy pomiędzy Spółką i Polecanym, na podstawie której Spółka będzie świadczyć usługi telekomunikacyjne). W konsekwencji - zdaniem Spółki - Nagrody przekazane Polecającym stanowić będą nagrody ze sprzedaży premiowej, a zatem - jeżeli zostaną spełnione dodatkowe warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy (o czym niżej) - wartość tych Nagród korzystać będzie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. W konsekwencji Spółka jako płatnik nie będzie miała obowiązku pobrania i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości Nagród przekazanych w ramach Akcji.

Na marginesie Spółka pragnie także zauważyć, iż jako nagrodę w ramach sprzedaży premiowej wolną od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy, Spółka będzie także traktować nagrody przekazywane przez Spółkę Poleconym, w związku z zawarciem przez nich Umowy ze Spółką.


  1. Jednorazowa wartość Nagrody.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł.

Ustawodawca - definiując limit zwolnienia podatkowego - odniósł się do „jednorazowej” wartości nagród przekazanych w ramach sprzedaży premiowej, a nie łącznej wartości wszystkich nagród przekazanych w związku ze sprzedażą premiową w danym okresie czasu (np. w roku podatkowym). Oznacza to, że każdorazowe przekazanie nagrody w związku z dokonaniem sprzedaży na rzecz konsumenta towaru lub usługi będzie skutkować zwolnieniem takiej nagrody z podatku dochodowego od osób fizycznych, o ile wartość takiej nagrody nie przekroczy kwoty 2.000 zł. W takim wypadku zwolnienie podatkowe będzie działać także wtedy, gdy konsument dokona zakupu od jednego sprzedawcy kilku premiowanych towarów lub usług, i w związku z każdym zakupem zostanie przekazana określona w regulaminie sprzedaży premiowej nagroda, a suma wartości nagród przekroczy kwotę 2.000 zł.

Jak zostało to wyżej wskazane, w ramach planowanej przez Spółkę Akcji Spółka chce nagradzać Polecającego za każdą skutecznie zawartą z jego polecenia umowę świadczenia usług telekomunikacyjnych. Polecający, który skutecznie poleci Spółce jednego Poleconego (z którym Spółka zawrze umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych), otrzyma jedną Nagrodę o wartości poniżej 2.000 zł. Polecający, który w okresie trwania Akcji skutecznie poleci kilku Polecanych (z którymi Spółka zawrze umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych), będzie uprawniony do otrzymania kilku Nagród (po jednej za każde skuteczne polecenie). Ponieważ pojedyncza Nagroda w żadnym wypadku nie będzie mogła przekroczyć swoją wartością kwoty 2.000 zł, zdaniem Spółki wszystkie te Nagrody przekazane w ramach Akcji będą korzystać ze zwolnienia podatkowego.

Zwolnienie to będzie mogło być zastosowane nawet w sytuacji, gdy suma ich wartość przekroczy 2.000 zł.


  1. Przekazanie Nagrody w związku z działalnością gospodarczą.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł. Jednakże zwolnienie od podatku nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Jak wyraźnie wynika z powołanego powyższego przepisu, wolne od podatku są jednie nagrody przekazane podatnikowi w związku ze sprzedażą premiową, jeżeli podatnik nie otrzymuje tej nagrody w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jeżeli podatnik uczestniczy w programie sprzedaży premiowej jako prowadzący działalność gospodarczą, takie przekazanie nie korzysta ze zwolnienia, a beneficjent nagrody będzie zobowiązany wykazać jej wartość jako przychód z działalności gospodarczej.

Zgodnie z tym, co zostało wyżej wskazane, przystąpić do Akcji będą mogli jedynie ci klienci Spółki, którzy w ramach podpisanej ze Spółką umowy o świadczenie Usług nie występują jako prowadzący działalność gospodarczą. Oznacza to, iż wszystkie osoby biorące udział w Akcji będą w niej występować jako osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, a zatem - po spełnieniu innych warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 69 Ustawy - będą mogły korzystać ze zwolnienia podatkowego określonego w tym przepisie.


Podsumowując powyższe rozważania należy stwierdzić, że Nagrody przekazywane przez Spółkę Polecającym w ramach Akcji będą ściśle związane ze sprzedażą Usług przez Spółkę (skuteczne zawarcie umowy na świadczenie Usług z Polecanym będzie stanowić warunek przekazania Nagrody), a co za tym idzie, będą stanowić nagrody związane ze sprzedażą premiową, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy. Biorąc pod uwagę, że:

  • wartość nagrody przekazanej Polecającemu w związku ze sprzedaż Usługi nie przekroczy 2.000 zł,
  • Polecający nie będą uczestniczyć w Akcji w związku z działalnością gospodarczą, a co za tym idzie, otrzymane Nagrody nie będą stanowić przychodu z takiej działalności,


Nagrody wręczane Polecającym będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym, a w konsekwencji na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i la Ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 8 ustawy 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z poźn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

  • obliczenie,
  • pobranie,
  • wpłacenie

- podatku, zaliczki.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Przechodząc na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wskazać, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.


Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie w pkt 9 wymieniono „inne źródła”.


Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również premie przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju akcjach, czy programach.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.


Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.


Na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na mocy art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że po stronie Polecających z tytułu przyznawanych im nagrody za skuteczne polecenie usług Spółki, powstaje przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże fakt, że uczestnik akcji promocyjnej uzyskuje przychód, nie musi automatycznie oznaczać konieczności zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu. W niektórych sytuacjach ma bowiem zastosowanie zwolnienie ukonstytuowane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym - wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.


Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem aby:

  • otrzymana nagroda była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
  • jednorazowa wartość nagród nie przekroczyła kwoty 2.000 zł,
  • nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.


Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie, wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.

W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1145). I tak, treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast, zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie sposób nie odnieść się do celu jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele realizują niewątpliwie wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania uczestników danej akcji do polecania innym oferty Spółki, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług.

Dodatkowo należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą.

W przedstawionym stanie faktycznym taki związek niewątpliwie istnieje. Zgodnie z regulaminem akcji promocyjnej, nagroda jest bowiem przyznawana Polecającym, będącym klientami Spółki, którzy dokonają skutecznego polecenia usług Spółki, tj. w wyniku którego dojdzie do zawarcia umowy o świadczenia usług z osobą wskazaną przez Polecającego. Ponadto istnieje możliwość wprowadzenia przez Spółkę dodatkowych warunków, tj. przykładowo korzystanie z usług przez określony okres czasu, dokonanie określonej liczby płatności z tytułu świadczonych przez Spółkę usług. Nagroda dla Polecającego będzie przyznawana za pojedyncze, skuteczne polecenie, w postaci przelewu na kartę płatniczą, gdzie kwota nagrody za pojedyncze polecenie nie przekroczy 2.000 zł.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że opisana w wniosku akcja promocyjna spełnia wskazane powyżej cechy sprzedaży premiowej. Tym samym kwoty przekazane klientom Spółki, tj. osobom Polecającym, którzy w ramach podpisanej ze Spółką umowy oświadczenie usług nie występują jako prowadzący działalność gospodarczą, za skuteczne polecenie usług oferowanych przez Spółkę, stanowią nagrodę związaną ze sprzedażą premiową.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że w sytuacji gdy jednorazowa wartość nagrody przekazywanej przez Spółkę Polecającym nie przekroczy kwoty 2.000 zł, to otrzymanie przedmiotowych nagród korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie, na Spółce jako na płatniku nie ciąży obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego, stosownie do treści art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz sporządzania deklaracji PIT-8AR, zgodnie z art. 42 ust. 1a cytowanej ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj