Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-2.4011.452.2019.2.JK
z 20 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2019 r. (data wpływu 30 października 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2019 r. (data wpływu 14 listopada 2019 r.) oraz pismem z dnia 6 grudnia 2019 r. (data wpływu 6 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziałów w działkach – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziałów w działkach.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 28 listopada 2019 r. nr 0112.KDIL3-2.4011.452.2019.1.JK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłane w dniu 28 listopada 2019 r. zostało skutecznie doręczone w dniu 4 grudnia 2019 r. Natomiast w dniu 6 grudnia 2019 r. wniosek został uzupełniony.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


A.M.1 i A.M.2 są małżeństwem, S.W. jest bratem A.M.2. Państwo są wyłącznymi współwłaścicielami gruntów rolnych i zabudowanej działki, na której mieszkają. Postanowieniami z 1997 i 2000 r. sąd stwierdził, że z dniem 2 października 1990 r. S.W. i A.M.2 nabyli przez zasiedzenie współwłasność odpowiednio czterech działek (nr 1, 2 3 i 4) i jednej działki (nr 5, która jest z obrębu (…)) położonych w niedalekiej odległości od siebie. Z racji nabycia udziałów we współwłasności w trakcie trwania związku małżeńskiego, w którym obowiązywał ustrój wspólności ustawowej oboje małżonkowie są współwłaścicielami tych pięciu działek. W 2002 roku Gmina wykupiła część jednej działki na cel inwestycji o charakterze publicznym polegającej na odwodnieniu (…). W 2007 roku Państwo sprzedali jedną z działek nabytych w 1990 roku. W 2007 roku Państwo kupili w dwóch transakcjach dwie działki (nr 6 i nr 7 ), które sąsiadują z posiadaną od lat działką nr 5. Transakcje nie były opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Wszystkie wyżej wymienione działki są gruntami rolnymi, które były użytkowane rolniczo. W 2015 roku Państwo kupili 1/3 udziału w nieruchomości zabudowanej (działka nr 8), która sąsiaduje z działką, na której stoją budynek gospodarczy oraz dwa budynki mieszkalne, w którym Państwo mieszkają i zamierzają powiększyć działkę nr 1 Państwo zamierzają sprzedać jednemu nabywcy sąsiadujące ze sobą działki nr 5, nr 6 i nr 7. Pan S.W. ma udział 1/2 w tych nieruchomościach. Są to grunty rolne, niezabudowane, które były użytkowane rolniczo, a obecnie są tylko utrzymywane w należytym porządku. Nie była i nie jest na nich prowadzona pozarolnicza działalność gospodarcza, ani działy specjalne produkcji rolnej, nie były i nie są przedmiotem najmu, ani dzierżawy. Grunty są przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Po sprzedaży działki utracą charakter rolny. S.W. na chwilę obecną jest podatnikiem VAT czynnym, wynajmuje jeden budynek niemieszkalny (płaci zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne), nie prowadzi działów specjalnych produkcji rolnej, nie jest przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że:

  1. Działka numer 5 została nabyta w drodze zasiedzenia. Wnioskodawca i pozostali współwłaściciele (rodzina) uzyskiwali płody rolne, które wykorzystywali na własne potrzeby. Działki numer 6 i 7 Wnioskodawca i pozostali współwłaściciele (rodzina) kupili, aby użytkować je rolniczo.
  2. Działka nr 5: Jest to działka rolna od pokoleń we władaniu przodków Wnioskodawcy, a z dniem 2 października 1990 roku Wnioskodawca i jego siostra nabyli działkę przez zasiedzenie. Wnioskodawca i pozostali współwłaściciele (rodzina) użytkowali działkę w okresie od 1990 roku do 2008 roku rolniczo, z tym, że od 1992 roku w związku przede wszystkim ze śmiercią ojca Wnioskodawcy (rolnika), nierentownością rolnictwa oraz zniszczeniami powodowanymi przez dzikie zwierzęta (sarny i dziki), obszar użytkowania rolnego był stopniowo ograniczany, a w okresie od 2009 roku do chwili obecnej tylko utrzymują teren w należytym porządku.
    Działka nr 6: Wnioskodawca i pozostali współwłaściciele (rodzina) użytkowali działkę w okresie od 2007 roku do 2008 roku rolniczo na ograniczonym obszarze, a w okresie od 2009 roku do chwili obecnej tylko utrzymują teren w należytym porządku z powodów podobnych do powyższych.
    Działka nr 7: Wnioskodawca i pozostali współwłaściciele (rodzina) użytkowali działkę w okresie od 2007 roku do około 2011 roku rolniczo, a w okresie od około 2012 roku do chwili obecnej tylko utrzymują teren w należytym porządku z powodów podobnych do powyższych.
  3. Działka nr 5: Wnioskodawca do roku 1992 sadził ziemniaki i siał zboże dla zwierząt gospodarczych, a od 1992 roku do 2008 roku Wnioskodawca i pozostali współwłaściciele (rodzina) ograniczali obszar upraw, posadzili maliny, porzeczki, sadzili ziemniaki i warzywa na własne potrzeby.
    Działka 6: Od 2007 roku do 2008 roku Wnioskodawca i pozostali współwłaściciele na ograniczonym obszarze sadzili ziemniaki i warzywa na własne potrzeby.
    Działka 7: Na zakupionej działce znajdowało się kilka drzew owocowych. Od 2008 roku Wnioskodawca i pozostali współwłaściciele korzystali z owoców, a w latach następnych sukcesywnie wycinali stare drzewa i utrzymywali teren w należytym porządku.
  4. Uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nastąpiło bez jakichkolwiek starań ze strony Wnioskodawcy.
  5. Wnioskodawca nie poczynił jakichkolwiek działań dotyczących zwiększenia wartości nieruchomości, uatrakcyjnienia nieruchomości.
  6. W stosunku do przedmiotowych działek Wnioskodawca nie podejmował takich działań jak zmiana przeznaczenia terenu, wystąpienie o decyzję o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej, lub jakiegokolwiek inne działania.
  7. Wnioskodawca nie występował o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla sprzedawanych działek.
  8. Wnioskodawca nie podejmował ani nie podejmie działań marketingowych odnośnie sprzedaży żadnej z działek.
  9. Nabywca sam się zgłosił do Wnioskodawcy.
  10. Wnioskodawca nie posiada innych nieruchomości przeznaczonych w przyszłości do sprzedaży.
  11. Wnioskodawca dokonał wcześniej sprzedaży jednej nieruchomości, działka nr 2:
    1. Wnioskodawca i jego siostra nabyli działkę z dniem 2 października1990 r. przez zasiedzenie na współwłasność w częściach równych.
    2. Była to działka rolna nabyta przez zasiedzenie, wcześniej działka była we władaniu kolejno Babci i Ojca Wnioskodawcy.
    3. Działka była wykorzystywana rolniczo przez Wnioskodawcę i pozostałych współwłaścicieli (rodzinę).
    4. Wnioskodawca i jego siostra wraz z mężem sprzedali działkę 22 stycznia 2007 roku. Sprzedaż była w pewnym sensie wymuszona, bo na ten teren wkraczało budownictwo mieszkaniowe. Działkę kupiła spółdzielnia mieszkaniowa, która sama zaproponowała kupno.
    5. Sprzedana została jedna działka rolna niezabudowana nr 2.
    6. Środki ze sprzedaży działki zostały przeznaczone na zakup dwóch działek rolnych 6 i 7 znajdujących się obok działki rolnej Wnioskodawcy 5.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu sprzedaży działek nr 5, 6 i 7 u Wnioskodawcy powstaje przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż udziałów w działkach nr 5, 6 i 7 przez S.W. nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z uwagi na art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który wyłącza z przychodów sprzedaż, która ma miejsce po ponad pięciu latach od nabycia. Dodatkowo warto podnieść, że art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącza działalność rolniczą z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

− jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jeżeli nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

  • odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
  • zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

W świetle powyższego dla opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości podatkiem dochodowym od osób fizycznych – na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 cytowanej ustawy – istotne znaczenie ma zatem data ich nabycia.

Jak wskazano, odrębnym źródłem przychodów jest wyszczególniona w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

− prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy.

Ocena, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma ogromne znaczenie dla określenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest współwłaścicielem działek nr 5, 6 i 7, których współwłasność nabył odpowiednio w latach 2000 i 2007. Na przedmiotowych działkach Zainteresowany nie podejmował czynności przekraczających zwykłego zarządu majątkiem prywatnym, w tym przede wszystkim Wnioskodawca: nie dokonywał działań polegających na uzbrojeniu nieruchomości, nie występował z wnioskiem o uchwalenie lub zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie występował o uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), nie podejmował działań marketingowych celem ich sprzedaży, nabywca działek zgłosił się sam.

W celu właściwego zakwalifikowania – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – skutków działań podjętych przez Zainteresowanego do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań poprzedzających zbycie oraz samego planowanego zbycia działek, o którym mowa we wniosku.

W tym celu należy przeanalizować całokształt działań, jakie Wnioskodawca podjął w odniesieniu do przedmiotowych działek w związku z planowaną sprzedażą, tj. rozważyć czy czynności podjęte przez Zainteresowanego w związku z planowaną sprzedażą udziału w powyższych działkach noszą znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo, zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy.

Okoliczności dotyczące planowanej sprzedaży działek nie dają podstaw do przyjęcia, że spełnione zostaną przesłanki wymienione w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkujące zaliczenie planowanej sprzedaży do działalności gospodarczej. Nie sposób zatem uznać, że w realiach analizowanej sprawy działania podejmowane przez Zainteresowanego pozwalają na zakwalifikowanie sprzedaży udziału w działkach do kategorii przychodu z działalności gospodarczej. W świetle okoliczności przedstawionych we wniosku, a w szczególności ze względu na fakt, że działki nie były wykorzystywana w działalności gospodarczej, nie podejmowano żadnych działań mających na celu przygotowanie działek do sprzedaży, należy wpisać w zarząd majątkiem prywatnym i są one wystarczające do uznania, że planowana sprzedaż przez Wnioskodawcę wskazanego we wniosku udziału w działkach nie będzie nosiła przymiotów działalności gospodarczej.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie sposób zatem przyjąć, że sprzedaż udziałów w działkach przez Wnioskodawcę wygeneruje przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy uznać, że przychody z planowanej przez Zainteresowanego sprzedaży udziałów w działkach nie będą uzyskiwane ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, sprzedaż należy rozpatrywać w kontekście art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe zgodzić się należy ze stanowiskiem Zainteresowanego, że sprzedaż udziałów w przedmiotowych działkach (nabytych w 2000 i 2007 r.) nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż sprzedaż nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej oraz pomiędzy datą nabycia udziałów w działkach przez Wnioskodawcę (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie), a datą ich sprzedaży minie okres dłuższy niż 5 lat.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj