Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.398.2019.3.NL
z 20 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 września 2019 r. (data wpływu 26 września 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy od 01 stycznia 2020 r. Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki za nabywane towary lub usługi objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności i związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, w przypadku gdy płatności dokonywane będą na warunkach określonych w przedstawionym zdarzeniu przyszłym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy od 01 stycznia 2020 r. Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki za nabywane towary lub usługi objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności i związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, w przypadku gdy płatności dokonywane będą na warunkach określonych w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w P., należy do międzynarodowej grupy V. (dalej: „Grupa”). Spółki tej Grupy zlokalizowane są na całym świecie.

Grupa wdrożyła w przeszłości ogólnoświatowy system nazywany (...) (dalej: „GTP” lub „System”). GTP ma pozwolić na optymalne gospodarowanie środkami finansowymi wewnątrz Grupy oraz ograniczyć koszty finansowania zewnętrznego.

Podmiotem wiodącym - liderem w tym Systemie jest V. I. B. S.A. z siedzibą w Brukseli (dalej: „VIB”). VIB jest rezydentem podatkowym Belgii.

Jednym z elementów Systemu jest zarządzanie płynnością finansową poprzez Cash-pooling - usługę świadczoną przez Bank H. w W. (dalej: „Bank nr 1”) dla waluty polskiej oraz C. (dalej: „Bank nr 2”) i B. (dalej: „Bank nr 3”) dla waluty Euro. Spółka nie wyklucza w przyszłości wejścia innych banków do Cash-poolingu.

Warunki Cash-poolingu oferowanego przez Bank nr 1, Bank nr 2, Bank nr 3 są uregulowane w umowach pomiędzy VIB, Bankiem nr 1 lub Bankiem nr 2 bądź Bankiem nr 3 i spółkami - uczestnikami z Grupy (dalej: „Umowy dot. Cash-poolingu”).

W organizowanym przez Bank nr 1, Bank nr 2, Bank nr 3 Cash poolingu, funkcję Pool-Leadera pełni VIB.

Dla rozliczeń w ramach Cash poolingu Spółka, jak również inni uczestnicy z Grupy wykorzystują rachunki bankowe, prowadzone dla nich przez Bank nr 1, Bank nr 2, Bank nr 3 (dalej „Rachunki Źródłowe”).

VIB posiada w Banku nr 1, w Banku nr 2 i w Banku nr 3 rachunek, na którym poolowane są środki Uczestników (dalej: „Rachunek Konsolidujący”).

Zgodnie z założeniami Cash poolingu, z chwilą wystąpienia nadwyżki (saldo dodatnie powyżej zera lub ustalonego salda) na Rachunku Źródłowym Spółki, na koniec każdego dnia roboczego, suma równa nadwyżce zostaje przelana na Rachunek Konsolidujący VIB, gdzie poolowane są środki wszystkich Uczestników.

Z chwilą wystąpienia niedoboru (saldo poniżej zera) na Rachunku Źródłowym Spółki, na koniec każdego dnia roboczego, Bank nr 1, Bank nr 2 bądź Bank nr 3 dokonuje przelewu środków z Rachunku Konsolidacyjnego (winno być: Konsolidującego) VIB, w wyniku którego saldo końcowe na Rachunku Źródłowym Spółki wyniesie zero.

Spółka oraz VIB upoważniła w Umowach dot. Cash-poolingu Bank nr 1, Bank nr 2 i Bank nr 3 do dokonania czynności, o których mowa powyżej, bez potrzeby dostarczania dodatkowych dyspozycji dla Banku w tym zakresie.

W przypadku płatności za towary i usługi Spółka składa do VIB dyspozycję dokonania płatności. W następnym kroku VIB dokonuje przekazania środków (w formie przelewu bankowego) w imieniu Spółki na rzecz określonego podmiotu z własnego Rachunku Konsolidującego w Banku nr 1, Banku nr 2 Banku nr 3 (w zależności od waluty płatności).

Z uwagi na wejście w życie przepisów związanych z tzw. obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności zarówno w kontekście ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865 z późn. zm.) jak i ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), Spółka pragnie upewnić się czy wdrożone przez nią procedury i rozwiązania systemowe pozwolą spełnić wymagania nakładane przez ustawodawcę ustawą nowelizująca z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., poz. 1751; dalej: „Nowelizacja”).

Proces dokonywania płatności za towary i usługi objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności ma przedstawiać się zgodnie z poniższym opisem.

Przed złożeniem dyspozycji dokonania płatności Spółka weryfikować będzie przy pomocy dedykowanego narzędzia, czy rachunek dostawcy bądź usługodawcy znajduje się w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Po pozytywnej weryfikacji tak jak obecnie Spółka będzie składać do VIB dyspozycję dokonania płatności. Z tym, że w przyszłości dyspozycja będzie zawierać dodatkowe informacje wskazujące na płatność w mechanizmie podzielonej płatności. W następnym kroku VIB będzie dokonywał przekazania środków (w formie przelewu bankowego) w imieniu Spółki na rzecz określonego podmiotu z własnego Rachunku Konsolidującego w Banku nr 1, Banku nr 2 bądź Banku nr 3 (w zależności od waluty płatności).

W przypadku rozliczeń z kontrahentami w walucie polskiej przekazanie środków następować będzie przy wykorzystaniu dedykowanego komunikatu przelewu, o którym mowa w art. 108a ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W dyspozycji przelewu wpisywana będzie kwota brutto ze wskazaniem zawartej w niej kwoty VAT. Kwota będzie przekazywana przelewem z Rachunku Konsolidującego VIB w Banku nr 1. Dokonywany będzie jeden przelew.

W przypadku rozliczeń z kontrahentami w walucie Euro przekazanie środków następować będzie dwustopniowo. Płatność kwoty VAT realizowana będzie w polskich złotych przy wykorzystaniu dedykowanego komunikatu przelewu, o którym mowa w art. 108a ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. W dyspozycji przelewu w polu dotyczącym kwoty przelewu oraz w polu dotyczącym kwoty VAT wskazana będzie ta sama wartość odpowiadająca kwocie VAT. Kwota ta będzie przekazywana przelewem z Rachunku Konsolidującego VIB w Banku nr 1.

Oprócz tego następować będzie płatność kwoty netto w walucie Euro. Płatność tej kwoty realizowana będzie bez wykorzystania dedykowanego komunikatu przelewu, o którym mowa w art. 108a ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Kwota będzie przekazywana przelewem z Rachunku Konsolidującego VIB w Banku nr 2 bądź w Banku nr 3. Dokonywane będą więc dwa przelewy.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy od 01 stycznia 2020 r. Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki za nabywane towary lub usługi objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności i związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, w przypadku gdy płatności dokonywane będą na warunkach określonych w przedstawionym zdarzeniu przyszłym?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, od 01 stycznia 2000 r. planowane jest wejście w życie przepisów Nowelizacji zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych.

Skutkiem wejścia w życie wyżej wymienionej Nowelizacji jest dodanie w art. 15d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych punktu 3, który wskazuje, iż podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców pomimo zawarcia na fakturze wyrazów „mechanizm podzielonej płatności”, zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług, została dokonana z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności określonego w art. 108a ust. 1a tej ustawy.

W planowanym zdarzeniu przyszłym VIB będzie dokonywał przekazania środków (w formie przelewu bankowego) w imieniu Spółki na rzecz określonego podmiotu z własnego Rachunku Konsolidującego w Banku nr 1, Banku nr 2 bądź Banku nr 3 (w zależności od waluty płatności).

W przypadku rozliczeń z kontrahentami w walucie polskiej przekazanie środków następować będzie przy wykorzystaniu dedykowanego komunikatu przelewu, o którym mowa w art. 108a ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W dyspozycji przelewu wpisywana będzie kwota brutto ze wskazaniem zawartej w niej kwoty VAT. Kwota będzie przekazywana przelewem z Rachunku Konsolidującego VIB w Banku nr 1. Dokonywany będzie jeden przelew.

W przypadku rozliczeń z kontrahentami w walucie Euro przekazanie środków następować będzie dwustopniowo. Płatność kwoty VAT realizowana będzie w polskich złotych przy wykorzystaniu dedykowanego komunikatu przelewu, o którym mowa w art. 108a ust. 3 ustawy od towarów i usług.

W dyspozycji przelewu w polu dotyczącym kwoty przelewu oraz w polu dotyczącym kwoty VAT wskazana będzie ta sama wartość odpowiadająca kwocie VAT. Kwota ta będzie przekazywana przelewem z Rachunku Konsolidującego VIB w Banku nr 1.

Oprócz tego następować będzie płatność kwoty netto w walucie Euro. Płatność tej kwoty realizowana będzie bez wykorzystania dedykowanego komunikatu przelewu, o którym mowa w art. 108a ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Kwota będzie przekazywana przelewem z Rachunku Konsolidującego VIB w Banku nr 2 bądź w Banku nr 3. Dokonywane będą więc dwa przelewy.

Podsumowując, zarówno w przypadku rozliczeń z kontrahentami w walucie polskiej jak i obcej (np. Euro) przy płatnościach za towary lub usługi objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności, mechanizm podzielonej płatności nie zostanie pominięty. Tym samym, nie spełniona będzie przesłanka skutkująca pozbawieniem Spółki prawa do zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że umowa cash poolingu jest formą efektywnego zarządzania środkami finansowymi, stosowaną przez podmioty należące do jednej grupy kapitałowej lub podmioty powiązane ekonomicznie w jakikolwiek inny sposób. Sprowadza się ona do koncentrowania środków pieniężnych z jednostkowych rachunków poszczególnych podmiotów na wspólnym rachunku grupy i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą, przy wykorzystaniu korzyści skali. Pozwala to na kompensowanie przejściowych nadwyżek, wykazywanych przez jedne z podmiotów z przejściowymi niedoborami zaistniałymi u innych podmiotów. Dzięki temu dochodzi do minimalizowania kosztów kredytowania działalności podmiotów z grupy poprzez kredytowanie się przy wykorzystaniu środków własnych grupy. W ramach porozumienia cash poolingu uczestnicy wskazują podmiot organizujący cash pooling i zarządzający systemem (Pool Leadera - VIB), którym może być wyspecjalizowany bank, jak również jednostka z grupy. Zarządzający systemem w ramach umowy zapewnia dla wszystkich uczestników systemu środki finansowe na pokrycie sald ujemnych, a w przypadku wystąpienia sald dodatnich na rachunkach uczestników to na jego rachunek trafiają środki finansowe.

Od 1 lipca 2018 r. do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), wprowadzono przepisy o podzielonej płatności (tzw. „split payment”).

Zgodnie z art. 108a ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Ustawą z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., poz. 1751), do ustawy o podatku od towarów i usług został dodany art. 108a ust. 1a, zgodnie z którym, przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. W myśl art. 108a ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

  1. zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;
  2. zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Jak wynika z objaśnień podatkowych Ministerstwa Finansów z 29 czerwca 2018 r., w sprawie stosowania mechanizmu podzielonej płatności podstawowym założeniem mechanizmu podzielonej płatności jest rozdzielenie zapłaty należności przelewem na dwa strumienie:

  • kwotę odpowiadającą kwocie podatku VAT wykazywanej na fakturze, która trafia na specjalny rachunek dostawcy, zwany rachunkiem VAT, oraz
  • kwotę odpowiadającą wartości sprzedaży netto wykazanej na fakturze, która jest przelewana na rachunek rozliczeniowy/SKOK, powiązany z rachunkiem VAT.

Podział płatności dokonywany jest na poziomie systemów banków lub SKOK-ów, odpowiednio wysyłającego należności oraz odbiorcy należności. W celu zidentyfikowania, że dana płatność dokonywana jest w podzielonej płatności oraz w celu prawidłowego zaksięgowania kwot na odpowiednich rachunkach, banki oraz SKOK-i udostępniają specjalny komunikat przelewu, dedykowany dla mechanizmu podzielonej płatności. Komunikat przelewu to specjalna formatka przelewu, która zwiera dodatkowe pola do wypełnienia, których nie zawiera standardowy komunikat przelewu. Komunikat ten jest udostępniony przez bank oraz SKOK. W związku z powyższym zauważyć należy, że mechanizm podzielonej płatności może być stosowany wyłącznie przy płatnościach bezgotówkowych realizowanych za pośrednictwem polecenia przelewu lub polecenia zapłaty. Nie ma więc zastosowania przy innych formach rozliczeń bezgotówkowych np. płatnościach kartami płatniczymi, przekazach, wekslach, kompensatach, potrąceniach.

Stosowanie do art. 108a ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, zapłata z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności dokonywana jest w złotych polskich przy użyciu komunikatu przelewu udostępnionego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, przeznaczonego do dokonywania płatności w mechanizmie podzielonej płatności, w którym podatnik wskazuje:

  1. kwotę odpowiadającą całości albo części kwoty podatku wynikającej z faktury, która ma zostać zapłacona w mechanizmie podzielonej płatności;
  2. kwotę odpowiadającą całości albo części wartości sprzedaży brutto;
  3. numer faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność;
  4. numer, za pomocą którego dostawca towaru lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

Odnosząc się do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, należy przywołać art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865 z późn. zm.). W myśl tego przepisu, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

  • przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu, racjonalność i niezbędność) oraz
  • potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

W tym miejscu wskazać należy, że art. 15d ust. 1 i art. 15d ust. 2 zostały znowelizowane na mocy art. 3 ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., poz. 1018; dalej: „ustawa nowelizująca”) i zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy nowelizującej wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

W myśl z art. 15d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2020 r., podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców:

  1. została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub
  2. została dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, potwierdzonych fakturą, dokonanych przez dostawcę towarów lub usługodawcę zarejestrowanego na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny, lub
  3. pomimo zawarcia na fakturze wyrazów „mechanizm podzielonej płatności” zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług, została dokonana z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności określonego w art. 108a ust. 1a tej ustawy.

Stosownie do art. 15d ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2020 r., w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców została dokonana z naruszeniem ust. 1, podatnicy w tej części:

  1. zmniejszają koszty uzyskania przychodów albo
  2. w przypadku braku możliwości zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów - zwiększają przychody

-w miesiącu, w którym odpowiednio została dokonana płatność bez pośrednictwa rachunku płatniczego, został zlecony przelew albo płatność została dokonana z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności.

Stosownie do art. 19 ustawy z dnia 06 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1292 z późn. zm.), dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Na podstawie przytoczonych przepisów należy stwierdzić, że ustawodawca uzależnia możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez podatników (w kwocie przekraczającej 15 000 zł) nie tylko od celowości, racjonalności i innych przesłanek zaliczenia wydatku do kosztów, ale również od dokonania wpłaty za pośrednictwem rachunku płatniczego.

Pojęcie rachunku płatniczego zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 25 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 659 z późn. zm.), zgodnie z którym rachunek płatniczy jest to rachunek prowadzony dla jednego lub większej liczby użytkowników służący do wykonywania transakcji płatniczych, przy czym przez rachunek płatniczy rozumie się także rachunek bankowy oraz rachunek członka spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jeżeli rachunki te służą do wykonywania transakcji płatniczych.

Rodzaje rachunków bankowych określone zostały w rozdziale 3 ustawy prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 2187 z późn. zm.). Art. 49 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stanowi, że pod pojęciem rachunki bankowe należy rozumieć rachunki rozliczeniowe, w tym bieżące i pomocnicze oraz prowadzone dla nich na zasadach określonych w rozdziale 3a rachunki VAT.

Przepisy rozdziału 3a ww. ustawy, dotyczące regulacji związanych z prowadzeniem rachunku VAT weszły w życie w związku z wprowadzeniem przepisów dotyczących podzielonych płatności.

Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego wskazuje, że należy on do międzynarodowej Grupy, która wdrożyła w przeszłości ogólnoświatowy System, który ma pozwolić na optymalne gospodarowanie środkami finansowymi wewnątrz Grupy oraz ograniczyć koszty finansowania zewnętrznego. Podmiotem wiodącym - liderem w tym Systemie jest VIB. Jednym z elementów Systemu jest zarządzanie płynnością finansową poprzez Cash-pooling. Warunki Cash-poolingu oferowanego przez Bank nr 1, Bank nr 2, Bank nr 3 są uregulowane w umowach pomiędzy VIB, Bankiem nr 1 lub Bankiem nr 2 bądź Bankiem nr 3 i spółkami - uczestnikami z Grupy. W organizowanym przez Bank nr 1, Bank nr 2, Bank nr 3 Cash poolingu, funkcję Pool-Leadera pełni VIB. VIB posiada w Banku nr 1, w Banku nr 2 i w Banku nr 3 rachunek, na którym poolowane są środki Uczestników. W przypadku płatności za towary i usługi przed złożeniem dyspozycji dokonania płatności Spółka weryfikować będzie przy pomocy dedykowanego narzędzia, czy rachunek dostawcy bądź usługodawcy znajduje się w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Po pozytywnej weryfikacji tak jak obecnie Spółka będzie składać do VIB dyspozycję dokonania płatności. Z tym, że w przyszłości dyspozycja będzie zawierać dodatkowe informacje wskazujące na płatność w mechanizmie podzielonej płatności. W następnym kroku VIB będzie dokonywał przekazania środków (w formie przelewu bankowego) w imieniu Spółki na rzecz określonego podmiotu z własnego Rachunku Konsolidującego w Banku nr 1, Banku nr 2 bądź Banku nr 3 (w zależności od waluty płatności). W przypadku rozliczeń z kontrahentami w walucie polskiej przekazanie środków następować będzie przy wykorzystaniu dedykowanego komunikatu przelewu, o którym mowa w art. 108a ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. W dyspozycji przelewu wpisywana będzie kwota brutto ze wskazaniem zawartej w niej kwoty VAT. Kwota będzie przekazywana przelewem z Rachunku Konsolidującego VIB w Banku nr 1. Dokonywany będzie jeden przelew. W przypadku rozliczeń z kontrahentami w walucie Euro przekazanie środków następować będzie dwustopniowo. Płatność kwoty VAT realizowana będzie w polskich złotych przy wykorzystaniu dedykowanego komunikatu przelewu, o którym mowa w art. 108a ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. W dyspozycji przelewu w polu dotyczącym kwoty przelewu oraz w polu dotyczącym kwoty VAT wskazana będzie ta sama wartość odpowiadająca kwocie VAT. Kwota ta będzie przekazywana przelewem z Rachunku Konsolidującego VIB w Banku nr 1. Oprócz tego następować będzie płatność kwoty netto w walucie Euro. Płatność tej kwoty realizowana będzie bez wykorzystania dedykowanego komunikatu przelewu, o którym mowa w art. 108a ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Kwota będzie przekazywana przelewem z Rachunku Konsolidującego VIB w Banku nr 2 bądź w Banku nr 3. Dokonywane będą więc dwa przelewy.

Odnosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, wskazać należy, że aby od 1 stycznia 2020r. Wnioskodawca mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na zakup towarów i usług objętym „mechanizmem podzielonej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1a i następne ustawy o podatku od towarów i usług, musi dokonać tej płatności z zastosowaniem tego mechanizmu, który polega na tym, że:

  1. zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;
  2. zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Z powyższych przepisów wnika zatem na jaki rachunek ma być wpłacana kwota za towary i usługi, natomiast nie wynika z nich z jakiego rachunku taka płatność powinna być dokonana.

Z uwagi na powyższe, mając na względzie opis przedstawionego zdarzenia przyszłego z którego wynika, że Spółka zawrze umowę Cash-poolingu w ramach Grupy kapitałowej, która ma na celu optymalne gospodarowanie środkami finansowymi wewnątrz Grupy oraz ograniczenie kosztów finansowania zewnętrznego, a ponadto VIB posiada w Banku nr 1, w Banku nr 2 i w Banku nr 3 rachunek, na którym poolowane są środki Uczestników, z których po otrzymaniu dyspozycji płatności od Wnioskodawcy VIB będzie dokonywał przekazania środków w imieniu Spółki na rzecz określonego podmiotu za zakupione towary i usługi, jeżeli w istocie zapłata za zakupione towary i usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, zostanie dokonana przy wykorzystaniu mechanizmu podzielonej płatności, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług (tj. art. 108a ust. 1a i następne ustawy o VAT), to od 1 stycznia 2020 r. na warunkach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka będzie mogła zaliczyć wydatki poniesione z ww. tytułu do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj