Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.537.2019.2.MG
z 19 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2019 r. (data wpływu 16 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2019 r. (data wpływu 11 grudnia 2019 r.) na wezwanie tut. organu z dnia 3 grudnia 2019 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.537.2019.1.MG o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizacją konkursów oraz loterii promocyjnych – jest:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie organizatorem loterii promocyjnej, dokonującym zgłoszenia loterii promocyjnej, występującym z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii oraz uzyskującym zezwolenie na organizację loterii promocyjnej,
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.


UZASADNIENIE


W dniu 16 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizacją konkursów oraz loterii promocyjnej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. sp.k. („Wnioskodawca”) jest agencją marketingową specjalizującą się w dostarczaniu klientom efektywnych rozwiązań w dziedzinie komunikacji marketingowej. Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego posiadającą siedzibę i miejsce faktycznego zarządu na terytorium Polski oraz czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, Wnioskodawca przygotowuje na zlecenie swoich klientów różne rodzaje akcji promocyjnych polegających na przyznaniu na rzecz uczestnika akcji promocyjnych („Uczestnik”) nagrody („Nagroda”) po spełnieniu wymienionych w regulaminie warunków. Wśród rodzajów organizowanych przez Wnioskodawcę akcji marketingowych są konkursy („Konkursy”) oraz loterie promocyjne („Loterie Promocyjne”). Warunki poszczególnych Konkursów oraz Loterii Promocyjnych przewidziane są w regulaminach przygotowywanych dla potrzeb poszczególnych Konkursów oraz Loterii Promocyjnych.

Wnioskodawca jest organizatorem Loterii Promocyjnych oraz Konkursów organizowanych na terytorium Polski na zlecenie klienta - co do zasady producenta danego towaru („Klient”). Warunki Loterii Promocyjnych oraz Konkursów przewidziane są w regulaminach przygotowywanych dla potrzeb poszczególnych Loterii Promocyjnych oraz Konkursów.

Nagrody są nabywane przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta lub otrzymywane od Klienta. Koszt ekonomiczny Loterii Promocyjnych oraz Konkursów, w tym koszt ekonomiczny Nagród przyznawanych Uczestnikom Loterii Promocyjnych oraz Konkursów, ponosi Klient. Wydawane Nagrody zawsze mają związek z zakupem przez Uczestników produktów Klienta lub promowaniem produktów Klienta. Techniczna czynność polegająca na przekazaniu Nagród należeć będzie do obowiązków Wnioskodawcy, jednak koszt finansowy Nagród ponoszony będzie wyłącznie przez Klienta.

W celu wzięcia udziału w Loterii Promocyjnej oraz w Konkursie, Uczestnik powinien spełnić warunki wskazane w regulaminie, tj. m.in. dokonać zakupu produktów promocyjnych Klienta i dokonać zgłoszenia w odpowiedni sposób wskazany w regulaminie. W przypadku Konkursów, Uczestnik może otrzymać Nagrodę po wykonaniu zadania konkursowego, którym może być wykonanie zdjęcia na podany temat, wymyślenie hasła, dokończenie zdania itp. O przyznaniu nagrody w Konkursie decyduje komisja konkursowa, która wyłania zwycięzcę.


Poniżej Wnioskodawca przedstawia opis głównych założeń Loterii Promocyjnych oraz Konkursów, które są organizowane oraz przeprowadzane przez Wnioskodawcę na zlecenie Klientów.


Loterie Promocyjne


Wnioskodawca wskazuje, iż każdorazowo Loterie Promocyjne są przeprowadzane na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 847 ze zm.), („ustawa o grach hazardowych”) po spełnieniu warunków wskazanych w ustawie o grach hazardowych (m.in. w zakresie zgłoszenia Loterii Promocyjnej, czy też uzyskania zezwolenia właściwego organu administracji publicznej). Loterie Promocyjne obejmują swoim zasięgiem terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgłoszenie Loterii Promocyjnej oraz uzyskanie zezwolenia należy do obowiązków Wnioskodawcy. Natomiast to Klient ma obowiązek uzyskać gwarancję bankową, która jest warunkiem uzyskania zezwolenia na urządzenie Loterii Promocyjnej.

Uczestnicy Loterii Promocyjnych nieodpłatnie biorą udział w Loterii Promocyjnej poprzez zgłoszenia się w sposób określony w regulaminie (np. poprzez zarejestrowanie się na stronie internetowej lub wysłanie wiadomości SMS).

Loterie Promocyjne kierowane są do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (tj. konsumentów w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego (w tym osób prowadzących działalność gospodarczą, które w ramach tych akcji promocyjnych występują jako konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego).

Zasady i warunki udziału w Loterii Promocyjnej, sposób wyłaniania zwycięzców Loterii Promocyjnej, zakres przyznawanych Nagród oraz tryb ich wydawania każdorazowo określa regulamin danej Loterii Promocyjnej.


Do udziału w Loterii Promocyjnej uprawnia Uczestnika nabycie danego produktu promocyjnego określonego w regulaminie, na warunkach określonych w regulaminie (przykładowo w wybranych punktach sprzedaży detalicznej, w szczególności sklepach). O wyniku Loterii Promocyjnej (wygraniu Nagrody) każdorazowo decyduje przypadek.

Nagrodami w Loteriach Promocyjnych są nagrody rzeczowe, jak np. samochód osobowy, sprzęt komputerowy, hulajnoga elektryczna, zestawy kosmetyków, słodycze, jak i nagrody o charakterze niematerialnym, np. karty przedpłacone, vouchery na towary lub usługi albo gotówka.

Wnioskodawca wskazuje, iż za każdym razem dysponuje regulaminem Loterii Promocyjnej. Wnioskodawca przy przeprowadzeniu danej Loterii Promocyjnej na zlecenie Klienta dysponuje listą zwycięzców, spisem Nagród oraz dowodami przekazania Nagród zwycięzcom, które mają udowadniać charakter oraz przebieg Loterii Promocyjnej (lista zwycięzców, spis nagród oraz dowody przekazania Nagród zwycięzcom są następnie przekazywane przez Wnioskodawcę Klientom).

Wartość jednostkowa Nagród każdorazowo określona jest w regulaminie Loterii Promocyjnej, przy czym wartość ta przekracza albo nie przekracza kwoty 2.280 zł.


Konkursy


Wnioskodawca wskazuje, iż Konkursy są kierowane do uczestników, którzy na zasadach określonych w regulaminie współzawodniczą ze sobą w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu w celu zdobycia Nagród. Efektem końcowym przeprowadzenia Konkursów jest wyłonienie zwycięzców oraz wydanie Nagród laureatom.

Zasady uczestnictwa w Konkursie, szczegółowe zasady współzawodnictwa, wyłaniania zwycięzców, Nagrody w Konkursie oraz tryb ich wydawania jest określony każdorazowo w regulaminie Konkursów. W celu przeprowadzenia Konkursu każdorazowo powoływana jest komisja konkursowa, która wyłania zwycięzcę. Cecha charakterystyczną organizowanych i przeprowadzanych Konkursów jest element współzawodnictwa.

W przypadku Konkursów, Uczestnik może otrzymać Nagrodę po wykonaniu zadania konkursowego, którym może być np. wykonanie zdjęcia na podany temat, wymyślenie hasła, dokończenie zdania itp. oraz dokonaniu zgłoszenia w odpowiedni sposób wskazany w regulaminie Konkursu. O przyznaniu nagrody w Konkursie decyduje komisja konkursowa, która wyłania zwycięzcę.

Wnioskodawca wskazuje, iż za każdym razem dysponuje regulaminem Konkursu. Wnioskodawca dysponuje listą zwycięzców, spisem Nagród oraz dowodami przekazania Nagród zwycięzcom, które mają udowadniać charakter oraz przebieg Konkursów (lista zwycięzców, spis nagród oraz dowody przekazania Nagród zwycięzcom są przekazywane przez Wnioskodawcę Klientom).

Konkursy kierowane są do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (tj. konsumentów w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego (w tym osób prowadzących działalność gospodarczą, które w ramach tych akcji promocyjnych występują jako konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego).

W ramach Konkursów, uczestnicy Konkursów nieodpłatnie biorą udział w Konkursie poprzez przesłanie zgłoszenia udziału w Konkursie. Nagrodami w Konkursach są nagrody rzeczowe, jak np. samochód osobowy, sprzęt komputerowy, hulajnoga elektryczna, zestawy kosmetyków, słodycze, jak i nagrody o charakterze niematerialnym, np. karty przedpłacone, vouchery na towary lub usługi albo gotówka. Wartość jednostkowa Nagród każdorazowo określona jest w regulaminie Konkursu, przy czym jednostkowa wartość Nagród będzie przekraczać albo nie będzie przekraczać kwoty 2.000 zł.

Wnioskodawca wskazuje, iż nie organizuje i nie przeprowadza Konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu. Ponadto, Konkursy organizowane przez Wnioskodawcę nie są organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu.


Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z tym organ podatkowy pismem z dnia 3 grudnia 2019 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.537.2019.1.MG wezwał Wnioskodawcę do ich uzupełnienia poprzez doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego poprzez jednoznaczne wskazanie:

  1. Czy Wnioskodawca jest Organizatorem Loterii Promocyjnych na zlecenie Klienta, dokonującym zgłoszenia Loterii promocyjnych, zgodnie z ustawą z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 847) oraz uzyskującym zezwolenie na organizację loterii promocyjnych?
  2. Czy Wnioskodawca występuje z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej, zgodnie art. 39 ustawy o grach hazardowych?
  3. Który z podmiotów jest zobowiązany do zapewnienia gwarancji bankowej wypłaty nagród zwycięzcom, rozpatrywania reklamacji związanych z organizowaniem i prowadzeniem loterii promocyjnej, tj. Wnioskodawca, czy Klient Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami m.in. art. 66 ust. 1 ustawy o grach hazardowych? Jeżeli Klient uzyskuje gwarancję bankową, organ podatkowy prosi o szczegółową informację odnośnie postanowień w tym zakresie, m.in. czy w takiej sytuacji Klient występuje o gwarancję bankową za zobowiązania osób trzecich?

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał bowiem, że „(…) Zgłoszenie Loterii Promocyjnej oraz uzyskanie zezwolenia należy do obowiązków Wnioskodawcy. Natomiast to Klient ma obowiązek uzyskać gwarancję bankową, która jest warunkiem uzyskania zezwolenia na urządzenia Loterii promocyjnej”. Zatem organ podatkowy prosi o szczegółowe informacje odnośnie powyższych zagadnień, tak aby na ich podstawie organ podatkowy mógł dokonać jednoznacznej interpretacji przepisów prawa podatkowego w przedstawionym we wniosku stanie faktycznych/zdarzeniu przyszłym, a tym samym uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe lub nieprawidłowe.


Pismem z dnia 11 grudnia 2019 r. Spółka wyjaśniła, że:

  1. Wnioskodawca wskazuje, iż obecnie nie jest organizatorem Loterii Promocyjnej, dokonującym zgłoszenia Loterii Promocyjnych, zgodnie z ustawą o grach hazardowych (ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 847 ze zm.) oraz uzyskującym zezwolenie na organizację loterii promocyjnych.
    Przy czym, w związku z tym, iż pytanie Wnioskodawcy we wniosku dotyczy również zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wskazuje, iż w przyszłości jest możliwa sytuacja, że Wnioskodawca będzie organizatorem Loterii Promocyjnej, dokonującym zgłoszenia Loterii Promocyjnych, zgodnie z ustawą o grach hazardowych oraz uzyskującym zezwolenie na organizację loterii promocyjnych.
  2. Wnioskodawca wskazuje, iż obecnie nie występuje z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na urządzanie Loterii Promocyjnej, zgodnie art. 39 ustawy o grach hazardowych.
    Przy czym, w związku z tym, iż pytanie Wnioskodawcy we wniosku dotyczy również zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wskazuje, iż w przyszłości możliwa jest sytuacja, że Wnioskodawca będzie występował z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej (lub będzie występował z takim wnioskiem za pośrednictwem pełnomocnika).
  3. Wnioskodawca wskazuje, iż gwarancję bankową będzie uzyskiwał Klient.
    Reklamacje związane z organizowaniem i prowadzeniem loterii promocyjnej będą rozpatrywane przez Wnioskodawcę. Klient występuje o gwarancję bankową de facto za zobowiązania osób trzecich, tj. za zobowiązanie Wnioskodawcy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku PIT z tytułu Nagród wydawanych uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w ramach Loterii Promocyjnych organizowanych i przeprowadzanych przez Wnioskodawcę na zlecenie Klientów, które nie podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku PIT z tytułu Nagród, wydawanych Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w ramach Konkursów organizowanych i przeprowadzanych przez Wnioskodawcę na zlecenie Klientów, które nie podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku PIT z tytułu Nagród wydawanych uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w ramach Loterii Promocyjnych organizowanych i przeprowadzanych przez Wnioskodawcę na zlecenie Klientów, które nie podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.


Jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT, wolne od podatku PIT są wygrane w:

  1. grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audiotekstowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 zł,
  2. grach na automatach, grach w karty, grach w kości, grach cylindrycznych, grach bingo pieniężne i grach bingo fantowe

- urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Przy czym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o PIT, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Przy czym, jak stanowi art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o PIT, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia. Przy czym - zdaniem Wnioskodawcy - kwota podatku może być też pokrywana bezpośrednio przez płatnika podatku PIT. Wystarczy, aby w regulaminie Loterii Promocyjnej było wskazane, że wygrana (Nagroda) jest powiększana dodatkowo o kwotę należnego podatku PIT i wpłacana przez płatnika podatku PIT przed udostępnieniem Nagrody podatnikowi na rachunek właściwego Urzędu Skarbowego.

Art. 42 ust. 1 ustawy o PIT stanowi ponadto, iż płatnicy, o których mowa w art. 41 ustawy o PIT, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1a ustawy o PIT, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41 ustawy o PIT, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Z przepisów ustawy o PIT (art. 41 ust. 4 ustawy o PIT) wynika zatem, iż płatnikiem podatku PIT w przypadku wypłaty (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT jest podmiot dokonujący wypłaty tych świadczeń. Z treści ww. przepisów ustawy o PIT wynika zatem, expressis verbis, iż płatnikiem podatku PIT, zobowiązanym do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród przekazywanych na rzecz uczestników m.in. loterii promocyjnych są podmioty dokonujące takich świadczeń, tj. dokonujący przekazywania nagród na rzecz uczestników.

Tym samym w przypadku Loterii Promocyjnej organizowanej i przeprowadzanej przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta należy rozstrzygnąć, kto jest podmiotem dokonującym świadczeń (wydającym Nagrody) na rzecz Uczestników, a więc: (i) Klient, tj. podmiot ponoszący ekonomiczny ciężar Nagród, czy też (ii) Wnioskodawca organizujący Loterię Promocyjną i de facto wydający (fizycznie) Nagrodę Uczestnikowi.

Zdaniem Wnioskodawcy, żaden z przepisów ustawy o PIT nie stanowi, że dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Zdaniem Wnioskodawcy, płatnikiem jest podmiot, który organizuje lub na zlecenie, którego organizowane jest dane przedsięwzięcie i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród.

W rezultacie, zdaniem Wnioskodawcy, to Klient jest płatnikiem podatku PIT. Wnioskodawca, pomimo że organizuje i przeprowadza Loterię Promocyjną na zlecenie Klienta, w ramach zawartej umowy oraz przekazuje Nagrody Uczestnikom Loterii Promocyjnej - to de facto - wartość Nagród zostanie przekazana Uczestnikom przez Klienta, ponieważ ekonomiczny ciężar organizacji Loterii Promocyjnej, w tym koszty Nagród ponosi Klient.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku PIT z tytułu Nagród wydawanych uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w ramach Loterii Promocyjnych organizowanych i przeprowadzanych przez Wnioskodawcę na zlecenie Klientów, które nie podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.


Ad. 2


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku PIT z tytułu Nagród, wydawanych Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w ramach Konkursów organizowanych i przeprowadzanych przez Wnioskodawcę na zlecenie Klientów, które nie podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, wolna od podatku PIT jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł, zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymywanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przy czym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o PIT, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Przy czym, jak stanowi art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o PIT, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej nagrody) lub świadczenia. Przy czym - zdaniem Wnioskodawcy - kwota podatku może być też pokrywana bezpośrednio przez płatnika podatku PIT. Wystarczy, aby w regulaminie Konkursu było wskazane, że wygrana (Nagroda) jest powiększana dodatkowo o kwotę należnego podatku PIT i wpłacana przez płatnika podatku PIT przed udostępnieniem Nagrody podatnikowi na rachunek właściwego Urzędu Skarbowego. Art. 42 ust. 1 ustawy o PIT stanowi ponadto, iż płatnicy, o których mowa w art. 41 ustawy o PIT, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1a ustawy o PIT, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41 ustawy o PIT, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Z przepisów ustawy o PIT (art. 41 ust. 4 ustawy o PIT) wynika zatem, iż płatnikiem podatku PIT w przypadku wypłaty (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT jest podmiot dokonujący wypłaty tych świadczeń. Tym samym w przypadku Konkursów organizowanych i przeprowadzanych przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta należy rozstrzygnąć, kto jest podmiotem dokonującym świadczeń (wydającym Nagrody) na rzecz Uczestników, a więc: (i) Klient, tj. podmiot ponoszący ekonomiczny ciężar Nagród, czy też (ii) Wnioskodawca organizujący Konkurs i de facto wydający (fizycznie) Nagrodę Uczestnikowi.

Zdaniem Wnioskodawcy żaden z przepisów ustawy o PIT nie stanowi, że dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Zdaniem Wnioskodawcy, płatnikiem jest podmiot, który organizuje lub na zlecenie, którego organizowane jest dane przedsięwzięcie i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród.

W rezultacie to Klient jest płatnikiem podatku PIT. Wnioskodawca, pomimo, że organizuje i przeprowadza Konkurs na zlecenie Klienta, w ramach zawartej umowy oraz przekazuje Nagrody Uczestnikom - to de facto - wartość Nagród zostanie przekazana Uczestnikom przez Klienta, ponieważ ekonomiczny ciężar organizacji Konkursu, w tym koszty Nagród ponosi Klient.

Jak zostało wskazane m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 kwietnia 2018 r. (nr 0113-KDIPT2-3.4011.115.2018.1 SJ) „Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że podmiotem dokonującym wypłat (świadczeń) osobom fizycznym jest Spółka. Na Spółce będzie ciążył obowiązek płatnika określony w powyższej regulacji, a nie na Agencji (której Spółka zleci przeprowadzenie konkursu). Podmiotem, który ponosi ekonomiczny (finansowy) ciężar nagród jest Spółka (Wnioskodawca). Agencja zajmuje się jedynie organizacją Konkursu w imieniu i na rzecz Spółki (Wnioskodawcy) i wydawaniem nagród. Podmiotem finansującym całe przedsięwzięcie łącznie z nagrodami jest podmiot zlecający (Wnioskodawca). Agencja, która na zlecenie Spółki organizuje Konkursy, poprzez zawarcie umowy nie wchodzi w prawa i obowiązki podmiotu zlecającego. Podkreślenia wymaga, że obowiązku płatnika wynikającego z przepisu ustawy, nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej. W konsekwencji, na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w powołanym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 (ustawy o PIT), bowiem Wnioskodawca będzie działał jako podmiot zlecający, ponoszący ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji Konkursu oraz wypłaty nagród w stosunku do osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.” Stanowisko zgodne ze stanowiskiem Wnioskodawcy zostało przedstawione również m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 marca 2018 r. (nr 0114-KDIP3-2.4011.393.2017.2.AK1), zgodnie z którym „Agencja na zlecenie Wnioskodawcy przeprowadza i będzie przeprowadzać różnego rodzaju konkursy, natomiast Wnioskodawca ponosi i będzie ponosił ciężar ekonomiczny przedsięwzięcia tzn. będzie fundatorem nagród. Wobec tego nie można uznać, że na Agencji ciążą obowiązki płatnika wynikające z (ustawy o PIT), bowiem w efekcie nie ponosi ona ekonomicznego ciężaru zakupu nagród oraz działa na zlecenie Wnioskodawcy. Podmiotem finansującym to przedsięwzięcie łącznie z nagrodami jest i będzie Wnioskodawca na rzecz, którego Agencja świadczy tylko usługi. Poprzez zawarcie umowy Agencja nie wchodzi w prawa i obowiązki podmiotu zlecającego. Inicjatorem konkursów faktycznie był i będzie Wnioskodawca, zlecający Agencji w ramach prowadzonej przez nią w tym zakresie działalności gospodarczej, organizację konkursów. W związku z powyższym na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika. Podkreślenia wymaga, że obowiązku płatnika wynikającego z przepisu (ustawy o PIT), nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej”.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku PIT z tytułu Nagród, wydawanych Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w ramach Konkursów organizowanych i przeprowadzanych przez Wnioskodawcę na zlecenie Klientów, które nie podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe w części dotyczącej sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie organizatorem loterii promocyjnej, dokonującym zgłoszenia loterii promocyjnej, występującym z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii oraz uzyskującym zezwolenie na organizację loterii promocyjnej, natomiast prawidłowe w pozostałym zakresie.


Zgodnie z art. 8 ustawy 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z poźn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

  • obliczenie,
  • pobranie,
  • wpłacenie

- podatku, zaliczki.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Przechodząc na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wskazać, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie w pkt 9 wymieniono „inne źródła”.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również premie przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju akcjach, czy programach.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10, 12 i 21.

Zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Na podstawie art. 42 ust. 1a ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.


Ustosunkowując się w pierwszej kolejności do loterii promocyjnych, które są organizowane przez Spółkę na zlecenie swoich klientów (pytanie Nr 1) należy stwierdzić:


Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 847), określa w art. 1 ust. 1warunki urządzania gier hazardowych i zasady prowadzenia działalności w tym zakresie oraz zasady opodatkowania podatkiem od gier hazardowych, zwanym dalej „podatkiem od gier”. Grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach (art. 1 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Są to m.in. loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

W myśl art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, loterie fantowe, gry bingo fantowe i loterie promocyjne mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

Stosownie do art. 32 ust. 3 ww. ustawy, zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, loterii audiotekstowej, gry bingo fantowe lub loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej jednego dyrektora izby administracji skarbowej udziela dyrektor izby administracji skarbowej, na którego obszarze właściwości miejscowej są urządzane i prowadzone takie gry.

Zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe lub loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej więcej niż jednego dyrektora izby administracji skarbowej udziela dyrektor izby administracji skarbowej właściwy według miejsca zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy albo siedziby oddziału przedsiębiorcy zagranicznego, albo głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej przez przedstawiciela. W innych przypadkach gdy wnioskodawcą jest podmiot, który nie ma siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przypadku gdy nie można ustalić właściwości miejscowej organu, organem właściwym jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (art. 32 ust. 3 ww. ustawy).

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, obszary właściwości miejscowej dyrektorów izb administracji skarbowej do udzielania zezwoleń na urządzanie loterii fantowej, loterii audiotekstowej, gry bingo fantowe i loterii promocyjnej, uwzględniając potrzebę sprawnego wykonywania zadań (art. 32 ust. 7 cytowanej ustawy).



Jak stanowi art. 39 ww. ustawy, wniosek o udzielenie zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej zawiera:

  1. (uchylony);
  2. nazwę i status prawny podmiotu występującego z wnioskiem, w przypadku spółek handlowych również numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, a w przypadku przedsiębiorcy zagranicznego prowadzącego działalność za pośrednictwem oddziału, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym tego oddziału;
  3. dane osobowe (imiona, nazwiska, obywatelstwo, miejsce zamieszkania, rodzaj oraz serię i numer dokumentu tożsamości) osób zarządzających podmiotem oraz reprezentujących podmiot występujący z wnioskiem
  4. określenie obszaru, na którym planuje się urządzenie loterii;
  5. określenie czasu, w którym planuje się urządzenie loterii;
  6. bankowe gwarancje wypłat nagród;
  7. projekt regulaminu loterii;
  8. dokumenty potwierdzające legalność źródeł pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na organizację loterii;
  9. aktualne zaświadczenia o niezaleganiu z zapłatą podatków stanowiących dochód budżetu państwa, należności celnych oraz składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.


Zezwolenie na urządzenie loterii promocyjnej lub loterii audiotekstowej obejmuje:

  1. nazwę podmiotu urządzającego loterię;
  2. nazwę loterii;
  3. nazwiska osób zarządzających podmiotem urządzającym loterię;
  4. obszar, na którym loteria będzie urządzana;
  5. czas urządzania loterii;
  6. nieprzekraczalny termin rozpoczęcia działalności (art. 46 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 66 ust. 1 ww. ustawy, podmiot ubiegający się o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej lub loterii audiotekstowej jest obowiązany posiadać gwarancję bankową wypłaty nagród do wysokości wartości nagród określonej w regulaminie loterii.

Przechodzą do uregulowań ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy stwierdzić, że stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 6a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audiotekstowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 zł - urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka, jako agencja marketingowa organizuje na zlecenie swoich klientów akcje promocyjne, w tym loterie promocyjne. Każdorazowo loterie promocyjne są przeprowadzane na podstawie przepisów ustawy o grach hazardowych, po spełnieniu warunków wskazanych w tej ustawie. Loterie promocyjne obejmują swoim zasięgiem terytorium Polski. Warunki poszczególnych loterii promocyjnych przewidziane są w regulaminach przygotowywanych dla potrzeb poszczególnych loterii. Nagrody nabywane są przez Wnioskodawcę na zlecenie klienta lub otrzymywane od klienta. Koszt ekonomiczny loterii promocyjnych, w tym koszt nagród przyznawanych uczestnikom ponosi klient. Wydawane nagrody zawsze mają związek z zakupem przez uczestników produktów klienta lub promowaniem produktów klienta. Wnioskodawca jedynie technicznie przekazuje nagrody uczestnikom, jednak koszt finansowy tych nagród ponoszony jest wyłącznie przez klienta. Uczestnicy loterii promocyjnych nieodpłatnie biorą udział w loterii poprzez zgłoszenia się w sposób określony w regulaminie. Loterie promocyjne kierowane są do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (w tym osób prowadzących działalność gospodarczą, które w ramach tych akcji występują jako konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego). Zasady i warunki udziału w loterii promocyjnej, sposób wyłaniania zwycięzców, zakres przyznawanych nagród oraz tryb ich wydawania każdorazowo określa regulamin danej loterii. Do udziału w loterii uprawnia uczestnika nabycie danego produktu promocyjnego określonego w regulaminie, na warunkach określonych w regulaminie. O wyniku loterii promocyjnej (wygraniu nagrody) każdorazowo decyduje przypadek. Wnioskodawca przy przeprowadzeniu danej loterii dysponuje listą zwycięzców, spisem nagród oraz dowodami przekazania nagród zwycięzcom, które mają udowadniać charakter oraz przebieg loterii promocyjnej, które przekazywane są następnie klientowi. Nagrodami w loteriach promocyjnych są nagrody rzeczowe, jak np. samochód osobowy, sprzęt komputerowy, hulajnoga elektryczna, zestawy kosmetyków, słodycze, jak i nagrody o charakterze niematerialnym, np. karty przedpłacone, vouchery na towary lub usługi albo gotówka. Wartość jednostkowa nagród przekracza albo nie przekracza kwoty 2.280 zł. Obecnie Wnioskodawca nie jest organizatorem loterii promocyjnej, dokonującym zgłoszenia loterii, zgodnie z ustawą o grach hazardowych oraz uzyskującym zezwolenie na organizację loterii promocyjnych. W przyszłości jest możliwa sytuacja, że Wnioskodawca będzie organizatorem loterii promocyjnej, dokonującym zgłoszenia loterii, zgodnie z ustawą o grach hazardowych oraz uzyskującym zezwolenie na organizację loterii promocyjnych. Wnioskodawca obecnie nie występuje z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej, zgodnie art. 39 ustawy o grach hazardowych, w przyszłości możliwa jest jednak sytuacja, że Wnioskodawca będzie występował z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej (lub będzie występował z takim wnioskiem za pośrednictwem pełnomocnika). Gwarancję bankową będzie uzyskiwał Klient. Klient występuje o gwarancję bankową de facto za zobowiązania osób trzecich, tj. za zobowiązanie Wnioskodawcy. Reklamacje związane z organizowaniem i prowadzeniem loterii promocyjnej będą rozpatrywane przez Wnioskodawcę.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Spółka nie jest płatnikiem zryczałtowanego 10% podatku z tytułu nagród wydawanych uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w ramach organizowanych i przeprowadzanych za zlecenia klientów loterii promocyjnych, w sytuacji gdy nie podlegają one zwolnieniu z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak bowiem Spółka wskazała w uzupełnieniu wniosku na wezwanie tut. organu, obecnie Wnioskodawca nie jest organizatorem loterii promocyjnej, dokonującym zgłoszenia loterii, zgodnie z ustawą o grach hazardowych oraz uzyskującym zezwolenie na organizację loterii promocyjnych. Wnioskodawca nie występuje także z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej, zgodnie art. 39 ustawy o grach hazardowych. Gwarancję bankową uzyskuje Klient, natomiast Wnioskodawca rozpatruje jedynie reklamacje związane z organizowaniem i prowadzeniem loterii promocyjnej.

Tym samym należy zgodzić się ze Spółą, że w przedstawionym stanie faktycznym podmiotem dokonującym świadczeń (wydającym nagrody) na rzecz uczestników jest Klient, tj. podmiot ponoszący ekonomiczny koszt loterii promocyjnych, w tym koszt ekonomiczny przyznawanych nagród, który dokonuje zgłoszenia loterii, zgodnie z ustawą o grach hazardowych oraz uzyskuje zezwolenie na organizację loterii promocyjnych. To klient występuje z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej, zgodnie art. 39 ustawy o grach hazardowych.

Wobec powyższego w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca nie jest płatnikiem zryczałtowanego 10% podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy z tytułu nagród wydawanych uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w ramach loterii promocyjnych organizowanych i przeprowadzanych przez Wnioskodawcę na zlecenie klientów, w sytuacji gdy nie podlegają one zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy dotyczące stanu faktycznego w tym zakresie uznano za prawidłowe.


Potwierdzić nie można jednak w pełni stanowiska Spółki odnośnie pytania Nr 1, ponieważ w zdarzeniu przyszłym w zakresie loterii promocyjnych to Spółka, a nie klient będzie płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zauważyć należy, że w uzupełnieniu wniosku na wezwania organu odnośnie Loterii Promocyjnych Spółka doprecyzowała, że w przyszłości możliwa jest sytuacja, że Wnioskodawca będzie organizatorem loterii promocyjnej, dokonującym zgłoszenia loterii promocyjnych, zgodnie z ustawą o grach hazardowych oraz uzyskującym zezwolenie na organizację loterii promocyjnych. Wnioskodawca będzie występował z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej (lub będzie występował z takim wnioskiem za pośrednictwem pełnomocnika). Gwarancję bankową będzie uzyskiwał Klient. Klient występuje o gwarancję bankową de facto za zobowiązania osób trzecich, tj. za zobowiązanie Wnioskodawcy. Reklamacje związane z organizowaniem i prowadzeniem loterii promocyjnej będą rozpatrywane przez Wnioskodawcę.

Należy zatem stwierdzić, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym podmiotem dokonującym świadczeń (wydającym nagrody) na rzecz uczestników loterii promocyjnych będzie Spółka, jako organizator loterii promocyjnych, tj. podmiot dokonujący zgłoszenia loterii promocyjnej, zgodnie z ustawą o grach hazardowych oraz uzyskujący zezwolenie na organizację loterii promocyjnych zgodnie z tą ustawą, pomimo, że Spółka działała będzie na zlecenie swojego klienta i to klient będzie ponosił koszt organizacji loterii, w tym koszt nagród. To Spółka jako organizator występować będzie bowiem z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej, zgodnie art. 39 ustawy o grach hazardowych. Ponadto, pomimo, że Klient będzie posiadał gwarancję bankową, to de facto gwarancja będzie dotyczyła zobowiązań osób trzecich, tj. zobowiązań Spółki. Reklamacje związane z organizowaniem i prowadzeniem loterii promocyjnej będą rozpatrywane przez Spółkę.

Tym samym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka będzie płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy z tytułu nagród jakie Spółka będzie wydawała uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w ramach loterii promocyjnych organizowanych i przeprowadzanych przez Spółkę na zlecenie Klientów, w sytuacji gdy nie będą one podlegały zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

To Spółka będzie bowiem organizatorem loterii promocyjnych, będzie adresatem uzyskanego zezwolenia na urządzanie i przeprowadzanie loterii promocyjnych, odpowiadać będzie za prawidłową organizację, spełnienie obowiązków związanych z obsługą procesu reklamacyjnego oraz podmiotem objętym gwarancją bankową, w związku z czy stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania Nr 1 w części dotyczącej zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Przechodząc następnie do oceny stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania Nr 2 dotyczącego organizowanych przez Wnioskodawcę na zlecenie klientów konkursów (pytanie Nr 2) należy stwierdzić:


Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka jako agencja marketingowa organizuje na zlecenie swoich klientów akcje promocyjne, w tym konkursy. Konkursy obejmują swoim zasięgiem terytorium Polski. Konkursy kierowane są do uczestników, którzy na zasadach określonych w regulaminie współzawodniczą ze sobą w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu w celu zdobycia nagród. Uczestnicy nieodpłatnie biorą udział w konkursie, poprzez przesłanie zgłoszenia udziału w konkursie. Konkursy kierowane są do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (tj. konsumentów w rozumieniu Kodeksu cywilnego, w tym osób prowadzących działalność gospodarczą, które w ramach tych konkursów występują jako konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego). Konkursy organizowane przez Spółkę nie są konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a ponadto nie są organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu. Zasady uczestnictwa w konkursie, szczegółowe zasady współzawodnictwa, wyłaniania zwycięzców, nagrody w konkursie oraz tryb ich wydawania jest określony każdorazowo w regulaminie. W celu przeprowadzenia konkursu każdorazowo powoływana jest komisja konkursowa, która wyłania zwycięzcę. Cechą charakterystyczną organizowanych i przeprowadzanych konkursów jest element współzawodnictwa. Uczestnik może otrzymać nagrodę po wykonaniu zadania konkursowego, którym może być np. wykonanie zdjęcia na podany temat, wymyślenie hasła, dokończenie zdania itp. oraz dokonaniu zgłoszenia w odpowiedni sposób wskazany w regulaminie konkursu. Wnioskodawca dysponuje listą zwycięzców, spisem nagród oraz dowodami przekazania nagród zwycięzcom, które mają udowadniać charakter oraz przebieg konkursów (które są następnie przekazywane przez Wnioskodawcę klientom). Nagrody nabywane są przez Wnioskodawcę na zlecenie klienta lub otrzymywane od klienta. Koszt ekonomiczny konkursów, w tym koszt ekonomiczny nagród przyznawanych uczestnikom ponosi klient. Wnioskodawca technicznie przekazuje nagrody uczestnikom, jednak koszt finansowy tych nagród ponoszony jest wyłącznie przez klienta. Nagrodami w konkursach są nagrody rzeczowe, jak np. samochód osobowy, sprzęt komputerowy, hulajnoga elektryczna, zestawy kosmetyków, słodycze, jak i nagrody o charakterze niematerialnym, np. karty przedpłacone, vouchery na towary lub usługi albo gotówka. Wartość jednostkowa nagród każdorazowo określona jest w regulaminie Konkursu, przy czym jednostkowa wartość nagród przekracza albo nie przekracza kwoty 2.000 zł.


Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe należy uznać, że w przedsięwzięciach, których organizatorem na zlecenie klienta jest/będzie Wnioskodawca występują elementy niezbędne do uznania ich za konkurs.


Zgodnie natomiast z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, że dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Płatnikiem jest podmiot, który zleca zorganizowanie danego przedsięwzięcia i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród.

W przedmiotowej sprawie, Spółka, działa jako podmiot organizujący konkurs, ale wyłącznie na zlecenie swojego klienta, który ponosi koszt ekonomiczny konkursów, w tym koszt ekonomiczny nagród przyznawanych uczestnikom konkursów. Nagrody są bowiem nabywane przez Spółkę na zlecenie klienta lub otrzymywane od klienta. Spółka dokonuje jedynie technicznej czynności polegającej na przekazaniu nagród zwycięzcom konkursu. Poprzez zawarcie umowy z klientem Spółka nie wchodzi w prawa i obowiązki podmiotu zlecającego przeprowadzenie konkursu.

Wobec tego nie można uznać, że na Spółce ciążą obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem Spółka nie ponosi ekonomicznego ciężaru zarówno organizacji konkursów, ani wydawanych nagród, a ponadto działał na zlecenie swoich klientów, w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie w związku z organizacją konkursów na zlecenie klientów, na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika i tym samym nie ciąży obowiązek poboru i odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego oraz obowiązek sporządzenia deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nawet w sytuacji, gdy nie wszystkie warunki zwolnienia zostaną spełnione.

Reasumując, w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Spółka nie jest i nie będzie płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku z tytułu nagród, wydawanych uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w ramach konkursów organizowanych i przeprowadzanych przez Spółkę na zlecenie swoich klientów, które nie podlegają zwolnieniu od opodatkowania, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 2 należało uznać za prawidłowe.


Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych organów podatkowych - należy wskazać, że orzeczenie te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, natomiast w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj